lyhennetty työaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Mites on, kun osittaisesta työajasta saa korvausta kelalta , kun lapsi on ekalla ja tokalla luokalla, mut entäs esikoulu, kuuluuko sekin siihen?Entäs te, jotka ette saa korvausta ,kuinka paljon "häviätte" kuussa käteen rahaa?

Osittainen hoitovapaa

Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka. Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi.

Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata lapsen kolmannen lukuvuoden päättymiseen saakka. Lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, kun oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana ja kestää 11 vuotta.

Sairaan tai vammaisen lapsen vanhemmat voivat saada osittaista hoitovapaata kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Osittaista hoitorahaa maksetaan kuitenkin vain lapsen kolmanteen lukuvuoteen asti.

Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä.

Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana sa-man työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084524MH?openDocument

mä oon vähän tyhmä, mut ei aukee.oppivelvollisuus alkaa 7-vuotiaana,eskarihan ei siihen kuulu.
mut tossahan puhuttiin pidennnetystä oppivelvollisuudesta,eli ei normaalista.eli ei vastausta tossa mun pohdintaan :) niin,voihan sitä aina kelalta kysyä...

Huomasin että kirjoittelet samalla nimimerkillä kuin millä minäkin olen kirjoitellut...

mutta itse asiasta. minä teen lyhennettyä työaikaa kun on alle 3v lapsi, meillä on töissä yksi isä joka tekee kanssa kun sen nuorin on nyt ekalla. Hänen kanssaan rupateltiin vastikään tästä systeemistä, hänen mukaansa ei saa tehdä eskarilaisesta, vain eka ja toka luokkalaisesta.

Laskin että häviän n. 180e/kk. myö saadaan tuon 70e/kk korvauksen lisäksi kylläkin kodinhoitotukea koska lapset eivät ole kunnallisessa hoidossa.

Yhteistyössä