Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hyviä uutisia. Hcg oli hyvin tippunut, oliko se nyt jotain 170, kun viikko sitten oli vielä yli 1500. Huomenna töihin paluu, onneksi on kevyt lasku, kun on kaksi normaalia lyhyempää viikkoa tiedossa.

Hippiäitee oon joskus ollut yhteydessä Nova Vitaan, mutta silloin sanoivat, että jonot ovat n. pari vuotta ja halusimme päästä hoitoon mahdollisimman pian.
 
Sharlin hyvä juttu. Toivottavasti sun olokin on parantunut samalla.

Hippiäitee mäkin selvitin Vita Novaa joskus viime talvena. Mulla on sama mielikuva kuin Sharlinilla, heillä oli jono kun taas Elitellä Tartossa ei. Lisäksi Elitelle sopi tämä one visit only taktiikka. Muistaakseni Vita Novalla pitää käydä useampia kertoja siirtoa varten, haluavat nähdä asiakkaan ja sopia asioista paikan päällä. Laita sinne sähköpostia ja varmistele noita. Muistaakseni sieltäkin sain sähköpostilla vastauksen.

Katheriina noi raidat kuuluu eri sarjaan kuin koko pään värjäys, siinä ei tosiaan väriä välttämättä joudu päänahkaan ollenkaan. Mun yksi ystävä on saanut allergisen reaktion kampaamovärjäyksestä, hänellä turposi niska ja kasvot. Joten en tiedä ovatko ne tavalliset kampaamovärit sen turvallisempia kuin kotivärit, mutta ehkä kampaaja osaa hoitaa homman paremmin, siihen ei mene niin paljon aikaa eikä väri leviä hiusrajojen yli kun ammattilainen tekee sen.
Sun pötkylän reagointi kuulostaa hauskalta. Ehkä sun miehen kädestä jo huokuu sellainen auktoriteetti tai rauhoittava vaikutus että pikkutyyppi hiljenee =) Joko teillä maaliskuun odottajilla näkyy vatsat? Täällä jo toiveikkaana pohdin tuota kevättä, milloin tarvii alkaa käyttää isompia housuja, hameita ja paitoja. Nupulla ainakin tais mennä aika pitkälle? Olisi mukava ettei painoa ja kokoa kovasti tulisi, mutta samalla toivon että tuo mansikankokoinen miniatyyri-ihminen kasvaa tuosta ihan normaalia vauhtia.
 
Sharlin Hyvä! Hyvä!

Katheriina Äh, maailmassa on miljoonittain naisia jotka ovat käyttäneet tavanomaisia kemikaaleja raskaana ollessaan ja ihan normaaleja heidän lapsistaan on tullut. Kukin tehköön omalla tyylillään :). Meillä taitaa olla muuten suhtkoht sama laskettuaika.

Hippiäitee Mä kävin Ava-klinikalla Riikassa, Latviassa, jonne pääsee kans hyvin helposti suoralla lennolla Helsingistä, eikä tartte käydä kuin se yksi kerta vain alkionsiirtoa varten. Minkäänlaista jonoa ei ollut. Mutta himputin kallis se klinikka on, joten kannattaa tutustua myös siihen toiseen klinikkaan joka on myös Riikassa (nimeä en nyt muista). Tuolta sivustolta mä niitä aikoinani selailin ja koetin valkata sopivan kuuloisia IVF Clinics - Browse


Joo, kyllähän tuota mahaa tuossa jo näkyy. Mulla oli kyllä mahaa jo ennestäänkin, joten ei se edelleenkään näytä selvästi siltä kuin olisi raskausmaha. Olinkin tästä vähän huolissani, mutta neuvolantäti mittaili ja sanoi, että ihan normaalin kokoinen on.

Tuosta muuten mistä oli aiemmin puhe, että kun jotkut ei vaan ole kauhean vauvaihmisiä... kuten minä. Mä en ennen yhtään ymmärtänyt sitä kun naislauma pörräsi jonkun vauvan ympärillä, kun joku toi töihin sellaisen näytille. Mutta niin se vaan kun tää raskaus tästä etenee, niin huomaan että musta nykyään vauvat on söpöjä! Niitä jää vaan tuijottamaan. Hassua miten tää raskaus muuttaa itseä henkisesti myös tässä pikkuhiljaa.
 
elsama näyttäis olevan LA:t aika likekkäin, sulla 10.3 ja mulla 8.3 :)
SatuSofia Naiset töissä jo arvailee kovasti sukupuolta,ja aika moni arvaa oikein,että kai mulla jonkinlainen maha sitten on.. Vaikka on tuota jenkkakahvaa muutenkin, mutta sen Pötkylän kasvattaman mahan huomaa siitä että napa on noussut ylemmäs tuolta kaiken ihran seasta :D
Äippäpakkaus on tullut, mutta en ole päässyt sitä vielä aukomaan, kun se on eri osoitteessa missä itse fyysisesti nyt olen..Vähän polttelee päästä hypisteleen niitä vaatteita :)
 
Vähitellen alkaa olemaan päänuppi sekaisin eri klinikoista, olen surffannut netissä tutkimassa eri mahdollisuuksia aivan liian pitkään : /

Jotenkin tuntuu tyhmältä että Elitestä on vasiten kysyttävä hintatietoja, olisi kiva jos hinnat olisi suoraan nähtävillä.
Vaikkei raha tietenkään saisikaan ratkaista niin onhan se aina mukavampi saada hoidot edullisesti kuin kalliisti.

Hyvää vointia kaikille raskaina oleville ja tsemppiä muille palstalaisille !
 
Onko teille muille plussanneilla ja raskaana oleville puhuttu riskeistä, jotka liittyvät luovutetuilla soluilla alkunsa saaneisiin raskauksiin? Tai oletteko joutuneet/päässeet esim. tiheämmin ultraan?
Aloin jostain syytä googlettamaan aihetta ja törmäsin keskusteluihin, joissa puhuttiin mm. kohonneesta raskausmyrkytyksen vaarasta sekä istukan toimintahäiriöistä. Minun lääkärini ei ole kertonut erityisistä riskeistä, mutta hän määräsi Klexanea ja jotain vastaavaa pillerivalmistetta käytettäväksi rv. 20 saakka ja mainitsi tämän vähentävän riskiä raskausmyrkytykseen. Pitäisikö tässä siis vaatia tarkempaa seurantaa esim. neuvolan taholta? Olisi kiva kuulla, jos jollakulla olisi kokemuksia asiasta!

Mites SatuSofia ja Lumeton voivat?
 
Haaveita
Mä oon kans kuullut tuosta kohonneesta RM:n riskistä luovutetuilla soluilla. Sitä lisää myös ensisynnyttäjänä oleminen sekä ikä.. eli kaikki 3 riskitekijää on ainakin mulla olemassa : / Mutta ei siis mitään poikkeavaa oo neuvolassa/seurannassa otettu huomioon sen takia, ainakaan vielä. Ehkä se muutenkin lisääntyy se raskausmyrkytyksen vaara myöhemmässä vaiheessa raskautta, kun kontrollitkin on tiuhempaan, joten uskon, että asia ei jää huomaamatta, jos merkkejä siihen suuntaan ois?

Onneksi Sharlin sun tilanne selvisi. Jaksuja!


(24+1)
Mulla on kaikki ok, mitä nyt uusi huonon olon aalto yllätti - vikat 2 vkoa on ollut enemmän öklöä oloa :( Outoa, eikös tän keskiraskauden pitäny olla aikaa ilman pahaa oloa, niih.

Ens viikolla on neuvolalääkäri, toista kertaa. Sitä seuraavalla viikolla on sokerirasitus, sekin toista kertaa. Muutoin on tasaista oloa, mammahousuja oon alkanut käyttää, mut ei tätä muut huomaa vieläkään, jolleivät tiedä. Lisäksi oon aktivoitunut vähän hankintojen suhteen.. vaunuja meen pian kattoon :)

Terveiset kaikille ja hyviä vointeja! Juhlallista itsenäisyypäivää!
 
Hei!

Tulinpa kurkistamaan tänne taas, vaikka jo virallisesti lopetin palstailun :) No, täytyy myöntää että sen jälkeen en ole käynyt kun pari kertaa kurkistamassa, joten hyvin näyttää onnistuvan tämä irtautuminen lapsettomuus- ja hoitoympyröistä.

Haaveita, kyselit r-myrkytysriskistä. Kun sain ekan 8 v sitten, minulle kerrottiin jo klinikalla tästä kohonneesta riskistä. Lisäksi oli TYKSillä yksi ylimääräinen kontrolli lahjasolun takia, ja neuvolassa oli kyllä tieto kohonneista riskeistä. Niillä oli joku erityisohje jonka TYKS oli lähettänyt heille joskus, minkä he noudattivat. Mutta se oli siss Turussa. Nykyisellä paikkakunnallani ei tällaista tietoa tai seurantaa ole, vaan minua kohdeltiin ihan normaalina äitinä. Molemmissa raskauksissa minulla oli ongelmia, ekassa verenpaine ja hieman proteiinia virtsassa, ja pääsäryn takia kaksi vuorokautta tarkkailussa osastolla viikolla 37. Mutta mitään muuta ei tapahtunut, vaan raskaus jatkui viikolla 41+2 asti, jolloin käynnistettiin.

Toisessa raskaudessa verenpaine alkoi nousta samoihin aikoihin kuin ekalla (noin rv 30), mutta nousikin korkeammalle nopeammin. Lisäksi minulla oli pari kertaa kovia vatsakipuja, joita en kuitenkaan osannut liittää tähän, vaan luulin niiden johtuvan eri asiasta. Proteiinia oli myös enemmän, ja polikontrollin jälkeen minut otettiin osastolle tarkkailuun. Eka verikoe paljasti sitten tilanteen vakavuuden, ja poika leikattiin ulos jo seuraavana aamuna, rv 33+5. Minä en siis tässä vaiheessa tuntenut olevani kauhean huonossa kunnossa, enkä myöskään leikkauksen jälkeen, ja se onkin tyypillistä raskausmyrkytyksessä.

Minun mielestäni riittä kyllä normaalit neuvolakontrollit, ja varmasti kannattaa kertoa neuvolassa itse että tähän liittyy kohonnut riski. Mutta minulla on ainakin sellainen kokemus että myrkytyksen oireet otetaan kyllä riittävän vakavasti, vaikka äiti itse on sitä mieltä että mikään ei vaiva. Kannattaa myös opetella mitkä oireet ovat, jotta osaa hakea apua jos tulee jotain (mielestäni se olisi hyvä asia jokaisen raskaana olevan tietää). Stressata tämän takia ei kannata, se tulee jos tulee, eikä sille voi mitään.

amv: toivottavasti olet saanut jutella tuntemuksistasi! Minulla on ollut vähän alakuloisuutta viime aikoina myös, tunne tuli yhtäkkiä yllättäen, ja itse luulen kyllä sen johtuneen pimeydestä ja yksinäisyydestä ja elämän yksitoikkoisuudesta. Nyt on taas ihan hyvä olo, varmasti osittain siksi että viime viikko oli erityisen vaihteleva ja minulla oli mukavaa juttuseuraa useampana päivänä :) Ei tämä aina ole helppoa, ja olen kyllä nyt miehellenikin painottanut että minulle pitää JUTELLA! Vaikka sitten ihan turhanpäiväisiä asioita, ja sehän on juuri se mikä sillä tuottaa vaikeuksia, höpöttää ilman että olisi mitään asiaa. Minä osaan sen paljon paremmin ;)

Hyvää joulunodotusta teille kaikille!

Hathor ja Artur 7,5 kk (korjattu ikä 6 kk eilen)
 
Moikka,

Kirjotin jo viime viikolla pitkän jutun ja sitten tuli sivulla virheilmoitus. Musta näistä sivuista on tullut epästabiilimbeja lähiaikoina, tää ei ollut eka kerta kun mun jutut katosivat taivaan tuuliin. En jaksanut enkä ehtinyt alkaa kirjoittamaan uudestaan. Pitää yrittää muistaa ottaa kopsu tekstistä ennen lähetystä.

Haaveita mulle ei mainittu mitään kohonneista riskeistä eikä ole mitään extra kontrolleja tiedossa. Pääsen lääkäriä tapaamaan tammikuun lopulla, mutta käsitin että sain ajan lähinnä astmani ja lääkitykseni tarkistusta varten, muutoin olisi ollut vain terveydenhoitajan tapaaminen. Kiitos Nuppu ja Hathor kokemuksista ja tiedoista! Mä luin viime viikolla oirelistan mutta kuten Hathor sanot, ei niitä ehkä itse ole kovin helppo bongata. Meillä on työterveysasemalla verenpainemittari joten paineet voi käydä milloin vain ottamassa itseltään. Ehkä sillä tuon voi saada itse kiinni, jos neuvolakäynneillä on isompi väli.

Nuppu kiva että sulla on tsekkauksia tiedossa. Mä koitan kanssa pitää painon ja vyötärön mahdollisimman pitkään kurissa. Mut eikai sitä voi ihan kokonaan itse hallita, jos turvotus iskee. Varmaan liikunta kuitenkin auttaa aika paljon.

Haaveita, olen vain koko ajan älyttömän väsynyt. Maanantaina kun toimistossa oli hiljaista ja istuin yksin neukkarissa iltapäivällä en voinut mitenkään estää silmiä painumasta kiinni. Sellaista tapahtuu mulle nykyään koko ajan. Olen nyt ottanut nestemäistä rautaa yli 2 viikkoa. Ehkä hemoglobiini korjaantuu mutta univaikeudet ja varmaan yleinen raskauden aiheuttama väsymys eivät vaan hellitä. Muuten mulla on helppoa, ei juuri pahoinvointia, kuin joskus autossa. Olen raahautunut jumppiin ja pilatekseen vaikka välillä olisi tehnyt mieli vain painua kotiin nukkumaan. Kuitenkin päivärytmin säilyttäminen tuntuu musta tärkeeltä. 10 raskausviikkoa tuli eilen täyteen (hedelmöityksestä). Pompulalla pitäisi olla kaikki tärkeät elimet ja sormi-varvasosasto valmiina. Aika hurjaa, kun se on kuitenkin vain alle 5 senttiä.

Ihanaa kun tuli lunta tänne eteläänkin, saatiin valoa. Ollaan lempeitä itsellemme ja tuntemuksille mitä äitiysmatka tuo tullessaan!
 
Mulle ei kuin yksi lääkäri alku-ultravaiheissa maininnut tuosta kohonneesta verenpaineen riskistä, eikä sekään ollut kumpikaan ihan varsinainen hedelmöityshoitoihin erikoistunut lääkäri joiden luona myös kävin. Vähän outoa. Täytyy myöntää, että unohdin mainita koko asiasta neuvolantädille.

Mulla on ollut jo ennen raskautta aika ylärajoilla oleva verenpaine ja se on jokaisella neuvolakäynnillä noussut, mutta ei ole vielä ollut siellä "tälle pitäisi tehdä jotain" vaiheessa. Se tulee ihan varmasti vielä eteen jos verenpaine jatkaa nousuaan samaan tahtiin.

Sehän on mahdollista, että on vaan korkea verenpaine, mutta ei kuitenkaan raskausmyrkytystä. Eli sitten saa vaan verenpainelääkkeitä. Raskausmyrkytys on ollut todella iso pelko koko raskauden ajan, kun siihen ei vaan ole mitään parannuskeinoa.

Tuosta väsymyksestä vielä, että mulla se ja pahoinvointi loppui tuossa viikon 14 paikkeilla suunnilleen. Tämä keskiraskauden vaihe on ollut todella energinen. Mutta mulla on toisaalta ollut kans hemoglobiini tosi hyvä (136) ja ainahan jokainen raskaus on erilainen.
 
Elsama kiitos oli helpottavaa kuulla että ehkä mullakin on enää alle kuukausi tätä vässykkäoloa. Sulla on huippuhyvä hemoglobiini. Mulla ei ole tainnut koskaan olla noin hyvä; en syö lihaa niin se kai jonkun verran vaikuttaa. Harmillista tuo verenpaine. Ei sitä varmaan itse voi tuntea että se noussut kun kohoaa pikkuhiljaa? Pidän peukkuja että pysyisi sulla alle kriittisten arvojen.

Nuppu tuliko lääkärikäynnillä mitään erityistä?

Lumeton, Sharlin, kuinka voitte?

Mulla on enää reilu viikko ultraan. Jännittää. Töissä on kiireistä ja pieniä jouluvalmistelujakin pitäisi tehdä. Olen kirjoitellut muutamille läheisimmille sukulaisille jouluksi kirjeen mitä mulle kuuluu ja mitä on tapahtunut vuoden aikana. Nyt en oikein tiedä mitä kirjotan. Tuntuu että vuoden isoin asia on sellainen etten ainakaan vielä ennen ultraa & niskapoimutarkistuksia haluaisi sitä kertoa. Enkä ole mitään kovin erityistä tehnyt koko vuonna, Tarto-keikan ja valmistelujen lisäksi, eikä ole tapahtunutkaan oikein mitään mainittavaa.

Olen suoriutunut kaksista pikkujouluista ilman alkoholia ja ilman kummempia kysymyksiä siitä. Eilen tuli vain tällänen "sä et taida kovin paljon juoda alkoholia" toteamus. Sorruin kyl syömään graavilohta. Mut kun en syö kinkkua ja pöydässä oli graavilohta ja mätiä niin olis tullu ankea lautanen jos olis mädin lisäksi jättänyt sen kalankin pois. Olen alkanu hyvin selviämään elämästä pelkällä silmämeikillä, tuoksua suihkautan joskus harvoin hiuksiin tai paitaan. Aluksi tuntui että elämästä tulee tosi kieltäymysten täyteistä mutta aika hyvin tämä sujuu. (Jos en nyt sitten saa listeriaa :eek:)

Rentoa viikonlopun jatkoa!
 
Minulla neiti nyt vähän yli vuoden ja kaksospojat 5-v. Pojista minulla oli raskausmyrkytys. Altistavina tekijöinä ikä, aikaisempi lapsi yli 4,5 kg, ylipaino, monisikiöraskaus ja suvussa aiemmin ilmennyt raskausmyrkytys. Minulla oli vain ikä ja aiempi iso lapsi rasitteina. Kehittyi todella nopeasti ilman mitään oireita viikolla 35. Lisäksi tuli ns. Helpp-syndroma, jossa leukkarit laskivat tramaattisesti. Leikkaus seuraavana päivänä.

Värjäsin hiuksia, laitoin rakennekynnet ja meikkasin hypoallergeensilla tuotteilla mm. ei parabeeneja. Join joskus siiderin ja silloin tällöin kiellettyjä ruoka-aineita. Luomulapsien aikaan ei ollut tuollaisia rajoituksia...

No kaikki terveitä. Älkää turhaan hermoilko. Tytöstä kohosi verenpaine lopussa, mutta ei myrkytystä. Leikkaukseen kuitenkin jouduttiin hankalan virhetarjonnan takia.

On kyllä niin ihana neiti tuo viimeinen, että...

Sain muuten Satu-Sofia pojat samanikäisenä kuin sinä.

Kaikkea hyvää Teille kaikille ja jaksamista.
 
Viimeksi muokattu:
SatuSofia Kiitos kysymästä! Vointi alkaa normalisoitua ja elämää palaa uomiinsa. Hcg oli keskiviikkona 40 eli hyvin on tippunut! Vielä yksi tai kaksi kontrollia, niin toivottavasti on 0! Ensi viikolla on sijaisvanhemmuusinfo, sitä jo innolla odotan. Täällä mäkin jännitän sun ultraa.. :) On mukava, kun saa toisten tapahtumia jännätä. Uskon kyllä kovasti, että kaikki menee hyvin ihan loppuun asti.

Kirjotelkaa muutkin kuulumisia..

Rauhaisaa joulun odotusta!
 
Osaako teistä kukaan sanoa miksi näissä hoidoissa riski raskausmyrkytyksellä on suurempi kuin muutoin?

SatuSofia: Kovasti onnea tulevaan ultraan!

Täällä jatkuu aivan kamala olo. Tuntuu siltä, että voimavaroja saa todella kerätä, että saa mitään tehtyä. Meillä on ultra ens perjantaina. Jännittää kovasti tuo ultra ja muutenkin tulevasta viikosta on tulossa työkuvioiden puolesta aivan kamala..
 
Raskausmyrkytyshän on jonkin sortin toimintahäiriö istukassa. Mulle se lääkäri selitti sen jotenkin niin, että kun siinä alkiossa ei ole omaa dna:ta ollenkaan eli elimistön mukaan se on kuin joku vierasperäinen hyökkääjä, niin tämä voi sitten taas vaikuttaa siihen miten istukka kehittyy. Jotenkin näin se selitys meni.

Discovery Miten toi sun raskausmyrkytys huomattiin? Mittailitko itse kotona vai kävitkö tiheämpään tarkastuksissa?

Mulla todettiin tällä viikolla raskausdiabetes (kiva kiva) ja se on yksi riskitekijä lisää, että kehittyy kanssa raskausmyrkytys. Voihan kääk. Ensi viikolla neuvolaan kuulemaan lisää, että miten tästä eteenpäin mennään. Onneksi on nyt raskaus siinä vaiheessa, että jos se tenava olisi pakko synnyttää nyt (apua) niin sillä olisi suhtkoht hyvät mahdollisuudet jo selvitä (mutta silti, pliis ei vielä!).

Onnea SatuSofia ja Haaveita ultraan!

Ja hyvä kuulla, että tilanne alkaa normalisoitumaan lopultakin Sharlin!
 
SatuSofia ja Haaveita
Teillä on kaiken todennäköisyyden mukaan tulossa mukavat joululahjat noista ultrista :) Jospa siitä kuviakin saisi sukulaisille näyteltäväksi.

SatuSofia
Toivottavasti väsymys jää jo pian taakse. Onneksi joulun aikaan pääsee vähän olemaan rauhassa, työkuvioista erossa. Mietin tossa sun joulukirjettä lähikavereille.. et josko lähettäisit sen vasta juuri ennen joulua ja kertoisitkin jo hyvistä uutisista, uskaltaisikohan sitä vielä? Oishan se ihana saada sellainen kirje lähipiiristä juuri jouluna. Itsekin mietin, että laitanko tänä vuonna hieman erilaisen allekirjoituksen (josta ei jää epäselvyyttä ;) ) joulukortteihin joillekin sellaisille ihmisille, jotka eivät asiasta vielä tiedä..

Haaveita
Saitko sä jotain lääkettä vkolle 20 asti otettavaksi, mistä tuolla yllä ^ puhut? Mullahan oli ne mainitsemasi Klexane-piikit, nähtäväksi jää auttaako raskausmyrkytyksen estämisessä vai ei..? Käytin tosin "vain" vkolle 12. Toivottavasti sun olo paranis! Kamala viettää joulun pyhät, jos voi huonosti koko ajan :/ Tsemppiä!

Elsama
Juuri samaa mäkin jokin aika sitten huomasin ajattelevani, että APUA, jos nyt syntyis, niin vois jäädä henkiin, mutta että ei mielellään vielä aikoihin! Jos luet Yhteishyvää, niin varmaan huomasit siinä olevat 2 kertomusta noin 24. viikoilla syntyneistä keskosista? Voi ei, ku sairastuit raskausdiabeteksen :( Joudut raskauden loppuajan vieläkin tarkemmin ruuat kattoon, ja onhan se taas vielä yks lisäriski raskausmyrkytystä ajatellen.

Mä oon käyttänyt kosmetiikkaa tavalliseen tapaan: ihomeikkiä tulee käytettyä muutaman kerran vkossa, riippuen vähän menoista. Muuta en sit paljoo käytäkään, ku mulla on ripsenpidennykset. Niitähän mä tosi paljon panikoin ja pohdin raskauden alkuaikoina, kun olin JUURI silloin ne laittanut. Oon nyt kuitenkin päätynyt niitä uudistaan 3 vkon välein. Ja näin talven pimeydessä haluttaisi taas (laitan tavallisesti 4 kertaa vuodessa) laittaa piristykseksi raitoja hiuksiin. Mulle käytettävä raita-aine on aina on todella laimeata (3%). Mut voin mä odottaa maaliskuuhunkin..

Onko hiustenvärjäyksestä/raidoista mielipiteitä tai uusia tutkimustuloksia kenelläkään tiedossa? Sen tiedän, et hiusten värjäys on isompi juttu ja raidat on noista vaihtoehdoista kaiketi se kevyempi vaihtoehto.

(25+2)
Olo on hyvä :)! Joitain hankintoja on jo tullut tehtyä (käytettynä) ja Kela-laput täytettyä. Toka lääkärikäynti oli loppuviikolla. Ei mitään ihmeellistä, kaikki kunnossa. Kohdun koko mittanauhalla mitattuna oli yläkäyrällä, vaikka maha on edelleen pienehkö. Jonkun verran oli hiivaa, johon vois ostaa lääkettä, jos alkaa haitata liikaa. Hemoglobiineja ei oo mitattu ku 2 kertaa. Ekalla kerralla jotain 146 ja sit 136 eli ei juurikaan oo laskenut. Sydänäänet oli hyvät. Alkavalla viikolla onkin taas tiedossa sokerilitkun juomista, niin saa nähdä onko vielä arvot pysyneet normaalissa.

Mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Heips!

Mulle oli myös uutta tuo mahdollinen raskausmyrkytys näissä hoidoissa. Edellisessä ei ollut mitään sinne viittaavia oireita, ei verenpainetta tms. Yksi ylimääräinen ultra oli 32 viikolla juurikin tämän luovutetun hoidon takia (tarkkaa syytä ei kerrottu että miksi) ja nyt on tiedossa sama juttu. Samoin on sokerirasitustesti, joka tehdään kyllä iän takia. Viimeksi oli myös kaikki ok. Mullahan poika syntyi kiireellisellä sektiolla (avautuminen kesti "liian kauan"), mutta syy ei johtunut näistä hoidoista, samaa ongelmaa oli jo esikoisen kanssa (joka siis luomu) hän tosin syntyi alakautta. Nyt on vielä tämän sektion takia synnytystapa-arvio sairaalassa. Joten kyllä näitä käyntejä riittää.

Olen myös käyttänyt kosmetiikka ihan normaalisti. En kylläkään käytä meikkiä kuin juhlissa eli ei mitään luopumista siinä asiassa.

Kiva kuulla että sulla Sharlin alkaa kaikki olemaan ok ja uuttakin asiaa tiedossa.

Elsama, jos sun arvot ei korkeat niin ehkä selviät "vain" ruokavaliolla. Kovasti tsemiä loppuraskauteen.

Nuppu68, joo toi sokerlitkun juominen ei mitään herkkua ole, mutta kaikkihan nuo kannattaa tutkia kun kerta saa "oikeuden" siihen. Sulle myös mukavaa loppuraskautta.

Kiva kuulla Discovery:kin kuulumiset. Muistelen myös samaa että esikoisen kanssa ei myöskään ollut paljonkaan rajoituksia, varmaan alkoholi ja tupakka vain.

Täältä myös hyvät joulunodotukset kaikille.
 
Hei kaikille,

tulin vain ilmoittamaan surullisia uutisia, pelätty tapahtui, eli kohdunkaulakanavan vuotava verisuoni (tai suonisto) repesi viikonloppuna
ja vuoti kohdun täyteen verta, jolloin hyvin kehittynyt ja kasvanut pikkuinen
kuoli.

Radiologi tutkii jatkossa, voisiko suonen polttaa tms. Jos tämä onnistuu, niin meillä on pakkasessa vielä 4 hyvää alkiota odottamassa. Ja sikäli olemme onnellisessa asemassa, että meille on yksi pikkuinen hoidoilla jo suotu.

Jätän siis heipat tälle ketjulle, mutta taustalla käyn varmasti seuraamassa teidän kaikkien vaiheita. Kaikille toivotan kaikkea hyvää jatkoon :heart:

Lumeton
 
Voi Lumeton, tämä oli viikon surullisin asia :'(. Toivottavasti tuo voitaisiin korjata että saisitte vielä mahdollisuuden. Halaus ja voimia eteenpäin.

Nuppu sulla kuulostaa olevan asiat oikein hienosti! Mä tajusin kun Luget loppuivat että mulla on valkovuotoa aika paljon. Olen nyt käyttänyt muutaman Lactal tuubin ja syönyt illalla maitohappobakteerikapselin, mut ei ne ainakaan vielä ole helpottanut tilannetta. Ehkä mun tarvii harkita tuota hiivalääkettä vielä kans.

Elsama tylsä juttu tuo diabetes. Mut jospa korjaantuisi ruokavaliolla. Sillä on muitakin hyötyjä. Mun yksi ystävä (jolla on 1 vuotias poika) on ollut aika pyöreä ennen raskautta. Heti synnytyksen jälkeen hän oli 8 kiloa hoikempi kuin ennen raskautta, kun piti niin hyvin huolta ruokavaliosta raskausdiabeteksen takia. Se oli jotenkin niin hassua, mutta iloista koska hän vähän kärsi tuosta kertyneestä painosta. Ja lapsen paino pysyi hyvin kurissa. Tosin hän sai sitten myös insuliinit loppuvaiheessa, pelkkä ruokavalio ei kuitenkaan auttanut loppuun asti.

Haaveita kurjaa että olet noin huonovointinen. Mutta suurella todennäköisyydellä ne hellittävät pian, jos ei jouluksi niin uutena vuotena meillä on molemmilla 13 viikkoa täynnä, eiköhän meillä uusi vuosi ala hyvävointisissa ja reippaissa merkeissä!=)

Sharlin ihana että vihdoin sun vointi alkaa palata normaaliksi. Kerro sitten jos sijaislapsikuvia etenee! Mä alan jännittää sitä sun kanssa, koska se olisi voinut olla mullekin ihan mahdollinen vaihtoehto.

Discovery lohdullista kuulla sun lapsien tarinat. Ehkä se rento mieli on sitten kuitenkin aika merkityksellinen asia, verrattuna kaikkien mahdollisten riskien epätoivoiseen ja stressaavaan välttelyyn verrattuna.

Nuppu hiusväreistä: Noora Shingler on aika paljon tutkinut kaikenlaisia kosmetiikka/kemikaaliasioita, ja etsinyt vaihtoehtoja joissa riskejä ei ole tai ne on paljon pienemmät. Tässä pätkä aiheesta: "Hiusvärit ovat kosmetiikan voimakkaimpia ja herkistävimpiä kemikaaleja. Arviolta 80 % hiusväreistä sisältää herkistävää, synteettistä pigmenttiä parafenyleenidiamiinia (PPD) tai sen johdannaisia."
Kemikaalicocktail: Ole tarkkana hiusvärisi kanssa!
Ja tottatosiaan nuo raitaväritä eivät joudu niin päänahan kanssa tekemisiin joten niiden kanssa riski on olematon tai minimaalinen koko pään värjäykseen verrattuna. Mä oon värjännyt jostakin 30-v alkaen lähes jatkuvasti hiuksia. Alkuun vain sävytteitä mutta nyt jo vuosia raskauteen asti kestovärejä. Joten aika ankealta mun pää näyttää kun on tottunut että ulkonäkö piristyy niin paljon värjäyksellä. Mut nyt elokuun värjäys on jo niin paljon kasvanut ja kulunut pois että alan vähitellen tottua tilanteeseen. Luulin että mulla olisi jo harmaitakin hiuksia enemmän mutta niitä ei nyt tilanteen paljastuttua olekaan kuin muutamia.

Haaveita peukkuja ultraan! Perässä tullaan.
 
Lumeton
Voi että minkä surullisen uutisen kerroit :( Ihan kamala tapaus. Toivottavasti se suoni saataisiin hoidetuksi, ja sitten kun surulta yli pääsette, niin ne hyvät alkiot osottautuisivat teille vielä lahjaksi. Ikävä joulu tiedossa. Ei voi kuin toivoa, että ympärilläsi on ihmisiä, joilta saat nyt tukea ja olkapäätä surussa. Voimia jatkoon!
 
Hei,

en ole lahjamunasoluhoidossa, vaan haluaisin tietää asiasta.
Osaisitteko te sanoa, onko mahdollista käyttää omaa luovuttajaa ja sen oman luovuttajan solua (sisareni munasolua-ja) hoitoon.

Sisareni on seurannut lapsettomuustaivaltamme (kohta 6v yritystä) ja viimeaikojen pettymyksiä (tänävuonna 3 ivf/icsi-hoitoa ilman pääsyä yhteenkään alkionsiirtoon) joidenka johdosta hän ilmoitti luovuttavansa munasoluja niin paljon kuin vain on tarpeellista.

Minä haluaisin tietää, että olisiko meidän mahdollista saada sisareni solut käyttöön, jos lähtisimme hakemaan hoitoa yksityiseltä klinikalta joka ko. hoitoa antaa.

Iän puolesta kiirusta ei vielä ole (minä 29v, mies 35), mutta on tullut hyvin selväksi, että solumme vain eivät pelaa yhteen. Ehkä mieheni ja siskoni solut toimisivat.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.. Tämä tieto varmaan löytyisi jostain, mutten ole sitä jostain syystä mistään löytänyt ja se olisi minulle kovin tärkeää tietää.
 

Yhteistyössä