Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

No voihan oivikki, isot pahoittelut. Yritä toipua pettymyksestä, ja mieti sitten rauhassa jatkoa.

Iida-Karoliina eiköhän tuo hcg-lukema ole ihan ok. Toivottavasti jatkaa tuplaantumista tasaisesti.
Burmalle tsemppiä. Sydänääniä ei kait ole aina helppo löytää kovin varhaisessa vaiheessa, vaikka kaikki olisikin kunnossa - älä hätäänny. Nyt vaan sitä tämän palstan RKTT-asennetta kehiin.

Tervetuloa uudet!

ON: Olen litkinyt greippimehua ja soijamaitoa. Oli positiivinen yllätys, kun vessakäynnin yhteydessä tuli paperiin kirkkaita limoja... Olisikohan sitten merkki siitä että limis on kasvanut kunnolla. Ultraa suunnittelen 31.7 tai 1.8 riippuen sitä kummalle päivälle saan sovittua ajan.

Viimeksi muokattu:
pikkukintsu kiitos! On se arvo ihan hyvä. sain lkinikalta s-postia nyt illalla. erittäin hyvä tulos oli siinnä. Nyt rauhotun ja relaan. ultra aika määräytyi sieltä joka on 13.8.
nyt kun sain lähetteen neuvolalta siihen ensi viikon torstain mittaukseen (hcg) niin enhän malta olla käymättä siinnä. Mutta klinikalta eivät sitä määränneet eikä kehoitettu käymään.

Katsoin että mulla on menossa nyt 4 viikko, ja laskettu aika on 31.3-14

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pikkukintsu
Laitoin nyt ensikertaa tänne aloituksen kun kyselin aiheesta tuolla mitäs nyt-palstalla ja minulle kerrottiin tästä keskustelusta. Kiitokset vinkistä sinulle, joka opastit minut tänne!

Tässä :

Etenkin te joilla on hoidoissa käytetty luovutetusta soluja osittain tai kokonaan!
Olemme menossa hoitoon jossa saamme luovutetun alkion. Itselläni on lapsia ja
yhteinenkin on, mutta tilanteet muuttuu ja saimme valita tämän hoitomuodon, koska ivf-hoidot ovat lääkitykseni sekä perussairauteni vuoksi haastavia eikä miehen siittiöitä voi hoidoissa käyttää.
Itselleni ja miehelleni asia tuntuu hyvältä ja luontevalta, mutta jotenkin mietityttää muiden ihmisten reaktiot.
Meille on ok, että asiasta voidaan puhua avoimesti tulevalle lapselle jos sellainen meille suodaan. Etenkin jos aikuisena kiinnostuu enemmän siitä miten on saanut alkunsa.
Miten muut ovat tehneet tai ajatelleet tekevän? Aiotteko kertoa lapselle alkuperästään?
Vai oletteko alusta alkaen ajatelleet, että ette kerro mitään vaan lapsi on kokonaan teistä alkunsa saanut ja piste?
Meillä kun tuon saattaisi pilata anoppi. Jotenkin jo etukäteen ärsyttää kuinka saattaa pitää tulevaa lasta jotenkin eri arvossa, koska ei ole oman poikansa solusta. Voisi jopa kuvitella hänen sanovan pojalleen, että eihän lapsi ole edes hänen.

Onko kukaan koskaan edes pelännyt törmäävänsä tälläiseen ajatteluun?

Toisaalta sitä voisi anopille vaan sanoa, että lapsi vaan sai alkunsa, ihan kuten nuorempi sisaruksensa, mutta onko se eettisesti oikein?
Asiahan ei anopille kuulu, mutta kuitenkin. En tahdo, että hän kohtelee mahdollista tulevaa lasta eri tavalla tai koskaan päättäisi omatoimisesti alkaa kertomaan lapsen alun saamisesta yhtään mitään.

Miten muilla? Ei varmaankaan löydy yhtä inhottavaa anoppia, että lienenköhän ainoa ongelmani kanssa?

Kiva kun täällä tällainen ketju

Onko kellään tietoa, että kuinka tarkkoja ollaan painosta esim Pietarissa Avalla, Puolassa tai Tsekeissä.
Onko siellä jotain sellaisia rajoja,että ei alkiosiirtoja enää tehdä jos on liian paksu? ja jos niin mikä se on?
Tarkoitan nyt alkioadoptiota

Kiitos jos joku viitsii vastata tai tietää asiasta jotain

Ensimmäistä kertaa kuulen moisesta rajoittavana tekijänä, mutta kuinka tarkkaa sen kanssa ollaan?
Itsellä normaali bmi olisi 4 kg päässä, onko se liikaa? Mullakin on kilpparihäikkää ollut jo vuosia,, mutta joskus arvo vaan menee matalammalla ja turvotusta tulee ihan samantien.
Kun täytin kaavakkeita oli painoin normaali, mutta nyt tässä noussut kesän aikana kun on tullut myös herkuteltuakin.
Voikohan tuo nyt vaikuttaa etten saisikaan hoitoa?
Kamalaa jos vaikuttaa, tuli kiire saada sitten se 4kg pois jos näin on. Siirron tarkkaa ajankohtaa en vielä tiedä kun menemme mekin Tarttoon ja nyt ovat lomalla ja odotan siis lääkärin ohjeistuksia kunhan palaavat lomiltaan. Siirron oletan menevän jonnekin syyskuun puolelle tmv.

Tervetuloa toivokkaat ja Goldmama. Hienoja keskustelunavauksia. Itsellänikin on ylipainoa, mutta eipä ole pyydetty laihduttamaan, joten en usko lievän ylipainon olevan esteenä hoidoille. Toisaalta, monesti pienikin painonpudotus voi edesauttaa raskautumista. Voisin kuvitella, että julkisen puolen hoidoissa kiinnitetään tällaisiin asioihin enemmän huomiota, mutta tämä on vaan oma ennakkokäsitykseni.

Lapsen alkuperästä puhuminen on tietysti jokaisen oma juttu. Olisi mielenkiintoista lukea ihmisten ajatuksia, mutta avoimilla keskustelupalstoilla eivät monet halua aiheesta keskustella. Toivottavasti tulevaisuudessa, kun yhä useammalla lapsella on tällainen tausta, ilmapiiri voisi muuttua hieman suvaitsevaisemmaksi. Luulisin myös, että lahjasoluilla lapsen saaneilla voisi olla myös oma ketju. Ainakin simpukka ry:n sivuilla on suljettu keskusteluryhmä aiheesta.

Laitoin nyt ensikertaa tänne aloituksen kun kyselin aiheesta tuolla mitäs nyt-palstalla ja minulle kerrottiin tästä keskustelusta. Kiitokset vinkistä sinulle, joka opastit minut tänne!

Tässä :

Etenkin te joilla on hoidoissa käytetty luovutetusta soluja osittain tai kokonaan!
Olemme menossa hoitoon jossa saamme luovutetun alkion. Itselläni on lapsia ja
yhteinenkin on, mutta tilanteet muuttuu ja saimme valita tämän hoitomuodon, koska ivf-hoidot ovat lääkitykseni sekä perussairauteni vuoksi haastavia eikä miehen siittiöitä voi hoidoissa käyttää.
Itselleni ja miehelleni asia tuntuu hyvältä ja luontevalta, mutta jotenkin mietityttää muiden ihmisten reaktiot.
Meille on ok, että asiasta voidaan puhua avoimesti tulevalle lapselle jos sellainen meille suodaan. Etenkin jos aikuisena kiinnostuu enemmän siitä miten on saanut alkunsa.

Miten muut ovat tehneet tai ajatelleet tekevän? Aiotteko kertoa lapselle alkuperästään?
Vai oletteko alusta alkaen ajatelleet, että ette kerro mitään vaan lapsi on kokonaan teistä alkunsa saanut ja piste?
Meillä kun tuon saattaisi pilata anoppi. Jotenkin jo etukäteen ärsyttää kuinka saattaa pitää tulevaa lasta jotenkin eri arvossa, koska ei ole oman poikansa solusta. Voisi jopa kuvitella hänen sanovan pojalleen, että eihän lapsi ole edes hänen.

Onko kukaan koskaan edes pelännyt törmäävänsä tälläiseen ajatteluun?

Toisaalta sitä voisi anopille vaan sanoa, että lapsi vaan sai alkunsa, ihan kuten nuorempi sisaruksensa, mutta onko se eettisesti oikein?
Asiahan ei anopille kuulu, mutta kuitenkin. En tahdo, että hän kohtelee mahdollista tulevaa lasta eri tavalla tai koskaan päättäisi omatoimisesti alkaa kertomaan lapsen alun saamisesta yhtään mitään.

Miten muilla? Ei varmaankaan löydy yhtä inhottavaa anoppia, että lienenköhän ainoa ongelmani kanssa?
Me ei aiota ihan heti kellekään kertoa, miten lapsi saanut alkunsa, jos joskus siirto onnistuu. Tai siis siskoni ja paras ystäväni asiasta tietää, mutta olemme ajatelleet niin, että kunhan lapsi senikäinen, että asian ymmärtää, se hänelle kerrotaan ja sitten vasta muille. minun vbanhempani asian sulattaisivat varmaankin ihan ok, mutta miehen vanhemmista en tiedä (vaikka siis me käytetään miehen simppoja). aika näyttää sitten...Mielestäni turha luoda stressiä etukäteen :heart: Voi kumpa se aina oliskin niin helppoa.
Haluatko Toivokkaat, että lisäilen sinut listalle ? Entäs Goldmama ? Kyllä tänne mahtuu joukkoon ja tervetloa vaan :hug:

Iida-Karoliina: jokos lisäillään sinut plussaneisiin ? Haluatko muita tietoja sinne ?

Goldmama: painoasiasta: Kyllä se paino joka kerta kysytään (itsellä kokemusta espanjasta ja Pietarista Tarton lisäksi, esitiedoissa pitää määritellä. En tiedä kylläkään painorajoista mitään, mulla ollut normaali. Joka kerta hoidot tuo muutaman kilon lisää, lähinnä kortisoni ainenkin, ne oon pyrkinyt heti tiputtamaan, muutoinhan mulla olisi näistä siirroista jo kertynyt varmaan + 10-15 kg.
Kannattaa rohkeasti kysellä vaikka s-postilla eri klinikoilta heidän kriteereitään. En usko, että niin tarkkoja ovat kuin suomessa, mutta varmaan heilläkin jotkut rajat on.

Saas nähdä Toivokkaat piinaillaanko samaan aikaan, sillä mulla siirto Tartossa 3-5.9 välillä, ensi viikolla pistän jarrupiikin ja siitä se taas alkaa :LOL: iloisin mielin kohti tulevaa.

Ihanaa ja lämpöistä sunnuntaita kaikille :cool:

Viimeksi muokattu:
Toivokkaat itse kyllä ajattelin kertoa lapselle heti kun jotain ymmärtää. Ja käsittääkseni tätä nimenomaan suositellaankin.
Muille sukulaisille kertominen onkin jo toinen juttu. Ja mitä sillä väliä miten lapsi on alkunsa saanut meidänhän se on jokatapauksessa ja jos ei sitä ymmärrä niin oma häpeä. Olen muutenkin kertonut hoidoista aika avoimesti ettei tarvitse kuunnella sitä että koskas te olette ajatellut hankkia lapsia, tai muutenkin että ihmiset ymmärtäisi ettei lapsen hankkiminen ole aina niin helppoa.

burma voi lisätä plussanneisiin. Mitä siihen nyt muuta vois lisätä.
Ja laskettu aikahan on 31.3. Joka voi tietenkin vielä muuttua.
Muuten se viite arvo olinäissä hoidoissa näillä päivillä 60-300.
Tämän tiedon sain klinikalta.

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet mukaan myös minun puolesta.
Lapsellemme kerrotaan tarinaa heti kun sadun ja muun keinoin se muuten on mahdollista. Eli aika pian, saa kasvaa tietoon että äiti ja isä ovat tarvinneet apua siihen että ovat hänrt luokseen saaneet.

Viimeksi muokattu:
Kiitän vastauksista ja PAULANNA lisää vaan mut listalle. Itsellä tosin varmistuu nuo ajat vasta ensi viikon aikana. Toivottavasti pääsemme piinailemaan samaan aikaan ja tuloksekkaasti. :)
Kerroit olleesi hoidoissa myös Espanjassa. Saanko kysyä missä siellä ja mitä siellä maksaa arviolta luovutetun alkion siirto? Olemme nimittäin asuneet Espanjassa ja sinänsä voisi tuntua muutoin paljon mukavammalta käydä siellä, koska siellä on tuttuja ainakin Fugessa ja Torreviejassa, samalla voisi nähdä heitä eikä tarvitsisi hotellissa yöpyä.
Lähettävätkö he tarvittavat lääkkeet Suomeen vai haitko ne ensimmäistä käyntiä varten Suomesta, gynen kautta?
Puhun jonkin verran Espanjaa, mutta kyllähän he varmaan myös Englantia siellä puhuvat kun useassa, varsinkin yksityisessä peruslääkärissä tmv osaavat ainakin yleensä.
Anteeksi jos kyselen hölmöjä, mutta tämä kaikki on minulle vaan uutta ja pahoitteluni kaikille kun en osaa vielä kaikkia sanoja ja sanontoja täällä, enkä myöskään vielä tunne teidän muiden tilanteita, mutta luen ketjua sen minkä aina kerkiän jotta oppisin. On se kivempaa päästä sisään ja siten tukea myös parhaani mukaan toisia.

Iida-Karoliina Ensinnäkin suuret onnitteluni sinulle plussasta! Kirjoitit kauniisti ja aivan totta.

Onhan se niin, että se on toisten häpeä jos eivät ymmärrä, mutta olen kovin herkkä ihminen ja se jotenkin riipaisee liikaa jos joku ei ymmärrä ja etenkin jos ei osaa pitää sitä omana tietonaan. Se on kuitenkin ja varmasti kaikille enemmän tai vähemmän arka asia eikä ainakaan tulevan lapsen kuulu siitä kärsiä millään tasolla. Aika näyttää, mutta saattaa olla, että anoppini tulee jäämään elämässämme melko pienelle osalle.

Enpä anna sen häiritä nyt enkä pilata sitä iloa, että pian pääsemme aloittamaan ja on edes mahdollisuus saada raskaus alkamaan.
Kumpa se ei olisi kovin pitkä ja kivinen tie... Meille kenellekään.

Odottelee hoitoa/luovuttajaa/pitää taukoa (ikä suluissa)[/COLOR]

Odottava73
InLove_ (35)
amv: toinen, 3. yritys heinä-elokuussa
HalleB lahjamunasolujonossa
RouvaK33
Nat (39)" harkitsee "
Unelma(ko)??? (n.30-v)
Johkuli (39) PAS elokuussa

Hoito lähestyy

pikkukintsu (36) , eka, PAS elokuussa
paulanna (40+) , neljäs, syyskuussa
esemila
Toivokkaat, syyskuussa

Piinistelijät

Plussanneet (sydämet nähty ultrassa )

Mirkkuuusi LA 16.10.2013
Burma
Iida-Karoliina (45++), LA 31.3.2014

Maaliin päässeet

Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka haaveissa, alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), haaveissa eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 9/2011, rv 31+
Seinäkukkanen (45), eka toiveissa, 10/2011 tyttö
plastex (33) eka toiveissa, poika 1/2012
Cava (30+), esikoinen 2/2012
Katheriina, (27) 18.3.2012 poika
Elsama, 23.3.2012 tyttö
Nuppu68, eka toiveissa, 1.4.2012 tyttö
Olki, eka toiveissa, 10.4.2012 poika
Minni007 (48), kolmas, 31.5.2012 tyttö
Typyliini (30) toinen, 1.6.2012 poika
Annamari, 06/2012 tyttö
Aliisa (28), pikkukakkonen, 18.6.2012 poika
Haaveita, 26.6.2012 tyttö
SatuSofia (47), eka, 29.6.2012 tyttö
Minni007 (48), kolmas, 31.5.2012 tyttö
Utopia(27), toinen, 4.12.2012 tyttö, rv 31+6 1,7kg
Lumeton, 5.1.2013 tyttö
Tuuttituulia
SaimiRiikka (46), 17.4.2013 poika

Taustalle siirtyneet

Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Sharlin (36) 5 vuoden yrityksen jälkeen

Huomenta kaikille ja aurinkoista aamua :cool:

Toivokkaat: en ole käynyt siirrossa espanjassa enkä Pietarissa; yhteyksissä ollut molempiin. Espanjaan jopa niin paljon, että maaliskuussa olin skypeneuvottelussa hoitajan ja lääkärin kanssa sieltä (englanniksi). Klinikka oli INSTITUTO BERNABEU. Siellä on mahdollisuus ns. jaetun riskin ohjelmaan, mikä maksaa muistaakseni 24 000 e, mutta antaa takuun, että rahat takas, jos ei raskaudu kolmessa siirrossa ja raskaus kestä oiskos ollut viikolle 20 asti. Eli erittäin hyvä vaihtoehto ! Me ei vaan nyt kuitenkaan sinne päädytty. Sinne olisi pitänyt mennä vielä viikoksi ennen siirtoa ja lisää kokeita olisi otettu. Vaativat muutoinkin paljon enemmän kokeita kuin Tartto, mm. mammografiassa jouduin käymään, uusi papa, veriryhmät jne. + paljon muuta. Tämä kuitenkin minusta hyvä vaihtoehto siirtoja aloittaville, sillä äkkiä tuo summa uppoaa, jos hoitoja jatkaa muutaman kerran.
Alkionsiirron hintaa en siellä tiedä, selviää s-postilla. Vastaavat nopsaan ja englanti oli minun asiointikieli sinne.
Klinikalla myös ihan hyvät nettisivut :)

Kuulkaa, osaisiko kukaan sanoa, että minkälainen paikka tuo Tallinnan Vita-klinikka on?
onko siellä hintataso samaa kuin Elitessä, Tartossa?
Maksetaanko sielläkin hoito kuukausikin etukäteen, kuten Tartossa vai voiko siellä maksaa vasta paikanpäällä, ennen hoitoa?

Tämä olisi minulle todella tärkeää tietoa, sillä olen menossa nyt Tarttoon ensimmäistä kertaa ja jotenkin arveluttaa maksaa se 1650€ ennen kuin mitään on edes aloitettu.
Jatkossa voisin muutenkin ajatella tuota Tallinnan paikkaa sillä sinne olisi helpompaa päästä, Tarttoon kun tulee mennä lentäen.

Tallinnan hoitoalan sivuilta ei käynyt myöskään ilmi se, että tekevätkö he hoitoja luovutetuilla aukiolla laisinkaan?
Pitääkö sinne asioida englanniksi vai osaavatko Suomea?

Tässä olikin monta kysymystä, mutta kumpa joku tietäisi kertoa minulle. Kaikki tieto olisi tervetullutta.
Minua kiinnostaa myös käyttävätkö valmisteluun samoja valmisteita. Ihan kaikki. :whistle:

Kiitän jo etukäteen jos joku ihanuus, joka tietää jaksaisi minua aloittelijalle valaista asiassa. :kiss:

Olipas taas omanapaista, mutta kun koitan niin julmetusti saada nyt nämä asiat rullaamaan niin helpolla ja nopeasti kuin mahdollista. Enkä varmasti ole ainoa. :flower:

Kiitän ja kumarran sekä toivotan kauniita unia jokaiselle!:wave:

Vastaan lyhyesti sinulle Toivokkaat. Tallinnan Vita Nova -klinikka on hyvä, mutta pieni. Aikoinani kävin siellä, mutta siellä oli vain 4 munasolunluovuttajaa niihin aikoihin, eli jono oli jotain 2 vuotta. Jääkö heillä alkioita adotoivaksi, niin en tiedä. Lääkäri Peeter puhuu sujuvasti suomea, on muistaakseni ollut Suomessa töissäkin. Hoidossa en ole siellä ollut, koska muualla pääsee nopeammin hoitoon.

Noin yleensä "valmisteet" ovat aika lailla samoja maasta riippumatta. Esim. Estrofem on ihan yleisesti käytössä vähän joka puolella. Progesteroni vaihtelee, mutta vaikuttava ainehan on aika usein sama. Lisäksi voi olla, että vain kauppanimi vaihtelee (Utrogestan, Lugesteron jne.)

En ole koskaan joutunut maksamaan siirtoa etukäteen. Vasta siirron jälkeen joka kerta. Joten tuo, että kuukausi etukäteen pitää maksaa, on aika erikoinen asia.

Olin s-postitse yhteydessä Tallinnan Vita-klinikkaan keväällä. Sielläkin maksu maksetaan osittain etukäteen ja mitään takuita ei ole siitä, että siirtoon edes päästään. Eli jos ei alkioita tulekaan tai ne kuolevat jo ennen siirtoa. Tämä oli se pointti, miksi ei sinne. Rahoja ei saa takaisin !
Eli Tartossa on se vaihtoehto, että jos omat ei selviä niin sitten alkioadoptio kuitenkin samaan aikatauluun mahdollinen. Näin meille kävi viimeksi, kun pakastettu oma ei selvinnyt.
Maksut on aina maksettava etukäteen Tarttoon, tätä mieheni varsinkin epäili aluksi. Mutta koskaan ei ole sitten tullut mitään ylimääräistä maksua. Ja rahoja on myös palautettu (kerran kävi niin, että oltiin maksettu jaetusta luovuttajasta ja munasoluja ei sitten tullutkaan ja päädyttiin alkioadoptioon; saatiin takas rahaa ja ihan pikaisesti).
Vitalle oli n. puoli vuotta jonoa munasoluihin, mutta tietääkseni (kaverilta kuultu) alkioadoptioon jono on jopa 2 vuotta.

Viimeksi muokattu:
NorthenSoul ja Paulanna kiitän kovin vastauksistanne. :hug:
On se vaan niin upeaa, että on tälläinen keskustelupaikka missä voi kysyä ja saa tietoa.
On kuitenkin tosi paljon erilaisia paikkoja ja erilaisia käytäntöjä. Itse olen niiden kanssa vielä ihan tutustumisvaiheessa. Etsiskelen varuiksi muitakin paikkoja, ehkä vaan siksi jos jo valittu paikka osoittautuisikin vääräksi kohdallani. Onneksi olen lukenut nyt Elitestä pelkkää hyvää pääosin ja on kiva kuulla Paulanna sinultakin paikasta pelkkää plussaa.
Olen huomannut, että minulle on iskenyt pelko lähteä ulkomaille. Haluan sitä ja olen siitä varma, mutta jokin siinä pelottaa. Epäilen, että se johtuu diabeteksesta mikä todettiin mulla vasta 2 vuotta sitten, sen jälkeen kun palasimme Espanjasta Suomeen.
Pelottaa lähteä, lentää ja olla ulkomailla yksin. Mies ei nimittäin ole tulossa mukaan, koska myös tytöllämme (5v) on diabetes eikä hänelle löydy edes lähipiiristä niin osaavaa hoitajaa ettäkö uskaltaisimme jättää niin pitkäksi aikaa hoitoon (eikä kaikki uskaltaisi edes ottaa hoitoon).
Olenkin miettinyt, että pyytäisinkö jonkun ystävistäni mukaan. Tosin sekään ei ole välttämättä niin helppoa. Osalla on omia lapsia joiden kanssa pitää olla kotona ja osa sitten on töissä eikä voi olla pois.
Pitäisi siis vain rohkaistua ja voittaa pelkonsa. Sinänsä en epäile, että minulle mitään sattuisi, mutta joku siinä jännittää.
Käykö kukaan muu yksin hoidoissa? Miten reissut on sujunut?

Olenpas kuin kyselyikäinen :ashamed:

Onko täällä muuten muita diabeetikkoja? Jos on niin heittelehtiikö sokeri kovin hormonihoitojen seurauksena? Vai onko kaikki mennyt ihan hyvin?

Nyt aamupuuhiin ja kaikille oikein aurinkoista päivänjatkoa! :)

meillä on ollut sairaudesta johtuva lapsettomuus joka olisi siis ihme jos tulisin raskaaksi ilman apua. Joten olenkin ystävilleni sanonut muistakaa tämä ei ole teidän asia huolehtia vaikka tiedättekin jos satun tulemaan raskaaksi. Sitten anoppiin anoppikin tietää tietenkin ja pidänkin myös vielä ennen jos raskaaksi tulen lapsen syntymää pienet keskustelut myöskin sinne päin että asia ei sitten muille kuulu olkoon onnellinen sehän on kuitenkin hänen poikansa peruja ja jos ei kelpaa voi myös olla meitä näkemättä olen siitä kriittinen koska sehän on minun asiani ja saan jos se suodaan edes raskauden kokea. Katsotaan nyt ensin asia kerrallaan ja sitten katsotaan mutta asioita on jo mietitty valmiiksi toki :)

Tarttoon matkustaa näppärästi nopeilla laivoilla ja ajaa omalla autolla n. 2,5 tuntia, tie on suht hyvä ja liikenne ok. Kerran ollaan menty lentäen, mutta laiva+ auto paljon halvempaa ja helppo liikkua, kun on autolla.

Tallinnan Vita vastaa s-postiin myös nopemasti ja kertoo heidän jonoista yms. Englanniksi sinne olen kirjoitellut. Yllätys siis se, että jos edes siirtoon ei päästä ( munasolut huonoja tai ne ei hedelmöity, alkiot kuolee...) niin suuri osa hoidotsa on maksettu ja rahoja ei takaisin saa. Kannattaa selvittää etukäteen kaikki faktat klinikoilta minne menossa ettei tule yllätyksiä.

Onnea Iida-Karoliina plussasta :flower: Miten nuo muuten menikään jos pp tai dpo. Jos sulla dpo 12 niin mikä se on pp:ä

Oivikki harmistuksen harmistus, miten jakselet?

Burma Inhottavia nuo vuodot,mutta onneksi ne on kyl aikas monesti myösharmittomia. Toivotaan parasta. Millainen tilanne nyt on vuodon suhteen?

Mä luulen,että ainkaaan ulkomailla painoa saa olla todella rutkasti liikaa,että vaikuttaisi siihen tehdäänkö hoito vaiko ei. Heillehän tää on puhdasta bisnestä,mutta jos riski alkaa olee lääkitystenkin kanssa suuri niin kaiketi siihen stoppi tulee. Voisin kuvitella,että kunnallisella puolella ollaan asian suhteen tarkempia.

Maksuista sen verta, että jka kerta on joutunut maksamaan summan etukäteen, olemme siis käyneet Tartossa. Ei ole tullu mieleenkään,että siirron jälkeen voisi maksun suorittaa. NorthernSoul missä on voinut maksaa jälkikäteen?

Tarttoo me olemme matkanneet aina laivalla ja ajaneet autolla Tarttoon. Tarttoon ajaa sen 2-2,5 h kesäaikaa (jos ei ole tietyöt hidastamassa) talvella sit menee lähes 3h.
Ajan kun sopii tuohon n 13 niin kerkiää saman päivän aikana hoitaa homman tai sitten mahsollistahan on yöpyä Virossa. Itse olemme olleet sekä Tarttossa ja Tallinnassa yötä ja heitetty vain päiväkeikka. Viime kerralla olin yksin ja yövyin Tallinnassa. Yhden kerran meillä on ollut lapsi 2v mukana. Kristinan kanssa vietti sen aikaa leikkihuoneessa.

Me täällä vielä arvotaan mille kuulle lähtisimme kokeilemaan vielä kerran, joko syys tai lokakuulle. Kaipa tuoki ajan mittaan ratkeaa.

Mites nyt Tarttoon menijät, onko teille tulossa siirrossa blastoja? Itse ajattelin,että en lähde muuhun kuin blastosiirtoon enää. Kokeilen sen viimeisen oljenkorren :D

Kovasti tsemppiä ja pitkää pinnaa kaikille olitte te sitten missä vaiheessa tahansa.

:heart: esemila

esemilia vuotoa ei toistaiseksi ole ollut. Torstaina pitäis mennä uudestaan ultraan jos vihdoinkin kuuluisi ne sydänäänet. Vähän hermona rupee taas olemaan.

toivokkaat mä joutunut käymään kans yksin hoidoissa koko tän viiden vuoden ajan... Ei viitsitä ruveta selvittää miehen työpaikalle mitään kun on sukulaisia samassa työpaikassa. Ja itse taas yrittäjä niin saa noi vapaat ehkä helpommin järjestettyä. Nyt siis kävin alkukesästä pariin kertaan Puolassa missä ollaanoltu lahjasoluhoidossa. Ja ihan hienosti mulla ainakin mennyt. Enemmän jännittänyt hoidot kun matkat. Joo ja jouduin siis kanssa maksaan tuhansia euroja etukäteen....

Rohkeasti matkaan vaan kyllä se siitä sitten lähtee rullaan!

Yhteistyössä