Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Rusakkonen Kiitos paljon kannustuksesta <3. Mieluusti tulen jakamaan vähän tietoa, jos siitä vaikka olisi jollekulle hyötyä (noista myoomistakin olen löytänyt niin vähän keskustelua). Ja toivon tietenkin, että pääsen jakamaan myös onnistumisen.

Tsemppiä sinulle tärkeille viikoille - olet kyllä joutunut kokemaan paljon.
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Heippa! Täällä taas, ihmettelemässä elämää ja välillä sen epäreiluutta. Meillä siis taaperoikäinen lapsi lahjoitetulla munasolulla. Kuukautiseni ovat loppuneet useampi vuosi sitten. Raskauden jälkeen kuukautisia ei ole ollut kuin muutaman kerran. Eipä niitä ole ollut ennen ensimmäsitä raskauttakaan tai oli, mutta olivat niin epäsäännölliset, että lääkityksellä ne piti sitten loihtia. Mutta en muista yhtään, miten hoidot menivät? Kertoisiko joku jolla sama tilanne?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Heippa! Täällä taas, ihmettelemässä elämää ja välillä sen epäreiluutta. Meillä siis taaperoikäinen lapsi lahjoitetulla munasolulla. Kuukautiseni ovat loppuneet useampi vuosi sitten. Raskauden jälkeen kuukautisia ei ole ollut kuin muutaman kerran. Eipä niitä ole ollut ennen ensimmäsitä raskauttakaan tai oli, mutta olivat niin epäsäännölliset, että lääkityksellä ne piti sitten loihtia. Mutta en muista yhtään, miten hoidot menivät? Kertoisiko joku jolla sama tilanne?
Hei, minulla ei ole sama tilanne, koska kuukautiset olivat säännölliset, mutta olisikohan niin, että Primolutilla voisi saada aikaan kuukautiset? Sillähän voi esim. siirtää kuukautiset, niin jos niillä voitaisiin myös aikaansaada ne?

Voisin kuvitella, että prosessi olisi sen jälkeen sama eli sitten varmaankin estrogeenilääkitys siirtoon asti ja sitten progesteroni alkaa joitakin päiviä ennen pakastetun alkion siirtoa (jos siis siirretään pakastettu alkio?). Lääkkeiden määrät plus laatu sitten riippuvat yksilöllisestä tapauksesta ja tarpeista. Onko Sinulla ollut käytössä esim. Progynova, Terolut, Lutinus vai muuta? Sitten on myös kaikenlaisia tukilääkityksiä, kuten Ovitrelle-naksut tai Gonapeptyl. Minulla ei ole nyt noita jälkimmäisiä, mutta itse siirrossa minulla oli käytössä alkioliima.

Onnea matkaan! 😍
 
Todella mielenkiintoista lukea kokemuksistasi Venäjällä hoidoissa! Aivan upeaa, jos jaksat kirjoittaa niistä lisää, todella kiinnostavaa kuulla. Toivon sydämestäni, että onnistut!

Joo kyllä lahjqmunasoluhoito maksaa muistaakseni Suomessakin sellaiset 10 000 vähintään. Onkohan itse asiassa aika hyvä ratkaisu ottaa sekä lahjamunasolu että siittiöt? Ainakin saat molemmat silloin nuorilta ja varmaan aika tarkkaan valikoiduilta luovuttajilta.

Jos mies tulee kuvioihin mukaan, hänen kannattaa syödä 3 kk Sermatrop (ja vitamiini) -kuuri ennen luovutusta.

Tuosta pistämisestä tuli mieleeni, sitä kyllä saa tehdä paljon! Mutta siihen oppii kyllä. Tässä hoitokierroksessa minulla ei ollut lääkepistoksia, mutta jos asiat menevät hyvin, niitä varmaan kohta tulee. En muista miltä raskausviikolta viimeksi alkoivat verenohennuspistokset. Sitten enkelipojan synnytyksessä minulle tuli varpaaseen veritulppa ja pistin taas ohentajaa useita kuukausia. Kyllä varmaan myös keisarinleikkauksen jälkeen pistetään.

Minulta kanssa leikattiin yksi, olikos se nyt polyyppi, kohdusta muutama vuosi sitten, ennen hoitoja, yksityisellä. Niitä taisi olla vain yksi.

Olet kyllä urhea, ja toivotan tsemppiä kovasti - rohkea rokan syö!
Moikka vielä!
Tulin uudestaan lukemaan sun viestiä, ku mun sisälukutaito on välillä VÄHÄN huono, Kiitos paljon vinkeistä. Sinulla on kyllä ollut paljon pistämistä, eikä se varmaan kaiken tämän / kaikkien kokemusten jälkeen, ole se isoin juttu.

