"Lokakuun lutuset 2014"

Elli Meillä myös on vähän tuollaista "komentelua" tullut, osoittaa kyllä jos ei jostain pidä. Meidän tyttö on vähän muutenkin sellainen on-off -tyyppinen eli joko ollaan hyvällä tuulella tai sitten ei tosiaankaan olla :D.

Meillä tuntuu olevan hirmu halut jo istua ja päästä eteenpäinkin, peppu nousee välillä mahalla ollessaan ja jalat viuhtoo. Suorille käsillekin osataan jo nojata masulla ollessa ja lelua vaihtaa kädestä toiseen. Myös varpaat ovat löytyneet :)

cubula Meillä ei tuo peruna uponnut myöskään porkkanaan ja bataattiin verrattuna vaikka sillä aloitettiin.

tuulia84 Tuliko rokotuksista mitään? toivottavasti ei ja teillä on mukava reissu :). Minä myös olen syksyllä ilmeisestikin jo menossa takaisin töihin, luultavasti kuitenkin osa-aikaiseksi alkuun. Yritetään järjestää tytön hoito niin että vasta vuoden vaihteen jälkeen menisi sitten hoitoon päiväkotiin.

Chocolatebox Itse olen miettinyt samaa, vaikka tyttö on vasta 4,5kk. Hirveä hinku olisi päästä istumaan ja tykkää seurailla kaikkea mahdollista. Tosin vielä tällä hetkellä nukahtaa aina kun laittaa vaunuihin eli siinä mielessä vaunut menevät vielä. Tuosta naaman dippaamisesta, meillä ei myös ymmärretä kääntää päätä vaan huudetaan sitten naama matossa kun ei enään jaksa pitää päätä. En uskalla tästä syystä pelkällä lattialla pitää kun sattuu pian jos ei yhtään jarruttele kun laskee päänsä.
 
Chocolatebox tsemppiä selän kanssa ja toivottavasti sopiva hoito löytyy.

Rattaista en tiedä, koska lapsen niihin oikeasti saisi laittaa. Esikoisella otin ratasosan käyttöön noin 5kk iässä, nostin päätä ihan yhden pykälän ja laitoin vyöt niin ettei mahtunut valumaan selkää huonoon asentoon. Viihtyi tosi hyvin. Näin talvella tietenkin ongelma, että toppapussien yms takia päätä pitäisi nostaa enemmän, että vauva viihtyisi. Meillä ei enää aina vaunuihin laitto johda kamalaa huutoon. Toivon, että selviämme Tukholman reissusta ensi viikolla vaunujen kanssa.

Elli täällä ihan samaa ongelmaa, että niskat hurjan jumissa ja päänsärkyä vieraana. Vauva nukkuu kainalossa ja pitäisi kai alkaa siirtää omaan sänkyyn, mutta kun imetyksiä 2h välein niin ei jaksaisi nostella ja pelkään, että herää. Vauvan kanssa on niin ihana nukkua :) Ostin sellaisen pilatesrullan halpaversion honkkarista ja hyvin ainakin rutisee kun sillä rullaan. Nyt vielä vaikea sanoa, onko siitä oikeasti apua.

Vauvan nuha jatkuu. Kiinteätkin oli tauolla 3 päivää kun tuntui, että lima riitti sotkemaan masun. Tänään annoin bataattia ja ei sekään maistunut. Huomenna lisää.
 
Täällä pukkas 5kk rokotuksista kuumeen.. Hurja ajatella että neiti on ensi viikolla 6kk! Meillä ei edelleenkään liikuta, mahallaa ei suostu olemaan yhtään. Luumu ja päärynä piti lopettaa kun pahensi refluksia.. Ensi viikolla taas tapaaminen lääkärin kanssa, ruokavalion miettimistä ja korvien tarkistus ja luultavasti putkituksen ajankohdasta sopiminen..
 
Ensi viikolla pikkuinen 5kk. Neuvola ja rokotteet taas luvassa. Onneksi nyt miehen vuoro käyttää. Minusta oli niin julmaa 3kk neuvolassa pientä raukkaa pidellä kun hoitaja piikitti.

