Luppis&Krisu&Piija

Ai niin. Tulipa mieleen sellainen juttu kuin kylmälaukku! Meillä ei siis noita valmissoseita juurikaan ole käytössä ja ongelma on aina reissussa se, että miten saada ruoka pysymään syömäkelpoisena. Ihan tosi hyväksi keksinnöksi olen nyt käytössä havainnut sellaisen tupakansytyttimeen tulevan kylmälaukun. Meillä on sellainen pieni laukku, johon mahtuu muutama kannellinen lautanen. Laitan niihin annokset valmiiksi ja sieltä sitten lämmitän perillä/huoltoasemalla jne.

Pikaisesti: mahatauti jatkuu...............................oltiin tänään sairaalassa mutta ei tarvinnu vielä tippaa. Paino oli pudonnut eilisestä 400 g mutta ei ollut nestehukkaa (verikokeet otettiin). Jos mahatauti jatkuu vielä viikonlopun yli, sit ottavat joka tapauksessa sisään.

Meillä kans syödään rannetta ja hangataan silmiä ja korvia. Korvatulehdusta ei ole (on tarkistettu joka päivä tällä viikolla), tuliskohan pojallekin eka hammas? Ikäähän on jo 7,5 kk. Mulle tuli eka siis vasta päälle 10 kk eli jos äitiinsä tulee, niin syö rannetta vielä pitkään...

:wave: Missäs kaikki muut?

Vastatkaas vaikka seuraavaan: Mitä öljyä on suositeltu rypsiöljyn tilalle? Onko öljyä ylipäätään suositeltu jossain vaiheessa.

Tiedoksi: Floridral-ripulijuoma sisältää pieniä määriä maitoproteiinia.

Täällä :wave:

Meillä aloiteltu vilja kokeilut kaurapuurolla. Tänään viides päivä eikä vielä mitään oireita ja nyt kahtena aamuna hyvällä ruokahalulla puuro neidille maistunutkin :) Tosin seassa ollut marjasosetta,kun en mä itekkään sellasta limasta vedeltä maistuvaa puuroa söis,yök :x
Siitä tulikin mieleeni kysymys...Elikkä jos teen puuron niin,että 0,5dl hiutaleita ja 1dl vettä niin paljonko voin laittaa neocate jauhetta valmiin puuron joukkoon? Sen nestemääränkö mukaan eli 3mitallista??

Kaupan liha ja kasvissoseetkin ruvennut neidille uppoomaan hienosti eikä oireilua.

juu,ja tänään neiti oppii nousee tukee vasten seisomaan :eek: itse en ollut tätä todistamassa,mutta isukki oli saanut otettua kuvan tapahtumasta :D

Luppis Jokos teillä ollaan tervehdytty?
Tuohon öljy juttuun en kyllä osaa sulle vastausta kertoa,mut toivottavasti joku toinen osaa.

Meille neuvolasta jo juteltiin tuosta öljylisästä, mut ei allergialääkäri sit maininnut joten en anna vielä. En kyllä tiedä mitä rypsiöljyn tilalle... oliiviöljyä?

Toi kylmälaukku tupakansytyttimeen kuulostaa kätevältä.

Onnittelut Krisu hyvin alkaneesta kokeilusta! :) Tollai mä laskisin tuon Neocaten määrän kun säkin, eli nesteen mukaan.

Mä jouduin jättämään possunkin nyt tauolle, kun epäilen sen aiheuttavan kuitenkin noita pukluja/refluksia.... Epäilin sitä jo sillon kun ekaa kertaa kokeiltiin, mut sillon se riisi sekotti kuvioita. Nyt kokeilin sitä uudestaan kun neuvola ja allergialääkäri olivat sitä mieltä, että ehkä kuitenkin sopii... No, eilen sai lounaalla possua ja puklaili ja nieleskeli pitkin iltaa. Tänään ei saanut ollenkaan ja puklasi vain kerran illalla ja senkin mahallaan ollessaan.
Joopa joo, että pelkällä kukkakaalilla mennään TAAS. :|
Muoks Niin, on siis saanut tuota possua nyt jo melki 2 viikkoa.

krisu: Teillä menee kadehdittavan hyvin.

piija: Olisko sulla seuraavana kokeiluvuorossa sitten hedelmä tai kasvis? Eteenpäin sano mummo lumessa. Älä jää haikailemaan noita epäselviä, söihän se tyttö ainakin pari viikkoa muutakin kuin kukkakaalia. Niin mä aina välillä aattelen kun joku tippuu pois. JA EDELLEEN: teillä on sentään sopiva maito!!
Mä en oikein vieläkään usko et possu sopii meillä, yritän saada toisen lihan mukaan niin sit sitä ois vaan 3 kertaa viikossa. Sen taitaa kestää.

meitä: Tänään tuli vielä ripulikakka mutta ei enää oksentanu. Ruokahalu edelleen kadoksissa (myös mulla). Alotettiin sit viikolla Gefilus Plus , tosin vaan yksi kapseli päivässä vaikka ohje on että kaksi. En tiiää onko apua vai haittaa mut jotain piti yrittää..

