Luppis&Krisu&Piija

Täällä myös saatu kuulla samanmoisia kommentteja tuosta syömisestä..
Anoppi rakaskin tuossa piti meille "puhuttelun" hiukan ennen kun kiinteet alotettiin, eli typy oli jo 6kk,siitä kuinka hän on huolissaan kun meidän tyttö ei vielä syö mitään kunnon ruokaa ja juokin KESKOSILLE tarkoitettua litkua????!!!! :headwall: :headwall: :headwall: :kieh:
Ja kysyi vielä että ollaanko me ihan varmoja,että tyttö sillä pärjää eikä ole nälkäinen? siis hei halooo,joo nälissäänhän me tuota tyttöä pidetään ja AIVAN TAHALLEEN ei anneta kiinteitä.
Se ei vaan voinu käsittää,että kiinteitä ei missään nimessä voitu alottaa ennen ku oikee korvike yms. on löydetty. Joo ja sit ku kiinteet alotettiin ja alotettiin bataatilla niin tulihan siitäkin sanomista,että kuinka hänen mielestä pitää lapselle syöttää lähiruokaa eli perunaa ja porkkanaa! just,just...
Siis aivan ihana anoppi mulla on,mutta ei vaan aina ymmärrä kaikkee..
 
Meillä podetaan korvatulehdusta (eka kerta) mutta jatkuukin sitten sitäkin sitkeempänä. :( Toinen antibioottikuuri nyt menossa. Tällä kertaa lääkäri määräsi maitohappobakteerejakin kun ripulille tuon vatsa tietty meni. Määri Rela-tippoja, mutta luin tuolta toisesta ketjusta että ovat aika huonosti siedettyjä.? Me ei olla kokeiltu niitä kun ihan vauvana, kun ei niistä mainittavaa hyötyä tuolloin ollut. Mutta nyt kai voisi kokeilla jotain parempaa, tuolla toisessa ketjussa suosivat noita luontaistuotekaupan valmisteita. Olikos teillä kaverit kokemuksia?

 
Terveisiä Kööpenhaminasta!!

Sillä aikaa käytyyn keskusteluun vielä: Meille on neuvolastakin tuputettu mukavasti noita ohjeita..kun kauhisteltiin liian vähäsitä korvikeen menekkiä niin neuvottiin syöttämään harvemmin että olisi kunnolla nälkä syötöllä...kun valitin pulauttelusta ja oksentamisesta, sain ohjeeksi syöttää vähemmän kerralla ettei vaan tulee liikaa, siis usein ja vähän..nämä ohjeet siis samalla käyntikerralla. Lisäksi vielä edellisellä kerralla olin ollut huolestunut huonosta syömisestä (osittaisimetin vielä silloin) niin sanottiin vaan ettei näin tyytyväinen vauva ainakaan lisäruokaa kaipaa..vaikka paino ei nousekaan toivotulla tavalla..sitten kun lopetin imetyksen, niin sitten vasta uskottiin ettei syö tarpeeksi. Niin ja kuulemma kuuden kuukauden ikäisen vauvan ei tulisi enää nukkua kolmia päiväunia vaan pitäisi päästä kaksien unien rytmiin jne.jne.jne. :LOL:

Maitohappobakteereista: meillä kokeiltu Relat ja Gefilus, en huomannut mitään vaikutusta. Itselleni maitohappobakteerit eivät sovi ts. vetävät vatsan ripulille, mikä ei liene tarkoitus.
 
Minäkin haluisin kokemuksii kuulla noist mh-bakteereista..et mitä tässä kandeis kokeilla vai kandeeko olleskaan?!

vai luppis ollut reissussa? mitenkäs sujui? siis oliko poitsu mukana?

Me ollaan nyt kesäks suunniteltu autolla euroopan kiertoo siis jos neidille ei lisää allergioita ilmene ja jos valmis soseet sopii.
Täytyyköhän tuota pullotettua vettä keittää 9kuiselle vauvalle vielä?

