Luppis&Krisu&Piija

Jahas ja mistähän sitä oikein aloittelisin.... Äsken lukiessa tuli kommentoitavaa mieleen hur mykke, muttei nyt sitten enää.. :snotty:

Luppis: Eli aprikoosisose meillä syödään purkista (piltti) ja se on ainut sopiva purkkiruoka. Sisältää tapiokatärkkelystä. Riisi kun meille ei sovi.

Ja sinuna kokeilisin sen soijamaidon, mitään et siinä häviä.. (Paitsi saattaa mennä pari viikkoa hukkaan kiinteiden metsästämisestä) Ja ihan pienistä oireista ei kannata heti luovuttaa, vaan katsoa se kunnolla loppuun asti, että voi olla varma sopivuudesta. Meillä aukesi naamaan sairaala-altistuksessa tuosta soijasta pari venttiä, mutta menivät sitten umpeen ja näin vaan meillä juodaan sitä oireetta nyt.

Ja sitten noista kiinteiden aloitteluista.. Mä en hylkäisi kotimaisia viljoja samantien, vaan lähtisin kokeilemaan ihan näistä perusjutuista, niin kuin muutenkin. Kun kukaan ei tiedä, mille kukakin lapsi on allerginen, ellei sitä itse kokeilemalla selvitä. Ja kun sitten on niitäkin tapauksia, kenelle tattarit ja hirssit eivät sovi. Mutta kun kokeilee, niin kannattaa suosia aina puhdasta, joka ei sisällä mitään muita pölyjä tms. muista aineista tai viljoista. Saqma pätee lihoihin ja oikeastaan muihinkin ryhmiin. Meillä sopii kaura ja muut ei, nyt epäilen että ohra on pahin ongelman aiheuttaja. Sitä ei siedä pieniäkään määriä, mutta vehnäleipää meillä voidaan mutustella jo ihan kokonainen siivu, ennen oireet saatiin jo pikkurillin kokoisesta murusesta... Toki voi koittaa aloittaa myös "varmalla valinnalla" kuten Ahmutar ehdotti. Minä totesin parhaaksi kokeilla kuitenkin nämä perusaineet ennen hylkäämistä, jotta koko porukka pääsisi joskus yhteisen ruuankin kimppuun. Ja voin vain kuvitella, mitä meidän nirsot "kakarat" ja isäntä sanois, jos pöydässä koreilis keittobanaania lammas-Quinoakastikkeella ja jälkiruokana hirssipuuroa.... :-D

Krisu: Tuo ateriatahti on ihan omassa päätäntävallassasi tietysti, mutta uusien kanssa olisin tarkkana. Jos alat nimittäin uutta antamaan heti pari kertaa päivässä, niin voi aiheuttaa aikamoiset reaktiot. Riippuen tietty ruuastakin, mutta antaisin uutta ainakin sellaisen viikon päivät aina enenevin määrin ja sitten ehkä jo kahdella aterialla. Jos puhutaan esim. perunasta, bataatista, keittobanaanista, porkkanasta jne...

Ja sitten muistuttaisin myös siitä, että kaikki ei ole allergiasta johtuvaa oiretta, teidän lapset on nyt sen ikäisiä juuri, että alkaa tulemaan hampaita rytinällä, opitaan uusia asioita jne.. Ne vaikuttaa unen laatuun ja syömiseen jne. Ja muistan kyllä itsekin, kuinka vaikeaa oli näitä vaivoja erottaa välillä toisistaan, oikeastaan hyvin harvoin ne osasin liittää johonkin muualle, pidin niitä aina vain jostain ruuasta tulleena oireena.

Meidän lääkäri opetti mulle malttia tämän touhun kanssa, pienistä oireista mitään ei pois laiteta, vaan kokeilua jatketaan, jotta ollaan täysin varmoja. Mitään ei jätetä "varmuuden vuoksi" kokeilematta, esim. juuri viljoja ja lihoja.. Ei lasta voi kuitenkaan pitää kovin suppealla ruokavaliolla vain epäilyjen takia, jokaisesta ei-sopivasta pitää olla siis varma.