Moikkista kaikille. krisu: hienosti menee teillä. Onnittelut :flower: Teillä on hyvät mahikset päästä sinne lomareissulle!

piija: "tää on niin tätä" nämä kokeilut kun eivät sovi. Ei kannata masentua. Maailmassa on vielä vaikka kuinka ruokia joita kokeilla. Possussa saattaa rehuviljat "lyödä läpi". Ehkä seuraavaksi olisi lihakokeiluna hyvä kokeilla jotain sellaista eläintä, joka ei syö rehuviljaa. Suosittelen jälleen - kuten useamminkin olen tällä palstalla :LOL: - uuden seelannin lammasta. Sitä löytyy hyvin nykyisin ruokakaupoista ja jopa Pirkka-tuotteena.

Luppis: jostain luin, että kuumapuristetut öljyt olisivat keskimäärin enemmän siedettyjä kuin kylmäpuristetut. Kuumapuristus hävittää jonkun verran mahdollisia epäpuhtauksia. Eli kannattaa valita kuumapuristettuna öljy, oli se öljy mikä tahansa, jos haluaa pelata mahdollisimman varman päälle *sanoo äiti joka itse kokeili kylmäpuristettua rypsiöljyä* :ashamed: Jos rypsiöljy ei sovi, niin kokeiltavia voisi olla rapsiöljy, auringonkukkaöljy ja oliiviöljy.

piija
: öljyä tarvitaan vasta noin vuoden iästä eteenpäin, jos lapsi kasvaa normaalisti omalla käyrällään. Jos kasvussa heittelyä alaspäin, niin öljystä on hyötyä sitä ennen.

NallePuh82: mistä on ostettu se teidän kylmälaukku? Ja minkä hintainen? Ja ja vielä, minkä kokoinen suunnilleen se on? Meillä on mietinnässä infrastruktuurijärjestelyt pojan ruokien kuljetteluun lomamatkoilla...

Meillä vehnäaltistuksen viimeinen päivä on tiistaina. Mannapuuro nyt ainakin sopii varmasti. Patonki ja raketti-spagetti sopinevat, mutta niitä vielä seuraillaan. Patongista tuli toissapäivänä huuliin ja ylähuulen yläpuolelle punoitusta, kun poika söi sitä "ihan itte" pieninä sormipaloina hangaten tietysti patonginpaloja suupieliin. Tänään annan patonkia, joten katsotaan tuleeko muuta tai selvää oiretta.

Meillä ei edelleenkään ole varsinaisesti mitään ruokaöljyä jatkuvassa käytössä. Meillä on rotaatiossa maissi ja niinä päivinä olen käyttänyt esim. lettujen paistamiseen maissiöljyä. Siinä ei ole ilmeisesti hyviä rasvahappoja nimeksikään eli siinä mielessä se ei ole kovin hyvä öljy. Sitten meillä menee Eye-Q kapseleita yksi päivässä, niissä on niitä hyviä rasvoja. Öljyt on ollut meillä aika hankala ryhmä, mutta positiivinen ylläri oli, että tuo Eye-Q sopii. Tosin sitä menee vain se yksi kapseli päivässä, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Se on ollut nyt käytössä jotain pari kuukautta.

Tuo kylmälaukku on oikeasti mieheni metsäkoneen "jääkaappi", jonka olen ottanut välillä parempaan käyttöön. On tosi näppärä, mutta en tiedä myykö Valmet niitä yksittäiskappaleina ilman metsäkonetta :) Kooltaan se on sellainen takapenkin jalkotilaan sopiva, siellä se ei häiritse ketään. Varmaan jotain viisi litraa tilavuudeltaan...? Sinne menee näppärästi muutama kannellinen lasten lautanen, kun teen annokset niihin valmiiksi ja väleihin vielä pari minigrip pussillista evästä.

Kiitos kaikille tsemppauksista! :hug:
Minä kävin eilen tilaamassa paikallisesta K-kaupasta 360prk Muksun kukkakaalisosetta.... Neiti kun syö sitä hyvällä menestyksellä ja viime vkolla kuulin, että sen valmistus lopetetaan elokuussa :/
No, tilasin vähän varastoon, että on pahan päivän varalle.... Neiti syö sitä tosi hyvällä ruokahalulla, kun tavallinen kukkakaali aiheuttaa aika mojovat ilmavaivat.
Tossa soseessa toki on riisitärkkelystä, mutta ei ole aiheuttanut mitään ongelmia (ainakaan vielä, onneksi) =)

Ai niin; me varmaankin kokeillaan seuraavaksi aprikoosi tai parsakaali. En osaa päättää... Nii, ja liha on sit seuraavax sitä NZ lammasta! :) Vilja täytynee nyt jättää mietintään, kauraa tekisi mieli kokeilla. Toisaalta se mietityttää tuon possun takia. Pitäis vaan joskus saada joku aamu/iltapuuro kehiin, että kenties nykkuis yönsä syömättä... en tiiä miten jaksan töissä, jos nukun näin vähän viä silloinkin... |O

Heitän tänne väliin pari kommenttia...

Öljyistä: Myös kookosöljy voi olla vaihtoehto, sitä ei mielestäni maininnut kukaan...? Oliiviöljy taitaa maistua aika voimakkaalle... Meilläkään ei ole vielä mitään öljyä käytössä, mutta meillä näyttää poju sietävän pikkuhiljaa vaikka mitä pieniä määriä...

Kylmälaukuista: Me ostettiin sellanen iso tupakansytyttimeen sopiva lidlistä, taitaa mahtua juuri takapenkin jalkatilaan pojan penkin eteen.. En ole kyllä vielä sovittanut. Maksoi n.40e, kun muualla taisin nähdä lähemmäs 60e maksavia. Sitten käteväksi päivän reissuilla olen todennut miehen laivalta ostaman "kaljakylmälaukun", jossa siis ostettaessa oli 6 tölkkiä. Sinne menee juuri kaksi isoa kylmäkallea ja väliin 4-5 purkkia sosetta, päälle vielä mahtuisi jotain. Ja jos onkin osa jäänyt käyttämättä reissussa, olen huomannut,e ttä on vielä iltasellakin ollut purnukat jäässä. Ihan kelpo siis ja pieni ja näppärä.

=)

Harmittavaa on nuo valmissosepurkkien lopetukset allergisten kannalta, varsinkin jos on tilanne on se että valmispurkkeja voi yleensäkin vähän käyttää ja sitten se "ainoakin sopiva" jää pois markkinoilta :(

Öljyistä. Mäkin olen lukenut, että oliiviöljyn maku olisi vähän outo lapsen suuhun. En ole kyllä itse maistanut... Meillä poika aristeli aluksi rypsiöljynkin makua mutta nyt on jo siihen tottunut. Öljyjä kokeillessa kannattaa myös tsekata etukäteen kokeiltavan öljyn/rasvan ravintoarvot, että kokeiltavasta olisi myös hyötyä sen kannalta. Niin kuin NallePuh82 kirjoitti, ravintoarvoissakin on aika paljonkin eroja.

Miten Jonnakarilla pojan korva-asia on edennyt? Onko parantunut kokonaan? Miten muuten pojan yleisvointi? Hyvä homma kun pieniä määriä erilaisia kiinteitä näyttäisi aika montaa tuntuvan sopivan.

Tällainen kylmälaukku löytyi, tarkoitan Iltalehden linkissä olevaa viimeistä 8 litran mallia nimeltä "Mobicool", hinta 39 euroa. Onko kellään kokemusta tästä tai jostain vastaavasta? Itse mietin myös vielä tuota kokoa, että onkohan tuollainen 8 litran malli kuitenkaan riittävä koko.
http://static.iltalehti.fi/kuvat/liitteet/kylmalaukut.pdf

Mun täytyy kans lähtee hamstrausreissulle ton kukkakaalin suhteen. Onneks sitä menee nyt vaan kerta viikkoon mut on ainoo kasvis, jonka saa valmiina. Paljonkohan ostas..

Öljyistä: Noita rasvahappomääriä oon tutkiskellu ja omega-3-a olis hyvin esim. pellavaöljyssä, mustaviinimarjansiemenöljyssä, vehnänalkioöljyssä, soijaöljykin menettelee. Omega-6 tulee varmaan noista lihoista mutta myös sen suhteen olis hyvää toi soija, vehnä ja mustaviinimarja. Meillä kun tuo soija taitaa sopia, niin mistäköhän sitä löytäs.. Onko kellään kokemusta, mitä ravitsemusterapeutit suosittaa? Täytyy ensi viikolla allergologilta kysyä, kun on sille käyntiaika.

piija: Mä kannattasin tota aprikoosia, yksi kaalihan teillä jo on..

NZ-lammasta saa muuten pk-seudulla Stokkan lihatiskiltä. Niille tulee erä aina keskiviikkosin kahden viikon välein ainakin syksyyn saakka (Jumbo).

Noista omega-hapoista ja niiden hyvyydestä mullekin allergologi mainitsi.

NZ-lampaan saatavuus on tosi hyvä pk-seudulla. Sitä löytyy Pirkka-tuotteena jauhelihana vähänkään isommista K-kaupoista. Samoin sitä löytyy ainakin useista K-kaupoista Familia-merkkisenä ulkofileenä. Se on kyllä isompi pakkaus (1 kg), joten se ei ehkä sovellu niin hyvin kokeiluun ostettavaksi, jollei tee osasta lihaa itselleen samalla ruokaa.

Piijalle: aprikoosi olisi musta myös hyvä kokeiltava.

Meillä 8kk neuvola takana ja olipa taas reissu :kieh:
Lääkärinä virolainen TAAS. Ja nyt sitten ei neidin oikeesta silmästä löytyny punaheijastetta :eek:
Sain käskyn mennä yksityiselle silmälääkärille vielä tarkistuttamaan. Noh,soitin kaikki maholliset lääkärit läpi ja ainoostaan yks aika löyty ja sekin vasta 7.7.
Soitin sit taas neuvolaan,kun mulla jäi sellanen kuva että asialla on kiire. Eipä se lääkäri sitten ollu tästä asiasta maininnu meiän neukkutädille eikä edes kirjottanu koneelle mitään :eek:
Meiän neukkutäti oli sitten sitä mieltä,että mennään näyttää toiselle neuvolalääkärille vielä uudestaa,että jos se ei vaan nyt nähny sitä heijastetta..eli ei tainnu siis sekään luottaa ton lääkärin diagnoosiin. Mutta on täällä jo itkut itketty,kun googletin,että mitä tuo punaheijasteen puuttuminen voi tarkoittaa :'(
24.6 käydään siten uudestaan lääkärillä ja toivotaan parasta..
Neidin mitat oli nyt 71cm ja 8370g ja kuulemma kasvu ok.

piija yhdyn edellisiin eli kokeilisin aprikoosia :)

krisu: Ootat vaan rauhassa sitä uusintalääkäriä. Meillä silmiä kans syynättiin tarkaan mut karsastuksen takia. Toinen silmä oli jotenkin semmonen mut lääkärin mielestä ei sit kuitenkaan mitään ongelmaa kun sitä aikansa syynäs. Meillä pinsettiote löytyy aina välillä, poika on taas siinä käsien tuijotteluvaiheessa. Kokeilee sormiaan yks kerrallaan, vetää siis sormesta toisella kädellä. Ravistaa kättä välillä ja tutkii taas sormiaan. :LOL: Ollaan miehen kanssa naurettu että selvästi tutkii, lähtevätkö irti. Älä huoli, meillä ei vieläkään ryömitä tai kontata tai muutenkaan ominavuin liikuta. Voipi olla että teillä tuo liikkeellelähtö on vienyt aikaa hienomotoriikan treenaukselta, meillä taas kun ei liikuta niin niitä käsiä joutaa tuijottelemaan. Mitoista: jos tytöillä samat käyrät kun pojilla, ootte siinä -5 pituus/painokäyrällä eli tosi hyvä. Mä pyysin kopiot noista käyristä, niin saa ite niitä tuijotella.

Jatkoa seuraa kunhan toi kitinäville nukahtaa..

Kiitos vahvistuksista! Me kokeillaan sitä aprikoosia seuraavaksi.

Meil ei ollutkaan 8kk neuvolaa ollenkaan, käytiin vaan sillon 7,5kk paino/pituuskontrollissa. Seuraava lääkärineuvola on juhannuksen jälkeisellä viikolla, joka on periaatteessa 9kk neuvola. Katotaan syynätäänkö meillä mitä....

Pinsettiote meillä on selvästi "työn alla". Ei ihan pieniä roskia vielä osaa poimia, mutta sormillaan niitä "viskoo" lattialla. Esim. lelujen valmistuslapuista kyllä ottaa pinsettiotteella kiinni, kun ovat kai riittävän isoja. Tääkin taito on kyllä tullut vasta tässä muutama viikko sitten, että aika uusi juttu on.
Ja meilläkään ei vielä kovin ryömitä, vaikka nyt on parina päivänä päässyt vähän eteenpäin kun tarpeeksi tsemppaa. Taitaa olla aika laiska-jaakko tuo meidän neiti, kun näyttäis että osais kyllä ryömiä kun vähän viitsis enemmän yrittää. Konttausasentoa kanssa kovin on harjoitellut mutta tulee sieltä aina nenälleen kun ei osaa niitä käsiä siirtää :) Aika hidas on mielestäni ollut tämä meidänkin neiti oppimaan uusia juttuja, kun tuntuu että aina kauhean kauan harjottelee yhtä asiaa. Minä kun olen tällainen nyt ja heti -tyyppi itse.... :| Ja vertaan paljon tietysti lähipiirissä oleviin samanikäisiin, vaikka ei saisi. Niistä kun joku jo harjottelee kävelemistä :eek:
Meillä neiti on aika pienestä asti tykännyt seistä, mutta ei vielä seistessä ota askelia. Hän kun hyppii mielellään, niin kai sille hyppykeppi täytyy ostaa.... Onkohan tuo hyppiminen pahakin asia, kun neuvolassa viimeksi vähän siihen malliin mainitsivat? :|

Mäkin muuten tilasin 360prk tuota kukkakaalisosetta. Tänään pitäis tulla jos keskon varastossa on ollut. Täytynee mennä ihan autolla tuohon kauppaan kun eivät taida kärryihin mahtua =)

Meil on vielä pieniä pukluja tullut, mutta voipi olla että tänään/huomenna alotettas tuo aprikoosi. Katsotaan miltä tilanne näyttää.

Mukavaa päivää kaikille!! :flower:

piija: Onnittelut kelakatosta! B) Nyt sitten ostat Neocatea vaikka et kaikkea tarttiskaan. Jos vaikka saat sen verran jemmaan et ei tartte heti 1 v. tehdä sitä soija-altistusta. Tosin saattaahan se soija vaikka sopiakin, meilläkin menee nyt 7.viikko vai onkohan jo 8.
Musta kans tuntuu et meillä poika oppii hitaanlaisesti etenkin noita liikkumis yms. taitoja. Toisaalta on hirveen seurallinen ja tykkää muista lapsista ja etenkin vauvoista. Jokin aika sitten kaveritapaamisessa poitsu oli ainoo ikäisistään, joka haki kontaktia muihin lapsiin ja nauroi sitten kippurassa kun sai muiden huomion tai joku isompi pelleili sen kans. Jos on hyvä päivä, nauraa paljonkin ja ääneen.

Meillä toi lääkäri oli 7,5 kk ja seuraava neuvola olis sitten 1v. Mut 9 kk iässä on ylimääränen punnituskäynti.
Täällä poika nyt selvästikin tankkaa mahataudin jälkeen: eilen meni yli 1 l maitoa, ei ole koskaan mennyt niin paljoa. Lisäks annoin eilen liha-kasvissosetta kaks kertaa, kerran hedelmäsosetta ja kerran puuroo. Tänään on menny jo 5 dl maitoo, 0,5 dl maissipuuroo, 2 dl batattia ja 1,5 rkl possua. Olis ehkä enemmänkin tota bataattia syöny mut en uskaltanu antaa ettei tuu ähky :ashamed:
Normaalisti kun kasvista menee se 0,5-1 dl/kerta...ja hedelmää se 1-2 dl. Siis ei molempia samalla kertaa. Mahataudin aikaan eli viikon ajan söi maitoo vaan 5 dl/vrk (norm. 7-8) ja kiinteitä 1-1,5 dl/vrk (norm.1,5-3) + muuta nestettä sit 2-3 dl väkisin (vettä, Osmosalia). Otin sen linjan et ruokaa ja maitoo syö halun mukaan ja muute nesteet sitten väkisin jos ei muuten mee. Vettä juo taas nokkamukista ihan mielellän mut mahataudissa ei sitten millään suostunut sitä juomaan :/

Meilläkään ei mahataudin aikana mennyt maitoa kun 5-6dl ja hyvin vähän kukkakaalia siihen päälle. Normaalisti menee kanssa se 7-8dl ja sosetta n 1,5dl päivässä.
En saa tyttöä juomaan vettä, ollaan yritetty sellasesta Ainun tuttipullo-nokkamukista, josta ei siis valu kun kaataa nurin päin. Ja muutenkin olen nyt antanut aina korviketta ruoankin yhteydessä kun saa niin niukasti kiinteätä ravintoa. Kai sitä pitäis vaikka lounaalla alkaa antamaan vettä ja opetella tuota vedenjuontitaitoa muutenkin.

Kyllä, nyt täytyy hakea korviketta sen verran kun saa, jos vaikka jäis jemmaankin. Edelleenhän meillä menee aika paljon hukkaan kun neidin syömisistä ei aina tiedä...

Yhteistyössä