Toimiiko clomifen, jos lyhyt luteaalivaihe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhan pessimistinenkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhan pessimistinenkö?

Vieras
Tilanne siis se, että olemme 3 vuotta yrittäneet saada raskautta alulle. Lapsettomuustutkimuksissa olemme käyneet ja muuta vikaa ei löytynyt kuin minun matala progesteroni arvoni. Gyne meinasi, että kokeillaan 3 kiertoa clomifenilla ja sitten mietitään jatkoja jos ei vieläkään tärppää. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt nuo clomifenit auttavat ovulaation tulemiseen eivätkä pidennä luteaalivaihetta?

Olen seurannut ovulaatiota cearbluen testeillä (varmaankin lähemmäs 2 vuotta) ja saanut aina hymynaaman kp 12-14 ja menkat alkavat noin kp 21-23. Eli taas minä olen ollut siinä käsityksessä, että ongelma on nimenomaan tuossa luteaaliajan pituudessa eikä siinä, etteikö ovulaatiota tapahtuisi. Voivatko nuo testit kuitenkin näyttää niin väärin? Siis ettei ovulaatiota tapahdu vaikka hymynaama tuleekin? Kummallakin kerralla kun prokesteroniarvo on otettu olen niissä kierroissa saanut hymynaamantestiin, toisella kerralla kp 13 ja toisella kerralla kp 14. Myös ultrassa on näkynyt 2 kertaa, että folikkeli on kasvanut hyvin ja se on vastannut cb:n testillä saamaani tietoa.

Olenko siis turhan pessimistinen kun ajattelen ettei noista clomifeneistä ole meidän tilanteeseen mitään hyötyä? Kai se lääkäri kuitenkin parhaiten tietää mikä auttaa, ihmetyttää vain kun on ohittanut aina kysymykseni lyhyestä luteaalivaiheesta jollain ympäripyöreällä vastauksella ja mennyt seuraavaan aiheeseen. Lapsettomuusklinikalla (kunnallisella puolella tosin) olemme käyneet eli luulisi siellä olevan asiaan perehtynyttä väkeä.

Tiedän mieltä lapsettomuus tuntuu, joten ensiksi iso hali!!!!

Kokeile kysyä lapsettomuus-palstalta? Täältä tuppaa tulemaan vain kuraa niskaan ja suurin osa palstalaisista ei kuulu kohderyhmään.

Mutta ainakin meitä hoiti kyllä erikoislääkärit ihan kunnallisella klinikalla, joten olettaisin, että ratkaisu on perusteltu.

Paljon voimia! Ja onnea matkaan!

Kiitos böö halista ja onnentoivotuksista! Jotenkin pääsi jo toivo kokonaan loppumaan ennen kun tutkimukset saatiin tehtyä ja suurin odotuksin menimme poliklinikalle kuulemaan tuloksia ja tietoa tulevasta. Jotenkin vain tuli sellainen olo, että onkohan noistakaan mitään hyötyä vaikka uskon, että ammattilaisiahan sieläkin on töissä. Toisaalta ei 3 kk ole enää pitkäaika odotella jos sen jälkeen sitten kokeillaan jotain muuta.

Tuo lapsettomuuspuoli vaikuttaa aika hiljaiselta paikalta ja siksi päädyin kirjoittamaan tänne. Täytyy vaan antaa niiden negatiivisten kommenttejen mennä toisesta korvasta ulos :)

Toivottavasti saat vastauksia!
Jokainen viikko on pitkä kuin nälkävuosi tuossa lapsettomuusprosessissa! Harmi, että lapsettomuus-palsta on hiljentynyt. Itse aikoinaan olin hyvinkin aktiivisessa porukassa siellä mukana.

Tsemppiä!

Yhteistyössä