Luomukätilöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???!!!

Vieras
Jyväskylässä on monta luomukätilöä. Eivätkä halua antaa puudutuksia. Eräs kätilö sanoi, että jos synnytyksestä ei kärsi niin tulee huono äiti. Viimeisimmässä synnytyksessä meidät vastaanottanut kätilö sepitteli, että en saisi puudutusta, koska sitä ja tätä... Onneksi hän ei ollut synnytykseen mukaan tullut kätilö!! Tämä luomukätilö yritti sanoa meidän synnytyskätilölle, että ei anneta puudutuksia kun ei viimeksikään annettu. Tähän kätilömme vastasi, että "kyllä se on kuule asiakas joka päättää haluaako puudutuksen vai ei, etkä sinä". Ensi kerralla otan asianajajan mukaan synnytykseen, jotta selviän mahdollisista luomukätilöistä! Ja haastetta en enää jätä tekemättä kohdalleni osuvaa luomukätilöä vastaan!!

Jyväskylän tilannetta oli joskus ihan tutkittukin, että puudutteita annetaan vähemmän kuin muissa sairaaloissa. Päätelmänä oli, että tuskin synnyttäjät ovat Keski-Suomessa sinnikkäämpiä synnyttämään luomuna kuin muualla, vaan että puudutteita ei anneta.

[QUOTE="Kkk";30190942]Ei kätilöt niitä puudutteita annakaan ;)
Ja aina voi pyytää toista kätilöä paikalle, jos ensimmäisen kanssa ei natsaa.[/QUOTE]

Eipä anna ei, mutta hän sen "puuduttajan" kutsuu paikalle... Niissä kivuissa vaan ei mielellään lähde synnytyshuoneesta käytäville etsimään toista kätilöä. Että asianajaja vaan mukaan hoitamaan sen seuraavan kätilön paikalle hakemisen, jos kohdalle osuu luomuintoinen vanhempi kätilö.

Eipä anna ei, mutta hän sen "puuduttajan" kutsuu paikalle... Niissä kivuissa vaan ei mielellään lähde synnytyshuoneesta käytäville etsimään toista kätilöä. Että asianajaja vaan mukaan hoitamaan sen seuraavan kätilön paikalle hakemisen, jos kohdalle osuu luomuintoinen vanhempi kätilö.

Ja synnyttäjällä ei ole mukana miestä tai muuta tukihenkilöä? Hänhän se voi toista kätilöä hakea/pyytää jos äiti ei itse siihen kykene.

Multa taas ovat kätilöt kyselleet väsyksiin asti, että mitäs kivunlievitystä tahtoisit, vaikka en ole tahtonut mitään.

Olen tosin onnistunut ihan ilman juristia kertomaan, että kiitos ei. Taisin säästää pitkän pennin, kun en tuollaista avustajaa tarvinnut.

[QUOTE="Kkk";30191009]Ja synnyttäjällä ei ole mukana miestä tai muuta tukihenkilöä? Hänhän se voi toista kätilöä hakea/pyytää jos äiti ei itse siihen kykene.[/QUOTE]

Ei sitä osaa etukäteen varautua tuollaiseen tilanteeseen, jos ei ole siihen aikaisemmin joutunut. Sitä kuvittelee olevansa kätilön armoilla. Seuraavalla kerralla osaakin sitten varautua tilanteeseen. Seuraavalla kerralla ei onneksi käynyt samoin. Eikä varmasti käy tulevallakaan kerralla!

Mä pelkäsin kans, että kohdalleni sattuu kätilö, joka ei puudutteista pidä. Olinkin ihan yllättynyt kun sisään mennessä olin auki 4-5cm ja kätilö sanoi, että haluanko heti epiduraalin. Siinä vaiheessa ei ollut vielä tarvetta, mutta kyllä siinä tunnin kuluttua oli niin tuskaset paikat, että oisin varmaan seonnut, jos en ois saanut levätä paria tuntia puudutteen avulla ennen ponnistusta.

Yhteistyössä