¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Meela: tiesithän, että voit hyvin kieltää opiskelijoiden paikalla olon. Meillä oli esikoisen synnytyksessä lauma opiskelijoita taustalla katsomassa, meiltä kyllä asiasta kysyttiin etukäteen mutta vaikeahan sitä on ensikertalaisena mennä mitään kieltämään. Muutenkin oli niin outoa kaikki ja uusi tilanne.
 
Meela: Niiden tosiaan täytyy kysyä lupa että ovat sielä. Ihan hyvin voit, saat ja kehtaat kieltäytyä =) . Mullakin oli tosiaan synnytyksessä opiskelija mukana, kesti melkein loppuun asti sielä :LOL: .
Poju täyttää tänään 1 viikon! Hyvin on vauva-arki lähtenyt meillä käyntiin täällä. Ihana, pieni rauhallinen poju =) ...

Nanna+ poju 1vko
 
Pikaisesti tuosta imetyksestä, kun satunen pohti, että onko maito liian laihaa. Rintamaito ei kyllä mitenkään voi olla liian laihaa tms, on kyllä totta, että korvike saattaa pitää näläntunteen pidempään poissa, koska ei sula niin helposti kuin äidinmaito. Mutta kyllä äidinmaito on lapselle silti parempaa ravintoa kuin korvike! Vauvoille tulee tihän imun kausia, jolloin ne "tilaavat" lisää maitoa syömällä tosi tiheään, jopa puolen tunnin välein, ja se on ihan normaalia. Muutenkin ihan pienet vauvat saattavat olla ihan kokoajan rinnalla, ja se on ihan normaalia, toki se on raskasta äidille, mutta helpottaa kyllä yleensä ajan kanssa.

Itse luulin esikoisen aikana, että oma maito ei iltaisin meinaa riittää, kun tyttö olisi vaan kokoajan ollut rinnalla. Pumppasin silloin aamulla maitoa ja annoin illalla pullosta lisäksi, onneksi kuitenkaan tämä ei pilannut meidän imetystä, silloin kun en tiennyt näistä tiheän imun kausista, eikä neuvolassakaan niistä kerrottu - neuvolaterveydenhoitajista vain pieni osa on saanut minkäänlaista imetysohjauskoulutusta :(
 
Jätkä & Nanna
Mä kävin äsken tutkimassa sairaalan sivuja ja löysin niiltä sen, että multa pitäisi kysyä suostumus asiaan. Ei oo kukaan kysynyt eikä kertonut opiskelijoista ennen kuin äsken...(ja sekin hlö oli töissä synnytysosastolla eikä polilla minne aika on) Ei mua se haittaisi jos paikalla olisi 1 tai 2, mutta jos siellä on koko luokka väkeä niin ei käy. Miten mulla voi olla näin paska tuuri... Oma nla lääkäri on sanonko mistä ja nyt tämä :headwall:
Toisaalta taas se hyvä puoli niissä opiskelijoissa on, että aikaa on varattu enemmän ja luulisin että tutkitaan aika tarkasti?!

Mä yritän nyt koota itseni ja olla reippaalla mielellä ja sanoa asiasta huomenna kun menen sinne. Onneksi voin vedota siihen ettei mulle ole sanottu asiasta eikä kysytty lupaa :D Kyllä jo vähän helpotti ;)

Onnittelut Nannan pojalle 1 viikon kunniaksi! Miltä susta on tuntunut olla äiti?

meela 36+2
 
Meela: Niin uskomaton tunne ettei sitä ihan vielä voi edes käsittää =) . Voisin vain istua ja kattoa vieressä kun tuo poika tuhisee kehdossa...

Kirsikka: Olipas muuten hyvä kun mainitsit noista tiheiden imetysten kausista kun täällä tuo poika alkoi eilen vaatia rintaa jopa tunnin välein. Ehdin jo myös huolestua että loppuuko multa maito kesken kokonaan!
 
