Lokakuun Onnenmurut 2012 **Heinäkuussa**

mukavaa heinäkuuta kaikille!

huh! onneksi ail kaikki oli hyvin!

hankinnoista: lueskelin loppuviikosta lomani jälkeen palstaa ja huomasin, että porukka olikin jo tehnyt pitkälle hankinnat. meillä oli valmiina suurin osa vaatteista ja sitteri, mutta käytiin ostamassa turvakaukalo, niihin matkarattaat, pinnasänky, patja, pehmusteet jne. jäätiin vielä hetkeksi mietiskelemään vaunuja. vahvoilla ovat briot ja emmaljungat. emmaljungista olen kuullut paljon kehuja kavereilta, mutta kellään ei ole brioja ollut. onko teillä kokemuksia brion vaunuista tai oletteko kuulleet niistä muualta?

unettomuudesta ja muista raskausoloista: palailin eilen töihin lomalta. olin jo lomalla kärsinyt unettomuudesta, mutta pitkillä aamu-unilla ja päivälevoilla jaksoi vielä ok. kokeilin vielä tämän päivän töihin menoa, mutta kaksi aikaista aamua vähillä unilla olikin jo liikaa. olin niin väsynyt, että vaan itketti. lisäksi mulla on hemoglobiini 97. raudan syönnin jouduin aloittamaan jo 3.kuulla, mutta siitä huolimatta on tasaisesti laskenu. lisäksi vielä kaupanpäälle närästää. jäin nyt sitten sairaslomalle täksi viikoksi. huomenna on eka neuvolalääkäri ja toivottavasti häneltä saisi jotain vinkkejä, jotta olo tästä vielä kohenisi.

liikkeistä: meidän hipsankeikkaus on ihan mahoton liikkuja. pistelee menemään potkuja jo aika voimalla ympäri masua asennosta riippuen ja myllertää siten, että vatsa heiluu. osittain unettomuus on myös johtunut juurikin siitä, etten liikkeiltä saa nukuttua ja heräilen niihin. välillä oon yritelly koskettamalla rauhoittaa tai kävellä.

joku kirjoitti, ettei selällään suositella nukuttavan. mikäs siinä olikaan syynä? tällä hetkellä huomaan useimmiten nukkuvani selällään, kun kyljellään ollessa vauva alkaa kovin potkia kylkeä ja mietin, että voisiko johtua siitä, että on silloin ahdasta.

vakutuuksesta: syntymättömän lapsen vakuutus mekin päädyttiin ottamaan. mietittiin, että voihan sen sitten vaikka vuoden parin päästä lopettaa, jos lapsi pysyy terveenä eikä mitään erityistä tule.

pesänrakennuksesta: mulla on pesänrakennusvietti ihan sfääreissä. harmi vaan, että tää väsymys haittaa ja hidastaa toteuttamista! siivoominen, tavaran karsiminen ja kodin valmistelu uutta tulokasta varten olisi niin mukavaa nyt!
unelmoin jo kovasti ja kaipailen pikkuista. voi kun se lokakuu tulisi jo! (enpä ollut koskaan odottanut loman ja kesän loppumista niinkuin nyt :) )

onnellista odotusaikaa kaikille!

-naapuri ja hipsuli 25+4
 
Huomenta vaan kaikille! Unettomuudesta Kirppu sitten herätti äiskän ensimmäistä kertaa :heart: Kiva vaan kun se tapahtui neljän tunnin unien jälkeen klo 05.00... Onneks oon lomalla. Sympatiat teille jotka joudutte lähtemään väsyneenä töihin, tiedän ettei ole herkkua.

Liikkeistä Kirpulla alkaa huomaamaan tietyn rytmin milloin touhuaa. Aamupäivisin on hiljaisempaa ja illat heiluu senkin edestä. Äitinsä tyttö :heart: Onneks näin päin, isänsä kun on ihan mahdoton aamuvirkku...

Liikunnasta Mikähän ihme muhun on iskeny kun eilen piti vielä lenkin lisäksi veivata kuntopyörääkin.. Joskus käyn parikin kertaa päivässä lenkillä. Haluttaa liikkua ja olla ulkona. Eilen oli taas ihan pakko vähän hölkätäkin, maha pomppi hyvin mukana :) Pitkäänhän tuossa menikin että ei oikein jaksanu liikunta työpäivän jälkeen kiinnostaa... Onneks nuo karvakorvat pitää emännän liikkeellä :heart:

Vakuutuksesta
Lueskelin tarkemmin noita vakuutusehtoja ja totesin että tapaturmavakuutus on järkevämpi ottaa. Kiitos IMN kokemusten jakamisesta Oulun suunnalta!

