Loppuvuosi pihistellen. Neuvoja? Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja icandoit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minttu";30287157]Meillä ei pesutiloissa pidetä lattialämmitystä vaan tuuletetaan suihkun jälkeen.[/QUOTE]

Ihan kaikesta ei kuitenkaan kannattaisi säästää. Kosteusvaurio tulee kalliimmaksi.

Kyllä riittävä tuuletus ja lattioiden kuivaus riittää pesutiloissakin.
Rainbow nestemäinen pyykinpesuaine on yllättävän hyvä, eikä tartte niin paljon kuin ohjeessa on.
Vaatteita ei tartte ostaa uusia kun ostaa laadukkaita ja pitää niistä huolen! Ja kantsii googlata diy!

Asunto lämpeekin hyvin, kun päivän aikana käyttää hellaa/uunia ja leivinuunia. Saunan jälkeenkin lämpee jonkun verran + että pyykit kuivuu nopeasti =)

Vinkea mitä teille kuuluu? Tervetuloa joukkoon 10k säästöön :)

Kaikki ideat kehiin!

Itse aloitan alkukuusta tiukan linjauksen. Meille tuli kutsut kahteen tapahtumaan, joista ei voi jäädä pois. Nämä ajoittuvat loka-marraskuun vaihteeseen jolloin tilanteen pitäisi olla jo tasoittunut.

[QUOTE="minttu";30287157]Vaihda leivän syönti puuroon (säästät esim juustossa) Täyttävämpää ja terveellisempää.
Kauppaan kerran vk viikkosuunnitelman kanssa tai ostat vain tarjouksia (pakkaseen). Ja osta NYT isot säkit juureksia. Kallistuvat kevättä kohden!
Pese pyykki 60 asteessa, niin huuhteluainetta ei tartte vaan pyykki on ja tuoksuu puhtaalle.
Lasten ammeesta vesi sankoon ja sillä huuhtelet pöntön. Halutessaan käsien pesuvedenkin voi valuttaa sankoon ja käyttääpöntön huuhteluun. Ja pöntön vesisäiliöön vesipullo, ettei vie niin paljon vettä huuhdottaessa!
Tarvitsevatko aikuiset joululahjoja vai muistatteko sovitusti vain lapsia ja kummilapsia?!
Vaihda kahvi tummempaan paahtoon (esim pirkan ranskanpaahto) Sitä voi käyttää puolet vähemmän! Ja kai vatsaystävällisempääkin.
Lämpöjä pienemmälle ja vaatetta päälle ja mattoja lattialle. Meillä ei pesutiloissa pidetä lattialämmitystä vaan tuuletetaan suihkun jälkeen. Saunasta tulee kylmää ilmaa, mutta sen saa pidettyä poissa oven alle käärityllä pyyhkeellä.

Kuinka teillä noiden vakuutusten kanssa...? Moni tuntuu turhalta, mutta uskaltaako poiskaan heitää... Lapsillakin kalliit vakuutukset ja olletkin syntymästään ihan terveitä. Korvatulehduksiakin vähän. Pelottaa vaan jos saavatkin jonkun epilepsian tai jonkun...[/QUOTE]

Riippuu juuressäkkkien ostoon se onko säilytyspaikkaa niille.Meillä ei muuta kuin jääkaappi.

Riippuu juuressäkkkien ostoon se onko säilytyspaikkaa niille.Meillä ei muuta kuin jääkaappi.

Minä oon miettinyt samaa. Vanhempien pellolla saisin kasvatettua vaikka mitä, mutta missä ihmeessä niitä säilyttää. Sisätiloissa kylmin paikka on +15 astetta, mitään maakellareita ei ole ja jääkaappitilat aika ahtaat muutenkin.

Tämän palstan innoittamana osteskelin eilen jonkun verran -50% lihaa ja laitin pakkaseen. Kannattaako ne siis paistaa ennen vai ihan sellasenaan pakkaseen?

Siis iso kiitos aloittajalle tästä keskustelun avauksesta, ensi vuosi tulee itsellekin olemaan tiukka ja hienoa jos jo nyt saa hyviä ideoita miten siihen varautua.

Yleensä olen pakastanut lihat sellaisenaan. Voihan ne paistaakin, esim jauheliha paistettuna ja maustettuna tai karjalanpaistilihat liemineen. Vähänhän se ruuan valmistusta nopeuttaa. Liha on muuten hyvä sulattaa hitaasti, eikä jäisenä esim mikrossa! Käristysliha on poikkeus. (Routapaistia en ole kokeillut)

Siis iso kiitos aloittajalle tästä keskustelun avauksesta, ensi vuosi tulee itsellekin olemaan tiukka ja hienoa jos jo nyt saa hyviä ideoita miten siihen varautua.
Kiitos kiitos :flower: Kiitos myös kaikille vinkkejä antaneille jo tässä välissä. Toivottavasti saadaan pidettyä ketju pinnalla.

Nyt ei ole jaksanut asiaan paneutua ja päätinkin alkukuusta aloittaa tiukan kurin. Tässä välissä on tullut sairasvuoteella tuhlailtua; tilasin uuden puhelimen itselleni ja tytölle huusin huutiksesta kevyesti topatun mekkotakin (säästyn pk:lta ;) ).

Kirppispaikka alkaa ensi viikolla ja pikkuhiljaa olen saanut kerättyä kiertoon lähtevää tavaraa, vielä on paljon käymättä läpi ja nyt ei vain kykene. Hinnoittelun aloitan heti kun saan tietää paikkanumeron.

Nostelen ja palailen asiaan ensi viikolla, kun olen parannellut itseäni.. Iski rajun flussan; nyt 4 päivää jo ollut saikulla ja tänään tuli 4 päivää lisää + lääkkeitä aimo annos..

-Verhot estävät lämpöä karkaamasta pakkasöinä, mutta älä peitä pattereita!
-Villasukat, villasukat! Ja muut neuleet! Kyllä sitä sitä lämpöä uskaltaa laskea. Meillä on vanha villalangasta tehty mattokin vetoisassa eteisessä. Sysiruma, mutta sen päälle voi heittää ohuen maton. Suojaamaankin.
-Energiamittarit paljastavat kodin sähkösyöpöt.
Älä anna auringon paistaa uudempaan telkkariin, joka itse himmentää valoisuuden mukaan. (Energiamittari ja verho ikkunassa paljastivat eron.) Teeveistä taitaa löytyä ekoasennuskin. Säästöä saa ajan kanssa.
-Leikkaa itse lasten hiukset. Tai kysy jos joku tuttu sen tekisi. Parturissa voi olla yllättävän kallista!
-Heräteostokset... Niistä sitä ylimääräistä menoa tuleekin, vaikkakin kiertäisit kirppiksiä ja alennus myyntejä...

1.10 tilanne:
tilillä1 3,66€
tilillä2 8,20€
käteisenä 89,50€
säästöpossu melkein täynnä
muovikassillinen palautuspulloja ja -tölkkejä
puolen tankkia bensaa

^^ Tuollainen tilanne kaupassakäynnin (-10,10€) ja kirppispaikan kk-maksun jälkeen (-50,60€ sis. 3 hälytintä). Ostin myös kirppikseltä lapselle karvavuoriset talvikengät heräteostoksena (-1,50€), mutta ne ovatkin aivan tarpeeseen.

Seuraavaksi tulevat elatukset, rahallisesti siis pärjäämme mutta haluaisin kovin päästä eroon noista isommista laskuista..

Lapset menevät viikonlopuksi isälleen, joten loppuviikoksi ei juuri syömisiä tarvitse miettiä. Tänään teen vielä pannaria, huomenna kanaa ja riisiä ja sitä jatkan sitten risotoksi. Perjantaina teen kaalilaatikon mulle ja miehelle viikonlopuksi. Kaverilla olisi tuparimeiningit viikonloppuna, joten kaipa noita viime jouluna lahjaksi saatuja pulloja voisi hyödyntää niissä kemuissa =)

Kuukausi vaihtu, excelistä saa taas vaihtaa taulukkoa, jee! (Köyhällä halvat huvit tms.)

Tuloksena ruokakauppaan meni suunnittelemalla vain 271e ja siinäkin on vielä petrattavaa joten lisäsin taulukkooni heräteostos sarakkeen seuraamaan mielitekoja, jos muistatte sen mun 20e suklaaostosreissun vielä... mutta mutta, bensaan meni 200e, verkko-ostoksiin toinen 200e! Näistä kiritään kyllä heti pois seuraavaksi, ja ehkä sittenkin voin vielä uusia sen suklaareissun :D ja budjettiinkin jäi extraa 75e.

Ennen meni ruokaan 450-500e etttä parannus on huima eikä nälkää ole nähty, ruoka on ollu hyvää.

Mä voisin tulla mukaan pihistelemään ainakin lokakuuksi. Kuun lopulla ollaan lähdössä lomareissuun ja kaikki mitä saan säästettyä ennen sitä on tietysti sitten sellaista mikä auttaa tekemään reissussa kaikkea kivaa.

Tavoitteena olisi että ruokaan yms menoihin asumiskulujen jälkeen menisi tässä kuussa 350euroa.

Täällä palstalla olikin alkuvuodesta muistaakseni ketju jossa osallistujat laittoivat tänne koko kuukauden ostokset ja ensin tavoitteensa ja miten meni loppujen lopuksi,En vaan millään muista millä nimellä tuo oli.Muistaako joku paremmin?

unohda liha, se on kallista. soijaa, papuja ja kauden kasviksia. vaihda pesuaineet ruokasoodaan ja etikkaan, niillä saa pestyä sekä itsen että kodin :)

Tätä mäkin meinasin..kun monet ehdottivat kasviksia lihan jatkeeksi. Halvemmalla pääsee pelkillä kasviksilla+ soijarouheella. TOSIN meillä poika ja mies hinkuu lihaa ja me tyttöjen kanssa kalaa, joka sitten maksaakin muikeasti... ja hei, kesäkurpitsa on tosi hyvä kasvis.

Hävettää |O Ei tässä muuta, viikonloppu tuli oltua miehen kanssa kaksin eikä kyllä tarkkailtu rahan käyttöä. Plussaa se, että mies tarjosi eilisen lounaan :heart:

Icandoit, virheitä pitää tehdä jotta oppii, tsemppaat vaan jatkossa! Mua auttaa aina se että muistelen etukäteen kuinka joku viikonloppu meni niin puihin taloudellisesti, ja miten mulle tuli maanantaina sitte paha mieli turhaan hassatun rahan vuoksi.

Hemmetti, nyt tämä säästäminen alkaa muuten kuulostamaan ihan laihdutusprojektilta, hoksaatteko yhtäläisyyksiä?

Mie onnistuin olemaan käymättä kaupassa koko viikonloppuna, paistelin leivinuunissa lauantaina ison karjalanpaistin josta riittää vielä tällekin päivää, valmistin myös osan pakastepuolukoista survokseksi. Rikkoontuneesta lakanasta ompelin myös lapsen sänkyyn uusia lakanoita, hyötykäytin mitä pystyin niin jäi taas yksi nettitilaus vähemmälle. Tarvitsen selkeästi puhdetöitä jotta en olisi kokoajan menossa shoppailemaan...

On ihan innoissani, ruokalistaa on suunniteltu tuonne 26 päivään asti eli melkein kuun loppuun, ja budjetti sanoo että rahaa menee siihen päivään asti vain 100e!

Ruuat on siis valmiiksi jo kaapissa/pakkasessa ja lisää haetaan vain maitoa ja salaattia. Osaltaan asiaan liittyy myös se että tyhjennän nyt kokonaan kuivakaapit ja pakastimen kun alkaa näyttämään siltä että pääsen lopultakin muuttamaan takaisin omaan kotiin (pitkä tarina, eletään vähän niinkuin lainassa muualla).

Oon nyt myös vähentänyt paljon autolla ajamista eli säästän reilusti bensoissa, muuttamaan ei pääse tässä kuussa joten rahaa ei mene siihenkään. Tilasin myös eläinten ruokia netistä, en ehkä välttämättä siinä säästänyt mutta sain paljon laadukkaampaa ruokaa samalla rahalla.

Leivinuunissa tehty hernekeitto on muuten aivan törkeän hyvää. Toki se unohtui sinne 8 tunniksi ja sain mummolta savuluukiekkoja ja hirveä soppaani, tuota varmaan syödään seuraavat 4-5 päivää... tehtiin savuluista mummon kanssa kimppatilaus mutta mummo ei sitten antanutkaan maksaa omaa osaani, kiitokseksi pesin mummolta ikkunat ja käyn varmaan pari kertaa siellä vielä siivoamassa ja haravoimassa, saa samalla mummo viettää laatuaikaa lastenlasten kanssa.

Mä oon totaalisesti lipsunut tästä. Jossakin vaiheessa olemme miehen kanssa muuttamassa saman katon alle ja keskeytän osittaisen hoitovapaan mikäli se on mahdollista. Päätin etten nyt loppuvuoden aikana kuitenkaan stressaa asioista. Alkuvuosi uudella sykkeellä sitten mukaan =) Tähän ketjuun toivoisin kyllä edelleen ideoita.

Täältä taustalta oon seurannut tätä aina välillä ja yrittänyt itsekin pihistellä. Eipä ihan mennyt niin kuin ajattelin, hupsista keikkaa ja 1500e meni muutamaan nettikauppatilaukseen :D Mutta saanen vedota siihen, että imuri on pakko olla ja entinen hajosi, yli 10 vuotta vanha pyörä sanoi sopimuksensa irti, joten jouduin (tai no, SAIN) laittaa uuden ja teini saa joululahjaksi uuden tietokoneen (itse tarvitsen hänen nykyistä konettaan opiskelujeni vuoksi) ja löysin tehokkaan koneen erittäin edullisesti, kun oli viimeinen kappale (myös pyörä oli puoleen hintaan, kun satuin osumaan viimeisen kohdalle). Säästöä kyllä, mutta hiukan eri tavalla. Nyt voin jatkaa auton seisottamista, tuolla fillarilla pääsee kyllä kulkemaan läpi talven :)

Jotkut näistä säästöideoista on ihan outoja. Lattialämmitystä ei saisi koskaan suljea, koska vaarana on betonin tai laattojen halkeaminen lämmönvaihteluissa. Ja vakuutusmaksut saa halvimmalla yhdessä erässä...

Tein niin, että vedin kaikki laskut yhteen nippuun ja maksoin akuuteimmat ja pienimmät summat pois. Perjantaisella palkalla saan laskut ajantasalle. Loppukuussa tulevista rahoista ja veronpalautuksista saan ostettua muutaman joululahjan ja laitettua säästöönkin :) Enkä ole edes pihistellyt! :heart: