Lukio vai amis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3lapsenäiti

Vieras
Mun poika on nyt ysillä ja se on varsinkin yläasteella ollut tosi hyvä koulussa, etenkin mieliaineissaan. Koko ajan ollut menossa lukioon, mutta nyt yhtäkkiä alkanut pohtia amista. Melkein kaikki pojat hänen luokaltaan menee amikseen ja jotenkin tuntuu, että kyllähän sitäkin kautta pääsee eteenpäin. Lisäksi pojalla on yksi hyvä kaveri (hänen serkkunsa myös). Tämä poika kävi amiksen ja pääsi heti aika hyväpalkkaiseen hommaan. Poikaan on tehnyt vaikutuksen kun nyt 20v tyyppi ajelee hienolla autolla ja muutenkin kotona on pelit ja vehkeet viimeisen päälle. Lukiolainen aloittelee tossa iässä vähintään viiden vuoden koulutusta eläen todella niukasti.

Mä haluun, että poika saa päättää ite. Mutta mua harmittaa kun hän on niin suuntautunut muilla tavoin. Ei hän oo ees koskaan ollut kiinnostunut mopoista, autoista sun muista pahemmin. Seuraa yhteiskuntaa jne. Mutta joku on alkanut kääntää hänen päätään. No ei se amis mikään katastrofi olis, mutta jotenkin musta tuntuu, että se ei sopis hänelle. Mitä ootte mieltä?

Amis, jos on ehdottoman varma, että autoala tms. on hänen juttunsa ja on tosi kiinnostunut.

Jos ei yhtään ole haaveita / unelmia, mikä se oma ala/ammatti voisi olla ja arvosanat keskitasoa tai paremmat, niiin lukioon miettimään ja kasvamaan. Yhden lukiovuoden jälkeen ajatukset voi olla selkeämmät ja sitten voi siirtyä amikseen omalle alalleen.

Lukiossa oppii kuitenkin kieliä ja yleistietoa ihan eri tavalla kuin amiksessa, joten lukiovuosi 16-vuotiaalla ei mene täysin hukkaan, vaikka koulumenestys ei päätä huimaisi.

[QUOTE="vieras";29065671]Kaksoistutkinto. Sitten on amisviiksi ja ylioppilas.[/QUOTE]

No siis kun kaverit on isossa roolissa tossa, niin tää olis sitten kumminkin eri linja. Mieluummin menee lukioon jos ei mee "kaverien perässä".

Pojan matikan opettaja ja äidinkielen opettaja ovat kai jollain missiolla, että poika menis lukioon. Mä luulen, että se on jotenkin vaikuttanut negatiivisesti, koska mun poika on monissa asioissa kauhee vastarannan kiiski. Eli kun sen pitäis mennä lukioon, niin ei sit haluakkaan. Silti aika tyhmää olis mennä amikseen jos just noi aineet kiinnostaa. Ei siellä amiksessa varmaan kauheesti aineita kirjoitella...

[QUOTE="vieras";29065696]Amis, jos on ehdottoman varma, että autoala tms. on hänen juttunsa ja on tosi kiinnostunut.

Jos ei yhtään ole haaveita / unelmia, mikä se oma ala/ammatti voisi olla ja arvosanat keskitasoa tai paremmat, niiin lukioon miettimään ja kasvamaan. Yhden lukiovuoden jälkeen ajatukset voi olla selkeämmät ja sitten voi siirtyä amikseen omalle alalleen.

Lukiossa oppii kuitenkin kieliä ja yleistietoa ihan eri tavalla kuin amiksessa, joten lukiovuosi 16-vuotiaalla ei mene täysin hukkaan, vaikka koulumenestys ei päätä huimaisi.[/QUOTE]

Ei oo mitään erityisiä haaveita, ei ainakaan semmosia mitä olis sanonut. Tuntuu olevan melkein kaikesta kiinnostunut, ainakin vähän. Siis kyllä hän on autoistakin kiinnostunut, mutta ei samalla tavalla kuin moni muu tuon ikäinen poika.

Sitäpaitsi olen itse käynyt vain amiksen ja opiskelen yliopistossa. Jos kiinnostusta piisaa niin ovet ovat kaikkialle avoimet..

Minkäs linjan kävit amiksessa ja mitä nyt opiskelet yliopistossa?

Mun mies on kans käynyt amiksen aikoinaan ja on nykyään diplomi-insinööri, että tosiaan kyllä se noinkin menee. Mun mies oli tosi hyvä matikassa, mutta onneton kielissä. Aloitti lukion ja kävi vuoden, mutta vaihtoi sit amikseen.

Myös amiksesta saa yleisen jatko-opintokelpoisuuden nykyään. Tie ei siis ole esim. yliopistoon suljettu, vaikka kävis amiksen.
Toki lahjakkaalle nuorelle kasoistutkinto antaa enemmän eväitä kuin lukio tai amis yksinään.

[QUOTE="Muuan";29065735]Myös amiksesta saa yleisen jatko-opintokelpoisuuden nykyään. Tie ei siis ole esim. yliopistoon suljettu, vaikka kävis amiksen.
Toki lahjakkaalle nuorelle kasoistutkinto antaa enemmän eväitä kuin lukio tai amis yksinään.[/QUOTE]

Miksi sitten yleensä ne kaikkein lahjakkaimmat käyvät "vain" lukion? Jos tähtää korkeelle, niin ei sitä ammattitutkintoa todellakaan tarvitse. Kaksoistutkinto on sopivin ratkaisu käytännönläheiselle suorittajalle, jolla kuitenkin on jonkun verran lukupäätä. Mutta jos oikeesti tähtää ylös, niin parempi panostaa vaikka siihen, että ottaa lukiossa maksimikurssit.

Kaksoistutkinnon lukio on todella karsittu ja eipä sielläkään paljon esseitä kirjoitella. Jos poikasi on noin lahjakas, suosittelen lämpimästi lukiota. Mutta ei se pakolla mihinkään muutu. Voit yrittää perustella tätä asiaa, mutta ei se maailma siihen kaadu, jos poikasi menisi amikseen.

Luulis muuten, että poikana ei se haittais, että lukiossa on paljon tyttöjä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sirpateräs;29065756:
Miksi sitten yleensä ne kaikkein lahjakkaimmat käyvät "vain" lukion? Jos tähtää korkeelle, niin ei sitä ammattitutkintoa todellakaan tarvitse. Kaksoistutkinto on sopivin ratkaisu käytännönläheiselle suorittajalle, jolla kuitenkin on jonkun verran lukupäätä. Mutta jos oikeesti tähtää ylös, niin parempi panostaa vaikka siihen, että ottaa lukiossa maksimikurssit.

Kaksoistutkinnon lukio on todella karsittu ja eipä sielläkään paljon esseitä kirjoitella. Jos poikasi on noin lahjakas, suosittelen lämpimästi lukiota. Mutta ei se pakolla mihinkään muutu. Voit yrittää perustella tätä asiaa, mutta ei se maailma siihen kaadu, jos poikasi menisi amikseen.

Luulis muuten, että poikana ei se haittais, että lukiossa on paljon tyttöjä :)

Lahjakkuutta on monenlaista ja siksi on älyllisesti köyhää väittää lahjakkaimpien menevän lukioon.

No mää oon aatellut että pojathan menee paljon enempi amikseen kuin tytöt ja ne kanssa tienaa paremmin. Että kyllä amiksen kautta tienaa paremmin. Ainakin kun menee oikeelle linjalle. Mun mies on käyny amiksen ja meillä on iso talo hienolla tontilla ja kaksi uudehkoa autoa. Mun serkku on yläasteen jälkeen opiskellu yli 10 vuotta ja sen mies kanssa. Ny ne on yli 30v ja eka lapsi vasta tulossa ja asuvat kerrostalossa.

Ite oon käyny lukion ja ei se ny turha koulu ollu, mutta ei sillä pelkällä yo-tutkinnolla tee mitään. Oon käyny paljon enempi kouluja kuin mieheni (oon tradenomi) ja aina tienannu vähempi kuin se.

[QUOTE="vieras";29065792]Lahjakkuutta on monenlaista ja siksi on älyllisesti köyhää väittää lahjakkaimpien menevän lukioon.[/QUOTE]

No juu on, mutta viittaisin noihin lahjoihin mitä mainittiin. Jos suurimmat vahvuudet on äidinkieli ja matikka, niin lukio on paras paikka.

Jos voisin nyt valita toisin, niin menisin amikseen tai tekisin kaksoistutkinnon.

Pelkällä ylioppilaspohjalla on nykyään ihan hiton vaikea saada duunia jatko-opintojen ajaksi. Lukio ei valitettavasti valmista mihinkään ammattiin ja pelkällä pärstäkertoimella on vaikea kilpailla työmarkkinoilla. Ilman ammattitutkintoa nuori ei myöskään tule saamaan työttömyystukea, mikäli työllistyminen pitkittyy.

Poika olis hyvin päässyt lukioonkin,mutta ei ole lukumiehiä ja oli hyvin tietäväinen mille valalle haluaa. Meni siis aqmikseen ja on ollut tosi tyytyväinen valintaansa.

No mää oon aatellut että pojathan menee paljon enempi amikseen kuin tytöt ja ne kanssa tienaa paremmin. Että kyllä amiksen kautta tienaa paremmin. Ainakin kun menee oikeelle linjalle. Mun mies on käyny amiksen ja meillä on iso talo hienolla tontilla ja kaksi uudehkoa autoa. Mun serkku on yläasteen jälkeen opiskellu yli 10 vuotta ja sen mies kanssa. Ny ne on yli 30v ja eka lapsi vasta tulossa ja asuvat kerrostalossa.

Ite oon käyny lukion ja ei se ny turha koulu ollu, mutta ei sillä pelkällä yo-tutkinnolla tee mitään. Oon käyny paljon enempi kouluja kuin mieheni (oon tradenomi) ja aina tienannu vähempi kuin se.

ihan turha sepustus. Miehet tienaavat samassa ammatissa koulutustasosta huolimatta aina enemmän kuin naiset. Korkeimmat palkat vaativat korkeakoulututkinnon. Ja naiset tienaavat vähemmän kuin miehet, koska valitsevat ammatteja, joissa on pieni palkka! Itse tilaan liki 5 tonnia kuussa ja enemmän kuin mieheni.

Minusta lapsen pitäisi saada valita itse, mutta jos lapsi ei tiedä miksi haluaa, minä suosittelisin lukiota.

Korkeakoulutetut hankkivat lapsensa tyypillisesti matalasti koulutettuja myöhemmin.

Toiset tykkäävät asua kaupungissa, lähempänä palveluja jne - se, ettei serkkusi omista omakotitaloa, ei varmaankaan kerro mitään hänen tuloistaan? Jos serkkusi kerrostaloasunto sijaitsee kaupungin keskustassa, se saattaa sitä paitsi hyvinkin olla arvokkaampi kuin teidän omakotitalonne... :whistle:

Mä olen aina edennyt kiinnostukseni mukaan. Menin amikseen opiskelemaan puutarha-alaa. Nälkö kasvoi syödessä. Hain opiskelemaan yliopistoon biologiaa ja pääsinkin ensi yrittämällä sisään. Opiskelin kiinnostavia kursseja, kun löysinkin uuden kutsumukseni amk:sta. Valmistuin sieltä ja nyt tienaan ihan hyvin.

Lukio ei olisi antanut minulle mitään muuta kuin biologian kurssit. Kaikki muu olisi ollu mielestäni turhaan ja motivaatio opiskeluun olisi puuttunut.

Jos voisin ite valita niin kävisin kaksoistutkinnon. Valitsin siis aikoinaan lukion ja tässä sitä ollaan yli kakskymppinen jolla ei vielä koulutusta. Amiksesta saat kuitenkin sen koulutuksen ja pääsee sitten muihin hommiin kuin näihin joihin ei vaadita koulutusta. Ehkä teidän tapauksessa pojan kuitenkin kannattaisi mennä lukioon.

Itse olen aina töitä saanut ja kaikkialta mihin olen halunnut, asenteesta ja luonteesta se on kiinni. Opiskelemaan on kuitenkin TAAS haettava.

[QUOTE="vieras";29065737]Ammattikoulu on aina lukiota parempi vaihtoehto.[/QUOTE]

Ei aina ole, riippuu mitä itse haluaa tulevaisuudelta. Jos amishommat ei tippaakaan kiinnosta, niin se on pelkkää ajan hukkaa.

Yhtenä ääripäänä sopivan lukion ja kurssiyhdistelmät valitsemalla voi suorittaa jopa yliopiston ensimmäisen vuoden opintoja osana lukiota ja tarpeeksi hyvin pärjäämällä on opiskelupaikka siellä valmiina ilman mitään hakuja lukion jälkeen.

Minä kyllä ehdottomasti kannattaisin lukioon menemistä, jos kerran hän pärjää hyvin lukuaineissa eikä vielä tarkkaan tiedä miksi isona haluaa. Lukio ei estä käytännölliseen ammattiin hakeutumista myöhemmin, jos siltä tuntuu, mutta lukio avaa mielettömän paljon enemmän ovia kuin ammattikoulu.

Meilläkin tyttö (yläasteella) puhui vähän aikaa sitten amikseen menosta, kun jotkut kaverit ovat sinne aikeissa mennä. Me kyllä olemme miehen kanssa sitä mieltä, että hänen kannattaa mennä lukioon ilman muuta, muuten haaveet eläinlääkärin tms. ammateista voi kyllä heittää romukoppaan - tai sitten joutuu tekemään moninkertaisen työn myöhemmin.

Kaksoistutkinto voisi olla ihan jees, jos lapsi jo selkeästi tietää mille alalle on suuntautumassa. Mutta noin yleisesti ottaen ihan lapsen tulevaisuuden takia suosittelen lukiota sen laaja-alaisuuden vuoksi.

Yhteistyössä