Lukio vai amis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opastat poikaasi miettimään, miksi hän haluaa "isona". Kavereita nyt saa joka koulusta, jopa paremmin kuin yläasteelta, kavereiden haaveiden perässä ei kannata juosta. Jos hänellä ei ole minkäänlaista hajua siitä omasta alasta, niin lukio on varmaan paras vaihtoehto saada sitä miettimisaikaa.

Yksi tuttavan poika jäi ilman opikselupaikkaa lukion jälkeen, kun haki vain suurimpiin haaveisiinsa kotipaikkakunnalla, paikkohin joihin on vielä tosi vaikea päästä. Syynä oli tyttökaveri, jonka takia ei voinut hakea muualta niitä kakkostoiveita, mihin todennäköisesti olisi päässytkin.

Mun mielestä ehdottomasti lukioon ja sitten yliopistoon. Nykypäivänä on hyvä saada korkea ja laaja-alainen koulutus, jonka suoritettuaan voi hakeutua mahdollisimman moneen paikkaan töihin. Jos käy amiksessa esim. metallialan koulutuksen, saa hyvän työpaikan ja tienaa rahaa mutta sitten jääkin työttömäksi, saattaa olla vaikea hakeutua ihan eri alalle töihin ja omalla alalle ei töitä välttämättä ole. Korkeakoulutetut yleensä työllistyvät nopeammin uudestaan. Käsittääkseni.

Mielestäni pääasia on, että suorittaa jonkun 2.asteen tutkinnon. Ihan sama mikä, siit voi sitten jatkaa eteenpäin niin kuin itseä kiinnostaa.

Pakko sanoa, että ei se nyt ihan sama ole, minkä suorittaa. Jossain lähihoitaja-tutkinnossa ei opiskella fysiikkaa, kemiaa, matematiikkaa jne oikeastaan juuri mitenkään, joten siitä on hankalampi ponkaista opiskelemaan esim. lääkikseen jos huomaakin sitten parikymppisenä että haluaaa lääkäriksi. Lukiossa taas saa kaikenkattavan tiedon, se pohjana on helppo hakea lukemaan yliopistoon mitä tahansa ainetta.

Mun mielestä amis on aina parempi vaihtoehto kuin lukio ja kaksoistutkinto on paras vaihtoehto (mun mielestä koko amis/lukio systeemi pitäisi yhdistää niin että kaikki opiskelee jonkun ammatin ja lisäksi laajasti "perus" aineita).
Pelkkä lukio pohja on tosi huono, koska jos heti lukion jälkeen ei huvitakaan mennä/pääse jatko-opikelemaan, niin on pulassa koska töitä ei lukio pohjalla saa ja ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Amiksen jälkeen on kaikki samat väylät auki kuin lukion jälkeenkin ja lisäksi vielä se ammatti, jota voi tehdä sitten jos ei opiskelupaikkaa saa.

Ammattikoulun tarjontaan kannattaa tutustua kunnolla. Meillä meinasi 9 luokan jälkeen (tosi huonon Opon takia) lapsella mennä hukkaan paljon aikaa, kun opo ei edes ollut osannut suositella lapselle muuta kuin sähkö- tai autonasentajan linjaa.
Lapsi itse halusi turvallisuusalalle, mutta sinne ei pisteet riittäneet. Otettiin sitten suoraan yhteyttä ammattikouluun ja sieltähän löystyi monenmonta linjaa, joista lapsi kiinostui (ja joita se Opo ei tunnu tänäkään päivänä tietävän)

Ammattikoulu, kuten toki moni tietääkin, on tosiaankin muutakin kuin raksa-auto-ja hoitoalaa.
Liiketalouden puolellakin varmasti paljon työelämän apuja.

Mun mielestä amis on aina parempi vaihtoehto kuin lukio ja kaksoistutkinto on paras vaihtoehto (mun mielestä koko amis/lukio systeemi pitäisi yhdistää niin että kaikki opiskelee jonkun ammatin ja lisäksi laajasti "perus" aineita).
Pelkkä lukio pohja on tosi huono, koska jos heti lukion jälkeen ei huvitakaan mennä/pääse jatko-opikelemaan, niin on pulassa koska töitä ei lukio pohjalla saa ja ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Amiksen jälkeen on kaikki samat väylät auki kuin lukion jälkeenkin ja lisäksi vielä se ammatti, jota voi tehdä sitten jos ei opiskelupaikkaa saa.

Tähän pitää kommentoida, että ihan vastikään julkistivat tutkimustuloksen, jossa yllättävästi paljastui, että pelkällä yo-tutkinnolla työelämään lähteneet ovat poikkeuksellisen hyvin työllistyneet: heidän työttömyysprosenttinsa oli selvästi pienempi kuin useimmilla muilla ryhmillä. Ja toinen kommentti: amiksen jälkeen EI ole kaikki samat väylät auki kuin lukion jälkeenkin.

[QUOTE="...";29066690]Tähän pitää kommentoida, että ihan vastikään julkistivat tutkimustuloksen, jossa yllättävästi paljastui, että pelkällä yo-tutkinnolla työelämään lähteneet ovat poikkeuksellisen hyvin työllistyneet: heidän työttömyysprosenttinsa oli selvästi pienempi kuin useimmilla muilla ryhmillä. Ja toinen kommentti: amiksen jälkeen EI ole kaikki samat väylät auki kuin lukion jälkeenkin.[/QUOTE]

Nyt puhuttiinkin pelkästään yo tutkinnon omaavista, juuri lukiosta valmistuneista. Ja mikä väylä ei ole auki?

Jos poikaa kiinnostaa nuo "pinnalliset" seikat, eli hieno auto parikymppisellä jne. voisit muistuttaa hänelle, että työelämässä pätee työelämän rytmi jo parikymppisenä: 4 viikon kesäloma ja muuten duunia se tavallinen 5 päivää viikossa, 8h päivässä. (Ja tämä on tietenkin yksinkertaistettu esimerkki ja ymmärrän, että on vuorotyötä jne). Aikuisuus siis iskee hyvin nopeasti ja sitä kestää vuosikymmeniä.

Amk- ja yo-opinnoissa on sen sijaan vapaampaa. Nuoruus jatkuu pidempään, vaikka elämä voi olla köyhempää, on se silti erilaista, ehkä rennompaa, kuin duunissa "kiinni" olevan. Välivuodet, reissaaminen, vaihdot maailmalla, opiskelijaelämä jne. on kuitenkin iso osa n. 20-25 vuotiaan elämää.

Tärkeintä on kuitenkin, että poika menee jonnekin. Amiksesta voi vaihtaa lukioon jos huomaa haluavansa teoreettisempaa opiskelua ja päin vastoin. Kunhan joku opiskelupaikka on niin siitä on hyvä lähteä eteenpäin.

Suoraan amiksesta ei käsittääkseni pääse yliopistoon tai korkeakouluun. Ammattikorkean kautta ainoastaan.

Mitä ihmettä sä höpäjät? Älä pliis kirjoittele tuollaisia olettamuksiasi, joku saattaa vielä ottaa todesta ja tulevaisuus pilalla.

Niille, jotka ovat käyneet amiksen/ylioppilas kirjoitukset menivät penkin alle, on oma väylänsä hakuprosessissä yliopistoon. Yleensä puolet menevät sisään pelkän pääsykokeen perusteella, ja toinen puoli pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteillä. Käytännössä esimerkiksi lääkikseen hakiessa yo-todistus on yhtä turhan kanssa, pääsykokeen on joka tapauksessa mentävä täysin nappiin.

Tämän lisäksi on aina mahdollisuus hakea avoimen väylän kautta. Avoimen yliopiston kurssit ovat auki jokaiselle.

Aika huonosti on asiat ylipäätään, jos on noin lusmulla asenteella liikkeellä. Amiksessako on se hyvää, että sen jälkeen voi vapaasti heittäytyä työttömyyskorvauksen pariin? :O Käsittämätöntä, mitä luuseripuhetta!

Alkuperäinen kirjoittaja rööreli;29066781:
Mitä ihmettä sä höpäjät? Älä pliis kirjoittele tuollaisia olettamuksiasi, joku saattaa vielä ottaa todesta ja tulevaisuus pilalla.

Niille, jotka ovat käyneet amiksen/ylioppilas kirjoitukset menivät penkin alle, on oma väylänsä hakuprosessissä yliopistoon. Yleensä puolet menevät sisään pelkän pääsykokeen perusteella, ja toinen puoli pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteillä. Käytännössä esimerkiksi lääkikseen hakiessa yo-todistus on yhtä turhan kanssa, pääsykokeen on joka tapauksessa mentävä täysin nappiin.

Tämän lisäksi on aina mahdollisuus hakea avoimen väylän kautta. Avoimen yliopiston kurssit ovat auki jokaiselle.

Itse asiassa mä kävin äsken googlettelemassa ja totesin saman. Toki avoimen yliopiston tiesin olevan avoin kaikille, mutta en tuota, että yliopistot muutenkin. Ok, mun omista yliopisto-ajoista on jo aikaa, onkohan tämä muuttunut jossain vaiheessa? Väärässä olin, myönnän. Mutta uskon silti, että aika poikkeuksellisen lahjakas saa opiskelija olla, jos ilman lukion pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa pääsee lääkikseen, joten väitän, että vaikka tuo mahdollisuus on teoriassa, käytännössä tilanne voi olla toinen.

Voin toki siinäkin olla väärässä ja varmasti näitä will huntingeja on pilvin pimein :)

[QUOTE="...";29066792]Itse asiassa mä kävin äsken googlettelemassa ja totesin saman. Toki avoimen yliopiston tiesin olevan avoin kaikille, mutta en tuota, että yliopistot muutenkin. Ok, mun omista yliopisto-ajoista on jo aikaa, onkohan tämä muuttunut jossain vaiheessa? Väärässä olin, myönnän. Mutta uskon silti, että aika poikkeuksellisen lahjakas saa opiskelija olla, jos ilman lukion pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa pääsee lääkikseen, joten väitän, että vaikka tuo mahdollisuus on teoriassa, käytännössä tilanne voi olla toinen.

Voin toki siinäkin olla väärässä ja varmasti näitä will huntingeja on pilvin pimein :)[/QUOTE]

Aika harva ylioppilaistakaan pääsee esimerkiksi sinne lääkikseen ilman pääsykoekursseja, jotka maksavat maltaita. En tosin tiedä mikä tilanne nytten, kun lääkiksen pääsykokeet muuttuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja 3lapsenäiti;29065657:
Mun poika on nyt ysillä ja se on varsinkin yläasteella ollut tosi hyvä koulussa, etenkin mieliaineissaan. Koko ajan ollut menossa lukioon, mutta nyt yhtäkkiä alkanut pohtia amista. Melkein kaikki pojat hänen luokaltaan menee amikseen ja jotenkin tuntuu, että kyllähän sitäkin kautta pääsee eteenpäin. Lisäksi pojalla on yksi hyvä kaveri (hänen serkkunsa myös). Tämä poika kävi amiksen ja pääsi heti aika hyväpalkkaiseen hommaan. Poikaan on tehnyt vaikutuksen kun nyt 20v tyyppi ajelee hienolla autolla ja muutenkin kotona on pelit ja vehkeet viimeisen päälle. Lukiolainen aloittelee tossa iässä vähintään viiden vuoden koulutusta eläen todella niukasti.

Mä haluun, että poika saa päättää ite. Mutta mua harmittaa kun hän on niin suuntautunut muilla tavoin. Ei hän oo ees koskaan ollut kiinnostunut mopoista, autoista sun muista pahemmin. Seuraa yhteiskuntaa jne. Mutta joku on alkanut kääntää hänen päätään. No ei se amis mikään katastrofi olis, mutta jotenkin musta tuntuu, että se ei sopis hänelle. Mitä ootte mieltä?

Lukio. Kaveripiiri vaikuttaa, toivottavasti ei mene kavereiden mukana vain...

Jos poikaa kiinnostaa nuo "pinnalliset" seikat, eli hieno auto parikymppisellä jne. voisit muistuttaa hänelle, että työelämässä pätee työelämän rytmi jo parikymppisenä: 4 viikon kesäloma ja muuten duunia se tavallinen 5 päivää viikossa, 8h päivässä. (Ja tämä on tietenkin yksinkertaistettu esimerkki ja ymmärrän, että on vuorotyötä jne). Aikuisuus siis iskee hyvin nopeasti ja sitä kestää vuosikymmeniä.

Amk- ja yo-opinnoissa on sen sijaan vapaampaa. Nuoruus jatkuu pidempään, vaikka elämä voi olla köyhempää, on se silti erilaista, ehkä rennompaa, kuin duunissa "kiinni" olevan. Välivuodet, reissaaminen, vaihdot maailmalla, opiskelijaelämä jne. on kuitenkin iso osa n. 20-25 vuotiaan elämää.

Tämä on juuri se syy, joka sai tyttäreni menemään lukioon. Hän pohti samoja juttuja kuin aloittajan poika ja oli kaveriporukkansa ainoa lukiota harkitseva. Peruskoulussa pärjäsi hyvin ja oli lukijatyyppiä, mutta ajatus palkasta jo muutaman vuoden kuluttua kiehtoi. Naapurini tytär sai oman tyttäreni päätymään lukioon, sillä hän kertoi hauskoja tarinoita opiskelijaelämästä ja sai "vapauden" kuulostamaan palkkaa houkuttelevammalta.

Nyt tämä minun tyttäreni opiskelee kolmatta vuotta diplomi-insinööriksi ja on monesti sanonut miten tyytyväinen oli että valitsi lukion. Vanhat amikseen suunnanneet kaverit ovat työttömänä, töissä tai jatkamassa opintoja ja osan kanssa ovat edelleen hyvinkin tiiviisti yhteydessä.

Toivottavasti aloittajan poika löytää itselleen mieluisan paikan, oli se sitten missä tahansa koulussa.

[QUOTE="poikia3";29065855]ihan turha sepustus. Miehet tienaavat samassa ammatissa koulutustasosta huolimatta aina enemmän kuin naiset. Korkeimmat palkat vaativat korkeakoulututkinnon. Ja naiset tienaavat vähemmän kuin miehet, koska valitsevat ammatteja, joissa on pieni palkka! Itse tilaan liki 5 tonnia kuussa ja enemmän kuin mieheni.

Minusta lapsen pitäisi saada valita itse, mutta jos lapsi ei tiedä miksi haluaa, minä suosittelisin lukiota.[/QUOTE]

Mä oon siltä osin samaa mieltä, että JOS ei tiedä, mitä haluaa, niin lukio antaa yleis-sivistyksen lisäksi aikaa miettiä, mitä haluaa! Mutta sit taas, jos poika on itse aivan varma halustaan mennä amikseen, niin anna mennä ja tsemppaa sitä! Mut aikanaan äiti vain ilmoitti lukioon, vaikka oisin halunnut kauppaopistoon (joskus 80-luvulla siis), ja persiilleen meni! Koska en itse lukioon edes halunnut, annoin mennä ihan alamäkeä kaikki ja lopetinkin sen tokan luokan jälkeen, ja tänä päivänäkään en ole kouluttautunut sen enempää, kuin työelämässä on mahdollista ollut.. Omat lapseni taas ovat kovasti "valveutuneita" ja tietävät aika tarkkaan suunnitelmansa eteenpäin; esikko kävi lukion ja on nyt yliopistossa, toka taas meni lukion jälkeen ammattikorkeakouluun ja kolmonen kirjoittaa ensi keväänä..Nelonen on nyt ysillä, ja pitää itsestään selvänä, että hänkin menee lukioon... Nuorelle pitää antaa se valinnanvapaus, mutta tärkeäähän on juurikin se, kuten joku aiemminkin kirjoitti; että hakeutuu johonkin jatko-opintoon, eikä jää vain miettimään "mitä tekisi"...

Ratkaisevaa on se, mitä haluaa tehdä isona. Jos haluaa tehdä lähihoitajan työtä, niin ei kannata opiskella lääkäriksi. Ei se lukion käyminenkään hukkaan mene, jos sinne haluaa itse. Valinnat on saatava tehdä itse, mutta ohjailla voi ja antaa miettimisen aihetta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä-isona;29067279:
Ratkaisevaa on se, mitä haluaa tehdä isona. Jos haluaa tehdä lähihoitajan työtä, niin ei kannata opiskella lääkäriksi. Ei se lukion käyminenkään hukkaan mene, jos sinne haluaa itse. Valinnat on saatava tehdä itse, mutta ohjailla voi ja antaa miettimisen aihetta.

Näin. Paitsi että onhan se melkein mahdotonta tietää 15-vuotiaana, mitä elämässään haluaa tehdä, kun ei ole vielä omaa kokemusta yhdestäkään alasta tai työpaikasta, ja oma henkilökohtainen kasvu on vähintäänkin vaiheessa.

Vaikka onnistuisi löytämään oman ammattinsa, voi olla että koko ammattikunta häviää tulevaisuudessa. Opiskelu on toistaiseksi Suomessa maksutonta, muttei välttämättä ikuisesti. Siksi varovasti suosittelisin teinille lukiota, pitkää nuoruutta ja avointa elämänasennetta. Niitä autoja ehtii kyllä ostella.

Yhteistyössä