Lomaoikeudesta ja lomien pitämisestä - onko näin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hähäh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hähäh?

Vieras
Olin HUS:ssa töissä yhdellä klinikalla 3kk ajan (syyskuun alusta marraskuun loppuun). Tuosta mulle kertyi 5 lomapäivää, joista 2 pidin työjakson aikana yksittäisinä päivinä ja kolme jäi "säästöön". Jatkoin työsuhdetta HUS:aan, mutta eri klinikalle nyt joulukuun alusta ja työsuhte jatkuu maaliskuun loppuun.

Ja nyt mulle ilmoitettiin, etten voi pitää noita 3 jo kertynyttä lomapäivää jouluviikolla, koska kun työsuhteeni jatkuu 2014 vuoden puolelle, niin minulla on oikeus pitää lomapäivät vasta sitten uuden vuoden puolella.

:,( olin odottanut niiiiin lomaviikkoa lasten kanssa.

Voiko olla näin? Kuulostaa ihan oudolta! Miksi sitten pystyin aiemmassa klinikassa pitämään ne kaksi lomapäivää...

En ole varma, mutta kai se voi. Lomat kertyy huhtikuun alusta maaliskuun loppuun. Maaliskuun jälkeen voi alkaa pitää näitä kertyneitä lomia.
En tiedä tarkalleen miten tilanteessasi menee, kun olet määräaikaisena. Kai se on enimmäkseen esimiehestä kiinni. Kysy liitostasi.

[QUOTE="aapee";29283681]Mutta kun en ole töissä enää tuolloin HUS:ssa.[/QUOTE]

No sitten ne pidetään ensi vuoden puolella johonkin säädökseen vedoten. Tarkista se.

[QUOTE="aapee";29283681]Mutta kun en ole töissä enää tuolloin HUS:ssa.[/QUOTE]

Kesätöistä (ja muista määräaikaisista töistä) on aina maksettu pelkästään lomarahat työsuhteen päättyessä. Nykyään pätkätöistä kai jopa saa kerrytettyä loma-oikeutta lomakaudelle, aikaisemminhan jotkut pätkätyöläiset eivät lomaa saaneet lainkaan, vaan tekivät töitä useamman vuoden ilman mitään lomia.

Määräaikainen työntekijä saa pitä lomat sitä mukaan kun ne ansaitsee eli jos on lomaoikeutta 2 päivää kuussa niin voi pitää vaikka joka kuukausi kaksi päivää. Määräaikaisella ei ole siis mitään väliä miten lomat määräytyy vaan se menee näin. Tämä on täysi tieto, koska teen jatkuvasti määräaikaisia pestejä valtiolla. Valtiolla on myös pakko pitää lomat, sillä rahana ei makseta, joten en ymmärrä mitä numero 7 tarkoittaa. Niin ja saan toki lomarahat vaikka pidän lomatkin, sillä sekin on aivan eriasia. Ei ole laillista pitää ketään määräaikaisena vuosi tolkulla ilman lomia joko 7 kirjoittaa omiaan tai sitten onpa harvinaisen tietämätön näistä asioista.

Sama juttu kun nro 8 sanoo. Olen tehnyt jo vuosia määräaikaisia pestejä yksityisellä ja minun on käsketty pitää lomia sitä mukaa pois kun niitä tulee 2 pv / kk. Nykyinen pesti alkoi syyskuussa ja pidän joulun aikaan lomia pois. Ja työsuhde siis jatkuu ensi vuoden puolelle. Meillä pidetään myös lomarahat vapaina, joten saan vielä sen 1 pv /kk siitä lisää.

Olen vanha kuin taivas ja minun töissä oloaikanani on aina mennyt niin tai sitten olen ollut vain asiallisten työnantajien palveluksessa.

Alkuperäiselle kuitenkin neuvoksi, että soita liittoon tai ainakin selvitä asia, sillä uskon, että sinulla on oikeus pitää ne lomat. Taitaa vaan nyt olla niin että silloin ei huvita vakinaista henkilökuntaa olla töissä ja sinut halutaan nakittaa töihin noiksi päiviksi jotta muut pääsee lomille. Toki kaikissa työsuhteissa työnantajalla on oikeus puuttua siihen milloin työntekijä on lomalla, mutta se ei käy selitykseksi että et voi pitää niitä päiviä vaan sitten täytyy työnantajan kertoa että eivät vaan halua ja suostu siihen että olet lomalla.

Yhteistyössä