Löytyisikö apua ahdistuneelle ja pelokkaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielessä töhnää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="paniikki";27573680]tälle aloittajalle ei auta vakuuttelut siitä, ettei tämä ole mitään vakavaa...koska tämä HÄIRIÖ on psyykkinen![/QUOTE]

No kertoisitko sitten mikä auttaa, kaikki apu on nyt tapeen ja tuki.

Kun sehän siinä onkin, että pelkään sen olevan vakavaa ja että kuolen tähän,
enkä uskalla soittaa lääkärille, kun pelkään kuulevani häneltä sen mitä pelkään.
En tiedä ymmärsikö kukaan mitä tarkoitin.

[QUOTE="aloittaja";27573719]No kertoisitko sitten mikä auttaa, kaikki apu on nyt tapeen ja tuki.[/QUOTE]

se on pakko-oireisen häiriön muoto, joka sulla nyt jyllää...itse sairastanut tuota vuosia vuosia, mutta pahimmista sairauspeloista päässyt lääkityksellä ja keskusteluavulla. sitä ennen mä olin pahimmillaan just kuolemassa aivokasvaimeen, sydänkohtaukseen ja kun luin lehdestä, että jollain on MS-tauti, niin olin varma, että mullakin on. puhtaasti psyyken häiriötila siis tuo ylenmääräinen pelkääminen. no mikä siihen voisi auttaa, se on tosi yksilöllistä...mulla on omat keinot saada "kohtaus" tai tilanne pysäytettyä, on siihen lääkkeitäkin. mutta ehkä järkeistäminen: vaikka olisikin vakvaa, se voidaan hoitaa. tai sitten on vaan ootettava, että noita juttuja tulee useempi kymmenen, niin huomaat, ettei mitään vakavaa oikeesti olekaan.

Tiedän kokemuksesta tuon paniikin, koita rauhoittaa itseäs sillä ajatuksella että tämä johtuu nyt ahdistuksesta ja mitään oikeaa hätää ei ole. Mulla auttaa keskittyminen ihan johonkin muuhun, ulkoilma, ihmisten seura. Ihan mikä vaan mikä vie pois siitä tunteesta.

Siellä suussa tuskin on mitään vakavaa. Oikeasti.

[QUOTE="aloittaja";27573759]Kun sehän siinä onkin, että pelkään sen olevan vakavaa ja että kuolen tähän,
enkä uskalla soittaa lääkärille, kun pelkään kuulevani häneltä sen mitä pelkään.
En tiedä ymmärsikö kukaan mitä tarkoitin.[/QUOTE]

JOS nyt sattuisit sairastamaan kuolemantautia, meinaatko ettet kuole jos ei lääkäri sitä ääneen sano?
JOS nyt sattuisit sairastamaan kuolemantautia, eikö olisi parempi kuulla se lääkäriltä ja saada ajoissa hoito, ennen kuin on liian myöhäistä?

Ja huomaa tuo sana JOS.

ET SAIRASTA MITÄÄN VAKAVAA SAIRAUTTA, piste....

[QUOTE="paniikki";27573775]se on pakko-oireisen häiriön muoto, joka sulla nyt jyllää...itse sairastanut tuota vuosia vuosia, mutta pahimmista sairauspeloista päässyt lääkityksellä ja keskusteluavulla. sitä ennen mä olin pahimmillaan just kuolemassa aivokasvaimeen, sydänkohtaukseen ja kun luin lehdestä, että jollain on MS-tauti, niin olin varma, että mullakin on. puhtaasti psyyken häiriötila siis tuo ylenmääräinen pelkääminen. no mikä siihen voisi auttaa, se on tosi yksilöllistä...mulla on omat keinot saada "kohtaus" tai tilanne pysäytettyä, on siihen lääkkeitäkin. mutta ehkä järkeistäminen: vaikka olisikin vakvaa, se voidaan hoitaa. tai sitten on vaan ootettava, että noita juttuja tulee useempi kymmenen, niin huomaat, ettei mitään vakavaa oikeesti olekaan.[/QUOTE]

No näitä juttuja ei ole ollut useampi kymmenen vaan pikemminkin useampi sata!
Mutta kun tulee ajatus, että vaikka aikaisemmatkaan ei ole olleet mitään niin
eihän se tarkoita etteikö tämä nyt oisi!

Sieni ei aina näy testeissä eli se se varmaan on. Rauhoita itsesi. Jos sinulla on kipeä suu, niin saat siihen varmasti apua, kun sitkeästi vaan kerrot oireista ihan vaan normaalisti, mutta jos menet itkemään tuolla tavalla syöpäpelkoa, niin saat luulosairaan leiman.

JOS nyt sattuisit sairastamaan kuolemantautia, meinaatko ettet kuole jos ei lääkäri sitä ääneen sano?
JOS nyt sattuisit sairastamaan kuolemantautia, eikö olisi parempi kuulla se lääkäriltä ja saada ajoissa hoito, ennen kuin on liian myöhäistä?

Ja huomaa tuo sana JOS.

ET SAIRASTA MITÄÄN VAKAVAA SAIRAUTTA, piste....

tai siis ap sairastaa vakavaa sairautta nimeltä ahdistus/paniikki/pakko-oireinen häiriö

Tämäkin kuulostaa varmaan ihan hullulta, mutta mietin että joulu on tulossa ja lapseni odottaa kovasti joulua, ei vain lahjoja vaan sitä joulun aitoa tunnelmaa. Ja minä pelkään, että kuolen ennen sitä, etten saa viettää joulua kotona vaan joudun sairaalaan. Tämäkin varmaan kuulosta todella tyhmältä, mutta tälläisiä ajatuksia tulee.
Tuntuu että jos tuota suu ongelmaa ei olisi, voisin keskittyä kaikkeen muuhun ja nauttia elämästä.

[QUOTE="aloittaja";27573847]Tämäkin kuulostaa varmaan ihan hullulta, mutta mietin että joulu on tulossa ja lapseni odottaa kovasti joulua, ei vain lahjoja vaan sitä joulun aitoa tunnelmaa. Ja minä pelkään, että kuolen ennen sitä, etten saa viettää joulua kotona vaan joudun sairaalaan. Tämäkin varmaan kuulosta todella tyhmältä, mutta tälläisiä ajatuksia tulee.
Tuntuu että jos tuota suu ongelmaa ei olisi, voisin keskittyä kaikkeen muuhun ja nauttia elämästä.[/QUOTE]

mik' lääkitys sulla on? jollei sulla olisi tuota suuongelmaa, sulla olisi joku muu varpaanväli-ihottuma tai silmän nykiminen, jota pelkäisit. pointti ei ole nyt se suu, vaan ihan muu ja siihen sä tarvit apua! yleensä pakko-oireinen ei joudu sairaalaan, mä tosin olen ollut kolme päivää, koska tilanne oli niin hankala. otat nyt VÄLITTÖMÄSTI yhteyden mielenterveys-puolelle, koska tuo täytyy hoitaa.

[QUOTE="aloittaja";27573864]Vielä tuosta daktarinista, voisinko kokeilla sitä, vai ensin tuota puolukkaa?
Voiko olla haittaa tuosta daktarinista?[/QUOTE]
Jos Daktarinia on, niin hoitaisin suoraan sillä. Lue pakkauselosteesta mahdolliset sivuoireet. Mitään sen ihmeempiä siinä ei varmaan ole.

[QUOTE="paniikki";27573862]mik' lääkitys sulla on? jollei sulla olisi tuota suuongelmaa, sulla olisi joku muu varpaanväli-ihottuma tai silmän nykiminen, jota pelkäisit. pointti ei ole nyt se suu, vaan ihan muu ja siihen sä tarvit apua! yleensä pakko-oireinen ei joudu sairaalaan, mä tosin olen ollut kolme päivää, koska tilanne oli niin hankala. otat nyt VÄLITTÖMÄSTI yhteyden mielenterveys-puolelle, koska tuo täytyy hoitaa.[/QUOTE]

Olen ollut säännöllisesti yhteydessä terapeuttiini, hän tietää tilanteeni ja hoitava lääkärini myös.
Niin olet oikeassa varmaan tuossa "jos tätä ei olisi, olisi joku muu"

olen myös ahdistunut ja kärsin paniikkihäiriöstä ja sairauksien pelosta uskon että suurimmaksi osaksi tuo on kuvittelua, koska pelkäät vakavaa sairautta. itselläni on ollut monia pelkoja ja oireet on aina pahoja niin kauan kun lääkärissä todetaan terveeksi ja sitten joku muu paikka reistaa. nykyään kun pelko tulee päälle ajattelen että tää on vaan luulosairautta niin menee äkkiempää kohtaukset ohi. ennen kesti kuukausia, nyt vain muutaman päivän. ja tiettynä aikana kuukaudesta on herkimmillään jolloin on herkempi.

Mutta tuo töhnä kielessä ei voi ainakaan olla kuvittelua.
Mutta entä tuo vinkerä paha maku suussa? Kirvely?
Mietin että jos otan daktarinia niin voinko saada sillä jotain pahaa aikaan jos ei olekaan sientä?

Sun kannattais nyt oikeasti ottaa yhteyttä terapeuttiin jos se on mahdollista tai yrittää rauhoittua niillä keinoin kuin sulle on neuvottu tai mikä on mahdollista. Mikä yleensä auttaa? Tietty siellä lääkärissä voi käydä itsensä rauhoittamassa jos sinne pystyy menemään. Onko sulla ketään kelle soittaa?

[QUOTE="aloittaja";27573981]Siis helposti hoidettavissa, voisitko tarkentaa mitä tarkotit tuolla?[/QUOTE]

Varmaan tarkoitti sitä että sieni ei ole mikään vakava sairaus vaan ihan helposti hoidettavissa. Ja tuo sun suuongelma todennäköisesti on sellaista. Joten rauhoitu.

[QUOTE="aloittaja";27573544]
Nyt huomasin että alahuulen sisäpinnalla on pieni rakkula ja menin vielä enemmän paniikkiin!!!![/QUOTE]

Mahtaneeko olla afta? Niitä tulee ja menee ja osaavat olla tosi kipeitä.

Ja jos on oikeasti vikaa, niin varaa aika lääkärille, voi siellä olla muutakin kuin joku hiivasieni. Itse en minnekään suuhygienistille menisi vaan suoraan lääkärille, suuhygienistihän laittaa vaan eteenpäin tutkittavaksi. Suusta löytyy monenmoista ikävääkin vaivaa, mikä ei ole mitään vaarallista.

Voi, ap...minulla on aivan samanlaista pelkoa, se on ihan hirveää ja vie enenrgiaa...pelkään myös, että minulla on joku vakava kuolemaan johtava sairaus ja olen ollut lääkärissä monta kertaa...aina löytyy joku oire, ei tätä jaksa...Tuo ajatus joulusta ja lapsista kuulosti niiin minulta...auttaa en osaa

Uusimmat

Yhteistyössä