Lokamassujen 2009 oma pino:)

Ei ole edes mahdollista, että tommosia päästetään tekemään ultraa tai mitään sisätutkimuksia, jos ei osaa tehdä eroa raskauden aiheuttamien muutosten ja normaalin kohdun välillä.

Kivuista:

Kaikenmoisia kipuiluja tulee, välillä ihan lieviä ja paikallisia ja välillä aivan lievää supistusta muistuttavaa kipua...lievällä supistus kivulla tarkoitan siis kovempaa kipua kuin normaali kuukautis kipu =)

Minullakin tulee noita kramppeja jos olen liian suorassa makuullaan...kaipa tuokin johtuu ihan vatsan peitteiden venymisestä, ei sitten kroppa halua enempää venytystä :D Spekulointia spekulointia ;)

Ihanista ultrakuulumisista onnea :flower:

Ja uusille tervetuloa :wave:

Ven:
Olisiko mahdollisesti tarkoittanut taakseppäin kallistunutta kohtua...niin tai juu...meinasiko että kohtua normaalia syvemmällä sisuksissa?? :D

Täällä ei ihan täysin oireetonta päivää ole ollut vähään aikaan...jatkuvin oireista on rintojen kipeys...ei siis ole mitään verrattuna esikon odotuksen alkuun...silloin itkin tuontuosta sitä särkyä, joten sympatiat minulta heille, jotka kärsivät pahasta rintasärystä.
Tissit on tosi turvonneet ja jouduin etsimään esikon odituksen ajalta jääneet isommat liivit hätiin...rinnat on lisäksi taas täynnä turvonneita maitorauhasia, tuntuvat siis rakeisilta...ah, niin seksyä :LOL:

DsariaL:
Voi sinua :hug:
Toivotaan, että pian alkaisi jo helpottamaan ja pääsisit nauttimaan raskaudesta oikein sydämen kyllyydestä =)

ON:

Huhhui...pojan huone puunattu ensin juuriharjalla sitten mopilla, sitten vaihdettiin järjestystä ja laitettiin kivoja imukuppieläimiä ikkunoihin hymyilemään :D
Nälkä painaa, mutta mikään täyttävä ei vain putoa, ei edes väkisin...eli syön siis vartin välein kurkkua tms. :headwall:
Ajattelin hommata varastoon kasviruokiin tarkoitettuja linssejä ja erilaisia herneitä ja papuja...pakko saada lämmintä ruokaa alas hiljalleen, jää kaikki proteiinit ja muut pian puutteelliseksi saatavaksi, jos en ryhdy pakkotoimiin :D

Ja miksei lapsille ole jalkalamppuja??? Hmph...pitänee kehitellä joku hauska idea ja patentoida :LOL:

Pitäsi alkaa taas pakertamaan niitä kirjan kuvituksia...jahka tuo kevät aurinko alkaa paistamaan, niin johan iskee pahanlaatuinen piirtämis addiktio :D

nyt tekemään tämänpäivän siivouksen loppusilausta :wave:

niin ja milloin olisi sitten tulossa tuo lokamassut 2009 maaliskuussa tms? =)
 
Ven
Paapelo: juuri tuo taisi olla se termi, taaksepäin kallistunut kohtu ! Kysyinkin gyneltä, että voiko aiheuttaa ongelmia synnytyksessä, mutta hänen mielestään ei. Mainitsit kirjan kuvituksesta; saanko kysyä, että kirjoitatko itse kirjaa vai teetkö kuvitusta jonkun muun kirjoittamaan ? Lastenkirja ?

Ven 7+3
 
Yeb
Ven, minullakin on taaksepäin kallistunut kohtu ja se tosiaan vaikuttaa oikeastaan vain siihen, että sydänäänet dopplerilla kuuluu hieman myöhemmin. Itse ainakin esikoisesta tunsin liikkeetkin suht ajoissa, siihen ei ainakaan siis vaikuttanut :) Ja synnytyksessä supistukset tuntui vain selässä..
 
