Luin juuri kaksplussan kolumnin "Tuplahelppoa"

  • Viestiketjun aloittaja "Tuplamamma"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23058158]Monissa kunnissa monikkoperheet on etusijalla esim. perhetyön ja kotiavun jaossa. Ei välttämättä teidän kunnassa. Kaksosilla jo raskausaikana myös yleensä tiheämpi seuranta (en tiedä koetaanko siitä hyötyä/koetaanko tueksi:D )[/QUOTE]

Se tiheämpi seuranta kyllä johtuu riskiraskaudesta, ei siitä että kaksosten odottajia hemmoteltaisiin ylimääräisillä ultrilla ja muilla käynneillä. Eiköhän likipitäen jokainen vaihtaisi sen riskiraskauden mielellään normaaliraskauteen ja harvempaan neuvolaseurantaan...

Nimim. Joskus kyllästymiseen asti ultrissa juosseena vaikkei kaksosia olekaan
 
"Äippä"
vaikea löytää mitään huumoria tai positiivista sanottavaa tuosta kirjoituksesta. Idiootti kun kirjoittaa niin montaa monikkoäitiä loukkaavan kolumnin. Huonoa harkintaa valita tuollainen aihe, ihme että tuo kolumni on ylipäätään julkaistu.
 
"juu"
Vaikka ikäeroa olis se 10 kk vähintään, niin ei voi todellakaan verrata. Kaksi täysin samassa kehitysvaiheessa olevaa tuo niin paljon lisätyötä, ettei sitä voi ymmärtää jos ei ole kaksosia itsellä. Joka kehitysvaihe tuo lisää haasteita kaksosten kohdalla. Mutta helpottaa kun lapset alkaa oleen leikki-ikäisiä, puhuvia lapsia. Silloin heillä on leikki-seuraa toisistaan, ja alkuvuosien rankkuus palkitaan :)
 
lkjhgsa58221
Mä luin eilen kolumnin ja tuli tosi ristiriitanen olo!Toisaalta mä olen sitä mieltä että me ollaan päästy kaksosten kanssa paljon helpommalla kun esim. kaveri jolla on lapset 13kk ikäerolla.Mutta meillä olikin "helpot" vauvat jotka ei turhia kitkannu ja nukkui hyvin yöt.
Mutta silti otin tekstin hyvinkin henkilökohtaisesti ja jopa ajattelin perua lehtitilauksen tämän kolumnin takia...Mä en kyllä löytänyt sitä piilotettua huumoria!
Jo 2 ensimmäistä lausetta särähti korvaan:"Olen katellinen kaksosten äideille.Kaksosäidit ja -isät saavat jo odotusaikana osanottoja ja puoli maailmaa päivittelee,kuinka kamalaa elämästä sitten kahden kanssa tulee." Tätäkö kirjoittajakin olisi halunnut raskausaikana kuulla,osanottoja????
 
"äitix2"
Tuli sellanen ristiriitainen olo vähän. Tänään siis vasta kerkisin lukea tuon jutun.

Minulla on kaksi lasta pienellä ikäerolla, tarkoituksella ihan. Rankkaa on ollut, olen sairastanut masennuksenkin kuopuksen syntymän jälkeen. Silti en ottaisi tätä aikaa missään tapauksessa pois. En jaottelisi rankemmaksi tai helpommaksi kuin kaksosten vanhemmilla.

Vauva-aika on varmasti aina rankkaa, jokainen kokee sen niin eri tavalla. Minun mielestäni minulla on ollut hyvin opettavaista aikaa, kun on joutunut itseäänkin tutkiskelemaan oikein kunnolla tämän masennuksen takia. On opittu kantapään kautta ja nyt elämä taas kukoistaa.
 
tuplapojat2009
Oliskohan Nyman repiny pelihousunsa, jos olis ollut tietoinen, että saamme 10 viikkoa vanhempainvapaata enemmän kuin yksösäidit ja peräti 3 äitiyspakkausta tai saman rahana :D :D

En tiedä, mutta tämmösiä asioita ei voi verrata, varsinkaan jos ei ole tätä kaksosarkea itse kokenut. Ja miksi kahden eri-ikäisen lapsen vanhemmalla ei saisi olla rankkaa?! Nymannilla on tainnut olla "positiivisesti" lapsiin ja vauva-arkeen suhtauvia sukalaisia ja ystäviä, kun meitä monikkoäitejä ja isiä pitää kadehtia.
 
"yks"
Ettekö ymmärrä että tuo on tietyn laajin HUUMORIA? En voi käsittää, miten joku voi hermostua tuosta.. on mennyt kirjoituksen pointti ohi ja lujaa..
No multakin kyllä meni kirjoituksen pointti ohi ihan täysin, tohtoritason koulutuksesta huolimatta. Todella typerä kirjoitus. Mitä kolumnisti muka yritti saavuttaa alkamalla vertailemaan pikkulapsiperheitä toisiaan vastaan? Mikä ihme motiivi tällaisen "huumorin" taustalla voi olla?!
 
"pop"
Jos se hauskuus oli siinä vikassa lauseessa "kaksosten äidiltä ei koskaan kysytä oliko vahinko"

Vastaukseni tähän on, että lähekkäin syntyneiden lasten äidiltä ei kukaan ventovieras tule kysymään "oletteko tehneet lapset hoidoilla".

Omituinen kolumni. Väsyneen ja ilmeisesti deadlinen stressaaman äidinkirjoitus, jonka voisi kuvitella löytyvän palstalta tai mielipidesirjoitusten joukosta, en lehden vakikirjoittajan kolumnina.
 
"jii"
oli todella mauton kolumni. Erittäin typerää verrata näitä kahta asiaa, varsinkaan jos tällä naikkosella ei ole mitään tietoa mitä kaksosarki pitää sisällään. Tervetuloa tänne kokeilemaan mitä se on!!
 
"Mailis"
[QUOTE="pop";23064773]Jos se hauskuus oli siinä vikassa lauseessa "kaksosten äidiltä ei koskaan kysytä oliko vahinko"

Vastaukseni tähän on, että lähekkäin syntyneiden lasten äidiltä ei kukaan ventovieras tule kysymään "oletteko tehneet lapset hoidoilla".

.[/QUOTE]

Peesi..

Siis joo, vakiokysymykset joita et taatusti kuule kahden eri-ikäisen kanssa:
*onko nuo kaksoset?
*ihanaa, onko identtiset?
*ai ei ole identtiset, no onpas kummasti kovin samannäköisiä, oletko varma ettei ole??
*ovatko luonnollisesti alkunsa saaneet vai kävittekö jossain? (täysin tuikituntemattomillekin toki kuuluu tämä asia)
*oliko järkytys??
*miksei ollut/miksi oli??

Näin alkuun listatakseni.. :)

Niin juu ja lisäänpä sen että esim. Helsingin keskustassa kuljeskellessa useampikin turisti (japanilainen tms) on pysäyttänyt ihmetelläkseen kaksosia, tuskinpa tästäkään voi kateellinen olla.. :(
 
"vieras"
Kaksosten kanssa on aina helppoa joka paikassa... On myös helppo vastata typeriin kaksosia koskeviin kysymyksiin. Vain harva meistä tietää mitä tarkoitan. Kolumnin kirjoittajalla ei näytä olevan henkilökohtaista kokemusta tuplista.
 
Mä luin eilen kolumnin ja tuli tosi ristiriitanen olo!Toisaalta mä olen sitä mieltä että me ollaan päästy kaksosten kanssa paljon helpommalla kun esim. kaveri jolla on lapset 13kk ikäerolla.Mutta meillä olikin "helpot" vauvat jotka ei turhia kitkannu ja nukkui hyvin yöt.
Mutta silti otin tekstin hyvinkin henkilökohtaisesti ja jopa ajattelin perua lehtitilauksen tämän kolumnin takia...Mä en kyllä löytänyt sitä piilotettua huumoria!
Jo 2 ensimmäistä lausetta särähti korvaan:"Olen katellinen kaksosten äideille.Kaksosäidit ja -isät saavat jo odotusaikana osanottoja ja puoli maailmaa päivittelee,kuinka kamalaa elämästä sitten kahden kanssa tulee." Tätäkö kirjoittajakin olisi halunnut raskausaikana kuulla,osanottoja????
:D
 
ohistelija
[QUOTE="Mailis";23066063]Peesi..

Siis joo, vakiokysymykset joita et taatusti kuule kahden eri-ikäisen kanssa:
*onko nuo kaksoset?
*ihanaa, onko identtiset?
*ai ei ole identtiset, no onpas kummasti kovin samannäköisiä, oletko varma ettei ole??
*ovatko luonnollisesti alkunsa saaneet vai kävittekö jossain? (täysin tuikituntemattomillekin toki kuuluu tämä asia)
*oliko järkytys??
*miksei ollut/miksi oli??

Näin alkuun listatakseni.. :)

Niin juu ja lisäänpä sen että esim. Helsingin keskustassa kuljeskellessa useampikin turisti (japanilainen tms) on pysäyttänyt ihmetelläkseen kaksosia, tuskinpa tästäkään voi kateellinen olla.. :([/QUOTE]


ÄItini on kyllä kuullut juurikin nuo kysymykset ja lapsilla ikäeroa 11kk.
 
^^ no mitäs on valehdellut että ovat kaksoset. vai onko sen jälkeen, kun on selvinnyt etteivät ole kaksosia, kysytty, ovatko identtiset...
Minulta muuten yksi välkky kerkesi kysyä senkin... :D Tajusi sentään heti kysymyksensä perään että eihän se nyt niin voi mennäkään, jäi kuitenkin vielä toistelemaan että kun ne ovat niin samankokoiset (kaskun ei vielä perään että "kun niillä on samanlaiset haalaritkin" :whistle:).

Kyseessä siis poika ja tyttö joilla sanoin olevan reilu vuosi ikäeroa. Pojalla vielä down päälle, mutta juu, olivat jonkin aikaa saman kokoisia ja istuivat tuplarattaissa samanlaisissa haalareissaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Mailis";23066063]Peesi..

Siis joo, vakiokysymykset joita et taatusti kuule kahden eri-ikäisen kanssa:
*onko nuo kaksoset?
*ihanaa, onko identtiset?
*ai ei ole identtiset, no onpas kummasti kovin samannäköisiä, oletko varma ettei ole??
*ovatko luonnollisesti alkunsa saaneet vai kävittekö jossain? (täysin tuikituntemattomillekin toki kuuluu tämä asia)
*oliko järkytys??
*miksei ollut/miksi oli??

Näin alkuun listatakseni.. :)

Niin juu ja lisäänpä sen että esim. Helsingin keskustassa kuljeskellessa useampikin turisti (japanilainen tms) on pysäyttänyt ihmetelläkseen kaksosia, tuskinpa tästäkään voi kateellinen olla.. :([/QUOTE]

lisään tähän:

*onko teillä suvussa kaksosia?
*onnistuiko imetys/voiko niitä imettää yhtä aikaa/miten pitkään maitoa riitti? (ja nää ihan esim kaupan kassajonossa ventovieraalta ihmiseltä...)
*nehän kannattaa yrittää saada samaan rytmiin ja nukuttaa niin että...ja plaa plaa plaa hirveesti neuvoja ihmisiltä joilla EI ole kokemusta kahdesta just samanikäisestä
*ehdottomasti eri luokille, eri harrastuksiin, jne... ettei niistä tule/että niistä tulee...

Kaikkein ärsyttävintä musta siis on ollut se että ne joilla ei ole ollut kaksosia, tietää tasan tarkkaan miten kaksosia pitää hoitaa :) vaikka näinhän se taitaa olla kaiken muunkin kanssa!
 
"vieras"
Minulta muuten yksi välkky kerkesi kysyä senkin... :D Tajusi sentään heti kysymyksensä perään että eihän se nyt niin voi mennäkään, jäi kuitenkin vielä toistelemaan että kun ne ovat niin samankokoiset (kaskun ei vielä perään että "kun niillä on samanlaiset haalaritkin" :whistle:).

Kyseessä siis poika ja tyttö joilla sanoin olevan reilu vuosi ikäeroa. Pojalla vielä down päälle, mutta juu, olivat jonkin aikaa saman kokoisia ja istuivat tuplarattaissa samanlaisissa haalareissaan.

ja multa kysyi yks tuttu lääkäri kaksosista tyttö ja poika, että onko ne identtiset :D ihmiset menee jotenkin ihan sekaisin suloisista pienistä lapsista :)
 
"mimii"
Joiltakin puuttuu TÄYSIN kyky ymmärtää ironiaa/sarkasmia. Olen huomannut, että tuo piirre on yhteydessä älykkyyteen - mitä tyhmempi, sen vähemmän ymmärtää sellaista huumoria. Joten ei liene yllätys, että plussan lukijoista näitä kolisevia tynnyreitä löytyy.
 
Tuplis täälläkin
Raivostuin minäkin kun tästä kirjoituksesta kuulin. Ottaa niin päähän että näitä stereotypioita lauotaan asiasta josta ei ole harmainta hajua. Kaksosraskauksia Suomessa on vuosittain 1,5% raskauksista. Tämä kertoo paljon. Jokainen kaksosia odottava tietää mihin työhön joutuu kun saa selville että odottaa useampaa kuin yhtä lasta. Harva neuvola osaa sanoa muuta kuin että on monikkoperheyhdistys ja sieltä saa tietoa. Kela väittää vastaan tuista ja joudut itse selittämään virkailijalle mihin olet oikeutettu. Monikkoperheille suunnatussa synnytysvalmennuksessa puhutaan riskeistä riskien jälkeen ja sen jälkeen oma mieli on haljeta huolesta. Todellakaan siellä ei puhuta auvoisesta onnesta ja hehkeästä odotuksesta. Puolet kaksosista syntyy keskosina. Ja tämä ei ole mitään "kärsivä kirkkaimman kruunun saa" vaan lääketieteellinen totuus. Kontrolleissa lääkärit kysyivät: "Ovatko nämä luomuja?" Kuinka monelta yksösäidiltä tätä kysytään? Se on todella intiimi ja yksityinen asia.
Kun haluat imettää kaksosia, työnnetään vaan pulloa kun ei osata neuvoa miten kaksosia imetetään. Itse on otettava kaikki selvää ja vaadittava apua. Kukaan ei sitä ovellesi tuo vaikka niin luullaan.

Saattaa mennä asunto ja auto vaihtoon heti samalla. Kaikki pinnasängystä lähtien pitää hankkia tuplana. Tällä on talouteen todella suuri merkitys. Ja miten se isä kerkeää auttamaan kun hän niska limassa painaa työtä että saa sen kaiken maksettua.

Kaksi lasta samassa ikävaiheessa. En viitsi edes aloittaa aiheesta. Voimat menevät uhma- ja mustasukkaisuus kohtauksiin kun lapset ovat samassa "minä-minä"-vaiheessa.

Itse valvoin 1½v kaksosteni kanssa ja kun lopen uupuneena raahauduin taas kerran viemään sairaita lapsia lääkäriin, lääkäri totesi: "Mutta ajattele jos sinulla olisi KOLMOSET!" Niinpä niin. Tukea ja pään silitystä, sitäpä juuri. Sitä ei ole kun ei TIEDETÄ mitä on omata enemmän kuin yksi vauva KERRALLA.

Ymmärrän niin pienten kaksosäitien surun tästä kirjoituksesta. Kahden vauvan hoito yhtäaikaa vaatii suunnattomasti ja sitä ymmärtäviä on suunnattoman vähän. Mutta minua ilahduttaa se, kuinka suuri tuki meistä tuplaäideistä on toisillemme! ME tiedämme tasan tarkkaan mikä se totuus on siitä mitä on omata kaksi vauvaa kerralla. Meidän ei tarvitse selitellä toisillemme, joskus pelkkä katse riittää. Se on upea yhteenkuuluvuuden tunne!!

Jos olisin lukenut kirjoituksen kun lapseni olivat 0-1½v olisin itkenyt itseni uneen. Silloin olisi sattunut niin sydämeen. Olin täysin puhki arjen pyörityksestä. Sitten olisin päivän päätteeksi lukenut siitä että kuinka helppoa on lähteä johonkin jumppaan kahden kanssa kun päivittäiset vaunuilutki tuntuivat ylivoimaisilta allergisten ja levottomasti nukkuvien tuplien kanssa. Auta armias. Omani ovat 2½v ja nyt jaksan muutakin kuin normaalit rutiinit. Rakastan lapsiani yli kaiken ja olen onnellinen että saimme kaksoset. He todella ovat lahja jota kaikille ei suoda. On ihana nähdä kuinka he nyt ottavat toisen huomioon, vievät veikallekin purkan ruokailun jälkeen, halivat ja pussaavat toisiaan kun ensin on toista lyöty puuvasaralla päähän. Nämä hetket peittävät alleen sitä alun rankkuutta.

Mutta meille ei "tule" enää lapsia. Ensimmäinen vauvavuosi jätti jälkensä rankkuudellaan.
 
"huh huh"
No on se yhtä rankkaa jos on yhtä vaikeat lapset, ja te itkevät kaksosten äidit, arvaa itjettääkö minua kun arvostelette kahden pienen lapsen arjen jotenkin helpommaksi! Ajatteletteko sitä ollenkaan?
 

Yhteistyössä