Löytyisikö apua ahdistuneelle ja pelokkaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielessä töhnää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kielessä töhnää

Vieras
Eli ensiksi kerron, että kärsin ahdistuneisuus häiriöstä ja sairauden pelosta.

Sairastin flunssan syyskuun lopulla, sain antibiootti kuurin poskiontelotulehdukseen.
kuurin loputtua meni muutama päivä ja minulle tuli kieleen sellainen töhnä kerros,
suu maistui kamalalle ja kieltä kirveli.

Otin daktarinia ja minulta otettiin hiiva näyte suusta, otin tuota daktarinia siis ennen kuin hiivan tulos tuli, kun sairaanhoitaja sanoi ettei siitä ole haittaakaan,
Hiiva oli kuitenkin negatiivinen.

Aloin putsasta varovasti kieltä hammasharjalla ja sitten jonkin ajan kuluttua se kirvely ja paha maku meni ohi.

Nyt sitten viikko sitten kieltä alkoi kirvellä uudestaan ja suussa on sellainen kitkerä ja vinkerä paha maku. Olen harjannut kieltä, mutta yön jälkeen se on töhnäinen.
nytkin kirvelee ja paha maku suussa.

Mitä voisin tehdä? voisinko kokeilla puolukkaa?
Voiko se pahentaa tätä? Ja sitten kun tosiaan olen ahdistunut niin pelkään,
että on jokin vakava sairaus, olen itkenyt ja ollut tosi ahdistunut tästä, kun pelkään että kuolen!!!

Ennemmin sä kuolet ton panikoimisen aiheuttamaan sydänkohtaukseen kuin johonkin töhnään kielessä. Järki käteen nyt. Ei se ole mitään vaarallista. Kysy lääkäriltä tai hammaslääkäriltä.

Panikoimisesta ei saa sydänkohtausta, joten ole huoleti. En keksi mitään vaarallista, joka tuon voisi aiheuttaa, korkeintaan epämiellyttävää. Voithan silti sitä daktarin oralgeeliä käyttää, sitruunaa, vichyä puolukkaa ym.
Suuhygienisti voisi olla oikea antamaan tuohon neuvoja?
:hug:

Tatkoititko Corsodylia? Mulla on sitä kaapissa, mutten ole uskaltanut ottaa kun suu tosiaan arka.
listerineä olen käyttänyt, mutta lopetin sen vasta, kun pelkään että saan sillä enempi vain pahaa aikaan. hieroin äsken puolukkasurvosta kieleen ja kirveli tosi inhottavasti.

tässä on nyt se, että kun pelkään kaikkea niin pelkään myös esim.soittaa suuhygienistille, kun pelkään että se sanoo tämän olevan jotain vakavaa!
Ahdistuineisuuteni tekee myös sen, että tarkkailen tuota suuta koko ajan, yritän tehdä jotain niin ajatus vain pyörii suussa ja sen tuntemuksissa!! Tuo vakavan sairauden ja kuoleman pelko on myös voimakas!

Noniin, astamalääkkeet pitävät yllä suun sienitulehdusta mikäli et lääkkeen oton jälkeen huuhtele suuta huolellisesti. Nyt vain suuhygienistille aikaa, voin luvata ja vannoa ettei sinulla ole mitään kuolemansairautta, vaan sienitulehdus joka vaatii selkeästi oikeanlaisia otteita parantuakseen.

sä sairastat tautia nimeltä hypokodria, eli luulosairaus. tiedän, miten viheliäinen se on ja suosittelen suuhygienistin sijaan soittamaan mielenterveystoimistoon, koska sieltä saat avun. tsemppiä!

Kyllä mulla on säännöllinen terapia ollut jo monta vuotta ja mieliala lääkkeitä käytössä.
Nyt huomasin että alahuulen sisäpinnalla on pieni rakkula ja menin vielä enemmän paniikkiin!!!!

[QUOTE="aloittaja";27573510]Mutta kun se hiiva näyte oli negatiivinen!
Kuulostan varmaan ihan hullulta, mutta pelkään ihan kamalasti koko ajan.[/QUOTE]

Voi olla jokin muukin sieni kuin hiivasieni.

mikään vakava sairaus ei oireile noin eli turhaan pelkäät. sulla on sienitulehdus suussa ja se on ainoostaan epämukava ei vaarallinen. soitat sen suuhygienistin ajan ja saat ohjeet miten hoitaa tulehdus pois. ei kukaan kuole suun sienitulehdukseen :)

nyt kun katsoin tuota suuta, niin tosiaan alahuulen sisäpinnalla näkyy pieni vaalea nypyrä ja nahkaa on vähän lähtenyt myös! Olen totaalisen paniikissa ja peloissani, enkä saa itseäni rauhoittumaan!
Mietin tuota daktarinia, mutta voiko se olla haitallista jos sitä ottaa? Puolukkaa laitoin jo kieleen.

Tosiaan nuo astmalääkkeet ja antibiootit voivat tehdä tuota. Hammaslääkärillä/nenä-ja kurkkutautilääkärillä käynti voisi helpottaa asiaa. Eikä tuo jatkuva hinkkaaminen ainakaan vähennä kirvelyä.
Suun limakalvoilla/suussa voi kyllä olla ihan hyvänlaatuisia muutoksia, joita vain pitää silloin tällöin näyttää esim. hammaslääkärille.
Koita suunnata ajatuksesi jonnekin muualle ja annat sen suun "levätä". Ei mitään väkevää sinne, eikä raapimista. Ehkä joku suolavedellä kurlailu välillä.

[QUOTE="aloittaja";27573621]ja kun mielessä vain pyörii että jos se ei olekaan sieni, vaan jotain vakavaa. :([/QUOTE]

Ei ole vakavaa. Paha sienitulehdus aristaa koko suun limakalvot ja aiheuttaa muitakin vaivoja. Hyvä ihminen, usko jo, et ole kuolemassa eikä sinulla ole kuolemansairautta. Varaa se aika sinne suuhygienistille nyt. Joohan. Saat avun ja jopas on parempi mieli sen jälkeen...

Uusimmat

Yhteistyössä