Lomautusajan korvaukset ja kh-tuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt kun noita lomautuksia on alkanut sadella, niin pohdin seuraavaa.

Olen lasten kanssa kh-tuella kotona vielä muutaman kuukauden.

Jos mieheni nyt lomautettaisiin, vähentääkö kh-tuki hänen saamaansa korvausta liitosta tai vaikuttavatko ne mitenkään toistensa määrään?

Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Nimenomaan niin, että samaan talouteen ei saa ja kotihoidontukea. Tai siis saa, mutta se määrä vähennetään liiton rahasta.

Eihän se näin voi mennä, jos kyse on siitä että nainen saa kotihoidontukea ja mies liitonrahaa. Ei henkilökohtaisia rahoja vähennetä toisen omasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Nimenomaan niin, että samaan talouteen ei saa ja kotihoidontukea. Tai siis saa, mutta se määrä vähennetään liiton rahasta.

Eihän se näin voi mennä, jos kyse on siitä että nainen saa kotihoidontukea ja mies liitonrahaa. Ei henkilökohtaisia rahoja vähennetä toisen omasta.

Kysypä, vaikka liitosta

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:

Kysypä, vaikka liitosta

Mun käsittääkseni jos myös ap olisi ansiosidonnaisella, niin sitten kht vähennettäisiin liiton rahoista. Mutta kun ap on vaan kht:lla niin miehen tilanne ei vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:

Kysypä, vaikka liitosta

Mun käsittääkseni jos myös ap olisi ansiosidonnaisella, niin sitten kht vähennettäisiin liiton rahoista. Mutta kun ap on vaan kht:lla niin miehen tilanne ei vaikuta.

Okei, hyvä juttu jos asia on näin. Olisi se muuten aika pylleröstä, jos toisella tulot pienenevät ja se vähentäisi vielä tuota mun huimaa kh-tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Kotihoidontuki ei muuten ole henkilökohtainen. Ei sitä voi osoittaa isälle tai äidille, se osoitetaan PERHEELLE.

Ositttain samaa mieltä kanssasi, mutta kyllä se vain niin on että esim. meillä kh-tuki tulee minulle (äidille) ja verotus myös sen mukaan. En ole kuullutkaan mistään "perheverotuksesta"..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kts. kohta Sosiaalietuudet, jotka vähennetään päivärahasta

http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=53

Ymmärtäisin tämän niin että vähennetään päivärahasta, jos samalle henkilölle myönnetään sekä päivärahaa että kht:ta. Mutta ei niin, että miehen ansiosidonnaisesta vähennettäisiin ap:n kht.

Kelan kuvioista ei kyllä varmaksi tiedä kuin Kela joten ehkä kannattaa varmistaa siitä. Mutta omalta osaltani luotan kyllä siihen että saan kht:n normaalisti silloinkin kun mies on lomautettuna.

http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=120

Tuolta kopiotua:

"Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?

Vastaus: Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta. Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea.

Puolison saama lasten kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahan hakijan työttömyyspäivärahasta. Vähennystä ei tehdä, jos

puoliso on työttömänä ja lasten kotihoidon tuki maksetaan puolisolle.
puoliso hoitaa itse lasta eikä puolisolla tämän lapsenhoidon takia ole oikeutta työttömyysetuuteen. Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, lasten kotihoidontuki vähennetään hakijan työttömyyspäivärahasta.
Huom! Jos puolisolla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen työsuhteen, yritystoiminnan, opiskelun tai työkyvyttömyyden vuoksi, kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahahakijan työttömyyspäivärahasta,

Mikäli perhe saa kotihoidontukea, tulee kassaan toimittaa Kelan päätöksen liitteenä kotihoidontukea koskeva kysely. "

Eli ap saa kht:n normaalisti.

Yhteistyössä