¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Anttilassa oli kans imetysliivejä ja reippaasti oli kokoissaki valinnan varaa ainaki täällä Oulun liikkeessä. ja makso vaan 11.90 ?. Ite otin sellaset jotka oli ympärysmitalta hyvät ja joihin jäi tilaa kuppiin jonku verran. Oli ainaki nuin kokeillessa tosi pehmeet ja hyvän tuntoset,kaarituettomat perusliivit. Mustia ja valkosia. :wave:

silleri joo mie osaan olla kyllä kovaääninen ja halutessani oikein pain is the ass. Joten jos eivät asiat mene nätisti, niin sitte alan hankalaksi ja sitä ne EI halua :LOL:
 
Meela: Itellä ainaki on just tuo menkkakouristusmainen tunne selässä kipeen supistuksen aikana. Sitte siirtyy kipu enemmän alavatsan puolelle ja reisiinki. Näyttäis vähän kaikilla olevan erilaiset noi kivut =) ...
(.) Taas katkonainen yö takana noiden ihanien supistusten kera! Eilen illalla oli taas jo pidemmän aikaa tunne että nythän tässä saattaa alkaa jo tapahtuakki kun tuli taas säännöllisesti pidemmän aikaa kivuliaita supistuksia, mutta sitte ne taas lopahti :kieh: . Toivottavasti ne nyt ees tekevät jotain tuolla alakerrassa.
Mites kokeneemmat, onko tuo ihan normaalia että noi supistukset muka alkaa ja sitte vain lopahtaa ksken kaiken? Onko ne kypsytelleet paikkoja? Ja jos niitä on tullu niin onko niistä ollut vielä pitkä aika tositoimiin?

Nanna + poju 38+0 (taas yksi viikko täytty mihin ei olis uskonu!)
 
nanna81 mä täällä hermoilen samojen juttujen kanssa. Mua supistelee joka ilta ja yö, sillai et luulen et nyt alkaa tosi toimet. Ja sit ne lopahtaa. Tosi ärsyttävää |O
Haluaisin kans tietää et onks ne saanu aikaseks jotai tuolla alakerrassa. Sit mua hermostuttaa ne senkin takia, ku se mun edellinen synnytys kesti sen 41min. Ni nyt sanottii, et mun täytyy sit olla tarkkana sen sairaalaan lähdön kanssa. No, hitto, mistä tässä tietää millo sinne sit pitäis mennä näytille... :x Neuvolan tätiki meinas et nää supistukset enteilee taas tosi nopeeta synnytystä, kunhan ei kotii tulis :x
Onneks mul on tänää neuvola, saa taas avautua B)

Liina ja tiiti 37+6
 
Onnea paljon kaikille jotka ovat vauvan saaneet,
meillä oli ihana päivä, kun olin sairaalassa meijän pienen neidin luona, ni nyt tehtiin röntgen ja kaikki oli niinkuin pitää. leikkaussauma oli pitävä ja hän sai ensikerran hieman maitoa pullosta, ja voi että oli kyllä ihanaa. =)
Nyt vaan ootettaan että tyttö alkaa kasvamaan ja kunnolla toipumaan.

Jaksamista kaikille jotka joutuvat lepäilemään ja supistusten kanssa kärvistelemään.
mä tästä lähen taas tyksiin tyttöä katsomaan. :heart:
 
poppari
Mulla on molemmat mennyt yliaikasiksi. Eka syntyi 41+5 sunnuntaina. Olis käynnistetty silloin seuraavana tiistaina.
Toka syntyi vkoilla 41+3.
Ei neuvoltäti mitään meinannut..
Ekasta sain kolme tikkiä. Tokasta ei tullut mitään.
Molemmat epelit painoi yli 4kg syntyessään.
 
Huomenia!

poppari: satuitko kattoon mikä oli isoin kuppikoko siellä Anttilassa?? Kenties E...?? Mä kun tarvin sen G/H eli ei mitään toivoo, et pystyis ahtaan rintansa tuohon, epistä.... :D

nanna: kyllähän ne supistukset usein tuppaa alkaan ja loppuun ennen tositoimia. On varmaan yksilöllistä miten paljon ne kypsyttää paikkoja, jonkin verran kuitenkin kaikilla. Varsinaiseen synnytykseenkään menevää aikaa ei kyllä voi ennustaa. Pakko vaan kuulostella kehoonsa ja miettiä niitä ohjeita joiden mukaan laskee supistelujen tiheyttä.
Viimesimmästä synnytyksestä muistan, ku ei ollu supistuksia ollenkaan. Sit vaan nukkuun mennessä jotain holahti housuihin, lapsivettä siis. Siitä sit tuli "hoppu", et saatiin soitettua tytölle hoitaja. Supistuksia alko tuleen sen jälkeen, niin et sairalaan ajaessa niitä tuli sen 3-5min välein ja kesti minuutin verran kerrallaan. Siitä meni sit reipas 3 tuntia ku poika oli syntyny.... =)
Jos supistelut tulee tiheeseen ja kestää pitkään, mut ei ole varma joko synnytys käynnistyy, niin ainahan voi soittaa sairaalaan ja kysyä ohjeita tai käydä näytillä.

suklaahirmu: mukava kuulla, et edistystä on tapahtunu :)

jasmara ja masuasukki 36+5
 
moi

supistukset käy mulla aina selän puolelle, toki masunkin mutta kun kunnon supistukset tulee niin selkään käy..menkkatyylistä juu...silloin kun oli tota tokaa synnyttämässä alakautta niin selkäkivut olivat kauheat ja helpotuksen sain aqua -rakkuloista, auttoivat selkään ihan tosi hyvin....

haniböö
onnitelut koko perheelle :flower:

pw 37+4
 
Nyt tylsästi omaa napaa..
Eilinen äippäpoli meni suht hyvin, lekuri tosin oli vähän nihkeen olonen, enkä tuntunut saavan siitä mitään irti.
Virtaukset oli hyvät, samoin vauvan koko. Arvio tän hetkisestä koosta oli noin 2500g, ja syntymäpainosta (jos syntyisi laskettuna) 3600g. Arvioitahan nämä ovat, mutta kuitenkin.
Prot oli hieman lisääntynyt pissassa, ja sainkin uuden ultra-ajan ja keräys ajan kahden viikon päähän. Sanoivat että jos tulee turvotusta, päänsärkyä (yhtäjaksoista), verenpainetta, tai näköhäiriöitä, niin pitää heti mennä polille.
Arvasin että siitäkin tulee pian sanomista kun mun neuvolakortissa lukee niitä arvoja verenpaineesta mitä se täti sielä kirjaa.. Ja hänellä on tyyli mitata se heti kun olen juossut ympäri neuvolaa.. ensin hempan mittauksessa, sitten puntarilla ja juuri sydänäänien kuuntelun jälkeen hän mittaa. Ja joka kerta olen saanut isompia lukemia kuin kotona, mittarilla joka on käytetty sielä paikan päällä vertailussa.
Nyt sitten synnytyslääkäri oli sitä mieltä että se on noussut viime kertoina :x prkl..
Noh, kuulemma on hyvän kokoinen nassikka tulossa.. sukupuolta ei vilauttanut, ei kyllä edes kysytty.. tärkeimmät asiat ensin.

Haniböölle ja suklaahirmulle isot onnittelut vauvoista jos en vielä onnitellut :flower:

Jasmara mä ostin sieltä mun mielestä isoimmat ja ne oli E-kupit (käyvät täällä jo pieniksi)
 
Jasmara: Mulla sama ongelma että noi G- tai H-kupit tarvis ehdottomasti jo nyt. Ootko mistä löytäny noita kokoja? Ainut paikka mistä löysin alkuraskaudessa oli Change...
Nyt sitte mietinki pääni mitä tehdä imetysliivien hankinnan kanssa. Olishan se kiva että ne olis jo valmiina edes yhdet, mutta kun ei tiedä minkä kokoset pitäis hommata ja kun ne tahtoo olla tosi kalliita noissa merkkiliikkeissä. Ei viittis pistää paljoa rahaa semmosiin liiveihin jotka sitten ei välttämättä menekkään pitkään.
 
nanna: sen tiedän, et Figurassa on ainakin isoja kokoja (sieltä ostan muutenkin) , mut liikkeet on täällä etelämpänä. Anita-merkkisestä liivistä löytyy myös isompia kuppeja. Noita on myynnissä ainakin täälläpäin ihan lastentarvikeliikkeissä ja varmaan myös liiviliikkeestä voisi löytyä. Anitassa on sekä kaarituettomia että kaarituellisia malleja. =)
 
neuvolassa tuli taas tänään käytyä, kaikki oli hyvin painoa tullut 100g viikossa(eli kokonaisuudessa 5,3 kg) neuvolassa oltiin tyytyväisiä(kun siis en itsekkään ole mikään pieni kokoinen)
b-hb noussut(vihdoin) 122, enään ei mun tarvitse syödä rautaa kuin yks per pvä.
verenpaine 114/77
vauvan syke 155
pää ei ole vielä ainakaan kiinnittynyt
oli neuvolahoitajallakin ihmettelemistä minkä takia lääkäri oli mut äippäpolille lähettänyt viime viikolla, kun ei kuulemma niissä sydänäänissä ole ollut mitään ongelmaa, silloin pitäisi huolestua jos olisivat 180.
no tulimme siihen tulokseen että lääkäri halusi vain olla ylihuolehtiva tässä asiassa. : )
miehelle on tullut pieni paniikki kun synnytys rupeaa olemaan jo niin lähellä.
Sunnuntaina kun lakanoita vaihtaessa mies tokaisi että enään 3 viikkoa, niin ite siinä suu auki ja silmät tapittaen kyselin että mihin?(vaikka sen tiesin mihin)
niin taavin syntymiseen, kysyin että pelottaako niin kuulemma jännittää ja pelottaa.
itse en tiedä mitä ajatella koko synnytyksestä, kun mua ei jäännitä eikä pelota, luulen kyllä että sitten kun sen aika tulee niin silloin tulee jonkin tason paniikki tai jotain.
lähinnä mua tässäkin huvittaa mies, että raukka rupeaa nyt jo panikoimaan, söpöä. =)


imetysliiveistä, mullakin on niiden kanssa ongelmia kokoa ei löydy sitten millään mistään normi kaupasta että luulen että mun pitää metsästää niitä jostain erikoisliikeestä ja maksaa niistä sitten hunajaa. :(
mutta minkäs teet. :)


haniböölle onnea tytöstä :flower:


leppis&taavi 37+3

(auts kun toi aika on mennyt nopeesti, vastahan mä tein plussatestin ja kohta se jo syntyy :LOL: )
 
Neuvolassa tuli myös käytyä ja sf-mitta oli humpsahtanut alemmas eli vauva on jo tooosi alhaalla, lähtöasemissa. Olen ihan varma että syntyy viimeistään ensi viikolla! Ei malttaisi odottaa.. :)

rv37 ja jotain
 
Huomenia.

Löysin netistä sivuston jossa myydään isojen kuppikoiden imetysliivejä. http://www.lumingerie.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=327&gclid=CL3h8f3K4pUCFQ1BZwod_GU9gQ
toki sitä pitää tietysti tietää suunnilleen minkä kokoiset tarttee mutta saahan niitä sitten palauttaa. :)

Tänään on onneksi vähän parempi päivä kuin eilen. ei ole ihan niin vaivainen olo. Koko aamu onkin menny nukkuessa. Vähän univelkaa vissiin kun kahden tunnin välein joutuu öisin heräämään. :D Nyt ei meinaa käynnistyä kroppa ollenkaan kun on nukkunut niin paljon.. kai se tästä. :LOL:

Synnytys on täälläkin kovasti jo mielessä. Mies nyt ei oikein vielä tajua sitä, tai tajuaa mutta kun rupian jotain siitä puhumaan niin on vaan että "onhan se lähellä". On sanonutkin että ei osaa suhtautua tähän hommaan kovin hyvin kun vauva on mun mahassa ja jotenkin vaikea ajatella että OIKEASTi se on kohta maailmassa. tajuaa sitten kun se vauva on sylissä.

Minulta on paljon kysytty että joko pelkään/jännitän kauheasti synnytystä. Olenhan lukenut siitä paljon ja teoriassa tiedän mitä tuleman pitää niin meinaavat että pelottaa mutta ei mua pelota. otan sen vastaan sellaisena kuin se tulee. JOkaisen synnytys on niin erilainen, ettei sitä voi ajatella että kun tuolle kävi huonosti niin mullekkin käy tms. On yksi asia mitä ihan pelkään; hätäsektioon joutuminen ja siinä eritoten se nukutus. Mua kun ei ole ikinä tarvinnut nukuttaa, sairaalassakaan en ole koskaan ollut sitten sen jälkeen kun äiti minut on synnyttänyt niin sitä pelkään. Haluaisin koko ajan tietää missä mennään ja jos nukutetaan niin sittenhän sitä ei tiedä mitään.

rv36+2
 
Haniböö onnittelut tytöstä :flower:
Täällähän alkaa olla kohta noita vauva uutisia päivittäin.
Itselläkin pikkuhiljaa sellainen olo että sais lähtö tulla. Alkaa olla tuo käveleminen ja liikkuminen jo sen verran vaikeaa että mielelläni luopuisin tästä mahasta, mutta ei taida tuo kaveri masussa olla samaa mieltä.
Huomenna olis taas neuvola eikä enään yhtään innostas mennä sinne. Siellä kun ei koskaan tiedä kuka on vastassa. Just yhtenä päivänä laskeskelin että tämän raskauden aikana mulla on ollut 6 eri terveydenhoitajaa ja jokainen on tietenkin aivan eri mieltä joka asiasta. Toisen mielestä esim. verenpaine on aivan liian korkea toisen mielestä ihan hyvä jne... :/ Olisin varmaan aivan hermona noiden ohjeistusten muuttumisten suhteen jos kyseessä olis eka raskaus nyt ei jaksa oikeastaan kun naurattaa, kun itse kuitenkin luottaa aika pitkälle omiin tuntemuksiin.
Siteistä Oli puhetta niin minä kyllä pakkaan sairaalaan mukaan omia siteitä ja omat aluhousut. Viimeksikin eka yö meni sairaalan siteissä ja niissä verkkohousuissa, mutta sen jälkeen riitti normaali yöside ja omat alkkarit oli ah niin mukavat verrattuna noihin verkkopöksyihin. Mutta tuo riippuu tietty paljonko vuotaa että mikä on mukavinta. Mutta ei nuo siteet ja housut niin paljoa paina ettei niitä vois mukaan ottaa.

pumppernikkeli ja niilo 38+0
 
Minunki pitäis ainaki yhdet imetysliivit hankkia, mutta luultavasti jätän sen hankinnan sitten vauvan syntymän jälkeen. Millään en enää jaksa lähteä sovittamaan. Tuleepahan ainakin sitten oikeaa kokoa hankittua.
Muistan ikäni, kun esikoisen jälkeen sairaalan suihkun peilistä näin nää mun utareet. Se oli kyllä melkoinen järkytys :D B-kupit olikin yhtäkkiä loloferrarit.
Toisen jälkeen ei sitten enää niin huimaa venymistä tapahtunutkaan, vaan maito nousi paljon paljon maltillisemmin. Uskon ja toivon, että niin käy tälläkin kertaa :whistle:

Supistukset on taas helpottaneet. Pöh :| Silloin tällöin tulee muutama kipeämpi, mutta ei sen enempää. Mulla tuntuu nuo supistukset alavatsalla ja reisissä, mikä on taas ihan uutta mulle. Jännä kun on niin erilaisia nää raskaudet :)

Mulla on tänään viimeinen kouluilta ja ajattelin lähteä nyt päiväleffaan, kun en ole pitkään aikaan neuvolaa ja lähikauppaa pidemmälle päässyt. Ostan pussin irttareita ja ison lightcolan ja nautiskelen ihan vaan yksinolemisesta :)
Ensiviikolla olisi sitten enää koe ja sitten olis opiskelut opiskeltu ja valmistuminen.
Ei onneksi mitään stressiä tarvii tuosta kokeesta ottaa, kun edellinen koe meni niin hyvin, että läpi menee kurssi vaikka nyt tulis hylätty :D

Rv 38+0
 
toiveikasodottaja: huomasin myös tuon nettikaupan, ku googletin liivejä... ;)
Myös www.belua.fi ja www.bebes.fi sivuilta löytyy isompia kokoja. Ite en vaan millään viitti tilata jotain kokoo ja toivoo, et se sopii. Mun on ihan pakko päästä sovittaan.
Nimittäin tuolla Figurassakin on liivejä varmaan kymmeniä malleja ja mulle käy tasan yks, puolitopattu. Tuota mallia on nimittäin perusmallistossa valkosena ja mustana. Kausiväreinä voi saada vaihtelevasti. Usein uudet mallit on joko kokonaan pitsiä tai sit kokonaan topattu.... Imetysmallisenakin löytyy juuri tuota mun käyttämää ja hinta pyörii siinä 50? paremmalla puolella, huh. ;)

pumppernikkeli: minkä takia sulla on eri terkkareita? Eikö teillä ole "oma-th" systeemiä, yks joka vastais koko raskausajan??
Mulla on ollu nyt 5 eri terkkaria, mut se johtuu siitä, et muutettiin ja uudessa paikassa ehti olla 3 sijaista ennen ku tuo vakkari tuli lomilta... :) Kyllähän se oli inhottavaa, ku ei koskaan tienny kuka on vastassa ja samat jutut piti puhua uudestaan (tietty tiedot on koneella, mut muista asioistahan eivät tiedä jos ei kerro) .
 
Noista imetysliiveistä sen verran, että ite tilasin osoitteesta www.otto-suomi.fi kolmet liivit ja maksoin niistä yhteensä 22.90 ja kppikokoja oli e-kokoon asti... Hinta ei ollut kovin paha mielestäni... päälle tietenkin tuli posti maksu 7,80, mutta silti tuntuu että pääsin halvalla...
 
:wave: päiviä

tänään siis neukku ja lääkärikäynti/arvio:
pissa puhdas, verenpaine hyvä, paino +250 viikkoa kohden eli nyt oon sitte lihonu kokonaisuudessaan tasan 10kg lähtö painosta (mikä ei haittaa kun en niin suuri ole),
sf-30 ja sydämensyke 140 ja liikkeet ++
lääkärin arv: alatiesyn, arvioitu syntp. 2,5-3kg eli ihan hyvähän se on kohdunsuu pehmeä ja vajaa sentti kaulaa. raivotarjonta ja pää kiinnittynyt.
lääkäri tuumas vauvan koosta että vaikka pienenpi kun sisarukset on ainakin nyt kasvua tullut eli ei viittaa poikkeamiin ja alkuraskauden vaikeudet on voinnut vaikuttaa.
siinä se pähkinänkuoressa sinisestä nyytistä.
:heart:

imetysliiveistä, ite ostin parit anttilasta 11,90e luulen että ihan hyvät kun aijemmin melkein samanlaiset ja tyytyväinen..kokoja en muista kuin oli, ainakin D:hen kun ite..

kivunlivityksestä galluppia: meinaatko ottaa? ja jos niin mahdollisesti minkä ja miksi?

Itse ajattelin että meen niin pitkälle kuin kantti riittää ilman ja sitten jos pakko niin kohdunkaulanpuudute. aikasemmis synnytyksissä todennut hyväksi ja riittäväksi, eikä laittaminen mielestäni sattunut niin kuin tipan laitto ranteeseen.. erehdyin kokeilemaan ilokaasua esikon kohdalla ja en koskaan enää! laittoi vain olon pökerryksiin ja oksettamaan.

triple ja tossutin 36+3

ps. joku kyseli supistuksien lopahtamisesta ja on ihan normaalia. joskus jopa niin että kun sairaalaan käyriin pääsee loppuu..
 
Taas mä oon täällä kommentoimassa :ashamed:

Kivunlievityksestä: esikoisesta kokeilin kans ilokaasua, mut ei toiminu mulla, epiduraali oli hyvä. Toisesta kokeiltiin kohdunkaulanpuudutetta ja se ei kyllä auttanu sit yhtään! :/ Epiduraali sit toimi taas.
Tästä kolmannestakin todennäkösesti otan epiduraalin, mulla kun kipu tuntuu melki kokonaan selässä ja tuo puudute vie sen kivun tosi hyvin pois. Tosin viimesimmän synnytyksen jälkeenhän spinaalipuudutus on yleistyny ja toimii kuten epiduraali, et en sit tiedä josko sen ottais. Riippuu varmaan siitä miten pitkän aikaa sitä lievitystä tarvii, spinaali kun toimii vaan max. 2 tuntia ja sitä ei voi uusia.
Luomuna en aio kokeilla, urheilkoon ne jotka haluaa :D

36+5
 
Kivunlievityksestä: Epiduraalin haluan mikäli sen ehdin saada. Sittepäs en tiedäkkään mitä tehdä jos se ei onnistu :D . Ilokaasua varmaan kokeilen, mutta olen kyllä varautunut jo siihen ettei sovi minulle. Sisko kovasti siitä varotteli että hän oli menny tosi huonovointiseksi siitä. Eri ihmisiähän tässä tietty ollaan, että ei se välttämättä samaa minulle tarkota =) .
 
Heips

Kävin tänään synnytystapa-arviossa. Vauvan painoarvio on nyt jo 3700 g :whistle: Käyrien yli meni vauvan koko kuten sf-mittakin... Kuinkahan isoksi se vielä ehtii, kun on tässä vielä aikaa. Lantion pitäisi olla sen verran tilava, että hyvin pitäisi mahtua tulemaan. Itsellä on nyt morkkis, että oma vika, olen tän syömisilläni aiheuttanut, kun oma paino on noussut raskauden aikana järkyttävästi. En mä kyllä ole mitenkään ihmeemmin herkkuja syönyt. Normaalilla ruoalla tää on tullut, raskausaikana en ole pystynyt liikkumaan kuten ennen, mutta ruokamäärät ovat pysyneet ennallaan, niin tässä tulos. Mutta kuitenkin, oma vika. Ottaa päähän. Mutta onneksi vauvalla on kaikki hyvin. Virtaukset oli ok, siellä pieni teki hengitysharjoituksia :heart: Kohdunsuu oli pehmentynyt, hieman auki, kohdunkaula ei ollut lyhentynyt. Verenpainetta eivät suostuneet mittaamaan, lääkäri käski mennä mittauttamaan sen loppuviikosta neuvolaan.

Tuli polilla raskauden alkuajat mieleen. Siellä me miehen kanssa viikolla 12 odotettiin pääsyä ultraan. Jännitti, onko mahassa elämää. Sinne tuli muutama nainen ison mahan kanssa. Itsestä se tuntui niin kaukaiselta, eikä sitä osannut kuvitella. Ja nyt oli itse siellä sen ison mahan kanssa :heart:

Mulla on ihan sama kuin toiveekkaallaodottajalla. Ei mua synnytys pelota, sektio taas pelottaa. Mutta vauvan voinnin ehdoilla mennään. Mä en ole myöskään oikein innostunut epiduraalista. Ajatus, että selkärankaa ronkitaan, ei tunnu kivalta. Haluaisin jotain muuta kivunlievitykseen. Synnärillä kivuissa voi mieli kyllä muuttua nopsaan ja otan riemuiten epiduraalin :p

Vega 37+5
 
Kivunlievityksestä, ajattelin tehdä ihan tilanteen mukaan. Esikoisen synnytyksessä yrittivät tarjota ensin ilokaasua, mutta hyvä etten sinne maskiin oksentanut, se ei sopinut minulle ollenkaan, heti alkoi laatta lentämään... Sain sitten epiduraalin ja siihen olin tyytyväinen.

Nyt on vähän sellainen ajatus, että olisi "kiva" jos ei tarvitsisi mitään (lääkkeellistä ) kivunlievitystä, mutta ainakin esikoisen synnytyksessä koin kivut niin kovina, etten olisi pärjännyt ilman. Eli jos (ja luultavasti kun) siltä tuntuu, niin pyydän epiduraalin/spinaalin, kumpaa nyt sitten suosittelevatkaan...
 

Yhteistyössä