lusikalla syöminen, milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Milloin vauva alkaa itse oppia syömään lusikalla?
Meillä jos 11kkukautiselle antaa lusikan, hän sitä suussaan mussuttaa ja kun sitten kyllästyy, heittää lusikan kaaressa lattialle. Ruokaan ei lusikalla koske.
Miten tuota lusikalla syömistä voisi opettaa lapselle ja mikä olisi sellaista sopivaa ruokaa ko. hommaan?

Keskimäärin puolentosita vuoden iässä lapsi alkaa kiinnostumaan itse syömisestä, jotkut aikaisemmin jotkut myöhemmin.

Meillä n. 1v 4kk iässä alettiin kiinnostumaan asiasta eli jos halusi sai tosi hyvin laitettua ruokaa suuhunsa, ja nyt 1½v iässä osataan halutessa syödäkin itse ihan hienosti, riippuu paljon ruoastakin ja täytyyhän sitä kuitenkin seurata, että lapsi saa syötyä ja auttaa toísella lusikalla, välillä ruokaa on lattialla.

Löysät ruoat on vaikeampia syödä itse. Meillä on alusta asti lapsella ollut oma lusikka kädessä, siis kun soseet aloitettiin. Välillä sillä hämmenneltiin ruokaa ja välillä se ei kiinostanut ollenkaan. Kannattaa ihan rauhassa antaa itse kiinostua syömisestä. Kyllä jokainen oppii ajallaan.

Meillä tyttö joka tuli juuri 13 kk on osannut syödä itse jo ihan hyvin vuoden ikäisestä. Yritin jo aiemmin, mutta ei oikein osannut pitää oikein kiinni tai ainakaan laittaa suuhun. Sitten pidin muutaman viikon taukoa ja kokeilin uudestaan ja siitä lähtien on onnistunut syöminen itse hienosti. Tyttö ollut kiinnostunut ruoasta todella paljon pienestä lähtien joten varmasti siinä on syy miksi onnistui jo näin aikaisin.

Kiitos, ajattelin itsekin laittaa ketjun aiheesta! Meilläkin tämä ajankohtainen ja en ensimmäisen lapsen äitinä oikein tiijä mistään mittään...

Olen yrittänyt seurata "herkkyyttä" mutta kyllä ruon ja lusikan kanssa touhuaminen on semmosta läträämistä.

Pari kuukautta sitten meni ihan suuhun asti.Nyt ei kiinnosta kun on tuo kävelyn opettelu niin ei vissiin montaa asiaa yhtä aikaa voi opetella, näin olen päätellyt?

Akaisemmin joi itse nokkamukistakin, nyt ei sekään kiinnosta!!!!

Yhteistyössä