Joo, no nyt kuulostan saarnaajalta, joten jätän tämän aihealueen nyt sikseen.... Tokikaan ei ole tarkoitus olla päällepäsmärinä täällä, vaan jakaa mileipiteitä, tietenkin.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Ja sitten noista kiinteiden aloitteluista.. Mä en hylkäisi kotimaisia viljoja samantien, vaan lähtisin kokeilemaan ihan näistä perusjutuista, niin kuin muutenkin. Kun kukaan ei tiedä, mille kukakin lapsi on allerginen, ellei sitä itse kokeilemalla selvitä. Ja kun sitten on niitäkin tapauksia, kenelle tattarit ja hirssit eivät sovi. Mutta kun kokeilee, niin kannattaa suosia aina puhdasta, joka ei sisällä mitään muita pölyjä tms. muista aineista tai viljoista. Saqma pätee lihoihin ja oikeastaan muihinkin ryhmiin. Meillä sopii kaura ja muut ei, nyt epäilen että ohra on pahin ongelman aiheuttaja. Sitä ei siedä pieniäkään määriä, mutta vehnäleipää meillä voidaan mutustella jo ihan kokonainen siivu, ennen oireet saatiin jo pikkurillin kokoisesta murusesta... Toki voi koittaa aloittaa myös "varmalla valinnalla" kuten Ahmutar ehdotti. Minä totesin parhaaksi kokeilla kuitenkin nämä perusaineet ennen hylkäämistä, jotta koko porukka pääsisi joskus yhteisen ruuankin kimppuun. Ja voin vain kuvitella, mitä meidän nirsot "kakarat" ja isäntä sanois, jos pöydässä koreilis keittobanaania lammas-Quinoakastikkeella ja jälkiruokana hirssipuuroa.... :-D
Tässä on painotuseroa kokeiluissa,varsinkin kiinteiden aloisvaiheessa noin puolesta vuodesta yhteen ikävuoteen... Painotetaanko kokeiluissa sitä että allerginenkin lapsi alkaisi 1 vuoden iästä lähtien ehkä mahdollisimman pian syömään mahdollisimman paljon samoja aterioita kuin muu perhe vai että löydetään hänelle mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon hänelle sopivia ruokia (oli ne sitten jotain muuta kuin mitä muu perhe syö ).

Musta tämä valinta on täysin henkilökohtainen eikä yhtä oikeaa tapaa ole olemassa :attn:

Mulle, ja myöskin omalle allergologilllemme, tärkeintä on ollut löytää mahdollisimman pian lapselle sopivia kiinteitä kasvun ja energian tarpeen turvaamiseksi ja säästää häntä mahdollisilta allergiaoireilta jos vain suinkin pystytään.

Mä olen kokenut asian niin että olen saanut kiinteiden kokeiluluettelosta kiinteiden kokeiluun tosi hyvän kartan laivan ohjaamiseen. Karttaan on merkittyä turvallisempia ja vähemmän turvallisempia reittejä kapeine salmineen, avomerineen ja karikkoineen. Mä olen valinnut tässä alkuvaiheessa mahdollisimman turvallisia reittejä. Eikä tosiaan mikään reitti ole täysin turvallinen. Mille tahansa voi periaatteessa olla allerginen. Tilastollisilla todennäköisyyksillä kuitenkin tässä pelataan ja näiden todennäköisyyksien perusteella kiinteiden aloitusvaiheessa mä olen valinnut kokeiltavia kiinteitä.

Eikä mulla esim. vehnä, kauraa, ohraa, ruista ja possua ole tarkoitus loputtomasti välttää. Vauvojen allergioissa puhutaan allergiataipumuksesta, joka useimmiten väistyy/parantuu noin kahteen ikävuoteen mennessä. Mun käsittääkseni ei ole olemassa jossain lapsen kehossa jotain meille tuntematonta listaa, jojssa on kaikki lapsen allergiat valmiiksi lueteltuina. Allergisoituminen tapahtuu vasta altistaessa/altistuessa (kiinteiden kokeilut ja/tai rintamaidon kautta). Iällä on tässä allergisoitumisessa mun käsittääkseni merkitystä. Keskimäärin 6 kk - 1 v allergisoituu herkemmin kuin esim. 1 v. - 2 v. Eli joku allergiariskilistaan (esim. vehnä, ohra, ruis...) kuuluva kiinteä saattaa sopia todennäköisemmin vähän vanhemmalle lapselle mutta ei vielä niin todennäköisesti kiinteiden aloitusvaiheessa.

Eikä mulla ole tarkoitus loputtomiin välttää esim. vehnää, ohraa, ruista, kauraa tai possua. Jos meidän pojalle 1 v. iässä tehtävässä vehnäaltistuksessa vehnä alkaa sopimaan, niin kyllä sitten kokeilen seuraavana viljana kauraa ja lihana ehkä possua tai kalkkunaa (rypsiöljy meillä sopii). Elikkä todennäköisyyksillä ja kokeilujärjestyksillä tässä yritän pelata - - ja näin löytää sopivia kiinteitä ja pitää lapsi mahdollisimman oireettomana ja hyvinvoivana kokeiluista huolimatta.

