Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Bea
Morjens kaikille! Täällä edelleen seuraan tätä niin tutuksi tullutta foorumia vaikka olenkin yksi niistä muutamasta onnekkaasta jo maaliin pääseneestä.
Meillä tyttö täyttää kohta jo 1v! Ajatella....tuntuu kuin vasta juuri äskettäin olisin ollut lähes päivittäin kirjoittamassa tai ainakin lukemassa tätä meille kaikille niin tärkeätä palstaa.
Halusin vain kommentoida ja vastatat Pirin mielestäni tärkeään kysymykseen miten tai jos kertoa lapselle lahjasoluhoidosta. Suoraan sanoen en ole tätä viime kuukausin paljon ajatellut mutta muistan silloin pari vuotta sitten kuinka klinikalla hoitsu kertoi nähneensä britti dokumentin jossa oli haastateltu lahjasoluilla syntyneitä lapsia, ja kuinka ylpeitä he olivat olleet siitä että vanhempansa olivat niin kovin haluneet heidän syntyvän ja tehneen siis "kaikkensa" jos näin voisi kuvailla. Elikä mulle ainakin jäi tosi positiivinen fiilis siitä että kertoisin jonain päivänä tytölle koko stoorin vaikkakin en tosiaan tiedä milloin aika olisi siihen ottollinen. Olen ihan varma että jonain päivänä se tulisi jotenkin ilmi jokatapauksessa jos salailisimme asiaa. Toinen juttu sitten onkin että miten ja milloin tämä pitäisi ottaa puheeksi...huh, ei nyt ihan vielä kumminkaan, onneksi...
Me emme ole hirveästi kertoneet tutuille, vain vanhemmat ja muutama hyvä ystäväni tietävät mutta mieheni ei muistaakseni ole kertonut kuin yhdelle ystävälleen.
Kommentteja ei ole ainakaan vielä tullut mutta tyttö muistuttaakin hurjasti isäänsä joten sehän on íhan ok :)

Paljon haleja ja voimia kaikille vielä hoidoissa oleville ja upeita plussa uutisiakin viime aikoina kuultu!!

Syysterkuin,
Bea
 
Uusi viikko ja kujeetkin?

Kiva kuulla Bea kuulumisiasi. Kylläpä aika kuluu valitettavan nopeasti. Tässä sitä vaan vanhetaan ilman omaa lasta... Niin Minni , sun täytyy kyllä viedä kristallipallosi huoltoon, ei tullut meille luomuplussaa. Rinnat on ihan tavalliset taas ja kiukuttaa: täti tulossa...kalenterin mukaan loppuviikolla. Täytyy toivoa, että luovuttaja ilmestyisi jostain meillekin.

Bartsulla jo hienot viikot kasassa. Saatiinko vaavi käännetyksi?

Miltäs Aliisan aikataulu näyttää, koska pääsette siirtoon. Onnea matkaan! :heart:

Ja miten Vekaran masu kasvaa?

Kaikille mukavaa viikon jatkoa!
Hilde
 
Eilen tuli käytyä sitten siellä nollaultrassa. Vähän sekaisin mielin menin koska vuoto ei ollut vielä alkanut. Tilanne oli kuitenkin sellainen kuin pitääkin ja ultran päähän jäi tippa verta. Tänä aamuna se vuotokin sitten lopulta saapui. Huomenna aloitan napsimaan Zumenoneja 3 päivässä ja seuraava ultra on 9.10. En huomannut kysyä ohjetta noiden Zumejen ottamiseen mutta kait niitä voi ottaa 2 aamulla ja yksi illalla vai mitä mieltä olette siskot?

Vilhelmiinalle tupla onnittelut :flower: :flower:

Hillevi, harmi että luomuplussa näyttää kaukaiselta mutta eiköhän sinullekin kohta luovuttaja löydy.
 
Dream, kiitos kannustuksesta. :) Minulle lääkäri joskus sanoi, että hormonit kannattaa otta tasaisin välein ja esim. Zumet olen ottanut 8 tunnin välein, kuten Lugetkin. Mutta toisillehan on Zumeja kaksi tablettia päivässä ja hyvin se toimii 12 tunnin väleinkin otettuna. Onnea matkaan sinulle!
 
Hillevi tänään on ollut meidän luovuttajan punktio, joten torstaina päästään sitten siirtoon, jos sieltä selviää jotain siirrettävää. Vähän jänskättää kun ei saa mitään tietoa vasta kuin huomis iltapv:llä.. No toivotaan parasta!

En ehdi nyt kirjoittelemaan sen enempiä.. palailen paremmalla ajalla!

Kuinkas Matildan asiat etenee???
 
Olen tämän viikon vähän lomalla ja vain pikaisesti päässyt lukeman mitä täällä tapahtuu.

Meidän luovuttajalla myös ollut tänään punktio ja torstaina siirto. Edellyttäen toki, että siirrettävää tulee..huoh. Aliisalle tuhannesti onnea matkaan! Toivotaan molemmille parasta ja palataan viimeistään torstaina. Kestetään vielä yks kokonainen päivä =)
 
Heips! Ja apuva!

Milloin teitä on neuvottu testaamaan pas-siirron jälkeen ja miten? Verikokeella vai itse ja monenetenako piinispäivänä? Mulla olisi lähete huomiseksi verikokeeseen, jolloin on pp 15. Näyttää kuitenkin siltä, etten yksinkertaisesti ehdi siellä käymään. Jos taas testaan kotona, neuvottiin odottamaan loppuviikkoon/viikonloppuun. Äkkiseltään tuntuu, että melko kauan. Uteliaana testailin päivällä pp 13 ja negaahan se. Vähän ehkä aikaisin ja vielä päivällä, mutta silti uskon sen näyttäneen "totta". Hiukan morkkiksessa lopetin lääkkeet siihen paikkaan. Mutta tänään alkoi kaduttamaan ja niinhän se sininen pilleri taas huiviin lensi. Jos oikein pinnistää niin hiukan on oireita ollut tällä kertaa; rinnat on ollut niin älyttömän kipeät, että juoksemista ei voi edes kuvitella (ja mulla on hädin tuskin B-kuppi!) ja muutamana päivänä on juilinut menkkamaisesti. Tuo juilinta on uutta ja varsinkin kun lääkkeet on kuvioissa niin ei ennen ole ollut yhtään mitään. Niinpä ehdinkin jo toivoa plussaa.

No, vielä en heitä kirvestä kaivoon!

Alma, jonka pakkanen on nyt tyhjä :(
 
Olen muutaman kerran käynyt lukemassa palstaanne. Olen itse sen verran yli 43-vuotias, etten Suomessa enää pääse hedelmöityshoitoihin. On kymmenen vuoden yritys takana. yksi epäonnistunut IVH-hoito Tampereen AVA-klinikassa jo viisi vuotta sitten. Vuosi sitten lääkäri kaksi miettimään asiaa, mutta ei kuitenkaan enää halunnut lähteä hoitoja tekemään.
Olen ymmärtänyt, että teistä osa on käynyt Virossa hedelmöityshoidoissa. Tiedättekö osoitteita klinikoille ja mistä kannattaisi hoitoja alkaa kyselemään? Missä halvimmat hoidot ja missä onnistumisen todennäköisyys suurin? Osaatteko kertoa.
Vastausta odotteleva.
 
No tarttee viedä pallo huoltoon...voihan hitsi. Toivotaan Hillevi että saatte nopsasti luovuttajan.

ON:Nollaultra tuli eilen käytyä, mulla oli taas niin, että menkat jo alkoivat jarrupiikkipäivänä, mutta onneksi kaikki oli ok. Tänään sitten alkaa myös zumenonit. Minä käsitin myös että 3 kertaa päivässä ja tasaisin välein pitäisi niitä alkaa napsimaan.

Seuraava ulta mulla kans 9.10, eli meillä on Dreamin kanssa kyllä just ihan tasan samat päivät, päästään piinaileen yhdessä.
 
Kyselin klinikalta siitä Zumenonin ottamisesta niin vastasivat että aamulla 2 ja illalla 1 on ok. Näin olen myös joskus aimmin niitä ottanut joten luotan siihen että myös tällä tavalla sitä on riittävästi elimistössä. Toki tasaisin välein ottaminen antaa varmasti tasaisemman tason.

Minni, on tosiaan kiva kun päästään sitten yhdessä piinistelemään!
 
Niin siinä sitten kävi, että luovuttajalta oltiin saatu 13 munasolua. 7 oli epäkypsää.. ts. raakaa ja näitä ei voitu edes hedelmöittää. Tällä hetkellä elossa oli 2 solua kun soitin. Nekään ei hyvä laatuisia. Kyllä nyt v*ttaa ja lujaa:( 6500? maksaa kahdesta solusta, joista ei ole edes varmaa selviämistä. Voi olla että jäädään kokonaan ilman vielä... Nyt on semmoinen fiilis, että tekis mieli ottaa muutama ja unohtaa koko päivä. En halua siirtoon.. pakkaseen ei tule yhtä ainoaa.. jos tulee edes siirrettävääkään.
Anteeksi tämä negat. viestini. Nyt vaan itkettää ja v*ttaa. Siinä ne tunteet sitten onkin. Parempaa onnea Matildalle ja muille yrittäjille. Ei auta kuin lähteä jonon jatkeeksi, sillä en jaksa uskoa näiden kahden selviämiseen edes, kun biologin ääni oli jo semmoinen.
 
Aliisa, olipa huono tulos! Olikohan luovuttaja ensikertalainen, jonka munasolujen laadusta ei ollut aiempaa näyttöä. Anna vaan tulla kaikki pettymys ja kiukku ulos, eihän tuo ole ollenkaan outoa, että nyt ottaa pattiin. Toivottavasti Pregnylin pisto ei ole myöhästynyt... Melkein tekisi toivoa puolestasi, että kaksi rupustakaan eivät selviäisi. Silloin teidän ei kai tarvitsisi maksaa ainakaan täyttä hintaa. Mielestäni kannattaa reklamoida, jos silti 6500 e laskua tarjoavat. Joku takuu näillä järjettömän kalliilla hoidoillakin täytyy olla. Ei meillä lapsettomilla voi maksattaa klinikoiden tutkimus- ja kehittämistyötä - sitähän tämä on, jos ei siirtoon päästä lainkaan. Tutkitaan erilaisten lääkkeiden vaikutusta ja unohdetaan, että meidän tavoitteena on saada se lapsi kotiin.

Ensi kerralla teillä on oltava parempi onni luovuttajan suhteen, kun nyt kävi näin.
Jos rupuset selviävät, toivotaan että ne ovat huomenna hyvässä kunnossa!

Olen todella tympiintynyt puolestasi!
Voimia sinulle ja miehellesi! :hug:

T. Hillevi
 
Voi Alisa, nyt on pakko puuttua täältä taustalta keskusteluun. Jos käy niin, että saatte vain yhden alkion, tingi ehdottomasti hinnasta. Ainakin joillakin klinikoilla on se käytäntö, että yksi alkio maksaa vain puolet koko hoidon hinnasta. Ja jos ei tule yhtään, ette myöskään enää maksa mitään. Itse kyllä tinkisin myös, jos tulee vain kaksi huonolaatuista alkiota.

Nämä hoidot ovat välillä niin syvältä...

Omaa napaa nyt sen verran, että clomien avulla aikaan saadun oviksen pongasin maanantaina. Siemenet pantiin itämään ja nyt ei muuta kuin odotellaan semiluomuihmettä. Toivoahan aina saa...
 
Taas piti pikaisesti tulla vilkasemaan onko Aliisalta uutisia soluista. Ei voi olla todellista miten kurjasti on käynyt!! Oon tosi pahoillani teidän puolesta. Laiha lohtu mutta ette kyllä todellakaan maksa täyttä hintaa tuosta. Tähän ei voi mitään lohduttavaa sanoa, mutta koittakaa jotenkin jaksaa.

Itselläni ei mitään tietoa miten meidän solujen on käynyt. Edessä hyvin levoton ilta, yö ja aamu, mut huomenna sekin sitten selviää.
 
Ensinnäkin kiitos rakkaat! Olen ollut siitä saakka niin huonolla tuulella kun soitin tuloksia, ettei sitä uskoisikaan kuinka tuommoinen uutinen vaikuttaa.

