*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

No niin - näyttäisi ainakin osittain tilanne rauhoittuneen täällä. Tekstiä pukkaa silti hurjasti, hyvä niin :)

Minä oon myös sitä mieltä, että jokaiselle on annettava oikeus mielipiteeseen, mutta liian jyrkkä ei saa olla. Meillä mennään vielä täysimetyksellä, mutta toisinkin voisi olla. Maitoa multa on tullut riittävästi ja imetys on sujunut ongelmitta alusta asti. Mulle tuo imetys on silti ollut vaikeaa ja se oli asia, jonka kanssa kamppailin jo raskausaikana. Mä en vaan erityisemmin tykkää imettää. Musta se ei ole mitenkään ihanaa ja monesti olen meinannut lopettaa. Tilanne on toistaiseksi ratkaistu sillä, että olen pumppailut ja tiukan paikan tullen annetaan pullosta. Läheisyyttä voi vauvalle antaa monilla muillakin tavoin ja oma mielipiteeni on, että jos väkisin imetän niin se tunne välittyy myös vauvalle. Pahimpina hetkinä turvaudun pulloon enkä tunne siitä mitään tuskaa. Myöskään se, että joku turvautuu kokonaan korvikkeeseen tai aloittaa kiinteät ennen "suositusta" niin ei minusta ole yhtään huono asia - jokainen meistä haluaa ihan varmasti lapsensa parasta! Ja kuten täällä joku jo kirjoittikin niin se, että äiti voi ja jaksaa hyvin takaa koko perheelle hyvän olon.

Minä en ainakaan koe tätä palstaa mitenkään sisäpiirijutuksi. Osa palstailee enemmän ja musta on kiva, että välillä tulee sitä "diipadaapa" juttua. Me ollaan jo palstailtu niin pitkään, että ei aina voi tullakaan ihan järkevää juttua :) Eikä edes tarvitse! Sehän tän palstan ihanuus onkin, että välillä jutut on kovin asiallisia ja vakaviakin, mutta sitten välillä taas jotain ihan muuta. Hymyn minä saan täällä ainakin aina huulilleni :)

Eikä kaikkien viestejä vaan pysty aina kommentoimaan. Ei se silti tarkoita sitä, että ne eivät olisi yhtä kiinnostavia. Mutta silti jokainen viesti ja palstailija on ihan yhtä tärkeä!

Jaa, miä se itkua tihrustin eilen kirkossa papin saarnan aikana ;) On se haikeeta että tuo mun "vauva" on jo iso sälli ja rippikouluiässä.

Viime viikkohan oli mulle vaikea viikko. Kaikki tuntui mättävän/itkettävän jne. Mutta ilmeisesti kuukauden ajaksi poistuvaa

Keiju07
Pikkumyy, pitää siis vielä kommentoida koko väittelyn lukeneena, että alunperin ei tosiaan ollut kyse kritiikistä korvikeruokintaa kohtaan, vaan kyse lähinnä kiinteiden antamisesta ihan pienille vauvoille. Näin sen käsitin. Nuo korvikkeet vaan sitten vedettiin juttuun mukaan... ikävää...

oliiviahan se olikin. Miä tässä eilen pähkäilin kenen kanssa oli odotusaikana juttua imetyksen vastenmielisyydestä mutta en saanut päähäni. Tosi hienostihan sulla on mennyt kun olet kumminkin näin kauan pystynyt jo sen vastenmielisyyden voittamaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Pikkumyy, pitää siis vielä kommentoida koko väittelyn lukeneena, että alunperin ei tosiaan ollut kyse kritiikistä korvikeruokintaa kohtaan, vaan kyse lähinnä kiinteiden antamisesta ihan pienille vauvoille. Näin sen käsitin. Nuo korvikkeet vaan sitten vedettiin juttuun mukaan... ikävää...
soseistahan ja velleistä se liikkeelle lähti. Ja siitä kuinka pienelle niitä annetaan. Ja yllättäin kasvoi suuureksi....

Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Ei hitto, ei taida tulet syttyä itsekseen tonne keittiön uuniin. Vai onko jollain kokemusta ja jos on niin voisiko myös kertoa minulle konstin. :LOL: :LOL: ;)
Siihen en kyllä apua keksi millään :/ Pitäis tässä vissiin itekin jotain alkaa tekemään. Pimu kyllä edelleen nukkuu ja Danielilla on hienot leikit tuossa vieressä

Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Ei hitto, ei taida tulet syttyä itsekseen tonne keittiön uuniin. Vai onko jollain kokemusta ja jos on niin voisiko myös kertoa minulle konstin. :LOL: :LOL: ;)
Siihen en kyllä apua keksi millään :/ Pitäis tässä vissiin itekin jotain alkaa tekemään. Pimu kyllä edelleen nukkuu ja Danielilla on hienot leikit tuossa vieressä
Meillä likat nukkuu kans ja Ella katsoo Ti-Ti nallea dvd:ltä. Olen jo saanut sentään pesukoneen päälle ja kahvit keitettyä tässä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Meillä likat nukkuu kans ja Ella katsoo Ti-Ti nallea dvd:ltä. Olen jo saanut sentään pesukoneen päälle ja kahvit keitettyä tässä välillä.
Mulla pyörii ja kone. Ja äsken keitin uudet kahvit :LOL:

Tuutilullalle kiitos. Kyllä se sujuu vaikka hammasta välillä purraan. Mutta oon päässyt tosi helpolla - meidän neiti osasi heti oikean imuotteen ja on imenyt tehokkaasti alusta asti. Imetys kestää kerrallaan n. 10 minuuttia ja päivisin on parin tunnin tauot ja öisin ei syö enää ollenkaan. Monilla täällä on noita maratonimetyksiä ja mä voin suoraan myöntää, että mun pää sitä ei kestäisi. Hatunnosto siis teille!!

Usein lukee ja kuulee siitä, että imetys on niin helppoa kun vauvalle on aina ruoka mukana. Mä en koe sitä noin. Mä en tykkää imettää silleen, että muut näkee. Oma mies ja kaverit on tietty eri asia. Mutta esim. kaupungilla on aina tuskaa hakea rauhallista imetyspaikkaa. Nykyisin vietänkin Hilman kanssa paljon aikaa sovituskopeissa :LOL:
Missään ravintolassa/kahvilassa mulla ei tulisi mieleenkään imettää, varsinkaan näiden pirun suihkutissien kanssa :kieh:

Mutta kohta neiti on jo 3 kuukautta ja kyllä meilläkin varmaan aloitellaan niitä kiinteitä jo ennen sitä 4 kuukauden suositusta..

Siis tosta imetyksestä mun pitää vielä sanoa, että kyllä minäkin olisin halunnut imettää ja sitä toki yritinkin sairaalassa, mutta kun se ei vaan jotenkin tuntunut luonnolliselta imettää kahta kerralaan ja tytöt usein söivät yhtäaikaa. Joten "helpompaa" sitterissä. Juhoa imetin 2 viikkoa ja se oli tosi paha tunne kun huomasi että maitoa ei vaan yksinkertaisesti enää tule. Aluksi tuli urakalla. Ellaa imetin 3 kk ja sitten kuoli miehen vaari ja oma pikkusisko joutui psykiatriselle joulun alla, kaikki tämä johti siihen että maito loppui. Liian kova stressi. :x Ellalla todettiin sitten vielä se maitoallergia. Tyttöjän kun odotin toivoin kovasti että pystyisin imettämään mutta tosin kävi. Joten ihan oikeasti iso :hug: ja tsemppi kaikille jotka imettää. :D

Oliivia olen kanssasi aika samaa mieltä. Hyvä näin jälkeenpäin sanoa, mutta mä olen kanssa miettinyt tota imetyksen vastenmielisyyttä. Väkipakolla olen yrittänyt sentään sitä tehdä. Että siinä mielessä en ole yhtään pahoillani, että maito alkaa loppua. Kyll mä kotona voin mielelläni imettää, mutta julkisesti/kylässä ottaisin mielummin sen pullon esiin. Olen kyllä yrittänyt hammasta purren istua kahvilassa kahvilla ja samalla imettää (ja samalla tulee katsottua, ettei vaan kukaan näe... tai eihän kukaan vaan katso mua päinkään) :x

Meillä huonosti nukuttu yö takana. Pienen nenä on ihan tukossa ja syöminen oli hankalaa, eikä sitten voinut syödä kerralla tarpeeksi vaan heräsi tunnin välein syömään. Otin aamupuolella yötä viereen ja laitoin korkealle tyynylle pään, sen jälkeen nukkui kolmen tunnin unen. Aatukin on ihan väsynyt ja nukkuu vieläkin.

Mulla ei taaskaan tuo puntarin viisari värähtänyt alaspäin :headwall: samassa lukemassa siis ollaan :'( Pitäisi varmaan tehdä asialle jotain :whistle:

Nyt häätyy lähteä katsomaan löytyiskö Huutonetistä luonnonvalkoista kanttinauhaa.

Mulle on aina sanottu, et kyllä tuon kokosista meijereistä pitäs maitoo irrota, mut eipä oo irronnu. Kakkosen kohdalla kokeiltiin lääkitystäkin, mut ei siltikään. Koskaan ei oo mulle tullu sellasta tunnetta, et maito ois noussu rintoihin. Kuppikokokin on aina pysyny samana. Liivinsuojuksetkin on mulle ollu turhia. Joku voi sanoo, et kunnon yrityksellä ois onnistunu, mut kaipa en sit tarpeeks yrittäny/viittiny.
Imetys on ihana asia, jos se onnistuu ilman itkuja ja hampaidenkiristystä. Iloitkaa te siitä, jotka olette sen lahjan saaneet :flower:

Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja LillaStina:
Mä mietin kanssa sitä ratas asiaa, kun me mennään sinne laivalle... Vois rattaat olla paremmat, mutta Tukholmassa luultavasti noi vaunut.... En tiedä yhtään mitä tekis...
Joo täysin sama ongelma, rattaat paremmat lentokoneessa ja kuljetuksessa, mutta ulkona liian heppoiset tähän ilmastoon.... Ja tarkoitan siis ns. kevyitä kesärattaita en noiden Briojen ratasosaa. Hoh hoijaa, vähän on alkanut mietityttää, että ollaanko ihan ääliöitä kun lähdetään alle nelikuisen kanssa reissaamaan ja vielä ilta/yö-lennolla...

Mihin mää kirjaan aamun painoni?? Sama lukema edelleen vaa'assa. Onneks sentään ei isompi :whistle:

Sose/velli keskusteluun näppini työnnän sen verta, että meillä esikon kans mentiin opaskirjojen mukaan, nyt mennään järjen mukaan. Annoin velliä jo 3kk ja soseetki alotettiin reilu 3kk, maistellen pikkusen kerrallaan. Meille se ei tuonut öihin muutoksia, edelleen syödään yölläkin kerta kaks. Alkoi vaan maitoa mennä niin tiuhaan tahtiin, että pikkasen masuun täydennystä muullakin.
Muut antakoot tai olkoot antamatta, meillä mennään näin.

Ihanaa, lunta maassa!! Siis syömään ja ulos!!

Keiju07 Oho, siis meni asian vierestä :$ Noh, ilmeisesti miun silmiin ei se ihan keskustelun aloittanu viesti sitten osunu. Selasin todellakin vaan sieltä täältä. Mutta ne joita lukaisin oli ainakin tuo vastakkainasettelu kyseessä. :D
tuutilulla Niinhän ne asiat usein paisuu, kun mielipiteitä lauotaan :) Joku suuttuu jostain kommentista ja vetää mukaan juttuja asioiden vierestä. Kuten minäkin tein :LOL: :ashamed: :D
Sitä osaa olla yllättävän tehokas, kun vaakakupeissa on kotityöt ja oma aika. Sain ruuan uuniin ja pyykkiä koneeseen, yhdet pois kuivausrummusta ja kaappiin parikoneellista. Sit voinkin ihan luvan kanssa hetken hengähtää, kun poikakin nukkuu pipiään pois. :saint: Ihmeellisen vetämätön olo on. Laiskuusko lie tätä mammaa vaivaa vai mikä lie :/
Itkemisestä täällä oli puhe. Minä itkeä tirautan jos poika juttelee ja nauraa, tyttö tulee aamulla viereen ja halaa tms. Viikonloppuna mies kysyi että miten siun päivä on menny, niin mie kävin vaan itkemään. No toki mies sit hätäänty et mitä on sattunu...Mie siihen vaan sopersin, et ihanaa kun siuta kiinnostaa..Mies katto kieltämättä vähän pitkillä siinä vaiheessa :D joo mut kutsu käy

Voi ei Pikkumyy, toi kuulostaa niin tutulta että nauru pääs, vaikka tietty tuli tippa linssiin samalla :D
Ja Milekon saamat kommentit nauratti kans, ihan ku se ois meijereitten koosta kiinni! Meikäläisellä nippa nappa a-kuppi (nytkin a-kupin imetysliivit), joten näillä meijereillä ei sitten imetyksen ainakaan pitäs onnistua, jos koosta ois kiinni :LOL: Ja siis edelleenkin, hyvin ymmärrän ja uskon, että on niitäkin joilta imetys vaan ei onnistu vaikka miten yrittäs (ettei kukaan vaan nyt loukkaannu ni selvennän, etten siis naura epäonnistumiselle). On teijän kanssa kyllä lystiä!

piti vielä tulla itkemisestä sanomaan... Lukekaa nyt oikein rivien välistä jos en saa ihan sitä kirjoitettua mitä tarkoitan :ashamed:

Miä itkeä tirauttelen siitä onnesta ja ilosta että sain kun sainkin vielä pienen tytön kolmen pojan lisäksi. :heart: aivan yhtä rakas olisi neljäs poika ollut mutta on se tytön kanssa kummikin jotenkin erilaista. Kiian kautta pääsen toteuttamaan noita rimpsuja ja röyhelöitä jne. Ei varmaan kukaan ole sitä huomannut :whistle: Ja jotenkin tää tyttölapsi on vieläkin niiiin ihmeellinen asia. Ja tätä ihmettä itkeskelen :ashamed: Itse asiassa nuo muutkin lapset suhtautuu Kiiaan erilailla kun esim. danielin syntyessä. Onhan nuo vanhempia mutta myöskin se että Kiia "kilpailee" kumminkin erilailla eri asioista myös tulevaisuudessa, tai sen näkee sitten.

Tajuskohan kukaan asian ydintä? :ashamed:

Yhteistyössä