Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Silmu: Hienoa,että teidän asiat ovat edenneet! Oli kyllä omituinen lääkäri teillä! Meidän lääkäri nimenomaan korosti, että minä olen tulevan lapsen biologinen äiti.

Rusakkonen: iso onnitteluhalaus vielä sinulle! <3 Nyt asia tuntuu varmasti enemmän todelta!

Kirsillevauva: Täällä odotellaan jo malttamattomana teidän testituloksia sitten kun niiden aika on! Tsemppiä piinailuun!

Meillä ens viikolla tapahtuu: maanantaina punktio ja todennäköisesti loppuviikosta siirto. Mutkin tsekataan vielä maanantaina. Jännää! Jotenkin on kovin toiveikas ja kiitollinen olo. Laskettu aikakin on jo tutkittu.... :D Ja toisaalta sen tietää, että ei tämäkään ole mikään itsestäänselvyys. Pelkään, että jos tulisi keskenmeno, en ehkä jaksaisi enää yrittää..

Tsemppiä muillekin vaiheisiinne ja ihanaa viikonloppua!
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Silmu75 ei varmaan löydy hirveesti mitään kun eihän se luovuttaja oo juridisesti mitään lapselle. Luovuttajan ainoot oikeudet on vetäytyä touhusta pois kunnes alkiot on tehty; siinä vaiheessa ne on teidän vauvoja:love:

Ja biologisesti lapsi on sun koska sun palasista se on alkunsa saanut. Geenitkin osittain koska epigeneesi! En ymmärrä miten lapsi ois biologisesti luovuttajano_O onko meidän kaikkien biologiset lapset huuhtoutunut menkkojen mukana vessanpönttöön/siteessä roskikseen tässä viosien varrella?(n):D Ei minunkaan mielestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Silmu75 luovuttaja ei ole lapselle äiti varsinkaan juridisesti: maissa joissa sijaissynnyttäjä on sallittu, joudutaan lapsi adoptoimaan siihen perheeseen jolle sijaissynnyttäjä toimii. Kaikkialla maailmassa synnyttäjä on biologisesti ja juridisesti äiti. Biologisestikin lapsi on sun, ei luovuttajan. Luovuttaja ei ole äiti eikä vanhempi millään mittapuulla, vaikka tietyissä lahjasoluryhmissäkin ajatellaan että lapsella on kaksi äitiä. Mun mielestä ei, koska äiti on kuitenkin sosiaalinen termi. Geenit on suurimmaksi osaksi luovuttajalta, ei kokonaan. Biologia ja juridiikka tulee sulta :)

Mikä klinikka/lääkäri teillä on? Nyt vaan vaihtoon tommonen. Jos olitte ovumialla, voin mainita kyllä siirtoon mennessä et vähän omituista politiikkaa jos lääkärikin sanoo tommosta, kun meillä joka klinikalla (felicitas, tre ovumia ja dextra) korostettu et mä tulisin olemaan äiti. Luovuttajallahan ei ole _mitään_ velvollisuutta eikä oikeutta lapseen. Lapsella sitten joskus oikeus siihen tietoon kuka luovuttaja on, mut ei silloinkaan luovuttajan oo mikään pakko alkaa lapsen kanssa hengailemaan jos ei halua.
Helsingin Ovumia. Mietin uskaltaisko siltä psykoterapeutilta (mennään nyt sille kamalalta kuulostavalle kuitenkin) kysyä lääkärin vaihdosta, vai voiko sekin olla jotenkin syy evätä meiltä koko hoito.
 
@Silmu75, meillä ei ole äitiyttä määrittelevää lakia (ennen kuin 1.4.2019, jolloin ei-biologisesta äidistä tulee äiti hedelmöityshoidon kautta), koska synnyttävä äiti on automaattisesti lapsen äiti. Ja olen tämän alan asiantuntija työni kautta :)

@Iid@, ihana että teillä asiat etenee. Itsellä on vähän samat aatoikset, ettei kovin monta keskenmenoa jaksa! Mutta nyt mennyt 10 000 euroa rahaa ja uusi siirto on "vain" sen tonnin, joten kait sitä jatketaan kunnes pakkanen on tyhjä. Mutta jos en nyt plussaa, joudumme pitämään pienen tauon, koska rahat ovat loppu. Onneksi tulee veronpalautusta :)

Tässä ryhmässä on ollut ihan liian monta keskenmenoa! Nyt on @Rusakkonen teidän vuoro onnistua! Ja me muut tullaan perässä.

