Lokakuun Onnenmurut 2012 **Heinäkuussa**

IMN
Lääkärineuvolakuulumisia Painoa tullut jälleen 500g/vko, eli nyt yhteensä 10-11kg.. Mutta kun on koko ajan nälkä!
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, kanavaa jäljellä 3,5cm eli kaikki mitä on ollut ollakseen. Hb oli laskenut jonkin verran, nyt oli 117. Paineet oli kerrankin hyvät, oisko ollu 120/75, kun normaalisti alapaineet olleet lähempänä 90. SF huitelee omilla käyrillään, vähän yli 26cm, eli lähentelee yläkäyrää. Leukkarit on olleet melkein alusta asti (oisko rv12) plussalla ja olivat edelleen, mutta eipä tuosta ole mitään huomautettu? Lääkäri, sekä terveydenhoitaja molemmat myös huomasivat turvotukseni, eli se taitaa olla voimakkaampaa kuin itse kuvittelinkaan..
Vaavin syke 140 molemminpuolin. Oli ilmeisesti aika hankalassa asennossa kun lääkäri yritti joka suunnasta kuunnella.
Sain myös tunnukset netissä tehtävää esitietokaavaketta varten. Sairaslomaa jatkettiin äitiysloman alkuun saakka.

Tulipa vähän tökstöksteksti. Silmät alkaa olla ristissä kun en ole noihin miehekkeen yövuoroihin vielä tottunut niin tuli valvottua viime yö.

IMN & Tuutikki 27+3
 
Huomenta kaikille!

Toissa viikolla tehdyssä sokerirasituksessa 1 tunnin arvo oli koholla ja nyt sitten pidetään kirjaa syömisistä sekä mittaillaan sokereita. Plaah! Nää ei niin ole minua varten -- oon niin huono tekemään mitään säännölliseksi määrättyä. Ahdistaa! Tiedän, että meidän molempien hyväksi, mut silti...

Mielialan vaihtelut on tulleet täälläkin tutuiksi... Eilen otin isot itkut noiden mittauksien kanssa ja surkutellessani kaiken mahdollisen hyväskän poisjättämistä ruokavaliosta... :( Eniten harmittaa kaakaopanna! Tuosta melkein pääsee kirosana... Noh, noista surkeista tunnelmista pääsin nyyhkytyksieni lomassa siirtymään toiseen mieltäni vaivanneeseen asiaan, joka on huomattavasti positiivisempi ja mieskin oli myöntyväinen... ;) Totesi vaan, että "kylläpäs mieli muuttui". Noh, raskaus ja tunteet... Tätä se sitten kai on!?!?

Itsellä lomaan on enää 13 työpäivää ja tuntuu kyllä siltä, että tulee ihan tarpeeseen. Ainakin viime yön perusteella. Ihan isolla myötätunnolla ajattelen teitä, joilla vapaat alkavat vasta joskus 30 työpäivän kuluttua. Paljon tsemppiä teille ja jaksamista työhön! Juu, ja ymmärtäviä työkavereita! Kauhistuneena olen lukenut kirjoituksianne selän takana puhumisista ja muusta. Voi apua, mitä tapauksia!

Nyt yritän keskittyä taas työntekoon, jos pysyn hereillä ja huomenna pääsemme treffaamaan kavereitamme ja heidän 11 kk-ikäisiä kaksospoikiaan.

Minnuli77 ja Pyry 27+5
 
Huomenta!

Äippäpolilla käyty ja mieli huojentui kummasti.
Vauvalla kaikki on hyvin, eikä mitään poikkeavaa löytynyt, joka sydänäänikatkoksen selittäisi.Sydäntä ja päätä ultrailtiin pitkään, ja painoarviota vauvalle kertyi 880g,vastaten viikkoja.
Lääkärikin arveli tosiaan, että vauva itse olisi litistellyt napanuoraa minikäsissään ja aiheuttanut tukalan olon itselleen, tai sitten otti terkkarin asentokopeloinnista hernen pieneen nenään. Näin pienet kuulema voivat stressaantua ylim. käsittelystä juuri noin. Joka tapauksessa harmittomia syitä on, eikä vauvalle jää siitä mitään vauriota tms. Oli siis vain huonoa tuuria että tapahtuma osui sopivasti dopplerin alle.
Näillä näkymin äitipolilla ei tarvitseisi käydä kun syyskuussa seur.kerran, synnytystapa-arvioinnissa!

Sokerirasitus on edelleen tekemättä, muuta minkäs teet kun labran täti lomailee vielä pari viikkoa. Sijainen ei saa tehdä sitä, kun on lupa vain näytteenottoon:confused: Muistaakseni siinä ei labran osalta muuta tehdäkään, vai...vaihtoehto olisi mennä KYSille hoitamaan asia, mutta en kyllä haluaisi sinne asti.
Liekö se tekoajankohta(rv24-28) niin tarkkaa, elokuun eka viikolla olisi 29 viikko menossa?
Pelkään kyllä jokatapauksessa testin tulosta: karkkia tms makeaa en juurikaan syö,mutta hedelmiä vetelen naamaan siitäkin edestä. Kilo päivässä menee vähintään omenaa, banaania, nektariinia, mansikoita...namnam... Jos ne pitäisi jättää pois sokerin takia, mitä ihmettä minä sitten syön:O?
No, mietin sitä sitten. Jos hedelmälakolla vauvan (ja oma) koko pysyy aisoissa, ja sektio vältetään, on se sen arvoista!

ruuvih ja nyttynen 26+6
 
Ruuvih, mukava kuulla että vauva voi hyvin!

Itselläkin vauva vastasi viikkoja 25+3 kun painoarvio oli 850g. Oli huojentavaa tietää kun tuota edeltävästä mittauksesta oli jo 5 viikkoa. Tuntuu että sen SF-mitan mittaus on jotenkin epämääräistä. Eikös sitä kasvua voi tulla ihan lihomisestakin tuohon vyötärölle..
Oon kans kauheesti syönyt nektariineja kun ovat nyt aika halpoja. Myös pulla ja namut maistuvat välillä liian hyvin.. :/ Ostin kyl kukkakaalia ja muita vihanneksia, joita voi syödä raakana tai kypsänä, ehkä niissä on vähemmän sokrua.

Jännä ettei sijainen voinut tehdä sokerikoetta. Pelkkää näytteenottoahan se vaan on, musta otettiiin 3 verinäytettä. Eli jos osaa sen sokeriliemen tarjota ja laskee että tunnin välein ottaa näytteet, niin ei sen pitäisi olla hankalaa.
Se liemi ei minusta muuten ollut kauhean pahaa, vaikka olisin mielelläni vettä siihen lisännyt.. Maistui appelsiinimehutiivisteeltä.

Täällä vauva on pyörinyt ympyrää aamun. Välillä tuntuu liikkeet vasemmalla puolella, nyt taas oikealla alhaalla.

hortensia ja mukula 27+2
 
Hienoa Ruuvih, että vauvallasi on kaikki hienosti :) On kyllä minustakin aika outoa, ettei sijainen pysty ottamaan verikokeita sokerirasitusta varten.

Meidän pikku-ukko sai viime viikolla painoarvion 1080 g, viikkoja oli tuolloin 26+5 ja kuulema sekin on ihan viikkoja vastaava. Kyseessä oli ensimmäinen neuvolalääkäri ja kyselin josko hän olisi sf-mitan katsonut, koska se on mennyt minulla yläkäyrän yläpuolella aiemmissa mittauksissa ja olen miettinyt onko täältä tulossa jättiläinen. Hän sanoi kuitenkin vain, että ei hänen kotimaassaan enää edes käytetä koko sf-mittaa kun se on niin epätarkka(?). Ei hän tosin katsonut edes painoani ja pois lähdettyämme tajusin, ettei hän mitannut hemoglobiiniakaan. Muuten oli kyllä ihan mukava lääkäri, mutta aika pikainen käynti oli.

Jomppis & mato 27+3
 
ruuvih Ihanaa, että kaikki oli hyvin!!

Lääkärineuvolassa käyty. Paino oli tosiaan noussut lähemmäs 900g/viikko edellisestä neuvolasta. :ashamed:Kokonaisuudessaan ekasta neuvolasta noussut reilut 7kg, mutta oli siihenkin mennessä noussut varmaan pari kiloa eli joku 9kg kaiken kaikkiaan. Jotenkin nyt stressaan tätä, vaikka ainakaan lääkäri ei tilanteesta kommentoinut mitään. Mutta ei varmaan loppuun asti sais ihan samaa tahtia nousta ku nämä viimeiset viikot. Tulee pääasiassa syötyä terveellisesti, mutta tämän leipomotyön puolesta tulee joka päivä syötyä ainakin yks pulla. Ja vielä monena päivänä suklaapatukka, kun jotenkin tekee nyt koko ajan Twixejä mieli. Pitää varmaan näistä vähän vähentää.

Sokerirasituksessa en narahtanut! Tämän herkuttelun takia jotenkin pelkäsin, että narahtaa, mutta ei. Jätin ne tulosten kuulemisetkin tähän neuvolaan, enkä soittanut aikaisemmin, että on muutama päivä aikaa enemmän elää vielä normaalisti. :D Hemoglobiini oli noussut, ei vielä loistava, mutta ok. Rautaa siis pitää jatkaa. Yläpaine vähän koholla, mutta kun aikaisemmin ollut niin hyvät ja vain niin vähän koholla, ei kuulemma mitään hätää kuulemma. Sisätutkimuksessa kaikki ok, kanavaa samanverran kuin ennenkin eikä mikään ollut pehmennyt. Vähän sellainen hätäinen tuo lääkärikäynti oli, sama juttu viimeksikin. Sanoinkin nyt miehelle, että turha sen edes lähteä mukaan. Multa otti terkka hemoglobiinit, paineet ja painon ennen lääkäriä ja se oli joku sijainen, joka pudotteli neuloja ja hemoglobiininäytteitä pitkin lattioita :) Vielä on kuulemma kolmas lääkäri loppuvaiheessa, jossa katsellaan synnytystapa-arviota.

Mielialanvaihteluista olen kärsinyt minäkin. Tai enimmäkseen ne on olleet just sellaisia itkukohtauksia. Ihan jostain pikkusyystä voi alkaa itkeä ihan hysteerisesti. Mies parka on vähän hämillään, mutta tajuaa onneksi tulla vain halaamaan silloin.
 
Mielialanvaihtelut tulivat kyllä täytenä yllätyksenä. Oon aina ollut herkkä jne. mutta tämä nykyinen tilanne menee kyllä jo yli ymmärryksen... oon niiiin itkuherkkä ettei tosikaan! Varsinkin onnesta itken todella helposti.

Voi kauhee kui mulla tekee mieli maksamakkaraa! :p
Huominen neuvola stressaa, se punnitus siis.
 
Heippa:)

Mäkään en ole jaksanut pitkiin aikoihin kirjoitella kun mitään ei oikeastaan tapahdu... Lukemassa oon kyllä kuulumisia täältä käynyt. Tänään toinen (ja uudelleensynnyttäjälle kuulemma viimeinen) lääkärineuvola niin siitä sitten intouduin kirjottelemaan.
verenpaineet 124/81 (viimeksi 102/71) tais olla pyöräilyn takia koholla
paino +700g/vko (viimeksi 191g/vko) nyt 4kg tullut yhteensä
sf-mitta 27cm (viimeksi 24cm) tasaantunut kun viimeksi oli kasvanut 9cm/5vkoa
hb 121 (viimeksi 113)
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja kaulaa 3cm eli kaikki ok.

Mä en ole vauvan koosta huolissani vaikka maha onkin iso,koska oli esikoisestakin iso ja vauva painoi vaan 3,3kg. Mulle vaan kasvaa iso maha kun olen lyhyt ja kohtu edessä. Sekä lapsivettä on ihan reilusti kuulemma. Vaikkakin oon kuullut että ensimmäinen vauva on yleensä pienin...

Sokerirasituksessa mun ei tarvinnut käydä kun esikoisesta oli ok ja kuulemma uudelleensynnyttäjän ei silloin tarvitse käydä. Ihan ok, vaikka olisinkin siihen voinut mennä. Lääkäri piti sitä kuitenkin turhana.

Synnytystapa-arviosta onko joku käynyt edellisissä raskauksissa äitipolin synnytystapa-arviossa? Mulle tehdään se siellä kun esikoinen syntyi sektiolla, mietin että mitähän siellä tehdään, kai ultrataan kun sinne asti pitää mennä... Neuvolalääkärihän sen muuten vois tehdä. Esikoisesta tehtiin äitipolilla painoarvioultra eli oiskohan sitten samantapaiset tutkimukset...

Hankinnoista me hommattiin tuplarattaat viikonloppuna, kun esikoinen on nyt 1v5kk niin todennäköisesti niillä on kuitenkin tarvetta. Mietin ensin brion tai emaljungan tuplia, mutta päädyttiin kuitenkin ostamaan carenan double swingit käytettynä kun siihen saa vauvalle oman kopan. Esikoinen ei anna laittaa itselleen enää kuomua rattaissa niin mietin että mitenkähän olis käyny talvella, jos olis ollu yhteinen kuomu. Ja kesäksi hommataan pyöräkärry ja varmaan pyöräilen paljon niin rattailla ei välttämättä ole pitkäksi aikaa käyttöä, ainakaan niin paljoa kuin talvella. Vauvalle pitää hommata sitten uudet yksösvaunut kunhan esikoinen ei enää paljoa rattaile.
Vaatetta oon ostanut muutamia myös, mutta esikoiselta on kaikki vaatteet ja tavarat vielä tallessa niin oikeastaan ei ole muuta hommattavaa kuin pari tuttipulloa ja tutteja. Pinnansänky on vielä esikoisen käytössä ja saa ollakin 2v ikään jos vaan siinä pysyy. Vauva ajateltiin laittaa nukkumaan vaununkopassa matkasänkyyn (ettei esikoinen yllä härppimään) ja siirtää vasta sitten pinnansänkyyn kun esikoinen ei sitä enää tarvi.

Varasuunnitelma synnytykseen mä oon miettinyt että joudunkohan synnyttämään yksin. Mies on kyllä siis tulossa mutta esikoisen hoitopaikan kanssa on vähän vaikeuksia, tai riippuu milloin vauva päättää syntyä, viikolla vai vk-loppuna. Luultavasti tyttö menee mun mummulle joka on vasta 70v ja ihan hyvässä kunnossa, hoitelee mun serkun samanikäistä lasta silloin tällöin. Mutta jos vaikka sairastuukin juuri kun pitäis mennä synnyttämään, niin toista hoitopaikkaa ei ole. Sukulaisia asuu kyllä täällä meidän lähellä muutamia mutta ovat työelämässä, samoin kuin mun äiti joka asuukin 40km päässä. Jos on vapaalla niin varmasti ajelee tänne jos alan synnyttämään mutta jos on töissä niin on sitten vielä kauempana. Toivotaan kovasti että esikoinen pääsee isomummulle hoitoon, muuten mä joudun yksin synnyttämään. Eipä sillä, kai sekin onnistuis jos ois pakko.

Olo on kyllä ollut ihan hyvä, oksennan vielä silloin tällöin muutaman kerran viikossa ja vähän närästää mutta ei supistuksia eikä muutakaan. Vaikka pitää tuon 1v5kk perässä juoksennella=) Pyöräilykin vielä onnistuu, en tosin älyttömän pitkiä matkoja enkä lujaa poljekkaan. Yövalvomiset ei ole alkanut vielä, tosin jos juo vähän reilummin niin sitten saa vessassa juosta vähän väliä.

saraheinä&pikkukakkonen 27+4
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa =)
Täällä maha kasvaa ja liikkeet on jo niin isoja et koko maha heiluu, ja ilmeisesti vielä paljon tilaa ku vaihtuu pitkin päivää eri puolille mahaa =)
TYTTÖLUPAUS saatiin kesäkuun ultrassa joten kolmas prinsessa tähän perheeseen =)

Tuosta epiduraalista sen verran että itteeni kyllä jännittää tuleva synnytys sen takia ku kummallakaan edelliskerralla ei ole kyseinen puudutus toiminu oikein ja lisäoksitosiinin takia kivut ollu ihan luonnottomat...että en tiiä miten suhtautua tulevaan koitokseen, ku pelottaa välillä ihan oikeesti et kuolen siihen...maksaisin vaikka jos pääsisin sektioon!!!!! Ja tuleva isikin on sitä mieltä ettei ole kykeneväinen tulemaan mukaan synnyttämään...mitä mää teen???

Tintti rv 25+2
 
Helou leidit!

Tänne ei tänään niin aurinkoista vaikka neuvolassa kävinkin ja kaikki oli hyvin. Vakuutusyhtiöstä tuli postia et vakuutusta ei myönnetä edellisen raskauden raskausmyrkytyksen takia. En ees tajunnu ajatella, et tollanen lievä raskausmyrkytys, jossa oli siis vaan verenpaineet koholla, turvotusta ja lopuks yks plussa proteiinia pissassa, estäs vakuutuksen myöntämisen. Ketuttaa. No toisaalta, eihän kaikki ota niitä ollenkaa. Ja ehtiihän sen sitten 2kk iässä. Kuhan ei mitään sattus ennen sitä. :( Tuntuu et oikeen manaan itelleni huonoa onnea..

Nojoo neuvolassa tosiaan ei mitään ihmeellistä. Verenpaineet oli tosi hyvät, pissa puhdas yms. Sf-mitta oli hieman keskikäyrän yläpuolella, mut enpä oo huolissani kun esikoisesta oli yläkäyrän yläpuolella koko ajan. Tuntuu et saattas tosiaan ol tyttö tulossa. :) Maanantain sokerirasituksessa arvot oli lähes täsmälleen samat kun esikoisen aikana. Elikkäs tunnin arvo oli se raja-arvo, joten seurailemaan taas. Ärsyttää sekin lievästi, mut viimekskään koskaan en kotimittauksilla saanut ihmeellisiä tuloksia. Neukku jo lupaili et vähennetään mittauksia sit parin viikon päästä olevan lääkärineuvolan jälkeen.

saraheinä: Mä olin esikoisesta synnytystapa-arviossa, mut siinä oli lähinnä kyse vauvan koosta. Elikkä ultrattiin vaan ja vähän jotain katteltiin. Ei mitään ihmeellistä. Mut sektion kokeneena se voi tietenkin olla ihan eri juttu.

Maha tuntuu iltasin tosi isolta ja raskaalta. Tekis mieli lähinnä makoilla, mut esikoinen tekee sen kyllä mahdottomaks nykyisellä käytöksellään. En tajuu mikä uhma poikaan on iskeny nyt ihan pienessä ajassa. :D Joo oikeestaan ei yhtään hauskaa, kun päättää leikkipuistossa vähän väliä et nyt hän karkaa tms., tän mahan kanssa ei oo hauskaa juosta poikaa kiinni. Varsinkin sitä stressaan kun tää mahahan vielä kasvaa ja pojan uhma pahenee. Valivali. :D Mut on oikeesti ollu aika rasittavaa nyt viime päivät. Tukiliiviä oon menossa perjantaina kokeilemaan.. Josko auttas selkään ja mahaankin.

Varasuunnitelmaa en ole miettinyt enkä mieti. Synnytykseen en muita huoli kun miehen. Pojalle on hoitopaikkoja tarjolla sen verran et luulis onnistuvan. Mun äiti lupas jopa ottaa vähän vapaata niihin aikoihin et vois sitten auttaa pojan hoidossa. Viimeks oli vaan vähän tiukilla et ehtiikö mies mukaan. Olin siis jo valmiiks sairaalassa kun synnytys käynnistettiin. Mies ehti paikalle vasta noin tuntia ennen pojan syntymää, kun edettiinkin hieman odotettua nopeammin.

Synnytyksen käynnistämisesta puheen ollen. Näin tänään entisen huonekaverini synnäriltä. Hänellä alettiin samana päivänä käynnistämään kun minulla. Ja tosiaan meidän poika alko sit yöllä tulemaan ja seuraavana aamuna syntyi. No me päästiin siitä kahden päivän päästä kotiin ja tää huonekaveri jäi sinne edelleen käynnisteltäväksi. Nyt hän sitten kertoi että synnytystä yritettiin käyntiin 18 päivää!! Ihmeellisiä kauhutarinoita aina kuulee mut en olis uskonu et tollast oikeesti tapahtuu nykypäivänä.

Jipsu & Pömppis 26+2
 
Ihan pakko kysyä: onko täällä vielä ketään joka olis pessy vauvan vaatteita ja laittanu valmiiksi kaappiin odottamaan? Mulla olis kauhee hinku jo pestä ne ja pistää lipastoon mutta mietin onko vielä liian aikaista :D
 
Moikkamoi!

Viimeksi kertoilin että kävin sokerirasituksessa, ja ihmettelin että joudunko tosiaan odottamaan tuloksia seuraavaan neuvolaan saakka. Joku ystävällisesti vastasi että neuvolaan voi soitella ja kysyä, ja niinpä teinkin heti seuraavana päivänä. Toistaiseksi ainakaan ei ole huolta raskausdiabeteksesta, kaikki arvot olivat rajojen alapuolella. Kuitenkin täytyisi tarkkailla syömisiä, ylipainoinen kun olen. Vähän harmittaa, kun herkut ovat taas alkaneet kelvata; raskauden alussa ne lähinnä etoivat, etenkin kaikki makea. Tosin makeaa en pysty muutenkaan paljoa syömään kerralla, mutta limuja menee kyllä ihan liikaa :( Lisäksi kaikki hampurilaiset ja pizzat maistuvat tällä hetkellä liian hyviltä...

Vauvan liikkeet tuntuvat välillä tosi voimakkaina, välillä joutuu ihan pitkään odottelemaan ja "tökkimään", että liikkuisi. Luin jostain, että sikiön liikkeitä pitäisi tuntea yli 10 tunnissa. Mitenkähän realistinen tämä normi on? Juttelin tuossa pari viikkoa sitten synnyttäneen ystäväni kanssa, ja hän kertoi että oli tulla hulluksi noiden liikeseurantajuttujen kanssa. Hänenkään vauvalla ei ollut mitään säännöllistä liikkumisrutiinia, ja hän sitten tietysti paniikissa mietti että onko kaikki hyvin. Kuitenkin täysin terve vauva on heillä nyt siellä, ja hän käski olla murehtimatta :D Mutta mistä tiedän, milloin täytyisi murehtia?! Kyllä se vauva aina ainakin vähän liikahtaa, kun malttaa odotella ja herätellä, mutta ei välttämättä liiku kerralla paljoa. Toisinaan tosiaan sitten myllertää ihan antaumuksella.

Mikä juttu tuo synnytystapa-arvio on? Siis että synnyttääkö alateitse vai sektiolla? Saako sellaisen halutessaan vai määrätäänkö se?

Nyt en muista enää mitä muuta piti kysellä, kyselen taas myöhemmin :)

- Öhkis 28+4 pyöreine masuineen.
 
IMN
karsu87 Minä tuossa toissapäivänä pesaisin käytettynä ostetut ja varastossa säilytetyt vaatteet :D Ostamisesta asti ne on olleet viikattuna lipastossa, koska en ymmärrä mihin muuallekaan ne kuuluisi laittaa.
Ei kai se nyt liian aikaista voi olla, en usko että pahasti pääsevät laatikossa pölyttymään :) Ehtivät joka tapauksessa pölyttyä (jos ovat pölyttyäkseen) kun vaatteita on sen verran paljon että menee ainakin kuukauden päivät ennen kuin kaikkia on käytetty.

Öhkis Minä en itse oikein perusta noista liikelaskentajutuista.. Esikoista odottaessa sain loppuajasta "määräyksen" laskea liikkeitä, mutta kun toinen saattoi olla parikin tuntia liikkumatta ja sitten vetää tunnin taukoamattoman jumpan, niin mitenpä niitä sitten laskee? Sama juttu nyt tämänkin tulokkaan kanssa. Mutta en sinuna stressaisi noista liikelaskennoista, minusta ne on ihan tuulestatemmattuja juttuja :)
Synnytystapa-arvio käytännöt vaihtelee hirveästi. Siinä arvioidaan lantion tilavuus alatiesynnytystä varten, eli mahtuuko vauva ulos, sekä muistaakseni myös ultrataan vauvan koko. Minulle tehtiin esikoista odottaessa koska olin 16-vuotias eikä lantio olisi välttämättä ollut täysin "kehittynyt" (oli kuitenkin), mutta toisaalta taas monillekin ensiodottajille se tehdään iästä riippumatta. Varsinkin jos SF-mitta on yläkäyrillä, raskausdiabeteksen takia tms. kun vauvan koko huolettaa.
Se että tehdäänkö synnytystapa-arviota vai ei, ei mitenkään kuitenkaan riipu siitä miltä lantio näyttää ulos päin, koska se ei kerro "sisätiloista" mitään. Kannattaa kysyä neuvolassa mitkä on käytännöt siellä päin :)
 
Öhkis mä lueskelin paljon noista liikelaskentajutuista tässä pari viikkoa sitten, kun yks päivä tuntui, ettei neiti ole liikkunut yhtä paljon kuin yleensä. Paniikissa googlettelin kahden aikaan yöllä asiaa ja kerrankin googlettelu rauhoitti :) Ei suinkaan ole tarkoitus, että joka tunti pitäisi tuntea vähintään 10 liikettä. Menossahan sitä ei monesti edes kaikkia liikkeitä tunne, ja nukkuuhan se lapsi välillä. Ohje, jonka luin asiasta, oli että jos tuntuu liikkeitä jonain päivänä tavallista vähemmän, voi makuuasennossa tunnustella, tunteeko 10 liikettä tunnissa. Jos ei, voi juoda välissä sokeripitoista mehua ja kokeilla uuden tunnin. Mutta samalla luin, että vasta viikon 30 tienoilla niitä kannattaisi alkaa laskea. Sitä ennen vauva mahtuu pyörimään vielä niin moniin asentoihin ja kaikissa asennoissa ei tunne niitä liikkeitä yhtä hyvin. Ja yleensäkin liikelaskentaa tarvitsisi tehdä vasta, jos neuvolasta niin neuvotaan. Pääasia, että liikkeitä tuntee joka päivä kuitenkin. Näillä tiedoilla mä sain silloin yöllä itseni rauhoiteltua. Ja nyt oon huomannut, että neiti on toisina päivinä paljon vilkkaampi ja toisina rauhallisempi, enkä ole ajatellut ottaa siitä paniikkia. Seuraavana päivänä juttelin asiasta mun tädin kanssa, joka sanoi, että onneksi liikelaskennasta ei ollut tietoakaan 30v sitten, kun odotti esikoistaan. Oli niin rauhallinen tapaus, että olis joutunut koko ajan panikoimaan, jos olis pitänyt liikkeitä laskea. Terve tyttö sieltä kuitenkin tuli.

Eilen sain illalla sellaisen itkukohtauksen, ettei mitään järkeä. Olin laittamassa valkoista pyykkiä koneeseen, kun mies soitti töistä, että voisinko laittaa valkoista ainakin sen verran, että tulis sen työpaita pestyä. Naureskelin, että luetaan toistemme ajatuksia. Kun mies tuli töistä, päätin yllättää sen tekemällä lättyjä. Kävin ostamassa pienen rasian mansikoita ja muistelin, että meillä on kermavaahtoa jääkaapissa. Kun katoin pöytää, huomasinkin, että sitä oli tosi vähän. Kun mies tuli kotiin, se oli päättänyt yllättää mut ostamalla mansikoita. Naureskelin, että taas luettiin toistemme ajatuksia ja selitin, että oon tehnyt lättyjä ja mansikoita, mutta kermavaahtoa on tosi vähän. Kun mies sitten kaivoi kermavaahtopurkin repusta, aloin pillittää, eikä siitä meinannut tulla loppua.

Onko jollain muuten kokemusta tuosta vaukirjasta, josta täällä on kauheasti noita mainoksia? Tuleeko kivoja paketteja, onko helppo perua ja helppo erota, jos haluaa?

Mulla on äitiyslomaan vielä 34 työpäivää. Olis 40, mutta välissä on sentään muutama kesälomapäivä.
 
Sabrinafair: Ihana yhteys teillä miehen kanssa. :) Miten voi ajatukset mennä noin samaa rataa. Must tuntuu välil et minä ja mies liikutaan ihan eri aalloilla. :D Nojoo..
Ja tosta vaukirjasta piti sanomani et peruminen, palautus ja eroaminen on helppoja. Oli ainakin viime vuonna vielä. Mut mä en tykänny niist paketeist. Kirjat ja oheistuotteet oli välillä tosi huonolaatusii. Jo siinä tervetuliaspaketis oli meillä oli kirja joka hajos samantein ja sit joku lelu mikä rupes purkautuu saumoistaa.. Mut voihan olla et laatu on parantunu.

Synnytystapa-arvioon ainakin täällä päin vain määrätään. Kaikki ei automaattisesti mene, mut viimeks sinne pääs ainakin aika helposti kun oli vaan pieni epäilys vauvan koosta.
 
IMN
Meillä esikoinen kuuluu vaukirjakerhoon ja poika on tykänny tosi paljon :) Perumiset ja muut hoituu helposti netissä, tosin yhtään pakettia ei olla jätetty ottamatta :D Eniten tykkään siitä että joka kuukausi paketin sisältö määräytyy lapsen iän mukaan :) Tosin joskus tuntuu että on vähän isommille tarkoitettuja kirjoja, esimerkiksi nyt tuli aakkoskirja eikä meidän pojalla ole lukemisen oppimiseen vielä mikään hoppu. Mutta kyllähän ne sitten joskus tulee tarpeeseen :)
Eetu-kirjoja tulee alussa tosi paljon ja niitä meidän kohta kolmivuotias lukee edelleen. Liityttiin kerhoon 2009 ja silloin ainakin tervetuliaispaketin mukana tuli vauvakirja josta oon tykänny tosi paljon, paljon parempi kuin toinen minkä ehdin kirjakaupasta ostaa. Myös siinä tervetuliaispaketissa tuleva unirätti on meille tosi tärkeä :D On jo melko kärsinytkin kun on joka paikassa kulkenut mukana ja nähnyt maailmaa :)
Yksikään kirja tai lelu ei ole meillä ainakaan hajonnut, paitsi pojan toimesta kun sivut on liimautuneet kaiken maailman mehuilla ja maidoilla yhteen.

Huh, oon siivonnu koko aamupäivän. Pyysin miestä siivoamaan keittiön sillä aikaa kun pyyhin pölyt, mutta kuinkas kävikään.. Mieheke puhdisti hellan ja tiskipöydän ja loput jäi mulle. Sai kyllä kuullakin asiasta kun sen verran on nyt paikat jumissa kaapinovien ja muiden pyyhkimisten ja kyykkimisten jälkeen. Argh, miehet.. No onneksi pääsen huomenna taas esikoisen kanssa mökille rentoutumaan :)

IMN & Tuutikki 27+5
 
Heippa kaikki!

Kävin tänään neuvolan lääkärillä ja nyt olen sairauslomalla viikon verran. Kolme ja puoli päivää kesti selkä kesäloman jälkeen. Huilitaan siis viikko ja yritetään taas... :) No sittenhän nuo jäljellä olevat työpäivät on jo huvenneet kiitettävästi...tosin en jaksa uskoa, että selkä palautuisi ennalleen ja kestäisi työtäni, jossa olen paljon jalkojeni päällä. Koko ajan vatsa kasvaa ja painoa tulee lisää kannettavaksi.

Vauvanvaatteita en ole vielä lainkaan pessyt, en ole vielä edes paljon hankkinut. Äitiyspakkaus pitäisi tulla tällä tai ensi viikolla, joko muut olette saaneet? Olen menossa viikonloppuna vauvanvaate- ostoksille kaverin luokse, jolla on 8kk:n ikäinen vauva. Näin kolmannen kanssa osaan jo paremmin kierrättää, ykkönen ja kakkonen ovat aina kulkeneet uusissa vaatteissa. Yksi syy aiempaan "kierrättämättömyyteen" on se, että aiemmin ei ollut sellaisia nettikirppis-mahdollisuuksia kuin nyt (tori.fi, huuto.net jne...) eikä kavereilla ollut isompia lapsia, joilta vaatteita olisi saanut, päinvastoin meidän pienet on aina menneet ystäville kiertoon. Mitenkäs muut, hankitteko kaiken uutena vai suositteko kierrätystä? =)

Synnytyksen varasuunnitelmaa ei ole, ainoa vaihtoehto on että mieheni tulee mukaani tai sitten menen yksin. Hänen työnsä on sen luontoista että on mahdollista ettei pääse heti samantien lähtemään, mutta tulee heti kun pääsee. Kovasti toivon, että sattuisi synnytys sellaiseen ajankohtaan ettei yksin tarvitsisi synnyttämään mennä... Ajatelkaas muuten, ei meillä enää kauan ole aikaa synnytykseen, pian on "meidän kuukausi" :heart:

Tipitii ja Vaavi 28+3
 
Vauvanvaatteista: Oon ostanu uutena ehkä kaks bodya ja parit puolipotkarit. Äitini on sit ostanu muutaman vaatteen myös. Kaverilta sain paljon vaatteita iha ilmatteeks, ja kirpparilta oon ostanu pari vaatetta + kestovaippoja. Ajattelin pestä kaikki vaatteet kunhan äitiyspakkaus tulee.
Äitiyspakkauksen pitäis tulla viimeistään ens viikon kuluessa :) Ihanaa!

Neuvolassa käyty ja hemppa oli pudonnu sen verran et pitäis alkaa rautaa syömään. Ikinä en oo joutunu rautavalmisteita syömään, toivottavasti heti ekalla kerralla löytäis sellaisen valmisteen joka mulle sopii.

Vauvan liikkeistä: Aamulla huomasin t-paidan liikkeistä että vauva potkii mutta mitään en tuntenu. Samoin kun terkkari kuunteli sydänääniä niin kuulemma vauva liikkui ja potki koko ajan mutta minä en tuntenu mitään :| mistä tää voi johtua? Monena iltana kun mies on kuunnellut vauvan touhuja niin hän on saanut iskuja korvaa vasten mut minä en niitä tunne...... Toki siis monta kertaa päivässä tunnen vauvan liikkeitä, mutta taitaa iso osa liikkeistä mennä multa ohi.

Lena & Onni 26+0
 
Vauvan liikkeistä: enpä minäkään niitä aina tunne, johtuu siitä että mulla on istukka edessä. Enkä mä ainakaan työpäivän aikana muista niitä edes pahemmin huomioida, välillä masuasukki kyllä möyrii niin kovasti että sen kyllä huomaa :D Paitakin ihan heiluu. Taitaa olla hyvin tilaa tässä satulatuolilla istuessa kun silloin on kyllä aikamoinen jumppa menossa mahassa.

Vauvanvaatteista: Mä lajittelin niitä jo koon mukaan, olen saanut niitä nimittäin valtavan ikea-kassillisen verran eri kokoja. Pitäis varmaan sitten vielä pestä pienimmät jo valmiiksi. Yhtään uutta vaatetta en ole ostanut enkä osta. Kyllä tuolla vaatemäärällä luulisi jo kaksostenkin pärjäävän...

Ihme kyllä mulla ei ole mitään itkupotkuraivareita vielä ollut, ja selkäkin on pysynyt kunnossa, vaikka skolioosikin on. Toivotaan että jatkuu näin. 8 kokonaista työviikkoa vielä edessä. Miten teillä muilla on enää niin vähän??

Anime ja masuasukki 26 + 5
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Vauvanvaatteet olen ostanut käytettynä ja uutena, aikalailla 50:50. Uutena olen ostanut ihan hyvällä omalla tunnolla, koska vaikkei niistä omia saisikaan takaisin sitten kun niiden myymisen aika koittaa, niin ainakin sen verran että saa taas muksuille isompia vaatteita tilalle :) Pari isoa vaatepakettia oon ostanu huuto.netistä, mutta niidenkin ostaminen on niin hankalaa kun pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi että meidän vauva ei tule tarvitsemaan lyhythihaisia ennen ensi kesää ja siinä kun sitten yrittää arvioida silloista vaatekokoa ja sen mukaan ostella. Varsinkin kun nuo tyttöjen vaatepaketit on aikalailla mekkoja täynnä ja niitäkään ei tule tarvitsemaan ennen kuin ilmat lämpenee ja silloin vauva onkin jo isompi. Inhottavaa jos tulee osteltua noissa paketeissa paljon sellaista mitä ei ikinä tule edes käyttäneeksi :/
Muutenkin tykkään shoppailla ja vauvanvaateosastoilla oon antanu mennä vaan :) Käyteyttyihin ja uusiin mennyt tällä hetkellä molempiin ehkä n. 100-150e, kun olen ostellut ihan kokoon 80 asti. Meidän pojan vaatteet on suurin osa niin poikamaisia että on saanut aloittaa tän vaatteiden hamstraamisen lähestulkoon alusta. On jotenkin niin "turvallinen" olo kun tietää että vaatteita on valmiina pitkäksi aikaa eikä tarvi väkipakolla lähteä mitään ostamaan mitä puuttuu.. :) Monesti oon esikoiselle joutunut lähteä etsimällä etsimään vaikkapa housuja kun vanhat on menneet yhtäkkiä pieneksi.

Huh, voiko saada noin paljon tekstiä vauvan vaatteista :D

IMN & Tuutikki 27+5
 
Vauvan liikkeistä piti kommentoida että vaikka mullakin on istukka edessä niin päivittäin tuntuu yötä päivää vauvan möyryämisiä ja potkuja, on todella ahkera liikkumaan. En tiedä tuntuuko kaikki liikkeet mutta luulisin,niin paljon vauva liikkuu. Esikoinen liikkui myös yötä päivää ahkerasti ihan loppuun asti eikä mun onneksi tarvinnut ajatellakkaan mitään liikelaskentoja, liikkeet ei vähentyneet yhtään loppua kohden. Istukka oli myös silloin edessä. Onneksi tuli kuitenkin rauhallinen tyttö joka nukkui yöt jo pienenä vaikka pelkäsin pahinta:)

Vauvanvaatteet mä oon saanut/ostanut lähinnä käytettynä, siksi etten ole löytänyt niin paljon kivoja vaatteita kaupasta. Oon kyllä uusiakin ostanut jos on ihania sattunut kohdalle. Ja sukkia oon ostanut vain uutena.
Mä ajattelin pestä vasta syyskuussa, oonkohan mä liian myöhässä... Haluan että ne tuoksuu sitten puhtaalle ja on vasta pesty kun otetaan käyttöön. Ja ei tällä hetkellä ole kyllä paikkaakaan vauvanvaatteille kun kaikki kaapit on niin täynnä, pitäis joku lipasto/pieni kaappi hommata ensin.

Synnytystapa-arvioon joutuu kai automaattisesti jos on tehty sektio, mutta en tiedä voidaanko se joillekin tehdä neuvolassa neuvolalääkärin tekemänä. Mulle ainakin tehdään äitipolilla ja luulisin että siihen sisältyy vauvan ultraus ja painoarvio samalla. En usko että saa valita synnytystapaa mutta katotaan kai vähän että on mahdollista alakautta synnyttää. Ei kai sitäkään kovin hyvin pysty arvioimaan.

saraheinä&pikkukakkonen 27+5
 
Elonmerkkiä annan minä täältä pitkän tauon jälkeen! On ollut niin paljon ohjelmaa, ettei ole ehtinyt koneella istumaan! :)

Viime pe 13. päivä oli kontrolliultra, jossa kaikki oikein hyvin! :) Painoarvio 1220g (rv28+0) ja vastasi viikkoja, tasan keskikäyrällä siis mentiin! :) Palleja lääkäri ei vieläkään löytänyt, joten varovainen tyttölupaus pitää ainakin vielä :D Rv 36 taas seuraava käynti.

Sitten sellainen asia, että jos joku on vielä halukas liittymään Facebook -ryhmään, nyt on sen aika! Ryhmä on ollut kasassa jo 5kk ja jaamme sielä paljon henk.koht. juttuja, joten elokuun 15. päivään saakka on aikaa liittyä mukaan! Sen jälkeen sille puolelle ei enää pääse ja fb-ryhmästä poistetaan "mukana roikkujat". Eli aktiivisuutta siis toivomme kaikilta siellä olijoilta.

Minun kauttani pääsee siis ryhmään, laittamalla yksärinä linkin omaan profiiliinsa! Ryhmä on täysin salainen, eikä sen jutut näy ulkopuolisille.

-Minki ja pikkusisko 28+6-
 
Juu minusta liikelaskentaa ei kannata tehdä alle 30 rv:lla, muistan lukeneeni että sitten myöhemmin kun vauva on tosiaan isompi ja kaikkien (?) liikkeiden pitäisi tuntua.

Olen pessyt vaatteet, ja laitoin lipastoon jo. Vähän mulla käytettyjä, lähes kaikki on uusia. Kaikki pesin herkkäihoisten hajustamattomalla pesuaineella. En tiedä, ei ole paljoa kokemusta lastenvaatteiden hankinnasta, mutta tuntuu että vauvan vaatteet eivät ole kauhean kalliita uusinakaan. Lisäksi vauvan vaatteita pestään paljon, ja käytetyt vaatteet usein ovat kuluneita. Tietysti lapsen "juhlavaatteet" ja muut on sitten eri asia kun ei ole niin kovalla käytöllä.
Äitiyspakkauksesta tuli pari päivää sitten hyväksymiskirje, ja pitäisi siis parin viikon sisään tulla. Toivottavasti on vähän värikkäämpää tavaraa luonnossa, kuin mitä kelan sivuilla.

Pitäisi ommella lakanoita sänkyyn. Meinaatteko ostaa vuodevaatteet pinnasänkyyn vai tehdä itse? Kyllä kai niitäkin muutamat setit tarvii olla. Pinnasängyn laitapehmustekin pitäisi hankkia. Onkohan niissä joku standardikoko. Kaikenlaista täytyy ottaa huomioon..
 
Huomenta!

Kirjoitin jo kahdesti tänne kunnes se aina katkaisee multa netin ja kaikki katoaa :(

Liikkeistä: Itellä ainaki tulokas liikkuu minkä kerkee. Toki välillä on rauhallisempiakin hetkiä onneksi. Iltasin sen kanssa on kiva leikkiä kun ettii sen jalkoja ja sit se innostuu pyörimään oikeen kunnolla <3

Koiraongelma: meidän kohta 5wee narttukoira on ottanu ihan kunnolla suojellakseen minua :( ulkona hyökkii ihmisiä kohti ja sisällä kulkee kun mikäki perässä. Ei oikeen suostu lähtemään edes miehen kanssa ulos kun pitää jäädä minua vahtimaan. Tuntuu pahalta olla huomioimatta sitä ja nyt se on nukkunu pari yötä yksinään alakerrassa ja toinen koira saa nukkua meidän kanssa ylhäällä. Se vahtas yölläkin koko asuntoa. Ravas portaita ylös alas. Noh nyt on rauha talossa toistaiseksi enkä heräile siihen portaitten natinaan. Tätä kun jaksas sinne vauvan tuloon asti ni ehkä se ottas uuden tulokkaan nätisti. (tosin pelkään että se alkaa suojelemaan sitten sitä pikkuista)

Pinnasängyn pehmysteista: luulisin että niillä ei oo mitään standardi mittaa. Itse ostin kirpparilta ilman mittoja parilla eurolla ja se oli aavistuksen liian lyhyt mutta eipä tuo kulmassa haittaa. Sit kaverilta sain tavaraa lainaan ni sillä oli samanlainen niin nytpä neidin kasvaessa laitan ne vierekkäin niin saan siihen paremman pehmusteen.

Supistuksia täällä on tullut ihan kivasti. Varsinkin rasituksesta :/ täytyy toivoa lääkärineuvolassa ettei paikat olis auennut. Tehnyt mieli käydä tarkistuttaa mutta en ole uskaltanut :eek: vaikeaa vaan olla tekemättä mitään.

Mitä mieltä ootte Dana nimestä? Itselläni nimessä D kirjain ja sen haluan myös tytölle. Adelia on myös nätti nimi mutta miehen mielestä sen vois antaa sit seuraavalle. Ja jos ei satu olemaan tyttö ni sit seuraavalle koiralle :) (meillä tulee olemaan aina narttukoiria)

Te joilla on jo kokemusta niin mitä kaikkea sairaalakassiin pitää pakata? Onhan tuolla jo vaikka mitä mutta jotain sellasta mitä itse piditte tärkeänä/vähemmän tärkeänä.

Kusma ja hattivatti 29+5
 

Yhteistyössä