Loppuvuosi pihistellen. Neuvoja? Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja icandoit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turhat välipaat pois.

Jos on halua tehdä tukiperhetyötä esim. pelastakaa lapset-kautta, nii siinäkin jää vähän käteen- tosin EI pelkän rahan takia. Itse teen, koska 1 lapsi, lapselle on kaveria viikonlopuksi, kaksi lasta käy 3pv kerran kuussa. Olikohan 25e/lapsi/päivä, toki ruoat kustantaa lapsille. Tulee tehtyä enemmän ruokaa, ei valmisruokia, ulkoiltua.

Teepussin voi käyttää 3x, (juon paljon teetä) ja leivinpaperin useaan kertaan.

Tori.ssa on hyvä myydä tavaraa, samoin kirppis ja fb-kirppis. Hinnat sopiviksi. Myydä heti kausittain pienet lenkkarit, talvikengät, ulkopuvut jne.

Fb roskalavalta saa tavaraa ilman (Oulun seutu ainakin) ja fb kautta löytyy HOPE-yhdistyksen tiedot, josta saa ilmaiseksi esim. vähävaraisen perheen lapselle luistimia sängyn, pyörän, antaa listan mitä tarvii niin hankkivat.

Sisko haki avustusta kerran diakonissalta, ja sai. Toiseksi itse olen eronnut kirkosta, mutta se on asia mihin en ketään halua kannustaa.

Alekorista synttärilahjat etukäteen, mun lapsi käy vähän väliä synttäreillä jossakin, säästää pitkän pennin.

Asioille vesipullo+banaani mukaan+ lapsille esim. leipä/ voileipäkeksi, ei tule mentyä subille syömään :)

Ei kalliita juttuja ja turhia, esim. meikkejä konsultilta mitä ei käytä. Lidlin kasvojen pesumaito (Cien) on tosi hyvä ja halpa. Ei tilauksia esim. Partylite-kutsuilta.

Ostan tarjousesta/poistokorista hiuskiinteet, pesuaineita ja päivävoiteen+meikkivoiteet. Oriflamelta ripsareita joku 3-4 kerralla, kun 2e/kpl joskus.

Itse teen sämpylää+hiivaleivän. Nopeaa, helppoa, halpaa. Pakastan loput.

Ostan kirpparilta mitä pystyy, esim. omat toppahousut, osan kengistä, lapsen vaatteet. Ja ennakoin, esim. lenkkarit menee keväällä nopeaa, ostan etukäteen jos tiedän että pian tarvii.

Kaikki matkat pyörällä/kävellen, mitä voi.
Vakuutusyhtiön kilpailutus.

Hävettää sanoa, mutta kerran kun oli tosi tiukkaa, niin lopetin s-etukorin ja sain 100 e :D Hankin sit uuden ja s-kauppa on halvempi kuin k-kauppa. Lidl halvin.

Ja tarjoustuotteiden metsästys on kans hyvä juttu ruoissakin. Ostaa jauhelihaa tarjouksesta esim. ja pakastaa.

Ja kauppalaput voi leikata vanhoista kirjekuorista (laskukuoret), + muut muistilaput.

Pesee vain täysiä koneellisia tiskiä ja pyykkiä.

Kilpailuttaa kaikkea ja pyytä alennusta esim. torissa ostaessa, inamin yrittää :)

Ja jäi vielä, että käy kaupassa esim. 5pv välein, ostaa paljon kerralla. Säästyy bensaa, aikaa ja rahaa Miettii etukäteen ruoat moneksi päivää. Makaronilaatikkoa + nakkikeittoa voi syödä 2pv peräkkäin, tekee isomman satsin kerralla.

Värjään itse omat hiukset, ystävä laittaa raidat ja minä hälle. Ystävä leikkaa hiukset, maksan 5-10e.

Leikkaan oman pojan hiukset, hiustenleikkuukone ei paljoa maksa (jos ei ilman saa jostain).

Tuli vielä muutamia vinkkejä mieleen säästämiseen ja rahan poikimiseen :)

-Kun lomailen, niin joko tuetut perhelomat -kautta tai Holiday clubin tutustumis jutun avulla, jossa pakollinen käydä pariskunnan (itse yh. niin vain mun) kuunteleen 2h lomaosakehömppää. Säästää n. 400-500e, jos 3vrk käy kylpylälomalla, nyt jäi hintaa 140e 3vrk/ 4hlö. (sis. aamupalan, hotellin, vapaa kylpylän käyttö). Eri kohteita, mm. Vuokatti, Saariselkä, Kuusamon tropiikki...

-Jos säästöön jää rahaa, sijoitus. Esim. rahastoon suoraan tililtä 30e/kk, tai osakekauppa, johon pankin sijoitusneuvojalta apua/itse perehtyä. Vaatii aikaa, riskialtista, mutta parhaillaan tuotto hyvää.

-Leipäpussit voi käyttää tyhjänä esim. juusto-tms.pussina säilytykseen

-Saunan lämmitys max. 1xvko, ja ei pidetä turhaan päällä. Vie paljon sähköä. + Kaikki valmiudessa olevat sähkölaitteet kiinni jos on järkevää, (kun ei käytä). Esim. tv, tietokone.

-Olen liittynyt netin kautta Palveluplus- testiasiakkaaksi, voi valita mihin osallistuu ja mihin ei, saa yl. 20e lahjakortin tms./ asiointikerta/ puhelukerta

-Asuntolainan kilpailutus, ja ottaa halvimmasta/vaihtaa halvimpaan. Vaikka vaihto maksaa n. 150 (??) riippunee pankista, niin jos koron saa halvemmalla muualta, tekee TODELLA suuren summan esim. vuodessa

-Vakuutuskilpailutus, asuntolainan yht.esim. vakuutus oli mulla aikanaan sairaan kallis!!
-Op:llä kotivakuutus tosi kallis, esim. If:llä vanhempi. Nyt 3x vakuutusta Op:lla, kun sai auton kaskon -50% vuodeksi (on kans kallis aina). Kun vuosi mennyt, vaihdan kotivakuutuksen If:lle ja jätän autovakuutukset Op:lle. Op:n vakuutuksen maksan bonuksista, jotka kertyy Op:n asiakkaana. Asuntolaina ollut v. 2011 asti, 3x vakuutusta ja kerran on tainnut tulla pikku lasku, muut mennyt bonuksista. Tosi kannattavaa= lähes kylkiäisenä vakuutukset. Bonuksia voi käyttää myös kaikkeen muuhun pankkiasiointiin.

-Jostain luin joskus, että silmämeikinpoistoaineeksi ruokaöljy on oivallista ja halpaa. En ole kokeillut :D

-Auton kuluissa voi säästää taloudellisella ajolla. Autokoulusta muistan, mitä kovin moni kaveri ei- että liuttamalla, vaihtamalla vaihteen siis (manuaalivaihteisto) vapaalle ennen risteystä, säästää pitkän pennin.

-Joskus ostan pääsiäismunat -50% pääsiäisen jälk, jos päiväys riittää vuoden. Kaappiin ylös kotona ja seur.pääsiäisenä sieltä. Esim. ens pääsiäisenä en osta norm.hinnalla ollenkaan.

-Joulun jälk. karkit monessa paikkaa -50%. En hanki ennen joulua paljon, ostan alesta+ mässään sitten. Ja lahjaksi niitä synttäreille tms.

-Kromi auttaa makean nälkään. Olen kova syömään makeaa, joskus kromitbl kokeilin, niin ei tehnyt makeaa mieli

-Joulualen jälk.voi ostaa seur.joulun tai lapsen synttärilahjaa etukäteen. Samoin juhannuksen jälk.alesta

-Ostan lähes kaiken kirpparilta, lapselle kelpaa vielä kirppisjutut, esim. merkkivaatteita ja kenkiä, vain hyväkuntoisia.

-Lapsella hajosi koulureppu, niin ihan tuurilla löytyi Angry Birds-reppu Kääk-kirjakerhon liittymislahjana. + 3 hyvää kirjaa/ 1e/kpl. Toimituskulut 6,90/e mutta nyt joulun alla ei toim.kuluja, eli 3e jäi kirjoille hintaa+reppu tulee.
Tietysti 6kk pitää kuulua siihen, ei ostopakkoa, niin tulipa liityttyä. Joskus kuulunut ja lopettanut, kerran kysyin niin saa kuulemma liittyä joskus uudelleenkin.

Muilla lisää säästövinkkejä?? :) Olen tieyissä asioissa pihi, mutta syön paljon ulkona, baareiltua tulee aika paljon.

Tämän ketjun innoittamana ajattelin aloittaa kunnon säästökuurin, nauttien kuitenki enkä stressaamiseksi asti pihistelemällä. Kun summa kasassa, ulkomaanmatka ja loput sijoittamaan. Vanhempani ovat tehneet aikanaa älyttömän omaisuuden osakkeilla, perehtymällä ja seuraamalla, hankkimalla ja myymällä oikeaan aikaan. Itsellä ei omaisuutta kovin ole, ja vanhemmat on aikas pihejä kans.