lounasravintolayrittäjäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yrittäjä"

Vieras
Olen saanut päähäni lounasravintolayrittäjyyden.
Lähellä teollisuusalue jossa paljon yrityksiä ja lounasravintola puuttuu!
Onko paikalla ketään joka voisi kertoa minulle rehellisesti kannattaako moiseen ryhtyä? Plussia ja miinuksia.
Kiitos!

[QUOTE="yrittäjä";25869458]Olen saanut päähäni lounasravintolayrittäjyyden.
Lähellä teollisuusalue jossa paljon yrityksiä ja lounasravintola puuttuu!
Onko paikalla ketään joka voisi kertoa minulle rehellisesti kannattaako moiseen ryhtyä? Plussia ja miinuksia.
Kiitos![/QUOTE]
Oman elämän ja vapaa-ajan voit unohtaa totaalisesti! Aloitat työt.klo.5 lopetat 15-16. Annat kaikkesi yritykselle jos haluat menestyä, myös terveytesi. En suosittele.
Olin työelämävalmennuksessa kahvilassa ja läheltä seurasin kun omistajalta meni terveys.

[QUOTE="äiti";25869515]Oman elämän ja vapaa-ajan voit unohtaa totaalisesti! Aloitat työt.klo.5 lopetat 15-16. Annat kaikkesi yritykselle jos haluat menestyä, myös terveytesi. En suosittele.
Olin työelämävalmennuksessa kahvilassa ja läheltä seurasin kun omistajalta meni terveys.[/QUOTE]

Sitä nyt helpolla ajatellaan pääsevän, kukaan pärjää 8.9 tunnin työnteolla jos ala on tuo. Kyllä voisi laskea että 7-8 aikaan kun menee duuniin, alkaa tekeen safkaa ja tarjoaa sitä 10:30 eteenpäin, pitää jatkaa työpäivää ainakin 18 asti että kulut saa katettua.

Alkuperäinen kirjoittaja kYLLÄPÄ;25869570:
Sitä nyt helpolla ajatellaan pääsevän, kukaan pärjää 8.9 tunnin työnteolla jos ala on tuo. Kyllä voisi laskea että 7-8 aikaan kun menee duuniin, alkaa tekeen safkaa ja tarjoaa sitä 10:30 eteenpäin, pitää jatkaa työpäivää ainakin 18 asti että kulut saa katettua.

Jos haluaa hyvää mainetta ja pärjätä, kannattaa aamulla paistaa tuoreet munkit, pullat, sämpylät itse. Sen jälkeen aletaan tekemään ruokaa...Lounasaika 10-14, lopuksi tiskataan ja siivotaan ja valmistellaan seuraavanpäivän ruokia ja käydään tukussakin jossain välissä.

[QUOTE="äiti";25869636]Jos haluaa hyvää mainetta ja pärjätä, kannattaa aamulla paistaa tuoreet munkit, pullat, sämpylät itse. Sen jälkeen aletaan tekemään ruokaa...Lounasaika 10-14, lopuksi tiskataan ja siivotaan ja valmistellaan seuraavanpäivän ruokia ja käydään tukussakin jossain välissä.[/QUOTE]

No niin tietenkin mutta ei se tarkoita että pitää aamulla 5 aikaan lähtä tiskaamaan, tiskikone kyllä varmasti pyörii päivälläkin jos ei niin sitten on jotain vialla. Suuren osan voi tehdä edellisiltana valmiiksi niinkuin aika moni tekeekin, jos avaa aikaisin aamulla sitten tietenkin sinne 5aikaan. Ei huoltoaseman tuoreita pulliakaan valmisteta just sinä aamuna ja kaikkia ei tarvi itse tehdä. Tukussa kyllä kerkeää käydä töiden jälkeen sitten illalla.

ja tuo jos itse aikoo tehdä ihan kaiken alusta alkaen itse loppuun asti niin et varmasti pyöritä sitä lafkaa kauan aikaa, käy aivan sietämättömän kalliiksi se ähertäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja kylläpä;25869668:
No niin tietenkin mutta ei se tarkoita että pitää aamulla 5 aikaan lähtä tiskaamaan, tiskikone kyllä varmasti pyörii päivälläkin jos ei niin sitten on jotain vialla. Suuren osan voi tehdä edellisiltana valmiiksi niinkuin aika moni tekeekin, jos avaa aikaisin aamulla sitten tietenkin sinne 5aikaan. Ei huoltoaseman tuoreita pulliakaan valmisteta just sinä aamuna ja kaikkia ei tarvi itse tehdä. Tukussa kyllä kerkeää käydä töiden jälkeen sitten illalla.

En kyllä missään maininnut, että pitäisi lähteä TISKAAMAAN klo 5!

[QUOTE="äiti";25869715]En kyllä missään maininnut, että pitäisi lähteä TISKAAMAAN klo 5![/QUOTE]

No et sitä mutta mitä menisit tekemään kello 5 aamulla jos avaat kello 10 sen paikan?

Teen tällä hetkellä stressaavaa työtä esimiehenä kymmenisen tuntia päivässä (ja sekään ei riitä, jatkuva syyllisyys tekemättömistä töistä ja poissaolevana kotona) ja olen sen lisäksi osa-aikainen yrittäjä. Eli kyllä minä työntekoon olen tottunut :)

itse ruokapalvelutyöntekijänä en lähtisi yrittäjäksi, sivusta seurannut miten moni paikka on mennyt nurin, pelkkien tehdastyöläisten lounaalla et saa paikkaa kattavaksi, lisäksi alkuun tulee takkiin juurikin asiakasmäärien arvioiden pieleenmenemisen kanssa, ottaa muutaman vuoden kun yritys alkaa tuottamaan tai menee nurin, monella on se oma kahvilahaave, harva sen vain onnistuu pitämään, koska ruoka ei vaan yksinkertaisesti kata kaikkia muita kuluja.

[QUOTE="äiti";25869803]Lue toinen viestini! Paikka aukeaa klo 7 ja lounasta tarjoillaan 10 eteenpäin.[/QUOTE]

Tiedät itsekin että paikka ei menesty tuolla tahdilla, olet varmaan huomannut paikkoja jotka konkurssikypisä tuolla aikataululla, turhaa voimavarojen hukkaan heittoa jos avaa aikaisin aamulla. Maksaa katso sekin kun keität puuroa ja teet tuoreet leivät siihen sekaan, maidon varmaan lypsät itse ja jalostat valmiiksi pastöroiduksi maidoksi. Jos tietosi on tuota luokkaa ja aikoisit pärjät kyseisellä suunnitelmalla niin kokeile ihmeessä, minä en ole sillä pärjännyt.

[QUOTE="äiti";25869803]Lue toinen viestini! Paikka aukeaa klo 7 ja lounasta tarjoillaan 10 eteenpäin.[/QUOTE]

No ei tuossa missään lukenut että paikka aukeaisi kello 7 :) Sanoit vaan että menisit sinne kello 5. Ties mitä tekemään, sekään ei käy selväksi.

No minä olen toiminut huoltoaseman keittäjänä ja ruoka siellä oli valmiina 10.30 ja tein ruoan noin 100 henkilölle ja työaika minulla oli 7-14.30 ja ei kukaan muu niihin lounassapuskoihin koskenut muuna aikana. Muuten hyvä idea, mutta kiiruimpana lounasaikana et pärjää yksin 11-12 ja kukaan ei tunniksi töihin tule ja kahdelle ei koko ajan tule palkkaa pelkästä lounasruoasta. Jos saisit kaverin kahvilapuolen yrittäjäksi, niin sitten olisi hyvin sulla pullat uunissa.

No on teillä mahtavat suunnitelmat. Heti kun paikka avautuu on jo valmiina paikat sadoille ihmisille ja työntekijöitä vara ottaa töihin. Miksihän kenelläkään muulla ei onnistu nuo yritykset, onkohan tekijöissä vika vai ideassa. Kaikki kuitenkin maksaa, jopa ne kattilat missä valmistat sitä ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kylläpä;25870255:
No on teillä mahtavat suunnitelmat. Heti kun paikka avautuu on jo valmiina paikat sadoille ihmisille ja työntekijöitä vara ottaa töihin. Miksihän kenelläkään muulla ei onnistu nuo yritykset, onkohan tekijöissä vika vai ideassa. Kaikki kuitenkin maksaa, jopa ne kattilat missä valmistat sitä ruokaa.

Kyllä minä tiedän montakin menestyvää lounaspaikkaa, onko sulla kovinkin kiree pipo päässä?

[QUOTE="vieras";25870295]Kyllä minä tiedän montakin menestyvää lounaspaikkaa, onko sulla kovinkin kiree pipo päässä?[/QUOTE]

Pistä vaikka linkkiä kyseiseen paikkaan joka aloitti "Tyhjältä pöydältä" ja on nyt hyvin menestyvä? Ei ole kovinkaan kireällä, olen vaan nähnyt niin paljon konkursseja tuolla alalla että en oikein jaksa innostua suunnitelmastas jos lähtökohdat on tuota tasoa. No anyway, laita linkkiä niihin menestyviin lounaspaikkoihin? :)

[QUOTE="vieras";25870183]No minä olen toiminut huoltoaseman keittäjänä ja ruoka siellä oli valmiina 10.30 ja tein ruoan noin 100 henkilölle ja työaika minulla oli 7-14.30 ja ei kukaan muu niihin lounassapuskoihin koskenut muuna aikana. Muuten hyvä idea, mutta kiiruimpana lounasaikana et pärjää yksin 11-12 ja kukaan ei tunniksi töihin tule ja kahdelle ei koko ajan tule palkkaa pelkästä lounasruoasta. Jos saisit kaverin kahvilapuolen yrittäjäksi, niin sitten olisi hyvin sulla pullat uunissa.[/QUOTE]

Tässä on yksi pointeista jota olen miettinyt. Tuo, että yksin ei pärjää ja pariksi tunniksi ei apua saa. Paitsi anoppi ja oma äiti jotka molemmat jo poissa työelämästä.. voisi olla ainakin alussa varteenotettava vaihtoehto "kiireapulaisiksi".
Paikka jota olen miettinyt on iso teollisuusalue jossa useita yrityksiä ja siis satoja työntekijöitä. Lounaspaikkaa en vain ole alueella nähnyt. Pitäisi toki tehdä selvitystyö etukäteen potentiaalisista ruokailijoista. Ehkä yrityksillä on omia ruokaloita (epäilen). Täytynee lähettää kyselyt yrityksille että onko lounaspaikalle tarvetta. Ja se itse paikkakin pitäisi löytyä :)

Lounastan itse ulkona melkein päivittäin paikkoja vaihdellen ja kyllä vain pystyy erottamaan ne tosi menestyvät ja ei niin menestyvät paikat. Se on paljolti kiinni tarjottavasta ruuasta! Menestyviä paikkoja tiedän montakin.

[QUOTE="Kokki";25870614]Onko sulla kokemusta ravintola-alasta tai koulutusta?[/QUOTE]

Koulutusta ei, kokemusta vuosien ja vuosien takaa huoltoasemalta.
Nyt ajautunut ihan muihinlaisiin hommiin.
Miksi kysyt?

[QUOTE="yrittäjä";25870629]Koulutusta ei, kokemusta vuosien ja vuosien takaa huoltoasemalta.
Nyt ajautunut ihan muihinlaisiin hommiin.
Miksi kysyt?[/QUOTE]

Koska suosittelen, että hommaisit esim aikuiskoulutuksen kautta koulutuksen ko alalle. Saisit paljon paremman pohjan firmallesi, jos sinulla olisi kokemusta ja koulutus keittiöalalta. Se, että osaa laittaa ruokaa kotona eroaa lähes täysin siitä, että alat laittamaan ruokaa ammatiksesi muille ihmisille.

Yhteistyössä