Lokakuussa 2010 syntyneet

heippa!
Täälläkin elämä menee rauhallisesti eteenpäin, ei mitään ongelmia ole ilmennyt. Neiti oppi viime viikolla ryömimään ja nyt saakin olla tarkkana ettei mitään jää lattialle, neiti on aika nopsa liikkeissään... Kovasti yrittää myös hamuilla tavaroita sohvapöydän alatasolta ja tv tasolta.

Meillä syödään aamupuuro ja sen lisäksi ollaan nyt yritetty syödä se 2 ateriaa. Edelleen jatketaan sormiruokaillen, on meille sopiva tapa :) Mutta voisi kyllä sanoa että tissi on pääasiallinen ruuan lähde edelleen.

Ensi viikolla olisi meidän 6kk neuvola, saakin nähdä miten on kasvanut :)

Meillä on noi päikkärit alkanut viimeinkini vähän löytämään paikkansa, jos ei ole mitään menoja niin aamulla nukutaan heti klo 10-> tunti sitten päivällä 13-14 aikoihin nukutaa +- tunti , joskus jopa pidempään. Sitten illalla saatetaan vielä siinä klo 18 ottaa yhden päikkärit niin jaksaa valvoa vähän pidempään. Riippuen onko noita ilta päikkäreitä otettu niin nukkumaan mennään klo 20-21 ja heräillään sitten siinä klo 8-10. Yöllä heräilee ehkä kerran tai kaksi syömään.

Meillä on myöskin tuo ääntely saanut ihan uusi ulottovuuksia, kovasti papattaa koko ajan jotain joko leluilleen tai sitten meille. :) Ihana iloinen neiti kyllä on koko ajan, ja vieraillekin voi hyvin hymyillä jos pysyvät vaan riittävän kaukana.

Ryöminkäinen ja tytsy 6 ja ½ kk
 
Heissan!

Meilläkin pikkuhiljaa on harjoiteltu konttausasentoa, mut vielä ei mennä eteenpäin kontaten. Eteenpäin mennään vetämällä käsillä itseä, johdot varsinkin kiinnostaa ja sellaisen kun näkee niin johan tulee tyttöön vauhtia.=) Selkeästi tyytyväisempi tyttö päivisin, kun pääsee itse tutkimaan paikkoja eikä tarvi turhautua paikoillaan. Tosin tuo konttausasennon opettelu on menny uniin, kun pitää reenailla unissaankin...

Hampaita oon katellu josko ois tulossa lisää, mut vielä ei oo näkyny kuin ne kaks alhaalla.
Meillä tuo päivärytmi on alkanu hieman muuttumaan ja on tällä viikolla ollu joka päivä vähän erilainen. Saas nähdä mihin se nyt asettuu sitten. Tänään tyttö heräs lopulta vasta ysiltä aamulla ja meni nyt puol ykstoista ekoille päikkäreille. Kun aikasemmin meillä mentiin ekoille päikkäreille jo ysin jälkeen, kun oltiin herätty 6-7 aamulla. Tosin mua ei kyllä yhtään haittaa vaik joka päivä nukuttais ysiin.:) Iltarytmi tuntuu silti pysyneen samana. Seiskan maissa on iltapuuro ja maito ja nukkumaan mennään kasin aikoihin. En haluais et nukkumaanmeno menis kovin paljon myöhemmäks, kun meistä on ollu kiva et on kahdenkeskistäkin aikaa miehen kanssa ennen omaa nukkumaanmenoa.=) Mut tietty sitä pitää miettiä jos tyttö alkaa heräileen kuudelta aamulla eikä uni enää sen jälkeen tuu (sitäkin on tapahtunu tällä viikolla).

Aurinkoista sunnuntaipäivää kaikille!=)

Sinin ja tyttö 7kk
 
Aurinkoista sunnuntaita! :wave:

Täällä tytöllä on meneillään toinen korvatulehdus.Toivottavasti sit korvat pysyis kunnossa.Ryömimään oppi kans tällä viikolla..Ja tänään menikin itse jo isosiskonsa huoneeseen köhnäämään.Sain myös minä jalat alle kun siellä tahtoo tuota pikkusta "romua" löytyä.. :whistle: Nukkumisrytmi on tällä hetkellä sillanen että aamu-unet on siinä 10-11,nukkuu siis maks tunnin,yleensä puoli tuntia.Seuraavat unet on 14-17,ne kestää yleensä pari tuntia.Ja joskus ottaa vielä illalla klo18-19 puolentunnin unet.Yöunille menee 21 ja herää aamulla (nykyään taas) klo7.


MUKSU ja typy 7,5kk
 
Heippa!

Kiva kuulla taas kuulumisia muilta :)

Meillä poika tajusi tossa pari viikkoa sitten nousta käsivarsiensa varaan (vihdoin) ja nyt mennään sitten navankin ympäri. Aikaisemmin se masullaanolo oli semmosta lentskaria lekkimistä. Kova hinku on eteenpäin ja välillä keljuttaa, kun ei vielä pääse. Eiköhän sekin taito tässä piakkoin kartu. Toistaiseksi tyydyn nauttimaan siitä, kun voin laittaa pojan puuhailemaan lattialle jotain ja itse tehdä hetken jotain muuta eikä tarvitse koko ajan juosta perässä :)

6kk mitat oli meidän pojalla 73cm ja 9,2kg. Pitkä poika :) Ensi viikolla tosin tulee jo 7kk plakkariin. Ihan mieletöntä vauhtia menee aika! Tänään tuli tieto hoitopaikastakin ensi syksylle :)

Nukkumisesta Poika herää yleensä kasin paikkeilla, joskus ennen ja joskus harvoin jälkeenkin. Siinä sitten menee joku n. 2h, että alkaa taas väsyttää ja ekat päikkärit on siinä 9-10 aikaan ja yleensä nukkuu jonkun vajaan 2h. Seuraavast unet on sitten taas noin klo 13-14 ja ne on vähän lyhyemmät unet jokun 1,5h-1h tai joskus jopa vähemmän. Näillä unilla tuo sitten jaksaa sinne puol kasiin/kasiin asti, jolloin menee yöunille.

Hampaita pojalle tuli sillon nelikuisena, mutta kavereita niille ei oo vielä näkynyt. Eiköhän niitäkin ala taas tässä kohta putkahdella.

Kuinka moni käyttää täällä jo muuten rattaita/ratasosaa? Ja oletteko jo kauan käyttäneet? Meillä siis vaunuina/rattaina Emmaljungan Duo Edget ja nyt viikonloppuna ekaa kertaa kokeiltiin sitä ratasosaa, kun oltiin kauppakeskuksessa asioilla. Aika isoilta ne vielä tuntui kyllä, mutta kuumina päivinä varmasti kätevämmät näin kesää ajatellen. Ulkopäikkärit meinaan kyllä jatkossakin nukuttaa vaununkopassa.

Lavelyn ja poika 6,5kk
 
Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille :)

Meillä opittiin viime viikolla istumaan. Ensin neiti lensi heti selälleen, mutta parissa päivässä asento tukevoitui ja nyt kaatuu enää harvoin, silloinkin yleensä väsyneenä. Leluakin voi jo käsissä heilutella istuessa. Tosi kummallista kun neiti jo istuu itsekseen. Tuntuu, että sen pää on ihan kamalan korkealla maasta. Ja ulottuvuus digibokseihin jne on taas ihan eri luokkaa :p Konttausta menee pieni matka haparoiden. Sitten jalka harhautuu sivuraitelle tai peppu vie jommelle kummalle puolelle. Pian varmaan mennään...

