Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

amv
Hieno homma, että siirto onnistui, pikkukintsu! Ja että saitte vielä pakkaseenkin toiset kaksi. Mutta niitä ei toivottavasti tarvitse sulattaa pitkään aikaan. Aiotko mennä Andrein ohjeiden mukaisena päivänä veritestiin? Toivottavasti teillä tärppää!

Hmm, se Andrei on kyllä semmonenkin... Ensin muka saa kysyä mitä vain, mutta vastaukset voikin sitten olla aika töykeitä. Paulanna, mikä se asia olikaan, mitä silloin syksyllä kysyit? Siis se, johon et ole vieläkään saanut vastausta.

Mirkku: Saako udella, mikä tilanne?
Olinkin unohtanut vastata sulle, että kyllä meillä on Tartossa pakkasessa alkioita luultavasti aika paljon, nimittäin niitä lahjoitettuja alkioita :D Meillä kun "vika" on molemmissa. Eka hoito tehtiin Tartossa niin, et oli sperman- ja munasolunluovuttaja, mut koska siten saatiin vain 2 alkiota, niin siirryttiin sit lahjoitettuihin alkioihin. Suomessakin meille tehtiin 2 lahja-alkiosiirtoa, mut nyt en edes ala kysellä klinikoilta alkioita (viimeksi monesta paikasta vastattiin eioota), koska olisi epäreilua meidän tyttöä kohtaan, et jos hän saisi sisaruksen, niin se saisi tietää luovuttajien henkilöllisyydet. Siksi täytyy jatkaa Tartossa, vaikkei lääkäri oikein miellytäkään. Ihan hyvin meillä on kylläkin mennyt, mut onhan se ikävää, ettei oikein uskalla kysellä joitain asioita, kun ei tiedä, miten siihen sit reagoidaan ja millasen vastauksen saa. Tai saako mitään vastausta...
 
onnea matkaan Pikkukintsu!!! peukutan ihan täysillä!! tuo mitä kirjoitit Andreista sai mun veret taas oikein kohahtamaan. Niinkun hän itse minulle sanoikin, hän hoitaisi mielummin potilaita ilman päitä. eli paremmin hän soveltuisi tutkijaksi tai patologiksi kun lääkäriksi joka tekee töitä elävien ajattelevien potilaiden (ihmisesten joilla on pää :)) kanssa. Ymmärrän, että häntä voivat kysymykset ärsyttää, mutta kyllä ne pitäisi kestää, kun ajattelee mitä hänen asiakkaansa kuitenkin maksavat hoidosta...

ams anteeksi kun en muistanut että teillä oli tuo tilanne! no siellä niitä tosiaan on sitten on varastossa :) Milloin olette meinanneet jatkaa? A muistaakseni haluaa pari kuukautta lepoa ennen toista siirtoa?

Mulla ei ole ollut tuhrua nyt pariin päivään, toivotaan että ei enää tuukkaan, jotenkin vaan sitä pelästyi niin paljon, että ei oikein osaa ottaa rennosti. Joka kerta kun vessaan menee täytyy tarkistaa tilanne. aika ultraan tuntuu NIIN pitkältä, mutta ei kai sinne kannata aikaisemmin kuitenkaan mennä. Olen melkein oireeton, missään ei oikein tunnu miltään. Rinnat edelleen vähän arat, mut lugethan aiheuttaa sitäkin. Väsyttää, mutta mä olen vähän tällänen sohvaperuna muutenkin aina joskus.. :) ja luin just että mielialanvaihtelut voisi olla yksi oire, mutta mies tyrmäsi sen heti, sanoi että mulla on kuulemma aina niitäkin ...;-)
 
Ihan ekaksi onnittelut pikkukintsulle siirrosta ja nyt rauhallisia piinailupäiviä !
amv:lle: mä kysyin ja kyseenalistin Andreita, että mitä kokeita minulta pitäisi ottaa, kun hän ehdotti kokeita, kun raskaus ei alkanut. Hän suositteli eng.kielistä kirjaa minulle, muistaakseni joku "Onko kohtusi raskausvastaanottavainen" tai jotain sinnepäin. Luin siitä osan. Mutta, kun kyseenalaistin hänen teoriansa, että kohtuni ei olisi vatsaanottavainen, mun minulla kuitenkin kolme lasta, jotka kohtuni vatsaan on ottanut. Suomen lääkärini oli sitä mieltä, että kyllä alkiot oli ollut huonohkoja ja siinä syy. Tätä Andrei ei maininnut mitenkään. Pyysi Tarttoon kokeisiin ( ei siis vieläkään ole kertonut mihin kokeisiin) mtkä olis maksanut yl 1000e . No, en niihin mennyt. Tämä nyt lyhykäisyydessään...
amv : saako olla niin utelias, että onko teille käytetty siis niitä onnistuneilta pareilta jääneitä alkioita vai siis ollut luovuttaja+ siittiöt nyt. Meillehän tehtiin yksi FET niillä ylijääneillä alkioilla ja ne oli vain luokkaa 5, eli ei hyviä...
Paljonko maksaa alkiot Tartossa, olikos ne sen 6500e suunnilleen ?
Tässä nyt monet mietinnät itselläkin, että mihin me nyt loppujen lopuksi lähdetään, kun ei se olekaan ihan selvää, että espanjassa pääsee siihen takuuhoitoon, missä saa rahat takas, jos ei neljällä siirrolla onnistu raskautumaan ja raskaus jatku tarpeeksi pitkälle ( en muista nyt viikkoja...) nämä asiat selviää vasta tällä viikolla. Jos ei takuuhoitoon pästä, ei me lähdetä espanjaan ns. tavalliseen siirtoon vaan sit se on jokin lähempi paikka :)
Toivottavasti ei ollut kauheen sekavaa tekstiä.
 
amv
Non huh huh, mitä juttuja taas A:sta! Grrr! Kaikenlaista tekisi mieli kirjottaa, mutta parasta on, kun yrittää olla ajattelematta koko ihmistä.

Mirkku: Hyvähyvä, et vuoto jo loppui! Ei voi kuin nyt vain toivoa, että kaikki on kunnossa. Ja toisaalta, miksei olisi. Mutta tuon vessakäyntipaniikin ymmärrän oikein hyvin. Ja varmasti monet muut jakaa saman. Meidän omalla klinikalla ei muuten muistaakseni haluttu ultrata kovin aikaisin eli muistaakseni vasta vähän myöhemmin kuin mikä oli A:n ohje. Oliskos ollut sit joskus rvk 8. (Hehe, sun miehen kommentille :D)

paulanna: Ymmärsin oikein hyvin :) Mutta jaahas, vai ei ole niin yksinkertaista Epsanjan suuntaankaan... Toivottavasti se takuuhoito nyt kuitenkin onnistuisi, koska kyllähän se aika hyvältä diililtä kuulostaa. Onko siellä luovuttajat anonyymeja?
Siellä Tartossa maksoi luovuttaja + siittiöt -hoito jotain 5 000 - 5 500 e muistaakseni. Meille tehtiin yks sellanen hoito, josta nega. Mut ne pariskuntien luovuttamat alkiothan on paljon halvempia. Ja sellasesta hoidosta saatiin meidän tyttö :heart: Pyydettiin hyvälaatuiset alkiot, ja se oli eka sellanen hoito. Ja nyt oli sama eli pyysin mahdollisimman hyvälaatuisen alkion (tosiaan vain yhden) ja kait se on ihan hyvä merkki, et oli edes kemiallinen raskaus.

Mirkku: Uuteen yritykseen heti parin kk päästä. Procrenin jälkeen täytyy tosiaan odotella vähän (näin selitti Suomen lääkäri, siis sellainen lääkäri, joka selittää asioita (asiallisesti)). Täytyy toivoa, et miehen julkisuudessakin paljon esillä ollut työpaikka pysyy pystyssä, koska jos ei, niin sit ei mennäkään enää mihinkään :(
 
Espanjassa ei luovuttajaa kerrota edes sitten kun lapsi täysi-ikäinen. Tietoja perimästä voi saada vain, jos lapsella jokin perinnöllinen sairaus. Näin lääkäri asian selitti.
Vielä Tarttoon, siis amv anteeksi uteliaisuuteni, mutta maksoitteko siis nyt tuon n. 5000 e ? Pakkaseen jäikö mitään vai onko seuraava yritys taas saman summan? Mietin nyt niin monia vaihtoehtoja, kun odottelen espanjan tietoja....siltiin epäilen, että saakohan sieltä siltikään rahoja takas, kun taloudellinen tilanne siellä on mitä on. Sopimukset kyllä tehdään, mutta onko niillä todellisuudessa mitään turvaa?
 
Viimeksi muokattu:
amv
paulanna: Siis sama juttu tuon luovuttajien anonymiteetin suhteen kuin Virossa. Ja tosiaankin, mistä sen tietä sopimuksista huolimatta, saako rahojaan takaisin. Ootko googlaillut muiden kokemuksia?

Kysymyksiisi: Nyt maksettiin vain se 1 650 e eli se on se hinta, kun käytetään pariskuntien luovuttamia ylimääräisiä alkioita (sis. 2 alkiota) (tai mistäs sen tietää, vaikka klinikkakin tekisi lahja-alkioita luovuttajilta). Sama maksettiin 2 v sitten samasta hoidosta, josta saatiin meidän tyttö. Molemmilla kerroilla saatiin top-luokan alkiot, koska pyysin mahdollisimman hyvälaatuisia alkioita/alkion. Sitä ennen oli toi kalliimpi hoito, jossa käytettiin munasoluluovuttajaa ja donor-spermaa, ja siitä saatiin vain 2 (top-)alkiota eli tehtiin tuoresiirto eikä mitään pakkaseen. Ja siitä siis nega, kun taas "ylijäämäalkio"siirroista kummastakin plussa, vaikkakin nyt tää toinen olikin sit vain kemiallinen. Seuraava sit onkin varmaan puhdas nega...
 
Viimeksi muokattu:
niin Elitessä lahja-alkiot maksaa saman verran kun oma PAS eli 1650 euroa.

Mä ruikkasin tksta lähetteen HCGn mittaukseen, on tää ultran odottelu niin hermostuttavaa. Kävin siinä maanantaina eli 6 pv edellisen HCGn jälkeen. Mun HCG ei oo tuplaantunut 1-2 päivän välein, vaan ennemminkin 3 pv. eli eka HCG oli 1780 ja toinen 7138! Onkohan se noussut liian hitaasti?
 
amv
Ihan hyvältä lukema vaikuttaa, mutta en osaa valitettavasti sanoa, onko noussut liian hitaasti. Voin vain sanoa, että toivottavasti ei! Ehkä se vähän hidastuu alun jälkeen? Voitko kysyä sun klinikalta, ettet siellä yksiksesi mieti asiaa ihan hermona?
 
mirkkuuusi kyllä toi odotus on rassaavaa, mutta hiljakseen se aika kuluu:) kyllä sulla on vaaveli mukana siellä kohdussa, ihan hyvätähän toi lukema näyttää :)
Täällä mä vaan odotan s-postia espanjasta, jotenkin tuntuu, että olikohan ne edes lukenut kaikkia mun papereita...lähetin eilen vielä selventäviä juttuja sinne, saas nyt nähdä. Jotenkin mun aivot on jo kääntynyt, että siirto tapahtuu muualla, ja pian, mä en jaksa enää odottaa...no, odotan nyt tietenkin vastauksen sieltä, mutta vähän oon jo "heitellyt verkkoja muihinkin vesiin"
Mites piinailija pikkukintsu ?
 
Hei kertokaa nyt mulle, millä luokituksella alkio on top ? Jos on kolmepäiväinen, niin millainen ? Jos taas blasto niin millainen ?
amv:lle ei löydy tarinoita espanjan ns. jaetun riskin ohjelmasta elävästä elämästä.
Onko kellekään tehty kohdun "maalausta" (en tiedä mitä siinä tehdään), mutta tehdään n.kuukausi ennen siirtoa ja pitäisi parantaa raskausmahdollisuuksia.
 
Hurjasti onnea Mirkkuusi, hyvältä näyttää!

Paulanna, noihin alkion luokituksiin vaikuttavat käsittääkseni monet asiat, alkion fragmentoituminen jne. Jakautuminen kuitenkin on se tärkein kriteeri, kolmipäiväisten
alkioiden pitäisi olla 7-8 -soluisia. Jossain oli, että parillinen määrä soluja on paras.
Meidän esikoinen oli kolmipäiväinen alkio, joka oli 7-soluinen ja sitä kehuttiin 'oikein nätiksi'. Ja nätti tyttö tulikin :)

Tää meidän kakkonen oli myös top-alkio, kahden päivän ikäinen 4-soluinen.

Blastoista en osaa sanoa mitään, niitä mulle ei ole koskaan siirretty (omilla soluilla ei koskaan päästy 3-päivää pitemmälle ja klinikalla, jossa luovutettujen hoito tehtiin, siirrot tehdään kaksipäiväisille alkioille).

Joko asiat Espanjan päässä ovat selvinneet?
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Mirkku! Nyt vaan kärsivällisyyttä. Kyllä se siellä pysyy ja kehittyy ihan normaalisti.

Paulannalla on jänniä kysymyksiä kohdun maalaamisia sun muita. Toivottavasti saisit hoidon järjestymään.

Olen nyt taas takaisin kotona toisella puolen maailmaa. Kiitos vaan peukutteluista ja kannustuksesta. Ei mulle mitään erityistä kuulu. Pieniä nippailuja mahassa, ja rinnat yhtä arat kuin koko hoidon alusta, mutta tällaiset oireet voivat johtua täysin lugesteronista, vai kuinka? Kovasti toivon olevani raskaana, mutta välillä on taas tunne, että onnistuukohan tämä. Virallinen testipäivä on 25.2, mutta en ole vielä selvittänyt saanko HCG-testin järjestymään täällä. No, apteekin raskaustestejä ajattelin jokatapauksessa mennä ostamaan. Testailun aloittaminen tosin hieman pelottaa. Nyt on siis pp 6. Mitä mieltä olette, jos odottaisi viikonloppuun ennen kuin teen oman testin?
 
Kiitos Lumeton! odotan kärsimättömänä ensi viikon ultraa...

Paulanna. mulle biologi selitti Blastojen luokituksesta jotain tämäntapaista. Blastot muodostuu kahdesta solumassasta ja onkalosta. luokituksessa on yksi numero ja kaksi kirjainta (A,B,C,D). En muista mistä numero tuli mutta biologin selityksen mukaan esim mun blasto oli 5AA, ja paras mahdollinen. Nuo kirjaimet kai kertoo niistä kahdesta solumassasta. Kuulemma luokittelukin voi olla erilaista riippuen klinikasta.

hei nyt löysinkin luokituksesta tietoa netistä:

IVF Blastocyst Pictures & Blastocyst Stage Embryo Grading Photos

tuolla numerot menee 1-6 ja kirjaimet vaan ABC
 
Espanja vastannut...mutta päivän kokeet pitäis siellä käydä, ei kyllä nyt kiinnosta niin yhtään. Elikkäs kaikenmaailman kohdun kokeet ja sitten mieheltäkin iso kasa vielä kokeita, vaikka paljon on jo tehtykin...eli kyllä viron kanssa oli helpooa:)
No, mä en ole edes mieheni kanssa vielä asiasta keskustellut, mutta jotenkin voin kuvitella, että hän ei lähde päivän kokeisiin espanjaan :( enkä minäkään nyt ole yhtään innostunut. Siksi toiseksi ne maksaa n. 1500 e ja matkat päälle...ja yrittäjinä menetetyt työpäivät. Jotenkin mä nyt aavistin, että tää ei olekaan niin yksinkertaista kuten antoivat ensin ymmärtää. Ja näitä kokeita ei siis vi suomen lääkäri tehdä.
Ja pas... sanon minä nyt, oon niin pettynyt ja raivona ja kaikkee. Monta kuukautta oon menettänyt tän asian kanssa:(
Onneksi oon heitellyt niitä verkkoja muuallekin vesiin ja ihan normisiirtoon taidamme sittenkin mennä. Ensinnäkin toi 24 000 e ja siihen 1500 e päällle ja matkat jne... Ja saakos niitä sitten kuitenkaan takas? Neljä epäonnistunutta siirtoa ja matkat sinne x 4...
Kyllä kuulkaas taitaa käydä niin, että valkkaamme hoidon jostain muualta. Kerta yritys ja jos ei onnistu niin se on sit siinä, en taitais edes enää neljää siirtoa jaksaa :(
Sorry tää vuodatus, mutta mihinkäs tän oisin purkanut ellen tänne kaikkien teidän jaettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Pikkukintsukin, oltiin vissiin samaan aikaan kirjottamassa klo 12 ja näin postisin vasta nyt!! Paljon onnea ja pidän peukkuja, että testiin tulisi kaksi viivaa!!! Mä olen niin himotestaaja, että en malttaisi odottaa viikonlopun yli, mutta ehkä olisi parempi... :)

Paulanna, no voi hitsi! onpas se nyt vaikeaa! En ole koskaan kuullutkaan kohdun maalauksesta ja miksiköhän Suomessa tehty tutkimus ei kelpaa. ärsyttävää! ne varman vaativat kaikkia mahdollisia tutkimuksia, koska haluavat minimisoida sen oman taloudellisen risikinsä. Mut jos joudutte meneen sinne kokeisiin, maksamaan matkat ja kaikenmaailman kokeet ja sitten sanovatkin että ei, niin kaikki teidän jo maksama raha on mennyt kun tuhka tuuleen.

Ehkä kannattaa sijottaa johonkin muuhun klinikkaan, 24t + matkat ties kuinka monta kertaa on tosi iso raha ja sillä saa monta hoitoa jossain muualla, vaikka takuuta ei tietysti sitte olekkaan, vaikka kuka tietää olisiko sieltäkään koskaan rahoja saanut takaisin jos ei olisi onnistunut. Jos vaikka koko klinikka olisi mennyt konkurssiin tms.

voi hitsi, harmittaa sun puolesta! :hug:
 
amv
pikkukintsu: Itse odottaisin viikonloppuun, mutta olenkin Mirkun vastakohta testaamisen suhteen ;)

paulanna
: Tietenkin tänne voi purkaa! Kyllä harmittaa muakin sun puolesta! Kauheesti aikaa, vaivaa, turhia toiveita :( Sinuna mäkin vaihtaisin kyllä johonkin lähempänä olevaan paikkaan. Ja tuolla summalla tekee jo paljon hoitoja - jos vain jaksaa. Mutta tietysti toivon, että yksi kerta riittää. Tsemppiä jatkon pohdintaan!

Mä varmaan taas vähän passivoidun tällä palstalla hetkeksi ja yritän suunnata pienet vapaahetkeni johonkin muuhun, mutta en katoa kokonaan. Laskeskelin tänään, että seuraava siirto osuisi luultavasti toukokuun alkuun. Vasta! Nyt kun aloitti taas hoidot, niin en millään malttaisi odottaa seuraavaa yritystä; sitä kutkuttavaa jännitystä jne... not! ;)

Käyn lukemassa täällä ainakin Mirkun ja pikkukintsun lähiaikojen kuulumiset. Toivottavasti ne on molemmilla hyviä!
 
Voi olla, nyt jälkiviisaana hyvä sanoa, että Espanjan hommeli kuulosti jo alunperin liian hyvältä diililtä... En muista onko tällä palstalla ollut ennen tyyppejä hoidoissa Puolassa tai Tsekeissä. Itse mietin hieman sitä Puolaa alkuun. Lähetin sinne meiliäkin, muttei kukaan vastannut.

Jossain palstoilla olen kyllä törmännyt onnistuneesti raskautuneisiin Tsekeissä käyneisiin.

Amv, ja äkkiä onkin toukokuu! Nopeesti se aika menee.
 
En muista lukeneeni, että tällä palstalla olisi kukaan espanjassa käynyt. Tsekeistä oon lukenut kyllä, mutta se ei vain minua henk.koht. kiinnosta, varmaan ihan ok, mutta en sinne mene.
No, sain mieheni taivuteltua vielä yhteen siirtoon; ennen sitä olin yhteydessä suomen lääkäriin ja häneltä vähän asioita kyselin vielä. Eli menossa ollaan; kerron sitten kun asiat selvät. Aika pian pitäis tapahtua :)
Eli, jos joku päivittää listaa, vois ottaa multa sanan espanjaan menossa pois; se on nyt kuin kirosana...
En ole vielä edes saanut aikaiseksi ilmoittaa espanjaan, että emme ole tulossa. Kait sekin on tehtävä.
Täytyy kait alkaa vähitellen asennoitumaan, että ei se ole ollenkaan varmaa, että me vauva saadaan. Mutta kun pitäisi olla positiivinen, yritä tässä nyt sitten...
Jännää pikkukintsulla , pidän peukkuja ja toivotan plussaa +.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku kertoa minulle vielä hieman tiivistetysti alkioadoptiosta Tartossa. Me ollaan nyt Suomessa munasolulahjoitusjonossa, ja varmaan on vielä yksi IVF tulossa, mutta sen onnistumiseen nyt ei ole suuria odotuksia. Siksi tässä mietinnässä nyt on (jos rahat riittää) käydä yhdsessä adoptiossa :)

Mitä kustannuksia siihen tulee tuon 1650 euron lisäksi, että minkälaisia kokemuksia teillä tuosta on? Tarton lääkäri ei ilmeisesti kovin mukava ole :p
 
Kyselisin sellaista asiaa että onko suomessa käytössä tuo alkioadoptio??
Kun ja jos tästä viimeisetä hoidosta päästään onnellisesti loppuun asti niin ajateltiin miehen kanssa luovuttaa meidän alkiot eteenpäin,nyt ovat pakkasessa ja kaikki 5pvän blastoja enkä niitä roskiinkaan raskisi heittää.
Eli joku toinen pariskunta saisi minun soluni ja mieheni siittiön.
 
Shenda, Suomessa voi luovuttaa alkioita alkioadoptioon, mutta silloin sekä munasolujen että siittiöiden pitää olla biologisesti omia. Tiedän tämän siitä syystä, että meillä on pakkasessa hyviä alkioita jäljellä (miehen siittiöt ja luovutetut munasolut) ja niitä ei saada luovuttaa eteenpäin. Se haluttiin laissa rajata, koska lainsäätäjätä pitivät sitä liian 'monimutkaisena' jos luovutettuja lahjoitetaan eteenpäin.

Meitä ainakin harmittaa, sillä nyt ne alkiot mitä luultavimmin jäävät käyttämättä koska en usko enää jaksavani uutta raskaudenyritystä kun noita keskenmenoja on ollut sen verran paljon. :(
 
Odottava73, kehottaisin laittamaan Tarton klinikalle sähköpostia. Ovat kyllä ihan asiallisia ja kärsivällisesti vastasivat ainakin minun esittämiini kysymyksiin. Se, että klinikan johtaja on aika hahmo, ei tarkoita sitä, etteikö hän osaisi hommaansa.

Olin lukenut kaikenlaisia kertomuksia, ja siten jo varautunut tähän tyyppiin. Ajattelin itse, ettei hän varmasti olisi Eestissä alansa uranuurtaja jos hän olisi luonteeltaan kovin lässy.

Palvelukulttuuri ja palvelun vaatiminen on Suomessa ihan eri tasolla kuin siellä. Sekin kannattaa huomioida Virossa. Kristina, jonka kanssa asioin myös paljon, oli taas ihana kuin aurinko. Lempeä, ystävällinen ja kadehdittavan kaunis.

Niin, ja huomasimme, että Andrein sähköpostiliikenne oli ajoittain melko sekavaa. En tiedä sitten mistä johtui. Ihan viimeiseen paperiinkin hän oli saanut päivämäärän maaliskuulle ja sosiaaliturvatunnukseni väärin kirjoitettua, vaikka hänellä oli käytössä passini ja useita papereita, joissa se oli oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Uusvanha paikalla taasen :)

Kävimme Tartossa 15.2 ja saimme kyytiläisiksi kaksi hyvää alkiota ( 7- ja 8 soluisen B-luokituksella)
Nyt sit pp 6 meneillään ja toivon kovasti,että tästä raskaus alkaisi,koska tämä näyttäisi jäävä meillä viimeiseksi uusintayritykseksi.
Veritesti 26.2

Onnea plussanneille, pahoittelut neganneille ja pitkää pinnaa hoitoa odottaville ja piinaajillle.
 
Helmikuun piinailijat saavat jatkoa myös täältä... :)

Tänään kaksi top-alkiota, ne viimeiset, muttei suinkaan vähäiset, kyytiin! Ilo oli olla hoidoissa ihan omalla kierrolla ja kaikki mennyt oikein hyvin! En olisi uskonut, että viimeisistä soluista tulisi 8-soluisia ja 1 luokkaa :) Olin jo varautunut, että pieleen menisi, että viimeiseksi jätetään huonoimmat tms. Kaikkea sitä pelkää kun on niin paljon saanut pettyä.

Nyt pidän tosiaan peukkuja kaikille täällä piinailijoille, ihan kaikille ja niillekin, joilla hoito lähestyy.

Täyttyköön päivä tänään valolla ja hiljaisella toivolla!

Oikein iso onnen toivotus plussanneille!
 

Yhteistyössä