Palasin nyt kirjoittaamaan hieman kun olen lueskellut kuulumisianne. Tuosta luovutussolujen aiheuttamasta tunnemylläkästä..Se on varmasti hyvä asia että niitä tunteita käy läpi ennen lapsen syntymää, eikä varmaan ole mahdollista tehdä mitään taikatemppua että jättäisi sen puolen pähkäilyn jotenkin vähemmälle. Mun täytyy myöntää, että itselläni ei ole ollut asian kanssa oikeastaan mitään kummempaa ongelmaa. Mulla siis yritettiin syksyllä ivf:ää omilla soluilla, mutta munasarjat eivät enää vastanneet lääkkeisiin ja omia soluja ei enää tule. Pettymys oli valtava, koska toivoin mieheni kanssa yhteistä lasta. Pettymys kesti tasan yhden päivän, kunnes kuulin että samasta kierrosta meidän on mahdollista hypätä luovutussoluhoitoon. Tajusin, että se suurin suru oli tullut siitä, etten saa lasta, eikä siitä etten saa biologista lasta. Ihmiset kokevat sen varmasti hyvin eri tavoin. Kaipuu vauvaan ja kaikkeen siihen liittyvään on niin suuri, etten jaksa edes ajatella näitä biologisia kysymyksiä liikaa. Välillä on käynyt mielessä, että miltä tuntuu kun/jos saamme lapsen, ja se on kovasti isänsä näköinen ja sitten siinä ei ole niitä minun piirteitäni. Tai miltä tuntuu kun mieheni sukuun tuleekin vierasta venäläistä verta.
Tällaisia olen miettinyt, ja sitä että tuleeko asiasta jotain kriisiä joskus lapselle tai olenko hänen silmissään esim.teini-iässä vaikeina vuosina eri asemassa kuin isä.
Jotenkin haluaisin tsempata teitä, joita asia pelottaa, että älkää kuitenkaan uhratko asialle liikaa valtaa. Nauttikaa raskaudesta, te kannatte lapsen ja olette suoraan jo juridisestikin lapsenne äitejä. Äiti on se, joka lapsen kasvattaa ja häntä rakastaa. En voi juurikaan edes kuvitella tilannetta, ettei lapseen kiintyisi sen takia että se ei ole biologisesti oma. Luottakaa siihen , että syntymänjälkeinen äidinvaisto ja hormonit hoitavat kyllä homman. Enkä nyt halua alleviivata mitään poikkeustapauksia. Hyvin se menee mammat, nauttikaa nyt, kamala asia maailmassa on se, jos jää tahtomattaan lapsettomaksi! Tämä on meidän keino saada lapsi, ja ollaan tästä vaan äärimmäisen onnellisia että tällainen keino on.
Tsemppiä kaikkien raskauksiin!