Loppuvuoden ekaluokkalaisten lukeminen

  • Viestiketjun aloittaja "Lukutoukka"
  • Ensimmäinen viesti
"Lukutoukka"
Osasivatko loppuvuodesta syntyneet ekaluokkalaisenne lukea ennen koulun alkua, miten lukevat nyt? Jaksavatko lukea, onko lukeminen hauskaa?
Meillä on vielä 6-vuotias ekaluokkalainen, tyttö. Hän ei osannut lukea koulun alkaessa kuin vain tuttuja sanoja, läheisten ihmisten nimiä. Hän ei oikein jaksa keskittyä lukemiseen pitkäjänteisesti, hermostuu ensimmäisen pitkän ja vaikean (usein neljäkirjaimisen) tavun kohdalla. Lukee hitaasti tavutettua tekstiä, mutta minun kanssani runsaista kehuista mielestäni on lukenut aivan hyvinkin. Hän ei oikein tykkäisi lukemisesta / harjoitella lukemista, lukeminen ei kuulema ole kivaa. Kului jonkin aikaa koulujen alettua ennen kuin tyttäremme edes halusi lukea isälle tai äidille ääneen; en tiedä, häpesikö hän omaa lukemistaan.
Ongelmaksi tässä koen, että en oikein luota opettajan taitoon opettaa lukemista, enkä ymmärrä Aapisesta tulevia lukuläksyjä. Jo lukevat lukevat ja saavat läksyksi tavutettuja tarinoita, mutta esimerkiksi meidän tyttäremme vain joitakin yksittäisiä tavuja ja sanoja. Pähkinänkuoressa: ne, jotka tarvitsisivat enemmän harjoitusta, eivät sitä saa ja ne, jotka osaavat jo lukea, saavat kunnon harjoitusta tarinoita lukien. Lisäksi luokka on jaettu jo lukemisen hallitseviin, lauseita ja tavuja lukeviin sekä vain tavuja lukeviin. Varmaan arvaattekin, että meidän tyttömme on vain tavuja lukevissa, mikä oli tilanne koulun alkaessa. Tuolta portaalta ei nyt näytä pääsevän nousemaan ylöspäin, ja se tässä on ongelmana. Tiedän, että tytön nostaminen seuraavaan ryhmään kannustaisi tyttöä yrittämään ja palkitsisi tehtyä työtä. Luokassa varmaankin suurin osa jo osaa lukea, paras kaveri on tuossa keskimmäisessä ryhmässä.
Onko tyttömme kauheasti jäljessä muita "nuoria" ekaluokkalaisia, onko hän tavattoman paljon jäljessä ja pitäisikö huolestua? Luemme paljon yhdessä esimerkiksi Vihreä banaani - sarjan kirjoja, mutta en kehtaisi oikein ottaa uudestaan yhteyttä opettajaan lukemisesta, koska olen jo kerran asiasta ottanut yhteyttä. Äitinä tietysti pelkää luokalle jäämistä, vaikka onhan tässä vielä kevääseen aikaa. Tuntuu kyllä, että tyttömme on mennyt takapakkia syysloman ja opettajan viikon poikkaolon aikana / jälkeen.
 
vierass
Marraskuulla syntynyt ekaluokkalaisemme osasi lukea jo eskariin mennessään, kukaan häntä ei ole opettanut, ei riipu syntymäajasta vaan kyllä kyseessä on ihan muut tekijät. Teidän lapsenne on jo tippunut muissakin aineissa varmaan aika kärryiltä, että ekaluokan tuplaaminen on vain hyväksi, ettei jää perusasioihin valtavaa aukkoa.
 
5n äiti
Meillä kolme lasta oppinut lukemaan 4-vuotiaana ja siitä päivästä kun ovat homman keksineet, ovat istuneet nenä kiinni kirjassa. Ja kaikki siis loppuvuoden lapsia. Meidän ekaluokkalainen lukee sujuvasti ja nopsaa. Hän lukee vapaa-ajalla Neiti Etsiviä ja Hevoskirjoja. Jos kirjastossa käynti viipyy ja on ehtinyt lukea jo kaikki, niin lukee vaikka tietokirjan sanaselityksiä.
Teinä jatkaisin vain harjoituksia. Onko mitään lempiaihetta (esim eläimet) joista jaksaisi kiinnostua ja haluaisi tietoa. Käsittääkseni suurin osa oppii lukemaan ekan aikana, mutta jotku vasta tokalla silleen sujuvasti.
 
vieraas
Meidän loppuvuodesta syntynyt ekaluokkalainen osasi lukea jo ennen eskariin menoa. Mutta vanhempi lapsi ei osannut lukea ekalle mennessä, ja oppi kunnolla sujuvasti lukemaan vasta kakkosluokan alussa. Kukaan ei ehdotellu ekan tuplaamista. Sanoisin ettei johdu siitä missä vaiheessa vuotta on syntynyt, vaan eri lapset oppii eri tahtiin.
Ei kannata stressata lasta asialla liikaa, mutta jos mahdollista laittakaa pelaamaan ekapeliä
http://www.lukimat.fi/lukeminen/materiaalit/ekapeli
netin kautta, meillä se auttoi tosi paljon tuota vanhempaa lasta ja erityisopettajakin sitä suositteli!
 
"lukija"
Marraskuussa syntynyt lapseni isasi lukea jo kun täytti 5v. Koulussa oli ekaluokkalaisista kolme tasoryhmään. Aloittelijat taisivat tässä kohtaa lukea tavuja ja lyhyitä sanoja, jo kouluun mennessä hyvin lukevat lukivat isotekstistä kirjaa (siis ihan lasten kirjaa jossa pidempi tarina) ja kirjoittivat kuvasta tarinoita. Vähän niin kuin ainekirjoitusta. Meillä teitysti tykkäsi lukea ja kirjoittaa, luki esim Kasper, Jesper ja Joonatan kirjaa itse jo eskari-ikäisenä. Nämä lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja koulun edetessä pidemmälle, ei se kouluun mennessä lukutaito ennustanut mitenkään menestystä myöhemmissä opinnoissa, joten ole ap huoleti, lapsesi oppii varmasti ja ajan kanssa innostuukin.
 
IhQ
Marraskuussa syntynyt ekaluokkalainen meilläkin, lähinnä tunnisti sanoja aiemmin, osasi lyhyitä sanoja lukea ennen kouluun menoa. On edistynyt paljon, nyt lukee ihan pieniä tarinoitakin. On tosin koko ajan jännittänyt sitä lukemista, ei aluksi suostunut tavaamaan ääneen vaan supisi itekseen ja sanoi vasta koko sanan ääneen.
 
adfafasfsfsf
Eipä montaa järkevää vastausta ole ap:lle tullut. Kaikki vaan kehuskelee omien lastensa lukutaidolla. :p

(Meillä vielä lapset niin pieniä, ettei ole ajankohtaista.)
 
"emppu"
En olisi vielä huolissani. Meillä lapsi oppi ennen koulua lukemaan, mutta aina on niitä joilla oppiminen kestää pidempään, eikä se näy missään myöhemmässä vaiheessa. Minusta opettaja toimii ihan oikein, lukeminen aloitetaan kirjainten ja tavujen opettelusta, ja ne jotka osaavat jo lukea, turhautuisivat hetkessä jos kerran pystyvät jo tarinoita lukemaan.
 
"lukija"
Eipä montaa järkevää vastausta ole ap:lle tullut. Kaikki vaan kehuskelee omien lastensa lukutaidolla. :p

(Meillä vielä lapset niin pieniä, ettei ole ajankohtaista.)
Miten niin kehuskelee? Minä toki kerroin, että osasi lukea ja hyvin, mutta kerroin myös ap:lle sen, että ne hitaamminkin lukemaan oppineet pärjäsivät hyvin ja osa kaikkein parhaiten koulu-uransa aikana. Koitin siis lohduttaa, että vaikka alku olisi hankalaa, niin loppu voi olla menestystarinaa. :) Ainakin meillä tyttö oli peruakoulussa keskinkertainen (ja joskus laiska 8 oppilas) kun muutamat niistä myöhemmin lukemaan oppineista oli yläasteella reippaasti päälle 9 oppilaita. Meillä lapset pysyivät kielikylvyn vuoksi samassa luokassa koko koulun ajan.
 
Meijän marraslapsi lähinnä tunnisti sanoja ja oman nimensä. Aakkosia osasi. Nyt lukee kaksikirjaimisia tavuja pitkissäkin sanoissa kun rauhassa saa katsoa ja ajatella. Isällään on lukihäiriö ja pojallekaan ei ole helppoa oppia. Opettaja ei ole huolissaan tahdista kun kuitenkin etenee oppiminen ja kaikki ekat on jaettu tasoryhmiin tavallisten tuntien lisäksi joten jokainen saa täsmäopetusta. Lukemiseen täytyy tuota kannustaa ja tykkää tehdä kanssani leikinvarjolla harjoituksia. Uskon että oppii tämän lukuvuoden aikana kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30430278:
Ei ole... jää autuaasti jälkeen jos ei osaa lukutaidon puutteen takia tehdä mitään omatoimisesti.
On sitä silti sitä aikaa. Moni lukija on tässä vaiheessa vielä missä on ja kummasti osaa sitten kun ekaluokka loppuu. Ei ekalla vaaditakaan vielä suuria omatoimisuuden suhteen. Uskon että pojankin opettaja kertoo mikäli alkaa olla huoli ja sitä ei vielä ole. Eivät ole kaikkia aakkosiakaan vielä käyneet joten miten vois ajatella että ois jo aihetta hätäillä kevään tilannetta?
 
5324526
[QUOTE="Lukutoukka";30430236]
Meillä on vielä 6-vuotias ekaluokkalainen, tyttö. Hän ei osannut lukea koulun alkaessa kuin vain tuttuja sanoja, läheisten ihmisten nimiä. Hän ei oikein jaksa keskittyä lukemiseen pitkäjänteisesti, hermostuu ensimmäisen pitkän ja vaikean (usein neljäkirjaimisen) tavun kohdalla. Lukee hitaasti tavutettua tekstiä, mutta minun kanssani runsaista kehuista mielestäni on lukenut aivan hyvinkin. Hän ei oikein tykkäisi lukemisesta / harjoitella lukemista, lukeminen ei kuulema ole kivaa. Kului jonkin aikaa koulujen alettua ennen kuin tyttäremme edes halusi lukea isälle tai äidille ääneen; en tiedä, häpesikö hän omaa lukemistaan.
Lisäksi luokka on jaettu jo lukemisen hallitseviin, lauseita ja tavuja lukeviin sekä vain tavuja lukeviin. Varmaan arvaattekin, että meidän tyttömme on vain tavuja lukevissa, mikä oli tilanne koulun alkaessa. Tuolta portaalta ei nyt näytä pääsevän nousemaan ylöspäin, ja se tässä on ongelmana. Tiedän, että tytön nostaminen seuraavaan ryhmään kannustaisi tyttöä yrittämään ja palkitsisi tehtyä työtä. Luokassa varmaankin suurin osa jo osaa lukea, paras kaveri on tuossa keskimmäisessä ryhmässä.
Onko tyttömme kauheasti jäljessä muita "nuoria" ekaluokkalaisia, onko hän tavattoman paljon jäljessä ja pitäisikö huolestua? Luemme paljon yhdessä esimerkiksi Vihreä banaani - sarjan kirjoja, mutta en kehtaisi oikein ottaa uudestaan yhteyttä opettajaan lukemisesta, koska olen jo kerran asiasta ottanut yhteyttä. Äitinä tietysti pelkää luokalle jäämistä, vaikka onhan tässä vielä kevääseen aikaa. Tuntuu kyllä, että tyttömme on mennyt takapakkia syysloman ja opettajan viikon poikkaolon aikana / jälkeen.[/QUOTE]

Onko tyttö muuten luonteeltaan ujo? Onko tutkittu näkeekö hän kunnolla? Ettei ole esim. karsastusta tms minkä takia lukeminen olisi vaikeaa ja väsyttäisi silmiä. Sekin voi vaikuttaa siihen että lukeminen ei välttämättä tunnu kivalta - minulla ei ole itselläni muuten huono näkö, mutta hajataiton ja karsastuksen takia lukeminen on inhottavaa kun silmien on vaikea tarkentaa tekstiin.
Tai onko teillä lemmikkiä, tai olisiko jollain tutulla, tai olisiko esim. kirjastossa jotakin "lukueläintä". Monet lapset nykyään oppii lukemaan sillä kun saa lukea vaikka kissalle, koiralle, marsulle. Saa rauhassa opetella ja se eläinystävä ei naura jos menee väärin.

Minä aikoinaan opin lukemaan hyvin, kun mummi sanoi, että saat markan joka kirjasta, jonka luet ;) Voisittehan mennä itse kirjastoon tytön kanssa valitsemaan kirjoja mitä juuri hän haluaa lukea?
 
Vierras
Aina sanotaan
No jopas karkasi. Siis sanotaan että kirjoittaminen auttaa lukemista, tykkäiskö lapsi esim kirjoitaa viestejä vaikka skypen tai messengerin tms kautta jollekin tutulle aikuiselle vaikka. Netissä on varmaan pelejä tähänkin hommaan.
Onkohan nykyisin jotain sarjakuvia jotka olisi kirjoitettu isoin kirjaimin, voisi ehkä tykätä lukea sellaisia. Itse muistan kun aku ankkaa tavattiin itse kun ei maltettu odotaa että joku aikuinen ehtisi sen lukea. Nykyisin vaan akuissakin on aika pitkät ne kuvatekstit.
 
viera.s
Kuvittelin, että aloitus on provo. Mutta ovatkohan sitten monet myöhemmätkin vastaukset?

Minun kouluaikoinan ekaluokan tavoitteena oli oppia lukemaan. Silloin jo valmiiksi lukevia oli korkeintaan pari ja saivat ihan saman opetuksen. Etenin ihan normaalitahdissa ja ekaluokan jälkeisenä kesänä muistan lukeneeni ensimmäisen kokonaisen lastenkirjan (jossa siis kuvia suurin osa). Koulussa ei koko ekaluokan aikana luettu kuin lyhyitä tavutettuja tarinoita.

Ehkä näissä vastauksissa liioitellaan ja kehuskellaan oman lapsen taidoilla, sillä ei tuo nyt minusta ihan nykytilannettakaan kuvaa. Päiväkodissa lapseni on viskari-eskariryhmässä ja kysyin kerran, osaavatko jotkut eskarit jo lukea. Kuulemma pari, edellisen vuoden eskareista ei ollut lukenut kukaan. Kaikki olivat siis menneet lukutaidottomina kouluun ja sehän on ihan ok! Ei eskarissa edes pyritä lukemista opettamaan.

Mutta tuo aloittajan luokan ryhmäjako ei nyt tietenkään tarkoita, että tavuryhmä lukisi loputtomiin tavuja. Vaan tottakai hekin etenevät lukemiseen asti, mutta ei kai ole tarkoitus heti alkuun lannistaa lapsia vaatimalla liikaa. Minun kouluaikanani kaikki vain opettelivat kirjaimia ja lukivat tavuja ainakin koko syyslukukauden. Silti kaikki oppivat lukemaan, eikä kukaan kerrannut ekaluokkaa!
 
"minä vaan"
Minusta ei syytä huoleen, voi hyvinkin oppia lukemaan vielä vaikka ennen joulua. Meillä joulukuussa syntynyt tytöllä oli intoa ja halua oppia lukemaan eskarissa mutta ei oppinut. Oppi "vasta" ekalla luokalla marraskuussa. Nyt kolmannella on saanut toiset ajat sitten kiinni ja ei tule kirjoitusvirheitä lainkaan. Kun taas "jo" eskarissa oppineet tekevät kirjoitusvirheita eivätkä saa äidinkielenkokeista erinomaista. Eli annetaan kaikkien kehittyä omaan tahtiinsa, ollaan kaikki yksilöitä :)
 
Mun tyttö
On kesällä syntynyt, ei osannut kouluun mennessä lukea sanaakaan. Alkuun tosiaan lukuläksystämme oli vain näitä tavuja ai, ui....ja voi sitä vaikeutta millä niitä tankattiin....alkoi jo oikeasti epätoivo iskeä, että ei tuo opi koskaan lukemaan :( ja open kanssa monet keskustelut käytiin. Erityisopettajan pakeilla kävikin oikeastaan koko syyslukukauden
Joulun aikoihin lukeminen vaan jotenkin avautui ja siitä lähtien tyttö on ollut ihan lukutoukka, ykkösen kevätpuolella luki jo kolmosluoka lukudiplomikirjoja, kun sattui itseä kiinnostavia sieltä löytymään.
Eli ihan hyvällä mallillaan tuo ap:n tytöllä asiat varmaan on, liian vaikeat lukuläksyt vielä varmemmin tappaa innon! Kyllä se ope tietää...
 
"hmm"
ei ole kiirettä oppia lukemaan, vasta tokalla odotetaan et kaikki osaisivat lukea.
itse olen oppinut ennen koulun aloitusta lukemaan (syntynyt loppuvuodesta ) ja vaikeaa oli koulussa kun en osannut tavuttaa.
opettajat on omien lasten kouluissa kertoneet että yleensä nämä hitaammin oppivat, koulussa vasta tavujen jne myötä lukemaan oppineet menevät lukutaidoissa jossain vaiheessa muiden ohi.Johtuen juuri siitä et heidät on opetettu "oikein" lukemaan.
 
vieras*
Heinäkuussa syntynyt ekaluokkalainen ei osannut lukea (ehkä jotain yksittäisiä tuttuja sanoja) ennen kouluun menoa, syysloman alkaessa oli oppinut lukemaan.
Koulun alkaessa molempien ekaluokkien ryhmät yhdistettiin äidinkielentuntien yhteydessä ja jaettiin uudelleen kolmeen ryhmään eka ryhmä ei osannut lukea ollenkaan ja kirjainten tunnistuksessa aukkoja, toinen ryhmä oli jo hieman hajulla lukemisesta, kolmas ryhmä osasi lukea. Jokaisella ryhmällä oli oma opettajansa lukutuntien ajan ja ryhmä sai omalle tasolle sopivaa opetusta. Jossain vaiheessa keväällä ryhmät yhdistettin takaisin omiin luokkkiinsa kun kaikki lukivat.

Erinomainen systeemi.
 
dippi
Meillä ekaluokkalainen joulutyttö, joka on nyt reilun vuoden lukenut sujuvasti. Olen syntymästään asti tiennyt hänen olevan "loppuvuoden lapsi" ja siksi olen pyrkinyt siihen, että hän pärjäisi ikätasossaan kohtuullisesti. Näin luulin olevan myös lukutaidossa, mutta todellisuudessa molemmilta ekaluokilta löytyy hänen lisäkseen vain yksi "yhtä lukutaitoinen" lapsi. Eli kaikki ekaluokkalaiset eivät todellakaan lue vielä sujuvasti.

Pointtina lähinnä se, että älä syntymäkuukauden vuoksi anna lapselle tekosyytä "olla huono". Lisää harjoitusta paljon!
 
vieras*
Meillä ekaluokkalainen joulutyttö, joka on nyt reilun vuoden lukenut sujuvasti. Olen syntymästään asti tiennyt hänen olevan "loppuvuoden lapsi" ja siksi olen pyrkinyt siihen, että hän pärjäisi ikätasossaan kohtuullisesti. Näin luulin olevan myös lukutaidossa, mutta todellisuudessa molemmilta ekaluokilta löytyy hänen lisäkseen vain yksi "yhtä lukutaitoinen" lapsi. Eli kaikki ekaluokkalaiset eivät todellakaan lue vielä sujuvasti.

Pointtina lähinnä se, että älä syntymäkuukauden vuoksi anna lapselle tekosyytä "olla huono". Lisää harjoitusta paljon!
Miksi koulutat lasta? Meillä heinäkuussa syntynyt oppi ihan hyvin koulussa lukemaan ilman kodin preppausta. Itse sain viettää rauhallisen lapsuuden ilman kiritystä ja pärjäsin opiskeluissa mainiosti.
 
Erkkaope
Opettajan toiminta kuulostaa hyvältä. Pääsääntöisesti oppilaat jaetaan tässä vaiheessa "tasoryhmiin". Tavutaso pitää sujua, että voi siirtyä seuraavaan ryhmään.
Ehkä sinun pitää nyt rauhoittua. Lukemaanoppiminen on niin yksilöllistä. Joskus totaalinen tauko harjoittelussakin saattaa auttaa.
Jos lukeminen ei ala aueta hiihtolomaan mennessä, voit hiukan huolestua. Nyt tue vaan iloisesti lastasi.
Minulla käy päivittäin pieniä eppuja erityisopetuksessa. Heikoimmat lukevat tällä hetkellä kaksi tai kolmikirjaimisia tavuja, parhaat lukijat lukevat jo kirjoja sujuvasti.
Yritä nyt luottaa opettajaan. Hän oletettavasti tietää lukemaanopettamisesta enemmän kuin sinä. Lapsesi kestää kyllä sen, että paras kaveri on eri ryhmässä. Ja näissä ryhmissä ei olla koko päivää, vain pieniä tuokioita päivän aikana.
 

Yhteistyössä