Tulipas pitkää tekstiä. Mutta tässä nyt yritin perustella aikaisempia omia kirjoituksiani sekä toteuttamiani ja suunnittelemiani kokeilumalleja... Jokainen tekee tietty omat valintansa ja poimii omiin tarkoituksiinsa ja suunnitelmiinsa sopivan kokeilulistan =)

Mäkin suosittelen aluksi kokeilemaan mahdollisimman puhtaina versioina kiinteitä jos vain on suinkin mahdollista. Tämän olen oppinut ihan oman kantapään kautta... Esim. jos kokeilee hirssiä, hankkii Hollen hirssipuuroa. Toki jos joku epäpuhtaampi versio sopii, niin hyvä niin. Mutta jos tulee oireiluja, ei voi tietää onko se itse kokeiltava kiinteä vai sen sisältämä epäpuhtaus tai muu ainesosa, joiden sopivuudesta ei ole vielä tietoa (vehnän jäämä, riisitärkkelys jne.). Enemmän kysymysmerkkejä saattaa siis tulla kuin vastauksia. Jos sitten esim. Kousan puhdas riisi ei sovi, niin sitten tietää varmuudella että se on nimenomaan se riisi joka ei sovi.

Pääkaupunkiseudulla ainakin isoista marketeista löytyy yllättävän hyvin noita puhtaita viljoja ja pakastealtaista erilaisia lihoja. Hinnatkaan ei aina välttämättä ole sen korkeampia kuin muilla ns. perustuotteilla. Mä yllätyin kun Jumbon Prismassa Kousan riisi oli litrahinnaltaan halvempi kuin Muksun riisipuuro :wave:

Meillä syödään myös Piltin aprikoosisosetta. Siinä on sitä tapiokatärkkelystä, joka on muuten mun tietojen mukaan keskimäärin paremmin siedettyä kuin riisitärkkelys.

Uuvuttavan hidasta kiinteiden kokeilu on, kun vähintään 1 viikko pitää kokeilla yhtä kiinteää ja joskus pidempäänkin jos on epäselvyyttä. Sitten kun on sekoittamassa kuvioita näitä normaaleja kommervenkkejä: hampaiden tuloa, flunssia, vatsatautia yms. On siinä sitten tulkitsemista mistä mikin itku yms. johtuu. On hyvä olla rehellinen itselleenkin kokeiluissa. Jos jokin ei sovi, niin sitten ei se sovi... Mennä kokeiluissa varmuuteen asti sopivuuden arvioinnissa ja laittaa sitten tarvittaessa kokeilu poikki jos epävarmuus on selvää. Pieniä sopeutumisoireita voi tulla, mutta jos ne ei lasta haittaa, niin olen itse jatkanut kokeilua ja seuraillut tilanteen kehittymistä.
 
Kiitos jonnakar ja ahmutar. :hug:

Mä olen vähän kahden vaiheella näiden kahden linjan kanssa. Joten olen tässä jo jonkin aikaa kallistunut "siltä väliltä"-malliin. Siis mulla ajatuksena on ollut löytää ensin joku varmasti sopiva setti ja sen jälkeen kokeilla kaikki "normaalit" porkkanat, viljat jne.

Alotin sillon eka kerran kiinteet maissilla, ja en nyt ehkä tekis sitä uudestaan.
Nyt alotin siis bataatilla ja koska siitä ainakin jotain oiretta tuli, vaihdoin perunaan, joka ainakin pieninä määrinä näyttää sopivan. Kun ei tuo bataatti mikään välttämätön ole. Sit alotin kesäkurpitsan, jotta saisin jonkun kasviksen mukaan (muu kuin kaali, pelkään niistä vatsanpuruja jos menee isompia määriä koko ajan). Seuraavana oli sit luumu (ummetustaipumus), joka kans aiheutti oiretta ja vaihdoin sen sit mustikkaan, joka näyttäis sopivan. Marjan siis halusin kans mukaan. Ai niin ja sitä persikkaa alotin tossa kesäkurpitsan aikoihin ja siksi sitä kun joku hedelmä piti valita. Sit otin riisin kun aattelin kokeilla sopiiko riisi. Riisitärkkelystä kun on niin monessa valmispurkissa. Ihan tästä syystä siis riisi. Toiseksi aattelin et sillä vois sitten sakeuttaa tota maitoo kun refluksi meillä joka tapauksessa vaivaa. Ja koko tän setin tarkotuksena olis se et aamulla söis nyt alkuun riisipuuroa/velliä mustikalla, lounaaksi perunaa+kasvista+lihaa (seuraavana vuorossa ja possua aattelin, en nautaa kun tuosta maidosta on epäselvyyttä enkä halua lisärasitetta siitä), välipalaksi persikkaa ja päivälliseksi kasvista+perunaa. Kukkakaalia kokeilin parina päivänä, teki muhkeita ilmavaivoja, joten lykkään sitä ton lihan jälkeen. Niin, ja riisistä vielä: kunhan tiedän et se sopii siirrän sen sitten iltaan iltavelliksi/puuroksi ja aattelin kokeilla kauraa aamulla. Ja porkkanaa sit noista kasviksista seuraavana tai kukkakaalia, marjoista ruusunmarjaa, hedelmistä päärynää aattelin seuraavaks. Ja lihan pähkäilen sit ku nään, miten possun kans käy.

Ai niin, eilen alotin sit sinisen Floran eli lisään sitä puuroon ja perunaan. Ja jätin persikan tauolle, jos vaikka sitten pottu paremmin uppois.. (neuvolan ohje).

Meen ensi viikolla sinne allergialääkärille ja maitohomman jätän kokonaan sen päänvaivaks. Kun nyt kerran poika kasvaa tolla NANnillakin eikä tämän kummempa ole...kitisee välillä aika paljon, ei viihdy lattialla, refluksiakin on, lakkoilee välillä ruuan kanssa mut ei niin pahasti ku ennen. Kun toi kaikki oireiluhan sopii myös rakenteelliseen refluksiin.

Ja nyt olen vähän henkeä vetänyt neuvolakäynnin jälkeen, päätettiin miehen kans noudattaa neuvolan suosituksia loppuviikko noiden syömiskertojen (kiinteät) ja istumisten jne. suhteen. Jos sitten vielä sunnuntain jälkeen tuntuu et ei tää toimi, ni sitten tehdään oman pään mukaan.

Ja krisu tais pohtia, montako kertaa päivässä kiinteitä alkuun: kyllä mä jo 6 kk ikäselle tarjoisin pari-kolme kertaa, jos sulla on esim. kahta laatua jo kokeilussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Kiitos jonnakar ja ahmutar. :hug:

Mä olen vähän kahden vaiheella näiden kahden linjan kanssa. Joten olen tässä jo jonkin aikaa kallistunut "siltä väliltä"-malliin. Siis mulla ajatuksena on ollut löytää ensin joku varmasti sopiva setti ja sen jälkeen kokeilla kaikki "normaalit" porkkanat, viljat jne.

Kuulostaa hyvältä, Luppis! Tämä sun mainitsema "siltä väliltä" -malli kuulostaa paljolti mun ajattelulta. Mäkin ajattelin, että ensikokeiluissa kokeilen ns. enemmän todennäköisesti sopivia, jotta olisi pian jotain jokaisesta ruokakategoriasta. Varsinkinkin lihojen ja viljojen kohdalta koin sen tärkeäksi, jotta saan lihaa ja viljaa ruokavalioon mahdollisimman pian. Nyt meillä on kaksi lihaa ja kaksi viljaa (nz-lammas, jänis, hirssi ja tattari). Sitten uskaltaa kokeilla jo jotain teollisesti tuotettuja lihoja ja kotimaista viljaakin, kun tietää että ruokavaliossa on jo lihaa ja viljaa sopivina. Tämä helpottaa kummasti äidinkin huolta lapsen ravitsemuksesta ja kasvusta kun tietää että ns. "kunnon" evästä jo menee. Sitten voin ns. urheilla (meidän allergologin käyttämä termi) vähemmän todennäköisesti sopivilla.

Eikä nuo omat päässä olevat kokeilulistat tarvitse myöhemminkään tämän alkuvaiheen jälkeen olla mitään "kiveen hakattuja". Niitä voi muuttaa senkin mukaan kun tulee kokemusta kokeiluista. Jos huomaa, että esim. viljat aiheuttaa ogelmia, voi ottaa sen huomioon sekä vilja- että lihakokeiluissa. Pääasia on, että kokeilee jokaiselta kategorialta, lihaa... viljaa... kasvista... hedelmää/marjaa... ottaen huomioon lapsen yksilöllisen allergiataipumuksen. Tuosta allergiataipumuksesta saa tietoa vain kokeilemalla.

Istumisesta/istuttamisesta. Mä sain neuvolasta ohjeen että voin pitää noin 3 kuukaudesta eteenpäin vauvaa haarojen ja kainalon alta käsillä tuettuna "istumassa", vaikka ns. suojarefleksejä ei ollut. Eli yksi käsi menee vauvan pepun alta haarojen välistä (joko etu-/takakautta) ja toinen käsi menee vauvan kainaloiden alta. Vauva ei tässä asennossa istu pepullaan vaan jalat roikkuvat siinä vanhemman toisen käden (sen haarojen välistä menevän) sivuilla. Siinä vauva pystyasennossa tuettuna on istumisen kaltaisessa asennossa vanhemman käsien varassa ja osittain siinä vanhemman vartaloon tuettuna mutta ei varsinaisesti istu pepullaan. Toimii myös siten että vanhempi istuu.
 
Joo, siis täysin samaa mieltä Luppiksen ja Ahmuttaren kanssa. Paras vaihtoehto todellakin taitaa olla se, että hakee perussetin, jota voi lähteä ns. peruslinjalla laajentamaan pikkuhiljaa.. Siis tätä ajoin takaa, enkä todellakaan halua vähätellä esim. Ahmuttaren neuvoja, ovat oikeinkin oivia ja niistä olen itsekin lähtenyt tätä allergiataivalta kulkemaan, kuten myös Nallepuhin neuvoilla. :flower:

Pointti siis mulla oli vain juurikin tuo,e ttei niitä kannata vältellä loputtomiin, vaan nekin tulee kokeilla. Koska on paljonkin allergisia, joille kuitenkin käy esim. possu, vaikka viljojen kanssa on ongelmia. Esim meitin maitoallergiselle tuntuisi nyt lihoista käyvän parhaiten nauta. Vielä ei ole viikon syönnin jälkeen mainittavaa oiretta tulllut, tosin nyt ollaan flunssassa ja korvatulehduksessa samaan aikaan, mutta piankos se sitten tässä selviää...

Ja sitten tuohon "yhteinen perhe-ateria"-hommaan selvennän sen verran, että tarkoitus on toki laajentaa pojan ruokavaliota kaiken aikaa, mutta minä olen päättänyt pienen paikkakunnan asukkina lähteä näistä ns. helpoimmista eväistä liikkeelle, jotta niitä olisi helppo myös saada kaupasta, eikä tarvitse ajaa hakemaan krokotiilia satojen kilometrien päähän. Toki näin teen, jos on pakko! =) Minäkin olen näistä lääkärin kanssa puhunut ja hänkin oli sitä mieltä, että lähdetään näistä nyt liikkeelle, vaikka tuo "allergisen lapsen järjestys" on olemassa..

Nämä asiat riippuu myös siitä lapsesta ja hänen oirehdinnastaan, minkälaista se on, onko joku tietty ryhmä, jotka ovat vaikeampia, kuten Ahmuttarella, myös meillä tuntuisi olevan marjojen kanssa ongelmia, niinpä mekin laajennamme sitten tuolla hedelmäosastolla nyt enempi alkuunsa..

Eli siis tapoja on monia, enkä minäkään sitkeästi tässä aio perusruokaa tarjoilla, jos se ei kertakaikkiaan sovi, mutta meillä tämä lähtee näinkin ihan kivasti liikkeelle. Ehkä meilläkin tuo lammas on seuraava liha kuitenkin. =)
 
Ahmutar: Mitens paljon muuten sekoitat lihaa ateriaan? Teelusikallisissa siis.. Mä kun olen laittanut n.2tl ja mietin et onko riittävästi... Meillä kun nuo kaksi aiempaa lasta on syönyt alkuunsa puolisen vuotta melkeinpä vain purkkiruokia, kunnes siirtyivät meidän kanssa samaan pöperöön....

 
Ai niin ja Luppis, kirjoitin sulle tälläistä tuonne histamiiniin.....

"Mä "jahtaan" sua nyt tälläkin palstalla, mutta.... Tulipas mieleeni, että mulla olis kaapissa yksi purkki Profylacia, mikäli haluat testata? Voisin sen sulle laittaa vaikka ihan postimaksujen hinnalla..? Jos kiinnostaa, niin laita yv:tä, joko tääällä tai tuolla kaksplussalla..?

Laitan tähän alle linkin, josta voit käydä katsomassa, mitä eri valmisteet sisältää:

http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00320

Mikäli yhtään tiedät pahiksia. Meillä epäilen, että NC tökki rypsiöljyn takia, vaikka oli kaikkein paras vaihtoehto siihen astisista ehdottomasti. Mutta kun soija vihdoinkin sopi, huomasin, että joku oli vaivannut NC:n aikana kuitenkin. Rypsiöljyyn päädyin, koska se ei ole sopinut meillä vielä missään muussakaan muodossa, olkoonkin kuinka käsiteltyä vain noissa korvikkeissa.

Mutta tosiaan, laita yv:ä jos haluat tuota kokeilla. Suosittelen myös tuota soijan testausta. (Olen itsekin ollut soijavauva, tai oikeastaan jo soijataapero..)"
 
Meillä lapsi on nyt 1v8kk ja olen nyt aloittanut tuon urheilemisen vähemmän varmoilla kiinteillä. Kokeilemalla olen huomannut, että meille erityisen vaikea osa-alue on marjat/hedelmät. Tällä hetkellä hedelmistä sopii vain banaani ja vadelma tosi pieninä määrinä silloin tällöin. Mitään öljyä ei myöskään ole. Meillä lapselle sopii hyvin nuo vaihtoehtoiset viljat ja kaikki kokeitu on käynyt. Kasvispuoli on nyt pikkuisen alkanut avautumaan, sillä nyt sopii bataatin ja kukkakaalin lisäksi myös lanttu varovaisilla annoksilla. Käytössä myös pinaatti, mutta onko se edes kasvis???

Mä olen kokeillut nyt uhkarohkeasti Keijua (ei sovi) ja sitten uusimpana Vatajan nakkeja (pientä oiretta). Muut kokeillut lihat ovat sopineet, mutta possunakit ovat siis hiukan kiikun kaakun. Niistä tuli todella minimaalisen pienet oireet, joten ajattelen tastata sopiiko kerta viikkoon annettuna. Olen ihan tyytyväinen ratkaisuun kokeilla niitä nyt, koska aiemmin oireet olisivat saattaneet olla isommat. Täysin oireetta menee hirvi, jänis ja nz-lammas. Tarkoitus on testata possu myös ihan käsittelemättömänä possuna tässä lähitulevaisuudessa.

Meillä saatetaan lykätä maitoaltistusta. Sen piti olla nyt tämän kuun lopussa,mutta ehkä siirretään se loppukesään. Meillä lapsen tilanne on pikku hiljaa varovaisesti alkanut tasaantumaan ja uutta syötävää löytymään. Emme halua järkyttää tätä kehitystä mahdollisesti liian rankalla maitoaltostuksella, vaan laajentaa ruokavaliota rauhassa. Vielä maito ei kovin tod.näk. käy ja altistus olisi siis vain Kelaa varten. Hiukan myöhemmin maito saattaisi oikeasti jopa ehkä todennäköisemmin käydä ja altistuksessa olisi jotain ideaakin. Lisäksi pahimpaan siitepölykauteen pitäisi jättää allergialääkitys pois :eek: . Lääkäri oli sitä mieltä, että nyt vaan hamstraamaan korvikkeita ja altistetaan myöhemmin.

Mä asun muuten ihan takahikiällä ja siksi tilaan ruokia netistä ja esim. Kesko toimittaa jotain oudompiakin ruokia pyynnöstä kauppoihin (mä tilasin jamssia ja se ei edes käynyt) . Käyn kyllä kaupungissa ainakin kerta viikkoon ja samalla ostan lihaa pakkaseen. Voipahan hyvällä syyllä lähteä samalla ostoksille :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Ahmutar: Mitens paljon muuten sekoitat lihaa ateriaan? Teelusikallisissa siis.. Mä kun olen laittanut n.2tl ja mietin et onko riittävästi... Meillä kun nuo kaksi aiempaa lasta on syönyt alkuunsa puolisen vuotta melkeinpä vain purkkiruokia, kunnes siirtyivät meidän kanssa samaan pöperöön....
Nyt kun poika on 11 kk, mä olen antanut n. 1 ruokalusikallisen per lihakasvissoseateria, joita on kaksi per päivä. Siitä tulee 2 ruokalusikallista per päivä. 1 vuoden iästä kasvatan määrää vähitellen jonkun verran, noin 3 ruokalusikalliseen per päivä. Nämä ohjeet sain allergologilta.



 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Tarkoitus on testata possu myös ihan käsittelemättömänä possuna tässä lähitulevaisuudessa.

Meillä saatetaan lykätä maitoaltistusta. Sen piti olla nyt tämän kuun lopussa,mutta ehkä siirretään se loppukesään. Meillä lapsen tilanne on pikku hiljaa varovaisesti alkanut tasaantumaan ja uutta syötävää löytymään. Emme halua järkyttää tätä kehitystä mahdollisesti liian rankalla maitoaltostuksella, vaan laajentaa ruokavaliota rauhassa. Vielä maito ei kovin tod.näk. käy ja altistus olisi siis vain Kelaa varten. Hiukan myöhemmin maito saattaisi oikeasti jopa ehkä todennäköisemmin käydä ja altistuksessa olisi jotain ideaakin. Lisäksi pahimpaan siitepölykauteen pitäisi jättää allergialääkitys pois :eek: . Lääkäri oli sitä mieltä, että nyt vaan hamstraamaan korvikkeita ja altistetaan myöhemmin.
Mitä on käsittelemätön possu? Tarkoittaako se ei-jauhelihamaista?

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä ratkaisulta lykätätä noita maitoaltistuksia, jos/kun siihen päädytään.

Anteeksi Luppis, Piija ja Krisu, kun tungetaan tähän ketjuun omilla asioilla :ashamed:

 
Tarkoitin tolla "käsittelemättömällä possulla" siis ihan jotain ehtaa filettä tms. Mulla yhden tutun lapselle sopi tuo nakki versio paremmin kuin ihan tavallinen porsaan file ja siitä sain sitten idean kokeilla nakkia. Onhan se nakki tietysti ihan mukava vaihtelu, voisi kesällä vaikka grillata. Tuossa Vatajan nakissa on kuitenkin jotain muitakin aineita (tosin vähän verrattuna muihin) ja ne tietysti saattavat myös sitten vaikuttaa. Siinä on esim. joku kasviuute (?) Jos siis nakki alkaa pahemmin tökkiä, täytyy kokeilla vielä ihan pelkkä possu jossain vaiheessa. Sitä ennen pitäisi taas testailla öljyjä.

Joo, me täällä välissä sählätään omilla asioilla! Toivottavasti ette pahastu :snotty:
 
Saa tänne MUN puolesta muutkin kuin krisu ja piija kirjottaa.

jonnakar: Kiitos tarjouksesta, voinko palata asiaan ensi viikolla? Kun olen siellä allergialääkärillä käynyt. Olisin kyllä purkista kiinnostunut..tänään taas ollut semmonen aamu että päässä helisee. Jotain kai sitä on vielä yritettävä.

Flora ei ainakaan heti sopinut :| Ripulikakka tuli eilen illalla ja päivällä meni siis 1/2 tl flooraa..Siis vastaa sitä sinistä Keijua. Kokeilen sitten esim. ensi viikolla pelkällä rypsiöljyllä tai sitten "siedätän" tota Flooraa myöhemmin. Niin ja eilen aamulla tuli tavallinen kakka ja tossa välissä ei ollut mitään uutta saanut kuten ei toissapäivänäkään eli sen puoleen selvä homma. Ja tänään on sitten pulautellut, mitä ei ole ollutkaan VIIKKOON.
 
Semmonen tuli mieleen että jos alkaa tuntua siltä et voisi vähän henkilökohtaisempiakin juttuja kirjottaa, niin semmosen kerhonhan vois kans perustaa?

p.s. Oletteko huomanneet et mä en koskaan osaa kirjoittaa kerralla kaikkea, mitä olin aikonut :p
 
Ei tosiaankaan haittaa Nallepuh ja Ahmutar teidän omat kokemukset täällä välissä! Kiva lukea muidenkin kokemuksia.

Mä en tänään ole ehtinyt koneelle enkä oikein jaksa keskittyä. Neiti on niin äidin perään, että olen ihan ahdistunut. Nyt ikää siis 6,5kk. Isäkään ei kelpaa lohduttajaksi, eilen oli mun vanhemmilla hoidossa 50min ja huutoahan se tietty oli....

No, meillä puklut ovat jatkuneet vaikka tänään oli 3. pvä ilman possua. Riisiä on siis mennyt aamuisin, mutta kai sekin on jätettävä pois. Ja taas ollaan pelkällä kukkakaalilla ja maissilla... Että tämäkin ahistaa ja ottaa päähän. :kieh:
 
Meillä on nyt nakit toistaiseksi tauolla. Tänään annoin puolikkaan nakin, jonka jälkeen hikkaa. No sitä hikkaa oli kyllä jo kokeilu vaiheessa, mutta se jäi aina siihen. Tänään noin reilu tunti nakkiaterian jälkeen tuli sitten vaippaan todella pahan hajuinen kakka, joka ei nyt ollut varsinainen ripuli, mutta ei kovin kaukanakaan. Sellainen vihertävän ruskea soppa...Hikka tuli lähes heti ruokailun jälkeen ja oli sellaista, että oikein vatsasta saakka möyrysi. Loppupäivä olikin sitten yhtä kuolaamista...Että silleen. Joskus tulevaisuudessa kokeilen possun ihan possuna, mutta sitä ennen pysymme näissä "viljattomissa" lihoissa ja odottelemme tilanteen rauhoittumista. HÖH!
 
Olipas antoisa allergialääkärillä käynti: Soijamaitoa siis seuraavaksi. Ja kiinteät rotaatioon.

jonnakar: Minkä ikäsenä teillä alotettiin soijamaito?

Alotin muuten possun sunnuntaina, ei vielä raportoitavaa sillä rintamalla. Sininen Flora ei sopinut. Asiasta jos jotain positiivista etsii niin eipähän ihan äkkiä enää neuvolasta tuputeta sitä RASVALISÄÄ ratkaisuna joka vaivaan :kieh:
 
Luppis: Meillä aloitettiin soija n. 2kk sitten, eli pojan ollessa n8kk. Juotiin neocatea omaan piikkiin 3kk ja kela halusi altistaa soijan uudelleen, joka oli kyllä lottovoitto meidän eduksi, kun soija sopi paremmin kuin neocate. (Ja minä jo luulin ettei poikaa tuon oireettomammaksi voi saada). Soijamaidolla alettiin nukkua täydet yöt ja pienen pienet loputkin oireet putosivat pois.

Ja sinuna lähtisin nyt kokeilemaan tosiaan ihan ehtaa kiinteää sapuskaa, tuon rasvalisän voi kaiketi ottaa kuvioihin myöhemminkin. Meillä ei sellaista ole vieläkään, kun rypsi ei sopinut, niin muita ei ole vielä ehditty kokeilemaankaan.
 
Kannattaa kokeilla se soija rauhassa ja sitten niitä kiinteitä, kun soija on selvää. Ei meillä ole edelleenkään rasvalisää, muuten on jokaisesta ryhmästä jotain, mutta rasva on hankala. Onneksi kasvua tulee. Nyt on kokeilussa eye-q, tarkoitus olisi saada siitä hyviä rasvahappoja, kun "oikeaa" rasvaa ei ole käytössä.
 
Huomenta :wave:

Jospa taas tulen päivittelee meidän elämää :D

Eilen käytiin allergialääkärillä ja ekg:ssä(nyt kun 2vko menny prepulsid,niin käyrä piti ottaa)
Kaikki ok sillä saralla. Ja saatiin lupa alottaa kiinteet ihan "urakalla" eikä meidän lääkärin mukaan tarvitse välttää mitään,koska ei oo aihetta epäillä,että tyttö ois jollekin allerginen.
kuulemma todella pieni osa maitoallergisista on moniallerginen..tiedä sitten?!
nyt ollaan puoltoista viikkoa syöty bataattia ja parsakaali alotettiin pari päivää sitten..kummastakaan ei tuntus oireita tulevan ainakaan vielä.
Mitkään hedelmät ei maistu typylle :( :eek: eikä kyllä toi ruoka ylipäätänsäkään :headwall:
Semmoset 3-5tl menee kerralla ja 2kertaa päiväs "syödään" sosetta.
millä tuota sais lisättyy? ajan kanssa sitten varmaan vaan *huoh*
Kokoajan mäkin tuota samaa pohdin ja pähkäilen..äh!
Rasvalisästä kysyin lääkäriltä ja ei kuulemma näin pienelle vielä tarvi? onko näin?

Refluksi on hieman parantunut prepulsidin myötä,mutta toki vielä jonkin verran pulautellaan jne..voi olla,että lääke ei ole alkanut kunnolla vielä auttamaan tai sitten tarvii miettiä annoksen nostoa. nyt menee 3-4 kertaa pvä 1,2ml kerral.

Yöt on ollu välillä aika levottomia. Mutta oon kuullut,että monella puol vuotiaalla uni alkaa olee rikkonaista?! Eli en nyt viellä siitä hätäänny..toki lääkärin kanssa siitä keskustelin ja sanoi,että jos pahenee ja jatkuu vaan niin mietitään asiaa tarkemmin eli prepulsidin nostoa tms..

Mitäköhän mun piti kommentoida..hmm..tullut taas niin paljon hyviä vinkkei ja asiaa,että ei enää muista :ashamed:
kiitos vaan taas kaikille :flower: :heart:

Luppis Luulen,että ois hyvä ensin keitellä esim. tuota päärynää ja sitten soseuttaa ja mahdollisesti lisätä hedelmäsokerii,jos lapsi sen "kaipaa"?!
 
Krisu: Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi aloitella niitä kiinteitä hiukka varovaisesti. Ei siis ota kovin montaa uutta ruokaa nopeasti, jotta JOS oireita tulee, on sopan setviminen helpompaa. Jos tuntuu, että kaikki käy järestään, voi sitä tahtia toki nopeuttaa. Mä en vaan tunne yhtään lasta, jolla vain maitoallergia. Tai sitten mun tuttujen lapset ovet sattumalta vain enemmän allergisia. Ei tuolla rasvalisällä vielä hoppu ole, kokeile vaan jotain "syötävää" ja lisät sitten myöhemmin.

Luppis: Kaupansoseet olen antanut ihan purkista, mutta itse tehdyt olen keitellyt ja lisännyt sokeria.
 
Jatkoa meidän kuulumisiin ja krisulle: Rotaatiosta: Meillä päätettiin ensi viikolla alottaa rotaatio ja samalla 3 uutta ruokaa. Allergialääkäri totesikin että pelataan nyt upporikasta ja rutiköyhää.. Mun mielestä ihan ok, meillä nimittäin saattaapi olla niin et pystyis kyllä syömään vaikka mitä kunhan ei tule vaan liikaa/liian usein. Noh, sittenhän asia tiedetään kun on kokeiltu. Eli vähän samoilla linjoilla kun krisu teillä, et kokeillaan ja oletetaan että kaikki sopii. Jos näin ei ole, sitten aletaan hissukseen kokeilu. Ja semmosta mitä ei suostu syömään, ei edes yritetä (=jos vaikka kutittaa suuta tms.)

NallePuh82: Joo siis omaa tekemää sosetta tarkotin, en aio kaupan soseita enää keitellä. :p
Kaverit vaan tuntuu antavan esim. päärynää ja omenaa raakana. Mut aattelin pakastaakin hedelmäsosetta, sitä varten ainakin täytynee kiehauttaa. Onko pakastamisesta kokemusta?
 
Ja taas mä unohdin jotain :headwall:

krisu: Ei meilläkään ole ruoka uponnut ja kuitenkin ollaan jo pääsiäisestä asti maisteltu yhtä sun toista. PAITSI nyt kun olen kolmena päivänä antanut Piltin possua ja kasviksia. Sitä on mennyt puoli purkkia kerralla, kaksi kertaa päivässä ja melkein desi persikkaa päälle (Muksu). Nyt saatiin ohje et vaan kaksi kertaa päivässä maistellaan kun aiemmin tarjosin neljä kertaa. Meillä ei rotaatiolla enempään vielä ole rahkeita kun ei olla varmoja, mitkä sopii.
 

Yhteistyössä