Äh,ajatus katkes :headwall: jotain muutakin piti sanomani,mutta... :kieh: :D
 
Krisu: Me ei olla keitetty pullotettua vettä kun ollaan oltu reissussa. Toivotaan että teitin reissu onnistuis =) Mä en uskalla ton kanssa lähteä edes sukuloimaan kun hermostuu nykyään autossa niin helposti. On vielä vauvan turvakaukalossa, että en tiedä pitäiskö laittaa jo isompaan.
Mites teidän kullannuput? Ovatko jo isompien istuimissa? Kilojen puolesta tuo kaukalo vielä käy, meil on semmonen telakointiasemalla oleva, mutta päähän tuossa alkaa osua sinne yläosaan. Nii, ja sit kun se on niin makuuasennossa, niin sehän se varmaan neitiä hermostuttaa. :headwall:
 
Joo, poika oli mukana. Ihan hyvin sujui. Olin etukäteen jännännyt syömisiä, nukkumisia jne. mut hyvin meni. Yllättäen huomasin että meillä itseasiassa on ihan selkeä rytmi, ruokailukertoja vaan tulee se 8-10/vrk...
Ostin matkaa varten sellasen pienen matkavedenkeittimen (15 euroa Anttilasta) ja sillä keittelin pullovedet. Kuuma vesi oli 3 dl:n terästermarissa, pysyy siinä yli 10 tuntia yli 90-asteessa (mittailin kotona yksi päivä :whistle: ) ja jäähdytetty vesi muovipullossa, niistä sitten aina sekotin. Jauheet valmiina pullossa hoitolaukussa. Lentoa varten pakkasin keitetyn veden desin muovipulloihin (saa apteekista) ja pakkasin normaalisti käsimatkatavaroihin. Eivät millään tavalla puuttuneet turvatarkastuksessa vauvan ruokiin (valmissoseet, Tanskassa niitä on tosi nihkeesti), vesiin, jauheisiin eivätkä tuohon termariin vaikka sekin oli täynnä. Siellä oli itseasiassa semmonen ohjeistus että erityisruokavaliotarvikkeet NIIHIN KUULUVINE NESTEINEEN ovat sallittuja käsimatkatavaroissa. Jokin todistus täytyy olla ko. ruokavaliosta, mulla oli vaan NutriSoija resepti.
 
Noista maitohappobakteereista: Meillä nyt syödään niitä tällä hetkellä ihan kahmalokaupalla, koska tytsyllä on suoliston bakteerikanta aivan sekaisin antibioottien jäljiltä. Kakasta on tehty tätä ennen viljely kahdesti ja se on ollut kunnossa, mutta tässä joku aika sitten tehdyssä löytyi sitten clostridium +++ :( . Se ei siis ole hyvä homma ollenkaan. Meillä on mennyt turhan monta ab kuuria justiinsakin korviin ja kun siitä kierteestä päästiin oli ne alkuvuoden pari pissatulehdusta, joihin meni oikein kuntokuurit. Ilmeisesti juuri noiden pissatulehdus kuurien jälkimainingeissa tuo suolistofloora meni sekaisin. Nyt sitä yritetään korjata tehostetulla maitohappobakteerikuurilla, saa nähdä onnistuuko. Jos nyt ei onnaa, kokeillaan seuraavaksi vielä Symbioflorit ja jos sekään ei toimi on edessä häätöyritys antibiooteilla, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Sitä tässä yritän siis sanoa, että on ihan perusteltua yrittää löytää sopiva maitohappobakteeri, jos noita ab kuureja alkaa alvariinsa tulla. Allergia on lähtöisin suolistosta ja jos se suoliston tila on valmiiksi hiukan huono johtuen noista antibiooteista, voi se pahentaa allergian tilaa (tai ei ainakaan paranna) . Jos suolistossa kasvaa esim. tuo clostridium difficile tms. se vaikeuttaa myös oiretulkintaa. Ainakin meillä kakka on pelkästään sen vuoksi outoa ja pylly punoittaa välillä ilman "syytä" eli ruokavalion pitäisi olla kunnossa. Jos sen kakan haluaa tutkituttaa, täytyy ottaa siitä ulosteen bakteeriviljely 2. Pyytäkää lääkäriltä siis lähete tai mä olen joskus vienyt ihan ilman lähetettä yksityiseen labraan tutkittavaksi, jotkut ottaa myös ilman lähetteitä kun osaa vaan tarkasti eritellä mitä kokeita haluaa.