Kysyin aiemmin tätä asiaa, että onko luovuttaja ensikertalainen. Klinikka ei kuulemma sitä tietoa saa meille antaa. Ihmettelin asiaa, koska VL:lla meille kyllä kerrottiin. Fertinovalla se käytäntö, että jos tulee 2 solua, niin maksetaan täysi hinta. Jos tulee 1, niin maksetaan puolet. Sen yhden joka siirretään, tulisi olla 4soluinen.. kuulostipa tuo biologi vähän siltä, että onko kumpikaan solu edes sitä.. kun ei kertonut. Joka tapauksessa ottaa todella pattiin. Eikö munasolun kypsymistä näe ultrassa? Koska biologin mukaan tuo on hirmuinen määrä tuo, mikä oli raakoja soluja.. ja niitä kun ei voi edes hedelmöittää.. joten hukkatulos oli yli +50% pelkästään sen vuoksi, että tosiaan olivat raakoja. Biologi jtn jo vihjaili, että hän ei tiedä pitääkö meidän maksaa koko hintaa, sillä tämä luovuttajan tilanne oli aika erikoinen.. tiedä sitten mitä hän sillä meinasi. Kuulostaa jotenkin niin ensikertalaisen touhulta.. Eihän se toki luovuttajan vika kuitenkaan ole.. Pattiin ottaa silti, ei sille mitään mahda.

Ja Hillevi.. kyllä.. tosi epäitsekästä ja hirveää ajattelua, mutta jos kahdesta joutuisimme maksamaan 6500?, niin kyllä toivon, kuten sanoit, ettei nämäkään kaksi selviäisi huomiseen. Vihaan itseäni tällaisesta ajatuksesta, mutta ei vaan oikeasti ole varaa maksaa yhdestä siirrosta 6500?! Jos ne molemmat nyt selviäisi ihmeen kaupalla, niin aiotaan kyllä silti tingata tuosta hinnasta.. Se on aivan varma! Pelon sekaisin fiiliksin odotellaan huomiseen ja katsotaan mitä on käynyt.

No, jos tässä ei siirtoon päästä, niin alkaa takki tuntua aika tyhjältä. Niin toiveikkaina oltiin lähdössä uudelle klinikalle ja hieman uusilla lääkityksillä. Näköjään kun alamäki on alkanut, niin kaipa se sitten jatkaa kulkua. Pistinpä tänään sitten kiukuissani VL:n hoitajallekin viestiä.. kyselin, että mikäs se meidän tilanne on siellä.. Kun lääkäri ennen kesälomia lupasi, että meille etsitään uusi luovuttaja mahd. pian, mutta mitään ei ole kuulunut. Saa nähdä, mitä vastaavat sieltä.

Kummallista muuten tuonne Fertinovalle soittaminen. Aina saa melkein tunnin koittaa soittaa ennen kuin ketään vastaa.. vaikka heillä on ne tarkat soittoajat..

Asiasta sitten vielä kolmanteen.. Olikos noita alkio adoptioita missä päin tarjolla? Ja mitä semmoiset maksoikaan ja kuinka pian niihin pääsisi? Täällä pohditaan pää märkänä kaikkia eri vaihtoehtoja.

Kiitos oikeesti rakkaat. Ilman tätä palstaa pää hajoais. Toivon todella Matilda, että teillä saalis olisi paljon paljon parempi. Ainakin varmasti jotain siirrettävää on tullut, jos eivät ole soittaneet.

Palailen huomenna. Oli uutiset mitä tahansa.
 
Meillehän kävi niin, että ultrassa näkyi yli 20 munarakkulaa, mutta vain seitsemässä niistä oli solu. Eli ultrassa näkee vain rakkulat, mutta ei sitä, onko niissä solu sisällä tai ovatko solut kypsiä. Kahden päivän ikäisenä eli 4-soluisena alkioita taisi olla mukana vielä viisi, mutta kolmen päivän viljelyllä tuli enää kolme siirtokelpoista. Eli 4-soluisistakin voi osa kuukahtaa heti seuraavana päivänä.

Aliisa, jos solut ovat huomenna tosi hitaita ja huonolaatuisia etkä halua turhaa siirtoa, voit aina pyytää kolmen päivän viljelyä. Hinnasta kannattaa siinä tapauksessa neuvotella erikseen. Toisaalta kohdussa voivat rupuisemmatkin alkiot selvitä, siis sellaiset, jotka labrassa eivät jaksaisi jatkaa. P--ka tilanne, en paremmin sano.

Hillevi, ethän sä vielä tiedä, mikä sun vatsaa vääntää... =) No, leikki sikseen: kaipa sinäkin jo näillä kokemuksilla oman kroppasi tunnet. Ei meilläkään mitään harhakuvitelmia ole, kunhan huvitellaan ikäänkuin pehmeänä laskuna tästä hoitomaailmasta normaalielämään.
 
ALIISA: voihan kurjuus!!!!!! Kyllä teitä nyt liikaa koitellaan, miten voi käydä noin huono tuuri!!!???!! Ymmärrän, että fiilikset on kiukkuiset. Jospa nuo kaksi kuitenkin jaksaisivat jatkaa jakautumistaan, ja saisitte vielä hinnasta sovittua, niin se olisi tietty paras vaihtoehto.
Kyllähän näissä luovutetuissa munasoluhoidoissakin näköjään välillä on huonot saaliit, jotenkin olisi kiva, että se hinnassa huomioitaisiin..
Mutta toisaalta ei nyt kannata täysin heittää hanskoja naulaan, eikös Rudykin saanut kaksi "huonoa" alkiota kyytiläisiksi, ja niin vaan sieltä kaksoset tulossa..
Tiedän, ettei tämä teitä lohduta, ja oikeus onkin olla vihainen.. ei ole elämä reilua ei...

Matilda: tsemppiä, toivotaan, että teidän tulos olisi parempi..

Iituska:
onnea kyytiläisistä, piinispinnaa!

Piri:
aika ikävältä kuulostaa tuo teidän tuttavanne, kun tuollaisia kommentoi, ihmiset on välillä kyllä ajattelemattomia.
Me ollaan kerrottu nyt tästä lahjasolumeiningistä vanhemmille ja läheisimmille ystäville, jotka raskaudestakin tietää. Muille en varmaan kerro, jos eivät erikseen kysele. En nyt aio sitä salailla, mutta eipä se kaikille kuulu, miten meidän lapsoset on saaneet alkunsa..
Yksi mitä olen kyllä kovasti miettinyt on se, että jos/kun molemmat pienet selviävät loppuun asti, niin varmasti tulee paljon kysymyksiä ja ihmettelyjä kaksosista.. joten ehkä joutuu kertomaan hoidoista useammalle kuin haluaisi.. en tiedä.
Mites tuplaodottajat Rudy ja Marru, onko ollut paljon ihmettelyjä niiltä jotka tietää että kaksoset tulossa?

ON: tänään oli eka neuvola, eikä nyt ollut hirveän mieltä ylentävä kokemus. Jotenkin tuntui jo ahdistavalta mennä sinne neuvolaan.. kun pikkuvauvoja oli joka puolella, niillä oli siellä joku ryhmätunti.. Näiden vuosien aikana olen tullut sielultani niin lapsettomaksi, että tuntui, että en kuulu sinne.. ja pelkkiä vauvalehtiäkin vain odotushuoneessa luettavana..
Hoitaja oli melko nuori, eikä tietysti oikein tiennyt näistä lahjasolujutuista tai ivf-hoidoista mitään, ja huomasin, että hän oli jotenkin järkyttynyt, kun kuunteli meidän lapsettomuushistoriaa.. Ja sitten hän vielä pariin kertaan oikein korostetusti sanoi: JOS lapset syntyy.. Eli tuli sellainen fiilis, että hän ei usko, että tämä onnistuu, vaikka se varmaan ei ollut hänen tarkoituksensa..
Noh, joka tapauksessa, ei tullut kovin hyvä mieli siitä käynnistä.. Noh, ehkä olen nyt vaan tosi herkässä mielentilassa. Vaikea uskoa vieläkään tätä todeksi, ja nyt kun on jo viikko kulunut ultrasta, niin alkaa taas usko hiipua.. Joopa-joo..
Eiköhän tämä taas tästä..
 
Aliisa, me ollaan täällä palstalla ihan sitä varten, että kuunnellaan jokaisen murheet ja autetaan ja tuetaan vuorollaan kaikkia. Ikävää, että sinun kohdallesi on niin turhan monta vastoinkäymistä osunut. Jospas VL:stä tulisi hyvä uutisia. :heart:
Monesti olen miettinyt, huijataanko tällaisissa tilanteissa... Jos vain pystytte olemaan hiljakseen siihen saaka, kun teille on näytetty alkiot ennen siirtoa, kannattaa ehkä yrittää (näyttämistä voi pyytäa). Jos käy ilmi, että ovat hitaita tai muuten huonoja, ottakaa maksuasia vasta sitten esiin.
Mutta Rudyn rupsukoistahan molemmat edelleen sinnittelevät. Voi kun teillekin kävis niin!

Vilhelmiinalla
ollut huono tuuri terveydenhoitajan kanssa. Harmi, että tätä puolta ei sitten kai koulutuksessa käsitellä tarpeeksi. Toivottavasti ensi kerralla on mukavampaa.

Matsalu , kyllä täällä täti nyt riehuu, puolukkamehua toi tullessaan. Tasan kaksi viikkoa oviksesta. Teille kyllä on peukut pystytetty.
Tänään löi halolla päähän se, että meille ei sitten tule lapsenlapsiakaan. Kaksin kai vanhetaan... Juuri pakkasin viikon vanhalle kavereiden vauvalle pienen paketin. Mies menee huomenna varpajaisiin. Olis niin kiva viikkailla oman lapsen bodyja. :/

Huokaus ja hyvää yötä!
Hilde
 
Voihan pöräys, kirjoitin pitkät pätkät ja sitten onnistuin kadottamaan koko tekstin :headwall: No mutta lyhyesti;

Aliisa :hug: onpa ***ka tilanne. Meillehän ekassa hoidossa kävi vähän samalla tavalla, eli siirtoaamuna oli jäljellä vain kaksi huonoa ja hidasta akiota. Ne siirrettiin ja tuloksena nega. Kiltisti maksettiin koko hoito, oltiin varmaan niin shokissa pettymyksestä. Olisi pitänyt edes tosiaan vaatia 3.n päivän viljelyä.
Nyt tässä hoidossa Rupsukat tosiaan oli huonoja luokitukseltaan, sekä hitaita jakautumaan, mutta pakastettaessa olivat kuitenkin olleet hyvälaatuisia. Näin maalaisjärjellä ajattelen, että pakastus oli jotenkin vaikuttanut niihin.
Teidän tilanne on kinkkinen, sillä juuri nuo kaksi saattavat olla "ne" oikeat alkiot. Lääkäritkään ei voi tietää mikä alkio kiinnittyy ja kasvaa vauvaksi saakka, he voivat vain arvioida alkiota ulkonäön perusteella. Toki tilastot kertovat, että hyvälaatuisilla tulokset ovat parempia, mutta sitten on tämä sitkeä rupusakkikin :heart: tilastoja kaunistamassa.
Sitten taas toisaalta 6500 on törkeä hinta kahdesta alkiosta. Voimia teille !!!! Pidän peukkuja,että asiat etenee niinkuin toivotte ja klinikka tulisi vastaan laskussa !!!

Wilhelmiina; pöh, nyt karistat hoitsun puheet pois korvista, tottakai kaikki onnistuu :hug: Hän oli varmaan vain epävarma, niinkuin sanoit. Alku on stressaavaa, mutta koeta ottaa rauhassa ja yritä keskittyä muihin asioihin, niin aika kuluu vähän paremmin. Heh, olipas hyvä neuvo, se kun onkin niin helppoa =) Sulla on kuitenkin ultrassa nähty molempien sykkeet ja kaikki näytti hyvältä, eli ei ole syytä huoleen. Mä olen päättänyt (ja aika hyvin olen onnistunutkin) olla huolehtimatta, ennenkuin on siihen jotakin syytä. Esikoisen aikana olin koko raskauden ihan paniikissa. Koska sulla on np-ultra?
Kaksosia ovat lähes kaikki ihmetelleet ja kyselleet onko suvussa jne. Olen vastannut että ei, johon useat jatkavat ihan pokkana, että ovatko sitten saaneet alkunsa ihan luomusti ? Johon vastaan ihan yhtä pokkana, että lasten alulle saattaminen on meidän yksityisasia. Jolloin kysyjä menee lähes aina hämilleen ja alkaa änkyttää, että niin joo tietenkin, ajattelin vaan, että...pla,plaa ja plaa. Ihania, rakkaita ihmisiä nämä kysyjät, mutta en koe olevani millään tavalla kenellekkään tilivelvollinen. Asiaa ei meillä salailla, mutta se ei myöskään kuulu ulkopuolisille jos emme niin halua. Niin paljon ymmärtämättömyyttä ja töksöjä kommentteja olen saanut kuulla, kun esikoisen hoidoista muutamalle kerrottiin. Ihmiset eivät tietenkään tarkoittaneet niitä niin, mutta koska asia on minulle tärkeä, olen pahoittanut mieleni useaan otteeseen. Ja samalla päättänyt keskustella asioista vain niistä jotain tietävien kanssa.

Hillevi Toivon niin, että saisitte sen oman vauvan :hug:

Piri meillä ihmiset ihmettelevät kuinka voi olla isänsä näköinen lapsi ?! Ja siinä samalla saattavat sanoa, että ei ole kyllä yhtään äidin piirteitä. En yleensä vastaa mitään. Musta on aina ollut jotenkin huvittavaa pohtia sitä kuka on kenenkin näköinen. Omia persoonia kaikki. Mutta ymmärrän, että alkaa rasittaa, jos sama henkilö jankkaa asiaa. Yritä kuitenkin päästää toisesta korvasta ulos :hug: Onpa meillä muuten joku sitten todennut, että onpa ihan äidin näköinen, kun isä ei ollut paikalla =)

(.) kasvaa ja voi hyvin =)

Rudy ja rupsukat 24+3
 
ALIISA: :hug: Voi harmi, miten huono tuuri noitten solujen kanssa. Jospas se luovuttaja on tosiaan kämmännyt jotenkin noiden lääkkeiden kanssa tms. Kyllä tuo 6500 on aivan törkeä hinta, jos saa vain apri hassua alkiota...

VILHELMIINA: Ymmärrän sun tunteesi neuvolakäynnin johdosta. Meillä onneksi on ollut kokenut terkka jolle itsessään hoidot jotenkin tuttuja, mutta lahjasoluhoidot ei sinällään. On kuitenkin ollut tosi ymmärtäväinen ja paljon ollaan juteltu vain hoitojen jättämistä tunteista ja ylipäänsä lapsettomuuden tunteista. Ja on jaksanut tsempata mua epätoivon hetkillä, kun olen ollut paniikissa raskauden jatkumisesta. Mehän käytiin varhaisultran ja NP-ultran välissä yksityisellä ultrassa, kun olin niin paniikissa ja tuli sitä vuotoakin koko ajan. Se kummasti rauhoitti mieltä.

TERV.HOITAJIEN koulutuksesta sen verran, kun itse olen valmistunut jouluna00 terv.hoitajaksi niin meillä ainakaan koulussa ei puhuttu juurikaan mitään lapsettomuushoidoista eikä varsinkaan mistään lahjasoluhoidoista. En tiedä miten on nykyään sitten.

Bartsu ja M 35+0
 
Ihan pikaisesti vaan sen verran, etta meillahan myos saatiin luovuttajalta ainoastaan kaksi alkiota ja kylla tuntui karvaalta maksaa taysi hinta. Mietin silloin, etta kylla tulee alkiolle kappalehinta! Nyt se alkio sitten tayttaa kahdeksan kuukautta ja on vesirokon kourissa ;) Eli ala viela heita kirvesta kaivoon. Sullahan on kai jokaisesta siirrosta alkanut raskaus, joten toivoa todellakin on.

Haleja sulle

Watrossilta
 
Aliisalle pitelen peukkuja!

Mekin saimme sillon 6 solua (en tiedä oliko jaettu Väestöliitolla kahdelle pariskunnalle) 3 niistä hedelmöittyi ja kaksi jakautunut normaalisti. Siirsimme vain yhden ja yksi on siis pakkasessa, kolmas oli monitumainen. Muistan kyllä tunteen puhelun jälkeen, kun selvisi että saaliista vain kaksi oli siirtokelpoista, vaikka niistäkin tietenkin olin kiitollinen. En tiedä minkä laatuisia solut olivat. Meillä hoito onnistui ja sitä samaa toivon sulle!
Peukkuja pidän kaikille muillekin, vaikken nyt ihan perillä olekaan jokaisen vaiheista
:wave:
 

Yhteistyössä