luomusynnytys ja ponnistaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä sanoin kätilölle että nyt tuntuu siltä et joku on tulossa niin kätilö tsekkas tilanteen, käski toista peruuttaa anestesialääkärin jota odoteltiin (epiduraali) ja sano että saat ponnistaa ku siltä tuntuu

Esikoista kun pusasin niin ihan ilman mitään siinä kärvistelin ja ikuisuuden (vartin) kuuntelin kätilön "EI SAA PONNISTAA" karjuntaa.. Mut sit oli pakko, ku tuntu että paikat räjähtää! Vartin ponnistus ja siinä se sitten oli <3

No mua ponnistutti jo vaikka en ollut täysin auki ja joku reuna oli vielä tiellä. Siis oli ihan puolesta sentistä kiinni, mutta joku reuna kuulemma oli vielä tiellä? Kätilö sano että ei tule hyvä jos nyt ponnistan, vaikka oli jo semmonen oli että on PAKKO ponnistaa. Se on kamalaa se pidättäminen..

Mulla takana kaksi synnytystä, joihin sain kivunlievitystä ja yksi luomu. Luomussa sain ponnistaa heti, kun siltä tuntui. Epiduraalilla ja spinaalilla tunto hävisi niin pahasti, että ponnistamisentarvetta ei oikeastaan edes tullut. Luomuna ponnistusvaihe kesti kuusi minuuttia, molemmissa puudutuksissa yli tunnin.

Kohdunsuu ei välttämättä ole vielä kokonaan auki kun ponnistamisen tarve alkaa. Liian aikainen ponnistaminen voi turvottaa niitä reunoja, jolloin vauvan ulostulo viivästyy ja vaikeutuu.

syy on siis se että jos et ole auennut täyttä 10 senttiä niin vauvan ulostulo tosiaan vaikeutuu ja pitkittyy,että pitäs hetki puhkua vaan ja ootella et aukee täysin.

mutta vaikka mulla oli 4 synnytystä takana,viidennessä kätilö kehotti aloittaan ponnistamisen 7sentin kohdalla! kuulemma uudelleen synnyttäjällä ne reunta häipyy sinne....no eka kerta ku tuntu ettei lapsi tule ulos,mun kaikki paikat turpos jne.vaikeaa oli.onneksi oli spinaali etten sentään tuntenut mitään kipua!
luulen että kätilö mietti että spinaalin vaikutus loppuu pian että saatais lapsi maailmaan ennen sitä.'
nyt 6.lapsen kohdalla tiedän todella odottavani 10 sentin aukeamiseen tai ainakin 9-10 sentin.sillä ei tuo vauvan jumissa olo kivaa ollut....

Mulle kätilö sanoi (huusi), että ei saa ponnistaa, koska repeän muuten. Varmaankin tuo reunajuttu oli, koska hän sormilla korjasi jotakin ja sen jälkeen sain ponnistusluvan. Yhdellä ponnistuksella tuli :)

Seuraavassa kysyin luvan saako ponnistaa, kun oli sellainen tarve ja hän ihmetteli miksi kysyin, että tietenkin, anna mennä vaan.

Mulla keksimmäinen syntyi täysin luomuna enkä saanut mitään lupaa saatikka tarkistuksia ponnistamisen aikaan vaan meidän keskimmäinen neiti päätti vain tulla ja äkkiä. Multa meni vedet ja käskin miehen soittaa synnytyssairaalaan takas (olin just saanut sieltä luvan olla kotona niin pitkään kuin vain kivulta kestän) ja kun sieltä ei vastattu niin 112:n soitto ja samantien alkoi ponnistuttaa ja puhelimen päästä tuli vain ohje makuulle ja isä otti kopin. Ei sitä aina ehditä tutkimaan ja lupaa kysymään, kun synnytys vaan etenee omalla vauhdilla ja painollaan.

Minä olen saanut ponnistaa molemmista (epiduraali ja luomu) heti, kun olen ollut auki. Kummastakaan ei kyllä ollut tarvetta ponnistaa, ponnistin vaan, kun tuli supistus. Ihan tahdonvoimalla pusasin.

Yhteistyössä