8kk lääkärineuvola on meillä huomenna, tosin 8kk tulee täyteen vasta parin viikon päästä. Pitää saada ennen kesälomia alta pois.

Päikkäreitä meillä yleensä otetaan kolmet. Neiti menee nukkumaan 20-21 aikaan, syö kerran kuuden aikaan ja nousee kasin kieppeissä. Ekat torkut 9-10 aikaan, yleensä tunnin. Sit päivätorkut puolenpäivän kieppeissä, yleensä pari tuntia. Iltatorkut sit viiden aikoihin, myöskin pari tuntia. Viime aikoina nuo päivätorkut on alkanu lyhentyä ja iltatorkut pidentyä, saa nähdä mihin asettuu. Ja oli tuossa kumma päivä kun otti vaan yhden 2h päikkärit. Aina kun luulee löytäneensä rytmin, meneekin häränpyllyä :O Ihan hyvää elämänkoulua rutiiniriippuvaiselle äidille... :D

Rattaita on alettu ihan hiljan käyttää, kun neidin maailma romahtaa, jos herää vaunuissa kesken lenkin ja joutuu makaamaan kopassa. Päikkärit nukutan nyt makuupussissa rattaissa, saa sit nostettua helposti istumaan. Tänään kun neiti napotti vaunuissa muisteltiin miehen kanssa, miten erilaista oli, kun pakattiin pieni nyytti ekan kerran vaunuihin vartin ulkoilua varten :heart:

suvikinos ja neiti 7,5kk
 
Meillä oli tänään korvien putkitus ja hyvin meni. Kaikki ihmetteli miten hyväntuulinen ja rauhallinen poika on. Liimakorva löytyi, joten putkitus oli paikallaan.

Meillä poika syö päivisin 4-5 kertaa kiinteitä ja pari kertaa imetystä siihen lisäksi. Ja edelleen yöllä syö sen 2 kertaa. Se on tapa josta pitäis nyt pikku hiljaa päästä kyllä eroon...Mutta nyt kun tietää, että korvat on kunnossa eikä herää sen takia niin vois alotella jotain unikoulua tuon syömisen suhteen. Tosin se nyt ei sinällään mua rasita, poika syö ja nukahtaa, samoin minä nukahdan kun lyhty samantien.

Meillä on ollut rattaat käytössä jo kauan. Tai meillä on Teutonian Timmyt, eli rattaat joissa selkänoja menee makuuasentoon. Talvella ja keväällä mulla oli niissä pehmeä kantokoppa lisänä mutta sitä ei oo enää ollu aikoihin. Eikä edes makuupussia, se on liian kuuma meidän pojalle. Nyt mulla on pohjalla peitto pehmusteena ja poika siinä päällä ja päälle joku ohut peitto lämpötilan mukaan. Ton pohjalla olevan peiton joudun ottamaan pois jos lämpötila on yli 15, sekin hiostaa poikaa liikaa. Kauhee kuumakalle :D Talvella poika tykkäs nukkua makuupussissa, siellä oli tietty turvallista eikä ne kädetkään päässy huitomaan. Nyt oon käyttäny "makuupussina" ohuttu pussilakanaa, pujotan pojan sinne. Toimi ihan hyvin, siinä saa kädet sinne piiloon ja tarvittaessa vähän pään/kasvojen eteenkin. Nukahtaa huomattavasti helpommin kun on joku rätti kasvojen päällä, nukahdettua siirtelen rättejä sitten pois.
Ja kun ollaan liikkeellä niin poika suorastaan rakastaa istua rattaissa ja seurata maailmaa. Höhkii (höh höh höh- äännettä siis) kaikelle ja kaikille mennessään.


Zeena ja poika
 
Me ollaan käytetty jo aika pitkään pelkkää ratasosaa. Vähän aikaa meillä oli siinä jalkapussi, mut pian sekin piti jättää pois. Tytölle tulee niin nopeasti kuuma ja haluaa heilua vaunuissa ja katsella maisemia. Makuupussia ei olla käytetty ollenkaan eikä meillä oo varsinaisia ulkovaatteitakaan ollu käytössä sitten talvipakkasten. Ihan collegehousuissa ja -takissa ulkoillaan ja lämpiminä päivinä nekin tuntuu olevan liikaa, mut ei hirveästi enää voi vähentää vaatetta. =)

Meillä on 8kk lääkärineuvola vajaan parin viikon päästä. Sitä odotellessa, kun ois kiva tietää uudet mitat. =) Yritin vasta itse mittailla tyttöä, pituutta on ehkä 74-75cm..mittaus on aika vaikeaa ku tyttö ei malttais pysyä paikoillaan ja haluais laittaa mittanauhan heti suuhun. :D Painoa on nyt ehkä jotain 9kg.

Missä vaiheessa ois hyvä lopettaa yösyöttäminen kokonaan? Kysyn tätä toki sit neuvolassa, mut ajattelin kysyä myös mitä mieltä te ootte. Meillä tyttö syö siis kerran yössä/varhain aamulla, yleensä 04-06 välillä. Aamupuuro ja maito on sit 08-09 aikoihin, riippuu monelta tyttö herää. Ja nukkumaanhan meillä mennään kasin maissa illalla.

Sinin ja tyttö 7,5kk
 
Heips!

Meilläkin on ratasosa ollu jo jonkun aikaa käytössä, neiti tykkää kovasti katella ympärillee,ei viihtynyt selllään vaunuissa vaan pitää nähä ympärilleen :) Säästä riippuen on ollut jalkapeite tai pikkupeittoa jalkojen päällä suojana.

Yösyömisestä Sinin kyselit, meillä syödään edelleen aamulla n.klo 5-6, mutta lasken sen aikaiseksi aamupalaksi, en enää yösyötöksi. Sen jälkeen neiti nukahtaa vielä ja herää kaheksalta rinnalle ja aamupuurolle. :) Uskon et tuo aikanen aamysyönti jää itestään pois joskus. Voishan sitä toki kokeillä jättää poiskin, mutta en koe sitä raskaaksi, koska sekä minä että neiti nukahetaan heti syönnin jälkeen. :)

Mikäköhän läheisyysvaihe meiän neitillä on yhtäkkiä alkanu, koko ajan on tulossa mun syliin. Jos istun lattialla niin ite kiipeää syliin. Ei kuitenkaan sylissä kauhean kauaa viihy, mutta taas kohta tulee uudestaan. Ja jos touhuilen jotain niin neiti on melkein koko ajan tosi lähellä, välillä jalassa kiinni. :confused: Oisko jo alkavaa eroahdistusta?

miraaz ja neiti +7,5kk
 
Heippa!
Meilläkin on ratasosa ollut jo noin kuukauden käytössä. On tosi kätevä, kun poika saa olla välillä istumassa ja maisemia katsomassa, ja kun alkaa väsyttää, niin voi vaan kipata selkänojan alas.
Mekin odottelemme 8 kk lääkärineuvolaa, kun 7 kk:na ei ollut ollenkaan neuvolakäyntiä. Luulisin, että poju on noin 73cm pitkä ja painaa ehkä 9,5kg.
Pojulla oli ensimmäinen kunnon räkätauti. Raukka oli ihan tukossa, joten pari yöt meni huonolla nukkumisella. Pelkäsinkin, että noinkohan sairastelu sekoittaa meidän hyväksi muodostuneen ilta- ja yörytmin, mutta onneksi rytmi palasi ennalleen. Meillä siis mennään nukkumaan n. 19.30 ja aamulla herätään kuuden aikaan, joilloin otan pojan viereeni juomaan maitoa. Siihen yleensä vielä nukahtaa reiluksi tunniksi. En kanssa laske sitä enää yösyömiseksi :) Yöllä hän kyllä heräilee muutaman kerran, kun tutti on hukassa tai hän on konttausasennossa tms.
Meillä siis kovasti harjoitellaan konttausasennossa oloa ja siinä hytkytään ees taas, mutta ei ole vielä keksinyt miten siitä pääsisi eteen päin. Ryömimälläkin poika pääsee vain taakse päin :) Hinku olisi kova jo päästä kunnolla liikkeelle, ja hermot menee usein, kun mitään ei tapahdu :D
Päiväunia meillä nukutaan aika vähän; joko 3x30min tai kerran 30min ja kerran 1h. Eli äitin ei tarvitse kovin pitkäkestoisia projekteja aloittaa pojan nukkuessa...
Hauskaa kesää kaikille!
 
Hei vaan :flower:

Edellisestä kerrasta on taas aikaa, lukemassa oon käyny, mut jostai syystä kommentoimaan ei ehdi ja sitten kun ehtii, niin tekstit katoo jonnekin bittiavaruuteen!!!

Täällä Pienestä Miehestä on kasvanut Pieni Suuri Mies. 7kk neuvolassa painoa oli 9440g ja pituutta 67,7 cm. Haba kasvaa ukkelia nostellessa:whistle:

Poika seisoo napakasti tukea vasten. Tänään nousi ensimmäisen kerran ylös asti ilman kädestä pitämistä, muuten on pyllötellyt suorin jaloin tollasta vessan korokepallia vasten jo jonkin aikaa.
Tykkää kävelyttämisestä, köpötteleis niin paljon, kuin vain joku jaksaa taluttaa. Onneksi vapaaehtosia piisaa!!

Poika aloitti 6kk:n vaiheilla pikkuhiljaa konttaamaan. Aluksi konttasi vain kun oli harmissaan jostain. Pää roikoksissa töpötti kauheasti valittaen, mutta muuten liikui ryömien oikein sujuvasti. Pari viikoa sitten aloitti pääsääntöisesti liikkumaan kontaten ja ryömiminen on oikeastaan jäänyt kokonaan.

Soseet ja puurot maistuu hyvin ja nyt olen antanut leipää ja raasteita lisäksi. Siinä kahdelle nököhampaalle haastetta;) Imettänyt olen joka ruuan päälle ja joskus muulloinkin jos poika on pyytänyt. Yöllä ei ole syöty pitkään aikaan.
Puolivuotiaana pidin unikoulun, jotta viimenen yöimetys jäisi pois. Poika heräsi neljältä ja nukahti rinnalle, mutta itse en saanut unta enää sen jälkeen. Tuli turhan pitkä päivä mulle. Muutamassa yössä herääminen unohtui ja aamumaidot poju on saanut siitä lähtien kuudelta. Sen päälle hän on nukkunut vielä tunnin-kaksi.
Nyt mietin, että kun koululaisilla alkaa loma, eikä tarveis enää herätä kauheen aikasin, niin voisi tuon aamumaidonkin jättää pois. Tänään oli toinen aamu, kun rinnan sijaan tarjosinkin tuttia ja unet ovat jatkuneet ilman sen kummempia itkuja.

Tutin oon meinannu ottaa pian pois, poju käyttää sitä muutenkin tosi vähän. Enempi tykkää hieroa kans riepua kasvoja vasten ja hakee unta sillä. Noilta kahdelta keskimmäiseltäkin vierotin tutit 8-9 kk:n iässä. Käy tosi helposti tossa vaiheessa, kauheet taistelut isompien kans ja muutenkin minusta tutti ei enää kuulu taaperoille.

Päikkäreitä poika nukkuu yleensä kahdet. Jos herää seitsemältä, niin aamupäiväunet on olleet 9-10 aikoihin ja kestäneet n. 45 min. Ip-unet on nukuttu sitten 12-14.
Mutta jos heppu on herännyt vasta kahdeksalta, niin sitten unille on menty vasta lounaan jälkeen 11.30 ja heräilee sitten 14.30
Näillä unilla mennään sitten loppupäivä. En anna nukkua enää illalla, koska muuten illat venyy 22 asti. Normisti iltapuuro on 19.30 ja siitä sitten nukkumaan

Rattaat on olleet käytössä jo kevättalvesta(shoppaillessa tai matseissa), aluksi puoli-istuvassa asennossa ja istumaan opittua tietty ylhäällä.
Vaunuista koppa on ollut pois jo kauan. Poitsu nukkuu ratasosassa vöihin kiinnitettynä. Päällä sitten peitto tai mitä kelit milloinkin vaatii. Sillon kuumina päivinä oli jo pelkäs vaipassa ja t-paidassa.:cool:

Isot veljet ovat menettäneet sydämensä veikalle ihan kokonaan. Kovasti toivovat meille vielä yhtä vauvaa =) Esikko on saanut olla omasta pyynnöstä jo lapsenvahtinakin. Oon käynyt nopeilla asioilla ja ovat olleet keskenään 15 min-1/2 h, yleensä vauva on nukkunut koko ajan

Et tämmösii täällä, kauhee romaani tuli, mut koettakaa kestää:rolleyes:

Puskis ja "Katto Kassinen" 7 kk ja parisen viikkooo päälle
 
Helteistä päivää!! :wave:

Nyt on typylle tullut ekat hampaat.Molemmat alaetuhampaat poksahti vajaa pari viikkoa sitten.Konttausharjoituksia on paljon.Ja punnertaa.Se vasta hassunnäköstä on :D

Meillä on kans ratasosa ollu käytössä jo jonkin aikaa.Tykkää istuu vaunuissa ja ihmetellä maailman menoa.Varsinkin heiluvat puut on jotain ihmeellistä.

Meillä kans on tuo uniriepu lähes aina naamalla nukkuessaan.Tai nukahtaessa.Ja tuttia käyttää kans tosi vähän,nukahtamiseen lähinnä.

Torstaina on sitten neuvola+lääkäri.

Mahtavat kelit on. +29 astetta varjossa. Harmi vaan kun mä olen kalkkilaivan kapteeni ja palan auringossa : /

MUKSU ja pimatsu tänään 8kk
 
Huh, hellettä! Kyllä nyt on NIIN ihanaa asua kerrostalossa, jossa on ikkunat etelään...Onneksi käytiin hyvissä ajoin hamstraamassa tuulettimia. Viime vuonnahan nekin loppui kesken.

Miten teidän vauvat on reagoineet tähän valoon? Meillä poika pomppas ylös tänään jo puoli viideltä...Pitää varmaan tehdä joku sotasuunnitelma, millä saan pidettyä valon ja porotuksen pois makkarista!

Saanko udella kuinka monta kertaa imetätte vielä/annatte maitoa? Mä sain neuvolasta aikoinaan ohjeeksi, että ainakin viisi kertaa päivässä pitäisi imettää, jotta imetys pysyy hyvin käynnissä. Nyt en tiedä johtuuko kuumuudesta vai isommista annoksista, kuumuudesta jne niin ei näköjään ihan yhtä hyvin maistu kuin aikaisemmin n. 6krt -> nyt 4-5krt/pvä. Pikkasen huolestuttaa nyt se, että entä jos poika vielä vähentää kertoja, niin saako tarpeeksi kalsiumia ja pitääkö antaa korviketta lisäksi?! :confused: En tiedä yhtään miten reagoisi korvikkeeseen, kun ei ole sitä koskaan saanut. Varmaan mä taas hermoilen turhasta...:ashamed: toivottavasti.

Poika tekee nyt innokkaasti ryömimisharkkoja, mutta vielä ei olla lähdetty liikkeelle. Täällä taputellaan äidin kanssa vuorotellen pöytää ja lattiaa ja hoetaan "äiäiäi":tä jne.

Mitä kesälomasuunnitelmia teillä on? Meillä on asiat hieman auki vielä, kun mies ei ainakaan pääse kamalasti mihinkään, kun on uusi työpaikka alla. Vähän oli puhetta pojan kummin/tädin kanssa, että lähdettäisiin jonnekin päin eurooppaa suht lähelle loppukesästä. Saas nyt nähdä sitten toteutuuko suunnitelmat :)

Hauskoja hellepäiviä kaikille!

Lavelyn & poika 7kk

Ainiin, onko kukaan teistä ollut vanhempainrahakauden aikana töissä?! Miten se kelalle ilmottaminen tapahtuu ja mitä siinä pitää tehdä/ mitä ne tekee, tietääkö kukaan?!
 
Huh tosiaan! :cool:

On kyllä hankalaa tuo vauvelin pukeminen näillä keleillä! Suositellaan ulkona tietysti mahdollisimman peittävää vaatetusta, mutta onpa kaupoissa harvassa sellaiset vauvojen asut. On pikkumekkoa ja pitsipöksyä. Pysytellään mahd. paljon sisätiloissa, kun ei oikein ole kokemusta vauvasta ja alkukesän auringosta. Nyt tuo tyttö tuhisee pinniksessään pelkässä vaipassa pelkän pussilakanan alla. Voi tuhisijaa... :heart:

Mäkin oon miettinyt tuota äidinmaidon määrää / vrk. Neuvolasta sanoivat että 5-6 dl olisi hyvä saada päivässä. Meidän neiti ei ota maitoa heti ruuan päälle, vaan vasta sitten hetken päästä. Tuntuu että saa olla koko ajan tarjoamassa, ja lähinnä kelpaa vasta unien lähestyessä. Uskon kuitenkin että 6 dl täyttyy. Yöllä meillä syödään kuuden aikaan aamulla, eli ei siis enää oikeastaan yöllä.

Meillä on ollut pienen pientä unikoulun tynkää, kun tyttö on totutellut nukkumaan pinniksen alatasolla ja tekemään sinne unen itse. Alkuun halusi koko ajan pois sieltä, mutta nyt nukahtaa n. 10minuuttia sen jälkeen, kun on sinne päätynyt. Saattaa herätä kerran yössä, yleensä noin yhden maissa. Käyn silloin korjaamassa asentoa, ja laittamassa tutin suuhun. Pinnis on samassa huoneessa.

Mä oon Lavelyn nyt töissä. Eli siis käytännössä kesälomalla eli arki ei ole muuttunut kotona miksikään, mutta paperilla palasin töihin. On tässä ammatissa tämä mahdollisuus. Mieheni nostaa vanhempainrahan kesältä, kun olisi muuten kesän työttömänä. Helpottaa niiiiiin paljon meidän tilannetta. Käytiin yhdessä ihan paikan päällä kelalla, en olisi millään löytänyt tähän tilanteeseen sopivaa lomaketta... Mun piti kirjoittaa vapaamuotoinen kirje, jossa ilmoitin luopuvani vanhempainrahasta, ja selitin tilannettamme. Jos mieheni ei käyttäisi loppua vanhempainrahaamme, olisi siitä tullut minulle palkan lisäksi joku minimisumma. Siitä ei voi siis kokonaan luopua.

Meidän neidillä on yksi alahammas, ja ikeniä kutittaa kovasti ja ainakin yläkulmahampaat pullottavat. Saas nähdä kuinka kauan kestää seuraavan hampaan teko! Me otettiin viime viikolla tuhkarokkorokotus etukäteen, kun on ulkomaanmatka edessä. Tai se on siis ylimääräinen rokote, mutta sitä suositeltiin nyt aikastettavaksi. Odotellaan tuleeko siitä kuumetta tai ihottumaa, kun kuulemma viikon päästä voi sellaista ilmetä. Tyttö on nyt jo 9kiloinen ja pituutta oli 68cm (vähän vajaa 8kk).

Neitimme istuu ja konttaa ja nousee seisomaan huonekaluja vasten. Illalla on aika villi, ja häntä saakin rauhoitella laulaen ja virikkeitä vähentäen. Tänään vein kyllä hiukka viileämpään kylpyyn. ;)
Aurinkoinen on ja touhukas. Ihana uusi taito on äidin syliin kiipeäminen. :heart: Juuri kun ehdin päästä halista nauttimaan, niin neiti matkaa jo seuraavaan paikkaan...

Mukavia hellepäiviä äidit ja vauvat! :wave:
 
Heipä taas täältäkin :)

Mie oon neidillä pitänyt sisällä vaan vaippaa tai korkeintaa jotain hihatonta mekkoa lisänä. Ulkona sitten joku lyhythihainen body tai juurkin mekko ja pikkarit. MUtta olen siis tosi tarkka siitä että auringossa ei olla, aina varjossa tai vaunuissa suojattuna. Jos on kantoliinassa niin pidän joko pellavaista suojaa siinä tai sitten on ohutta pitkähihaista /lahkeista päällä.

Mie oon kanssa tota maito syömistä vahdannut kun joinain päivinä menee jo tosi hyvin kiinteitä. Mutta siis täällä syödään kyllä kutaikuinkin 6+ kertaa päivässä. Yöllä kerran tai pari. Muistan lukeneeni että periaatteessa vauva voi saada tuon tarvittavan maitomäärän täyteen jopa 2-5 kerrasta jos imee tehokkaasti. Mutta kyllähän Lavelyn voit vaikka korvata jonkun aterian väliaikaisesti vaikka maidolla jos huolestuttaa että saa liian vähän..

Meillä ryömitään ja noustaan konttaus asentoon, mutta eteenpäin ei vielä konttaamalla mennä. Neiti ei vieläkään oikeastaan seiso edes tuettuna, eli kovasti on vielä varpaiden varassa. Istuu syöttötuolissa mutta ei oikein muuten. Paitsi tietysti sylissä.

Aurinkoista kesää :)
 
Hellettä piisaa! =)

Tytölle tuli lisää hampaita vajaa viikko sitten, kaks yläetuhammasta puhkes. Ennestään oli siis kaks alaetuhammasta. Lisäks ylhäällä ja alhaalla näkyy et hampaita ois puhkemassa lisää lähiaikoina. Meillä nää ylähampaat ilmeisesti aiheutti sen, et maito ei meinannu maistua oikeastaan ollenkaan (meillä siis syödään korviketta). Tätä kesti noin viikon verran ja kokeiltiin kyllä kaiken maailman temput, et maitoa ois menny edes vähän (lämmintä, kylmää, huoneenlämpöistä maitoa, eri asentoja..sitterissä, sylissä jne.). Näillä hellekeleillä oon tarjonnu lisäks monta kertaa päivässä viileää vettä (auttaa myös kutiaviin ikeniin). Mut nyt taas maitoa menee ihan normimäärä mitä ennenkin (väh. 6dl päivässä). Tyttö syö edelleen 6krt vrk, yhden maitoaterian 5-6 aikaan aamulla ja päivän aikana 5 ateriaa (joka aterialla n.1dl maitoa soseiden/puuron lisäks). Tiistaina käytiin neuvolassa eikä neukkutäti mitään ihmeellistä kommentoinu vaikka sanoin et syöminen on ollu huonoa. Sano vain, et näitä kausia tulee vauvoille ja hyvin silti pärjäävät.=)

8kk neuvolamitat oli 74,7cm ja 8725g (tai jotain sinne päin). Ennenku mitattiin ja punnittiin, neuvolatäti sanoi tytöstä et kyllä tuo vauvan pyöreys lähtee pikku hiljaa pois kun oppii konttaamaan. Punnituksen jälkeen totes et pitäis mennä pituus/paino kontrolliin 10kk iässä, kun on niin hoikka.:LOL: Ja aiemmin siis neuvolassa on sanottu et tyttö on tosi hoikka ja joka kerralla on pitäny tarkkaan kertoa mitä tyttö syö ja kuinka paljon. Tyttö ei kyllä näytä kovin hoikalta ja hyvin löytyy vauvan pyöreyttä mut ilmeisesti se toi pituuskasvu tekee sen, et käyrien mukaan tyttö on hoikka.=) Sanoin kyllä et oon kotipuntarilla saanu tytön painoks jo pidemmän aikaa 9kg, mut kotipuntarit kuulemma valehtelee.:O Niin ja tytön piti istua neuvolan puntarilla vaikkei edes osaa vielä istua ilman tukea, joten aika heilumista se oli. No, hyvähän se on tietää et missä pituus ja paino menee, joten mennään ihan mielellään elokuussa tarkastukseen.:D

Viime kuussa tyttö heräs aina kun aurinko nous, eli jotain 4-5 aikaan. Nyt meillä on verhojen lisäks tumma pussilakana ikkunassa pimentämässä huonetta eikä selkeästi enää herää valoon vaan korkeintaan nälkään tai muuten vaan.

Vaatetuksesta sen verran, et mäkin oon näillä helteillä pitäny ihan lyhythihaista bodya ulkona, mut tietysti ollaan sit varjossa. Ostettiin vaunuihin lisäks säädettävä aurinkovarjo jonka voi säätää siihen suuntaan mistä aurinko milloinkin paahtaa. On kyllä ihan kätevä keksintö!=) Pelkällä vaipalla ei olla pystytty nukuttaan lasta paljoakaan, kun hän alkaa repimään vaippaakin pois päältä.:D Vaipan päällä on sit ollu ohut hihaton body ja peittona pussilakana.

Aurinkoisia kesäpäiviä (vaikka lämmöstä vauvat vähän kärsiikin)!:cool:
 
Nostellaanpas ja aktivoidaanpas taas meidän pinoa :)

Ketkäs täällä vielä joutaa käydä?

Meillä on nyt vähän yhtä sun toista kuulumista. Mä olin tosiaan töissä tossa muutaman päivän. Kivaa oli ja kaikki meni hienosti myös lapsenvahdeilla täällä kotona. Olin aikasemmin ajatellut, että vauvan jättäminen on mulle varmaan kauheen vaikeeta, kun oon tämmönen herkkis muutenkin, mutta yllätyksekseni ei se ollutkaan mitenkään erityisen vaikeaa. Melkein jopa tunnen syyllisyyttä siitä, että en kokenut vastaavia tunteita. Toivottavasti tää helpottaa nyt sitä hoitopaikkaan jättämistä syksyllä.

Pojalla on nyt neljä hammasta; kaksi alhaalla ja kaksi ylhäällä, mutta eivät ole yläetuhampaat vaan ilmeisesti kulmahampaat! :D Tulee hassunnäkönen suu :) Vieläkään ei liikuta eteenpäin, mutta nyt peruutellaan. Poika osaa myös hienosti sanoa äiti :heart: Aika tahatonta vielä mutta sitä se on nyt vimeisen viikon hokenut.

Mä kokeilin ekaa kertaa ikinä eilen pojalla kestovaippaa :D Sitä äitiyspakkauksen vihreää. Hyvin näytti pitävän. Sitä valkosta pienempää ei käytetty kertaakaan. Muistaako joku miten se imu?! siinä pititaitella? Mä oon hukannut ne ohjeet :D Jos seuraavalle lapselle osaisin sitten sitäkin kokeilla.

Anyways, kertokaa kuulumisia! Ois kiva, jos täältä ei ihan kokonaan tää keskustelu lopahtaisi :)

Lavelyn ja poika 7kk
 
Täällä ollaan! :wave:

Meillä on vähän samanlainen harvahammas tulossa! Alhaalla vasemmalla on toinen etuhammas, ja nyt on puhkeamassa kaksi hammasta ylhäälle, mutta ei ne etummaiset vaan seuraavat!

Me ollaan jo pitkään tulkittu itse vauvan jokellusta, että kyllähän sieltä isi ja äiti tulee... "Mammammamma" ja "tsssssssssss". Harmi vaan että ne tarkoittaa vähän kaikkea. :LOL:

Meidän neiti on joutunut syömään hyvin pitkälti purkkiruokaa, ja koen siitä ajoittain kaameaa syyllisyyttä. Mutta en silti ole saanut mitään aikaiseksi. Nyt totutellaan 8kk:n purkkeihin, ja ei maistu ei. Tyttö pyörittää isompia perunan ja porkkanan paloja suussaan ja väristelee ja työntää kielellä pois. Ei muuta kuin jatketaan. Aina lusikallinen tai kaksi ennen tuttua ruokaa. Tuttuja ruokia syö hyvän kokoiset annokset kyllä.

Nukahtaminen sujuu nykyään ihan hyvin. Ei tosin niinkuin joillakin, että lapsi vaan tekee unen itse. *lievästi kateellinen* Vähän pitää pitää kättä kyljellä, silittää otsalta alaspäin jne. Nukahtaa kuitenkin n. viidessä minuutissa. Mutta heräilyjä on joskus vielä alkuyöstä ja vähintään nyt kerran noin kolmen maissa. Olisko sitten maidon kaipuuta vai mitä. Oon kyllä yrittänyt olla tarkkana siitä että illalla nukahtaisi lopulta itse, ettei tulisi sitä uniassosiaatiota minuun /tekemiseeni. Yöherääminen vaatii joskus muutaman minuutin, joskus (onneksi harvoin) kolmen vartin nukuttamisen. Odotan kuitenkin joka yö, että josko nyt mentäis aamuun asti. Muutaman kerran on päästy jo viiteen ilman heräämistä. Mites muilla?
 
Heippa pitkästä aikaa! On ollut taas kauheesti kaikkee hässäkkää ja sukulaiskyläilyjä, ettei oo täällä kerinnyt käymään, mukamas niin kiire koko ajan! :p Kerran kävin tänne pitkän stoorin kirjottaa, ja sivustoon tuli joku häikkä ja se jumitti, enkä saanut tekstiäni lähetettyä, sellanen pistää vähän vihaiseksi:whistle:

Rattaista tai ratasosasta oli jotain keskusteluu, meillä siirryttiin n.6kk iässä pelkkään ratasosaan, kun tuli helteet ja potsulla oli niin kuuma. Mut menee unille vähän huonosti, tykkäis viileästä ja makuupussista:whistle: Ostin kirpparilta parilla eurolla siistin makuupussin ja leikkasin siihen valjaille reiät, kun en omaani raaskinut leikata=) Nyt viileillä keleillä oon pitänyt poitsua siinä rattaissa, ja uni maistuu paremmin =) Helteillä oli tosi vaikeeta nuo päikkärit, välillä jäivät vaan yksiin, kun ei vaan millään malttanut nukkua kuumassa, eikä myöskään sisällä.

Meidän päivärytmi on et aamulla n.07 ylös, ekat päikkärit n.9-11, vaihdellen, joskus vaan alle 1h, toiset päikkärit n.15-16.30. Iltapuuro ja pesu n.20, ja siitä unille. Oon niin kade kun aika monella tuntuu vaavi nukkuvan jo läpi yön! Meillä oli n. kuukauden hyvä kausi, unille tuo 21 ja eka herätys ja maito siinä 04 tai 05. Nyt on reilun viikon heränny ekan kerran 24-01 eikä nukahda kun maitoon! Ja sit herää vielä 04 ja sit nukkuu siihen 06 tai 07 asti. Miten teillä mennän yöunille?ja missä vaiheessa ja millon annatte iltamaidon Meillä yleensä iltapuuron jälkeen poitsu viel vähän leikkii ja saa sit iltamaidon olkkarissa, josta kannoin makkariin omaan sänkyyn, oli siis hereillä vielä. Yleensä nukahti aika helposti, välillä ei ois nukkunut millään. Pidin hiukan kättä rinnanpäällä ja lauleskelin=) Lähdin pois huoneesta ennen ku oli unessa. Sitten alko vaikeudet nukahtaa ja tein ehkä tyhmästi et rupesin antaa maidon makkarissa, sammu sit melkein siihen ja kun nostin sänkyyn oli jo lähes unessa. Mietin et oisko tässä syy miks herää vaatimaan maitoa jo noin aikaseen? Kun ei ehkä osaa nukahtaa yksin yöllä? Vai onko 8kk iässä joku eroahdistuskausi? oon jostain sellasesta lukenut. Milloin yömaitokannattaisi lopettaa? ja onko vinkkejä?;) Mä oon vähän pulassa noitten öitten kanssa, kun jo totuin tohon luksukseen että sai nukkua aika pitkään heräämättä;)

Meillä oli 8kk neuvola (poika oli 7,5kk), mitat: 72cm ja 9710g, aika iso jötikkä, mut ei kyl mitenkään pyöreä, vaikka painoa on noin paljon. Meillä poitsu oppi ryömii kunnolla 6kk ja vajaa 7kk lähti konttaamaan, nyt on reilun viikon verran noussut jaloilleen tukea vasten. Kauhee maailman vallotus päällä, joka paikka pitää tutkia, ja varsinkin ne paikat, mihin kielletään meno, on tosi kivoja:p Kiinnostusta sormiruokailuun alkaa olla, ja pinsettiote menee jo jotenkuten. Istuu hyvin ilman tukea. Ihana seurata kun pikkunen oppii kaikenlaista=) Kaksi hammasta on alhaalla, tulivat n.5kk iässä, nyt kuolaa taas hulluna, tuliskohan niitä lisää?;)

Itse oon aatellut meneväni töihin vasta ens vuoden tammikuussa, lomaa pidän heinä-elokuussa ja sit hoitovapaalle kitkuttelemaan rahan kanssa: /

Mukavaa kesän jatkoa kaikille! Kiitollinen olen jo etukäteen kaikista vinkeistä tuon nukkumaan menon ja yösyöttöjen osalta!

Danuli ja poitsu, joka tulee 8kk tosrtaina
 
Milloin yömaitokannattaisi lopettaa? ja onko vinkkejä?;)[/B] Mä oon vähän pulassa noitten öitten kanssa, kun jo totuin tohon luksukseen että sai nukkua aika pitkään heräämättä;)
Pakko tulla kommentoimaan tähän, mun poika syntyi marraskuun 10. päivä ja lopetin yösyötöt samana päivänä, kun poika täytti 6kk. Fysiologisista tarpeista kun lähdetään, niin 6kk ikäinen ei tarvitse enää yösyöntejä, jos syö päivällä tarvittavan määrän kiinteitä. Meillä menee (ja meni silloin kun poika oli 6kk) aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro ja vielä iltavelli, joten uskallettiin lopettaa yösyötöt. Tämä vaati unikoulun, meillä oli nimittäin myös ongelmia saada vauva nukahtamaan ilman tissiä... Eli unikoululla meillä saatiin molemmat ongelmat hoidettua, nykyään nukkuu täydet yöt, pari kertaa tosin pitää käydä tuttia laittamassa, toivottavasti pääsee siitäkin jossain vaiheessa. Unikoulun meillä suoritti isi, en ollut minä turhaan maidontuoksuisena kiusaamassa pientä. Pari ekaa yötä oli aika kauheita (02-03 oli hieman huutoa... :whistle:), mutta jo kolmas yö oli parempi. Suosittelen siis unikoulua kaikille, jotka kokee yösyötöt jo rasittaviksi ja jos vauvalle näkyy olevan vain tapana herätä muutama tunti nukahtamisesta, kuten meillä oli. Tsemppiä, mitä sitten päätättekin tehdä! :)
 
Mä käyn täällä usein lukemassa muiden kuulumisia mutta ite oon laiska välillä kirjottaas :ashamed: Mutta täällä ollaan! :wave:

8kk neuvolakuulumiset on vissiin vielä laittamatta..Eli typy oli tuolloin 9120kg 70cm ja pää 44,4cm. Iho on paikkapaikoin kuivaa,sitä sitten rasvaillaan.Meil oli samassa lääkärikin joka yritti katsoa korvat mutta kuulemma niin täynnä vaikkua että näkyvyys hieman heikko.Käski laittaa Removaxia.Meil on kotona tota Ceridalia,oon sitä laittanut.Huomen sit mennään terveyskeskuslääkärille näyttääs korvat että on kunnossa.

Nykyään päiväunille nukahtaminen on aikamoista vääntöä..Repee huutamaan jo kun kannan typyä makkariin.Lasken sänkyyn,annan tutin,rätin ja peittelen ja lähden pois.Huutaa jonkun aikaa ja sitten nukahtaa.Yleensä.Ja huutokin on sellasta että;"täällä äiti mä nyt huudan,hirmuhätä mul ei oo, mut en tahtois ollenkaan nukkua!" Yöunille menee helposti ja yöt nukkuu myös hyvin.

Rytmi on nykyään jotain tällaista: Aamulla herätään klo7.30-8.00.
Aamupuuro+maito klo9-10.
Nukkumaan klo10-11,nukkuu noin tunnin.
Lounas+maito klo13-14.
Nukkumaan klo14-15. Nukkuu noin tunnin.
Päivällinen+maito klo17-18.
Nukkuu ehkä ½h unet.
Iltapuuro+maito klo21 ---> sit sänkyyn.

Maito annetaan aina ruoan jälkeen sylissä.Kerralla menee yleensä 1dl-1,5dl. Mä annan myös suurimmaksi osaksi valmisruokia.Ja leipää,kurkkua,porkkanaa..ym.

Millon olette ajattelut siirtyä hapanmaitotuotteisiin/tavan maitoon?

Seuraava neuvola sitten onkin 1v.Siis ihan kauheeta lentoa tää aika menee.Mä muuten menen töihin takaisin tammikuussa.Ahdistaa jo valmiiksi.Mut ehkä sitä asennoituu sitten lähempänä.Niinku joku kirjoitti,tää vuosi meneekin kituuttamalla raha-asioissa : /

Mahtavaa juhannusta kaikille! Toivotaan että ei sada ihan koko juhannus! MUKSU ja typy 8,5kk
 
Muakin kiinnostaa toi maitotuote-juttu...oon ite täällä pähkäillyt, että missä vaiheessa uskaltaisin antaa maistaa. Mulla syynä on huoli pojan kalsiumin saannista, kun aamun tissittely on ainoa kerta, jolloin lasta ei tarvitse houkutella imemään. Edelleen mennään sillä 5 krt/vrk. Kuudennen kerran, siis iltamaidon, jätti itse pois. Kauhea huuto, jos yrittää tarjota. Haluaa puuron jälkeen vain sänkyyn ja nukkumaan.

Tuli tuosta yöheräilystä mieleen, että meillä poika nukkui selkeästi levottomammin ja heräili, kun oltiin illalla annettu kaurapuuron sijasta semmosta Muksun riisipuuroa. Katoin paketista, että siinä oli vähemmän energiaa kuin ihan normi kaurapuurossa. Seuraavana yönä taas kaurapuuroa, ja lapsi nukkui läpi yön :)

Meillä iltatoimet alotetaan seittemältä yöpuvun ja vaipan vaihdolla ja sitten ruvetaan puurolle. Syönnin jälkeen pestään hampaat, yleensä pojan epäsuosiollisella avustuksella :D ja sen jälkeen luetaan ja katsellaan yksi kirja läpi. Sitten poika viedään omaan sänkyyn ja yleensä nukahtaa reilun 10 min aikana tutin ja unilelun kanssa sinne. Yleensä tarjoan vielä ennen sänkyynlaittoa maitoa, mutta nykyään lähes aina poika ei sitä halua. Yösyötöt lopetin 6kk iässä, kun iltapuuro astui kehiin. Jos heräili, niin tarjosin tuttia.

Mä oon tehnyt suurimman osan ruoista itse. Lähinnä taloudellisista syistä. Mähän olen siis taas kohta vaan opiskelija niin jäin sille minimille vanhempainpäivärahassa. On kyllä aika surkeata saada vähemmän rahaa kuin mitä opinotuki oli...Sen takia oon noita työkeikkojakin tehnyt. Mies on kyllä, thank god, töissä, mutta meillä on nyt ollut ärsyttävän paljon menoja. Inhoan kesäkuuta sen takia, koska kaikki autoon liittyvät kustannukset tipahtaa postiluukusta viikon välein! Niin siis soseista, niin pojalle kyllä maistuu purkki ihan hyvin. Muutaman 8kk soseen oon jo koittanut ja hyvin meni alas :)

Tuli noista rattaista vielä mieleen, että meidän poika ei taida (vielä) olla kovin ihastunut tohon ratasosaan, kun ei halua nukkua siinä. Ehkä se on jotenkin liian avoin?! Vaununkoppaan oon sit joutunut vaihtamaan, jos haluan nukuttaa tossa pihalla.

Huh, tulipas taas jaariteltua! Hauskaa juhannusta kaikille :) Me mennään isovanhemmille kaakkois-suomeen. Ihanaa, pääsee hetkeksi itekin rentoitumaan!

Lavelyn ja poika 7,5kk
 
Täällä ollaan! :)

Meillä oli viikko takaperin ensimäinen korvatulehdus :( Onneksi taisi antibiooteilla mennä ohi, toivottavasti ei uusisi kovin usein. En ole kovin ihastunut ajatukseen antaa montaa kuuria peräkkäin.
Ensi viikolla olisi ylimääräinen neuvola tarkastus kun viimeksi oli 6kk tarkastus ja 8kk lääkäritarkastus saatiin vasta siihen vaiheeseen kun neiti on jo 9kk... Niin pyysin sitten ylimääräisen ajan että päästään painoa ja pituutta edes vähän seuraamaan.

Meillä yleensä heräillään 8-9 maissa syödään ehkä aamupalaa yleensä tissiä muutaman kerran ja vähän napostelee kurkkua tai hedelmiä, puuro uppoaa tosi harvoin.
Noin tunti- 1½h heräämisen jälkeen ottaa tunnin päikkärit
klo 12-13 syödään sitten lihasosetta tai sormiruokaa
klo 16-18 syödään toinen ateria taas joko sosetta tai sormiruokaa
klo 20 syödään iltapuuro
klo 21 nukahtaa yleensä tissille.

Välillä ollaan menty niin että syö vasta klo 6 seuraava kerran välillä saattaa syödä kerran yön aikaan. Päivällä saa tissiä aina kun haluaa. Mie jatkan aamuu / ilta-yö imetystä syksyllä hoitoon menemisestä huolimatta. Joten meillä ei mikään vieroitus ole ajankohtainen.

Neiti ryömii kovaa vauhtia ympäriinsä, nousee konttaus asentoon, mutta ei vielä konttaa. Nyt on myöskin alkanut nousemaan "polvilleen" ja kurotteleee tavaroita pöydän ja tv tason päältä. Jokeletelee iloisesti ja toistelee omia mammamaa, baabbaaa baa tavujaa :D

Tavallista maitoa olla vielä ajateltu, antaa mutta kai sitä pitäisi kokeilla ennen hoitoon menemistä että tiettä miten reagoi. Minulla meni heti pienestä pitäen maha ihan sekaisin maidosta ja aiheutti myös sen että paino vain tippui.

Ihanaa juhannusta kaikille!
 
Täällä ollaan!

Meille kuuluu hyvää. Neiti oppi vähän aikaa sitten konttaamaan ja sitä ennen jo nousemaan tukea vasten. Nyt nousee koko ajan seisaalleen ja askeleitakin on pari ottanu sohvaa vasten. Hirvittää välillä kun toisella ei oo mitään itsesuojeluvaistoa vaan mennään ja touhutaan eikä meinata.

Hampaitakin tuli kaks nyt kerralla, ekat kaks siis :) Vähän on kiukkunen ollu neiti.

Meillä on rytmi tässä vissiin vähän muuttumassa, ainakin päikkäreiden osalta. Tai siis ne on vähentyneet selvästi, nyt nukutaan yhet n.2-2,5h päikyt ja yhet lyhyet torkut, jotka on n.20-30min. Yöt nukutaankin hyvin, n.11h-12h unet.

Meillä neiti oli 8kk neukussa 68cm, 7800g ja py 44cm. Pikkunen tyllerö <3 Kasvanu kuitenki hyvin ja tasasesti, liikkuu niin paljon että kuluttaakin kyllä. Heti kun saa silmänsä auki niin meno alkaa. :) Hetkeäkään ei paikallaan pysytä, vaipanvaihto on välillä yhtä show:ta :p

Joku kyseli tavallisen maidon antamisesta. Oon miettiny että joskus vähän ennen vuoden ikää alan sitä antamaan. Hapanmaitotuotteita (viiliä yms.) voisin kokeilla vähän aikasemmin, n 10kk ikäisenä.

Iltatoimet meillä alkaa vähän ennen kaheksaa, kun tyttö alkaa olla jo väsynyt. Ensin syödään puuro. Sitten kylvetään/tehdään iltapesut ja sitten yökkärit päälle meidän makkarin sängyllä. Sitten sammutan makkarista valot ja imetän neitin ja laulan samalla samaa laulua joka ilta. Kun neiti ite lopettaa syömisen, laitan hänet omaan pinnasänkyyn ja toivotan hyvät yöt ja sitten lähen makkarista pois. Viimeaikoina meillä on yöunille nukahtaminen ollut vähän hankalaa kun neiti nousee koko ajan seisomaan sängyn laitaa vasten. Jos ei joka ilta jakseta käydä neitiä laittamassa monta kertaa takas makuulle niin oon tehny niin että pidän neitin rinnan päällä kättä sen aikaa, että neitillä alkaa silmät mennä kiinni( tähän ei onneks mene kauaa yleensä) ja sitten poistun makkarista kun toinen on tosiaan jo rauhottunut :D

Tulipas taas sepustus. Mutta Hyvää Juhannusta kaikille ! :)

miraaz ja neiti 8,5kk
 
Mukana myös!
Meillä oli 8 kk lääkärineuvola. Sieltä "tuliaisena" oli lähete keskuslastenneuvolaan vehnäallergiaepäilyjä selvittämään. Kaikki muut viljat siis tuntuu sopivan, mutta vehnän syömisen jälkeen poika oksentelee, refluksi pahenee ja on kärttyinen. Muuten kaikki hyvin ja mitat oli 9960g ja 75,5cm. Hyvin siis kasvaa ja seuraava normaali neuvolakäynti onkin vasta 1-vuotiaana!
Meillä mennään kovaa vauhtia eteenpäin omalaatuisella ryömimisen ja konttauksen sekotuksella, semmosella mittarimato-tyylillä. Poika on paljon konttausasennossa ja nyt parin päivän aikana on ruvennut nousemaan tukea vasten polviseisontaan. Siitä on kyllä pari kertaa myös kopsahtanut ikävästi takaraivolleen, mutta niitä kolhuja ei kai oikein voi välttää. Sääliksi vaan käy toista, kun niin kovasti yrittää ja sitten sattuu :( Jokeltelu on monipuolistunut ja oma luonne ruvennut löytymään. Omaa tahtoa on kovasti, mutta yllättävän hyvin tottelee myös ei-sanaa.
Maitoa meillä edelleen menee aika minimaalisia määriä. Vuorokaudessa ehkä juotuna 400ml ja puuroissa ja jogurtissa yht. 300ml. Muuten syö hyvin ja mukista hörppää ruuan päälle pari kulausta vettä.
Meillä iltatoimet alkaa jo kuuden jälkeen iltapuurolla. Sitten kylpy/iltapesut ja vähän aikaa yhdessä oloa. Seitsemän jälkeen annan vielä vähän maitoa, jos sattuu kelpaamaan, ja yleensä poika on unessa jo 19.30. Hän nukahtaa melko hyvin itsekseen sänkyynsä, jos vain on hyvin rauhoittunut ennen sinne laittamista. Tuttia saattaa juotua käymään nostamassa pari kertaa takaisin suuhun, jos se on karannut pojan käden ulottumattomiin. Myös yön aikana tutin hukkuminen voi aiheuttaa itkun, mutta heti rauhoittuu kun se löytyy. Poika heräilee aamulla 6.30-7.00. Yöunia tulee yhteensä noin 11h.
Päikkäreitä nukutaan edelleen vähän. Joko 3 x 1/2 ja joskus hyvinä päivinä jopa 1h + 1h. Mutta ei ikinä mitään monia tunteja putkeen. Olen koittanut myös, että nukkuisi vain yhdet päikkärit, mutta sitten tuloksena oli alle tunti unta päivällä ja hyvin kärttyinen pikkumies.
Pojalla ei ole vielä yhtään hammasta, eikä näytä yhtään siltä, että lähiaikoina olisi edes tulossa! Nooh, ehkä ne tulee sitten kaikki kerralla :)
Oikein hyvää kesää kaikille!
Hampsu ja pikkumies 8 kk.
 
Hei vaan täältäkin:flower:

Cannesin tavoin suosittelen myös unikoulua. Tuo kolme yötä tuntuu olevan se "helpotuksen raja", ne kun jaksaa valvoa ja kuunnella, niin sitten yleensä heräilyt unohtuu. Kun on rikkoutumaton yöuni palkintona, niin jaksaa vaikka päällä seisten

Täällä vietetään rauhallista eloa, veljet mummolassa ja pikkumies möykkää ihan yksinään. Luulin ensin, että tyyppi tylsistyisi omin päin, mutta pah, meno on monin verroin kovempi =)
Olimme kaksi viikkoa reissussa ja poitsu on ihan fiiliksissä. Jos voisi verrata tuota konttailua johonkin, niin sanoisin sitä loikkimiseksi. Samalla naureskelee ja röhkii ja jokeltelee ihan innoissaan. Meillä on vielä kissanpentuja, niin niiden kanssa riittää puuhaa. Eilen poju pääsi liian läheisiin väleihin yhden kanssa, kun onnistui puraisemaan pennun ollessa nisällä. Kisuraasu parkaisi ja juoksi sohvan taakse kurkkimaan, että mitä ihmettä tuo puuhaa.
Ei-sanaa totellaan hyvin, kun vain muistaa pitää silmät selässäkin. Takanhoitovälineet ja pistorasiat piuhoineen kiehtovat ja niitä joutuu kieltämään ja tietysti kisujen kovakourainen käsittely ja hiekkalaatikko ja vesikupit. Muuten saa vapaasti kierrellä ja tutkia. Mutta jotenkin se kielletty kiehtoo aina eniten.....

Poika on seisonut tuetta jo pian viikon verran ja nyt nousee ihan siltään ylös. Eli ensiaskeleita ootellessa.. minun vauva :'(
Ihan kauhulla ollaan ajateltu, että mammis loppuu parin viikon kuluttua ja olisi pitänyt viedä jo hoitoon!! Yrittäjänä ei olisi ollut edes lomia siihen, onneksi saadaan olla vielä loppuvuosi kotona. Ellei ihan rahat lopu. Mutta kaipa sitä sopeutuu vähemmällekin.

Vauvakuume on valtava ja on puhuttu, että vitonen saa tulla jos on tullakseen. Jos vain ne menkat alkais, niin päästäs tositoimiin ;)

Nyt kesällä päivärytmit pikkasen heilahtelee +-tunti. Jos on jotai erikoista, niin saattaa illat venähtää. Mutta tässä pääsääntöisesti meiän päiväohjelma:
7-8.30herätys, puuro noin puoli tuntia heräämisestä. Imetys päälle.
Lyhyet aamupäiväunet 9.30-10 aikoihin, kun ollaan lenkillä
Lounaaksi lihasose+jälkkäriä 11-11.30 ja imetys. Päikkäreille jos ei oo nukkunu aamulla, muuten unille vasta 13.30 ja silloin imetän ennen jotta jaksaa nukkua
Välipalaksi hedelmä/marjasosetta ja imetys
Päivällinen lihasosetta+jälkkäriä 16.30-17 ja imetys
Iltapuuro 19.30-20 ja imetys
Yöunille 20-21.30, riippuen päiväunista ja tosiaan menoista.

8 kk neuvolakin jo oli, paino 10,030kg ja pituutta 70,3cm. Eli ihan mukavan kokoinen möhis:heart:
Seuraava neuvola sitten täälläkin 1-vuotiaana, mutta saa kuulema käydä 10 kk mitoissa jos haluaa.
Okei..tässäpä näitä, haisuli tarvii pyllyn pesua, roikkuu jalassa tuossa.
Oikeen kivaa kesää kaikille!!

muoks! piti palata vielä tuohon kalsiuminsaanti pohdiskeluun, että kalsiumiahan saa myös kasviksista, imeytyy jopa paremmin kuin maidosta. Ja vielä tärkeempi on se d-vitamiini, koska sillä on tärkee osa kalsiumin imeytymisessä. Eli vaikka oiskin vähillä maidoilla, niin ei sitä ihan ilman kalsiumia jää. Ja jos vaikka syö valmispuurojakin, niin niissä on lisätty sitä. D-vitskun kanssa kannattaa olla sitten tarkempi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä