Luottamus parisuhteessa ei saa koskaan olla 100 %

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Näätä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Näätä"

Vieras
Mää oon kyllä ehdottomasti sitä mieltä että naisten on oltava vähän ovelia miesten suhteen. Viittaan tällä siis esimerkiksi tuohon ketjuun, missä puidaan salapoliisirouvaa joka matkusti Turkuun vakoilemaan miestään. Juuri niin minäki olisin tehny. Mikä ihme siinä on, että nainen ei sais selvittää, mitä se ukkokulta oikeasti puuhailee? Jos tämä nainen ois vaan sulkenu silmänsä ja päättäny luottaa sokeasti, mies jatkais rilluttelujaan ja pahimmassa tapauksessa nainen sais palkaksi jonku sukupuolitaudin tai tiedon liudasta lehtolapsia.

Kehenkään ei pidä luottaa sokeasti, ei miehiin, ei lapsiin, ei omiin vanhempiin. Jokainen tuntemasi ihminen voi elää hervotonta kaksoiselämää vaikka et sitä ikinä uskoisi.

Tottakai ideaalitilanteissa suhteessa vallitsee perusluottamus, mutta todella moni myös ummistaa silmänsä ikäviltä asioilta väittämällä sinnikkäästi että luottamus on 100 prosenttinen. Luottamuksen ei minun mielestäni ikinä pitäisi olla yhtään enempää kuin 99 %. Aina pitää säilyttää järkevä kriittisyys omaa itseä ja kumppania kohtaan.

Jatkuvasti ei saa olla epäluuloinen ja mustasukkainen, mutta pitää säilyttää oma järki ja uskoa omiin tunteisiin. Jos vielä saa vahvaa evidenssiä siitä, että kumppanilla on muita virityksiä parisuhteen ulkopuolella, niin tottakai silloin pitää ottaa kaikki keinot käyttöön asian selvittämiseksi. Kyllä, ensin on varmasti järkevää yrittää kysyä suoraan, mutta news flash: ihmiset valehtelee. Hyvin, hyvin monet miehet ja naiset valehtelee kumppaneilleen päivittäin. Lapsetkin valehtelee kun ovat jäämässä jostakin kiinni. Joka ikinen ihminen valehtelee säilyttääkseen oman asemansa ja tilanteen hallinnan. Vähintään totuutta kaunistellaan ja muokataan itselle suotuisaksi.

Toisille on ihan okei elää valheessa, mutta jos epäilisin mieheni uskollisuutta, kaivaisin totuuden vaikka kiven silmästä. Käyttäisin varmasti hyvinkin arveluttavia keinoja ja haluaisin nähdä tilanteen omin silmin, sillä muuten varmaan itsekin epäilisin, että olenko vain liian vainoharhainen, koska sellainen se on ajan henki. Miehet tekevät mitä lystäävät, mutta jos nainen alkaa epäillä, nainen on ikävä ihminen, kyttääjä ja sekopää.

Se, että joku vaatisi toista luottamaan sokeasti, on sairasta. Se on kuin kysyisi lupaa niille petturipuuhille. Hyvähän se on sitten juosta vieraissa kun toinen on luvannut ettei urki eikä kysele koska se "sokea luottamus" on suhteen kynnyskysymys.

Molempien on osoitettava toisilleen uudestaan ja uudestaan, että ovat luotettavia ja luottamuksen arvoisia. Luottamus hiipuu, jos sitä ei vahvisteta. Ja aina pitää säästää se yhden prosentin "hätävara", itsesuojeluvaisto ja terve epäluuloisuus.

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Mulle riittää hyvin toi 99 prossan luotto. Niin luotan mieheeni ja jos hällä on älliä päässään niin samat prosentit mun suhteen.

Lähinnä siinä oli kai semmonen pointti, että jos luottamus on laskenut niin alas, että pitää erikseen tehdä vakoilumatkoja, jotain on jo enemmän pielessä kuin pikkukitkan verran.

Aiheeseen liittyen: Mikään ei parisuhdekeskusteluissa ole hulvattomampaa kuin ihminen, joka väittää kivenkovaan tietävänsä, ettei puolisonsa petä. Niin.. Jos nyt joka päivä kaiken aikaa 24/7 on puolisonsa kanssa ja tajuissaan, onhan se teoriassa mahdollista tietää. Käytännössä kuitenkin vain uskoo, ettei se petä, koska ei kukaan näe puolisonsa tekemisiä kaiken aikaa.

Minä olen päässyt tässä elämässä tähän asti niin helpolla, en ole koskaan joutunut syvästi pettymään ihmiseen. En osaa muuta kuin luottaa mieheeni 100%.

Lähinnä siinä oli kai semmonen pointti, että jos luottamus on laskenut niin alas, että pitää erikseen tehdä vakoilumatkoja, jotain on jo enemmän pielessä kuin pikkukitkan verran.

Aiheeseen liittyen: Mikään ei parisuhdekeskusteluissa ole hulvattomampaa kuin ihminen, joka väittää kivenkovaan tietävänsä, ettei puolisonsa petä. Niin.. Jos nyt joka päivä kaiken aikaa 24/7 on puolisonsa kanssa ja tajuissaan, onhan se teoriassa mahdollista tietää. Käytännössä kuitenkin vain uskoo, ettei se petä, koska ei kukaan näe puolisonsa tekemisiä kaiken aikaa.

Niin, mutta saadakseen vastauksia naisen oli pakko tehdä, minkä teki. Jos olis vaan tyynesti lähteny suhteesta pelkästään sen takia että vahvasti epäilee uskottomuutta, niin se olisi varmasti kalvanut myöhemmin. Mielenrauhan takia tarvitaan joko tunnustus tai pitävät todisteet.

Ja olen ihan samaa mieltä tuosta "tiedän varmasti ettei puolisoni petä". Ööh, mistä? :D Se on vain just sitä mantran hokemista oman mielenrauhan säilyttämiseksi.

[QUOTE="vieras";24166792]Minä olen päässyt tässä elämässä tähän asti niin helpolla, en ole koskaan joutunut syvästi pettymään ihmiseen. En osaa muuta kuin luottaa mieheeni 100%.[/QUOTE]

En mäkään ole koskaan joutunu itse kohtaamaan pahoja pettymyksiä ihmissuhteissa, mutta kuitenkaan en koskaan luota kehenkään TÄYSIN.

Luotan 100 % ellei ole aihetta epäillä mitään vilunkia,mie en ala etukäteen pelkäämään tai miettimään,tapahtuuko joskus jotakin.Tähän menessä ei ole tarvinnut miettiä onko mies luottamuksen arvoinen vai ei.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Näätä";24166797]
Ja olen ihan samaa mieltä tuosta "tiedän varmasti ettei puolisoni petä". Ööh, mistä? :D Se on vain just sitä mantran hokemista oman mielenrauhan säilyttämiseksi.[/QUOTE]

Minä tiedän sen varmaksi. Yksinkertaisesti mun miehellä ei oo päivässä sellaista aikaa että ehtisi pettämään.

Mieheni ei käy harrastuksissa, töissä tietyn ajan tiettyinä päivinä(ei ylitöitä, työmatkoja), on töissä yrityksessä jossa työskentelee lähisukulaiseni kanssa(saisin kuulla "sairaspäivistä" varmasti).
Ei salaile puhelinta, konetta tai mitään eikä niitä juurikaan käytä. En tiedä millä ihmeen ajalla mies kävisi pettämässä, siitä pitäisi jo kyllä aplodit antaa. :D

Luotan 100 % ellei ole aihetta epäillä mitään vilunkia,mie en ala etukäteen pelkäämään tai miettimään,tapahtuuko joskus jotakin.Tähän menessä ei ole tarvinnut miettiä onko mies luottamuksen arvoinen vai ei.

Mä ymmärtäisin tän niin, ettei oo kyse etukäteen pelkäämisestä, vaan siitä, että lähtökohtaisesti luottaa siihen toiseen. Kuitenkin, jos käy huonosti merkit alkaa viitata siihen suuntaan että on aihetta epäillä, ei piiloudu sen sokean, "ei minun mies"-tyylisen itsesuggestion taakse.

[QUOTE="mhm";24166845]Minä tiedän sen varmaksi. Yksinkertaisesti mun miehellä ei oo päivässä sellaista aikaa että ehtisi pettämään.

Mieheni ei käy harrastuksissa, töissä tietyn ajan tiettyinä päivinä(ei ylitöitä, työmatkoja), on töissä yrityksessä jossa työskentelee lähisukulaiseni kanssa(saisin kuulla "sairaspäivistä" varmasti).
Ei salaile puhelinta, konetta tai mitään eikä niitä juurikaan käytä. En tiedä millä ihmeen ajalla mies kävisi pettämässä, siitä pitäisi jo kyllä aplodit antaa. :D[/QUOTE]
Nyt on ensimmäinen. Montako saadaan kasaan yhdessä ketjussa?

Mä ymmärtäisin tän niin, ettei oo kyse etukäteen pelkäämisestä, vaan siitä, että lähtökohtaisesti luottaa siihen toiseen. Kuitenkin, jos käy huonosti merkit alkaa viitata siihen suuntaan että on aihetta epäillä, ei piiloudu sen sokean, "ei minun mies"-tyylisen itsesuggestion taakse.
No joo,tuossa olet oikeassa,jos jotain merkkejä on luottamuksen pettämisestä,niin ei tietenkään
pidä silmiään vaan sulkea ja uskoa sokeasti.

Mihin minä tässä maailmassa luottaisin sataprosenttisesti jos en puolisooni?

Voiko ihminen luottaa edes itseensä sataprosenttisesti? Mä väitän, että kukaan meistä ei voi tietää, mitä tietyt tilanteet/tapahtumat aiheuttavat meissä ja miten me niiden myötä muutamme normaaleja käyttäytymisnormejamme. Miten sitten sinä voisit sanoa tuntevasi miehesi niin hyvin, että voisit sanoa miten hän tulisi yllättävässäkin tilanteessa käyttäytymään?

[QUOTE="vieras";24166862]Itseesi.[/QUOTE]

Hyi mikä maailma meillä olisi, jos jokainen luottaisi ainoastaan itseensä. Nytkin jo liian yksilökeskeistä tämä maailmanmeno. MinäMinäMinä, yöks.

Korostan vielä, että en siis väitä, etteikö puolisoon pitäisi voida luottaa. Kyllä, pitää voida luottaa, mutta luottamus ei ole mikään itseisarvo, että nyt kun olemme parisuhteessa niin meillä on tämä 100 % luottamus.

Pitää voida luottaa, että puoliso hoitaa sovitut asiat, hakee lapset, tekee mitä lupaa jne jne jne. Ja itse pitää toimia samoin, eli sanojensa mukaisesti.

Tärkeintä on kuitenkin pitää silmänsä auki. Ei etsiä toisesta vikoja tai yrittää narauttaa olemattomista, mutta ei myöskään sulkea silmiään kun ilmiselvästi kaikki ei ole ok.

[QUOTE="vieras";24166877]Hyi mikä maailma meillä olisi, jos jokainen luottaisi ainoastaan itseensä. Nytkin jo liian yksilökeskeistä tämä maailmanmeno. MinäMinäMinä, yöks.[/QUOTE]

Välittäminen ja luottaminen ei ole sama asia. Toisen huomioonottaminen ja täysi luottamus ei ole sama asia....

Ei se maailman hyvyys luottamuksesta lähde.

On typerää ja sokeaa ihan oikeasti luottaa kehenkään täysin.. Mutta siis, no, mielipiteensä kullakin.

En minä kyllä luota itseeni 100% varmasti.

Ja sille joka ekaa kommenttia pilkkasi niin en ole näitä sinisilmä-vaimoja, vaan kun miehelläni ei ole ihan totta mitään tsäänssiä mua pettää.. jos kävisi poikienilloissa sun muissa tilannehan olisi täysin eri. :)

Välittäminen ja luottaminen ei ole sama asia. Toisen huomioonottaminen ja täysi luottamus ei ole sama asia....

Ei se maailman hyvyys luottamuksesta lähde.

On typerää ja sokeaa ihan oikeasti luottaa kehenkään täysin.. Mutta siis, no, mielipiteensä kullakin.

Nimenomaan, tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Pointti on, että itseensä pitää luottaa eniten. Se ei ole minäminäminä-keskeisyyttä vaan tervettä järkeä.

Voiko ihminen luottaa edes itseensä sataprosenttisesti? Mä väitän, että kukaan meistä ei voi tietää, mitä tietyt tilanteet/tapahtumat aiheuttavat meissä ja miten me niiden myötä muutamme normaaleja käyttäytymisnormejamme. Miten sitten sinä voisit sanoa tuntevasi miehesi niin hyvin, että voisit sanoa miten hän tulisi yllättävässäkin tilanteessa käyttäytymään?

En tunne miestäni täydellisesti, enkä varmaan itseänikään. Mutta eihän se estä minua luottamasta. Kierkegaard puhui uskon hypystä. Tässä on kysymys vähän samasta asiasta.