Meillä on sen verran rauhallinen hetki et aattelin tulla kertomaan synnytyksestä kun se on vielä tuoreessa muistissa.
Esikoinen lähti isänsä kanssa mummolaan ja vauveli nukkuu tyytyväisenä.
Elikkäs tiistai iltana alko jonkin verran jo supistella ja keskiviikkona mentiin polille yliaikaiskontrolliin. Ensin otettiin käyrät ja sit lääkäri tutki. No lapsivettä kuulemma niukahkosti ja aivovastusvirtaus(?) selkeästi heikentynyt. Lisäks kokoarvio sillä hetkellä 4,5kg(!). Lähetti sit synnärin puolelle odottelemaan et saatas oksitosiinitippa laitettua. Menin tost kokoarviost aivan paniikkiin ja olin sit ihan hermona tietysti. Lääkärin tarkistaessa kohdunsuu oli 3cm auki ja kanava 1cm. Tippa laitettiin klo 12 ja siit supparit alko pikku hiljaa nopeutumaan ja voimistumaan. Lapsivedet puhkastiin kun olin joku 4cm auki. Vesi oli vihertävää mut ei kuulemma tarvinnu huolestuu. Sain kauratyynyn ja jossain vaiheessa ilokaasua. Se autto kyll rentoutumaan mut eipä ne supistukset kivoja ole. Sit joskus viiden maissa pyysin lisää kivunlievitystä ja olin 6cm auki. Sit vauvan sykkeet tippu, siis ihan nollille hetkeks. Sit alkoki ihmisii lappaa sisää ja vauvan päästä otettiin verikokeita kolme kertaa. Ekat oli hyvii mut viiminen ei ja lääkäri sano et lähdetään sektioon.
Hassuu ku kätilö sano viimitteeks viel enne ku kärrättii leikkaussaliin et oha niit ennenki leikkauspöydäl syntyny siis alakautta. Mä olin iha paniikis ja aloin sit itkemää. Kivutkaa ei ollu mitää heikoimpii ku en sit ehtiny mitää kivulievityst saamaa. Leikkaussalis oliki sit miljoona ihmist ja joka paikast tungettii jotai letkuu tms. Sit mut käskettii kyljellee ja selkää alettii puhdistaa ja ehdittii vissii tökkää spinaaliki. Mut sit tuliki ponnistustarve ja lääkäri halus viel kattoo alakaut. Kohdunsuu ei ymmärtääkseni ollut ees täysin auki mut reuna oli jotenki nii paksu ja joustava et lääkäri käski kokeil ponnistaa. Kolmisen ponnistust ja tyttö oliki ulkon. Sit hänet näytettii mulle ja vietii nopeesti poies. Sanoivat kuitenki et on terve mut täytyy men heti lastelääkäril. Huvittavaa kun sitten nää sektiohoitajat kiitteli mua uudesta kokemuksesta, et he ei olekkaan ennen nähnyt luonnollist synnytyst.
Tikkei ei tarvittu eikä muutenkaan alapää tuntunu pahalta, mitä nyt katetrointi ei tuntunu hyvält eikä pissaamine sen jälkee. Leikkaussalist lähdettii sit takas synnytyssaliin ja tyttö tuotiin lopulta sinne. Mä olin stressannu niin paljon et oli kyll älytön helpotus kun hän sit olikin ihan ok. :heart:
Mies kävi sit ekan imetyksen jälkeen kätilön kaa punnittees hänet ja eihän tuo mikään yli nelikilonen ollut. Ei nyt paljon vajaakaan, mut kumma miten se lääkäri sai hänet sit niin isoks katottua. Lisäs turhaan vaan mun stressitasoani.
Ehkä hauskinta kun sekä osastolle mentäessä että siellä ollessa muutama hoitaja kommentoi et "jaa sää et olet se". Eli taitaapas olla aika harvinaista et viittii leikkauspöydällä synnyttää.
Esikoinen ei kovasti vauvasta oo kiinnostunut mut taitaapi olla äitille loukkaantunut kun äiti on ollut niin pitkään poissa. Sairaalassa kun kävivät meitä kattomassa niin poika alko vaan itkeä.
No eiköhän tämä tästä kun tajuaa ettei äiti enää lähde mihinkään.
Jipsu ja tyttönen 3vrk