Liikkumisesta: selältä mahalleen kiepsahtaa toisen kyljen kautta, muttei toisen kautta osaa, ellei vähän auta ja kannusta. Kerran vierähti samaa vauhtia ensin selältä mahalleen ja siitä edelleen selälleen - vahingossa siis, oli vähän hölmistyneen näköinen. Käsivarsien varaan mahallaan noustaan, viihdytään sellaisessa teräsmies-asennossa. Sitä en ole huomannut, joko lelu siirtyisi kädestä toiseen - en oikein usko. Mahallaan mönkii paikoillaan, selällään sätkii ja rimpuilee monin tavoin, muttei liikkeelle pääse.
 
Ainiin, päiväkotipaikkahakemus laitettu ja töihin ilmoitettu. Syyskuussa alkaa. Sniif.
Tämäkin pitäisi tosiaan miettiä. Meillä ollaan kahden vaiheilla vielä syksystä (elo-lokakuu), että tarvitseeko lapsi päivähoitopaikan. Mutta sehän tosiaan pitää hakea jo 4kk etukäteen. Mies on jäämässä hoitovapaalle marraskuusta alkaen, mutta nuo kolme syksykuukautta meidän pitää molempien olla töissä. Vähän on kuviteltu, että jos onnistuttaisiin anopin, kummitädin ja serkkutytön hoitoavulla ja työajan joustojen venyttämisellä selviämään ilman päivähoitoa tuo 3 kk. Mutta mistä sitäkään 4kk etukäteen tietää, onnistuuko?!

Minä olen tosiaan itse jo töissä, tammikuussa menin, ja mies on vanhempainvapaalla. Tosi hyvin sujunut, täysimetyskin (päivällä vaavi saa lypsettyä maitoa pullosta) on jatkunut ongelmitta.
 
No nyt meilläkin pyörähdetään kyljen kautta vatsalleen :) Eilen teki ekaa kertaa ja tänään kahdesti kääntyny,oikean kyljen kautta joka kerta. Lelua vaihtaa kans kädestä toiseen.

Koiruuz, voisin kans koittaa sellaista rullaa, kun käyn jossain, missä niitä myydään :)

Olin tänään äitikaverin kanssa kahvila- ja kirpparireissulla vauva mukana. Hyvin kyllä pikkuinen jaksoi olla, löytöjäkin tuli mukaan, kesäksi body ja mekko ja itselle farkut :)
 
Ohhoh, oletpas aikaisin raaskinut palata töihin Kasenja! Hienoa että teillä homma kuitenkin toimii, vai ehditkö vapaa-ajalla muuta tekemäänkään kuin lypsämään?

Meillä ollaan kipeänä, nyyh. Nuhainen on pikkumies ja kuumettakin oli päivällä, supolla saatiin hyvin laskemaan onneksi. Yötä vasten annetaan varmasti toinen suppo. Viime yö oli rankka ja hankalaahan se imeminenkin on kun nenä tukossa :( Täytyy ehkä käyttää korvia näytillä huomenna jos siltä tuntuu.
 
Meillä neiti oppinut istumaan, käsillä kuitenkin varaa maahan. Osaa kääntyä mahalta selälleen ja selältä mahalleen, mutta ei minkään näköistä kiinnostusta liikkeelle. Kaikki muut lapset tämän ikäisenä ryömineet, esikoinen kontannutkin.

Täytyisi alkaa miettimään töihin paluuta, tai siis sen ilmoittamista töihin mut vuoden vaihteeseen nyt ainakin olen, että nuorin reippaasti yli vuoden. Onneksi hoitovapaan saa kahdessa osassa pitää, joten voi sitten jatkaa sitä, jos siltä tuntuu. Mut kiva olla kotona, kun esikoinen aloittaa koulun ja toiseksi vanhin eskarin, niin tulee heille ns pehmeä lasku.

Ninni12345: toivottavasti putkitus toisi avun teille korvatulehduksiin. Meillä ei ole auttanut, 4. putket menossa ja taitaa saldona olla 17. korvatulehdusta. Nyt estolääkitys päällä.
 
soseista, juuri kun kirjoitin, että pottu ei ole oikein maistunut niin eilen miehen syöttämänä upposi pari ruokalusikallista (mikä on määränä suuri meillä kun vasta on maisteltu). Tänään taas minun syöttämänä veti huulet tiukasti kiinni ja käänsi päätänsä muualle. Voiko jo näin pienellä olla pientä "äidille kiukuttelua"?

Chocolatebox: kiitokset kutsuista! Mulla jo paketti kotona, ihania ovat! Selkäkivuista: mulla oli tosi pahat alaselän jumit joitaikin vuosia sitten ja kävin työkaverin suosituksesta vuosia sitten Järvenpäässä fysiatrilla. Tämä pisti kipupisteisiin neulalla, ei siis millään akuneulalla vaan oikealla neulalla. Koskaan ei ole ollut niin rentoutunut olo minkään fysioterapetin, hierojan tai muun jälkeen kuin tuon käsittelyn jälkeen. Toki teki muutakin kun noita pistoksia. En tiedä onko vastaavia vastaanottoja jossain. Huomasin, että tämä on jo eläkkeellä. Fysiatri Jussi Timgrenin vastaanotto

Vaunuista, meillä on teutoniat ja pehmeä vaunukoppa, joka on tuon ratasosan päällä. Pehmeä koppa taipuu keskeltä tarvittaessa, joten olen muutaman kerran nostanut yhden pykälän selkänojaa niin että saa päätä vähän ylemmäs. Ainakin kauppakeskuksessa se toimi ja vauva näkee paremmin kun vielä kuomun laskee alas. Luulen, että meillä ainakin itku vaunukopassa johtuu osaksi myös siitä, että ei pääse vällyjen alla vapaasti liikkumaan eikä saa peukkua suuhun :)

Voi hurjaa nämä töihinpaluukuviot. Mä tässä myös jouduin juuri pähkimään töihinpaluuta kun sain yhden työtarjouksen, joka olisi alkanut syyskuun alussa. Päädyin kuitenkin kieltäytymään kun en kerta kaikkiaan pystynyt nyt tekemään päätöstä, että olisin palannut jo syksyllä töihin. Eli varmasti sinne ainakin vuodenvaihteeseen olen kotona.

Voi nuhaneniä, koiruuz, bosch paranemisia! Täälläkin tytöllä oli kuumetta edellisviikolla yhtenä yönä. Panadol-suppoa laitoin yöllä ja se meni sillä onneksi ohi.

kääntymisestä täällä jo kääntyili useaan otteeseen muutama viikko sitten toisen kyljen kautta vatsalleen. Nyt on taas unohtanut sen eikä ole hetkeen kovasti edes yrittänyt.

Iltanukutukset ovat menneet aika mallikkaasti viime aikoina. Käyn syöttämässä ja jätän sänkyyn touhottamaan (omaan sänkyyn, joka on sivuvaununa). Siellä touhottaa hetken ja käyn ehkä toiseen kertaan syöttämässä ja sitten jätän taas touhuamaan ja nukahtaa sitten itsekseen sänkyyn! Eli ei nukahda iltaisin oikeastaan enään tissille tai pullolle ollenkaan.

Tapaamisesta käviskö ens viikolla, vaikka torstaina meillä?
 
Hell yeah, täällä on nyt sekä vauva että äiti flunssassa :( Kurjaa on kaikin puolin, paitsi se on hyvä että vauva on nukkunut hyvänmittaisia päikkäreitä ulkona raittiissa ilmassa, taitaa olla olo aika nuutunut hänelläkin. Nenäfriidalla olen räkää vauvalta imenyt, nyt on pari kertaa tullut ihan verensekaista paksua limaa :| Herkillä on limakalvot pikkumiehellä.

Tuo vatsalleen kääntyminen on lähtenyt meillä ihan lapasesta! Selälleen kun lattialle laitetaan niin parissa sekunnissa vääntää itsensä mahalleen ja muutaman hetken päästä siihen jo tuskastuu ja kun käydään kääntämässä selälleen niin eikös tuo taas vääntäydy mahalleen :D Huvittava tapaus.

En ole niinkään huomannut vielä että meillä olisi äidille kiukuttelua, mutta eräänä päivänä kun vauva alkoi olla jo vähän väsynyt ja kitisi isänsä sylissä niin puhkesi ihan lohduttomaan itkuun heti kun näki meikäläisen kävelevän ohi :rolleyes: Soseita onneksi syö kummalta vaan ja samoin tuttipullo kelpaa molemmilta, vaikka välillä vähän yrittääkin kääntää päätänsä rintaa kohti kun sylissä syötetään pullosta.

Minäkin aion olla varmasti vuodenvaihteeseen asti kotona jos ei työnantaja pysty tarjoamaan puolikasta paikkaa. Pitänee tuossa ensi kuun aikana ruveta asiaa selvittelemään.
 
Kurjaa tuo pikkuisten sairastaminen. Meillä ei vielä onneksi ole vaivana. Mies sairasti flunssan, mutta se ei tarttunut. Toivottavasti 5kk rokotteistakaan ei mitään tule, tänään sai pikkuinen piikit. Minulla tuntuu, että siitepöly tai katupöly alkaa vaivata, pitänee ottaa joku imetysystävällinen allergialääke kehiin.

Töihinpaluusta. Joo, bosch, yllätyin itsekin miten helposti onnistui. Vauva oli siis 3+kk kun palasin töihin. Lypsäminen sujuu helposti, ei se juurikaan vie aikaa. Ehkä 15min/krt, sisältäen pumpun pesun yms. Töissä siis lounas- ja kahvitauolla lypsän, ja vauva juo ne maidot aina seuraavana päivänä. Vähän enemmän aina tulee pumpulla kuin tarvitaan, joten pakasteessa on hyvin sitten äidinmaitoa soseiden pehmennystarkoituksiin ja varalle.

Minä jotenkin etukäteen pelkäsin, että tämä olisi ihan mahdoton yhtälö, kun en tuntenut ketään, joka olisi imetystä jatkanut töihin palattuaan, ja tuntui, että ollaan jotain tosi outoa ja radikaalia tekemässä, kun neuvolassa aikanaan kerroin, että mies pitää vanhempainvapaan ja itse palaan töihin. Itse asiassa tänäänkin miehen oli pitänyt oikaista neuvolakortista merkintä, kun täti oli kysymättä olettanut että ollaan siirrytty korviketta käyttämään.

Mies on ollut tosi tyytyväinen vanhempainvapaalla. Iltoja ja viikonloppuja jaetaan hänen kanssaan niin, että kummallekin tulee jonkin verran ihan omaa aikaa - harrasteita, opintoja, mitä nyt vain haluaa tehdä. Minä tarjoudun enemmän hoitamaan lasta, kun olen päivät töissä, mutta mies ei meinaa malttaa jättää vauvaa silloinkaan kuin voisi, enkä minä senkään vertaa, joten aika paljon vapaa-ajalla ollaan vain molemmat kotona ja telmitään pikkuisen kanssa.
 
Kasenja hienoa, että olet saanut yhdistettyä työn ja imettämisen.

Meillä ei oikein soseet maistu. Bataatti tökki yhtä pahasti kuin peruna ja porkkana. Onneksi aloitimme maistelun jo nyt niin ehkä sinne masuunkin alkaa mennä jotain ennen 6kk ikää. Tämä on minulle ihan uutta kun esikoinen söi kaiken minkä tarjosin ekoista maisteluista asti, mutta tämä tyttö laittaa suun suppuun ja työntää lusikkaa pois muutaman maistelun jälkeen.

Tosi hienolta kuulostaa cubula teidän iltanukahtamiset. Meillä illat aika mahdottomia kun vauva vaan syö ja torkahtelee, suuttuu nopeasti jos hänet jättää yksin. Toisaalta eihän mulla mitään tärkempää tekemistä ole kun pitää pientä kainalossa, imettää ja silitellä.Tämä kuitenkin on mun viimeinen vauva :) Kenties jonkunlaisen unikoulun aika on puolen vuoden iässä.

Laitoin juuri esimiehelle itse tekemäni laskelman lomapäivistä tarkistettavaksi. Tarkoitukseni on olla hoitovapaalla ensi vuoden syksyyn asti ja pitää lomat ennen töiden alkamista.
 
Cubula, kiitos kutsusta ja tulossa ollaan :) Kunhan tää selkä pysyy kurissa. Oon kuullut muualtakin tuosta fysiatrista mutta tosiaan on harmillisesti eläkkeellä :(
Eilinen osteopaatti käynti auttoi taas hitusen ja nyt otan vielä sellasen "full chekin" missä tsekataan koko selkä/hartia, tehdään hoitosuunnitelma ja jumppa/treeni ohjelma, josko tää tästä (prkle ja mur)
Malttamaton, teilläkin aloitetaan ekaluokka <3 Mä jo nyt itkua tihrustan kun ajattelen että toinen lähtee reppu selässä. Täällä olisi myös suunnitteilla että olisin jouluun asti kotona. Ekaluokkalaiselle pehmeenpi lasku.
 
Tosi hienoa että teillä on onnistunut hyvin töihinpaluu ja vauva-arjen ja töiden yhdistäminen :)

Meillä pöngätään nyt ihan hirmuisesti istumaan ja jos saa jostain kiinni niin pääseekin istumaan. ei millään jaksaisi olla makuuasennossa.
 
Ninnille iso hali!! Voimia sinne teille kovasti, toivottavasti kyseessä ois kuitenkin vaan joku vatsaongelmista ja ruokahommista johtuva kehityksen viivästyminen...
Meillä on lääkärit ihmetelly tuota aukiletta kans tytöllä, kun oli vastasyntyneenä ihan tosi pieni se aukile ja siitä vain pienentyny, ei paljon oo auki enää. Kauankohan sen yleensä kuuluisi olla sen aukileen siellä?

Kävin tänään hierojalla. Sain mieheltä synttärilahjaksi hieronnan ja oli ajankin varannut valmiiksi, kun en kuitenkaan olis itse saanu aikaiseksi kuulemma =) Tuntui kyllä sen verran hyvälle, että varasin uuden ajan heti ens viikolle. Kuulemma on huomenna aika kipeänä paikat, kun siellä oli jotain tosi kovia ja kireitä kohtia lapaluiden välissä. Hyvään saumaan sattu sitten, huomenna vietellään esikoisen 15v synttäreitä =)
 
Paljon olette olleet ninni ajatuksissa, niin hurjalta tuntuu tuo teidän tilanne. Toivon mukaan selviää että kaikki on hyvin. Rakastakaa nyt toisianne ja varsinkin sitä pientä prinsessaanne!

Meillä on nyt flunssat ohi, ainakin suurimmaksi osaksi. Jospa nämä yötkin alkaisivat nyt sujua vähän paremmin, eräänäkin yönä tässä viikolla pikkuraukka heräsi omaan aivastukseensa. Viime yönä päätin jo vähän koventaa panoksia, eli EI RUOKATARJOILUA ENSIMMÄISEEN KOLMEEN TUNTIIN. Vauva heräsi eka kerran noin 2h 40min kohdalla ja sain kuin sainkin syliteltyä ja siliteltyä takaisin uneen alle 5 minuutissa. Tuli aika voittajafiilis! Toivoisin että yösyötöt jäisivät itsestään pois, mutta jos niin ei käy niin kesällä pidetään sitten varmasti kunnon unikoulu asian hoitamiseksi.

Tällä viikolla katsoin myös kauhuissani kun vauva alkoi mahalla ollessaan koukistaa jalkaa allensa vauhtia työntämään. Vielä ei liikettä tapahtunut mutta kohtahan se taitaa edessä olla. Kamalaa, minun pikku vauvani viilettää kohta pitkin maita ja mantuja :O Ensi viikolla pärähtää 5kk mittariin ja on taas neuvolakin tiedossa piikkeineen kaikkineen. Heh, nykyään on suorastaan kiva mennä neuvolaan kun tiedän että paino ei laahaa enää alakäyrillä :)

Uusin sosemakukokeilu on nyt ollut kukkakaali. Vinkkinä kaikille että kannattaa keitellä kukkakaali tuulisena päivänä jotta saa sitten hyvin tuuletettua, haju on aikas voimakas nimittäin ;)
 
Neurologilla käyty, kromosomilabrat otettiin ja fysioterapia alkaa heti, parin viikon päästä eeg. Ja neuvolan mielestä tytön jäykkyyttä ja ettei se vielä käänny voidaan hyvin seurata 7-9kk ikään asti. Hyvä että tuli tämäkin asia kysyttyä mehiläisessä.
 
Onnea koiruuz ekasta hampaasta :D

Hyvä ninni että asiat lähtee selviämään!

5kk-neuvola käyty. Paino 7190g ja pituus 64,7cm. Hyvin on kasvanut pikkumies. Rokotteet oli tietysti kurjia, seuraavat onkin onneksi sitten vasta vuoden iässä. Muuten kaikki ok, reipas ja jutteleva poika :)

Valkoista lihaa saisi ruveta antamaan, olen jotenkin ihan hoomoilasena niiden kanssa :O Kaipa kanalla olisi hyvä aloittaa. Miten ja millaisia lihoja te olette tarjonneet?
 

Yhteistyössä