Lyhyt luteaalivaihe

  • Viestiketjun aloittaja Tango
  • Ensimmäinen viesti
Tango
Onko teillä kellään tietoa/kokemusta lyhyestä luteaalivaiheesta? Mulla oli nyt ovis 8.2 ja täti tuli aamulla 19.2. Luteaalivaihe on siis kai 11 päivää, aika lyhyt, ja näin on siis ollut siitä lähtien kun lopetin pillerit eli yhteensä kai jo 8 kiertoa (aivan alussa en testannut ovista, mutta olen kyllä kirjoittanut oireet ja päivämäärät ylös jo tuolloin ja oireet ovat ilmenneet aina samaan aikaan). Pitäiskö tähän hakea jotakin lääkettä?


 
hei
Hei Tango! En ole ollenkaan asiantuntija, mutta kun tutkin englanninkielisiä sivuja aamulämpöjenmittauksesta, niin siellä sanottiin, että jokaisella naisella luteaalivaiheen pituus on vakio 11-18 päivää. Annettiin siis ymmärtää, että 11 päivää on normaali. Kysy mieluiten gyneltä. Jos hän haluaisi pitkittää luteaalivaihettasi, hän varmaan antaisi teroja, jotka siis antavat keholle vähän lisää keltarauhashormonia.
 
Lily
Terve Tango!

Mulla on ollut joissakin kierroissa tosi lyhyt luteaalivaihe. Kerran oli 6 päivää (jolloin oviksen bongasin tikulla,limoilla, kivulla ja lämmöillä), kerran 8 pvää (aamulämmön mukaan), mutta kaiken huippu eräs kierto kun tein positiivisen ovistestin niin seuraavana päivänä alkoi tiputtelu. Juuri tuo tiputtelu on lukemani mukaan yksi keltarauhashormonin vajauksen merkeistä, mistä siis tuo lyhyt luteaalivaihe johtuu. Eräässä kierrossa tiputtelua jatkui 14 päivää kunnes menkat alkoivat kunnolla. Silloin menkat kestivät yhteensä 23 päivää. Tuon jälkeen sainkin Terolut-reseptin, jota nyt olen syönyt 2 kiertoa (siitä tarkemmin Terolut-ketjussa). Lyhyt luteaalivaihehan vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinittymistä ja jos kiinnittyminen tapahtuisi, varhaisen keskenmenon riski lisääntyy, koska kohdun limakalvo ei ole välttämättä tarpeeksi paksu (keltarauhashormonin puutten takia) raskauden jatkumiseen. Näin olen ymmärtänyt asian olevan. Kannattaa kuitenkin kysyä lääkäriltä, onko luteaalivaiheesi liian lyhyt. Joidenkin lukemieni lähteiden mukaan se on normaalisti 12-16 päivää. Aika lähelle se sitä ainakin on...
 

Yhteistyössä