[QUOTE="Lukutoukka";30430236]Jo lukevat lukevat ja saavat läksyksi tavutettuja tarinoita, mutta esimerkiksi meidän tyttäremme vain joitakin yksittäisiä tavuja ja sanoja. Pähkinänkuoressa: ne, jotka tarvitsisivat enemmän harjoitusta, eivät sitä saa ja ne, jotka osaavat jo lukea, saavat kunnon harjoitusta tarinoita lukien. Lisäksi luokka on jaettu jo lukemisen hallitseviin, lauseita ja tavuja lukeviin sekä vain tavuja lukeviin.[/QUOTE]
Jokainen saa oman tasonsa mukaista opetusta. Kuvittele, mitä esimerkiksi meidän jo nelivuotiaan lukemaan oppinut olisi jotain tavuja lukemisesta saanut, jos hän luki satasivuisia lastenkirjoja muualla kuin koulussa. Toisaalta taas samassa vaiheessa vain tavuja lukevalle lapsellemme olisi ollut ylivoimaista lukea jotain pitkiä juttuja. Hän kävi ekaluokalla jopa pari kertaa tukiopetuksessa, jonka jälkeen lukeminen yhtäkkiä avautui hänelle.
Miltä itsestäsi tuntuisi, jos joutuisit lukemaan vaikka japania, jota et ennestään osaa. Pitäisikö sinun päästä siinä vaiheessa niiden osaavien joukkoon vai olisiko parempi opetella ensin niitä kirjoitusmerkkejä? Turha kiirehtiä liian osaavien joukkoon, jos taidot ei riitä.
Jos olet lukutoukka, niin kai luet kirjoja myös lapsellesi ääneen? Meillä on luettu yhdessä tuossa vaiheessa, olen laittanut lapsen lukemaan pätkiä itse ja osan olen lukenut itse. Tuohon suosittelen esimerkiksi Hannele Huovin tavutettuja Urpo ja Turpo kirjoja.