Ehdottomasti minulle olisi suurempi onnistumisen mahdollisuus, että lahja-alkio siirrettäisiin, eikä sitä sitten tiedä, että mihin elämä kuljettaa. "Isäehdokas" on kuitenkin 52-v ja vaikka siittiöt on testattu erinomaisiksi, niin ei voi tietää.

Eli reippaasti pitää vaan tarttua piikkiin ja ottaa asiat sitä mukaan vastaan, kun niitä tulee eteen. Katsoin vielä OLGAN sivuilta, että he ajattelevat lääkitýksen suhteen, että joka "tuutista" työnnetään lääkkeitä ja tällä halutaan turvata jatkuva tarvittavien hormoneiden saanti ja imeytyminen. Joku juurikin kritisoi tätä valtavaa lääkkeiden määrää, mutta nyt ymmärrän, että miksi.

Tsemppiä ja onnea odotukseen. Päivä kerrallaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Moikka vielä!
Tulin uudestaan lukemaan sun viestiä, ku mun sisälukutaito on välillä VÄHÄN huono, Kiitos paljon vinkeistä. Sinulla on kyllä ollut paljon pistämistä, eikä se varmaan kaiken tämän / kaikkien kokemusten jälkeen, ole se isoin juttu.

Ehdottomasti minulle olisi suurempi onnistumisen mahdollisuus, että lahja-alkio siirrettäisiin, eikä sitä sitten tiedä, että mihin elämä kuljettaa. "Isäehdokas" on kuitenkin 52-v ja vaikka siittiöt on testattu erinomaisiksi, niin ei voi tietää.

Eli reippaasti pitää vaan tarttua piikkiin ja ottaa asiat sitä mukaan vastaan, kun niitä tulee eteen. Katsoin vielä OLGAN sivuilta, että he ajattelevat lääkitýksen suhteen, että joka "tuutista" työnnetään lääkkeitä ja tällä halutaan turvata jatkuva tarvittavien hormoneiden saanti ja imeytyminen. Joku juurikin kritisoi tätä valtavaa lääkkeiden määrää, mutta nyt ymmärrän, että miksi.

Tsemppiä ja onnea odotukseen. Päivä kerrallaan?
Hei! Aivan, ja mitä tarkoitin oli se, että jos Sinulla on sekä luovutetut siittiöt ja luovutetut munasolut, saat tehdä valinnat itse ja lahjoittajat ovat nuoria. Mutta jos sitten otatkin lahja-alkion, niin nehän ovat toisten ihmisten hedelmöityshoidoista jäljelle jääneitä, lahjoitettuja alkioita. Ihanaa, että on epäitsekkäitä ihmisiä, jotka lahjoittavat. Mutta et ehkä voi ihan täysin tietää lahjoitettujen alkioiden laadusta samassa määrin kuin jos otat kummatkin sukusolut vastaan erikseen nuorilta lahjoittajilta, joista saat Venäjällä käsittääkseni aika tarkat tiedot. Toki voitte silti edetä partnerisi kanssa yhdessä, jos hän haluaa olla mukana.

Progesteronista kannattaa pitää huolta ja mitatakin siirron yhteydessä.

Joo päivä kerrallaan täällä. Lomalla (mikä loma? Paljon tehtävää!) ja nyt myös ulkomailla. Kun tulen kotiin, sitten olisi varhaisultraa ja neuvolakin, jos varhaisultrassa löytyy syke.

Tsemppiä!

Rusakkonen 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
Moi! Kurkin täältä toisesta ketjusta aina tätä teidän ketjua kun ollut itselläkin mielessä ja aiemmin melkein jo ajankohtaisenakin lahjamunishoidot. Nyt sattui osumaan silmään että @Rusakkonen olet ulkomailla, pakko kysyä että oletko lentäen matkannut vai muulla tavoin? Meillä olisi jo monta kuukautta sitten varattu ja maksettu matka parin viikon päästä mutta mietityttää tuhat asiaa, lentäminenkin muun muassa, enkä ole varma jos sinne sitten edes lähdetään mutta tosiaan löytyiskö täältä jollain kokemuksia että ootteko lentäneet raskauden aikana ja vielä ekalla kolmanneksella? Matka ajoittuisi viikoille 10+4 - 13+4 (joo, just siihen ultra-aikaan) ja Espanjaan ja päivittäin sata kertaa vaihtuu mieli että mennäänkö vaiko ei.