Meillä on kokeiltu Relat, Gefilus Plus, Symbioflor nyt ainakin ja ne eivät käyneet. Yleisesti kaikki tippamuotoiset valmisteet ei ikinä ole meidän lapselle sopinut, taitaa olla sattumaa. D-vitamiinistakin kokeilin eka kaikki tipat läpi ja ei käynyt. Nyt on käytössä maitohapoista DSS Junior, joka sopii. Siinä on sitä riisitärkkelystä ja se ei siksi kaikille käy. Noi on ihan kokeiltava, mikä käy ja mikä ei. Luontaistuotekaupoissa on monesti ihan hyvä valikoima ja apteekkeihin saa myös tilaamalla, jos hyllystä ei löydy. Mulle on nyt tilattu lähiapteekkiin tuota DSS Junioria, ennen ostin kauempaa luontaistuotekaupasta.
 
Luppis: Mites teidän rotaatio sujuu? Millanen teil on viikko-ohjelma syömiselle noin suurin piirtein?
Meillä on soittoaika lääkärille huomenna, kun ei noita kiinteitä löydy kun aina joku (vatsatauti, korvatulehdus) sekottaa kokeilut. Aattelin vaan josko ehdottaa meille rotaatiota.
Tänään oli neuvola ja vaikka vielä ei mitään hätää olekaan, niin paino-pituussuhde oli laskenut edellisestä. Neiti siis nyt 7,5kk ja 7,79kg ja 68,3cm.
 
piija: Meillä rotaatio tuntuu toimivan. Teen joka viikolle uuden ruokalistan. Koska meillä kokeiltuja ruokia on jo aika paljon, päädyttiin kahteen ruokailukertaan/päivä (teillä varmaan alkuun kerran päivässä). Ekalla viikolla aloitettiin siis neljä uutta, nyt on jatkettu tahtia kaksi uutta/viikko. Ideana on se et uutta ruokaa saa vaan kerran viikossa ja varmoja sopivia voi antaa vapaasti ts. niitä sitten kun muita ei voi antaa (ei ole kulunut viikkoa edellisestä syöntikerrasta). Ihan uutta annan vaan 2 tl ekan kerran ja sitten seuraavalla kerralla jo 1/2 dl, seuraavan kerran 1 dl ja sitten jo niin paljon kuin syö. Meillä mitään kovin voimakkaita oireita ei ole tullut mistään, siksi annan uusiakin aika reippaasti. Lisäksi poika syö uusia makuja hyvin, itseasiassa paremmin kuin vanhoja tuttuja...
Ruokalistaa joudun vähän muokkaamaan koko ajan kun epäilen jonkun sopivuutta ja vaihdan sen paikkaa sitten listalla ts. seuraan, muuttuuko oireen ilmaantuvuus. Sopimattomiakin on löytynyt. Jos uusi ruoka todetaan sopivaksi, sitten lisätään kertoja: esim. meillä kävi päärynän kanssa tietokatko ja sai toisella testikerralla vahingossa 2,5 dl/pv, joten todettiin että sitä voi varmaan antaa kaksikin kertaa viikossa kun oireita ei tuosta määrästä tullut. Vähän miehen kanssa jännättiin, kuinka käy, kun vahinko selvisi :whistle: Meillä on ensi viikolla edessä 7,5 kk neuvola, paino-pituussuhde varmaan edelleen laskussa (oli viimeks -17). Mites teillä muuten kehitys? Ryömiikö? Meillä ei vielä, ei edelleenkään viihdy mahallaan :(

Mä en oo uskaltanu käyttää pullotettua vettä ilman keittämistä..oon ymmärtäny et niiden laatu/puhtaus on huonompi kuin raanaveden. Meillä ei kyllä ole minkään sortin tautia vielä ollut, olenkohan liian tarkka..... :/
 
Istuimista vielä. Kaukalo on käytössä ja tuntuu vielä viihtyvän. Meillä kaukalo aika pystyasennossa nimenomaan jalustan kanssa, sen takia sitä ei nyt käytetäkään koska poikkeuksetta nukkuu automatkat. Jalat tulee aika paljon ulos, ei niinkään pää.. merkki akta graco jotain..
 
