Klinikalta soitettiin. Eivät veloita mitään ja tarjoavat uutta mahdollisuutta parin kuukauden päästä. Mielestäni todella reilua ja olen positiivisesti yllättynyt tästä. Se, lähdemmekö enää yrittämään, on vielä harkinnassa. Jäi silti hyvä mieli tuosta puhelusta.
Mutta sitten toinen juttu, jonka tajusin vasta tänään aamulla. Olemme olleet aikaisemmin yhdessä lahjasoluhoidossa toisella klinikalla. Kysessä oli tuoresiirto, jossa saaliiksi saatiin siinäkin seitsemän munasolua, joista niistäkin viisi hedelmöittyi. Alkioille tehtiin toivomuksestani pitkä viljely. Siirtoon tullessani sain kuulla, että yhtä lukuunottamatta kaikki muut alkiot olivat menehtyneet. Hyvänä uutisena kuitenkin kerrottiin, että tämä ainokainen blastokysti on oikein hyvä. Siirtoon siis päästiin, mutta raskautta sillä ei aikaan saatu.
Olen ollut tähän päivään asti siinä uskossa, että tuo siirretty alkio oli tosiaan oikein hyvälaatuinen, kuten lääkäri ennen siirtoa kertoi. Vasta kun tältä toiselta klinikalta alettiin kysellä minulle aiemmin siirretyn alkio tarkempaa luokitusta, aloin tarkemmin tutkia ensimmäiseltä klinikalta myöhemmin tilaamiani potilasasiakirjoja. Olin lentää pyrstölleni kun tajusin mitä näin: Siirretty blastokysti on ollut luokitukseltaan CB, eli "oikein hyvälaatuisesta" melkoisen kaukana ainakin
tämän luokituksen mukaan. Olen niin vihainen, mielestäni olisin ollut oikeutettu kuulemaan asian todellisen laidan ennen siirtoa!
Olen siis FridaHelmi kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että todellista villin lännen toimintaa tämä kyllä on!