Karhurouvanen 8+5
 
vierailija
Moikka Rusakkonen!
Yritin kirjautua sisään, mutta jostain syystä salasana ei toiminut ja tili meni lukkoon.
Ihanaa kuulla sinusta, toivon sydämestäni että nyt saat vauvan syliin asti tuhisemaan <3 Oikein paljon onnea ja tsemppiä odotukseen. Käyn lueskelemassa kuulumisiasi välillä.
Ekan onnistuneen raskauteni aikana en olisi lentänyt, olin muutenkin liimautuneena kotiin, ettei vaan tapahtuisi mitään. Mutta jos nyt vielä saisin vauvan, niin kyllä uskaltaisin lentää. Tai ainakin uskon niin. Tosin en lentäisi NT-ultran takia, haluaisin käydä siinä. Asutko vielä ulkomailla, vai oletteko muuttaneet Suomeen?

Ramiina (& prinsessa kohta 3v.)
 
vierailija
Moikka Rusakkonen!
Yritin kirjautua sisään, mutta jostain syystä salasana ei toiminut ja tili meni lukkoon.
Ihanaa kuulla sinusta, toivon sydämestäni että nyt saat vauvan syliin asti tuhisemaan <3 Oikein paljon onnea ja tsemppiä odotukseen. Käyn lueskelemassa kuulumisiasi välillä.
Ekan onnistuneen raskauteni aikana en olisi lentänyt, olin muutenkin liimautuneena kotiin, ettei vaan tapahtuisi mitään. Mutta jos nyt vielä saisin vauvan, niin kyllä uskaltaisin lentää. Tai ainakin uskon niin. Tosin en lentäisi NT-ultran takia, haluaisin käydä siinä. Asutko vielä ulkomailla, vai oletteko muuttaneet Suomeen?

Ramiina (& prinsessa kohta 3v.)
Aamusilmät! Karhurouvanen kysyi matkasta, mä jotenkin luin että Rusakkonen.

No mutta siis, kysymys asumisesta on Rusakkoselle :)

Ja vastaus lentämisestä Karhurouvaselle :D
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Ramiina Kiitos vastauksesta :-D Joo mäkään en olisi esikoisen odotusaikana edes harkinnut lentämistä tai juuri mitään muutakaan, mutta tässä toisessa raskaudessa olen ollut jonkin verran vähemmän hermona. Nt-ultraan aion siis toki ehdottomasti mennä, tuossa jää meidän paluupäivä 13+4 ja seuraava päivä aikaa vielä tehdä se ultra mutta toisaalta olisin halunnut ultraan jo ennen matkaa ja ylipäätään vähän aiemmin kuin ihan tuossa 13+. Mun pitää maanantaina soittaa sinne ultrayksikköön ja kysyä että onnistuu ultra-aika tuohon kohtaan tai onko mitään muuta vaihtoehtoa (ilmeisesti ei) mutta jos ei niin sitten matka jää väliin (tai palataan aiemmin tms mutta se vaatisi uudet paluuliput). Muutenkaan mua ei matka erityisesti nyt kiinnosta kun haluaisi vain olla kotona ja keskittyä raskauteen mutta yksi iso syy miksi mietin sinne lähtöä on esikoinen, tiedän että hän nyt tässä ihanassa 2-v iässä nauttisi matkasta aivan suunnattomasti ja haluaisin hänelle tämän mahdollistaa.

Karhurouvanen 8+6
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Moi! Kurkin täältä toisesta ketjusta aina tätä teidän ketjua kun ollut itselläkin mielessä ja aiemmin melkein jo ajankohtaisenakin lahjamunishoidot. Nyt sattui osumaan silmään että @Rusakkonen olet ulkomailla, pakko kysyä että oletko lentäen matkannut vai muulla tavoin? Meillä olisi jo monta kuukautta sitten varattu ja maksettu matka parin viikon päästä mutta mietityttää tuhat asiaa, lentäminenkin muun muassa, enkä ole varma jos sinne sitten edes lähdetään mutta tosiaan löytyiskö täältä jollain kokemuksia että ootteko lentäneet raskauden aikana ja vielä ekalla kolmanneksella? Matka ajoittuisi viikoille 10+4 - 13+4 (joo, just siihen ultra-aikaan) ja Espanjaan ja päivittäin sata kertaa vaihtuu mieli että mennäänkö vaiko ei.

Karhurouvanen 8+5
Lentämisestä omakohtainen kokemus: Mä olen koko raskauden ajan lentänyt Euroopan sisäisiä lentoja, joista viimeisin (ja pisin) pari viikkoa sitten, kun palasimme Kreikan saarilta. Ihan alkuraskaudessa heti alkionsiirron jälkeen kävin Italiassa ja ennen varhaisultraa ehdin käydä lentämällä Åressa ja Lapissa. Keskiraskaudessa kävin töiden takia useamman kerran lentäen Köpiksessä ja Tukholmassa. Nyt ajattelin vielä uskaltaa tehdä yhden lyhyen lentomatkan ensi viikolla, koska oloni on kaikin puolin hyvä, eikä sille lääkärin mukaan ole estettä. Välillä on toki mietityttänyt, voiko lentämisestä olla haittaa sikiölle, mutta ilmeisesti ei ole ollut, koska hän on ultrien perusteella kasvanut niinkuin pitääkin ja koska itse olen voinut hyvin (verenpaine normaali, ei radia, kipuja, turvotuksia tms. huolestuttavaa).

