Luitteko jo? Kamalaa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyynel"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyynel"

Vieras
8-vuotiaan tytön kuolemaan johtaneen teon hirvittävyys paljastui tänään Helsingin käräjäoikeudessa, jossa luettiin tytön isän ja äitipuolen murhasyytteet.
Syyttäjä Eija Velitskin mukaan 35-vuotias laulajaisä ja tämän 47-vuotias äitipuoli olivat sitoneet ja pakanneet tytön kammottavalla tavalla, kun tämä oli menossa nukkumaan viime äitienpäivän aattoiltana.

Syytten mukaan pariskunta oli sitonut tytön kädet selän taakse ideaalisiteellä ja varmistaneet sitomisen nippusiteellä. He olivat laittaneet tytön selälleen vuodesohvalle ja käärineet tämän kauttaaltaan lakanaan, joka oli kulmia myöten suljettu pyykkipojilla.

Tämän jälkeen äiti hakkasi tyttöä, ja hänen kasvojensa ympäri käärittiin teippiä. Hänet sidottiin sängyn laitaa vasten. Tähän tilaan tyttö oli syytteen mukaan jätetty ainakin neljäksi tunniksi.

Syyttäjä Velitskin mukaan tukehtumiskuolema kesti oikeuslääketieteellisten tutkimusten perusteella neljästä kuuteen tuntia.

Lopulta äitipuoli huomasi, että tyttö oli oudon liikkumaton sillä välin, kun isä oli parvekkeella tupakalla. Tyttö oli kuollut.

- Teko on tehty vakaasti harkiten ja se on erityisen raaka ja julma. Erityistä raakuutta kuvastaa, että se on kohdistettu täysin puolustuskyvyttömään lapseen, Velitski sanoi.

Teko toistunut aiemmin kymmeniä kertoja

Syytteen teonkuvauksen kammottavuutta lisää se, ettei kyseessä ollut suinkaan ensimmäinen kerta. Syyttäjän mukaan vastaava sitominen oli toistunut huhti-toukokuussa 2012 ainakin 25 kertaa.

Tyttöä oli pahoinpidelty myös muilla tavoin, kuten tukistamalla, pakottamalla syömään, antamalla remmiä ja niin edelleen.

Isä ja äitipuoli kiistävät murhasyytteen. Isä myönsi aiheuttaneensa "huolimattomuudella" tytön kuoleman.

Äitipuoli myönsi törkeän pahoinpitelyn ja törkeän kuolemantuottamuksen. Hän myöntää lisäksi muihin tekoihin liittyvät syytteet pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta.

Isä kiistää muut syytteet.

Äitipuolta syytetään myös väärän henkilötiedon antamisesta, koska hän oli esiintynyt tekaistulla henkilöllisyydellä "Nadja"-nimisenä ranskalaiseurooppalaisena lääkärinä.

Käräjäoikeus pohtii paraikaa syytettyjen passittamista mielentilatutkimukseen.

Voi kuinka kamalaa.
Miksi lapsi on suostunut menemään isälleen? Miksi äiti ei ole epäillyt mitään tai tehnyt mitään jos on asiasta tiennyt (ja miksi ei olisi tiennyt).

Olen siis ymmärtänyt että lapsi olisi pääsääntöisesti asunut äitinsä luona.

Niin kamalaa, ei sanat riitä kuvaamaan sitä voimatonta vihaa mitä tunnen tekijää kohtaan. sairaat paatuneet karmivat ihmiset, saavat ansionsa mukaan, mutta koskaan eivät voi hyvittää tekoaan vaikka kuolisi itse kitumalla. :(

Voi kuinka kamalaa.
Miksi lapsi on suostunut menemään isälleen? Miksi äiti ei ole epäillyt mitään tai tehnyt mitään jos on asiasta tiennyt (ja miksi ei olisi tiennyt).

Luitko itse? Kolmas aloitus jo samasta asiasta.

Kiiaville;
Lapsen syy siis? Ehkä pelkäsi, oli masentunut, kiltti tyttö? Ei arvannut kuolevansa? Äiti on tehnyt lastensuojelulle ilmoituksia, ole ystävällinen ja jätä spekulaatiot kun et asioista tiedä, loukkaat vain asianosaisia.

Kauheaa. Ei riitä sanat kuvaamaan. Miten hirvittävä kuolema, hitaasti tukehtumalla.

Tuohon että miksi tyttö on mennyt isälleen.. lapset ovat yllättävän lojaaleja vanhemmilleen. Itse tuon ikäisenä koin myös hirveyksiä isäni ja hänen naisystäväni luona. Sitä kesti vuosikaudet. Isä sanoi että ei saa kertoa, ja jotenkin uskon. Itsesyytökset ovat olleet kovat, miksi en kertonut äidille tai kenellekään. Ja nykyään maksan mielenterveydelläni.
Monet on kysyneet, miksi menin ja miksi en kertonut. En tiedä, en tosiaankaan osaa vastata siihen. Lapsi ei varmaan osaa ajatella samalla tavalla järkevästi kuin aikuinen. Ajattelin kai että niin se on sovittu että menen isälle joka toinen viikonloppu ja niin minä menin ja rakastin/rakastan isää kaikesta huolimatta.

Ää, miks menin ees lukemaan. Mä en jotenkin oon oman lapsen syntymän jälkeen pystynyt lukemaan tällasia juttuja, tulee ihan karmea olo.. Kuinka joku voi tehdä mitään tollasta pienelle lapselle?! Ei mene ymmärrykseen, ei mitenkään. Jotenkin pystyn kuvittelemaan, jos on jollekin aikuiselle TODELLA vihainen ja sitten tekee jotain (tosin en sitäkään juuri missään tapauksessa), mutta pienelle puolustuskyvyttömälle lapselle.. Itsellä parivuotias ja tulee niin helvetin paha olo kun ajattelee, että lapsi olis jossain pahoinpideltävänä ja hädissään. Noniin, nyt lopetan ajattelemisen ja siirryn johonkin mukavampaan aiheeseen..

lapsi parka ei ole tuntenut vaihtoehtoja eikä ole kyennyt lähtemään. lapsille lähteminen ei ole vaihtoehtojen joukossa koska ongelmanratkaisu ei ole vielä niin kypsää. eikä ole ollut ketään läheistä jolle kertoa kauhustaan? ei ole osannut paeta, on tottunut että ihmisten luo ei ole pääsyä, ei oman äidinkään luo, ja lastensuojeluviranomaisetkin vieneet takaisin kotiin :´(

Voi kuinka kamalaa.

Minä taas olen ymmärtänyt, että lapsen huoltajuus oli myönnetty isälle.

Mutta aivan kamalaa joka tapauksessa. Ei YHDENKÄÄN lapsen pitäisi IKINÄ joutua kokemaan tuollaista. Miten voi ihminen ollakaan noin julma. Ja vielä omalle lapselleen...

Kauheaa. Ei riitä sanat kuvaamaan. Miten hirvittävä kuolema, hitaasti tukehtumalla.

Tuohon että miksi tyttö on mennyt isälleen.. lapset ovat yllättävän lojaaleja vanhemmilleen. Itse tuon ikäisenä koin myös hirveyksiä isäni ja hänen naisystäväni luona. Sitä kesti vuosikaudet. Isä sanoi että ei saa kertoa, ja jotenkin uskon. Itsesyytökset ovat olleet kovat, miksi en kertonut äidille tai kenellekään. Ja nykyään maksan mielenterveydelläni.
Monet on kysyneet, miksi menin ja miksi en kertonut. En tiedä, en tosiaankaan osaa vastata siihen. Lapsi ei varmaan osaa ajatella samalla tavalla järkevästi kuin aikuinen. Ajattelin kai että niin se on sovittu että menen isälle joka toinen viikonloppu ja niin minä menin ja rakastin/rakastan isää kaikesta huolimatta.
Niin surullista, mutta totta. Lapset on todella lojaaleja, helppo vaientaa.. Onneksi mun lapseni avasivat suunsa kun pakottamalla pakotin, arvelin että jotain oli vialla kun olivat aina niin vihamielisiä isältä tullessaan..ja siihen päättyikin tapaamiset.
Pistää jälleen miettimään mitenkä yleistä tuo sitten todellisuudessa onkaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27022789:
Niin surullista, mutta totta. Lapset on todella lojaaleja, helppo vaientaa.. Onneksi mun lapseni avasivat suunsa kun pakottamalla pakotin, arvelin että jotain oli vialla kun olivat aina niin vihamielisiä isältä tullessaan..ja siihen päättyikin tapaamiset.
Pistää jälleen miettimään mitenkä yleistä tuo sitten todellisuudessa onkaan :(

Mun äitikin on sanonut sitä, että miksi hän ei udellut multa tarkemmin. Mutta eihän sille enää mitään voi.. :( Siihen aikaan ei ollut edes kännyköitä, muuten varmaan olisin soittanut äidille joskus että tulee hakemaan mut pois. Mua oli kielletty koskemasta lankapuhelimeen enkä siihen päässyt käsiksi muutenkaan. Nykyään varmaan naapuritkin huomaisivat jotain ja soittaisivat edes poliisin, silloin ei.
Hienoa että sun lasten ei tartte enää kärsiä tapaamisista :) Jos mun lapsi alkaa isäänsä säännöllisesti tapaamaan niin haluan kans kyllä tietää kaiken.

Mutta sitä meinaan että tässä on turha alkaa syyttelemään lasta tai lapsen äitiä. Syylliset ovat isä ja hänen naikkosensa, HE ovat lasta kiduttaneet.

Ei todellakaan ole sanoja kuvaamaan tuntemuksia mitä tapaus herätti. Niin sairasta ja oksettavaa, että ei voi edes käsittää tuollaista olevan olemassa.

Lapsi raukka kärsi niin paljon :'( Kuinka voi olla mahdollista että tuota ei ole huomattu ja lasta otettu pois! Kuinka isä voi myöntää olleensa "huolimaton"! Mistä ihmeestä edes kumpuaa ajatus sitoa lapsi ja kääriä johonkin lakanaan :(

Niin, äänestäkää vaan niitä hyysäripuolueita :D

Itseppähän näihin tapauksiin olette syypäitä. Sossutätikin noudattaa vain lakeja, jotka TEIDÄN äänestämänne ehdokkaat ovat hyväksyneet ja säätäneet. :P

Kyllähän se sossutäti varmaan on nähnyt lapsen kärsimyksen, mutta ei vaan lakiehdot huostaanotolle ole täyttyneet.

Mun äitikin on sanonut sitä, että miksi hän ei udellut multa tarkemmin. Mutta eihän sille enää mitään voi.. :( Siihen aikaan ei ollut edes kännyköitä, muuten varmaan olisin soittanut äidille joskus että tulee hakemaan mut pois. Mua oli kielletty koskemasta lankapuhelimeen enkä siihen päässyt käsiksi muutenkaan. Nykyään varmaan naapuritkin huomaisivat jotain ja soittaisivat edes poliisin, silloin ei.
Hienoa että sun lasten ei tartte enää kärsiä tapaamisista :) Jos mun lapsi alkaa isäänsä säännöllisesti tapaamaan niin haluan kans kyllä tietää kaiken.

Mutta sitä meinaan että tässä on turha alkaa syyttelemään lasta tai lapsen äitiä. Syylliset ovat isä ja hänen naikkosensa, HE ovat lasta kiduttaneet.

Mä siirtäisin vastuuta myös ls-asiaa hoitaneille viranomaisille, jos kerran useita ilmoituksia tehty naapureiden ja äidin taholta, niihin olisi ollut aihetta reagoida voimakkaammin.
On hyvä asia että ls-ilmoitusten kynnys on alentunut, mutta samalla se varmastikin ruuhkauttaa lastensuojelua niin että aiheellisiakin ilmoituksia hoidetaan "juosten kusten".

Sosiaaliviranomaiset olivat tienneet tytön huonoista kotioloista jo vuosia. Loppuvuodesta 2011 tyttö otettiin JÄLLEEN KERRAN huostaan ja sijoitettiin tilapäisesti vastaanottokotiin Meripihan perhetukikeskukseen Herttoniemeen.

Muutaman kuukauden laitossijoituksen jälkeen sosiaalityöntekijät kuitenkin päättivät, että isälle ja tämän uudelle naisystävälle annetaan vielä mahdollisuus yrittää vanhemmuutta.

Sijoitus purettiin ja tyttö palautettiin asumaan isänsä, 35-vuotiaan laulajan, ja tämän 47-vuotiaan naisystävän luo. Vain kaksi kuukautta myöhemmin viime äitienpäivänä tyttö kuoli kotonaan aamuyöllä.

Voi kuinka kamalaa.

Minä taas olen ymmärtänyt, että lapsi ei asunut missään vaiheessa äitinsä kanssa, vaan oli asunut isänsä kanssa jo pidempään. Ja isän luota oli huostaanotettu USEAMPAAN kertaan, mutta palautettu sitten takaisin isälleen.

Aivan sairasta..

Mä niin ihmettelen näitä vanhempia jotka on eronneet ja yhteishuoltajuus. Toisella puolen lapsia pahoinpidellään, miksi ne lapset kuitenkin laitetaan sinne??
Näitä on meinaan valitettavan paljon.

Hyi vittu oikeesti. En yleensä edes ole mikään järkyttyjä tälläisissä asioissa, mutta tämä on kyllä todella oksettava tapaus. Pitää olla melkoisia ongelmia isällä ja äitipuolella, jos tuohon ovat ryhtyneet.

• Tykkää
Reactions: newbie
Hyi vittu oikeesti. En yleensä edes ole mikään järkyttyjä tälläisissä asioissa, mutta tämä on kyllä todella oksettava tapaus. Pitää olla melkoisia ongelmia isällä ja äitipuolella, jos tuohon ovat ryhtyneet.

Ja tälläisille olisi oikeesti joku kivityskuolema ihan paikallaan. Mutta eivätpä tule pääsemään vankilassakaan helpolla, kiitos muiden vankien.

• Tykkää
Reactions: newbie
Ärsyttävää, kun näitä pitää lukea. Pitäis vaan miettiä ruusunkukkasia ja kesätuulia.

Mut jotenkin ajattelen melkein helpotuksena, että tuo lapsi kuoli. Jos kuitenkin ollut useista huostaanotoista huolimatta huoltajuus isällä, niin minkähänmoinen vuoden äiti lapsen äiti on. Korostan, että mulla ei ole minkäänmoista tietoa lapsen äidistä, väkisinkin tulee vaan jutttuja mieleen...

Mutta siis helpotus pienelle, ettei kukaan häntä voi enää satuttaa. Hän nukkuu nyt ehkä ensimmäistä kertaa ilman pelkoa.

Yhteistyössä