Toisilla näköjään on tuo paha olo oikein pahaa, voimia DsariaL :hug:

Onnea ultrassa käyneille, se vaan on niin mahtava tunne nähdä se pikkunen siellä :heart:

Joku kyseli miehen polttamisesta? Meillä ei onneksi mies harrasta sitä enää. Lopetti kun tyttö syntyi ja hyvin on pitänyt :saint:
Ei se onneksi sisällä polttanu, mutta huoli toisen terveydestä oli kova!

Paapelo taidat olla aika ahkera ;) Mua ei vois siivoaminen vähempää kiinnostaa :LOL: Ja vielä lisäksi jaksat keskittyä kuvitukseen, hienoa :flower:

Juu oli se neuvolakäynti aika kokemus. Ja Adalle se ei ollu neuvolahoitaja vaan lääkäri joka on toiminut äitiysneuvolalääkärin sijaisena :/
Marisin kyllä omalle hoitajalle sen osaamattomuudesta kunnolla sen jälkeen!
Miehen kanssa juteltiin, että jos ei ensi viikolla asioihin tule tolkkua niin sitten yksityiselle.
Mutta kuulemma on tosi taitava tuo oma gynegologi joten odotan malttamattomana :kieh:

Ven sulle kyssäri! Otettiinko sulta se ultra mahan päältä? Meillä ei tuolla oo sitä laitetta millä tehdään sisäkautta. Mutta en ymmärrä miten olis voinu kuulla sen sykkeen jos mitään ei näe? Ehkä ne oli mun vai pidänkö turvaan toivoa yllä? Siihen on niin helppo tarttua ;)

Fi0na 6+4
 
En olekaan piiiitkään aikaan jaksanut tänne kirjoitella, tai oikeastaan aluksi oli kone huollossa ja sen jälkeen oli niiiiin paha olo etten pystynyt edes ruutuun katsoa!! Mutta nyt alkaa olo vihdoinkin helpottaa :D Paitsi että eilen nousi kuume ja huomenna olisi eka neuvola.. pitää peruuttaa ja nyt alkaa pelottaa etten pääse siihen ekaan ultraan ollenkaan ku viikkojakin on jo tekayn kalenterin mukaan 8+4!! Täällä turussa kun ainakin edellisissä raskauksissa oli paaaljon jonoa :kieh: Noh, toivottavasti tämä jotenkin suttaantuu...
 
Hei,

Tervehdys ja onnitteluni kaikille lokakuuta odottaville.
Mahtuuko mukaan lasketulla ajalla 11.10.2009? Plussasin 6.2. ja eilen Mehiläisen ultrassa pieni sydän jyskytti kiivaasti :) . Takana on yksi keskenmeno kesällä 2007, niin en uskaltanut ennen tuota ultraa tulla edes kurkkimaan teitä...

Täällä kolmas tulossa, vanhemmilla lapsilla ikää 6v ja toisella 9kk.
Synnytyssairaalana tuttu ja turvallinen VKS.

-Amira- rv 7+3
 
Tsemppiä kaikille kärsiville! Ehkä se vähän lohduttaa, kun tietää että kroppa tekee töitä pienen elämän eteenpäinviemiseksi ja toivottavasti olo raskauden edetessä helpottaa.

Itse olen selvinnyt muutamien päivien etovalla ololla.. näyttää menevän samaa rataa, ainakin toistaiseksi, kuin eka raskaus. Toivottavasti vaan ei tule kiloja yhtä paljon kuin esikosta (lähes 18kg!), joista onneksi enää jäljellä kolmisen. Ehkä nyt ei ole aikaa syödä niin paljon ja esikon kanssa tulee syötyä terveellisemmin ja säännöllisemmin..

Synnytyskertomus joku kyseli. Esikon synnytys lähti käyntiin 38+2 viikolla lapsiveden menolla ja supistukset alkoivat sairaalalla n. 4 tunnin päästä kun sinne päädyimme. Synnytys kesti n. 12 tuntia, epiduraalia auttoi avautumiseen tosi hyvin. Ponnistusvaihe olikin kamala, tunnin tuskainen rypistys, joka ei tuntunut loppuvan ikinä. Supistukset eivät juuri auttaneet vaikka oksitosiinitippakin oli. Juuri ilman imukuppia selvittiin, kun kätilö ja mies "työnsivät" mahan päältä vauvan ulos. Neiti oli tulossa otsa edellä mistä ilmeisesti johtui normaalia suurempi kitka.. Melkein ponnistustakin ikävämpää oli repeämien ompelu. En tajunnut että sekin vielä sattuu, mutta onneksi oli ihanuus siinä mahan päällä jota sai tuijotella.

Vähän jännittää uusi synnytys, erityisesti tuon ponnistusvaiheen takia. No eipä sitä toisaalta tiedä miten homma etenee. Mutta tuo lapsivesien menolla alkaminen oli kätevää, kun tiesi koska pitää mennä ainakin käymään sairaalalla..

Pienenä yksityiskohtana pakko kertoa kun tein lähtöä sairaalaan ja niin kerrankin sai oikeesti sanoa lehtimyyjälle että nyt on huono hetki kun olen lähdössä synnyttämään :LOL:

Onko muuten muita pikkukakkosen odottajia, jotka vielä imettävät esikkoa? Itse vielä imetän 10,5kk neitoamme ja olen miettinyt onko siitä haittaa ja pitäisikö tässä pikapikaa lopettaa? Suunnitelmissa oli kyllä vuoden tienoilla vierottaa jokatapauksessa. Neuvola vasta parin viikon päästä, missä voi kysellä...

LinneB 6+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amira:
Mehiläisen ultrassa pieni sydän jyskytti kiivaasti :)
Synnytyssairaalana tuttu ja turvallinen VKS.
Heips ja tervetuloa! =) Kävitkö Vaasan mehiläisessä ja jos kävit niin saanko kysyä kenellä kävit? Itse oon menossa ens tiistaina! =)

Onnea kaikille ultrassa käyneille. Oli tullut vaan hyviä uutisia! =)


Minky 5+6
 
Amira ja Minky Teillä myös VKS sairaalana? Minä myös tästä Vaasan lähimaastosta. Mulla laskettuaika 13.10, mutta 38 viikolla on kaikki kolme edellistä syntyneet. Aika kiva jos nähtäis sielä osastolla! :wave:

Nyt pitää rientää, tulee vieraita! Palailen!

Miltski ja papu 7+1
 
Ven
Fiona: Ultra oli sisäinen, joten siksi näki ne sydänäänetkin jo nyt. Gyne sanoi, että jos neuvolan eka ultrassa ei sydänäänet kuulukaan, ei kannata huolestua. Hyvin tod.näk. johtuu siis siitä, että kohtu on taaksepäin vinksallaan. Voin mennä siihen sisäiseen sitten vaikka uudelleen, jossa siis sydäntoiminta varmasti näkyy.

Onko sinulla heti alkuvkosta uusi aika ? Toivottavasti ! Ei tarviaisi hermoilla yhtään kauempaa kuin pakko.
 
pure love Ihania uutisia sulla ultrassa!
Fionalla taas ei!! :kieh: Mie oisin kans kyllä vissiin polttanu päreeni jos ultraaja ei ois osannu ees laitetta käyttää. Toivotaan että se gyne sit tosiaan ois ammattitaitoinen.
LinneB Mulla kans ponnistusvaihe oli kaikista pahin ja mä kans sillon yllätyin et se tikkien laittaminen sattu niin paljon. Mulle ei laitettu ku yks, mut se tosiaan teki aikas kipeetä. En ees muista et puuduttiko ne mitenkään sitä varten??!! :/ Epiduraali ei ainakaan sillon enää vaikuttanu ku muutenkin sen teho oli jo loppuponnistukseen menny.

).) Huono olo jatkuu! Tää on kyllä ihan hirveetä. Äsken jo mietin et kolmatta kertaa en kyllä tähän enää ryhdy, vaik 3 lasta mulla oikeesti ois toiveissa. Tää on kyl tosiaan pahin vaihe raskaudessa. Oksentanu en kyllä tänään ole ku kerran, mut kun etoo ja heikottaa ihan koko ajan niin kauheesti!
 
Kiva kuulla onnistuneita ultrakuulumisia. juuri kun eilen kerroin et olen päättänyt olla menemättä varhaisultraan, niin nyt on sit aika tilattu huomiseksi! :eek:
Satuin eilen lukemaan toiselta palstalta miten np-ultrassa oli huomattu tuulimuna ja nyt ei munkaan hermo riitä enää sinne asti.
Huh kun pelottaa jo nyt, mutta sittenhän selviää tilanne.

LinneB, mä olen aikoinaan imettänyt kahteen otteeseen kun jo odotin seuraavaa, mutta kyllä lopettelin siitä sitten pikkuhiljaa. Siitä ei pitäisi olla mitään haittaa raskaudelle, mutta tietysti voi lisätä supistuksia ja aika tavalla vie kyllä äidiltä voimia kasvattaa yhtä massussa ja sitten vielä tuottaa ravintoa toiselle.
Mutta jaksuja kaikille ja tervetuloa vielä kaikille uusille! :flower:
Meriaani 7+1
 
Juu yritän olla tehokas :LOL:
Kuulostaa ehkä ahkeralta tämä riehumiseni, mutta todellisuudessa siihen, että saan yhden huoneen hyvään kuntoon, menee koko päivä, mutta tulee sentäs tehdyksi :LOL:

Ja teen vain kuvitusta kirjaan. Se on omaelämäkerrallinen kirja, mutta erittäin hauska tulee olemaan, eräs sukututtumme kirjoittaa tuota ja on siis reissannut koko aikuisikänsä, joten hauskaa juttua tulee ja sen mukaan kuvatkin ovatt siis koomisia :D

Itse en muista ponnistusvaiheen olleen itsellä se pahin...tosin epiduraalia oli vielä hitunen jäljellä, josko se olisi vienyt pahimman kivun pois, mutta ei sitä kyllä kovasti ollut, kun posnnistamisen tarve oli ihan mahdottoman kova...hyvä kun kätilöt ehtivät saada valmistelut valmiiksi kokonaan, kun en vain enään kyennyt pidättelemään pyynnöistä huolimatta :LOL:

Täällä on aamu lähtenyt suht hyvin käyntii, pahaolo ei ole vielä yllättänyt ja toivoisin ettei yllätäkkään...huimausta ei ole kauheasti ollut nyt, ainoastaan kun nousin sängystä.
Rinnat on jumalattoman herkät, mutta kestän tämän kyllä kun muistelen esikon alkuaikaa :D
En siis rutise =)

Noniin ja sehän sitten selittääkin jos kohtu on taakseppäin kallistunut...en ole itsekkään kuullut, että synnytystä tai raskautta hankaloittaa, sydänäänten löytäminen varsinkin ihan alussa vain on kuulema hankalaa.

Täällä ei vielä tänäänkään tullut ultra lappuja...pöh, toivottavasti nyt EDES perjantaihin mennessä tulee...olen huono odottelija, joten itse raskauskin on yhtä tuskaa :LOL:

Paapelo+poju+Tiuhti 8+4
 
Miksköhän paapelo sulla kestää ultrakutsun kanssa ja mulla tuli samantien? :ashamed:
höh, noh eiköhän se kohta sun postiluukkuun kolahda, taitaa olla kättärillä kiirusta!

Olo on tosi outo, mihinkään ei satu,mitään ei tee mieli syödä eikä mitään jaksais tehdä.
Onneks oon tän päivän vielä kotona, poikakin lähti mummille hoitoon,niin saan vaan olla.
Huomenna sitten taas töihin, ei jaksais..

Inka 9+2 :heart: :heart:
 
inka:
luulen, että minun neuvola täti on lähettänyt ilmoituksen mahdollisesti vasta perjantaina, kun se edellisenä päivänä (torstaina ) ollut aika oli käsittääkseni viimeinen.

Eli jos tuosta perjantaista laskisi n.4 postipäivää, sen pitäisi tulla huomenna tai viimistään perjantaina...mutta kyllä se sieltä tulee...olen vaan malttamaton juuri noiden tiedotusten kanssa, haluaisin saada ajat selville HETI, enkä vasta myöhemmin :D
 
Moikka,
Vieläkö mahtuisi yksi uusi lokamassu mukaan =) tänään aamulla plussasin aikamoisen ylläri plussan :heart: eli pikku-nelonen ilmoittelee tulostaan :heart: viittiskö joku lisätä mut listoille ??
Elikkäs, La olis 24.10 ja neljäs lapsi,ja synnytyssairaalana on phks , kiitos :flower: :flower:
 
Aku
Alkuperäinen kirjoittaja Yeb:
Ven, minullakin on taaksepäin kallistunut kohtu ja se tosiaan vaikuttaa oikeastaan vain siihen, että sydänäänet dopplerilla kuuluu hieman myöhemmin. Itse ainakin esikoisesta tunsin liikkeetkin suht ajoissa, siihen ei ainakaan siis vaikuttanut :) Ja synnytyksessä supistukset tuntui vain selässä..
Täällä myös just näin.Ja massu jäi tosiaan esikon aikaan aika pieneks kun hävin tonne selkärankaan

=)
 
Inka85 ja Paapelo Mullekin tuli Kättäriltä ultrakutsut jo reilu viikko ekan neuvolan jälkeen. 27.3. on np-ultra, hyvissä ajoin onneksi. Luulisin, että eniten tuohon kutsujen saapumiseen vaikuttaa, kuinka nopeasti ne paprut lähtee terkkarin pöydältä. :)
 
Minky,
Vaasan Mehiläisessäpä hyvinkin. Lääkärinä oli Elina Granfors. Ekaa kertaa olin hänellä, mutta ihan hyvä vaikutelma jäi. Maksettavaa jäin n. 53? Kela-korvauksen jälkeen. Yks uusi vaihtoehto on (Mehiläisen lisäksi) myös vastikään avattu Gynekologikeskus/asema Lilja, siinä Vaasanpuistikon ja Rantakadun kulmassa. Siellä vastaanottaa ainakin (suosikkini) Elina Kari-Koskinen.

Toivottavasti päivät menevät nopeasti ensi tiistaihin. Mä ainakin odotin omaa ultraani kuin kuuta nousevaa. 1½v sitten ollut keskenmeno paljastui vasta np-ultrassa vkolla 12+ ja vahingosta viisastuneena halusin kuopuksen ja tämän uuden tulokkaan kohdalla olla liikenteessä vähän aikaisemmin.

-A- :)
 
HEI!

Vieläkö mahtuu mukaan yksi lokakuun odottaja. Plussasin jo tuossa helmikuun alkupuolella. Mutta en ole uskaltanut tulla mukaan, kun raskaudesta ei ollut varmuutta. Menkat, kun oli pidempään jo pois. Mut viime perjantaina varmistui ultrassa, että masussa on asukas. Laskettu aika ei ole tarkkaan tiedossa, mutta luultavasti 15.10 tienoilla. Seuraavassa ultrassa selviää tarkemmin. Sairaala on SATKS. Pahoinvoinnista olen nyt kärsinyt. Töistä olen nyt saikulla. Ei jaksa oikein mitään tehdä. Mikään ruoka ei maistu. Mut pakko nyt yrittää jaksella.
Saisinko myös kerhopuolelle tunnukset.
 
Paha olo vellonut täällä koko päivän, oksentamaan en ole viellä päässyt, jotenkin tuntuis että jos saisi oksennettua niin olo helpottais... Tosi kiva olla asiakkaiden kanssa kun kaikki hajut tekee pahaa, pelkkä ajatus hajuvedestä, tupakasta tai jostan muusta voimakkaasta hajusta tekee tosi pahaa:x :x :x Mutta en valita, tätähän tässä on mieheni kanssa yritetty jo ylipuolen vuoden ajan :LOL:

Mulla olis vielä kaksi ja puoli viikkoa ekaan neuvolaan, mitenhän sitä jaksaa odottaa niin pitkään, ultrastakaan ei ole vielä mitään tietoa. Tuntuu jo nyt tämä raskaus aika pitkälle kun asia on aivan koko ajan mielessä tämän pahoinvoinnin takia, olis aika kiva jos odotus aika oliskin vähän lyhyempi.
 
Eka neuvola takana :wave: Ihan mukava "täti" ja peruusteelliset jutut tehtiin kaikki (paitsi ei siis tietty ultraa) ja papereita täytettiin koko tunti :LOL: Sain lähetteen jo np-ultraan, mutta itse pitää soitella aika sinne. En ymmärrä miten se laski, mutta oli kirjoittanut neuvolakorttiin 9+0 :eek: Mulla pitäisi oman laskelman mukaan nuo viikot vaihtua aika torstaina. No, sama se :p

FiOna:Voi hellanjestas mikä urpo sulle sattui!!!!! Kyllähän sen nyt tuntee alatytkimuksen tekee, että onko kohtusi edes kasvanut hieman! Kiesus! Oikein höyryää täällä! Ja mikä se sellainen ultralaite on jolla ie voi tehdä alateitse tutkimusta??? Eikös se ole se sama kikkelinnäköinen patukka jolla ultrataan massun päältä tai sitten kortsun kera emättimestä? No, anyway:VAADIT jonkun kunnon lekurin ensviikolla :attn:
 
Amira: Voi kun olisin tiennyt tuosta Liljasta, olisin ehdottomasti varannut ajan sinne. Itsekin pidän kyseisestä lääkäristä. Oli mun pelastus synnytyksen jälkeen ku eppari tulehtui! =) No joo, mut varattu on jo siis Mehiläiseen ja mulla on joku -41 syntynyt mies gyne, ruotsinkielinen Lars Rönnberg, et kerron sitten millainen oli, ku ei aikaisempaa kokemusta... =) Mua vaan hieman nauratti, et eiks tuon ikäinen ala olla jo eläkeläinen! :D

Mä meinasin, etten menis nyt alku-ultraan, mut en malttanut sit olaakaan menemättä... Mullakin pari keskenmenoa ja siks on mukavampaa ku saa ajoissa tietää, et kaikki on ok, joskin voihan sen jälkeekin vielä tapahtua jotain, mutta kuitenkin...

miltski: Mä luulen et mun kohtaloksi jää yliaikainen raskaus, joka käynnistetään marraskuun alussa! =) Joten ei taideta ihan samaan aikaan olla paikalla!
 
Moi!

tervetuloa uusille mukaan.
Ihania ultrakuulumisia on moni saanut.
Kovasti jaksamista kaikille jotka pahoinvoinnin kourissa pyörii.

Fiona: :hug: Järkky mikä kokemus. Toivottavasti nyt seuraavalla kerralla on parempi ultraaja ja saatte jotain käynnistä irtikin.

Kassu: se ultrauspää valitaan sen mukaan mistä ultrataan. Sisäkautta on se pötkö ja masun päältä erilainen laite, en oikein osaa selittää minkälainen. Se kone on siis sama ja valitaan vaan kädessä pidettävä osa. Ne anturit on tosi kalliita joten aina ei kaikkiin paikkoihin hankita molempia vaihtoehtoja.

ON: olo on ollut parempi, viime yökin meni paremmin kuin edellinen.
Täällä on aivan ihana auringonpaiste joten kävin tunnin kävelylenkillä. Kuopus on hoidossa ja mies tuo sen töistä tullessaan. Oon aatellu että saa kuopus olla koko päivän hoidossa vaikka mä lopetin aamulla yöt. Nukun rauhassa sen verran kun haluan ja käytän sitten loppupäivän omiin juttuihin. Meillä tulee noita hoitopäiviä niin vähän että se ei musta haittaa. On toi oma aika niin vähissä muuten.


 
Minky Rönnberg on entinen vks:n naistentautien ylilääkäri, teki sitä työtä monet vuodet. Mut nyt eläkepäivinä pitää vaan tuota yksityisvastaanottoa. Hieman omituinen joidenkin mielestä, mutta erittäin kokenut ja asiansa osaava. :D

Tänään meidän pojat menee mummolaan yökyläilemään ja ajateltiin miehen kaa käydä Amarillossa syömässä, saa nähdä saanko mitään edes sielä alas... No mies saa sit syödä mun ruuat myös! :D

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Miltski ja papu 7+1
 

Yhteistyössä