Vaunuista Mie olen näissä ihan untuvikko mut se minkä kokemuksen ystävät on kertoneet on että kyllä suurin osa nykyään myynnissä olevista vaunuista on ihan kelpo pelejä ja ajavat asiansa. Tuntuu että tässäkin asiassa mennään jo turhan hifistelyn puolelle välillä. Ymmärtäähän sen että tuoreelle äidille on helppo myydä mitä vain koska pikkuiselle haluaa "vain parasta". Toisaalta, ei se vaavi välitä siitä onko sen vaunuihin pistetty tonni vai muutama satanen... Kun kummassakin löytyy ne hyvät ja huonot puolensa. Tämä vain näin mielipiteenä :saint:

T Kiyoko ja kirppu 26 POKS
 
Me ostetaan vaunut käytettyinä. Haluttiin saada "mahdollisimman halvat" ja sukulaiselta löytyi erittäin hyväkuntoiset seitsemän vuotta vanhat emmaljungat.
Muutenkin ollaan ostettu paljon tavaraa käytettynä, mm. melkein kaikki vaatteet, kestovaipat, nuo vaunut, turvaistuin, pinnasänky jne.

Oon välillä soittanu Pikku-Onnille musiikkia kännykkä vatsan päällä ja aamulla huomasin että tuohan innostuu jumppailemaan yhden tietyn biisin tahdissa! =)
Ja edelleen puhun meidän Onnista vaikka ollaan tyttölupaus saatu... Välillä vaan edelleenkin on niin voimakas tunne siitä että poika tämä on :LOL:

Lena & Onni 24+6
 
Mulla oli se sokerirasitus tänään. Aamulla oli tosi paha olo, kun ei saanut syödä ja sen litkun juominen ei kyllä helpottanut asiaa. Se oli yllättävän hyvänmakuista, mutta kamala olo tuli. Onneksi se laboratoriohoitaja huomasi ensimmäisen tunnin jälkeen, kun otti verta, että olin ihan kalpea ja päästi mut makoilemaan. Toinen tunti menikin sitten helpommin, kun nukahdin siinä. Onneksi on nyt ohi, mutta vieläkin jäi sellainen kurja olo, vaikka sitten heti perään söinkin.

Mullakin oli ihan sama fiilis kuin sulla Kiyoko, että turha niistä vaunuista on mitään tonnia maksaa, että paljonhan noissa varmasti maksaa aina se merkkikin, ihan niin kuin kaikissa merkkituotteissa. Mua oli jopa aikaisemmin oikein ärsyttänyt, kun käly ei suostunut ajattelemaan mitään muita merkkejä kuin Emmaljungia. Ne oli ainoat hyvät ja kaikki muu oli huonoa. Kun pikkuinen ilmoitti tulostaan ensimmäisenä katseltiin just sellaisia halpamerkkejä ja käytettyjä. Sitten tajuttiin, että meillä on tuo Yaris, että se asettaa kyllä vaatimuksia sille, millaiset vaunut on, että mahtuu sinne. Toinen on se, että vaunuja pitää säilyttää kerrosta alempana, joten kantokoppa on kiva, että saa siitä sitten lapsen näppärästi kotiin, vaikka nukkuisikin. Noissa halpamerkeissäpä ei sitten löytynyt oikein noita tarpeeksi pieniä. Ja kun katselin ihmisillä niitä kääntyviä eturenkaita, innostuin siitä, miten kätevät ne on kaupungissa. Kyllähän se vähän käytöstä riippuu, että millaiset vaunut tarvitsee. Ja kaikista hintaluokista ei sitten löydy ihan kaikenlaisia. Ja pitäähän ne olla sellaiset, että niitä sitten mielellään käyttää sen kolme vuotta, jos on yhdistelmät. Alesta silti päädyttiin ostamaan omamme, kun saatiin vain vähän kalliimmalla, mitä samanlaiset olis käytettynä maksaneet, mitä katselin ja tuli se 3 vuoden takuu sitten sillä välirahalla.

Ihana Lena tuo musiikki-idea. En olekaan niin läheltä mitään soittanut pikkuiselle, vaan ihan vain kaiuttimista. Enkä ole kovin isolla kehdannut soittaa, ettei naapurit häiriinny. :saint: Pitääpää kans kokeilla tuota kännykkää vatsan vierellä. Tai vaikka toinen kaiutin stereoista. Ja Onni on ihan hyvä työnimi tytöllekin. Teidän onnihan se pieni tulokas on, eikö :heart: Me tätä vieläkin vain pikkuiseksi sanotaan. Jospa sitten, kun se etunimi keksitään, alkais kutsua vaikka sillä.

Näyttäis, että meillä alkaa kaikki isoimmat hankinnat noita vaunuja lukuun ottamatta tulla jostain käytettynä. Työkaveri nimittäin eilen tarjosi pinnasänkyä. Eli sitten olis kaukalo+telakka, sitteri ja pinnasänky käytettyinä odottamassa vain hakua. Ja kuulemma iso laatikollinen vaatteita kaverilla. Eli hyvinhän meillä onkin jo hankintoja, vaikkei mitään olekaan vielä kotona ;)
 
Päiviä!

Vakuutuspaperit juuri laitoin postiin. Esikollakin on vakuutus, vaikka eipä siitä juuri hyötyä ole vielä ollut kun poika on melko tervettä sorttia ollut (onneksi!). Mut hänenkin kanssaan saattaa vielä jotai ongelmia tulla. Pientä ihottumalänttiä oon huomannu ja itelläni atooppinen ja miehellä joku muu (en muista nimeä) ihottuma. Lisäks pojan kiveksessä on jotai kummaa. Luultavasti pelkkä vesikives, mut sitä kuitenki tarkkaillaan ja ohan se sit kiva jos jotai akuuttia ilmenee et se vakuutus löytyy. Lähipiiristä löytyy niin monta korvaongelmaista et olisin kokenut vakuutuksen ottamatta jättämisen manaamiseksi. :D

naapuri: Mun käsittääkseni selällän nukkumiselle ei ole varsinaista estettä. Jostain olen kuullut et saattas vaikuttaa vauvan hapensaantiin 30+ viikoilla mut mulle henk.koht. ei ainakaan ole mitään koskaan mainittu, joten luulisin et ei voi olla hirveen vaarallista. Toiset tosin sanoo et omasta olosta tulee huono, kun vauva painaa sinne jonnekkin. :D

Sabrinafair: Piti tosta vauvan kanssa samassa huoneessa nukkumisesta sanomani et mäkin oon todella herkkäuninen mut silti nukuin vauva kainalossa 7kk ja ihan hyvin onnistu. Heräsin helposti pojan tuhtaamiseen, mut syötöt oli vaan niin paljon helpompia et omaan huoneeseen en raaskinu siirtää. Tosin sit kun poika alko liikkumaan niin alko myös ongelmat. Onneks ne ropleemat ei kauaa kestäny, mut pari viikkoo mentii kyll olemmattomil unilla.

Hankinnoista sen verran et mä en jotenki jaksa innostua. En tajua mikä siinä on. Saatiin kuitenki varovainen tyttölupaus eli pinkkiä sais ostella, mut ei vaan inspaa. Joteki odotan et sehän on sittenki poika. :D Soittonallen mä oon vauvalle saanu ostettua. Sitä esikoisen kans soitellaan masulle. Poika on kyll hurmaava ku kysyn et kuunteleeko vauvakin ni hän tuo nallen heti mahalle. :) Ja pikkuvaippoja ostin paketin kun loppuunmyynnistä sai -30%, mut siinäpä ne meijän hankinnat.

Nimeä on täälläkin yritetty pohtia, mut ei oo päästy yhteisymmärrykseen. Jotenki niin hassua, kun pojalle oli nimi valmiina jo ennen raskauden puoliväliä vaikka ei ees tiedetty et tulee poika. :D Tytölle vaan ei ole ideoita, eikä silti toiselle pojallekkaan. Esikon nimi on musta niin ihastuttava, ihan tavallinen mut ei kuitenkaan liian yleinen ja muutenkin kaunis. Harmittas jossei toisen nimesta tulis samaa fiilistä.

Maanantaina iskis sokerirasitus.. Masentava ajatus. Mul oli viimeks sen jälkeen koko loppupäivän kehno olo. Keskiviikkona oliskin taas neuvola. Tuntuu ettei viime käynnistäkään oo vielä kauheen kauaa. Mukavaa kun käynnist lisääntyy, mut toisaalt kohta siellä ravaaminen käy melkein työstä. :D

Nojoo tulipa todella sekava teksti, pahoittelen. :D

Jipsu & Pömppis 25+2
 
Hei vaan kaikille! =)

Eilen kävin toisessa sokerirasituksessa ja tänään soittelin tuloksia :confused:.Paastoarvo oli hyvä mut kaksi muuta arvoa oli hieman koholla,joten huomenna täytyy mennä neuvolassa käymään hakemassa ohjeistus sokerin seurantaan, voi kun toivon kovasti ettei puhkeis raskausajan diabetes :'( ..

Täällä kanssa hommailtu jonkin verran jo tavaraa valmiiks,pinnasänky,hoitopöytä,yhdistelmävaunut ja kaukalo telakalla ja tietenkin vaatteita aivan hirveästi niitä ei edes mahtuis enää mihinkään mut silti niitä yritän joka paikkaan laitella lisää :p Toinen telakka pitäs vielä hommata niin sais molempiin autoihin omasa. Kaikki tavarat olen ostanut käytettynä, en ole edes vaatteita ostanut uutena tai oikeastaan en ole osatanut yhtään vaatetta. Meidän perheeseen kuuluu jo neljä lasta jotka on miehen aikasemmasta liitosta,niiltä on jäänyt vaatteita ja sukulaisilta saatiin vaatetta. Sain valikoida vauvan vaatteet kolmesta äitiyspakkauksesta johon on siis lisäilty kaikkien sukulaisten vauvan vaatteet ja siihen lisäks viel oma pakkauskin tuli :whistle: joten tilaa vaatii että kaikki tavarat mahtuu paikoilleen :D

Minäkään en ole koskaan odottanu näin kovasti että kesä jo menis ohite, sais olla jo lokakuu! :cool:

noh odottavan aika on pitkä...

marsali & nyytti 26+3 :heart:
 
ail
Heipä hei.Hankinnoistateillä monella jo niin hyvällä mallilla ja mä en oo hankkinu mitään :ashamed: Pinnasänky on jäljellä nuorimmaiselta muuta ei löydy. Ehkä mäkin viel täs innostun.
Verta tulee viel tippoina mut eikai siit tarvii huolestua kun kerran toissapäivänä oli kaikki hyvin?Mut voin kertoa että kyllä se vähäinenkin verimäärä stressaa.Jokakerta vessassa käydessä tulee hirveä pelko kun uutta verta näkyy.Perjantaina on neuvola jos siellä sit vielä tulee nii kaipa se hoitaja miettii mitä tehtäs.
Kun vaan pysyis masussa viel piiiitkään.


ail ja saaga 25+3
 
Sabrinafair: Tuota minä just tarkoitin että järkevä ostaa vaunut omien tarpeiden mukaan, ei sen mukaan mikä on paras merkki :D Mulla meinas jo yhteen väliin tulla ihan huono omatunto kun kaveri on vähän sellainen että merkkiä pitää olla, ja mitä kalliimpi sen parempi. Ite taas olen perusluonteeltani niin pihi että en mitenkään olis saanu itselleni perusteltua niitä tonnin vaunuja... Hormonit on sitten niin kivoja, mietin kaikkea että tuleekohan musta ees hyvä äiti kun en vauvalleni hommaa vain parasta :D No joo, ehkä vaunujen merkillä ei oo sen kans mitään tekemistä.

Sokerirasituksesta Tosi moni ootte käyny. Onko se joillain paikkakunnilla käytäntönä et kaikki käy, vai miks ootte joutunu? Mulle ei ole neuvolassa siitä edes puhuttu niin oon ajatellu että kaikki ok. Pissat on aina ollu puhtaat. Painoa on tullu kai ok, mut parhaimmillaan sen 500 g viikossa. huh.

Lähtis syömään toisen aamupalan....

T Kiyoko ja kirppu

ps. Ail: koita olla stressaamatta! (varmasti helpommin sanottu kuin tehty) Kun kerta vaavilla oli kaikki hyvin niin varmasti se vuoto tulee jostain limakalvoilta, sitä kai tapahtuu silloin tällöin. Kyllä kaikki menee hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiyoko Eipä ole vaunumerkillä tekemistä hyvän äityiden kanssa, ei :) Sokerirastuksessa ainakin täällä pitää käydä kaikkien yli 25-vuotiaiden odottajien. Mullakaan ei ole sokereiden kanssa ollut mitään häikkää ja painon nousu ihan ok, mutta kun oon niin vanha, niin jouduin :D

Ail uskon, että stressaa se pienikin verimäärä, sellaiset paniikkistressit sain itse aikaan pienestä tuhrusta useampi viikko sitten. Mutta eiköhän se vain sieltä limakalvoilta tule, jos kaikki oli pienellä hyvin. Mutta kannattaa kyllä ottaa puheeksi neuvolassa.

Onko meillä vähän hiljaista töissä, kun täällä ehdin tänne naputella. :) Kaikki on lomalla. Mulla vasta elokuussa.
 
IMN
Huh, kun on tullut paljon tekstiä 12 tunnissa! :D

Unohdin kokonaan ailille kertoa, että mullakin oli melko runsastakin verenvuotoa kun esikoista odotin. Limakalvot ei olleet kuivat tai mitään, mutta sieltä se veri tuli, useimmiten seksin jälkeen mutta saattoi tulla myös jos vessassa pyyhkiessä edes vähän hipaisi limakalvoja. Toivottavasti kaikki kuitenkin on ja pysyy hyvin! :)

Brion vaunuista joku kyseli. Meillä on Brion yhdistelmät ja oon ollu kyllä tyytyväinen :) Tähän asti ollut käytössä vain rattaina ja ovat kyllä ihanan kevyet työntää, varsinkin kun on kääntyvät etupyörät. Aiemmin meillä on ollu Chiccon, Gracon ja Firkonin yhdistelmiä/rattaita ja ovat kyllä olleet paljon isompia ja kömpelömpiä, varsinkin Gracot olivat todella painavat enkä meinannut itse jaksaa nostaa niitä autoonkaan. Kätevimmäksi olen todennut (muiden käyttöä seuranneena) vaunut joissa vaunukoppa ja ratasosa ovat erillisiä. Monet yhdistelmät on rattainakin jotenkin tosi isoja, kuten Firkonit. Mutta kuten joku jo mainitsikin, kaikilla on omat tarpeensa vaunuihin liittyen :)

Minäkään en ole kuullu että selällään nukkumista tulisi välttää. Ainoastaan huomasin esikoista odottaessa että siitä saattoi tulla hieman huono olo, ja jos joku on vielä menossa raskausajan hammastarkastukseen niin kannattaa pyytää hammaslääkäriä jättämään tuoli hieman puolimakaavaan asentoon. Monia alkaa melko helposti yökkäyttämään kun makaa selällään kaikki instrumentit suussa. Itsehän olen tietenkin unohtanut koko hammastarkastuksen ja ajattelinkin käydä siinä vasta synnytyksen jälkeen, koska tarvitsen hammaslääkäripelkoni takia rauhoittavia pelkkään tarkastuskäyntiinkin :D

Meidänkin vaavilla huomaa jo jonkinlaisen rytmin :) Aiemmin alkoi vilkastua silloin kun itse olin paikoillani, mutta nyt iskuja tulee joka suunnasta varhain aamulla, keskipäivän tienoilla ja pitkin iltaa.

Sympatiat sokerirasituksessa käyneille! Muistan vieläkin sen hirveän olon 12 tunnin syömättömyyden jälkeen ja siihen päälle vielä se litku joka (minun suussani) maistui ihan puhtaalta viinalta..
Käytännöt sokerirasituksissa vaihtelee tosi paljon. Kaverini, joka on samalta paikkakunnalta, laitettiin sokerirasitukseen ihan sillä perusteella "kun se suurimmalle osalle joudutaan jossain vaiheessa tekemään" ja kuulemma Oulussa harva siltä säästyy. Minulle taas toinen neuvolalääkäri sanoi ettei pidä tehdä ilman syytä kun viime raskaudessakaan ei mitään mainittavaa ollut sokereiden osalta.

Tuossa kun luin teidän tekstejänne pinnasängyistä, tajusin etten edes muista minkälainen meidän pinniksemme on :D Se kun löytyy jostakin perimmäisestä nurkasta mun vanhempien varastosta. Toivottavasti edes kaikki ruuvit ja mutterit on tallella :D Ei olisi kivaa huomata viimeisinä viikkoina että jotain puuttuu.

Yök, nyt huomasin hoitopöydän laidassa jonkin esikon vanhan maito/puklitahran, pakko mennä heti pyyhkimään pois! :D

IMN & Tuutikki 26+4
 
Mä oon tuosta selällään nukkumisesta lukenut, että varsinkin loppuaikana vauva ja kohtu saattaa painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee ja istukan verenpaine laskee. Mutta tämä oli sellainen juttu, että sen kyllä huomaa, kun tulee huono olo ja tarve vaihtaa kyljelleen. Jos ei huonoa olo tule, ei ole mitään hätää. Näin siis olen lukenut.
 
Noin, nyt on glukoosikokeessa käyty. Ei mitään ongelmia olla syömättä 12 tuntia (ei oo raskauden aikana tullut harrastettua semmosta ollenkaan, tulipahan sekin todettua, kahvia teki kyllä hurjasti mieli), eikä vadelmamehutiivisteen makuisesta sokerilitkusta tullut ollenkaan paha olo. Luulisinpa että ei ole syytä huolestua, mutta sen ilmeisesti näkee sitten neuvolassa. Siis täytyykö mun oikeesti odotella niitä tuloksia seuraavaan neuvolakäyntiin, eli noin kuukausi?? Vai voiko niitä soitella ja kysellä jostain?
 
Öhkis mulla kans olis neuvolaliäkäri vasta reilun viikon piästä,mut neuvolatäti sano jo viime rastituksessa et voi soitella seuraavana päivänä neuvolaan ja kysellä sieltä tuloksia. Joten ajettelin et soittelen ku eilen kävin,niin tännää oli aamulla tulokset valmiina.

Ja siitä sokerirasituksesta sen verran,et mulle sano neuvolassa et se koe tehdään sit jos kuuluu johonkin riskiryhmään kellä voi olla taipumusta diabetekseen,kuten ylipaino, sairaudet tai vaikka jollain tavalla avustettu raskaus kuten hormoonilääkitys tai istutus. Tai ainakin näin tehdään Varkaudessa.
 
Heipsistä kaikille!

Sokerirasitustulokset sain itse täällä Helsingissä heti seuraavana päivänä soittamalla neuvolaan. Täällä ainakin kaikki yli 25-vuotiaat tai painoindeksin mukaan ylipainoiset joutuvat sokerirasitukseen ja vissiin myös jos on esim. lähisukulaisella diabetes tms.

Lueskelin miten paljon kaikilla alkaa jo olla hankintoja tehtynä ja tajusin, että mehän ollaan kohta ihan myöhässä :D Vaatteita ollaan osteltu ja mies osti viime viikolla ammeen kun ihastui yhteen ruskeeseen, mutta siinä ne sitten onkin. Josko sitä lomalla kunnostautuis. Kaikki isoimmat, kuten vaunut, turvakaukalo ja sitteri, on kyllä jo päätetty, että millaset ostetaan.

Lapsivakuutusta on haettu nyt kolmesta eri vakuutusyhtiöstä. Yhdestä tuli jo kielteinen päätös, syynä mun raskausaikana käyttämä lääkitys krooniseen sairauteen. Mulle on tosin sanottu ettei tosta lääkkeestä voi olla sikiölle haittaa, päinvastoin lääkityksen lopettamisesta todennäköisesti tulis enemmän ongelmia. Toisesta yhtiöstä tuli ilmoitus, että pyytävät mun hoitokertomukset sairaalalta ja päättävät sitten. Saas nähdä kuinka käy. Kyllähän sitä voi vissiin hakea sitten uudelleen kun lapsi on 2 kk ja silloin ei käsittääkseni enää äidin terveysselvitystä tarvitse täyttää.

Liikkeet on täällä muuttunu viime aikoina lähinnä möyrinnäks ja potkut on vaimentunu tosi paljon. Maha pullistuu usein toiselta puolelta ja tuntuu, että kaveri tulee nahan läpi ulos. Muuten olo on jotenkin niin normaali, että melkein vois unohtaa olevansa raskaana.

Jomppis & mato 26+3
 
IMN
Kontrolliultrassa käyty. Neiti kasvaa hienosti omalla käyrällään, mutta lähempänä ala- kuin keskikäyrää. Virtaukset olivat täysin mallikkaat, joten tyttö on muuten vain siro. Painoarvio nyt 826g, eli n. 9 päivän heitto viikkoihin nähden. Syke 151. Yliaikaiseksi ei kuulemma päästetä, koska näin pieni ei kestä stressihormonia samoin kuin "normaalikokoiset" ja kasvu saattaisi loppuviikoilla hidastua entisestään. Eli saappaat nähdä ollaanko sitä taas 12 viikon päästä käynnisteltävänä, toivottavasti ei. Olisi niin kiva kokea "oikea" synnytys :/ Mutta pääasia että kaikki on vauvan osalta kunnossa :)
Vauva oli pää alaspäin, peppu ylhäällä ja jalat oikealla puolella kuten olin tunnustellutkin. Tuntuu melko ilkeältä kun pieni puskee peppuaan suoraan ylös ja keuhkot menee ihan läjään :D
Seuraava kontrolliultra olisikin sitten neljän viikon päästä.
Kohdunsuuta lääkäri ei tällä kertaa katsonut, koska ensiviikolla on muutenkin lääkärineuvola-aika eikä pahemmin ole nyt supistellutkaan. Ainakaan minun mittapuullani kovinkaan pahasti :D
Oli kiva yllätys kun oma äitini ja esikoinen pääsivätkin mukaan ultraan, vaikka joka paikassa toitotetaan että lasten pitäisi odotella käytävällä :)

IMN & Tuutikki 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa...
Eipä ole tullut tänne kirjoiteltua, facebookiin on paljon helpompi kirjotella. Joka päivä olen käynyt kuitenkin lukemassa jutut täälläkin :)

Minä kärähdin sokerirasituksessa :( Kahden tunnin arvo oli himpun verran koholla, nyt sitten mittaillaan kotona verenssokereita 2 viikkoa, ja sen jälkeen lukemia näyttämään neuvolan tätille. Pikkusen turhauttavaa mittailla, kun kaikki lukemat tähän saakka on olleet ihan normaalit enkä ole edes kauheasti vahtinut syömisiäni. Saa nähdä mitä täti sanoo. Siinä mielessä ei harmita, että nyt pääsen loppuraskauden ajaksi seurantaan äitipolille, on jotenkin luottavaisempi olo käydä siellä kuin vaan neuvolassa, täällä kun ei ole edes lääkärikäyntejä uudelleensynnyttäjille, nyt pääsen jopa synnytystapa-arvioon :)

2 viikkoa olisi vielä töitä, sit kesälomalle ja siitä suoraan äippälomalle. Vauvahankinnat on vielä ihan alkutekijöissään, mutta ennättäähän tässä vielä...

stressihiiri 26+4
 
ail
Heip.Ja heti alkuun Auuuuu sattuu.Alavatsaan polttaa ja sattuu niin etten voi kävellessä jalkoja kunnolla nostaa.Viides raskaus ja jokaisessa ollut jotain mutta kyllä tää vie pohjat kaikenmaailman tiputuksilla,verenvuodoilla ja kivuilla.Ei haluis miehelle kokoajan valittaa kun raukka yrittää sit nii kovin auttaa eikä oikein mikää auta.Sori että mun kirjoitukset on nykyään tällästä valitusta.Jospa mullekkin koittas joku seesteinen aika joskus.Mun ns.kaverit vaa veetuilee kun vielä viidennen halusin enkä siks voi oikein niillekkään puhua.Oon aina tavattaessa ihan hiljaa koko raskaudesta.Toivon sydämestäni teille kaikille paljon ihanempaa odotusaikaa.Huomen aamul onneks neuvola jossa toivottavasti kivun syy selviäis.Vähän on jo surku olo.


ail ja saaga 25+4
 
Voi ail, lohdutushalaus täältä! Olitko jo sillon kipeä kun tutkivat sen vuodon syyn? Vai onko kipu pahentunut? Pitäsikö sun varalta soittaa jonnekkin että tarkastavat uudelleen tilanteen. Eihän tuollainen kipu ole ok?!? Saatko ottaa kipulääkettä/auttaako se? Voin vaan kuvitella miten paniikissa ite olisin :(
 
ail
kiyoko ei ollut näin kova kipu silloin kun vuodon syytä tutkittiin.Tuntuu ihan samalta kun viime synnytyksen jälkeen sain kohtutulehduksen.Silloinkin oireina oli palelu,särky ja se ettei saanut jalkoja kunnolla nostettua.Voihan se olla (pitää peukkuja) että mulla on vaa lantio ym nii löystyny jo että kivut johtuisi siitä.Panandol ei auta ja panacodia en voi ottaa.Ja muuten asiasta kukkaruukkuun onko teillä muilla jo turvotusta? Mulla nilkat ja sormet todella turvoksissa.On aina ollut ohuet sormet ja nyt miehenkin sormus pysyy huoletta sormessa.Nyt on kyllä nii kipee olo että suihkun kautta sänkyyn vaakatasoon.Jospa sais nukuttua enempi ku viimeyönä.Palailen huomenna kertomaan jos vaikka neuvolassa (klo 8.00) jotain selviäisi.Jaksuja kaikille


ail ja saaga 25+4
 
Ootko sä ail nyt soittanu äitiyspolille/päivystykseen/jonnekkin että onko ihan ok jäädä odottelemaan huomista aikaa? Varsinkin jos se kipu on pahentunut? Kyllähän kai kohtutulehdus voi tulla vaikka se vaavi siellä onkin? Vai..? Huolissani oon sinusta! Mun mieliks jos kävisit jossain näytillä? :heart:
 
Minäkin pitkästä aikaa.. on pitänyt jo aiemminkin kirjoitella kuulumisia.

ail, kuulostaapa pelottavalta nuo sun oireet, noin kova kipu ja vuoto.
Meneekö kipu levossa pois?
Minulle neuvolassa sanottiin, että voi soittaa ihan synnytysosastolle/päivystykseen, ja kätilön kanssa puhua, jos tulee jotain äkillistä huolta. Niiltä voisi kysyä, että tarviiko tulla näyttään.
Toivottavasti kaikki on hyvin, jaksamista!

Mulla on pienesti tullut kauttaaltaan turvotuksia, tuntuu ettei iho ole yhtä kimmoisa ja vaatteista jää painaumia helposti. Lentosukat on mulla laatikossa, mutten ole vielä katsonut että tarvitsisin. Yritän nostaa jalkoja ylös päivisin ja sängynpäähänkin viritin extrapeitoista mytyn että saa jalat ylös illalla kun menee nukkumaan.

Selällä makuusta. Kuulin, että selällämakuu saattaa periaatteessa estää äidin verenkiertoa, ja tällöin myös sikiön verenkiertoa. Lääkäri rauhoitteli, että ensin tulee äidille huono ja pyörryttävä olo, ja se saa vaihtamaan asentoa. Luin että vasemmalla kyljellä makuu olisi sikiölle paras. Siinähän varmaan ne äidin sydämeen verta tuovat suonet on "vapaana". Oon kyllä selälle nukahtanut, ja huoletta köllötellyt ainakin tähän asti. Olin ennen mahallanukkuja, ja kyllä olisi vaihtoehdot vähissä jos pitäisi vaan kyljeltä kyljelle vaihtaa :)

SF-mittaa ruvettiin rakenneultran jälkeen mittaamaan, ja hieman yläkäyrän alapuolella se on ollut. 25+0 se oli 23cm. Nyt on reilu viikko siitä, ja tuntuu että kohdun yläreuna on taas noussut.

Vauva liikkuu nyt huomattavasti enemmän kuin vaikka pari viikkoa sitten, melkein joka hetki kun istahtaa niin aina tuntuu pyöriskely siellä. Kerran autolla ajaessa varmaan venytteli kunnolla kun tuntui tökkiminen sekä alavatsalla ja ylävatsalla samaan aikaan. Viime viikolla ultrassa oli pää alaspäin, mutta ehtii tietty vielä mennä edestakaisin monta kertaa.

Selkää jomottaa välillä, mutta ei joka päivä. Pääsin fysioterapeutille, joka antoi "ryhtiohjeita", ja kuinka välttää notkoselkää. Jos vatsaa vetää vähän sisään, ja "työntää lantiota alle", niin selälle ei tule niin kovaa rasitusta. Rupesin käymään lisäksi odottavien äitien jumpassa.

Voi ei ole vielä hankinnat täälläkään tehtynä.. Hoitopöytä, vaatteita ja pikkutilpehööriä (rasvoja, kylpysaippuaa jne) olen hankkinut. Amme, kylpypyyhkeitä, lakanoita, myssyjä ja lapasia pitää vielä ainakin hankkia. Vaunut ja turvakaukalon olen valinnut, mutten vielä hakenut. Vanha pinnasänky löytyy, muuten täytyykin kaikki ostaa.

Minkä merkin vauvan vaipat on hyviä? Yritin katsella vaippoja marketissa, enkä tiedä mitä kokoa kannattaisi ostaa valmiiksi.. En tiedä missä on hyvä hinta-laatusuhde ja mistä kaupoista niitä on halvin alkaa ostaa. Vai oletteko ajatelleet kestovaippailua? Itsestä tuntuu että ei taida osaaminen ja jaksaminen nyt riittää siihen tutustumiseen. Voihan sitä sitten myöhemmin kokeilla.

Mistä olette löytäneet parhaat äitiysvaatteet? Itse HM:stä, joko kaupasta tai tilaamalla. Kunnon hyvin istuvia housuja en ole vieläkään löytynyt (en ole pienikokoinen). Onneksi jotkut vanhat ja isot housut menee vielä.
Elloksesta jouduin palauttaan kaikki.. niiden kuvissa näytti materiaalit ja mallit niin erilaiselta kuin itsellä päällä.

Kauheeta kun tuli pitkä posti. Pitäisi kirjoittaa useammin!

hortensia ja taimi 26+3
 
IMN
Vaipoista Itse tykkään vauvalla käyttää Pamperseja ja sitten housuvaippoihin siirryttäessä Liberoita. "Halpismerkkejä" tai muumeja ei olla voitu ikinä käyttää kun pojan iho on niin herkkä.. Koko 1 taitaa olla se mistä kaikki aloittaa. Ainakin muistelisin niiden olevan sen kokoisia että saa vauva olla melkoinen möhkäle jos ovat alusta asti pieniä :D Yksi paketti ykkösiä ja sen jälkeen katsoa ovatko vielä sopivia vai siirtyäkö kakkosiin :) Nuo paketithan ovat muutenkin tosi pieniä verrattuna isompiin kokoihin.
Hinnat on ainakin täällä meilläpäin aikalailla samaa luokkaa joka kaupassa.

Äitiysvaatteita olen löytänyt lähinnä vain H&M:ltä. Sieltä olen ostellut vaatteita myös normiosastoilta, esimerkiksi Product Detail | H&M FI nämä pitkät topit on olleet tosi käteviä muiden, lyhyiksi jääneiden paitojen alla ja menevät varmasti vielä raskauden jälkeenkin. Myös Citymarketeissa myytävät Inspiren jumppahousut (tai kotihousut tai mitkä lie) ovat olleet kovassa käytössä monessa eri värissä :) Niissä on sellainen korkea masutuubi vaikka eivät äitiyshousuja olekaan. Sitten raskausajan jälkeen tuubin saa käännettyä mahan alapuolelle.

Tänään tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo että masu oikeasti esti tekemästä jotakin. Ei tuo alakerran sheivaus enää ihan onnistunut :D

IMN & Tuutikki 26+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä