Lyhyt aikuinen autossa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen pituudeltani 142cm eli aika pätkä. Ongelmani on, että autossa turvavyö yleensä osuu ja hiertää kaulaani. Ja kyllä, olen säätänyt vyön alimpaan asentoon ja kokeillut kaikkia muita temppuja. Olen jopa kokeillut tyttäreni istuinkoroketta avuksi, mutta onkohan turvallista?

Onko vinkkejä mitä voisi tehdä vai pitääkö vaan kärsiä? Miksei autoja voisi suunnitella myös lyhyille.
 
Olen pituudeltani 142cm eli aika pätkä. Ongelmani on, että autossa turvavyö yleensä osuu ja hiertää kaulaani. Ja kyllä, olen säätänyt vyön alimpaan asentoon ja kokeillut kaikkia muita temppuja. Olen jopa kokeillut tyttäreni istuinkoroketta avuksi, mutta onkohan turvallista?

Onko vinkkejä mitä voisi tehdä vai pitääkö vaan kärsiä? Miksei autoja voisi suunnitella myös lyhyille.
Olet ostanut väärän auton. Pieni japanilainen, jossa kuljettajan penkin korkeudensäätö toimii, luultavasti ratkaisisi ongelmasi.

japanilainen F!-kuljettaja Yuki Tsunoda, 159 cm


Naisten Formulasarjaa (W-series) ajava naiskuljettaja Juju Noda, 155 cm
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Pieni auto hyvillä säädöillä on hyvä lähtökohta. Mutta jos sellaista ei voi käyttää, niin on olemassa hyvin yksinkertaisia ratkaisuja, joilla turvavyön asentoa muutetaan laittamalla rinnan yli menevä vyö kiinni lantiovyöhön eräänlaisella vyölenkillä. Kun vöitten erkanemispisteen siirtää kyljeltä vaikka navan kohdalle, rintavyö ei enää hankaa kaulaa.

Ainakin ebaystä ja amazonista löytyy nimellä seat belt adjuster erilaisia ratkaisuja, mutta helppo tuollainen olisi väkertää itsekin. Sen kiinnikkeen pitäisi vain olla sellainen, että törmäystilanteessa se irtoaa ja mahdollistaa vyön normaalin toimimisen. Eli ei mitään nippusiteitä, jotka ovat liian kestäviä ja voivat heikentää vyötä. Joku tarranauha olisi hyvä.

Ja yleisesti ottaen vyön laittaminen kainalon alta ei ole hyvä ratkaisu. Se ei kunnolla estä ylävartalo liikkumista eteenpäin ja niinpä pää saattaisi kolahtaa kohtalokkain seurauksin.
 

Yhteistyössä