t. Adelieamanda 44v, rv 32+3
 
Ihanaa kuulla myös Sinusta, Ramiina!😊

Meillä on silloin tällöin pakko lentää kahden kotimaan välillä. Vielä ei ole joutunut siihen läpivalaisuun, rukoilen, etten joudu, Mutta jos joutuu, niin se on pakko tehdä. Minulle on kyllä sanottu, että läpivalaisu on raskausturvallinen siinä mielessä nyt kuitenkin käsittääkseni, että on vähemmän taustasäteilyä kuin itse koneessa, eikä kai koneessakaan niin paljon. Eli raskausaikaan tulee ainakin 1,5 matkaa, ehkä jopa 2,5. Viime raskaudessa en lentänyt muuta kuin yhden lennon hoidoista kotiin. Aika monet lentävät nyt ainakin sen.

Mutta se, jota mietin tässä, ovat nuo rokotteet. Koronarokotetta tuskin tarvitsen, niitä minulla on jo riittävästi. Raskausaika tulee varmastikin jakautumaan Suomen ja U.K.:n välillä. U.K.:ssa tulevat tasavarmasti taas suosittelemaan hinkuyskärokotetta, jonka pitäisi suojella syntyvää lasta. Viimeksi otin. Nyt ajattelin kieltäytyä.

Mutta mitä ihmettä tehdä influenssarokotteen kanssa? Mulla oli tosi ikävä influenssa vuonna 2008, ja olen siitä asti ottanut vuosittain rokotteen. Myös viime raskaudessa otin. Vakuuttivat, että korkea kuume olisi pahasta. Tuntuu, että ehkä olisi paras ottaa. Täytynee tästä kyllä keskustella neuvolassa.

Rusakkonen 7+3
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
vierailija
Moi! Kurkin täältä toisesta ketjusta aina tätä teidän ketjua kun ollut itselläkin mielessä ja aiemmin melkein jo ajankohtaisenakin lahjamunishoidot. Nyt sattui osumaan silmään että @Rusakkonen olet ulkomailla, pakko kysyä että oletko lentäen matkannut vai muulla tavoin? Meillä olisi jo monta kuukautta sitten varattu ja maksettu matka parin viikon päästä mutta mietityttää tuhat asiaa, lentäminenkin muun muassa, enkä ole varma jos sinne sitten edes lähdetään mutta tosiaan löytyiskö täältä jollain kokemuksia että ootteko lentäneet raskauden aikana ja vielä ekalla kolmanneksella? Matka ajoittuisi viikoille 10+4 - 13+4 (joo, just siihen ultra-aikaan) ja Espanjaan ja päivittäin sata kertaa vaihtuu mieli että mennäänkö vaiko ei.

Karhurouvanen 8+5
Miksi ei uskaltaisi lentää? Toki vikoilla viikoilla suositellaan välttämään, mutta en ole löytänyt mitään ohjeita välttää lentämistä ennen viikkoa 36. Käsittääkseni on jopa aika yleistä lähteä vielä vikaan aikuisten reissuun ilman lasta esikoista odottaessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Kiitos vastauksistanne @Adelieamanda @Rusakkonen ja Vierailija ! Nyt huojennuin kyllä asian suhteen enkä mieti enää lentämistä, lapsettomuuslääkärikin kyllä vakuutteli että ei tarvitse miettiä lentämisasiaa että jos muut asiat mietityttää niin voi miettiä kannattaako lähteä matkalle mutta lentämisen suhteen ei tarvitse miettiä.

Vierailija Juu siis kyllähän lentäminen on ihan yleisesti turvalliseksi sanottua, itsekin googlailin asiaa sekä suomeksi että englanniksi ja kaikkialla todettiin hyvin selkeästi että lentäminen on turvallista. Aiheesta löytyi noin 30-40 vuoden takaa 1 tutkimus jossa oli seurattu raskaana olevia lentoemäntiä ja oli todettu hiukan kohonnut riski mutta ko. tutkimusta ei pidetä luotettavana/todistavana riskeistä koska siinä ei oltu eritelty että mistä riski johtui, kun esim vuoro/yötyöhönhän jo sinänsä liittyy hiukan kohonnut riski. Eli lentäminen varmastikin on ihan turvallista mutta tiedän että osa ainakin hoidoilla raskautuneista välttää lentämistä ihan ”varmuuden vuoksi”. Siis itsekin esikoisen odotusaikana välttelin kaikkea mahdollista, esim. (erityisesti alkuraskaudessa) lentämistä, saunomista, vesiliukumäkiä, huvipuistoja, kahvia en juonut senttilintraakaan yhtä kuppia enemmän jne.

Mutta kiitos paljon vastauksistanne, nyt en enää huoli lentämisestä, mukavaa päivää kaikille!

@Rusakkonen Mä en ole koskaan ennen raskausaikaa ottanut influenssarokotetta ja olen itse asiassa sitä vastaan/ suhtaudun nihkeästi (HUOM vain siis influenssarokotteeseen, muihin rokotteisiin suhtaudun myönteisesti) ja hiukan hämmennyin kun sitä neuvolassa raskausaikana tarjottiin mutta kun juttelin hoitajan kanssa ja Googlailin vähän niin päädyin sen ottamaan mm sen takia että viimeisellä kolmanneksella otettu rokote vähentää vastasyntyneen/pienen vauvan riskiä influenssalle ja erityisesti kun silloin oli korona-aika 2020 niin päädyin rokotteen ottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olin hedelmöityshoitoklinikalla varhaisultrassa. Siellä oli pikkuinen, joka heilutteli käsiään ja jalkojaan, ja sydän löi nopeasti! 😍 Ikä varmistui nyt 8+6:ksi. Pituus oli 22 mm, 1 mm taulukkoa pidempi. Sisätutkimuksessa kaikki hyvin. Edessä oleva matka on pitkä, mutta kyllä nyt tuntuu ihanalta! Pysythän hengissä, pikkuinen kulta!!! 🥰

Rusakkonen 8+6
 
Moikka,
Täällä asiat menneet eteenpäin.
Kävin heinäkuussa magneettikuvassa. Sieltä ei onneksi löytynyt mitään radikaalia, kuten merkkejä endometrioosista, muttei mainintaa adenomyoosistakaan, vaikka sen piti näkyä siellä. Mutta tätä varten otetaan veriarvo CA125, joka liittyy adenomyoosiin myös. Magneettikuvassa näkyi Nabothian kystia 3 kpl kohtuontelossa, mutta niihin ei kiinnitetty huomiota. Kaikenlaista sitä löytyy läpivalaisussa....mutta äkkiseltään katsottuna sitä on aika terve, jos ei laske noita myoomia, yms, jotka tietenkin just tässä prosessissa on ratkaisevia.

Kaikkien magneettikuvien, 4 hormoonipistoksen (=4kk) (on pienentänyt myoomia ja hoitaa ehkä adenomyoosiakin),ultrien ja myooman poiston jälkeen, OLGA Pietarissa näytti vihreää valoa. Sanoi, että uskovat muhun ja raskautumiseen, mutta 2-3 kolmanneksella pitää olla hyvä lääkäri, kun ei tiedä, että mitä noi myyomat voi aiheuttaa. Kaikenkaikkiaan täytyy kyllä sanoa, että ulkomailla kiinnitetään paljon enemmän huomiota myoomien vaikutukseen kuin Suomessa.

Aloittelin prosessia itsellisenä naisena, kun en tiennyt, että miten tässä käy, mutta nyt sain aikaisemman kumppanuusvanhempi-ehdokkaani (oli yksi yritys vuosi sitten) lähtemään mukaan tähän juttuun. Otetaan siis vain munasolut lahjoitettuna, Ja Pietarissa on tosiaan niin, että lahja-alkiot muodostetaan erikseen - ne eivät koskaan ole hoidettujen pariskuntien ylijäämiä. Lahja-alkioista olisi sitten ollut oma tietokantansa, mistä etsiä.

Nyt etsitään sopivaa munasolujen luovuttajaa. Valittavana on 200 luovuttajasta (venäläisiä, mutta osalla esim. puolalaisia vanhempia/ukrainalaiset vanhemmat, tms). 3 ehdokasta, joille he sitten soittavat. Munasolut hedelmöitetään tuoreeltaan siittiöillä ja vasta alkiot pakastetaan. Lahjoittajat on kaikki alle 30-v ja heillä on kaikilla lapsia. AMH:n pitää olla yli 2,5. Heistä saa nähtäväksi lapsuudenkuvia ja aikuisuuden kuvia, terveystiedot/tiedot lapsista ja lähisuvusta, terveystiedot lahjoittajasta, opiskelu- ja työtiedot sekä sitten on kysytty vapaamuotoisia kysymyksiä. Helppoa ei valinta ole, mutta meillä on tiettyjä kriteereitä ja lähetin myös omia kuvia lapsuudesta ja pyydän heiltä heidän mielestä hyvät ehdokkaat. Jännä nähdä, että mitä tulee.

Minulle on laadittu todella yksityiskohtainen hoitosuunnitelma. Nyt elokuussa on paljon eri verikokeita, ja ultra. Syyskuun puolivälissä alkaa lääkitys = 1. testikierros (Estradot-laastareita 2 kpl, lisäravinteita montaa eri lajia, Aspirin 100:sta, sekä progesteronia piikitettynä 2*päivässä 6 päivän ajan ennen siirtoa ja emätinpuikot vastaavasti). Jioka tuutista työnnetään hormooneita. Tämä on heidän ajatuksensa siitä, että, jos joku näistä pettää, niin toinen "aukko" toimii. Tämän jälkeen tehdään hysteroskopia, jossa poistetaan jotain, jos tarvetta, sekä ERA-testi, jos mahdollista). Tämän jälkeen tehdään toinen "testikierros" lääkkeillä (riippuen eran ja hysteroskopian tuloksista) - vähän eri kombolla ja sitten marraskuun puolivälissä olisi alkionsiirto.. Tällöin otetaan myös verenohennus-pistokset mukaan settiin.

Noi ravintolisät on eri annostuksilla, mitä Suomessa (monta kertaa suuremmat pitoisuudet), niin pitää ne ja myös lääkkeet (voi toki olla, että joku suomalainen lääkäri olisi suostunut kirjoittamaan reseptejä, mutta en nyt jaksanut lähteä siihen rumbaan / kohdata mitään kritiikkiä) tilata ulkomailta.

Pitkä tie kuljettavana, mutta ilmeisesti sitä sitten saa jostain voimaa, kun pitää tavoitteen mielessä?Ja itsellä tietenkin myös ikää enemmänkin, mutta toivon, että huolellisella työllä onnistuttaisiin.

Onko täällä muita just nyt, joilla saattais olla alkionsiirto marras-joulukuussa?Saataisiinko taas aktiivista vertaistukea?
 
vierailija
Moikka,
Täällä asiat menneet eteenpäin.
Kävin heinäkuussa magneettikuvassa. Sieltä ei onneksi löytynyt mitään radikaalia, kuten merkkejä endometrioosista, muttei mainintaa adenomyoosistakaan, vaikka sen piti näkyä siellä. Mutta tätä varten otetaan veriarvo CA125, joka liittyy adenomyoosiin myös. Magneettikuvassa näkyi Nabothian kystia 3 kpl kohtuontelossa, mutta niihin ei kiinnitetty huomiota. Kaikenlaista sitä löytyy läpivalaisussa....mutta äkkiseltään katsottuna sitä on aika terve, jos ei laske noita myoomia, yms, jotka tietenkin just tässä prosessissa on ratkaisevia.

Kaikkien magneettikuvien, 4 hormoonipistoksen (=4kk) (on pienentänyt myoomia ja hoitaa ehkä adenomyoosiakin),ultrien ja myooman poiston jälkeen, OLGA Pietarissa näytti vihreää valoa. Sanoi, että uskovat muhun ja raskautumiseen, mutta 2-3 kolmanneksella pitää olla hyvä lääkäri, kun ei tiedä, että mitä noi myyomat voi aiheuttaa. Kaikenkaikkiaan täytyy kyllä sanoa, että ulkomailla kiinnitetään paljon enemmän huomiota myoomien vaikutukseen kuin Suomessa.

Aloittelin prosessia itsellisenä naisena, kun en tiennyt, että miten tässä käy, mutta nyt sain aikaisemman kumppanuusvanhempi-ehdokkaani (oli yksi yritys vuosi sitten) lähtemään mukaan tähän juttuun. Otetaan siis vain munasolut lahjoitettuna, Ja Pietarissa on tosiaan niin, että lahja-alkiot muodostetaan erikseen - ne eivät koskaan ole hoidettujen pariskuntien ylijäämiä. Lahja-alkioista olisi sitten ollut oma tietokantansa, mistä etsiä.

Nyt etsitään sopivaa munasolujen luovuttajaa. Valittavana on 200 luovuttajasta (venäläisiä, mutta osalla esim. puolalaisia vanhempia/ukrainalaiset vanhemmat, tms). 3 ehdokasta, joille he sitten soittavat. Munasolut hedelmöitetään tuoreeltaan siittiöillä ja vasta alkiot pakastetaan. Lahjoittajat on kaikki alle 30-v ja heillä on kaikilla lapsia. AMH:n pitää olla yli 2,5. Heistä saa nähtäväksi lapsuudenkuvia ja aikuisuuden kuvia, terveystiedot/tiedot lapsista ja lähisuvusta, terveystiedot lahjoittajasta, opiskelu- ja työtiedot sekä sitten on kysytty vapaamuotoisia kysymyksiä. Helppoa ei valinta ole, mutta meillä on tiettyjä kriteereitä ja lähetin myös omia kuvia lapsuudesta ja pyydän heiltä heidän mielestä hyvät ehdokkaat. Jännä nähdä, että mitä tulee.

Minulle on laadittu todella yksityiskohtainen hoitosuunnitelma. Nyt elokuussa on paljon eri verikokeita, ja ultra. Syyskuun puolivälissä alkaa lääkitys = 1. testikierros (Estradot-laastareita 2 kpl, lisäravinteita montaa eri lajia, Aspirin 100:sta, sekä progesteronia piikitettynä 2*päivässä 6 päivän ajan ennen siirtoa ja emätinpuikot vastaavasti). Jioka tuutista työnnetään hormooneita. Tämä on heidän ajatuksensa siitä, että, jos joku näistä pettää, niin toinen "aukko" toimii. Tämän jälkeen tehdään hysteroskopia, jossa poistetaan jotain, jos tarvetta, sekä ERA-testi, jos mahdollista). Tämän jälkeen tehdään toinen "testikierros" lääkkeillä (riippuen eran ja hysteroskopian tuloksista) - vähän eri kombolla ja sitten marraskuun puolivälissä olisi alkionsiirto.. Tällöin otetaan myös verenohennus-pistokset mukaan settiin.

Noi ravintolisät on eri annostuksilla, mitä Suomessa (monta kertaa suuremmat pitoisuudet), niin pitää ne ja myös lääkkeet (voi toki olla, että joku suomalainen lääkäri olisi suostunut kirjoittamaan reseptejä, mutta en nyt jaksanut lähteä siihen rumbaan / kohdata mitään kritiikkiä) tilata ulkomailta.

Pitkä tie kuljettavana, mutta ilmeisesti sitä sitten saa jostain voimaa, kun pitää tavoitteen mielessä?Ja itsellä tietenkin myös ikää enemmänkin, mutta toivon, että huolellisella työllä onnistuttaisiin.

Onko täällä muita just nyt, joilla saattais olla alkionsiirto marras-joulukuussa?Saataisiinko taas aktiivista vertaistukea?
Siis anteeksi jo heti alkuun, ei ole tarkoitus loukata ketään. Ymmärrän lapsettomuuden tuskan ja epätoivon (itsekin sitä läpikäyvänä) mutta mä EN ymmärrä miten joku voi, tässä maailmantilanteessa, edes harkita käyttävänsä VENÄLÄISEN klinikan palveluja. Ja siis oikeastiko tämä venäläinen klinikka edelleen tarjoaa hoitoja UKRAINALAISTEN luovuttajien sukusoluilla? Jotenkin tosi ahdistava ajatus! Mä en valitettavasti voi enää seurata tätä keskustelua, jossa hehkutetaan jonkun venäläisen klinikan palveluja, ikäänkuin sillä, mitä Venäjällä ja Ukrainassa tällä hetkellä tapahtuu, ei olisi mitään merkitystä tässä nimenomaisessa kontekstissa. Mä jatkan omaa tuskallista taivaltani lapsettomana, mutta venäläisen klinikan palveluja en tule ikinä edes harkitsemaan.
 
Siis anteeksi jo heti alkuun, ei ole tarkoitus loukata ketään. Ymmärrän lapsettomuuden tuskan ja epätoivon (itsekin sitä läpikäyvänä) mutta mä EN ymmärrä miten joku voi, tässä maailmantilanteessa, edes harkita käyttävänsä VENÄLÄISEN klinikan palveluja. Ja siis oikeastiko tämä venäläinen klinikka edelleen tarjoaa hoitoja UKRAINALAISTEN luovuttajien sukusoluilla? Jotenkin tosi ahdistava ajatus! Mä en valitettavasti voi enää seurata tätä keskustelua, jossa hehkutetaan jonkun venäläisen klinikan palveluja, ikäänkuin sillä, mitä Venäjällä ja Ukrainassa tällä hetkellä tapahtuu, ei olisi mitään merkitystä tässä nimenomaisessa kontekstissa. Mä jatkan omaa tuskallista taivaltani lapsettomana, mutta venäläisen klinikan palveluja en tule ikinä edes harkitsemaan.
Moikka,
En kirjoita tätä hehkutusmielessä, vaan sen vuoksi, että, jos joku haluaa tietää tästä vaihtoehdosta. Voinet skipata mun keskustelut. En niitä montaa laita. Itsellä on empatiat sekä ukrainalaisten ja tavallisten venäläisten puolella. Ja olin tänne jo yhteydessä ennen sodan alkua / ennenkuin siitä oli tietoa. Ja satun kuulumaan niihin ihmisiin, jotka tekee omat ratkaisunsa, eivätkä loukkaannu nimettömien kommenteista. Eli sun vastaus ei mitenkään liikuttanut mua.
 
vierailija
Siis anteeksi jo heti alkuun, ei ole tarkoitus loukata ketään. Ymmärrän lapsettomuuden tuskan ja epätoivon (itsekin sitä läpikäyvänä) mutta mä EN ymmärrä miten joku voi, tässä maailmantilanteessa, edes harkita käyttävänsä VENÄLÄISEN klinikan palveluja. Ja siis oikeastiko tämä venäläinen klinikka edelleen tarjoaa hoitoja UKRAINALAISTEN luovuttajien sukusoluilla? Jotenkin tosi ahdistava ajatus! Mä en valitettavasti voi enää seurata tätä keskustelua, jossa hehkutetaan jonkun venäläisen klinikan palveluja, ikäänkuin sillä, mitä Venäjällä ja Ukrainassa tällä hetkellä tapahtuu, ei olisi mitään merkitystä tässä nimenomaisessa kontekstissa. Mä jatkan omaa tuskallista taivaltani lapsettomana, mutta venäläisen klinikan palveluja en tule ikinä edes harkitsemaan.
Kukaan ei varmaan käske sinua harkitsemaan venäläisen klinikan palveluita, mutta ei jollain lapsettomuusklinikalla kyllä ole mitään tekemistä sodan kanssa. Tämä on saman tason loukkaantumista kuin kuin vaatimukset, että venäläisten ruokien reseptit pitää poistaa netistä 😂
 
Hei! En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut mitään, seuraillut vain satunnaisesti. Chiarina46, meillä alkionsiirto osuu mahdollisesti marraskuuhun. Olisi kiva keskustella ja jakaa vertaistukea, mutta jotenkin en koe mukavaksi jutella näissä avoimissa keskusteluryhmissä. Mietin, tietääkö kukaan onko Facebookin yli 40-kymppisenä äidiksi -ryhmä vielä voimissaan? En ole ihan varma oliko ryhmä juuri tuon niminen, saattoi olla esim äidiksi yli 40-vuotiaanakin. Hain ryhmään, mutta en ole viikkoon saanut minkäänlaista ilmoitusta hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
 
Hei! En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut mitään, seuraillut vain satunnaisesti. Chiarina46, meillä alkionsiirto osuu mahdollisesti marraskuuhun. Olisi kiva keskustella ja jakaa vertaistukea, mutta jotenkin en koe mukavaksi jutella näissä avoimissa keskusteluryhmissä. Mietin, tietääkö kukaan onko Facebookin yli 40-kymppisenä äidiksi -ryhmä vielä voimissaan? En ole ihan varma oliko ryhmä juuri tuon niminen, saattoi olla esim äidiksi yli 40-vuotiaanakin. Hain ryhmään, mutta en ole viikkoon saanut minkäänlaista ilmoitusta hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
Moikka!
Helminauha on myös hyvä ryhmä - paljon hyvää keskustelua. Ehkä oletkin jo siellä?Mäkin muistan tuon ryhmän, mutta en nyt sitä löytänyt. Muistaakseni se oli tarkoitettu niille, jotka ovat tulleet jo äideiksi, niin en siihen liittynyt. Mutta kaikki vertaistuki on hyvästä. Tämä ryhmä ei kyllä ole ollut edes aktiivinen hetkeen.
 
Moikka!
Helminauha on myös hyvä ryhmä - paljon hyvää keskustelua. Ehkä oletkin jo siellä?Mäkin muistan tuon ryhmän, mutta en nyt sitä löytänyt. Muistaakseni se oli tarkoitettu niille, jotka ovat tulleet jo äideiksi, niin en siihen liittynyt. Mutta kaikki vertaistuki on hyvästä. Tämä ryhmä ei kyllä ole ollut edes aktiivinen hetkeen.
Ai joo, olen unohtanut tuon ryhmän kokonaan. En ole siellä vielä. Huomaan että kaipailisin jotain neuvolan vauvaryhmän kaltaista ikäisteni melko tuoreiden äitien ryhmää omalta paikkakunnaltani. Täytynee huhuilla eri foorumeissa asiasta etenkin jos perheemme tästä vielä kasvaa ja edessä on vauvavuosi kotona.
 
Ai joo, olen unohtanut tuon ryhmän kokonaan. En ole siellä vielä. Huomaan että kaipailisin jotain neuvolan vauvaryhmän kaltaista ikäisteni melko tuoreiden äitien ryhmää omalta paikkakunnaltani. Täytynee huhuilla eri foorumeissa asiasta etenkin jos perheemme tästä vielä kasvaa ja edessä on vauvavuosi kotona.
Sama tarkoitus täälläkin - verkostoituminen & aktiivinen vauva-arki, jos toiveet toteutuu. Mutta tää yritysaika ja ekat kuukaudet kivempi itsellä anonyyminä, kun ikää alkaa itsellä olla jo.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä