Luin juuri kaksplussan kolumnin "Tuplahelppoa"

  • Viestiketjun aloittaja "Tuplamamma"
  • Ensimmäinen viesti
Täysin samaa mieltä!!! Olisin millon vaan vaihtanut yhden raskauden kahteen,yhden sektioleikkauksen kahteen alatiesynnytykseen!
Itku ei ollut todellakaan kaukana kun ton kolumnin luin. Ja jos katsoo tarkemmin sitä juttua niin ikä eroahan kirjoittajan lapsilla on 1.5vuotta!!!
Mulla on lapset silä pienellä ikäerolla 11kk ja olisin mielelläni vaihtanut nämä kaksi sektiota yhteen sektioon. Ei se aina niin ole että kaksoset syntyy sektiolla ja yksöset alakautta. Mun tuttavalla on kaksoset ja hyvin tulivat molemmat alakautta. Voisin kuvitella että itsekkin olisin saattanut saada kaksoset alateitse koska koko vauvoilla varmaan pienempi, mulla vauvat olleet isoja niin eivät ole yrityksistä huolimatta mahtuneet syntyä alateitse.

Mutta mä en väitä että kaksosten äideillä olisi helpompaa, uskon että helpompi on näin niin kuin meilläkin eri pienellä ikäerolla. Tarkoitin vain tällä kirjoituksella että jos ajatellaan automaattisesti kaksosten tulevan sektiolla niin sitten olisin mielummin ottanut kaksoset ja sen yhden raskauden ja yhden sektion kuin kaksi raskautta ja kaksi sektiota.

Oman kokemuksen jälkeen nostan hattua kaksosten äideille koska rankkaa on meilläkin ollut ja uskon kaksosten kanssa olevan vielä rankempaa. Ikävää meillä vaan oli että mä en saanut nostella mitään vauvaa painavempaa ekaan kuukauteen niin toi esikoisen hoito oli melko hankalaa kun ei osannut kävellä. Toki en oikeasti pystynyt koko kuukautta olee nostelematta esikoista koska pakko oli pyllyä pestä jne silloinkin kun mies töissä.

Me ollaan käyty näiden eri ikäisten kanssa ihan samalla lailla samoissa vauvajumpissa ja vauvauinneissa jne kuin yhdenkin, et sitä en ymmärrä miksi vanhempi pitäis hoitoon laittaa. En siis lukenut juttua näin ymmärsin vain näistä teidän teksteistä. Ja varmasti on helpompi imettää yhtä vauvaa kerrallaan. Ja kun esikoiselle jää vaate pieneksi niin saa pienempi sen suoraan käyttöönsä, luulen kyllä että kun tulevat isommiksi niin koko ero niin pieni että saa näillekkin ostaa kaiken kahtena, mutta vielä hyvin menee kiertoon :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;23056154:
Mulla on lapset silä pienellä ikäerolla 11kk ja olisin mielelläni vaihtanut nämä kaksi sektiota yhteen sektioon. Ei se aina niin ole että kaksoset syntyy sektiolla ja yksöset alakautta. Mun tuttavalla on kaksoset ja hyvin tulivat molemmat alakautta. Voisin kuvitella että itsekkin olisin saattanut saada kaksoset alateitse koska koko vauvoilla varmaan pienempi, mulla vauvat olleet isoja niin eivät ole yrityksistä huolimatta mahtuneet syntyä alateitse.

A-vauva perätilassa ja B- poikkitilassa. Lantiopelvimetria otettu ja todettu että A- vauva ei mahdu perätilassa lantiosta tulemaan läpi - > sektio. Eli joo koon puolesta kyllä olisivat mahtuneet tulemaan alakautta mutta kaksosvauvoja ei oikein voi kohdussa kääntää silloin kun siellä vielä molemmat ovat...
 
"Mailis"
Ensimmäinen ajatus itselläkin jutun jälkeen oli että perunpas tilauksen.. Raivostutti todella se vertaaminen.
Ja todella paistoi läpi ettei ko.kolumnisti ole itse kaksosäiti.
Ehkä itse liian väsyneenä en jaksa nauraa tuon kaltaisille jutuille. Ja ei -ei todella- kyse ei ole minun kruununi säteilystä kaksosäitinä. Vaan se yleistys "että onpa tuolla helpompaa"..

Meillä on sekä pienellä ikäerolla lapsia että kaksoset ja kyllä se vaan niin on että kahden eri-ikäisen kanssa kuitenkin on niin ettei sillä hetkellä tarvitse "revetä kahdeksi"; kaksi huutavaa vastasyntynyttä ja vain yksi käsipari. Tai se vauvauinti/vauvabio edelleen yhdellä käsiparilla on hankala harrastaa ko.huveja.. :)

No meitä on moneen junaan , silti itse en tykkää moisesta vertailumentaliteetistä. Ainakaan lapsiperhelehdessä. Luulisi että toimituksessakin ymmärrettäisi tälläisen vertailun olevan "arka aihe"??
 
[QUOTE="vieras";23056175]
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;23056154:
Mulla on lapset silä pienellä ikäerolla 11kk ja olisin mielelläni vaihtanut nämä kaksi sektiota yhteen sektioon. Ei se aina niin ole että kaksoset syntyy sektiolla ja yksöset alakautta. Mun tuttavalla on kaksoset ja hyvin tulivat molemmat alakautta. Voisin kuvitella että itsekkin olisin saattanut saada kaksoset alateitse koska koko vauvoilla varmaan pienempi, mulla vauvat olleet isoja niin eivät ole yrityksistä huolimatta mahtuneet syntyä alateitse.

A-vauva perätilassa ja B- poikkitilassa. Lantiopelvimetria otettu ja todettu että A- vauva ei mahdu perätilassa lantiosta tulemaan läpi - > sektio. Eli joo koon puolesta kyllä olisivat mahtuneet tulemaan alakautta mutta kaksosvauvoja ei oikein voi kohdussa kääntää silloin kun siellä vielä molemmat ovat...
Juu siis tiedän että tosi monet kaksoset syntyvät sektioilla ja usein kai jopa niinkin että toinen alateitse ja toinen leikataan, mikä olis jo mun mielestä hirvee koettelemus äidille kun joutuisi molemmat samalla kertaa kokemaan. Mutta siis jos sektio joka tapauksessa tiedossa niin kyllä ottaisin vain sen yhden sektion kuin kaksi, se oli pointti. Ja en tosiaan väitä että jos olisin kaksoset saanut olisi ne alateitse tulleet, heitin vain selleisen mahdollisuuden.
 
täälläkin tuplat
No ei kai sitä nyt noin henkilökohtaisesti voi ottaa. Vai kuvitteletteko, että shampoomainokset on tehty syöpäsairaita härnäämään? Heilutellaan tuuheita hiuksia kaljujen kiusaksi? Entäs ne artikkelit, joissa hehkutetaan kävelyn tärkeyttä terveydelle. Itkeekö pyörätuolissa istuva niitä lukiessaan. Hänen kiusaksihan ne tietysti on kirjoitettu.

Tuskin kolumnin kirjoittajan tarkoituksena oli vähätellä hätäsektioon joutuneen kokemusta tms. Onhan se nyt ihan yleinen ajatus, että kaksosilla saa kätevästi koko perheen yhdellä kertaa. Vähän niinku kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kyllä jokainen tietää, että kaksoisraskaus voi olla hyvin rankka, mutta säästäähän siinä ajallisesti, kun kaksi lasta tulee kerralla, eikä tarvita kahta erillistä raskautta. Helpoimmalla tietty pääsee jos adoptoi, niin ei tarvitse mahanahkaansa venyttää ollenkaan. (Hah, ja kohta joku kertoo, miten kova paperityö adoptiossa on ja kyllä paljon mielummin ottaisi sata epparihaavaa kuin täyttelisi niitä kaavakkeita).
on riskiraskaus. Ja jokainen äiti varmaan koska tahansa vaihtaisi riskiraskauden vaikka kahteen erilliseen ei-riskiraskauteen? Toki yhtä odottavillakin esiintyy raskauden aikaisia komplikaatioita, mutta ne ovat harvinaisia verrattaen kaksosodottajien tilastoihin. Kaksosten saaminen on lahja ja siunaus, mutta itse raskausaika ja sektio/synnytys ei ole mikään "kaks yhden hinnalla" -fiilistelyn paikka. Munkin mielestäni oli asiaton kolumni ja näkökanta asiaan ikävän yksipuoleinen. Tollaista vuodatusta voisi odottaa joltain väsyneeltä palstamammalta.
 
"Heh"
Tää on aiheena yhtä tunteita nostattava, kuin 'synnytystapana sektio vs. alatie'. Kummemmin ei keskustelu etene kun kaikki ovat vain linnottautuneet omiin lokeroihinsa :)

En sano tätä pahalla. Tuntuu vain menevän aika jänkkäämiseksi.
 
"vieras"
[QUOTE="Heh";23056359]Tää on aiheena yhtä tunteita nostattava, kuin 'synnytystapana sektio vs. alatie'. Kummemmin ei keskustelu etene kun kaikki ovat vain linnottautuneet omiin lokeroihinsa :)

En sano tätä pahalla. Tuntuu vain menevän aika jänkkäämiseksi.[/QUOTE]

Melkeen tässä sitä toivoisin tuolle kolumin kirjoittajalle sellaista tuplavahinkoa, minkä kanssa sitten voisi pohtia oliko se tuplasti helpompaa vai miten se menikään...
 
vai helpoimmalla
No ei kai sitä nyt noin henkilökohtaisesti voi ottaa. Vai kuvitteletteko, että shampoomainokset on tehty syöpäsairaita härnäämään? Heilutellaan tuuheita hiuksia kaljujen kiusaksi? Entäs ne artikkelit, joissa hehkutetaan kävelyn tärkeyttä terveydelle. Itkeekö pyörätuolissa istuva niitä lukiessaan. Hänen kiusaksihan ne tietysti on kirjoitettu.

Tuskin kolumnin kirjoittajan tarkoituksena oli vähätellä hätäsektioon joutuneen kokemusta tms. Onhan se nyt ihan yleinen ajatus, että kaksosilla saa kätevästi koko perheen yhdellä kertaa. Vähän niinku kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kyllä jokainen tietää, että kaksoisraskaus voi olla hyvin rankka, mutta säästäähän siinä ajallisesti, kun kaksi lasta tulee kerralla, eikä tarvita kahta erillistä raskautta. Helpoimmalla tietty pääsee jos adoptoi, niin ei tarvitse mahanahkaansa venyttää ollenkaan. (Hah, ja kohta joku kertoo, miten kova paperityö adoptiossa on ja kyllä paljon mielummin ottaisi sata epparihaavaa kuin täyttelisi niitä kaavakkeita).
adoptiossa rankkaa ei tosiaan ole se paperityö vaan se vuosikausien odottaminen ja se 100% riippuvaisuus muista ihmisistä näin tärkeässä asiassa...

plus sen jälkeiset vaikeudet lapsen kiintymyssuhteen kanssa ja mahdollisten muiden erityistarpeiden...
 
Mun mielestä se onko rankkaa on ihan vanhemmista kiinni. jos nyt lapset on perusterveitä eikä mitään ongelmia ole.
jotkut vanhemmat pärjää hienosti kaksosten tai vuoden ikäerolla olevien lastenkanssa ja jotkut taas ei pärjää vaikka ois vain vauva ja eskari-ikäinen. joillain se elämä nyt on vaan rankempaa ja on valitusherkkiä. ja jotkut olettaa, että tuolla on pakko olla rankkaa.
ei mulla ollu mitään ongelmia kun sain kolmannen lapse, keskimmäinen oli tasan vuoden ja esikoinen 4 vuotta. väsymystä saatoin vinkua,kun olin nukkunu ehjän yön varmaan ennen esikoista. mulla on uniongelmia muutenkin vaikkei lapsia oiskaan. kaverini oli jatkuvasti kyselemässä,et onko rankkaa miten jaksat ja oivoivoi. kun sillä ittellä oli niin helvettiä vauvan ja 4 vuotiaankanssa.
 
Mun mielestä on täysin typerää meidän kaikkien nyt väittää yhtä ja toiset toista. Se on täysin siitä kiinni, millaiset lapset sattuu olemaan: Onko koliikkia, allergiaa, itkuinen, vähäuninen, iloinen hyväuninen, vai mikä. Jollain voi olla vaikeampaa kaksosilla ja jollain taas vaikeampaa pienillä ikäerolapsilla.
Siitä en kylläkään pidä, kun jotkut teistä yleistää sitä omaksi päätökseksi, että hankkii pienellä ikäerolla lapset... tarinoita on monia...
Itse odotan toista ja mulla on yksivuotias, jonka saimme lahjamunasolulla. Hän oli suuri ihme meille ja se raskaus puolestaan näytti eheyttäneen minun kehoni ja ihme tapahtui: Tulin raskaaksi ilman hoitoja, vaikkei koskaan pitänyt saada lapsia. Tämä on erittäin tervetullut lapsi, mutta jos olisi suunniteltu raskaus, niin olisimme odottaneet vielä yli vuoden pidempään.
Jätetään me ne yleistykset pois, vaikka jossain lehtijutussa olisikin ollut väsynyt juttu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tiivistettynä;23054306:
Tiivistettynä tekstin sanoma oli tämä: kaksosten äiti pääsee paljon helpommalla kuin äiti, jolla ei ole kaksosia.
Aaa-ha. Se on sitten kiva kuulla, että minulla tulee olemaan helpompaa näiden kaksosten synnyttyä. Odotukset on kyllä vähän muut.
 
"tuplat"
Kaksosten äidit vaan on nyt näreissään, kun heidän kärsimys kruununsa ei enää loistakkaan niin kirkkaasti. Niin se vaan on, kun on asettauduttu niin syvälle siihen kärsijän rooliin ja sitten kun joku sanookin, että ei se nyt olekkaan NIIIN paljon kamalampaa ja rankempaa, kuin kahden sisaruksen hoitaminen. Muistakaa, että äiti on raskaana hoitaessaan ekaa vauvaa, voipi olla aika rankkaa.

Ja juurikin se, että ei saa neuvolasta mitään erityistukea, kuten monikko odottajat.

hohhoijaa.... onneksi kaksosia ei suoda kaikille.

niinjoo. mitä erityistukea neuvolasta kaksosten odottajat saa?!?! Jäi multa kyllä se tuki saamatta...
 
"alma"
:D Ovatko kaikki kaksosäidit näin hormoonihuuruisia, etteivät yhtään kestä huumoria? :D :D

Ei kaikkea lukemaansa nyt niin vakavasti ja itseensä pidä ottaa. Tässähän saisi koko ajan loukkaantua yhdestä sun toisesta jos niin tekisi!
Kestämistä arvon rouvat! (ja neidit, ettei vaan kenellekkään tule paha mieli)
 
"Kaksosten äiti"
[QUOTE="joo";23055959]Kaksosten äidit vaan on nyt näreissään, kun heidän kärsimys kruununsa ei enää loistakkaan niin kirkkaasti. Niin se vaan on, kun on asettauduttu niin syvälle siihen kärsijän rooliin ja sitten kun joku sanookin, että ei se nyt olekkaan NIIIN paljon kamalampaa ja rankempaa, kuin kahden sisaruksen hoitaminen. Muistakaa, että äiti on raskaana hoitaessaan ekaa vauvaa, voipi olla aika rankkaa.

Ja juurikin se, että ei saa neuvolasta mitään erityistukea, kuten monikko odottajat.[/QUOTE]

mitä hel**tin erityistukea?
 
Njaa
[QUOTE="alma";23057449]:D Ovatko kaikki kaksosäidit näin hormoonihuuruisia, etteivät yhtään kestä huumoria? :D :D

Ei kaikkea lukemaansa nyt niin vakavasti ja itseensä pidä ottaa. Tässähän saisi koko ajan loukkaantua yhdestä sun toisesta jos niin tekisi!
Kestämistä arvon rouvat! (ja neidit, ettei vaan kenellekkään tule paha mieli)[/QUOTE]

mä en ole tota lukenut vaan vastailen tänne näihin kirjotuksiin. Miten kaikki olettaa että kaksosten äidit edes haluaa että joku pitää heidän elämäänsä rankkana. Mä niin olisin vaihtanut vauva- ajan niin että olisin voinut kehua kuinka menee hyvin. Minä (ja korostan että puhun vain omasta kokemuksestani) olin vaan niin väsynyt etten oikeen kyennyt niin positiiviseen ajatteluun. Mun mielestä ei ole edes mitenkään hienoa että on rankkaa ja vertailu siitä kenellä on rankinta on mun mielestä jotenkin häkellyttävää. Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman jos on venyttänyt itsensä hulluuden rajamaille? Ihan hölmöä.

Mun mielestä olis ollu kivempi jos ihmiset olis sanonut vaikka että näyttävätpä lapset hyvinvoivilta/ iloisilta kuin että onpa sulla rankkaa, en kyllä vaihtais osia. Olis tullut ihan älyttömän hyvä mieli. Toi "ompa rankkaa"- hölötys vaan jotenkaan ei ollut mieltäylentävää.
 
-
Hmm.. no mulla oli kaksi raskautta ja molemmissa raskausmyrkytys. Joten en oikeasti tiedä, olisinko mieluummin odottanut kaksosia ja kokenut yhden riskiraskauden kahden sellaisen sijaan.

Meitä on NIIN moneen junaan ja raskaudet ja lapset ja perheet erilaisi. EI VOI VERRATA.
Sulla on varmaan syntyneet lapset noin pienillä raskausviikoilla kuin tällä kirjoittajalla, johon viittaat? Tulkitsin, että kirjoittaja vain halusi korostaa kahden erityislapsen saamista samalla kertaa. Minulla on vain yksi lapsi ja se syntyi rv 26 ja jo yhden keuhkosairaan lapsen kanssa eläminen ensimmäiset pari vuotta on ollut aikamoista, saati sitten kahden (rv 25 syntyneillä lienee samat keuhko-ongelmat kuin meilläkin).

Mutta se ja sama. Ei voi verrata todellakaan. Olet siinä aivan oikeassa.
 
"tyty"
[QUOTE="joo";23055959]Ja juurikin se, että ei saa neuvolasta mitään erityistukea, kuten monikko odottajat.[/QUOTE]

Odotan kaksosia rv 37+ enkä ole kyllä saanut neuvolasta mitään erityistukea. Terkka on ihan symppis, mutta tietoa kaksosraskaudesta ei taida paljon olla. Onneksi on monikkoperheiden yhdistys, josta saa tukea kokeneemmilta.

Muuten odotan jännityksellä, millainen se kaksossynnytys ja -arki on. Vertailukohtaa ei itsellä ole.
 
"vieras"
Toimittaja voi miettiä, että vaikka sen hänen nuoremman lapsensa kohdalla olisikin syntynyt kaksi. :) Siinä sitten olisi KOLMEN pienen kanssa.

Mutta älkää nyt tuosta niin itseenne ottako, että itkemään alatte.
 
Minun kruunun ei ainakaan tarvi kiiltää. Se vaan on fakta,että ennen ku on kaksoset saanu ja kokenu sen arjen on paha sanoa mitään,ihan niinku oikeastaan missään,koska me koetaan asiat erilailla.
Ja joku kun oli kirjottanu,että se odottaja jolla on pieni lapsi hoidettavana voi olla rankkaa,eikö kaksosodottaja voi myös olla väsyny hoitaessaan,isompia ja odottaessaan kaksosia?
Joku mulla vaan ärsyttää tässä : / Mulla on kaikki lapset ihania ja helppoja ja koen arjen yleensä mukavana ja vaivattomana,mutta silti kahden samanikäisen hoitaminen ei ole mikään "tuosta noin vaan"-homma.

Ja neuvolasta ei saa kyllä mitään extraa,eikä niillä ole tietoa juurikaan monikkoraskaudesta.
 
"vieras"
[QUOTE="Kaksosten äiti";23057817]mitä hel**tin erityistukea?[/QUOTE]

Monissa kunnissa monikkoperheet on etusijalla esim. perhetyön ja kotiavun jaossa. Ei välttämättä teidän kunnassa. Kaksosilla jo raskausaikana myös yleensä tiheämpi seuranta (en tiedä koetaanko siitä hyötyä/koetaanko tueksi:D )
 
-g-g-g-
Ei, ei kai näin iso osa äideistä voi olla näin tyhmiä ja huumorintajuttomia? Ettekö ymmärtäneet jutun "jujua"? Ette näköjään. Voi jestas. Onneksi itse olen rennompi ja huumorintajuisempi ihminen, joka osaa lukea myös rivien välistä.
 
"Mailis"
Mun on pakko jatkaa.. :)

Kuten Matkaroskis tuossa toteaa on vaikea ymmärtää arkea jos ei sitä ole elänyt OIKEASTI kaksosarkena..

Jotenkin tuli myös mieleen et mikä vastaanotto kolumnilla olis ollut jos se olis tehty vastaavasti stereotypiayleistäen "olisinpa yh- helppoa elämää" (toivottavasti joku ymmärtää pointtini)


Toi extratuki/apu mikä lie niin neuvolasta ei ainakaan tosiaan mitään erikoista saanut, opas tuplaodottajillekin tais olla peräti viime vuosikymmeneltä (siis vuosisadalta.. :) )
Kotiapua olis ehkä voinut koittaa järjestää jos olis tarvinnut -vaikka on se kyllä kovin ruuhkaista ettei kannata laskea sen varaan- sanoi täti..

No jo, ehkä tää närästys tästä laimenee, mun mielestä silti vaan vähän kyseenalainen aihe kolumnistille....
 
"vieras"
Ei, ei kai näin iso osa äideistä voi olla näin tyhmiä ja huumorintajuttomia? Ettekö ymmärtäneet jutun "jujua"? Ette näköjään. Voi jestas. Onneksi itse olen rennompi ja huumorintajuisempi ihminen, joka osaa lukea myös rivien välistä.
No juu, tää on ennenkin olllut erityisen arka aihe tämä kaksoslasten kanssa eläminen, että onko se kamalaa vai normaalia vai vaikeaa vai erikoista.
 

Yhteistyössä