Lomarahako verollinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmistynyt (hölmöläinenkö?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölmistynyt (hölmöläinenkö?)

Vieras
Miehen palkkakuitti tuli tänään. No ennen en ole niin kiinnittänyt huomiota kun on ollut kaksi palkkakuittia käytössä. Nyt on tiukempi rahatilanne, koska olen työtön.
Joten tiesittekö, että lomarahakin on veronalaista tuloa. Ja kun se tulee siihen palkan päälle, tottakai siitä on isompi veroprosentti. Aika vähän jää sinänsä tosi hyvästä lomarahasta. Ärsyttävää. Jos oikein ymmärsin, miehen lomaraha oli noin 2000 euroa. Ja kun se tulee kuukausipalkan päälle, siitä jäi noin 800 euroa. sen verran enemmän tuloja kuin normaalisti.

sillä sitten meidän nelihenkinen perhe lomailee. Onneksi ei mies voi pitää pitkää lomaa, kun on esimiesasemassa julkisella sektorilla, palkka ei kuitenkaan ole kuin pari sataa isompi kuin niillä, jotka saavat ihan rauhassa lomailla ilman stressiä ja vastuuta.

Ei ärsytä yhtään tällä hetkellä, ei.

Joo, tottakai siitäkin menee vero. Ja muistaakseni se on niin, että jos verokortista on ruksittanut kohdan A, niin lomarahoistakin menee isompi veroprossa. Mutta B-kohdan valinneilla se menee luultavasti normaaliprossan mukaan, mutta loppuvuonna veroprossa saattaa olla isompi.

Toki tiedossa on :D
Meillä tästä syystä laitettiinkin miehen verokorttiin se et saa tietyn määrän tienata vuodessa. Koska joka kuukausi tulee ylityölisiä sun muuta ja kesälomarahat nyt, niin ei tartte maksella veroja sillä isommalla prosentilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Joo, tottakai siitäkin menee vero. Ja muistaakseni se on niin, että jos verokortista on ruksittanut kohdan A, niin lomarahoistakin menee isompi veroprossa. Mutta B-kohdan valinneilla se menee luultavasti normaaliprossan mukaan, mutta loppuvuonna veroprossa saattaa olla isompi.

näin on. A:ssa kattona tienestit kuussa, B:ssä kattona koko vuoden tienestit.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Toki tiedossa on :D
Meillä tästä syystä laitettiinkin miehen verokorttiin se et saa tietyn määrän tienata vuodessa. Koska joka kuukausi tulee ylityölisiä sun muuta ja kesälomarahat nyt, niin ei tartte maksella veroja sillä isommalla prosentilla.

Kiitos vaan ekasta kohteliaasta vastauksesta. Huoh. Joo, siis kohtuuveroa oletin jos ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja jämpti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

näin on. A:ssa kattona tienestit kuussa, B:ssä kattona koko vuoden tienestit.

Verot tasataan koko vuodelle, joten ap:n mies saa todennäköisesti veronpalautusta, koska nyt on mennyt "liikaa" veroa. (Riippuu tietysti progressiosta, jos tienaa reilusti yli arvioidun, niin silloin veroprosentti on korkeampi kuin arvioitu, eikä palautusta tule.)

Alkuperäinen kirjoittaja hölmistynyt (hölmöläinenkö?):
Onneksi ei mies voi pitää pitkää lomaa, kun on esimiesasemassa julkisella sektorilla, palkka ei kuitenkaan ole kuin pari sataa isompi kuin niillä, jotka saavat ihan rauhassa lomailla ilman stressiä ja vastuuta.

tä?

palkanlaskijalla on oikeus ottaa lomarahoista perusprosentin mukaan. (myös A verokortilla) teillä tyhmät palkanlaskijat jos käyttävät lisäprosenttia. saahan tuon rahan takaisin vaikka hakemalla muutosverokortin niin ei tarvitse odottaa palautuksia.

Mun mielestä mulla ei ollut mitään rastitustehtävää verokortissa, mutta näin siinä lukee:

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

Voiko tosta sanoa, kumpi mulla on käytössä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä mulla ei ollut mitään rastitustehtävää verokortissa, mutta näin siinä lukee:

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

kaikilla on rastitus

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
tuleeko jollekin tosiaan yllätyksenä että tuloista menee veroa?

Varmaan ihan mahdollista, jos on elänyt koko elämänsä yhteiskunnan tulonsiirroilla. Onhan näitä tyyppejä ihan oikeasti jossain Kelalla käynyt ihmettelemässä, että kuka nyt työssä käydessäni maksaa mun vuokran kun en enää saa sitä asumistukea.

Ja sun mies on esimies asemassa eikä tunne verotusta?
Ehkä ei ole ihme ettei saa kun pari sataa enemmän palkkaa jos ei osaa
hommata itselleen oikeanlaista verokorttia edes.

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

Jos et ole rastittanut, automaattisesti palkanlaskija valitsee sun puolestasi A-vaihtoehdon, eli tuloraja kuukaudessa/viikossa.

ohoh... muuhun en ota kantaa kun muut jo se miunki puolesta tässä tekivät mutta tosiaan... kannattee ihan oikeesti nyt vähän ees seurailla sitä omaa palkan ja veron kertymistä pitkin vuotta ja tehä mahollisia korjausliikkeitä. muistakaa että ei se verokortti joka alkuvuonna tulee, ole se ainoa jonka mukaan veroja maksellaan vaan sitä voi tarpeen tullen muuttaa jos tietää että tuloja on jossain kuussa enemmän.

ja ap: sanoit että miehes on julkisella sektorilla esimiesasemassa... en ole vielä yhteenkään tuon tason äijään törmänny joka ois niin tyhmä että maksais lisäprosentilla verot lomarahastaan :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

kaikilla on rastitus

Mä soitin sieltä uuden verokortin ja mun mielestä en rastittanut mitään... Mutta voi olla että muistan väärin tai sitten ne on palkkatoimistossa hoitanut sen mun puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

kaikilla on rastitus

ei ole muutosverokorteissa rastitusta

Alkuperäinen kirjoittaja jämpti:

Peruspros. 17%
Lisäpros. 39%
Vuositulo 26 000

Jos et ole rastittanut, automaattisesti palkanlaskija valitsee sun puolestasi A-vaihtoehdon, eli tuloraja kuukaudessa/viikossa.

Mut miksi palkkalaskelmassa lukee vaan noin, eikä ollenkaan puhuta kk-tuloista?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
tuleeko jollekin tosiaan yllätyksenä että tuloista menee veroa?

Varmaan ihan mahdollista, jos on elänyt koko elämänsä yhteiskunnan tulonsiirroilla. Onhan näitä tyyppejä ihan oikeasti jossain Kelalla käynyt ihmettelemässä, että kuka nyt työssä käydessäni maksaa mun vuokran kun en enää saa sitä asumistukea.

kyllä se joillein näköjään tulee. en muuten itekkään uskois mutta ku kaveripiirissä sattu tilanne että kaverin mies meni töihin ja ihmetteli että mitä vittua nää muut maksut on että miks hältä on otettu palkasta muita maksuja ku pelkkä vero :xmas:

siinäpä sitä sitte hälle selvitettiin ku hän meinas soittaa palkanlaskijalle ja haastaa sen oikeuteen rahojen pimittämisestä... ei siis ollu käyny mielessäkään että veroprosentin lisäksi tulee sosiaalimaksut jotka on tuon miltei 5%.... :whistle:

Yhteistyössä