osittainen hoitovapaa ja lasten päikkärit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Käytiin äsken hoitotädin luona katsomassa ja se oli ihan kauhissaan, että kuinka mä kahdelta tulen jo hakemaan lasta pois. Että kuulemma kauhen hankalaa... Lapset nukkuu siihen aikaan ja sitten pitää herättää ym. ym. Siis miten se teillä on järjestetty? Nukkuuko teidän lapset niin kauan päikkäreitä 2-3 tuntii? Meillä ollaan menty päikkäreille puolilta päivin ja viimeistään kahdelta jo herätty. Tekeväthän äidit vuorotyötä ja hakevat lapset päivällä pois. Onkohan tässä nyt vaan joku oma lehmä ojassa tyyliin, että saa vähemmän rahaa, kun lapsi on vähemmän aikaa hoidossa tai jotain. Osittaiselle aion kyllä jäädä, työaika kasista kahteen ja lapsi vuoden ikäinen.
 
Mitä olen kuullut niin kyllä yleensä suositus ja käytäntö on se että uniaikaan ei viedä eikä haeta. Kun yhtä lähdetään herättämään niin helposti on koko porukka sitten hereillä. Päikkärit kun ei ole kuin sen pari tuntia niin hakee ennen unia tai sitten heti kun on herännyt.
 
Hei! Mulla on itselläni hoidossa lapsi, jonka toisella vanhemmalla on vuorotyö ja sen vuoksi lapsi on lyhyttä päivää hoidossa. Oma toivomukseni on että 11.45-14.30 välillä ei tuotais/haettas ihan vain päiväunien nukkumisen ja välipalan syömisen vuoksi. Tämä edellä mainittu lapsi tuleekin mulle sen vuoksi vähän aikaisemmin kuin olisi tarve, että ehtii päiväunille, muuten lapsen päiväunet häiriintyisi. Tuo hakuaika sinulla on minusta ihan ok, jos ajattelet ettei lapsi syö hoidossa välipalaa? Itse ohjeistan tuon 14.30 sen vuoksi, että lapset ehtii syödä välipalan rauhassa. Mulla hoitolapset nukkuu siis 12-14 välillä, toiset herää 13.30, toiset ko 14.
 
Meillä lapset ovat hoidossa välillä lyhyempiä päivä, mutta käsittääkseni hoitaja saa niistäkin päivistä täyden korvauksen. Kuukausittain lasketaan vain hoitopäivien määrä, niiden pituutta ei ole missään listoissa. Meillä siis lasten hoitopäivien määrä vaihtelee kuukausittain ja siksi joka kuukausi lasketaan montako päivää ovat olleet. Ymmärrän kyllä hoitajan näkökulman. Jos hoitopaikassa päivärytmi on vähän erilainen kuin teillä. Useita lapsia on ehkä vaikea saada ensin syömään lounas ja sitten nukkumaan juuri kahdentoista aikaan. Nukkumaanmeno voi siitä vähän viivästyä. Ja jos jotain lasta tullaan hakemaan silloin, kun ollaan vielä nukkumassa, niin muutkin lapset saattaa herätä kesken unien. Meillä kyllä hoitaja joustaa todella hyvin tällaisissa asioissa, mutta joillekin se voi olla vaikeampaa ja ymmärrän sen hyvin...
 
Itse sain juuri kaikki lapset päiväunille. Vanhimmat heräilee n. 13.30 mut nuorimmat nukkuu 14.30 asti, aikaisemmin en saa nuorimpia nukkumaan kun vanhemmatkaan ei nukahda. Itse olen ainakin ihan selvästi sanonut että 12-15 on päikkäriaika eikä silloin tuoda tai haeta lasta, paitsi jos on joku meno. (lääkäri, terapia tms) Ennen vanhin lapsi saatettiin hakea miten sattuu ja tietenkin nuorimmat heräs kiukkuisena ja olivat illan kotona olleet kiukkusia ja väsyneitä.
 

Similar threads

Yhteistyössä