Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
Hei pitkästä aikaa,
Täällä mennään 15+4, edelleen pahoinvointia, mutten oksenna enää päivittäin. Toivoin, että olis loppunut ekan kolmanneksen jälkeen. Edelleenkin epätodellinen olo, että ollaan päästy näin pitkälle. Yhdistelmäseulassa tuli yllätyksenä, että kaksosraskaudessa ei voi käyttää verikokeen tulosta, joten käyttivät vaan nt-mittoja. Ne olivat normaalit, niin en saanut kromosomitestiä. Mielestäni epäreilu systeemi! Päätettiin sitten maksaa yksityisellä Nipt - testi ja se oli normaali. Yksi huoli vähemmän.

@Mirumarumoru Mitä vasta - aineita sulla oli? Mulla todettiin punasolujen vasta - aineita. Papereissa luki, että voi aiheuttaa harvinaisissa tapauksissa vastasyntyneelle hemolyyttisen taudin. Soitin spr:lle ja lääkäri sanoi ettei pitäisi olla mitään hätää. Mies joutui verikokeeseen, samoin mulle kontrolli.

Tsemppiä piinalijoille @lahja75 ,@Mi76 ja @Papupilvi! Joko olette testailleet?
@Rusakkonen Onnea uuteen yritykseen ja kiitos kun jaoit kauniin ja koskettavan hautajaiskokemuksen!
 
Seuraan koronatilannetta ja valmiina tulemaan Suomeen tavallista nopeammalla aikataululla tarvittaessa. 11.3. alkoivat kuukautiset ja myos estrogeeni 2+2 paivassa. Tarkoitus siis siirtaa tassa kierrossa. Muistaako kukaan laakkeelliseen kiertoon siirron tehnyt, etta mina ‘kiertopaivana’ siirrettiin? Yritan tassa laskeskella.

Toivottavasti Suomi tai Britannia ei mene ‘kiinni’. Suomalaisena pitaisi minun kylla aina paasta Suomeen, mutta mitenkahan sitten paasisi kiemuratilanteessa englantilainen mieheni, ja toisaalta ei kai nyt sentaan yksityinen klinikka aio sulkea oviaan...?!?!
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
@Plusyks, olipas ihana kuulla, että olette vauvojenne kanssa jo noin pitkällä :) Olette vauvanne ansainneet :)

@Rusakkonen, voi tosiaan monimutkaiseksi mennä siirto tuon koronan takia. Miten elämänne on muutoin järjestynyt suuren menetyksne jälkeen? Oletteko pystyneet palamaan töihin?

Miten piinailijat, kysyn minäkin :)

Minulla on viimeinen viikko työtä ennen äippälomaa. Miehen kanssa on isoja haasteita ja ollaan hakauduttu Kelan tukemaan paristerapiaan. Meillä on kuitenkin vielä paljon rakkautta ja halua yrittää yhdessä. Ja mieheni on maailman kiltein ihminen ja innoissaan vauvasta.

Kirsi ja rv 33+4
 
Kiitos @kirsillevauva - mies on toki palannut toihin, mutta minahan olen aitiyslomalla, enka aio palata ennen joko uuden tyon loytymista taikka rahojen loppumista. :) Saastoja ei ole, joten ehka joudutaan ottamaan lainaa. Hoidot ovat nyt niita tarkeimpia juttuja. Viimeistaan tietenkin on palattava tammikuussa 2021, jos ei ole uutta tyopaikkaa loytynyt. Nyt paatyoni on hakea uutta tyota ja kayda haastatteluissa. Lahelta on pitanyt, mutta ei viela tarpannyt.

Uskon, etta teilla miehen kanssa menee viela kaikki hyvin! Tsemppia!
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä kenelläkään tilanne sellainen että käytätte sekä luovutettuja munasoluja että luovutettuja siittiöitä?

Meillä on niin huono tilanne molempien osalta ja joudumme miettimään tätä asiaa ensimmäistä kertaa. Luomuna ei onnistunut ja nyt selvisi, että mies on käytännössä steriili. Itselläni AMH- ja FSH-arvot jo todella huonot. Ensi viikolla menemme hoitosuunnitteluun ja tuntuu siltä, että se tulee liian pian. Surullinen tilanne, mutta en haluaisi pitää taukoakaan ja hukata kuukausia.
Mulla oli sekä luovutettu munasolu että luovutetut siittiöt. Tämä koska itsellisenä tähän lähdin eikä omasoluhoidot onnistuneet useasta yrityksestä huolimatta. Tilanne ahdisti mua pitkään mutta nyt kun tuossa vieressä tuhisee kuukauden ikäinen ihana poikavauva, joka tuntuu täysin omalta ja jota rakastan enemmän kuin mitään muuta, niin en enää niin ahdistu siitä että poika ei jaa mun geenejä (vaikka toki varmaan joudun asiaa työstämään vielä monen otteeseen). Ja kun tämä oli minulle ainoa vaihtoehto saada lapsi niin olen tosi iloinen että tähän ryhdyin.
 
Taas tuli nega:cry:. Juttelin hoitajan kanssa. Hänen mielestä kannattaisi kokeilla vielä kerran. Suurin syy on todennäköisesti ohut limakalvo. Seuraavalla kerralla kokeillaan ehkä samanlaista stimulaatiota kuin omasoluhoidoissa paitsi siirretään lahjamunasolu.
 
Ikävä kuulla, että tuli nega @Papupilvi, tsemppiä sinulle.
Kiitos kuulumisten kysymisestä @Plusyks ja @kirsillevauva. Täällä odotellaan vielä klinikan antamaa testauspäivää eli viikonloppuun saakka. Ei ole ollut mitään tuntemuksia ja olen tässä Korona-uutisoinnin keskellä jo ihan melkein unohtanut, että mitään siirtoa olikaan. Siirron jälkeen viime viikon lopulla minulla kipeytyivät rinnat ja ovat arat edelleen. Onko teillä kenelläkään kokemusta, voiko se johtua Terolutista? Luin, että alle 1 kymmenestä saa tuosta lääkkeestä sellaisia oireita. Aloitin lääkkeen siirtoa edeltävällä viikolla, joten oireet tulivat noin viikon sen aloittamisen jälkeen.
 
@kirsillevauva Tää oli vika alkio. Meillä on ollu aika paljon epäonnea lahjasoluhoidoissa. Ekassa hoidossa luovuttajalta tuli 4 munasolua, joista saatiin 2 alkiota ja molemmista nega. Tokassa hoidossa luovuttajalta olis tullu paljon munasoluja, mut suurin osa munarakkuloista oli ehtiny puhjeta ennen punktiota. Saatiin vain 3 munasolua, joista vain 1 alkio josta tuli nega. Mennään ens viikolla keskustelemaan lääkärin kanssa kannattaako hoitoja jatkaa.
 
@kirsillevauva Tää oli vika alkio. Meillä on ollu aika paljon epäonnea lahjasoluhoidoissa. Ekassa hoidossa luovuttajalta tuli 4 munasolua, joista saatiin 2 alkiota ja molemmista nega. Tokassa hoidossa luovuttajalta olis tullu paljon munasoluja, mut suurin osa munarakkuloista oli ehtiny puhjeta ennen punktiota. Saatiin vain 3 munasolua, joista vain 1 alkio josta tuli nega. Mennään ens viikolla keskustelemaan lääkärin kanssa kannattaako hoitoja jatkaa.
Varmasti kannattaa jatkaa - eihan esim. luovuttajan rakkuloiden puhkeaminen liity teihin yhtaan. Meillakin eka raskaus alkoi vasta 4. luovutetusta alkiosta. Ja yha yritetaan myos sita maanpaallista vauvaa. Tsemppia ja voimia!!!!!
 
@Papupilvi Onpas teilläkin nyt kökkö tuuri ollut! Mut mä kans liputan et jatkakaa jos vaan mitenkään pää/kukkaro kestää! Meilläkin eka lahjasoluhoito meni ihan pieleen kun 13 solusta tuhoutui 10 klinikan mokan vuoksi, ja saatiin vaan yksi alkio kaikista noista soluista, ja sekin johti keskenmenoon, Tokalla kiekalla olikin jo parempi tuuri ja hän tuossa nukkuu selän takana atm :)

@Rusakkonen mites siellä voidaan? Onko tää korona nyt hankaloittanut teidän suunnitelmia vai pystyttekö toteuttamaan niinkuin on ollu tarkoituskin?

Meidän lahjasoluneitokainen syntyi tosiaan nyt kolme viikkoa sitten! Siis olen niin rakastunut ja onnellinen ja ääh, ei voi sanoin kuvata. Ihan ikioma rakas tyttäreni! En mä usko että omasolulasta mitenkään enempi vois rakastaa. Ja vähän hoopoa ehkä, mutta itelle toi itsevarmuutta lisää se, että tyttö ei esimerkiksi iskän sylissä viihdy aina, vaan haluaa mun sylkkyyn. Sama kun tuleva kummitäti kävi, niin vauva huus ja könisi kuin viimeistä päivää, kunnes mä tulin ja otin syliin; Että eiköhän hän mua ihan oikeana äitinä pidä, ainakin vielä :D Ylipäätään koko lahjasolu tuntuu tosi mitättömältä ja merkityksettömältä asialta itselleni. Oon uhrannut sille ajatuksia ihan todella vähän (sen verta että lähetän henkisiä kiitoksia ihan mielettömästi luovuttajalle tästä lahjasta! ). Mietin jopa lahjasoluryhmistä poistumista, kun koko asia lapsettomuuden kanssa tuntuu siltä etten sitä liiemmin halua mietiskellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Papupilvi, siis ihan uskomattoman huono tuuri! Eikö teillä ole mennyt rahaakin jo ihan hulluna? Anteeksi, en muista, oletteko hoidossa Suomessa vai muualla?

@nyuu, ihanaa että olette noin onnellisia <3. Varmaan tuo lapsen tausta elää omaa elämäänsä ja voi välilä nostaa pintaan erilaisia ajatuksia? Varmaan lapsen omat kysymykset ja kommentit myös myöhemmin vaikuttavat paljon. Nyt lapselle on tärkeintä hoiva, turva ja rakkaus ja sitä hän teiltä varmasti saa <3. Oma kokemukseni on, että pienen lapsen kanssa on aika helppoa, vaikeudet kuitenkin tuppaavat kasvamaan itsenäistymisen myötä. Hankalinta mulla onj ollut esikoisen kanssa, kun oli n. 15-18-vuotias. Sanotaanko kauniisti, että olen saanut kuulla kunniani ;) Mutta on niin lämmittävää, kun jo aikuinen lapsi hakee tukea.

Olen niin iloinen, että on mamamloma <3. Ihana kun saa levätä!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Papupilvi Onpas teilläkin nyt kökkö tuuri ollut! Mut mä kans liputan et jatkakaa jos vaan mitenkään pää/kukkaro kestää! Meilläkin eka lahjasoluhoito meni ihan pieleen kun 13 solusta tuhoutui 10 klinikan mokan vuoksi, ja saatiin vaan yksi alkio kaikista noista soluista, ja sekin johti keskenmenoon, Tokalla kiekalla olikin jo parempi tuuri ja hän tuossa nukkuu selän takana atm :)

@Rusakkonen mites siellä voidaan? Onko tää korona nyt hankaloittanut teidän suunnitelmia vai pystyttekö toteuttamaan niinkuin on ollu tarkoituskin?

Meidän lahjasoluneitokainen syntyi tosiaan nyt kolme viikkoa sitten! Siis olen niin rakastunut ja onnellinen ja ääh, ei voi sanoin kuvata. Ihan ikioma rakas tyttäreni! En mä usko että omasolulasta mitenkään enempi vois rakastaa. Ja vähän hoopoa ehkä, mutta itelle toi itsevarmuutta lisää se, että tyttö ei esimerkiksi iskän sylissä viihdy aina, vaan haluaa mun sylkkyyn. Sama kun tuleva kummitäti kävi, niin vauva huus ja könisi kuin viimeistä päivää, kunnes mä tulin ja otin syliin; Että eiköhän hän mua ihan oikeana äitinä pidä, ainakin vielä :D Ylipäätään koko lahjasolu tuntuu tosi mitättömältä ja merkityksettömältä asialta itselleni. Oon uhrannut sille ajatuksia ihan todella vähän (sen verta että lähetän henkisiä kiitoksia ihan mielettömästi luovuttajalle tästä lahjasta! ). Mietin jopa lahjasoluryhmistä poistumista, kun koko asia lapsettomuuden kanssa tuntuu siltä etten sitä liiemmin halua mietiskellä.
Kiitos kysymasta @nyuu; tultiin Suomeen pikatyylilla, kun alkoi vaikuttaa silta, etta olisi aika viisasta tulla kiireella. Eli nyt sitten ollaan oltu taalla jonkin aikaa, yritan yha laihdutella ja paino nyt n.90kg. Kayn joka paiva noin 10km kavelyilla, ainakin 5km yhteen menoon, ja ainakin 10,000 askelta myos. Nyt sitten odotellaan ultra-aaneen paasya nahdaksemme, etta onko kohdun limakalvo kehittynyt odotetusti ja ovatko munasarjat lepotilassa. Jos kaikki on minulla siella kunnossa eika Suomeen saadeta jotain taydellista liikkumakieltoa, niin tarkoitus on siirto tehda. Sitten sen jalkeen mietin, siirranko paluulentoni myohemmaksi nahdakseni ennen paluuta, etta tarttuiko munasolu, kun tuo edestakainen lentaminen on nyt vaikeaa. Kayn jopa virtuaalisesti tyohaastatteluissa! Kun nyt ainakin jotkut tyonantajat tarjoavat sellaisen mahdollisuuden. Muuten jarjestamme taalla isan ja minun talojamme, jos nimittain mahdollisesti tulisi minulle myynti eteeen tana vuonna.

Kaikille: muistattehan minua joskus. Jos joku rukoilee, niin pyydattehan meille sita toista ihmetta. Jos saataisiin pojalle pikkusisarus ja meille siis vauva myos tanne maan paalle. :) Kiitos! ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirumarumoru
Kiitos kaikille tsemppauksesta . Ollaan Suomessa hoidossa ja tähän touhuun on kyl menny paljon rahaa. Ollaan saatu molemmista lahjasoluhoidoista hieman alennusta vähäisen munasolumäärän takia. Rahaa on menny ehkä n. 2000euroa enemmän kuin jos yhdestä hoidosta olis tehty 3 alkion siirtoa. Ollaan tehty 1,5 vuoden aikana 5 ivf (3 omasolu ja 2 lahjasoluhoitoa) ja koko ajan on ollu epäonnea. Hoidot alkoi julkisella, jossa lääkäri totesi, että onnistumisen mahdollisuudet on tosi vähäiset. Hän ennusti, että munasoluja saadaan 0-2 ja jos munasoluja ei saada kannattaa harkita lahjasoluja. Ekasta ivf:stä tuli 4 hedelmöittynyttä munasolua, joista saatiin 2 alkiota. Tuoresiirrosta alkoi raskaus, mut se oli kohdunulkoinen. Siihen ei tehonu lääkehoito vaan se jouduttiin leikkaamaan pois ja samalla poistetiin toinen munajohdin. Pakastettu alkio ei selvinny sulatetuksesta. Toisesta ivf:stä saatiin 2 munasolua, joista molemmista saatiin alkio ja ne siirretiin kerralla. Tuloksena nega. Kolmas ivf jouduttiin keskeyttämään, kun lääkeannos oli suuri ja ovulaatio tuli ennen tokaa kontrolliultraa. Sitten siirrytiin lahjasoluihin.
 
Paljon kiitoksia onnitteluista @kirsillevauva, @Silmu75 ja @Papupilvi . En tosiaan näin ensikertalaisena osannut yhdistää tuota rintojen arkuutta raskausoireisiin, vaan ajattelin koko ajan sen johtuvan lääkkeistä :) Tai no en uskaltanut toivoa mitään myöskään. Viikonloppuna oli myös alavatsatuntemuksia...
Klinikalta soitettiin tänään ja varhaisultra siirrettiin aikaisemmaksi, eli se onkin jo ennen pääsiäistä. He kertoivat tekevänsä toimintaansa jotain muutoksia koronan takia ja siksi tuo aikaistus.
 
Heippa.

Mulla on sellainen tausta, että yritettiin lasta useampi vuosi ja luomu raskaudet meni aina kesken. Hoidoilla emme saaneet edes plussaa, vaikka ensin tehtiin 3 inseminaatiota ja 3 ivf, luovutetuilla soluilla saimme plussan joka sitten meni kesken samalla tyylillä kun omatkin raskaudet eli viikot alkoivat jätättää ja lopulta keskenmeno. Toisen luovuttajan solulla onnistui ja meille syntyi ihana poika 4 vuotta sitten, tässä hoidossa meillä oli aivan kaikki avut mitä lääkäri keksi, piikitin klexanea ja söin kortisonia jne.

No nyt 8 vuoden tauon jälkeen tein täysin yllättäen plussa testin,tai 8 vuoteen en ole luomuna raskautunut, mutta täyttää siltä että menee taas kesken. Olin jo ajatellut, että olen sulkenut tämän sivun ja en mieti lapsettomuuttani mutta nyt tämä nykyinen tilanteeni nosti itselleni tunteen, että tahdon tietää miksi en voi saada lasta. Joku Vikahan minussa on. Kysymykseni kuuluukin, tiedättekö te muut lahjasoluilla lapsia saavat miksi ette saa omilla soluillanne lasta? Mietin onkohan mun mahdollista vielä kysyä, voidaanko lapsettomuuteen syytä tutkia vaikka kunnallinen puoli ei hoitoja maksaisikaan? Mun olisi helpompi vain elää tän asian kanssa kun ymmärtäisin mikä vika mussa on kiitos jos viitsitte vastailla ja ihanaa odotusta kaikille plussanneille.
 
Moi @Plusyks Sain tänään infon, että puolison verikokeessa oli löytynyt samainen vasta-aine anti-c, josta minulla näkyi veressä heikko vasta-aine. Neuvolasta eivät osanneet ottaa tähän mitään kantaa, mitä asia käytännössä tarkoittaa eli kuulen tarkemmin lääkäriltä 1,5 viikon päästä, kun vauvan sydänääniä mennään kuuntelemaan. Joko sinun puoliso sai omat kokeidensa tulokset?
Mulla se vasta - aine oli nimeltään lsa. Miehellä sitä ei ollut ja minun kontrollinäytteessä hyvin vähän. Meille neuvola ei edes soitellut tuloksia, soitin itse taas sinne Veripalveluun, jossa osasivat selittää asian hyvin. Ei kuulemma tarvitse olla huolissaan. Toki eipä sitä tiedä, onko luovuttajalta periytynyt jtn vasta - aineita, mutta se todennäköisyys on 2% luokkaa.

@Papupilvi älkää luovuttako, jos vaan taloudellisesti on mahdollista. Meilläkin oli paljon epäonnea, kun ekan luovuttajan pgs-testatut alkiot eivät pysyneet matkassa. Onneksi päätettiin kokeilla vielä toisella luovuttajalla. Mikä keltarauhashormoni sulla on ollut ja onko vaihdettu. Mä pyysin vaihtamaan tähän viimeiseen siirtoon. Terolutilla mentiin aina, kunnes vaihdettiin Lugesteroniin. Jotenkin uskon, että se sopi mulle paremmin. Mullakaan ei ollut limis koskaan 7-8mm paksumpi, mutta hivenen parempi tässä viimeisessä. Sitten myös e-vitamiinia! Ja kannattaa kysyä sitä kohdun raaputusta (scathing).

@lahja75 Hirmusti Onnea!

@nyuu Siis niin ihanaa, onnea miljoona kiloa!!

@Rusakkonen Olet mielessä ja toivon todella, että teitä onnistaa!
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen ja nyuu
Nyt siis tanaan (eilen) siirrettiin blastokysti. Paasin klinikan antamalla todistuksella Uudenmaan rajan yli ja takaisin Varsinais-Suomeen. Kaikki meni alkionsiirrossa hyvin. Ajomatkaa tuli noin 3h kumpaankin suuntaan; koronaepidemian takia mies odotteli kotona (taalla Suomessa siis) - siis mies kylla on terve (!), mutta klinikalle ei saanut talla kertaa tulla saattajaa. Kiitos ajatuksista ja rukouksista. ❤
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä