@Rusakkonen Silmäilin pikaisesti hedelmöityshoitolakia enkä löytänyt mitään mainintaa luovuttajan juridisesta asemasta. Muistatko yhtään mistä se löytyy?
Helsingin Ovumia. Mietin uskaltaisko siltä psykoterapeutilta (mennään nyt sille kamalalta kuulostavalle kuitenkin) kysyä lääkärin vaihdosta, vai voiko sekin olla jotenkin syy evätä meiltä koko hoito.@Silmu75 luovuttaja ei ole lapselle äiti varsinkaan juridisesti: maissa joissa sijaissynnyttäjä on sallittu, joudutaan lapsi adoptoimaan siihen perheeseen jolle sijaissynnyttäjä toimii. Kaikkialla maailmassa synnyttäjä on biologisesti ja juridisesti äiti. Biologisestikin lapsi on sun, ei luovuttajan. Luovuttaja ei ole äiti eikä vanhempi millään mittapuulla, vaikka tietyissä lahjasoluryhmissäkin ajatellaan että lapsella on kaksi äitiä. Mun mielestä ei, koska äiti on kuitenkin sosiaalinen termi. Geenit on suurimmaksi osaksi luovuttajalta, ei kokonaan. Biologia ja juridiikka tulee sulta
Mikä klinikka/lääkäri teillä on? Nyt vaan vaihtoon tommonen. Jos olitte ovumialla, voin mainita kyllä siirtoon mennessä et vähän omituista politiikkaa jos lääkärikin sanoo tommosta, kun meillä joka klinikalla (felicitas, tre ovumia ja dextra) korostettu et mä tulisin olemaan äiti. Luovuttajallahan ei ole _mitään_ velvollisuutta eikä oikeutta lapseen. Lapsella sitten joskus oikeus siihen tietoon kuka luovuttaja on, mut ei silloinkaan luovuttajan oo mikään pakko alkaa lapsen kanssa hengailemaan jos ei halua.
Nyt kun löysin tuon äitiyslain ja siellä lukee, että äiti on lapsen synnyttänyt nainen, niin asia on mulle selvä. Ei tarvitse välittää jos joku muuta väittää.@Silmu75, meillä ei ole äitiyttä määrittelevää lakia (ennen kuin 1.4.2019, jolloin ei-biologisesta äidistä tulee äiti hedelmöityshoidon kautta), koska synnyttävä äiti on automaattisesti lapsen äiti. Ja olen tämän alan asiantuntija työni kautta
@Iid@, ihana että teillä asiat etenee. Itsellä on vähän samat aatoikset, ettei kovin monta keskenmenoa jaksa! Mutta nyt mennyt 10 000 euroa rahaa ja uusi siirto on "vain" sen tonnin, joten kait sitä jatketaan kunnes pakkanen on tyhjä. Mutta jos en nyt plussaa, joudumme pitämään pienen tauon, koska rahat ovat loppu. Onneksi tulee veronpalautusta
Tässä ryhmässä on ollut ihan liian monta keskenmenoa! Nyt on @Rusakkonen teidän vuoro onnistua! Ja me muut tullaan perässä.
Testasin aamulla pp3, joka tietty oli negaa. Viimeksi plussasin pp5, joten toiveet ovat sunnuntaissa
En tiedä liikkuvuudesta kun miehelle tietysti soittivat eikä vissiin kerrottu kuin määrä, täytyy vielä kysellä sitten neuvontakäynnillä. Tsemppiä sulle piinailuun, eikö nuo voisi olla raskausoireitakin mielialaa myöten?Parisuhteesta. Viisi vuotta luomuilua tappoi innon seksistä, ja se ei ole palautunut. Meni sellaiseksi suorittamiseksi... Ja välillä koen, ettei mies tua minua tarpeeksi, mutta muuten ei ole vaikuttanut. Meillä on hyvä ja lämmin suhde.
@Silmu75, olivatko hyvin liikkuvia siittiöt kans?
@Piikkinen, tsemppiä! Vaikean paikan edessä olette!
Minusta perjantainakin testaaminen on vahan liian aikaisin, voisit omasta mielestani koettaa muutaman paivan kauemminkin aina pp14 asti, varsinkin jos vuoto ei ole alkanut.Varasin labra-ajan perjantaille. Negaa näytti tänään pp6 eli dpo 11. Tuntuu, ettei se enää voi plussaksi muuttua? Oksettava olokin meni ohi. Menin kyllä nukkumaan jo kahdeksalta, kun niin väsytti.
@Iid@ , joko on tiedossa, montako solua saitte?
@nyuu, hienoa, jos vähän positiivisempiakin ajatuksia on välillä! Uskon kyllä vahvasti teidän plussaan! @Rusakkonen, onnistui 9:llä kerralla ja @Ramiina llakin oli huima määrä keskenmenoja! Välillä tämä vain ottaa aikansa
Kysyin jo jatkosta. Jos negaa perjantaina, lopetan lääkityksen ja odotan vuotoja. Periaatteessa seuraavaan kiertoon voi yrittää uudestaan. Pitää jutella miehen kanssa, miten tehdään. Käytetäänkö miehen säästöjä, vai odotetaanko veronpalautuksia. Nega ei ole niin paha pettymys kuin keskenmeno! Mutta toki toivon, että muuttuu vielä plussaksi <3.
Itse mietin ihan samaa, että ihmeen aikaisin tuo testipäivä?Minusta perjantainakin testaaminen on vahan liian aikaisin, voisit omasta mielestani koettaa muutaman paivan kauemminkin aina pp14 asti, varsinkin jos vuoto ei ole alkanut.
Mee vasta pari paivaa nyohemmin, jos silta tuntuu! Lisaan viela @kirsillevauva, etta ‘normaali’ testipaiva blastolle on kasittaakseni pp11. Sinulla on mielestani tassa jostain syysta testipaiva pp10. Taalla on ollut aiteja, joilla muistaakseni vasta muutamaa paivaa myohemmin (olikos se @marrasmai ja pp14?) nakyi testissa. Itseni tapauksesta en osaa kommentoida, kun minulla oli kolmipaivainen eika blasto, niin ei voi verrata, enka tehnyt lainkaan kotitestia. Itse kavin kolmipaivaiseni kanssa veritestissa pp15, paivaa myohemmin kuin minua oli kehoitettu.Itse mietin ihan samaa, että ihmeen aikaisin tuo testipäivä?
Niin eli luovuttaja omistaa alkiot?Mä taas täältä sivusta huutelen sen verran, että meille kerrottiin hedelmöityshoitolakia tulkittavan niin, että luovuttajalla on oikeus myös valmiisiin alkioihin. Eli hän voi pyytää ne tuhottavaksi jos muuttaa mielensä luovutuksesta. Samoin alkiot tuhotaan jos luovuttaja kuolee, eikä eri klinikoilla pitäisi olla eri tulkintoja tästä. Sen jälkeen kun alkio on siirretty kohtuun päättyvät luovuttajan oikeudet.