Meillä ollaan edelleen siinä turvakaukalossa ja hyvin siihen mahtuukin..eli oltiin näin alustavasti ainakin suunniteltu,että sillä lähetään reissuunkin :whistle: TOIVOTAAN nyt vaan että neiti siinä sitten viihtyy. Noin 500km aateltiin,että päivässä ajettais ja ei siis joka päivä. Täytyy vaan ostaa muutama uus lelu neidille mukaan ja pitää lepo taukoja riittävän usein..eiköhän se sillä?! :D

Kehityksestä..meillä ryömitään ja konttaus asentoon kovin noustaan,mutta ei vielä edetä siinä. Mutta meillähän ei oo koskaan ongelmaa ollukkaan tuon lattialla viihtymisen suhteen :eek: refluksista huolimatta..outoa?!
Meidän "ongelma" se,että neiti ei viihdy enää laisinkaan sylissä :'( Ei oo varmaan 2kuukauteen enää viihtyny. Heti alkaa sylissä venkoominen ja rimpuilu. Oikeen apinan poikanen tuo tyttö..missä se minun pieni vauvani on?

Mäkin tosiaan oon kuullut,että tuo pullovesi ois laadultaan huonompaa ku kraanavesi eli enempi bakteereita yms...täytyy nyt sitten miettii miten sen veden keiton kanssa tekee?! Kyllähän me varmaan vedenkeitin kuiteski otetaan mukaan puuroja yms. varten.

Puuroista kysymys! Löytyykö noita puuroja maidottomina? vai täytyykö käyttää noita "aikuisten" puuroja? Niitähän ei taida olla sellaisia mihin vois vaan kiehuvan veden laittaa? eli joutuu ihan kunnolla puuroa keittelee ja sitten jäähdyttelee |O
 
Meillä tuo kaukalo on joku BRITAXIN ja tilaa on tosiaan vielä reilusti,vaikka neiti viimeks neuvolan mittauksessa oli sen 70,2cm. Kaverin poika käytti tuota saman merkkistä kaukaloa vielä vuodenkin ikäsenä :eek:

Luppikselle piti vielä sitä sanoa,että teilläkin näyttäs nyt nuo kiinteet uppoovan vai? HIENOA :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
jonnakar ja muut joilla usemapia lapsia: Oletteko jotenkin hakeneet jossain vaiheessa päivärytmiä tietoisesti vai menneet lapsen tahtisesti koko ajan?

Toinen kyssäri kaikille: Onko teillä muita lapsia kuin nämä, joista täällä nyt kirjoittelette? Tuli vaan mieleen...olen jotenkin olettanut että muillakin vaan yks kun en oo muista lukenut :ashamed:
Vähän myöhässä tulee mun vastaus.. :ashamed: Mutta on ollut niiiiin paljon kaikkea muuta kiirettä, ettei ole ehtinyt juuri koneella istumaan...

Meillä tämä poika on kolmas lapsi ja ainut allerginen. Tosin mulla on omat epäilykseni myös vanhemman lapsen oireista, että reagoi jollekkin, kun raapii itsensä verille selästä ja pakaroista jatkuvasti, on yökastelua ja masuvaivoja. Ollut pienenä "koliikkivauva" ja hänellä siis allergiatestit negoja, vaikka on jo 8v.

Keskimmäinen meillä on pian 6v eskaripoika ja ainut häntä vaivaava asia on kuiva iho ja molluskat..

Noh, nyt lähti hieman asian vierestä, kun piti päivärytmeistä puhua..

Sanottaisiinko nyt näin, että on jokaisen oma asia, haluaako yrittää rytmittää lastensa päivää vai ei, tähän löytyy yhtä monta mielipidettä kuin ihmistäkin. Mutta.. Mä olen kyllä sitä mieltä,e ttä on lapsi terve tai ei, niin ei päivärytmeihin oikein voi hirveästi hakea mitään itselle sopivaa. Meillä on menty lapsentahtisesti hyvin pitkälle, mutta jos jostain syystä on tavallaan lapsi itse "lipsahtanut" rytmistä, esim. lyhyet päiväunet, niin yritän jatkaa tätä hänen luomaansa rytmiä esim. ruokailu-ajoissa ja seuraaville unille mentäessä loppupäivän. Kun usein se on sitten niin, että rätistään ja kitistään, kun rytmit menee sekaisin ja helpottaa huomattavasti arkea pitää niistä kiinni. Mutta itse lapsi ne tavallaan siinä pikkuhiljaa luo, sanottaisiinko siinä n.8kk mennessä. Tuohon asti en ehdottomasti puuttuisi edes yöjuttuihin, siis syönteihin. Mikäli yöt ovat kovin risaisia, niin allergisella lapsella yleensä tietää mistä on kyse päiväkirjan perusteella ja yöt palaa normiin, kun ruokakin palaa. Jos yöt ovat risaisia jatkuvasti tuon 8kk:in jälkeen, niin etsisin vaivaa ehkä muualta, tai tissin tarpeen tms muun tarpeen koittaisin yöllä korvat vedellä ja kainalolla.. Siis tälläisiä pikkuisia juttuja, mutta ei mitään kovin radikaalia voi oikein tehdäkään..

Sanoisin näin kolmen lapsen äitinä, mutta lapset ovat erilaisia, kuten me äiditkin.. =)
 
Täällä on ollut juttua tuosta rotaatiosta...

Olen siitä vieläkin vähän ulalla, vaikka Ahmutar(ko?) mulle sitä koitti jossain välissä selittää.. Täytyy kai jutella lääkärin kanssa lisää niistä ja meille sopivasta mallista.

Onko se kuitenkin niin, että jos näkee, että pienestä määrästä ei tule (tai ei yleensä tule) erikoisempia oireita, voi pienen maistipalapäivän jälkeen antaa jo hieman ronskimmin? Kun meillä tuntuisi mitä vaan menevän vähän, jopa juustoa ja viiliä, mutta vain vähän. Hankalaa ja ärsyttävää tässä on se, että kokeiluajat ovat kovin pitkiä, kun kokeilen kaikkea ensin muutamia päiviä teelusikallista ja sitten kahta, kolmea jne.. Yleensä oireet tulee viiveellä ja hiipimällä ja siinä kohtaa ole yleensä aloittanut jo jonkin uuden kokeilun. Tästä syystä olen saattanut hylätä parikin ruoka-ainetta kerrasta, kun sieppaa, kun ei ota välillä selvää... :ashamed: :snotty:

Eli kannattaisikohan munkin ihan reilusti ottaa nyt se asenne, että ekana päivänä pari lusikallista, seuraavana puolen purkkia ja sitten jo normiannokseen, saisi ne mahdollisesti tulevat oireet heti esiin eikä pitkittämällä....?
 
Me mennään viikko / kokeilu -tahdilla. Ensimmäisenä päivänä annetaan 1 tl. Toisena päivänä 2-3 tl. Kolmantena päivänä nostan annosta roimasti: joko niin paljon kuin haluaa tai toisinsanoen täysannos TAI lähes täysannos. Viimeistään neljäntenä päivänä on täysannos. Loppuviikko käytetään kokeilun jatkamiseen ilman uusia kokeiluja. Elikkäs 7 päivää käytän (vähintään) kokeiluun.

Jonnakar: kyllä joo nopeammin saisit esiin mahdolliset oireet nostamalla annoksen reippaasti isommaksi noin kolmannen - neljännen päivän kohdalla. Ihan heti ei oireet silloinkaan vielä välttämättä tule! Suosittelisin käyttämään loppuviikon sen saman kokeiltavan kokeiluun ilman uusia kokeiluja. Oireita voi alkaa tulemaan viiveellä, varsinkin suolisto- ja refluksioireilijoilla, esim. vasta loppuviikosta kun lapsi on saanut useampana päivänä täysannoksen. Meillä ainakin poika saattaa saada useana päivänä täysiä annoksia ennen kuin oireet alkavat näkyä. Jonnakar: kuinka monta päivää olet tällä hetkellä käyttänyt per kokeilu ennen uuden kokeilua?

Meillä siis ei ole kyse rotaatiosta. Eikä lääkäri ole nähnyt meille sitä tarpeelliseksi, kun sopivia on löytynyt 1 viikko / 1 kokeilu -mallilla. Rotaatiomallin käyttöä suositellaan silloin kun sopivia ei ala löytymään ollenkaan tai löytyy todella vähän. Lapselle on tällöin tyypillistä ilmaantua allergiaoireita muutaman päivän jälkeen. Rotaatiolla "huijataan" elimistöä olemaan huomaamatta uusia ruokia. Tässä ketjussa aiemmin tuota rotaation periaatetta selitin...

Ruokavalion laajentamisen nopeuttamiseen rotaatiota ei ole tarkoitettu silloin kun sopivia löytyy kohtuullisessa määrin "perinteisellä" 1 viikko per 1 kokeilu -tahdilla. Maltti on siis jälleen malttia ;)

Eikä rotaatio välttämättä ole edes nopeuttava malli. Monille rotaatiossa käy niin että vaikka sillä saa ehkä ruokia nopeasti ruokavalioon, ruokia myös putoilee aika ajoin pois. Rotaatio edellyttää äärimmäisen tarkkaa päiväkirjan pitoa, kurinalaista rotaatiomallin noudattamista, lapsen oireilutavan tuntemusta sekä oikea-aikaista reagointia ruokavalion muutoksiin (tarvittaessa siis vähennyksiin). Saa olla tarkkana että ei ole pullat ja vellit sekaisin... että ymmärtää mistä ruoasta mahdolliset oireet johtuvat. Pahimmillaan voi joutua karsimaan todella paljon ruokavaliota ennen kuin pahis löytyy ja siinä voi joutua hyllylle niitä sopiviakin, jotka on kokeiltava uudelleen yksitellen ruokavalioon :/
 
krisu: kyllä mä olen tehnyt (aikuisten) hiutaleista puuroa mikrossa. Keskisen tattaripuuro on hiutaleista. Teen joko niin että laitan kylmään veteen hiutaleita ja sitten mikroon tai ensin hieman lämmitän vettä mikrossa ja lisään sitten hiutaleet ja lämmitän enemmän mikrossa. Kaikissa hiutalepuuroissa ei ole mikroon ohjetta mutta kokeilemalla olen onnistunut löytämään miten mikrossa voisi tehdä. Pitää varoa liikaa kuumentamistakin...

Niin tosiaan aika monet lasten puurot on maidollisia ja sisältävät myös aika paljon muutakin...

Meillä on mennyt nyt sitä Nutri Soijaa yli neljä viikkoa eli uskottava on että soijamaito sopii =) ja jatketaan siis Nutri Soijalla. Ensi viikolla alkaa vehnäaltistus valvotusti lääkäriasemalla. Poika saa vehnää silloin ekaa kertaa. Toivotaan että se sopii.
 
Kiitos jonnakar kommenteista.

Miedän rotaatiosta vielä: meillä ei ole mikään ns. oikea oppinen vaan tarkoituksella tämmönen. Tännekin kirjoitin jossain vaiheessa että pelataan upporikasta ja rutiköyhää. Meillä tuo malli, jossa kokeillaan samaa pitkään joka päivä, ei toiminut vaan poika kieltäytyy syömästä tiettyjä ruokia sillä mallilla ja lääkäri epäili että allergisoituu ajanmittaan jos saa samaa pitkään. Nyt kun maito toistaiseksi sopii, etsitään urakalla kiinteitä. Jotta päästään rotaatioon, jossa syödään yhtä ruokaa kerta viikkoon, tarvitaan ruokia vielä lisää, siitä syystä siis vähän kiirehditään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
piija:
Mä en oo uskaltanu käyttää pullotettua vettä ilman keittämistä..oon ymmärtäny et niiden laatu/puhtaus on huonompi kuin raanaveden. Meillä ei kyllä ole minkään sortin tautia vielä ollut, olenkohan liian tarkka..... :/
Tätä vielä tarkennan sen verran että olen aika tarkka kaikkien juttujen suhteen, siis myös käsihygienian jne. ja olen joskus miettinyt että pitäisköhän poikaa "altistaa" enemmän pöpöille..voisi tehdä hyvää allergiaa silmällä pitäen (Karjala-tutkimus). Sitä vaan vielä piijalle että voipi olla ihan hyvä että teillä välillä sairastetaan, jospa se saisi puolustuskyvyn oikealle tolalle. Meillä ei ole vielä minkään sortin infektioita ollut, pitäsköhän hankkia..tosin tiety eihän se kivaa ole kun lapsi sairastaa ja suolioireisella usein ruokailutilanne huononee infektioaikaan (kiinteitä tippuu pois).

piija: Mitäs lääkäri teille kommentoi?

 
Meillä lapsi itse hoitaa tuon epähygieenisyyden tooosi hyvin. Syö hiekkaa ja talvisin lunta sekä tunkee suuhunsa kaikkea ällöä ja nuolee kaupan ostoskärryjä jne. Jokunen aika sitten huomasin, että syö tavaraa myös rattaiden pyörän päältä. Siis istuu kyydissä ja ottaa rukkasella hiekkaa/sohjoa/kuraa ja varmaan koiran kakkaa pyörän päältä vauhdissa ja tunkee sitten hanskan suuhun, nami :x :x Olisi vissiin kannattanut alkaa syömään tuota sontaa aiemmin, jos olisi sen halunnut auttavan. Eihän se siis ihan pikku vauvana kyennyt tuota tekemään...Niin edelleen on yhtä allerginen, vaikka varmasti saa aivan tarpeeksi törkyä.

Tuossa sairastelussa on kyllä vähän kaksi puolta. Varmaan tietty määrä sairastelua on ihan ok ja kasvattaa vastustuskykyä yms. Toisaalta, jos joutuu sitten syömään niihin kovasti antibiootteja, ei sekään ole hyvä juttu noin allergian kannalta.
 
Moi!

Lääkäri ei vielä varsinaisesti "määrännyt" rotaatiota ja rauhoitteli, että lapsi kasvaa vuoden ikään asti kyllä pelkällä NC:lläkin. Mulle kun neuvolasta väläyteltiin jo ravitsemusterapeutilla käyntiä.
Eli lääkäri oli sitä mieltä, että possu varmaan sopii, että riisi oli se pahisten pahis joka aloitti taas puklukauden. Tattarikin kannattaa kokeilla uudestaan, mutta myös hirssin voi kokeilla ensin jos arveluttaa tuo tattari.
Ja porkkana ja tattari varmastikin sopivat sitten rotaatioon, jos/kun siihen mennään. Mutta katotaan nyt 9-10kk ikään asti ja sit tehään seuraava "liike".

Ei olla nyt ehitty vielä tuota possua alottaa uudestaan kun kokeillaan vähän mustikkaa. Nyt on parina pvänä saanut.
Meil on hirvittävät valitukset/itkut menossa, kun taitaa tulla hammasta (ensimmäistä odotellessa) :/ Tai ainakin toivon, että tämä on sitä, ettei nyt vaan mustikasta johtuis.... ei ole kuitenkaan ilmavaivoja, kakka normaali, ei puklaa, mutta nasrskuttaa ties mitä ikenillään ja laulaa valituslaulua (ja haluaa olla äidin sylissä KOKO ajan) :heart: :|

Ahmutar: Minä pvänä menette vehnäaltistukseen? Miten se tehdään?

Olen antanut Mathildalle nyt viikon verran relatippoja ja vielä ei ainakaan ole tullut mitään oireita. Ja kakkakin normalisoitui. Pidetään peukut pystyssä!
Antibioottikuuria on vielä huomen aamulla, sit se on slut. Toivotaan, että tulehdus on myös ohi. =)
 
Rytmistä vielä... Mathildan täytyypi mennä reilun 2kk kuluttua hoitoon, joten mun on pakko alkaa tuota rytmiä jollain tapaa hakemaan niin että nukkuisi nyt edes vaan 2 päiväunet... Päiväkodissa kun ei kai nukuta kun ne yhdet... |O Pakko pitää aamupäivästä väkisin hereillä, JOSKO sitten nukkuisi hieman pidempään... Nykyään noi päikkärit on niin lyhkäsiä, että sit nukkuu monta kertaa.
No, tää aamu meni heti pieleen kun heräsi 6.30 söi ja nukahti uudestaan... :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
Moi!


Ahmutar: Minä pvänä menette vehnäaltistukseen? Miten se tehdään?
Vehnäaltistukseen mennään huomenna. Se kestää kaikkiaan kaksi viikkoa, jos ei tule oireita ennen sitä. Ekalla viikolla syödään mannapuuroa, toisella viikolla annetaan lisäksi muitakin vehnätuotteita, esim. makaronia, pasta ja jos lapsi osaa syödä leipää, niin sitten leipääkin.

Pojalle tuli muutama viikko sitten pieni näppyläinen alue niskan ja selän väliseen alueeseen. Ei kutise. Laitoin kortisonia parina päivänä ja näpyt häipyivät tullakseen uudellleen muutaman päivän päästä. Nuo näppylät varmaan johtuu Nutri Soijasta kun ei muita muutoksia ole ollut. Mennään joka tapauksessa Tuomelalle huomenna sinne vehnäaltistusajalle. En usko että noin pieni ihottuma-alue estää vehnäaltistusta mutta saas nähdä mitä Tuomela sanoo asiasta. Pidetään normaali kontrolliaika, jos altistus siirtyy ja seurataan Nutri Soijan sopivuutta että tulisiko siitä lisää oiretta.



 
Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
Rytmistä vielä... Mathildan täytyypi mennä reilun 2kk kuluttua hoitoon, joten mun on pakko alkaa tuota rytmiä jollain tapaa hakemaan niin että nukkuisi nyt edes vaan 2 päiväunet... Päiväkodissa kun ei kai nukuta kun ne yhdet... |O Pakko pitää aamupäivästä väkisin hereillä, JOSKO sitten nukkuisi hieman pidempään... Nykyään noi päikkärit on niin lyhkäsiä, että sit nukkuu monta kertaa.
No, tää aamu meni heti pieleen kun heräsi 6.30 söi ja nukahti uudestaan... :|
Onko lalpsen päiväkotipaikka jo tiedossa? Riippuen varmaan myös paikasta... joissakin päiväkodeissa lapset saavat tarvitessaan nukkua usemmat kuin yhdet päikkärit. Kannattaa kysyä paikan toiminnasta tästäkin näkökulmasta. Lapsentahtisuuteen pyrkivä hoito on mun mielestä hyvä lähtökohta hyvälle päivähoidolle, varsinkin ihan pienimpien osalta. Ei ole yhtään tavatonta, että yksi vuotias tarvitsee enemmän kuin yhdet päikkärit vielä.

Me käytiin tutustumassa pojan tulevaan seimeen, 1-3 -vuotiaiden ryhmään. Siellä on myös "virallinen" päiväohjelma, jonka mukaan on yksi päiväuniaika lounaan jälkeen. Kuitenkin käytännössä lapset voivat nukkua useamminkin. Käydessämme siellä kaksi pienintä poikaa, noin 1v., menivät nukkumaan jo ennen lounasta tuttipullojen kanssa :heart:

 
piija: Mä olen kans varovaisesti koittanu tuota rytmiä saada mutta kun ei niin ei.. Tosin on ruvennu välillä nukkumaan 10 tunnin sijaan 11-12 tuntia yössä. Onkohan poika aatellut että päivänukkuminen on mennyt mahdottomaksi kun äiti koittaa aina välillä viihdyttää että jaksais valvoa pidempään/olis vaan ne kahdet päikkärit. :p Pojallakaan ei ole vielä yhtään hammasta, enkä niitä kyllä vielä odotakaan (mitään ei näy). Mulla tuli eka hammas kun olin reilu 10 kk :whistle:

Hoitoon menosta: mä olen tän vuoden loppuun kotona eli alustavan suunnitelman mukaan meen töihin kun poika 1 v 3 kk. Musta on kuitenkin alkanut tuntua siltä, että on niiiin pieni vielä että ei sitä voi hoitoon laittaa. Olenkin nyt saanut puhuttua mieheni ympäri (kiitos anopin ja appiukon) ja saattaapi olla, että olen kotona pidempään. Rahallisesti tekee tiukkaa mutta jos mun pää vaan kestää niin tarkoitus olis olla vielä ensi syksyyn hoitovapaalla. Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta päiväkodeista tai mistään hoitopaikasta kun olen itse maalta, jossa kaikki kaveritkin ovat olleet kotihoidossa. Sillä varmaan vielä enenmmän arveluttaa toi hoitoon laittaminen.

Neuvolassa käytiin ja mitat oli paino 7,85 kg (-18) ja pituus 72 cm (+0.4). Paino/pituussuhde tullut vähän alaspäin, samoin pituuskäyrä. Muuta siitä käynnistä ei sitten ole kerrottavaa. PAITSI että meidän neuvolatäti oli jäänyt eläkkeelle ja saadaan syksyllä uusi =) =) =) siis huonompaahan ei voi olla eli jotain positiivista. Niin, ja meillä oli samalla neuvolalääkäri. Seuraava lääkäri tai ylipäätään neuvolakäynti olis sitten vasta 1v. :/
Sijainen oli kuitenkin mun kans samaa mieltä että mitataan poika kertaalleen kesälläkin. Nyt kun meillä ei ole enää sitä omaa vaakaakaan..oli lainassa ja lainaajaa tarvii sitä nyt ite (vihannes- ja marjakausi alkaa).
 

Yhteistyössä