Silleri
Satuselle: vauva kaipaa ilmeisesti enemmän maitoa, mutta osaa "tilata" sitä itse lisää syömällä useammin. Pari päivää yleensä menee, että tuotanto tasaantuu ja lisääntyy. Mutta jos tuntuu ehdottomasti siltä, että lisämaito on tarpeen, niin seuraa omaa vaistoasi, itse tunnet vauvasi parhaiten. Itse esikoista imetellessä huomasin, että piti levätä aika paljon, silloin maito riitti paremmin myös iltaisin. Pitkien kävelylenkkien jälkeen maitoa tuntui olevan vähän niukemmin. Ja tietysti pitäisi juoda koko ajan kuin joku virtahepo! :D

Täälläkin vielä yhtenä kappaleena, olo alkaa olla ihan kaamea. Kokemuksella osaankin sitten jo arvata, että tämäkin vauva on ehtinyt ihan ihmisen mittoihin, tuskin alkaa syntymäpaino 3:lla. Kahdella ajatuksella jaksetaan: viimeinen kerta (jos ei vahinkoja tapahdu), kun tätä kärsitään ja enää kaksi vähäunista yötä käynnistykseen... anoppi tulee huomenna ja velikin on vapaalla, jos jotain tapahtuisi ennen sitä. Eli kerrankin on onneksi lapsenvahtiasiat kunnossa! Toisaalta minun tuurilla veljeä ehditään tarvita tässä, kun hänen lapsillaan on yskää ja nuhaa ja meidän poika saa kaikki pöpöt, mistä vaan kuullaankin olevan olemassa... :kieh: Sitten olisikin hauska kotiutua vauvan kanssa räkäisen yskivän ikävöivän lapsen luo... :/ Ikuinen pessimisti!

rv 39+6
 
En päässyt vauvan hakuun.. klo 11 olen menossa neuvolaan.. Pinna on kireällä kun unet jäi muutaman tunnin mittaisiksi. Suppareita oli vielä nukkumaankäydessä ja yöllä ja aamusta lähtien taas, särkee koskee ja aaaaagh..

Neuvolassa täti varmaan toteaa taas vain sen minkä itsekin tiedän, että vauva on ihan lähtöasemissa mutta voi kun se nyt lähtis sieltä tulemaan jo :kieh:

Mieheen iski suuri sisustusinto eilen, se näki jotkut hierovat leponojatuolit mainoksessa ja keksi että voisi ostaa sellaiset ja niitten seuraksi pienen muodollisen sohvan, täytyy tänään mennä neuvolan jälkeen koeistumaan ne hierovat sohvat, ihanaa piristystä jos mies ostaakin ne - se tarkoittaisi sitä että saisin ujutettua meidän olkkariin punaistakin joka ei ole tähän asti väreihin käynyt mutta uudet sohvat olisi mustat ja tyynythän kävisi hyvin punaisina. Olis aika kiva istua löhölepotuolissa vauvaa imetellen :D
 
FPI
Moi taas!

Neuvolassa on käyty:

Painon muutos viikko 800g, nyt tullut yht 14,5 kg...
Turvotus -/+
RR 112/86 (alapaine hieman koholla)
U-prot. -
U-gluk. -
Hb ei mitattu
Sf-mitta 35 cm (pudonnut sentin viime viikosta)
Tarjonta RT
Sydämen syke +
Liikkeet ++

Kaikki siis ok, vähän alapaine koholla ja vauva hieman laskeutunut, mutta pää ei ole edelleenkään kiinnittynyt...torstaina uudelleen sitten neuvolaan...Jorviin pääsen kontrolliin vasta rv 41+4 eli 10.10 ja sitten kun luulin, että kun on 42+0 niin käynnistävät niin neuvolantäti sanoi, että jos kaikki ok niin eivät käynnistä vaan saa mennä vaikka 16 päivää yli...no ei kiitos, toivottavasti maha-asukki tajuaa kohta jo alkaa ulostautumaan... ;)

meela, aikas ihmeellistä tosiaan, kun eivät sinulta kysyneet, että sopiiko opiskelijoiden läsnäolo, sanot vaan, että ei sovi, jos siltä tuntuu!

nanna, äitiys kuulostaa ihanalle, voikun itse pääsisi pian sen kokemaan...

Voimia kaikille supistuksista ja muista vaivoista kärsiville!! :hug:
 
meela - joo ei oo kiva ku porukkaa kyttää ja kopeloi! Saman sain huomata synnyttäneenä! Kätilön matkassa oli aamuisin aina opiskelija/joita, ja ku ekoina aamuina paineltiin kohtua ja kurkittiin alapäätä niin aina opiskelijaki kysyy" saanko minäki kokeilla" "saanko minäki kattoa" siinä kovin viittiny sanoa että "painu vit**** siitä"..

Noniin.. nyt on pojalle ristiäispäivä päätetty. 1.11.2008. klo:12.00.
Tulee pappi meijän äitin luo, onneksi on naispappi :D ne o jotenki hellempiä luonteeltaan ja mukavempia.. minusta ainaki.. Nyt vaa alkaa miettiin hulluna mitä siellä tarjoaa jne jne..
:headwall: nuppi seGoaaaAAaaaAAaa!! Yksin saa kaiken taas hoitaa, eihän mies tajua hevon kakkaakaan näistä jutuista ja kyllä äiti ja muut o apua tarjonnu mutta ei viitti niitäkää hättyyttää ku niillä o omaki elämä ja äitiki nyt taas töissä melkein koko ajan ja on niin väsyny ku pääsee kotiin..
Pitää kysässä joskos..hei! Nyt välähti, pojan tuleva kummitäti on kokki. :D no hätä siis! Onneksi..
joo..nyt pyykin pesuun.. vauvapyykkiä tulee ihan simona! Pitääki käyä jokupäivä ostamassa vauvalle oma pyykkikori. :whistle:
 
Huomenta!

Pumpernikkelille onnittelut nyytistä. :flower:

Täälläkin edelleen yhdessä kasassa. Huomenna taas vaihtuu viikkot, saa nähdä että kuin kauan menee vielä. Eipä oo kyllä ollu mitään oireitakaan, joten odotellaan edelleen.

Hyviä neuvoja imetyksestä oli Kirsikalla ja Sillerillä, esikoisen kanssa meni tuo homma ihan puihin, kun en luottanut siihen että sitä maitoa tulee riittävästi ja jotenkin silloin ei jaksanut istua esim. koko iltaa imettämässä. Sitten tuli annettua pullosta ja nopsaan oma maidontuotanto lopahti. Nyt kun kuopuksen kanssa jaksoi kärsivällisesti vaan imettää niin onnistui tosi hyvin. Ja tuo juominen tosiaan on tosi tärkeetä, itselle oonkin varannu aina kaappiin pari pulloa vettä jotka sitten päivän aikana pitää juoda niin muistaa paremmin tuon. :)
Vähän nyt tämän tulokkaan kanssa huolestuttaa että miten tuon imetyksen käy, kun on tämä toinen pikkuinen tässä pyörimässä. Oon yrittänyt harjoitella kantoliinalla sidontoja joissa imetys onnistuisi helposti liinassa, niin ei sitten olisi ihan sidottuna tuolla sängyssä.

Laitetaas vielä tännekin masukuva eiliseltä.


Tsemppiä ja paljon supistuksia kaikille jotka niitä kaipaavat. :) Toivottavasti tulee pian uusia vauvauutisia.

AngelEyes ja masukki 37+6
 
Maanantaita kaikille!

Yhdessä kasassa täälläkin tiiviisti, samperi. :kieh: Tänään taas neuvola tuos iltapäivällä niin saa nähdä onko mitään uutta perjantaihin, tuskin. olisi nyt ees kunnolla jo kiinnittynyt pää tuonne niin tietäisi että jotain voisi kohta edes tapahtua. Hermo kiriällä koko ajan.

Vauvan pappa siis isänikin eilen sanoi että "no joko se kohta syntyy", kiukkuisena totesin että taitaa jäädä syntymättä. :LOL: siihen iskä totesi että " sie haudot siltä kohta munat pois, eli tyttö sieltä tulee". ehkä paras kommentti ikinä. :LOL:

Eilen siivoilin hulluna kämpässä, käytiin "anopin" luona ja sitten vielä miehen sedän luona eli koko päivä heiluttu mutta ei ainuttakaan supistusta. Mä niin odotan niitä nyt ainakin. muutama kivuton tuli illalla mutta se oli siinä. miten tää voikin olla näin pitkäveteistä.

Nyt täytyy lähteä kokoamaan isyyspakkausta mahdollisimman valmiiksi että ehtisin tekemään sen loppuun ennen ku mies palaa töistä kotiin. katsotaan mitä hän sanoo. :)

uusi viikko pamahti (39.rv)
rv38+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja satunen89:
meela - joo ei oo kiva ku porukkaa kyttää ja kopeloi! Saman sain huomata synnyttäneenä! Kätilön matkassa oli aamuisin aina opiskelija/joita, ja ku ekoina aamuina paineltiin kohtua ja kurkittiin alapäätä niin aina opiskelijaki kysyy" saanko minäki kokeilla" "saanko minäki kattoa" siinä kovin viittiny sanoa että "painu vit**** siitä"..
Tää viesti sai aikaan mulla hirveän naurun kun ajattelenkin sitä tilannetta, että joku pyytää saanko minäkin! Ei se varmaan sillä hetkellä paljoa naurata!!! No jostain se on aloitettava, ei kai sitä muuten ikinä mitään opi eikä osaa :LOL: :LOL:

Mä en millään viittis soittaa sinne enää, kai ne huomenna sitä kysyy jos kysyvät. Aion kyllä ottaa itse asian puheeksi ja kertoa ettei mulle oo ajasta soitettaessa kerrottu tollasesta"koekaniinin virasta" mitään vaan kuulin sen ihan eri osaston hoitajalta....

Toiveikasodottaja
aika hauska kommentti munien pois hautomisesta :LOL:

Ai niin Satunen (ja miksei muutkin vauvautuneet) sanoit, että tulee paljon vauvan pyykkiä. Mua kiinnostaisi tietää miten monesti sä vaihdat vauvan vaatteet esim. päivän aikana? ...kysyn, että osaisi hiukan hahmottaa. Mä inhoan pyykkäämistä! Mun mies vaihtaa joka päivä uudet vaatteet ja arvatkaa pyöriikö kone melkein joka päivä ja kuka ne pesee, laittaa kuivumaan ja viikkaa kaappiin :kieh: Hän saa kyllä opetella käyttään paitoja ja housuja vähän pitempään kun vauva tulee jos niissä ei mitään erikoista likaa/hikeä ole....

meela 36+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja toiveikasodottaja:
Nyt täytyy lähteä kokoamaan isyyspakkausta mahdollisimman valmiiksi että ehtisin tekemään sen loppuun ennen ku mies palaa töistä kotiin. katsotaan mitä hän sanoo. :)
Mitä kaikkea oot koonnut isyyspakkaukseen? Tai siis onko se itse suunnittelemasi? Monet on täällä kirjoittaneet kokoavansa isyyspakkauksen uudelle isälle. Haluaisin myös tehdä sellasen! Se voisi saada miehen tuntemaan itsensä tärkeäksi, kun ei oikein muuten voi odotusaikaan osallistua.

Kärsivällistä odotusaikaa kaikille! Täällä myös aletaan toivoa, että jotain tapahtuis. Lenkkeilyllä, koirien kanssa puuhastelulla ja siivouksella en ole saanut aikaan kuin vähän kivuttomia supistuksia. Nyt onneksi näyttää siltä, että limatulppa on lähtenyt liukenemaan. Tulee siis kirkkaana paksuhkona vuotona. Neukkutäti epäili sitä limatulpaksi :)

Rv 38+2
 
Neuvolakuulumisia... vauva on neuvolatädin mielestä ennemmin pienempi/normaalikokoinen kuin yli nelikiloinen, joten hän ei ainakaan vielä laittanut eteenpäin käynnistysarvioon. On siis vaan luotettava hänen sanaansa. Painoa oli tullut viime torstaista n. 600g eli turvotusta on. Peräpukamat on hoidon alla eli rasvaan niitä joka päivä ja toivon etteivät synnytyksessä kipeytyisi, veikkaan että sen homman jälkeen saattaa olla muitakin kipuja kuin nuo pukamat... :whistle: Sf-mitta oli laskenut torstaista 2cm eli nyt luulisi vauvan olevan jo niin lähtökuopissaan kuin mahdollista! Torstaina olisi laskettuaika että saas nyt nähdä onko Allu täsmällinen vai ei =) Miehen kanssa ainakin kovasti yritetään avittaa pakettia maailmaan, eilenkin kovasti touhuiltiin ennen nukkumaan menoa - jää nähtäväksi onko siitä oikeasti ylimääräistä iloa ;)

Itselläni on hieman kipeä olo, aivan kuin flunssa tai kuume tulossa. Silmiä aristaa ja on todella vetämätön olo ja nenäkin hieman tukossa, ei kiva :snotty: Arvelinkin siirtyä nyt tuonne sängyn pohjalle hieman päivänokosille, josko olo siitä hieman kohenisi...

Pidän peukkuja meille kaikille että vauvat tajuaisi piakkoin asettua lähtöviivalle ja synnytykset pääsee käynnistymään! Kohta alkaa meidän oma kuukausi - lokakuu! :D

Adette & Allu 39+5

*muoks* pumpernikkelille paaaaljon onnea vauvasta!! :hug:
 
Heippa!

Mua kanssa kiinnostaa toi isyyspakkausjuttu. Kuulostaa kivalta ja mun mies ei ole oikein päässyt "sisään" tähän odottamiseen joten voisi piristää mieltä kivasti. Mutta kertokaa ihmeessä mitä tälläinen pakkaus vosi sisältää.... oma pää on ihan tyhjä!!

Onnea pumppernikkelille
:flower: :flower: :flower:

Tässä odottelee vaan että kuukausi vaihtuisi että olis tosiaan se oma kuukausi jo käsillä. Eilen lähti kaveri synnyttään illalla jolla oli La 3 päivää ennen meidän h-hetkeä. Joten sitä vaan toivoo että itsekin kohta pääsisi tosi toimiin. Mies taisi vasta eilen illalla kaverin viestistä tajuta että helkkari se voi oikeesti tulla minä hetkenä hyvänsä. Se kun on tähän asti ollut sitä mieltä että tulee laskettuna päivänä ei ennen eikä jälkeen :LOL:
Meilläkin paikkui tänään viikot 38 viikko alkaa nyt, tasan 3 viikkoa laskettuun aikaan!!!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja toivottavasti tulee lisää vauvauutisia tälläkin viikolla!!!!
 
Nonniin, neuvolakäynti takana, sf-mitta oli taas laskenut eli vauva alempana, nyt oli alempana kuin alin käyrä. Tämän lisäksi seurana on ollut taas supistuksia ja ovat alkaneet olla jo tuntuvampia plus punertavat bongatut limat antaisivat nyt kuvaa siitä että tänään tai ensi yönä päästään vauvaa hakemaan :heart:

rv39+1
 
Mulla meni kyllä pasmat nyt sekaisin, vaikka tarkotus olis synnyttää polikliinisesti niin joutuu tietysti varautumaan siihen että joutuu jäämään osastolle niin pakkasin vähän reppua ja mietin että mitäs nyt otankaan mukaan.. käytiin päivällä kaupassa ja unohdin ostaa liivinsuojuksia! Eli niitäkin tarvii sitten hakea. Tosin anoppi on kaupassa töissä joten voisin sillekin kilauttaa että tuo niitä tullessaan, jos vaikka joutuu hakemaan tytön vielä iltapäivän aikana hoitoon..

Ruokakin mun piti tehdä, tosin nälkä katosi jo jonnekin mutta pitää tehdä kastike valmiiksi että on sitten kotona valmiina syötävää kun tulen.. vähän vois imuroidakin ennen lähtöä.. hihi..

Huihuihui on tämä kyllä jännää vaikka on kerran käynytkin läpi :D
 
Maanantaita!

Esikoisella on sitten keuhkokuume..
Sitä on ollut liikkeellä eskarissa.
Tyttö ollut kuumeessa jo toissa vkon torstaista,viime ke käytiin lääkärissä ja kun crp oli normaali niin lääkärin mielestä ei ollut mitään syytä laittaa keukokuvaan lähetettä vaikka kuului selkeästi rahinoita+kerroin eskarissa riehuvasta keuhkokuumeesta.
viime pe uudestaan kun kuume vaan on ja pysyy ja tuntuu ettei lapsi pysty hengittämään.
vihdoin lähete keuhkokuvaan,tosin eri lääkärikin..
no varjostumathan siellä näkyi.
Nyt odotellaan,että kuuri rupeaa tehoamaan.
2 vkon ajan vedetään v-peniä..

Väsyä pukkaa kun tyttö ei yskältään pysty nukkumaan,eikä siinä sitten itekään nuku kun käy toista hoivaamassa..

Eilen sen verran revin itestäni,että leivoin dallas pullia.
Tuli muuten hyviä :p
Ihme kyllä niitä jäi pakkaseenkin laitettavaksi :D

Jötkäles tyytyväisenä masussa köllii,ei ole merkkejä että syntyisi..

Semmosta meiän poppoolle...


:wave: :wave: :wave:
 
Pikainenen tervehdys...

KAUNIS PIENI POIKA SYNTYI SUUNN. SEKTIOLLA 25.9 KLO 14.23....PAINO 3015 G JA PITUUS 47.5..

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

kaikki sujui hyvin ja kestin loppuun asti kasassa vaikka se ke meni jalat risrissä, leikkaus meni kans ok, paitsi et kesti ihan liian kauan kun tehtiin siinä ohessa muutakin mm. haavatyrää etsittiin, hyvä ettei puudutus jo hävinnyt...tosi kipeä on koko vatsan seutu kun kaikki käännetty ympäri..eilen siis jo kotiuduin eli aika nopeesti pääsee kotiin nykyään..vauva vähän keltainen mut nyt vaan imetän usein...huomenna tulee terv.hoitaja jo käymään....kaikki siis hyvin kunhan sais noi rinnanpäät kuntoon..auts , haavakipuun sön panadolia reilusti :)

nanna, pumpernikkeli onnea teillekin.. :hug: :heart: ja kaikille ketkä vauvaa hakemassa tai lähdössä hakemaan....

supistuksia niille ketkä niitä tarvitsee ...

p.s ne oli muuten tosi inhat ne jälkisupistukset näin neljännen jälkeen |O |O

pw ja suloinen pikku prinssi
 
Onnittelut Pinkwawelle pikkuisesta pojasta. :flower: :heart:

Siehän olit tuolla EKKS:ssa, oliko siellä nyt millasta ruuhkaa ja saiko tuolta osastolta vauvalle tutin? Jos vaan jaksat vastailla, kun tuo tutti politiikkakin taitaa siellä vaihdella vuosittain. :D Itsekkin tästä siis jossain vaiheessa sinne menossa ja myös neljättä hakemaan. :) Noita jälkisuppareita en kyllä ees haluaisi kokea...

 

Yhteistyössä