Testasin aamulla pp3, joka tietty oli negaa. Viimeksi plussasin pp5, joten toiveet ovat sunnuntaissa :)
 
@Silmu75, meillä ei ole äitiyttä määrittelevää lakia (ennen kuin 1.4.2019, jolloin ei-biologisesta äidistä tulee äiti hedelmöityshoidon kautta), koska synnyttävä äiti on automaattisesti lapsen äiti. Ja olen tämän alan asiantuntija työni kautta :)

@Iid@, ihana että teillä asiat etenee. Itsellä on vähän samat aatoikset, ettei kovin monta keskenmenoa jaksa! Mutta nyt mennyt 10 000 euroa rahaa ja uusi siirto on "vain" sen tonnin, joten kait sitä jatketaan kunnes pakkanen on tyhjä. Mutta jos en nyt plussaa, joudumme pitämään pienen tauon, koska rahat ovat loppu. Onneksi tulee veronpalautusta :)

Tässä ryhmässä on ollut ihan liian monta keskenmenoa! Nyt on @Rusakkonen teidän vuoro onnistua! Ja me muut tullaan perässä.

Testasin aamulla pp3, joka tietty oli negaa. Viimeksi plussasin pp5, joten toiveet ovat sunnuntaissa :)
Nyt kun löysin tuon äitiyslain ja siellä lukee, että äiti on lapsen synnyttänyt nainen, niin asia on mulle selvä. Ei tarvitse välittää jos joku muuta väittää.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Onpa täällä tapahtunut paljon sillä välin, kun pidin pienen tauon palstalta ja keräilin itseäni epäonnistumisen jälkeen.

@Rusakkonen, ihanaa, mahtavat onnittelut vielä kerran!

@kirsillevauva, jännittävää ja ihanaa. Testaatko siis taas sunnuntaina?

@Silmu75, hienoa että homma teillä etenee. Mutta onpa ollut tosiaan omituinen lausunto lääkäriltä. Mutta jos se olis ollut ihan vaan lapsus, eli vahingossa termit sekoittunut puheessa...? OIshan se todella outoa, jos työokseen näitä asioita käsittelevä henkilö olis noin pihalla faktoista.

Miten muuten teidän parisuhteet (niillä, jotka sellaisessa tällähetkellä on) ovat kestäneet tätä hoitorumbaa? Meillä on kyllä vaikuttanut, eikä mitenkään positiivisesti. Vaikkei varsinaisesti ole asiasta riidelty, eikä oltu erimieltä eikä edes toisiamme syytelty, mutta kyllä silti selvästi tuntuu paineen suhteessa. TOsin meillä on ollut pari muutakin isoa stressin aiheuttajaa samaan aikaan. Mutta en kyllä mitenkään koe, että tämä kriisi olisi meitä mitenkään lähentänyt, päin vastoin.

Ei ole vielä päätetty jatketaanko yritystä. Voi olla että yksi kerta vielä koetetaan, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Ens viikolla mulla oma lääkäriaika, joka kyllä haluaisi kuulla päätöksiä...
 
@Piikkinen Meillä on suhteessa aina jotenkin hankalaa isojen asioiden kanssa. Mies ei kamalasti juttele, tunteistaan tai muutenkaan. :LOL: Eilen kun reissattiin sinne ensikäynnille se ei ison osan menomatkasta sanonut oikein mitään ja mä tulkitsin sen liittyvän jotenkin hoitojuttuihin (vaikka mun pitäis tietää jo paremmin, aika harvoin asiat liittyy mitenkään muhun mutta oon sellainen ylianalyyttinen tyyppi), katselin maisemia ja mietin avioeroa. No sitten myöhemmin päivällä tajusin, että se oli vaan sitä kun mies ei ole yhtään aamuihminen. :rolleyes: Että en tiedä onko lapsettomuuskaan suoranaisesti vaikuttanut meidän suhteeseen, mutta siihen liittyen mä aina välillä kehittelen tällaisia kriisejä...

Huomenna on siskonpojan nimiäiset! Toivon, että miehelle tulee kunnon vauvakuume. ;)
 
Itsellä vaihtelee mieliala toivosta toivottamuuteen. Aluksi olin satavarma plussasat, koska on ollut huonovointisuutta, huonoa unta ja alkavaa hiivatulehdusta (samat oireet kuin viime siisrrossa), mutta nyt on ollut ankea pms-olo. Mieliala laskenut ja jomotusta selässä ja kohdussa kipuja. Ei siis enää kovin suuret toiveet ole...
 
Parisuhteesta. Viisi vuotta luomuilua tappoi innon seksistä, ja se ei ole palautunut. Meni sellaiseksi suorittamiseksi... :( Ja välillä koen, ettei mies tua minua tarpeeksi, mutta muuten ei ole vaikuttanut. Meillä on hyvä ja lämmin suhde.

@Silmu75, olivatko hyvin liikkuvia siittiöt kans?

@Piikkinen, tsemppiä! Vaikean paikan edessä olette!
 
Parisuhteesta. Viisi vuotta luomuilua tappoi innon seksistä, ja se ei ole palautunut. Meni sellaiseksi suorittamiseksi... :( Ja välillä koen, ettei mies tua minua tarpeeksi, mutta muuten ei ole vaikuttanut. Meillä on hyvä ja lämmin suhde.

@Silmu75, olivatko hyvin liikkuvia siittiöt kans?

@Piikkinen, tsemppiä! Vaikean paikan edessä olette!
En tiedä liikkuvuudesta kun miehelle tietysti soittivat eikä vissiin kerrottu kuin määrä, täytyy vielä kysellä sitten neuvontakäynnillä. Tsemppiä sulle piinailuun, eikö nuo voisi olla raskausoireitakin mielialaa myöten?

Muoks. Vasta-aineita ei kuulemma ollut, liikkuvuudesta oli sanottu jotain mutta mies ei muistanut mitä. :D Epäilen, että jos olisivat sanoneet huonoksi niin muistaisi kyllä!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä tää kaikki on kyllä vaikuttanut parisuhteeseen. Just mitä Kirsillevauvakin sanoi, eipä tää kolmenvuodenyritys kolmen ivfän kanssa ja kaikkine tutkimuksineen oo mua saanu tuntemaan itteäni mitenkään hieveän haluttavaksi, ja ennen täydellinen selsielämä on muuttunu semmoseks pakkopullaks molemmille. Et täytyy kun se avioliittoon kuuluu. :( lisäks kumpikin ollaan masennuttu ja ja voidaan henkisesti tosi huonosti, ettei meillä sellasta hauskaa yhteiteistä aikaa ole. Tää vauvanteko on mun projekti, mies on tässä mukana vaan koska mä haluan vauvaa. Hän on monesti sanonu että lopettaa vaikka heti tän ja keskityttäs olemaan onnellisia yhdessä, kuin et yritetään mahdotonta, mitä tää touhu nyt jo on. Eli on vaikuttanu suhteeseen. Onhan tää lapsettomuus vaikuttanu ihan kaikkeen. Koko elämä on mennyt pilalle tän myötä.

En nukkunut ollenkaan viimeyönä. Nyt tosi paha olo senkin takia. Menkat teki alkuaan, iski kamalat kivut ja piti mennä juoksujalkaa hotellille etten laatannut mihinkään kadunkulmaan. Ehdin ottaa lääkkeet ja mennä lepäämään niin että kipu lakkasi. Mutta; vuoto ei alkanutkaan. Siitä seurasi valtava ahdistus et mitä jos mulla ei enää menkkoja tulekaan. Viimeisin vuoto oli tosi niukka, vaan kaks päivää. Kuittasin sen sillä että vuosin ihan mielettömästi keskenmenon aikaan, että sen takia sitä seuraava vuoto oli niukka. Mut jos nytkään ei tuu kuin vähän väriä pikkareihin... :( voiko ne vaihdevuodet alkaa ihan näin yllättäen vaikka munasarjoissa toimintaa onkin? Ahdistaa ja itkettää et jos tää kierto nyt kuitenkin meni pieleen, kun menkat ei ota alkaakseen kunnolla tai jos tää kunnolla on tää yks haalea läntti, niin kasvaakohan limis sit enää lääkkeilläkään, jos mun luomulimakalvo on tällä kuitattu :( nyt tässä kierrossa oli noi keskenkaiken kp11 aloitetut pillerit mukana. Miehen mielestä mun ei pitäis stressaa, et niukan vuodon pitäs johtuu noista pilsuista. Mut pillereitä mä oon kuitenkin syönyt kymmenen vuotta ja ihan normivuoto siinä välissä kyllä aina tuli:((n)
 
@nyuu Tsemppiä! :love: Kyllä mulla ainakin normaalistikin menkat välillä temppuilee, on alkavinaan ja olikin väärä hälytys. Ja nyt tää viimeisin pitkä kierto loppui perjantaihin, eli menkat alkoi viimein kun lääkäri vaan kurkkasi sinne! :eek: Ja kun tässä epäilee omia onnistumismahdollisuuksiaan, niin ajattelen sitä 70-vuotiasta naista, joka sai lahjasoluilla lapsen joskus. Että jos sekin kerran onnistui!

Ja joo, onhan tämä vauvaprojekti kyllä seksielämään vaikuttanut. Senkin takia mulla meni tässä yrittämisen alku- ja loppuvaiheen välissä vuosia, etten merkannut menkkoja mihinkään ja yritin aktiivisesti unohtaa milloin seuraavat on tulossa. Muuten se oli sitä, että jos ajankohta on väärä, niin mitä järkeä koko hommassa? Mutta vaikutti se siinä välissäkin, koska masennuin lapsettomuudesta ja söin kolmisen vuotta lääkettä, joka vei halut. :unsure:

Kyllä tämä meilläkin on mun projektini, mutta ilahduttavasti mies on kuitenkin lähtenyt taas mukaan tähän yrittämiseen. Mutta jos ajatellaan rahapuolta, niin varmaan se fiksusti vetää jarrusta jossain vaiheessa kun mä ehkä yrittäisin aina vielä sen yhden kerran. Tai katotaan nyt miltä ne hormonitkin tuntuu kun sinne asti päästään... Vähän hirvittää kun jokaisen sivuvaikutuksissa tuntuu lukevan masennus.
 
Nyt on taas toiveikkaampi olo. On niin oksettava olo, että olen yökkinyt jo pari kertaa ja väsymys on ihan jäätävä.Tein kaksi testiä. Aamuinen selvä nega ja toinen äsken tehty nega, mutta hyvällä tahdolla ehkä viivanpaikka näkyi. Jännittävää!
 
@Silmu75 haha joo, tuntuu ihan ku kohtu jostain selvittäisi että nyt ois siirtoa tms tulossa, pistänpä kierron sekaisino_O viimekin siirtoa odotellessa menkat alkoivat myöhässä:D vaikka ne omalla kohdalla yleensä alkaa vaan etuajassa yleensä.

Mites teillä nyt voidaan? Vieläkö lääkärin sanat kummittelee mielessä?

@kirsillevauva hyvä et fiilikset muuttunut positiivisempaan :love: oot niin aikaisin taas liikkeellä, et hyvin se siitä plussaksi muuttuu! Ite tosiaan sain pp7 vasta sen haalean haalean haamulaisen! Pp5 ei kyl ois näkyny yhtään mitään.


Täällä menkat alkoi ihan oikeesti(y) turha huoli oli. Mut aina pitää saada stressi ja suru jostain. Huomenna alkaa zumenon ja vika päivä tätäkuuta ois ultra:rolleyes: ihan jakomielitautista, nyt pienenpienen välähdyksen verran jaksoin olla jopa toiveikas. Ajattelin kylvyssä lilluessa miten vinkeää se ois jos meidän vauvat ois siellä pakkasessa nyt vaan vuoroaan odottelemassa. Nyt olo on taas palautunut sinne synkkyyteen mut olipahan semmoinen hyvän mielen vartti :D
 
  • Tykkää
Reactions: Aislinn83
@nyuu Hyvä, että menkat alkoivat!

En mä enää lääkärin sanomisia mieti, oon palannut murehtimaan mikä kaikki voi ekassa IVF:ssä mennä pieleen. o_O Ymmärrän, että on järkevintä mennä eka hoitokierros ihan peruskaavalla ilman ylimääräistä testausta tai tutkimista, mutta silti jotenkin tuntuu että eikö nyt heti kannattaisi tutkia siittiöt perusteellisesti ja kromosomitestata alkiot jne. Että mitä se auttaa jos pakkaseen jää jotain, jos kaikki onkin laadultaan huonoa. :unsure: Ei varmaan kannattaisi miettiä niin paljon! Ja rahallisesti on tietysti järkevää säästää rahaa missä voi.
 
Varasin labra-ajan perjantaille. Negaa näytti tänään pp6 eli dpo 11. Tuntuu, ettei se enää voi plussaksi muuttua? Oksettava olokin meni ohi. Menin kyllä nukkumaan jo kahdeksalta, kun niin väsytti.

@Iid@ , joko on tiedossa, montako solua saitte?

@nyuu, hienoa, jos vähän positiivisempiakin ajatuksia on välillä! Uskon kyllä vahvasti teidän plussaan! @Rusakkonen, onnistui 9:llä kerralla ja @Ramiina llakin oli huima määrä keskenmenoja! Välillä tämä vain ottaa aikansa :)

Kysyin jo jatkosta. Jos negaa perjantaina, lopetan lääkityksen ja odotan vuotoja. Periaatteessa seuraavaan kiertoon voi yrittää uudestaan. Pitää jutella miehen kanssa, miten tehdään. Käytetäänkö miehen säästöjä, vai odotetaanko veronpalautuksia. Nega ei ole niin paha pettymys kuin keskenmeno! Mutta toki toivon, että muuttuu vielä plussaksi <3.
 
Varasin labra-ajan perjantaille. Negaa näytti tänään pp6 eli dpo 11. Tuntuu, ettei se enää voi plussaksi muuttua? Oksettava olokin meni ohi. Menin kyllä nukkumaan jo kahdeksalta, kun niin väsytti.

@Iid@ , joko on tiedossa, montako solua saitte?

@nyuu, hienoa, jos vähän positiivisempiakin ajatuksia on välillä! Uskon kyllä vahvasti teidän plussaan! @Rusakkonen, onnistui 9:llä kerralla ja @Ramiina llakin oli huima määrä keskenmenoja! Välillä tämä vain ottaa aikansa :)

Kysyin jo jatkosta. Jos negaa perjantaina, lopetan lääkityksen ja odotan vuotoja. Periaatteessa seuraavaan kiertoon voi yrittää uudestaan. Pitää jutella miehen kanssa, miten tehdään. Käytetäänkö miehen säästöjä, vai odotetaanko veronpalautuksia. Nega ei ole niin paha pettymys kuin keskenmeno! Mutta toki toivon, että muuttuu vielä plussaksi <3.
Minusta perjantainakin testaaminen on vahan liian aikaisin, voisit omasta mielestani koettaa muutaman paivan kauemminkin aina pp14 asti, varsinkin jos vuoto ei ole alkanut.
 
Itse mietin ihan samaa, että ihmeen aikaisin tuo testipäivä?
Mee vasta pari paivaa nyohemmin, jos silta tuntuu! Lisaan viela @kirsillevauva, etta ‘normaali’ testipaiva blastolle on kasittaakseni pp11. Sinulla on mielestani tassa jostain syysta testipaiva pp10. Taalla on ollut aiteja, joilla muistaakseni vasta muutamaa paivaa myohemmin (olikos se @marrasmai ja pp14?) nakyi testissa. Itseni tapauksesta en osaa kommentoida, kun minulla oli kolmipaivainen eika blasto, niin ei voi verrata, enka tehnyt lainkaan kotitestia. Itse kavin kolmipaivaiseni kanssa veritestissa pp15, paivaa myohemmin kuin minua oli kehoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
@kirsillevauva, voi jospa se sulla vielä muuttuisi plussaksi. Aikaistahan tuo vielä on, mutta itsekin viimeksi pähkäilin tuota, että jos tietää että itsellä joskus näkynyt plussa aikaisin, niin tarkotitaako se, että seuraavallakin kerralla pitäisi näkyä aikaisin vai voiko vaihdella raskaudesta toiseen...? En saanut omalta kohdaltani tuohon vastausta. Toivotaan, että sulla nyt tälläkertaa vaan näkyisi myöhemmin.
Ja myös olen miettinyt paljon tuota, mitä sanoit, että nega on varmasti helpompi kuin keskenmeno, en ole vaan rohjennut sitä täällä ääneen sanoa, kun itse en ole keskenmenoa joutunut kokemaan. (virtuaali halaus)

Ja kiitos kaikille parisuhdekommentoinnista. On tämä sellaista hommaa, että tämän henkistä rasittavuutta ei tajua ennen kuin sen kokee. Mulla on jotenkin ihan teinistä asti ollut "lapsettoman identiteetti". Jotenkin olen aina tiennyt, että tulee olemaan ongelmia tän asian kanssa. Sitten olikin ihmeellinen yllätys, kun eka lapsi tuli "helposti", siis näin jälkikäteen katsottuna. KÄytiin silloinkin kyllä siis jo lapsettomuuspolilla, mutta lopulta tärppäs luomuna. Ja sit jotenkin luulin, että kun kerran onnistuu luomuna, niin kyllä se toinenkin sieltä suht´ helposti tulee. No olinpa väärässä. Mutta siis vaikka olin jotenkin käsitellyt (mahdollista)lapsettomuutta jo nuoresta asti, niin silti olen yllättynyt, kuinka henkisesti rankkaa tämä hoitojen läpikäynti on. Siis jos tietäisi varmasti, että lopputuloksena on lapsi, niin kyllähän nämä fyysiset jutut helposti jaksais. Mutta tämä ainainen epävarmuus rassaa aika kovaa sekä omaa mieltä, että sitäkautta parisuhdetta.
 
Mä taas täältä sivusta huutelen sen verran, että meille kerrottiin hedelmöityshoitolakia tulkittavan niin, että luovuttajalla on oikeus myös valmiisiin alkioihin. Eli hän voi pyytää ne tuhottavaksi jos muuttaa mielensä luovutuksesta. Samoin alkiot tuhotaan jos luovuttaja kuolee, eikä eri klinikoilla pitäisi olla eri tulkintoja tästä. Sen jälkeen kun alkio on siirretty kohtuun päättyvät luovuttajan oikeudet.
 
Mä taas täältä sivusta huutelen sen verran, että meille kerrottiin hedelmöityshoitolakia tulkittavan niin, että luovuttajalla on oikeus myös valmiisiin alkioihin. Eli hän voi pyytää ne tuhottavaksi jos muuttaa mielensä luovutuksesta. Samoin alkiot tuhotaan jos luovuttaja kuolee, eikä eri klinikoilla pitäisi olla eri tulkintoja tästä. Sen jälkeen kun alkio on siirretty kohtuun päättyvät luovuttajan oikeudet.
Niin eli luovuttaja omistaa alkiot?
 
”Luovuttaja voi peruuttaa lahjoituksensa esimerkiksi elämäntilanteen muuttuessa. Tällöin klinikka tuhoaa käyttämättömät solut, mutta jo käytettyihin sukusoluihin (pakastetut alkiot) tai alkaneisiin raskauksiin luovutussuostumuksen peruuttamisella ei ole vaikutusta.”

Eli ei voi enää pakastettuja hävittää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä