Luuletteko tarvitseeko tupla rattaat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
*päättää itse* ei sitä voi muiden kokemusten perusteella valintaa tehdä.Aloitat vaikka ilman vaunuja ja sitten ostat jos tuntuu että tarvitsee.Helppoa,mutta totta:)

Meillä on lapset 1v3kk ja 2kk. Suurimmaksi osaksi liikutaan niin, että pienempi lapsi on mulla kantoliinassa ja isompi omissa rattaissaan. Joskus liikutaan myös niin, että vauva nukkuu omissa yhdistelmissään ja isompi kävelee(lyhyitä matkoja, esim puistoon) ja jos väsyy, otan liinaan. Tämä siksi, että mun on vaikea kyykistellä pojan leikeissä jos vauva on liinassa:)

Tuplia käytetään silloin kun en jaksa laittaa liinaan kumpaakaan lasta, koska isomman kävelyhaluihin ei vielä voi luottaa:)

Niin, ja meidän tuplat maksoi kirpparilta 15 euroa:)

Alkuperäinen kirjoittaja veetoheto:
Meillä tulee ikäeroa 2 vuotta ja laudalla ajateltiin pärjätä, tuskin tarvitaan sitäkään. :)

No meillä pojat on tasan 2-vuoden ikäerolla ja hankittiin vain lauta ja senkin käyttö on tosi vähäistä, kerhoon, pienemmän neuvolaan, kauppaan mennään laudalla vain jos on kiire - muuten isompi kävelee rinnalla hienosti.

Tuli tuosta kans mieleen että miksi ennen ei ollu niitä kaksostenrattaita muilla kun kaksosten vanhemmilla niin ehkä nykypäivänä rattaiden hinta on tullu alemmas, niitä on monenlaisia tarjolla ja ehkä sitä rahaakin on nykypäivän ihmisillä vähä toisella lailla kuin ennen. Ennen myös taidettiin niitä isompia koululaisia laittaa heti ekalle menemään yksin kun nykyään taas aika paljon kuljetellaan ja on taksikyydit, onhan liikennekin vähä erilaista kuin ennen.

Olis sekin ollu näky jos mä olisin koettanu aikoinani pärjätä ilman kaksostenrattaita kun oli vauva, 1v3kk, 2v11kk ja 4.5v. Kyllä ne vaan oli pakolliset ja jos se jollain lailla helpottaa arkea niin ilman muuta ne kannattaa ostaa :wave:

Meillä tulee ikäeroa olemaan 2 v 5 kk, kun vauva syntyy ja tuplat ollaan hankkimassa. Tämä siksi, että soratiellä ei oikein noi seisomalaudat kulje (meillä tulee yht. 2 km soraista kuljettavaa) ja esikoinen kyllä istuu mielellään rattaissa. Tykkää myös kävellä mutta on luonteeltaan melkoinen tutkija ja säntäilee mihin tahansa tai jää ojanreunaan kurkkimaan mitä siellä näkyy. Eli jos haluan lenkille ja oikein kunnolliselle sellaiselle, on tuplat ainoa mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mä ihmettelen kun nykyään on "pakko" olla tuplat. Ollaanko me laiskempia kuin meidän vanhemmat tai hätäisempiä, ettei jakseta/ehditä odottaa että isompi lapsi kävelee omaa tahtiaan vai mitä? Vai onko nykyajan lapset huonompia kävelemään kuin ennen? 70-80-luvuilla vain kaksosten vanhemmilla oli tuplarattaat ja hyvin silloinkin pärjättiin.. esikoinen käveli, pyöräili tai sitä kannettiin.

Meillä oli ainakin lapsuudessa vaunujen päälle kiinnitettävä sisaristuin ja kaikilla naapurustossa joilla pieni ikäero tais kanssa olla sellaset. Nykyään ne on kielletty koska eivät ole turvallisia, niissä oli siis keikahtamis- ja romahtamisvaara.

me hommattiin kun ikäeroa oli 1½v..nyt kun nuorempi täyttää vuoden ja vanhempi on 2½v niin enää ei niitä tarvita..varsinkin nyt kun menin töihin niin ei tule käytyä perhekerhoissa tms..mihin meiltä on 2-3 kilometriä..nyt siis pärjätään hoitomatka 0,5km vaunuillaja seisomalaudalla! kauppaankin noin 2km päähän pärjätään kun ei ole kiire niinosan matkaa neiti kävelee ja sit kun väsähtää voi tulla seisoskelemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mä ihmettelen kun nykyään on "pakko" olla tuplat. Ollaanko me laiskempia kuin meidän vanhemmat tai hätäisempiä, ettei jakseta/ehditä odottaa että isompi lapsi kävelee omaa tahtiaan vai mitä? Vai onko nykyajan lapset huonompia kävelemään kuin ennen? 70-80-luvuilla vain kaksosten vanhemmilla oli tuplarattaat ja hyvin silloinkin pärjättiin.. esikoinen käveli, pyöräili tai sitä kannettiin.

Ehkä ennen ei äideillä ollut niin paljoa kodinulkopuolista tekemistä ja kiireitä lasten kanssa? Äiti sai hyvällä omalla tunnolla olla kotona päivät pitkät joten rattaidentarve ei varmaan ollut samanlainen.

Samoin noita pieniä isosiskoja ja veljiä pystyttiin vapaammin jättämään kotiin vaikka esikoisen hoiviin kuin tänäpäivänä. Ei varmaan 70-luvulla oltu heti uhkailemassa lastensuojelulla jos äiti jätti vaikka 2v:n kotiin 6v:n hoitoon siksi aikaa kun kävi vauvan kanssa kaupassa.

Riippuu tietty paljon lapsista ja rattaiden tarpeesta yleensä. Jotkut lapset nyt ovat reippaampia kävelemään kuin toiset ja kaupungilla pitkää päivää liikkuessa rattaat voivat olla enemmän tarpeen mitä kotioloissa.

Meillä esikoinen 3,5v ei vieläkään kävele, eli hänen kohdallaan nuo rattaat olisivat olleet välttämättömyys. Kuopus taas... no, hänenkin kohdallaan voisin hankkia käytetyt tuplat noin varastoon kun kuitenkin autottomina liikutaan paljon rattaiden kanssa ja lapsella nivelet ovat kuitenkin niin yliliikkuvat että jalat väsyvät helposti ja tulevat kipeiksi.

Tuo kuopus ei muutenkaan ole mikään liikkumisen ihmelapsi, lähti kävelemään vasta 1v9kk iässä ja nyt puoli vuotta myöhemmin olen kyllä ylpeä kun liikkuu reippaasti kävellen nuo kiireettömät 0,5-1km matkat. =) Pääasiassa pärjätään nyt ponyilla ja seisomalaudalla, mutta ei vielä viitsitä tuplista luopua kun ovat juuri loistavat noilla pidemmillä ja kaupungille suuntautuvilla reissuilla. Ei tulisi mieleenikään laskea tyttöä vielä yksin toikkaroimaan keskustan kaduille... :whistle:

Mutta tosissaan jokainen tietää itse parhaiten omat tarpeensa. =)

Meillä on tuplat käytössä ja on aivan ehdottomat meillä olla. Tuo isompi on 2v 3kk ja kävelee kyllä hyvin & pitkääkin matkaa, mutta menee minne sattuu. Me viedään paljon koiraa pihalle ja ei tule oikein mitään viedä koiraa remmissä, yhtä lasta vaunuissa ja juosta toisen perässä. Ja pidemmillä matkoilla ei hermot kestäisi kävelyttää tuota isompaa. Mutta ilman koiraa & lyhyillä matkoilla ei tuplia tarvisi. Mä inhoan noita raskaita tuplia (Brion double wavet) joten heti kun vaan ei niitä ole pakko pitää niin vaihdan ne yhden hengen menopeliin.

Noita entisaikojen muisteloita vielä tähän ketjuun että mun lapsuudessa suurin osa lapsista tais olla kolmevuotiaiksi kotona, jos mentiin lähimetsään niin siellä oli aina muitakin lapsia lähikaduilta. Nykyään sama seutu on rakennettu niin täyteen että leikkimään on mentävä kauemmas varsinaiselle leikkikentälle eikä puhettakaan että tällaset pikkuset voisi mennä sinne itse.

Itse en tunne meidän alueelta yhtään lapsiperhettä jossa lapset olisi päivisin kotona, joten sovitaan leikkipuistotreffejä keskustan leikkikentälle ja kyläillään usein toisella puolella kaupunkia samanhenkisen kaverin luona, jonne menemiseen tarvitaan rattaita. Oma äitini on viettänyt meidän lapsien pikkulapsivuodet naapurin äidin kanssa kahvitellen, jonka kanssa eivät ole ikinä olleet samalla aaltopituudella, mutta toinen vaihtoehto molemmille olisi varmaan ollut yksinäisyys.. Nykyään pystyy paremmin valitsemaan seuransa kun pääsee liikkumaan.

Meillä toi toka oli 2v10kk, kun kolmas synty. Asuttiin sillon n 1km:n päässä kaupoista sun muista. Suurimman osan aikaa toi toka käveli noi matkat. Jos kova väsymys iski, sitten matkusti seisomalaudassa.
Sinuna en kyllä tuplia ostaisi, vaan sen seisomalaudan =)

Jos haluat lenkkeillä molempien lasten kanssa niin sitten tarvit tuplat, mutta jos vain kuljette noita lyhyitä matkoja niin sitten et. Itse haluan tuplat koska käyn joka päivä vaunulenkillä, eikä olis kiva jättää aina toinen kotiin.

meillä ainakin tarpeen. tosin käytössä phil&teds sisarusrattaat, jossa lapset istuu päällekkäin. ikäeroa 2v4kk, ja on ollut ihanaa kun ei tartte taistella uhmaikäisen kanssa (toisissa rattaissa meillä lauta, mutta siitä on liian helppo karkailla tai temppuilla muuten) ja myöskin reissupäivinä niin isosisko nukkuu päikkäreitä niissä. ei ole siis hetkeäkään kaduttanut että niihin investoin, mutta kyllä varmasti monet samalla ikäerolla pärjää ilmankin!

Meillä tuplat vieläkin käytössä vaikka esikoinen jo 3v1kk. Kujetaan tosin vähän pitempiä matkoja ja pääasiassa esikoinen aina kävelee kiltisti itse. Mutta silloin harvoin kun kunnon uhma raivari tulee niin olen kyllä kiittänyt itseäni siitä että tuplat yhä käytössä, kun ei ole kiva raahata toisessa kainalossa rimpuilevaa huutavaa lasta ja toisella kädellä työntää vaunuja. Meillä tuo varsinainen uhma alkoi vasta pari kuukautta ennen 3v synttäreitä ja jatkuu yhä. Enkä oikein usko että tuo meidän muksu uhmakohtauksen kourissa suostuisi seisomalaudalla olemaan.

Yhteistyössä