Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Silmu75 onnittelut!

Puhuin Dextran lääkärin Eeron kanssa, joka ei siis ole mun hoitava lääkäri. Määräsi metformiinin minulle, jonka aloitan heti tällä viikolla. Se on kuulemma hyödyksi ylipainoisille yrittäjille :) Lisäksi sanoi, että oli ollut konferenssissa, jossa puhuttiin, että terolut-lääkityksen pitäisi olla ylipainoisilla huomattava verrattuna normaalipainoisiin. JOtakin kombinaatiota voi myös ajatella seuraavassa siisrrossa. Eero on erikoistunut keskenmenoihin! Tuli ihana fiilis. Laihdutuslääkettä ei suostunut määräämään, vaan pudotan painoa omaan tahtiin. En malttaisi odottaa elokuuta ja uutta siirtoa :)
@kirsillevauva Hienoa, että löytyi uusia keinoja! Siitä varmasti saa hyvää energiaa ja uskoa tulevaan.
 
Kiitos Naiset myötätunnosta <3 Tämä ryhmä on korvaamaton.:love:

En tänäänkään saanut verikoevastausta- luulin että HUS-lab on nopea. Piinataan nyt sitten tätäkin.

On tässä kyllä aikamoista yritystä ollut. Kirjaanpa ne tähän lähinnä itselleni- En sen takia, että minua pitäisi surkutella. Monella muullakin on ollut pitkä tie. Luomuraskauden 2/2017 (kkm> 2x tyhjennysläääkkeet+ imukaavinta) jälkeen: 3x IUI, 3x epäonnistunut/keskeytetty OS-IVF, 2x onnistunut OS-IVF, josta yhteensä 4 siirtoa> kaikki negaa, Donor-IVF> 3 siirtoa pgs-testatuilla blastoilla, joista saldona negaa ja yksi keskenmeno (>imukaavinta). Niin ja tuossa välissä yksi OI yritys. Lisäksi on tehty ERA-testi ja rautaa tiputettu suoneen x2.

Mutta uskotaan nyt, että se viimeinen tutkimaton sintti on se meidän oma loppuun saakka <3 Juttelin tänään Suomen lääkärini kanssa- sain toivoa seuraavaan- muutetaan lääkekomboa. Menen elokuun alussa hakemaan sen viimeisen. :rolleyes:
@Plusyks Aikamoisen matkan olet kulkenut. Toivon niin kovasti, että saisitte sen oman pienen mukulan jonain päivänä.

@Silmu75 Hyvää synttäriä!
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
Hei. Katselen eri maiden luovutusohjelmia, onko täällä kellään kokemusta Pietarin next generation clikasta? Huomasin, että sillä on luovuttajasta kaavokuvia..tämä klinikla kiinnostaisi myös tämän takia :)
Kyllä vain on! Siellä on moderni labra ja meille annettujen suositusten mukaan Venäjän parhaita. Meidän valintaa helpotti myös nuo kuvat donorista (vaikka ihan absurdilta se tuntui aluksi selata donor-katalogia)... mutta saipahan etsiä mahdollisimman omannäköisen, lisäksi heillä on tuo "one day visit" mahdollisuus. Meillähän minua ja kohdun valmisteluita hoitaa Dextra, alkiot tietenkin ja siirrot on tehty NGC:llä. Valintaa tehdessämme kartoitimme aika laajalti Euroopan eri klinikoita ja päädyimme NGC:hen. Luen myös ruotsalaisten palstaa- sieltä tosi moni menee OLGA:n klinikalle ja suurin osa raskautuu+ harmittelevat, miksi eivät heti menneet sinne- se on varmasti myös huippu. Itse olin sinne viime syksynä yhteydessä useaan otteeseen ja koordinaattori oli ihan super; kaikkiin kysymyksiin sain vastaukset ja nopeasti. OLGA on kalliimpi ja sitten pitäisi olla paikan päällä useampi päivä; haluavat tehdä kaiken itse (paitsi limisultran voi tehdä Suomessa). Lisäksi Tsekin Brnossa sijaitsevaa Reprofit klinikkaa on suositeltu. Se on vaan hankalan matkan päässä. Meille tulee kans vaikea valinta, missä jatketaan seuraavaksi, jos meidän viimeinen sintti ei tarraa. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
@Plusyks kiitos paljon vastauksesta. Minä kans kuullut tsekistä pelkkää hyvää ja olinkin sinne yhteydessä, mutta matka ym tulee ehkä hieman hankalaksi...pohdimme nyt Viron ja Venäjä välillä, toki meillä se yksi oma rupunen alkio mikä vielä syksyllä toki käytetään..sitten vaan rahaa säästämään ja valintaa tekemään..tuolla venäjän klinikan luovuttajista on mahd muuten saada myös kuva heistä aikuisena :) onhan se oudon tuntuista selata sitä listaa mutta pidän ajatuksesta, että voin vähän vaikuttaa siihen, että lapsessa voisi olla edes hieman samaa näköä :ROFLMAO:
 
@Plusyks, eikä teillä ole mahdollisuus jatkaa samalla klinikalla eri luovuttajalla, jos ei tärppää? Kuulostaa niin hyvälle tuo etäisyys ja yhteistyö Suomeen? @Rusakkonen onnistui vasta toisella luovuttajalla :) Mutta toivotaan, ettei teidän tarvi tarpoa niin pitkää tietä!

@lapsettomuuta10v, onko Suomen klinikat poissuljettuja? Haluatteko anonyymin luovuttajan?

Minulle on sovittu se verikoe tukostaipumuksesta elokuun alkuun. Muuten ottaisimme siirron jo seuraavaan kiertoon. Nyt pitää kärvistellä vielä yhdet kuukautiset välissä ja menee elokuun loppuun. Odottavan aika on pitkä!
 
@kirsillevauva mies haluaisi suomesta, ja häntä ei se haittaisi..minä haluaisin anonyymin luovuttajan..en tiedä onko se itsekästä ajattelua? (n), mutta koen, että se olisi minulle helpompaa..toki jos se lapsi joskus saataisiin niin hänelle kyllä avoimesti kertoisin taustoja..:) olen 10v ajatusta lahjasoluista työstänyt ja se ei ole minulle millään tavalla haastava ajatus..mutta tämä että lapsi voisi 18v täytettyään selvittää munasolun lahjoittajan, sitä ajatusta minun on haastava käsitellä..olenko vain sitten liian itsekäs? (n)
 
@kirsillevauva mies haluaisi suomesta, ja häntä ei se haittaisi..minä haluaisin anonyymin luovuttajan..en tiedä onko se itsekästä ajattelua? (n), mutta koen, että se olisi minulle helpompaa..toki jos se lapsi joskus saataisiin niin hänelle kyllä avoimesti kertoisin taustoja..:) olen 10v ajatusta lahjasoluista työstänyt ja se ei ole minulle millään tavalla haastava ajatus..mutta tämä että lapsi voisi 18v täytettyään selvittää munasolun lahjoittajan, sitä ajatusta minun on haastava käsitellä..olenko vain sitten liian itsekäs? (n)
Mä en jotenkin usko, että se luovuttajan nimen selviäminen sitten joskus täysi-ikäisenä on mikään kovin dramaattinen juttu. Siis jos itse mietin, että olisin saanut alkuni lahjasolusta, niin olis ehkä kiva joskus tavata se luovuttaja (jos se edes suostuisi) ja vähän vertailla mitä yhteisiä juttuja meillä on ja onko puolisisaruksia tms. Mutta siihen mä sen jättäisin, en kokisi sitä mitenkään mun perheenjäseneksi. Sillä tavalla suhtaudun sukulaisiini, joista suurinta osaa en ole ikinä tavannut. Sitä ei tietysti voi tietää miten oma lapsi suhtautuisi, mutta ei se mua ainakaan mitenkään pelota.
 
Mä odottelen kiinnostuneena, mitä neuvonnassa sanotaan omasta luovuttajasta tässä mielessä. Kun kyseessä on ihminen, joka tulee olemaan mahd. lapsen elämässä läsnä, niin miten puhua asiasta kun on niin epäanonyymi kuin mahdollista. (n) Mulle itselleni tosin luovuttajan anonyymiys tuntuu jopa hankalammalta käsitellä; olisin varmaan kauhean utelias. Toisaalta voi hyvin olla ja varmaan onkin niin että koko asian merkitys pienenee kun lapsesta tulee todellinen.
 
Kuulumisia... no nyt kavi niin, etta jouduin eilen illalla auto-onnettomuuteen! Oli kylla aika kamala kokemus. Toivun talla hetkella kotisohvalla, mutta eilen tuli koettua ambulanssissa ajo ja sairaalan accidents & emergency. Mutta tanaan aamulla ultrassa vauvalla kaikki hyvin - sydan sykki ja liikkuikin, ja lapsivetta tarpeeksi. Ihanaa!!!!! Ei ole ollut verista vuotoa taikka kovia alavatsakipuja. Vatsan keskiosassa kylla iho hemmetin kipea turvavyon vuoksi, ja vasen ylakylki/rintalastan tykoa myos (varmaan sekin vyosta). Polvien tykoa jalat isoilla, oikein kipeilla mustelmilla; alempi turvatyyny taisi iskea jalat kohti istuinta. Paansarkyakin hankkii, vaikka en lyonyt paatani eika tullut whiplash.

Eli rakas auto taitaa joutua romuttamoon. Taytyy vahitellen soittaa vakuutusyhtioon ja sitten alkaa etsia jotain osamaksuautoa... eli nyt sitten vinkkeja pienemmasta viisiovisesta autosta, johon mahtuisi isot vaunut. :)

Olisin voinut kuollakin, joten olemme onnellisia, etta mina ja vauva selvisimme hengissa!
 
Kuulumisia... no nyt kavi niin, etta jouduin eilen illalla auto-onnettomuuteen! Oli kylla aika kamala kokemus. Toivun talla hetkella kotisohvalla, mutta eilen tuli koettua ambulanssissa ajo ja sairaalan accidents & emergency. Mutta tanaan aamulla ultrassa vauvalla kaikki hyvin - sydan sykki ja liikkuikin, ja lapsivetta tarpeeksi. Ihanaa!!!!! Ei ole ollut verista vuotoa taikka kovia alavatsakipuja. Vatsan keskiosassa kylla iho hemmetin kipea turvavyon vuoksi, ja vasen ylakylki/rintalastan tykoa myos (varmaan sekin vyosta). Polvien tykoa jalat isoilla, oikein kipeilla mustelmilla; alempi turvatyyny taisi iskea jalat kohti istuinta. Paansarkyakin hankkii, vaikka en lyonyt paatani eika tullut whiplash.

Eli rakas auto taitaa joutua romuttamoon. Taytyy vahitellen soittaa vakuutusyhtioon ja sitten alkaa etsia jotain osamaksuautoa... eli nyt sitten vinkkeja pienemmasta viisiovisesta autosta, johon mahtuisi isot vaunut. :)

Olisin voinut kuollakin, joten olemme onnellisia, etta mina ja vauva selvisimme hengissa!
@Rusakkonen Ai kamala, onneksi ei sattunut pahemmin ja te olette molemmat kunnossa!

@kirsillevauva Harmi, että joudutte venaamaan elokuun loppuun. Odottavan aika tosiaan pitkä. Hyvä kuitenkin, että pääset testeihin!

On: täällä on järjetön väsymys, unen tarve on aikamoinen. Pahoinvoinnit sen kun jatkuvat; tulee paha olo, jos on nälkä ja tulee paha olo, kun on syönyt.
Sain varattua neuvolaan ajan. Täytyy kehua puhelimessa ollutta hoitajaa. Kerroin meidän esikoisen kohtukuolemasta ja omista peloista odotuksen suhteen. Saamme lisätukea ja ylimääräistä seurantaa naistenklinikalta kunhan tämä raskaus tässä etenee. Nyt eletään rv 5+0 ja edelleen epäuskoinen olo
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen Hui kamala! :eek: Hyvä, että selvisitte säikähdyksellä onnettomuudesta!

@Aallotar19 Olipa ihana hoitaja! Ja kyllä kaikki tuki kannattaa ottaa avosylin vastaan, tämä uusi raskaus on varmasti paitsi ihana myös pelottava asia. Etappi kerrallaan eteenpäin. :love:

@lapsettomuuta10v En tarkoittanut, että sua pelottaisi. :) Kaikkien meidän on tehtävä omat valintamme. Itse ajattelin aika lailla heittäytyä tähän lahjasoluhommaan jos onnistun sillä vauvan saamaan, siis ajattelin puhua siitä tosi avoimesti. Mutta tässä vaiheessa kun kaikki on vielä edessä ei kamalasti tee mieli avautua.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen, melkoinen kokemus teillä! Onneksi tosiaan sinä ja vauva olette kunnossa <3. Kannattaisiko hankkia vähän isompi auto jatkoa varten, kun ovat kuitenkin turvallisempia?

@Florie, minun työtoverini luovutti soluja ystävälleen, mutta niistä ei syntynyt lasta. Voin kysyä, miten he prosessoivat asiaa, jos se auttaisi sinua. Saako kysyä, onko ystävä vai sukulainen?

@Aallotar19, ihana kuulla, että saatte tukea. Itsekin ajattelin seuraavassa raskaudesa käydä yksityisissä ultrissa enemmän saadakseni mielenrauhan, se kuitenkin suojaa raskautta, että äiti on rauhallinen. Ja minulla jatkuu terapia vielä jouluun, jossa voin työstää keskenmenopelkoa.

@lapsettomuuta10v, minusta on hyvä olla itselleen rehellinen. Onhan se selkeää, jos ei luovuttajan nimeä saa tietää, niin ei tarvitse spekuloida? Minusta on kiinnostavaa, että lapsi saa tietää luovuttajan nimen, vois sit verrata periytyvyyttä aikuisena :). Voi olla että tunnen mustasukkaisutta, mutta se työstetään jos sellaista ilmenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@kirsillevauva - kiitos! Vakuutusyhtio uskoo voivansa korjata Fiatin; katsotaan, mita korjaamo sanoo. Jos menee romuttamoon, niin siina tapauksessa ehdottomasti isokonttinen kaytetty auto kuten ehka Skoda Octavia, Nissan Quahashi tai Ford Focus, jos vain loytyy sopivahintainen ja -mailinen (en haluaisi ostaa enempaa kuin n.40-50 tonnia maileja mittarissa, muuten taytyy heti tehda iso huolto. Ja saisi olla sen ikainen, etta viela loytyy mp3-CD-soitin, uusimmissa ei harmi kylla enaa ole! :)
 
Miten pärjätä oman pään kanssa? Tänään 5+2 ja mietin koko ajan, että mitä jos se menee kesken? Tällä viikolla pyyhkiessä on paperiin jäänyt raudanrusehtavaa vuotoa, ei paljoa mutta kuitenkin. Tiedän itsekin kokemuksesta, että alkuraskauteen kuuluu kaikenlaisia vuotoja. Mutta oma pää ei meinaa kestää tätä epävarmuutta. Missä vaiheessa varhaisultraan voi mennä? Tai onko mitään muuta keinoa todeta, että pikkuinen on kyydissä?
 
@Aallotar19 samassa veneessä sun kanssas <3 jos kauheesti pelottaa, niin ultraan voit mennä jo nyt; sykettähän tuskin näkyy mutta ruskuaispussin voi nähdä! Mä kävin verikokeessa, että näin et onko hcg noussut vai ei.

Voimia! Pitkääkin pidempiä nää päivät :(

Mulla menossa nyt 6+2. Jos tästä päivästä selvitään, niin sit tää raskaus on pisimpään jatkunut mitä mulla on ollut. Ensimmäiset keskenmenot olivat rv 6+2 silloin 2016.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Aallotar19 samassa veneessä sun kanssas <3 jos kauheesti pelottaa, niin ultraan voit mennä jo nyt; sykettähän tuskin näkyy mutta ruskuaispussin voi nähdä! Mä kävin verikokeessa, että näin et onko hcg noussut vai ei.

Voimia! Pitkääkin pidempiä nää päivät :(

Mulla menossa nyt 6+2. Jos tästä päivästä selvitään, niin sit tää raskaus on pisimpään jatkunut mitä mulla on ollut. Ensimmäiset keskenmenot olivat rv 6+2 silloin 2016.
Kiitos @nyuu vinkistä! Täytyy alkuviikosta käydä jommassa kummassa. Vedin äsken 8 km lenkin ja joogasin, nyt pää on taas kasassa. Loppuiko sun vuodot? Ja kohtahan sullakin ultra, toivottavasti se rauhoittaa mielesi.
 
@Florie viestittelin sen mun tutun kanssa. Se luovutti serkulleen ja ovat ilmeisesti suht läheisiä. Ei ne olleet asiaa juuri pohtineet, eivät pitäneet ilmeisesti asiaa kovin kummoisena :)

Ja tarkoitin aiemmin, että jos @lapsettomuuta10v kokee ongelmallisena lapselle luovuttajan nimen kertomisen, on tämä hyvä tunnustaa. Itse en osaa sanoa ja arvioida, miten lapsi siihen aikoinaan tulee suhtautumaan. Me kaikki ollaan yksilöitä, vaikea tietää, kuka mitäkin kokee isona asiana. Ja moinulla on vanhin lapsi jo 20-vuotias, joten olen käynyt lapsen erillisyyttä itsestä jo paljon läpi.

"Lapsi on meillä vain lainassa". Ei vanhemman käsissä ole lapsen koko tulevaisuus, tai geeneissä, vaan muutkin asiat vaikuttaa. Itsellä ollut tosi paskat vanhemmat ja silti jollakin mittarilla olen pärjännyt elämässä varsin hyvin :)

@nyuu, toivotaan, että ultrassa sykkii jo sydän :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä