Ls-ilmotukset ja syyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Perla

Jäsen
29.12.2011
165
0
16
Mitkä on lievimpiä syitä joiden perusteella ilmoitus pitäisi teidän mielestä tehdä? Alkoholistivanhemmat, pahoinpitelyt, yms on ihan selviä tapauksia, mutta sitten kun näitä vähän harmaita tapauksia.

Mikä riittää syyksi? Tai olisiko jokin muu keino puuttua perheen huonoon tilanteeseen? Mielummin kyllä ilmottaisin huoleni jollekin muulle taholle jotenkin lievemmin..

Asiat ei taida miettimässäni perheessä olla aivan totaalisen kriisissä, mutta vanhempien väliinpitämättömyys huolettaaa kovasti ja haluaisin jotenkin herätellä vanhempia todellisuuteen.

Mun mielestä aina kannattaa tehdä ilmoitus jos yhtään siltä tuntuu, huoli lapsista on aina todellinen, välinpitämättömyyden syyt saattaa löytyä esim. masennuksesta, johon vanhemmat tarvisevat apua. Minusta varsinainen auttaminen kuuluu aina ammattilaisille, enkä itse maalikkona tahtoisi ottaa vastuuta toisten hyvinvoinnista.

[QUOTE="vieras";25955697]Mun mielestä aina kannattaa tehdä ilmoitus jos yhtään siltä tuntuu, huoli lapsista on aina todellinen, välinpitämättömyyden syyt saattaa löytyä esim. masennuksesta, johon vanhemmat tarvisevat apua. Minusta varsinainen auttaminen kuuluu aina ammattilaisille, enkä itse maalikkona tahtoisi ottaa vastuuta toisten hyvinvoinnista.[/QUOTE]

Eka lauseesi jo kertoo, että metsään mennään. Ilmoitusta ei tehdä silloin, "kun siltä tuntuu". Resurssit lastensuojelussa rajalliset ja jos aina tekee ilmon, kun siltä tuntuu, niin se apu on pois oikeasti apua tarvitsevilta. Moni tekee myös ilmoituksen sairauttaan ja/tai ilkeyttään. Tästä on tuomioitakin annettu.

Jos lapsen etu sitä vaatii, niin pitää ilmoitus tehdä. Jokainen osaa sen maalaisjärjellä päätellä, jos käyttää sitä päätään ja on itse tervejärkinen.

Kertoisitko ap tarkemmin, mistä on kyse?

Meidän naapurimme teki toisesta naapurista ilmoituksen kun se äiti huusi lapsilleen niin että kuuluin muutaman asunnon päähän ja pihalla huuto vasta raikuikin. Lapset itkivat useamman tunnin päivässä.

Mitkä on lievimpiä syitä joiden perusteella ilmoitus pitäisi teidän mielestä tehdä? Alkoholistivanhemmat, pahoinpitelyt, yms on ihan selviä tapauksia, mutta sitten kun näitä vähän harmaita tapauksia.

Mikä riittää syyksi? Tai olisiko jokin muu keino puuttua perheen huonoon tilanteeseen? Mielummin kyllä ilmottaisin huoleni jollekin muulle taholle jotenkin lievemmin..

Asiat ei taida miettimässäni perheessä olla aivan totaalisen kriisissä, mutta vanhempien väliinpitämättömyys huolettaaa kovasti ja haluaisin jotenkin herätellä vanhempia todellisuuteen.

Kirjoita nimetön kirje tälle perheelle, jos se herättelisi heidät. Mistä on kyse?

No jos touhu vaikuttaa välinpitämättömältä, niin onhan sekin yksi syy tehdä ls-ilmoitus. En nyt sano, että sinun on ilmoitus tehtävä tai että itse välttämättä tekisin (enhän tunne tätä tapausta sen kummemmin) mutta tiedän, että juuri välinpitämättömyyden ja huolimattomuuden herättämän huolen alla on tehty lastensuojeluilmoituksia. Näissä tapauksissa lastensuojelun tarve käytiin arvioimassa (kaksi käyntikertaa) mutta eivät johtaneet toimenpiteisiin eikä esim. erityistä tuen tarvetta todettu.

Mutta tosiaan lastensuojeluilmoituksen tekemiseksi riittää ihan vain huoli. Ammattilaiset sitten arvioivat, onko se huoli aiheellinen vai aiheeton. Tuossa hiljattain luinkin, että kynnystä ls-ilmoituksen tekemiseen halutaan madaltaa.

[QUOTE="vieras";25955730]Eka lauseesi jo kertoo, että metsään mennään. Ilmoitusta ei tehdä silloin, "kun siltä tuntuu". Resurssit lastensuojelussa rajalliset ja jos aina tekee ilmon, kun siltä tuntuu, niin se apu on pois oikeasti apua tarvitsevilta. Moni tekee myös ilmoituksen sairauttaan ja/tai ilkeyttään. Tästä on tuomioitakin annettu.

Jos lapsen etu sitä vaatii, niin pitää ilmoitus tehdä. Jokainen osaa sen maalaisjärjellä päätellä, jos käyttää sitä päätään ja on itse tervejärkinen.

Kertoisitko ap tarkemmin, mistä on kyse?[/QUOTE]

Häh, tottakai täytyy tehdä ilmoitus jos siltä tuntuu eli epäilee lapsen edun sitä vaativan, tietenkin sairaat ja ilkeyksissään tehdyt ilmot on eriasia. Aika harvoin ilmoja pystyy tekemään faktan perusteella, esim. näkee vanhempien lyövän lasta yms. Toisinaan saattaa tulla sellainen tunne, että lapsella ei ole kaikki hyvin kotona ja silloin täytyy ihan sen oman tunteen perusteella tehdä se.

Terkkui vaan metsästä

No lähtökohtaisesti mä ajattelen et aina jos alkaa miettiä pitäisikö ilmoitus tehdä, kannattaa se tehdä. Se on sitten lastensuojelun tehtävä arvioida ja selvittää tilannetta. Se on niiden työtä ja ne on siinä ammattilaisia. Se on kuitenkin, kuten jokainen varmasti ymmärtää, ihan täysin eri asia jos tietoisesti tekee kiusaa ja sen takia tekee ilmoituksen. Ei siinä sillon ole edes kyse samasta asiasta kun mistä ap puhuu eikä siinä kyseinen henkilö edes pohdi tekeekö vai ei vaan tekee. Jokainen tietää ne omat motiivit parhaiten. Jos lapsista on huoli, kannattaa se tehdä. Jos haluaa vaan kostaa/olla ilkeä/pahoittaa toisen mieltä/aiheuttaa toiselle "vaikeuksia", sillon ei kannata tehdä.

[QUOTE="vieras";25955782]Häh, tottakai täytyy tehdä ilmoitus jos siltä tuntuu eli epäilee lapsen edun sitä vaativan, tietenkin sairaat ja ilkeyksissään tehdyt ilmot on eriasia. Aika harvoin ilmoja pystyy tekemään faktan perusteella, esim. näkee vanhempien lyövän lasta yms. Toisinaan saattaa tulla sellainen tunne, että lapsella ei ole kaikki hyvin kotona ja silloin täytyy ihan sen oman tunteen perusteella tehdä se.

Terkkui vaan metsästä[/QUOTE]

Olen nimittäin itse lastensuojelussa töissä ja tästä ollut mediassa puhetta, ja paljon turhia tulee, jolloin aika menee turhienkin setvimiseen. Ja todellisen avun tarve viipyy sitä tarvitsevilta. Esimerkki. Minulla on tunne(kuten kirjoitit) että lapsella ei ole kaikki hyvin, kun sillä on punaiset saappaat. Tähän tyyliin. Lastensuojelu on viranomaistaho, jota ei ole tarkoitettu huvilaitokseksi, minne ilmoitellaan, jos siltä tuntuu. Faktaa ja tietoa pitää löytyä.

[QUOTE="jjjj";25955733]Meidän naapurimme teki toisesta naapurista ilmoituksen kun se äiti huusi lapsilleen niin että kuuluin muutaman asunnon päähän ja pihalla huuto vasta raikuikin. Lapset itkivat useamman tunnin päivässä.[/QUOTE]

Mäkin huudan huonoina päivinä niin et kuuluu takuulla pitkälle. Ja sit kun tilanne on ohi, pyydetään anteeksi tarvittaessa sitä huutamista. Lapsetkin itkee ja tappelee aina välistä tuntikaupalla. Tunteet saa meillä näyttää, myös aikuiset. Toisia taas ei saa satuttaa missään tilanteessa, ei aikuiset eikä lapset.

Mun lapsuudenperheessä ei ikinä huudettu ja meillä oli aivan järkyttävän ahdistava ilmapiiri, syyllistäminen ja muu henkinen painostus oli pop, kiltti piti olla. Näitä asioita on sit mennyt aikuisuus käsitellessä. Sellaista ahdistavaa ilmapiiriä en omille lapsille halua, mielummin huutamistakin kuin sellaista patoutunutta ahditunutta kaikki on hyvin-esitystä.

• Tykkää
Reactions: Vanna
[QUOTE="vieras";25955815]Olen nimittäin itse lastensuojelussa töissä ja tästä ollut mediassa puhetta, ja paljon turhia tulee, jolloin aika menee turhienkin setvimiseen. Ja todellisen avun tarve viipyy sitä tarvitsevilta. Esimerkki. Minulla on tunne(kuten kirjoitit) että lapsella ei ole kaikki hyvin, kun sillä on punaiset saappaat. Tähän tyyliin. Lastensuojelu on viranomaistaho, jota ei ole tarkoitettu huvilaitokseksi, minne ilmoitellaan, jos siltä tuntuu. Faktaa ja tietoa pitää löytyä.[/QUOTE]

Erikoista. Minäkin olen lastensuojelussa töissä ja nimenomaan sitä mieltä et huoli kannattaa tuoda julki. Se on meidän työtä selvittää ja arvioida. Totta kai siinä ilmoituksessa pitää olla jotain johon se pohjaa eikä vain "mulla on sellainen fiilis", mutta nämä faktat ja tiedot jota sä peräänkuulutat yleensä selviää vasta selvittelyä tehdessä. Kyllä mä luotan enemmän ammattilaisen taitoon arvioida lastensuojelun tarvetta kun maallikon. Jos se selvittely ei sun mielestä ole meidän työtä niin kenenkä sitten?

[QUOTE="vieras";25955870]Erikoista. Minäkin olen lastensuojelussa töissä ja nimenomaan sitä mieltä et huoli kannattaa tuoda julki. Se on meidän työtä selvittää ja arvioida. Totta kai siinä ilmoituksessa pitää olla jotain johon se pohjaa eikä vain "mulla on sellainen fiilis", mutta nämä faktat ja tiedot jota sä peräänkuulutat yleensä selviää vasta selvittelyä tehdessä. Kyllä mä luotan enemmän ammattilaisen taitoon arvioida lastensuojelun tarvetta kun maallikon. Jos se selvittely ei sun mielestä ole meidän työtä niin kenenkä sitten?[/QUOTE]

Meillä piti juuri luennon johtava ls-työntekijä ja hän oli huolestunut siitä, että kaikki ilmoitukset pitää tutkia, koska joukossa on paljon tyyliin: miniä keittää lapsille manna- eikä kaurapuuroa. Ja tämä on ihan fakta, näitä on paljon. Ls-ilmoitusten määrä on kasvanut 300% enkä millään jaksa uskoa, että Suomen lapset ja nuoriso voisi niin huonosti.

[QUOTE="vieras";25955894]Meillä piti juuri luennon johtava ls-työntekijä ja hän oli huolestunut siitä, että kaikki ilmoitukset pitää tutkia, koska joukossa on paljon tyyliin: miniä keittää lapsille manna- eikä kaurapuuroa. Ja tämä on ihan fakta, näitä on paljon. Ls-ilmoitusten määrä on kasvanut 300% enkä millään jaksa uskoa, että Suomen lapset ja nuoriso voisi niin huonosti.[/QUOTE]

En mä tuota kiellä, ilmoitusten määrä on lisääntynyt. Mutta kuten mä tuolla aikaisemmin jo kirjoitin, ilmoittajan motiivi ratkaisee. Jos on ihan aito huoli lapsesta, kannattaa ilmoitus tehdä. Jos kyse on jostain muusta, niin kannattaa jättää tekemättä. Jos ap ihan oikeesti itse tuntee et lapsella ei ole asiat hyvin (ja osaa tarkemmin eritellä ne syyt eikä vaan vetoa siihen omaan mutuun) niin se on mielestäni eri asia kun se et ap ajattelisi et kaikista kuuluu ilmoitus tehdä jotka ei pue lastaan Tickettiin. Ei ap:n tarvi täällä kertoa syitä tai tehdä valmiiksi meidän työtä. Edelleen, se selvittely ja arviointi kuuluu meille. Kummallinen työyhteisö teillä jossa johtava oikein luennoi teille. Meillä lähiesimies ei luennoi yhtään mitään. Eikä tarvi tuollaisia asioita meille selventää kun jokainen miestä on niistä jo tietoinen.

[QUOTE="vieras";25955930]En mä tuota kiellä, ilmoitusten määrä on lisääntynyt. Mutta kuten mä tuolla aikaisemmin jo kirjoitin, ilmoittajan motiivi ratkaisee. Jos on ihan aito huoli lapsesta, kannattaa ilmoitus tehdä. Jos kyse on jostain muusta, niin kannattaa jättää tekemättä. Jos ap ihan oikeesti itse tuntee et lapsella ei ole asiat hyvin (ja osaa tarkemmin eritellä ne syyt eikä vaan vetoa siihen omaan mutuun) niin se on mielestäni eri asia kun se et ap ajattelisi et kaikista kuuluu ilmoitus tehdä jotka ei pue lastaan Tickettiin. Ei ap:n tarvi täällä kertoa syitä tai tehdä valmiiksi meidän työtä. Edelleen, se selvittely ja arviointi kuuluu meille. Kummallinen työyhteisö teillä jossa johtava oikein luennoi teille. Meillä lähiesimies ei luennoi yhtään mitään. Eikä tarvi tuollaisia asioita meille selventää kun jokainen miestä on niistä jo tietoinen.[/QUOTE]

Niin no, minä olen opettaja enkä lastensuojelussa. Ketjussa monta vierasta :) . Luento oli opettajille.

[QUOTE="vieras";25955938]Niin no, minä olen opettaja enkä lastensuojelussa. Ketjussa monta vierasta :) . Luento oli opettajille.[/QUOTE]

No hän sitten varma kertoi, että osasyy lisääntyneisiin ilmoituksiin johtuu todennäköisesti siitä, että tietyillä ammattikunnilla on nykyään velvollisuus tehdä ls-ilmoitus? Että jos sen jättää tekemättä voi mahdollisesti saada syytteen virkavelvollisuuden laiminlyönnistä? Tämä koskee siis teitä opettajiakin. Ei kaikki lisääntyneet ilmoitukset johdu siitä, että tehdään kiusaa (vaikka niitäkin toki on) tai siitä että kansalaiset on ylihysteerisiä (vaikka niitäkin toki on).

Mä antaisin sellasen ohjeen että jos huoli herää, olisi hyvä heti tehdä jotakin. Tilanteesta riippuen esim. jutella vanhempien kanssa. Viranomaisille voi myös soittaa ja kysyä neuvoa kuinka toimia ja sen jälkeen vasta tehdä ilmo.

Yhteistyössä