"Lokakuun lutuset 2014"

Chocolatebox: mä tein hipp luomuriisipuurojauheesta velliä ennen kun tuli tuo 4kk täyteen ja myös muutaman kerran ihan valmista Valion riisivelliä. Nyt annan tuota luomuriisipuuroa aamupalaksi.

Mä en tiedä onko meillä alkanut vierastus. Eilen oltiin kaverilla ja aina kun kaveri tai hänen sisko otti syliin, vääntyi suu pielet alaspäin ja lohduton itku. Mut kun näki mut, suli kasvot hymyyn. Ei muuten, mut olen huomenna menossa tekee häämeikkejä ja kotiin tulee "vieras" hoitoja ja näinköhän nyt vierastaa. Onneksi ap eli beben pitäisi nukkua. En muista yhtään milloin vierastus pitäisi tulla, kun muuta lapset ovat skipanneet tuon vaiheen. 1v on ainakin yksi kausi, kun pahin aika (ja yleisin) hoitoon laitolle.
 
Kiitos malttamaton, koska aloitit ja millä annostuksella ja reagoiko masu? Taas herätty 2-1,5 tunnin välein, huoh :/
Muistaakseni vierastaminen tulee joskus 9kk korvilla mutta nämähän on yksilöitä eli voi tulla varmaan aiemmin. Voi toista pientä <3
 
Malttamaton, meilläkin pikkuinen välillä vierastelee, ja olen myös miettinyt voiko näin pieni tosiaan jo vierastaa. Pari viikkoa sitten kun isoäiti tuli kylään pikkuiselta pääsi muutama sellainen paniikkiinen huudahdus, luulin ensin sitä vain ääntelyksi, mutta sitten alahuuli alkoi väpättämään ja tuli kova itku. Muutaman kerran on samaa tapahtunut, mutta silloin olen heti osanut reagoida "hätähuutoon". Monen vieraan sylissä kyllä viihtyy ja yhdelle vieraalle nauroi oikein ääneen! :D En sitten tiedä mistä vierastaminen johtuu. Toivottavasti teillä menee hoitaminen oikein hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Chocolatebox, Lullaby, Tuulia - Vaikkei yhtään omaa tilannetta helpota, on jotenkin lohdullista kuulla että muillakin ähistellään öisin. Taitaa olla ihan normi juttu, mutta esikoisen kanssa kaikki on uutta ja outoa. Onneksi nyt on pari yötä ähräilty kahden eikä tunnin välein. Toivotaan että kaikilla yöt rauhottuu ennen kuin alkaa hammas ym. ähistelyt :)

Cubula - Mahtava pituus teillä!

Koiruuz - Tosi hienoa! Jokohan vauvan rytmi alkaa kääntyä, en voi kuin ihailla sun jaksamista!

Tuulia - Oon leikannut muutaman kymmenen sentin kirpparibodyjen jalkaosasta "kuolalappuja" kun vauveli on alkanut kuolata niin että koko ajan on rinta märkänä. Siis semmoisia kolmion mallisia siten että neppi jää niskaan kiinnitykseksi ja eteen sivusauma. Tosi TSI- eikä mikään edustuskelpoinen ratkaisu mutta kotioloissa toimii eikä tarvi olla koko aikaa bodya vaihtamassa.. :D

Malttamaton - Itsekin olen miettinyt milloin se vierastaminen alkaa. Miehen vanhemmat olivat käymässä viime viikonloppuna (heitä nähdään harvemmin) ja heti kun mamma ja pappa lähestyi tyttöä alkoi alahuuli väpättää ja tuli hirmuinen paniikkiparahdus. Asia hoitui kun äidin sylistä ensin vilkuiltin mammaa joku aika ja sitten uskallettiin olla sylissä. Itse olen lapsena ollut tosi paha vierastamaan.. Mutta eikös se toisaalta ole ihan hyväkin merkki että lapsi tunnistaa hoitajansa :)
 
Viimeksi muokattu:
Chocolatebox: täällä yö meni niin kuin teilläkin. Tyttö söi viime yönä 5-6 kertaa, en edes muista tarkkaan, mutta heräili jatkuvasti. Nyt päivälläkin on ollut itkuinen, nukkunut 2 x 20 min pätkää. Muuten syönyt. Toivottavasti tilaa vain lisämaitoa eikä maito ole loppumassa!
 
Vierastaminen Tosiaan sekin voi olla edessä jo pian. Toivottavasti malttamaton huominen hoitokuvio menee hyvin tai vauva vaikka nukkuu sen ajan kun olet poissa.

Tosiaan pian sitä pääsee jo ruokajuttujen äärelle. Esikoinen halusi kaupasta pussillisen ykkösrinkeleitä ja oli ihan innoissaan kun kerroin, että ei mene enää pitkä aika kun siskokin voi alkaa sellaista maistella. Nuo kovat rinkelit olivat ihan huippuja kun esikoinen teki hampaita, siitä riitti pitkäksi aikaa maisteltavaa ennenkuin piti ottaa liian pehmeänä pois. Ilahtuneena olen myös huomannut, että Bonne hedelmä- ja marjasoseisiin on tullut vaikka mitä uusia makuja ja ne maistuu sit koko perheelle puuron kanssa.

Anniki Tuo bodyt kuolalapuksi on aika martta vinkki :) Meillä tyttö viihtyy jatkuvasti sormet suussa ja kuolan määrä jatkuvassa kasvussa kun pahin pulautteluvaihe alkaa olla ohi.

Tsemppiä teille yöheräilijöiden kanssa. Meillä tulee pitkää unipätkää, mutta vasta klo 1 tai puoli kaksi alkaen. On tämä luksusta aiempaan verrattuna, mutta haaveilen kyllä saavani lisää unitunteja yöhön. Tuon vauvan rytmittäminen vaan on niin hankalaa kun toisaalta nukkuu ja nukahtaa silloin kun haluaa. Kävin aamupäivällä laittamassa auton lämpiämään ja kuka se täällä nukkui leikkimatolla kun tulin takaisin. Viime yönä taas viimeinen pari tuntia (23.30-1.30) oli väsy kitinää ja sellaista tankkailua et vauva söi selvästi liikaa ja pulautteli hurjasti.

Tuulia ihmettelen kanssa täällä rakkaudelle hilloamieni esikoisen vaatteiden kanssa. Onneksi ystäväni saa pojan huhtikuussa ja sinne lähti iso kasa vaatteita. Olen myös tällä viikolla heilunut täällä kamera kädessä ja laittanut jotain uudenveroisia merkkivaatteita fb kirppareille. Mieheni täällä yritti ehdotella voisiko vaatteita ostaa joka koossa vähän vähemmän, mutta sanoin vaan et Tirppa tarttee kyllä enemmän vaatteita kuin veljensä kun kaiken päälle tulee ne mekot, mekkojen kanssa pidettävät takit jne. Ei sit uskaltanut jutella aiheesta sen enempää :)
 
^ mulla lähti kyllä ihan lapasesta tämä tytön vaatehomma. Piti saada ostaa kaikenmaailman mekkoja, tunikoita yms. ja nyt niitä tulee harvoin kotona laitettua päälle. Eikä paljon missään käydä, niin nyt ne lojuu tuolla vaatekasassa koristeina :D
 
Kyllä täällä itsekin aletaan ihmettelemään jo tätä yli 2 viikon kakkaamattomuutta, mutta kun toinen vaan hymyilee, syö ja nukkuu hyvin eikä tunnu asiasta olevan moksiskaan niin ei kai siinä sitten voi mitään vaarallista olla. Meillä Relatipat menee ja ollaan myös jumppailtu, hierottu vatsaa ja hieman varovasti eilen kokeilin myös kuumemittarilla ärsyttää peräsuolta mutta ei, ei mitään. Pahan hajuisia paukkuja vaan välistä päästelee. Tosiaan kasvaa niin hyvin että ilmeisesti kaikki maito imeytyy suoraan poskiin, reisiin ja käsivarsiin sitten :D.

marieh Olen huomannut saman, että usein jos varsinkin imetyksen alussa näprään puhelinta tms. tuo rimpuilu/heiluminen alkaa. Usein kun vauva syödessään samalla tuijottaa minua, kai haluaa olla jotenkin että äiti keskittyy häneen syötön ajan :). Myös juuri tuota, että hoitopöydällä potkii käsillä ja jaloilla kovasti mutta matolla vain makaa eikä puhettakaan että pitäisi kääntyä johonkin suuntaan :D

ninni Eiköhän se teidänkin tyttö sieltä ponnista lujaakin kunhan saatte asiat kuntoon. Teitä onkin koeteltu kovasti :)

tuulia84 Toivottavasti tuosta soijalesitiinistä olisi hyötyä piimäkokkareihin! Mistähän ne johtuvat? Jospa se on sitä maidontilausta, toivottavasti :)

cubula Tuliko pikkuiselle rokotteista mitään?

Koiruuz Jospa pikkuhiljaa teidän pieni hoksaisi miten kiva olisi öisin nukkua pidempiä pätkiä :) mutta tosiaan hankalahan se on kun vauva tahtoo nukkua ja valvoa silloin kun itse tahtoo, mutta pikkuhiljaa :)

malttamaton Meillä myös pieni vähän tuntuu katselevan pitkään ja vakavana vieraan näköisiä ihmisiä ja veljen vaimossa on jotain mitä vaan ei voi sulattaa ja joka kerta kun ottaa syliin, katsoo hetken aikaa ja alkaa huuto, mutta rauhoittuu saman tien kun omaan syliin ottaa.
 
Chocolatebox: se puurojauhe lantrataan veteen. Kantsii ihan testata eli kuumaan veteen lisätä jauhetta vellikoostumuksen saamiseksi, mutta työstyy 1 minuutin ajan. Käsituntumalla sitä lantrailin aina. Ei reagoinut maha, kerralla annoin 125ml vettä ja siihen jauhetta.
 
Viimeksi muokattu:
Malttamaton, kiitos, uskalsin nyt kokeilla tuota velliä vaikka yleensä en siihen perusta...
Ostin sitä Valion valmis riisivelliä ja kahtena päivänä annoin päivällä kokeiluksi mitä masu tykkää... Poitsu syö kun vettä vaan eli makua ei vierasta :)
Eilen illalla annoin sitten 50ml velliä ja loput maitoa. Syötiin 22 ja laitoin nukkumaan...
Ekan kerran herättiin 0430, JEEE!!! Tiedän että liian aikaista tuulettaa mutta toivon nyt ainakin että josko auttas :)
Muutenkin meillä viikonloppuna siirryttiin tapaan että iltatoimien jälkeen syönti ja omaan sänkyyn unille, aiemminhan hengannut meijän kanssa.
Molemmat illat menny hyvin, omaan sänkyyn jäpikkä jäänyt nukkumaan kympin aikaan :) Jää meille miehen kanssa pala omaa aikaa :)
Mä niin toivon että toi velli nyt lähtis toimimaan ja tulis pidempiä unipätkiä.
Täällä alkaa flunssa itsellä helpottaa. Olihan viikko kun mies oli matkoilla ja itekseen sai pyörittää orkesteria puolikuntosena. Koiran käytöt, poika eskariin ja kotiin, kaupat, ruanlaitot ym ja tietty Noah aina mukana ja ite puolikuntosena, huh!

Koiruuz, just ajattelin samaa... Meillä on ens vkl hääpäivä, 1.2 (tulee 12 vuotta mittariin <3) ja viime vuonna samaisena päivänä tein testin joka oli positiivinen <3 Iloinen yllätys kun me jo vähän oltiin ajateltu että lapsiluku jää yhteen :)
Hurjaa kuinka nopeasti vuosi on kulunut, sekunttiakaan en vaihtas, ihana vuosi <3
 
chocolatebox: juu, tullaan silloin 24.2! Kiitos kutsusta. Toivottavasti velli auttaa myös seuraavina öinä. Myös täällä kovasti odotellaan kiinteiden aloittamista. Nukuttamis-show iltaisin alkaa hieman rassaamaan ja mietinkin myös, että auttaisiko velli nukahtamista ja helpottaisiko tämä hirvittävää iltatankkaussessiota.

Lullaby: hyvä, että pikkuinen on tyytyväinen ja voi hyvin eikä kakkaamattomuus häiritse.

Rokotteista ei tullut oireita, paitsi kuumemittari näytti 37.3, ehkä vähän ruumiinlämpö koholla. Ostin muuten Gigantista tuollaisen otsamittarin, se on kyllä kätevä.

Hurjaa tosiaan, että otin nyt käyttöön jopa koon 74 bodeja! Ei kai tämä pituuskasvu loputtomiin voi jatkua. Mä säilytän pieneksi jääneet vaatteet kun en vielä tiedä tuleeko toista lasta vai ei. Ja Koiruuz, samaa mieltä, kyllähän tytöllä pitää mekkoja olla :) Mies juuri naureskeli mulle kun esittelin innoissani paria uutta vaatetta ja kommentoi nukenpukemisleikeiksi vaavin pukemista.

Kyllä on ollut mullistava vuosi takana, oikein ihana. Ja seuraava tuleva vuosi varmasti myös yhtälailla uusia tapahtumia täynnä. Onko teillä jo ajatuksia töihinpaluuaikatauluista? Mä en ole vielä päättänyt, mutta en ainakaan vielä heinäkuun puolessa välissä, jolloin "virallinen" äitiysloma loppuu. Ehkä sitten vasta vuodenvaihteessa.

Anniki:sun täytyy laittaa niksi-Pirkkaan tuo sun vinkkisi :)
 
Viimeksi muokattu:
Lullaby: En osaa sanoa mistä kokkareet johtuu, mutta tukokset voi vissiin tulla esim. jos rintaliivit painaa jostain tai jopa laukun hihna voi sen tehdä.

Chocolatebox: wau, olipa teillä hyvin nukuttu yö! Meillä taas tyttö söi ainakin kuusi kertaa. Minusta alkaa tuntua, että vauva pitää tissiä tuttinaan. Huoh. Hyvä puoli oli toissa yönä, kun lutkutti aika pitkään, niin viimein lähti rinnasta kaikki kovat kohdat pois.

Cubula: tarkoitus olisi olla tämä vuosi kotona, jos ei mitään erikoista tapahdu. Työpaikka on odottamassa, olen ollut kohta 12 vuotta samassa paikassa. Vähän tekisi mieli jo vaihtaa paikkaa..

Tosiaan vuosi sitten oli jännät paikat. Me haettiin just vuosi sitten meidän viimeiset toivot, kaksi alkiota kohtuun <3 Kyllä olo on niin kiitollinen ja onnellinen tästä pienestä pikku sissistä!!
 
Cubula, kiva kun pääsette :) Täällä alustavasti ajateltu töihinpaluu vuodenvaihteeseen mutta jos vain suinkin, vielä sit kevääseen ja kesän yli. Esikko kun aloittaa syksyllä koulun niin olisi kiva olla eka vuosi kotona <3

Tuulia, mulle niitä tukoksia tuli just jos rintaliivit paino, kassin hihnasta, pienestäkin vedosta esim auton tuuletin, huoneen ilmastointi ym. Ja vaiva tosiaan kesti lähes koko imetyksen ajan :( Tsemppiä sulle ja jos tuosta koko yö tissi suussa on jotain hyötyä niin juurikin toi, tiehyet aukee :)

Meillä meni nyt toka ilta velli+maito mixillä, saa nähdä miten menee...
 
Hei taas kaikille! =)
Käyn täällä usein lukemassa, mutta viime kommentista on jo aikaa melkein kk. Aika kuluu kuin siivillä!

Pikku neidin kanssa käytiin 3kk neuvolassa ja pituutta oli 61 cm ja painoa 6,1 kg. Rokotukset saatiin, myös se paljon pelätty rota... Viimeksi siitä tuli viikon kestävät oireet. Tällä kertaa päästiin helpommalla ja vatsa vaivasi vain samana iltana. Perus rokotuksista nousi kuitenkin lämpö, joten annettiin nestemäistä banadolia yöksi ja se maistui sekä auttoi.

Meillä on vauva arki rullannut vaivattomasti eteen päin. Neiti syö ja nukkuu hyvin ja vrk rytmi on ollut syntymästä saakka sama. Illalla mennään nukkumaan n. Klo 22 ja herätään klo 9. Siinä välissä pari syöttöä. Päivisin syö kyllä n. 2h välein, yöllä onneksi nukkuu. Ainoa mikä vähän rassaa on se, että 3 kk neuvolassa pään ympärysmitta oli tippunut yhden pykälän käyrällä alas päin. Seuraava käynti on kuukauden päästä, toivottavasti mitta ei ole tuolloin enää pudonnut.

Vauvauintiinkin ilmoittauduttiin ja ensi viikolla käydään eka kertaa perhekerhossa. Molemmat jännittää minua kun en ketään sieltä tunne, mutta kaipa sitä tutustuu muihin vanhempiin noissa harrastuksissa.

Meillä ei vielä käännytään vatsalleen, ei edes kyljelleen. Kun kyljelleen auttaa, niin pääsee kyllä siitä vatsalleen kääntymään, mutta menee vähän samoin kuin Lullabylla, eli hoitoalustalla potkitaan ja nostellaan peppua ylös, mutta leikkimatolla vaan pötkötellään :)

Töihinpaluu jo ahdistaa, jäin tosiaankin työttömäksi vähän ennen äippäloman alkua ja varmaan jo keväällä pitäis ruveta hakemaan töitä. Kotipaikkakunnalla on todella huonot työmarkkinat ja pitää lähteä luultavasti töihin 70 km päähän isompaan kaupunkiin. Ei millään raaskisi laittaa 9kk vauvaa sitten hoitoon pitkän päivän ajaksi ja rahatilanne ei anna periksi jäädä kodinhoidontuelle. Pattitilanne siis joka pitäisi rakaista kesän aikana.


Mutta täytyy lopettaa kun vauva nukkuu yöunia ja pitäisi itselläkin kerätä saamaan unta ennen seuraavaa syöttöä. :) kivoja keskusteluja ja pohdintoja täällä. Palataan!

Ankkurinappi ja pikkunappi 3kk
 
Mikäköhän siinä onkin että hoitopöydällä ollaan kuin lentoon lähdössä ja leikkimatolla vain pötkötellään :) Meillä tosin jos mahalleen laittaa vauvan niin alkaa kova yritys liikkua eteenpäin. Jonkin verran kääntyilee välillä, suurimmaksi osaksi näyttää että vahingossa, mutta hoitopöydällä saa kyllä olla tarkkana, kyljelleen kääntyilyjä sattuu jo aika usein.

Mekin odotetaan jo innolla soseita! Äitini valisti minua että aina ennen on aloitettu jo kolmen kuukauden iässä soseet, mutta nykyään kuulemma yritetään mahdollisimman pitkään suojella suoliston nukkaa ja siksi siis pitkittää aloittamista. Me kyllä taatusti aloitetaan 4kk iässä eikä odotella puoleen vuoteen. Vauvalla näyttäisi nyt jo olevan jonkinlaista kiinnostusta asiaan, aamullakin silmä kovana tarkkaili kun söin aamupalaa :)

Me nukutaan yhä vieritysten ja kyllähän niitä yöheräilyjä kertyy useita joka yö. Välillä vauva selvästi havahtuu minun liikkeisiini ja eihän siinäkään muu auta kuin tissi vaan suuhun taas.. Meillä pisin unipätkä on max 4 tuntia. Aamua kohti lisäksi tuntuu että koko ajan on heräilyä, lieneekö sitten että vauva nukahtaa tissi suussa heti pahimman nälän mentyä ohi ja siitä syystä kohta jo herää uudestaan nälkäänsä?

Minun äitiyslomani loppuu elokuun alussa. Haluaisin pitää siihen perään kaikki kertyneet lomapäivät, niistä tulee varmaan reilu kuukausi, ja sitten palata töihin osa-aikaisena, ns. puolikkaana. Työssäni se on periaatteessa ihan mahdollista. Mies pystyy joustamaan työnsä kanssa tosi hyvin ja puolikkaana minulle tulisi kolmessa viikossa 7,5 työpäivää, joten kaiken järjen mukaan saisimme hoidettua lasta kotona. Aikomushan on "tehdä" toinen lapsi kuitenkin aika pian, joten en olisi töissä kovinkaan pitkään. Toisen lapsen jälkeen voisin sitten jäädä kotiin pidemmäksi aikaa. Katsotaan nyt sitten tuossa lähempänä kesää että miten päädytään tekemään. Työpaikalle pitää kai ilmoitella 2kk ennen vanhempainvapaan loppumista.

Reilu viikko on nyt oltu maidottomalla dieetillä. Pientä parannusta on ehkä ollut havaittavissa, iltahuudot on vähentyneet huomattavasti ja pierutkin tuntuvat paukkuvan aiempaa pienemmällä vaivalla. Ostettiin Nutrilon-korviketta kokeiluun myös, ei ainakaan vielä ole mitään reaktioita näyttänyt soija aiheuttavan. Kysyisinkin Ninniltä ja muiltakin, pitäisikö meidän nyt sitten varata allergialääkärille aika? Tilanne on siis se että maidoton dieetti on ehkä auttanut :confused: Tavallaan tekisi mieli nyt vaan omatoimisesti vähän lisäillä maitotuotteita omaan ruokavalioon, mutta onko siitä mitään hyötyä jos "virallinen" altistus on kuitenkin tehtävä lääkärin valvonnassa?

Ja vielä, morottaako teidän vauvat? Minusta näyttää että meidän vauva tekee sitä erityisesti vieraissa paikoissa, eilenkin oltiin kylässä ja vaihdoin vaippaa lattialla alustan päällä niin parikin kertaa piti omaa liikettään säikähtänyt itkevä vauva nostaa syliin kesken kaiken lohdutettavaksi. Neuvolassakin viime viikolla vauva itki ihan hysteerisesti morotettuaan siinä hoitopöydällä. Pitäisiköhän tästä ihan huolestua? Vai onkohan meillä vaan tosi säikky vauva.. (Ja morottamisella tarkoitan siis sitä että selinmakuulla yhtäkkiä raajat säpsähtävät ilman mitään ulkoista "syytä", esim että säikähtäisi jotain kovaa ääntä.)

Meillä on parvekkeella meneillään päivän oletettavasti pisin unipätkä, täytyypä itsekin ruveta tekemään jotain muutakin kuin netissä roikkumista :D Hyvää alkanutta viikkoa!
 
Ankkurinappi kiva kun ehdit tänne kirjoitella välillä.

Chocolatebox mun pitää jättää pompit väliin. Hienoa, että olette saaneet vauvan rytmiä uuten malliin. Varmasti rankkaa kun oma flunssa osuu samaan miehen työmatkan kanssa. Ennen joulua kun molemmat lapset olivat kuumessa kävin ihmettelemässä Alepan kotiinkuljetus valikoimaa, mutta tilaamiselle ei ollut silloin vielä tarvetta.

Lupailin jo silloin aiemmin järkätä tapaamista, mutta jäi suunnitelma asteelle univajeen kourissa. Tavataanko kerran ennen Chocolateboxin kutsuja vai maaliskuussa?

Bosch Ninni osaa kertoa paremmin, mutta mä testailin maitoasiaa ihan kotona. Olin noin kuukauden maidoton ja vauva sai välillä korvikeena Nutrilon peptiä. Suositus on olla maidoton pari viikkoa. Maitoa testattiin kotikonstein eli siis antamalla vauvalle ihan peruskorviketta (1krt/vrk) ja otin maitotuotteet hitaasti mukaan ruokavalioon.

Annoin vauvalle vikat tipat probiootti babyä perjantaina ja lauantaina + eilen oli enemmän masuvaivaa ja paukut harmittivat. Tämä nyt eka valmiste minkä oikeasti uskon antaneen apua ja kävin tänään hakemassa uuden purkin.

Nyt on reipas olo kun sain itseni ja lapset aamulla liikkeelle perhekahvilaan. Tästä se lähtee :)

Suunnittelen palaavani töihin syksyllä 2016. Eihän tässä ole enää pitkä aika kun asiasta pitää ilmoittaa töihin.
 
Harmi Koiruuz että et pääse mutta toinen kerta sitten :)
Meille kyllä tapaaminen sopii vaikka ennen kutsuja mutta myös maaliskuu käy :)

Tuosta hoitopöydällä jumppaamisesta... Olen huomannut sellaisen että leikkimatolla jossa on kaari yläpuolella täälläkin vain maataan ja käsiä max heilutellaan ja sitten taas hoitopöydällä täys tohina... No pistin sitten vaan ihan matolle ja leluja viereen niin johan alko jumpat myös siinä. Koittakaa :)

Täällä meni viime yö taas 2h pätkissä... Nyt otettiin taas velli iltapalaksi ja katsotaan...
 
Kiva Ninni, jos tutti maistuisi jatkossakin tytölle ja sillä saisitte yöunet pitenemään! Täällä tutti oli käytössä pari viikkoa, kuukauden ikäisenä, mutta luovutin kun ei se millään pysynyt suussa kauemmin kuin 5 min. Välillä yritän tarjota tuttia, mutta ei kiinnosta, enkä laiskana jaksa opettaa pikkuista syömään. No, kyllähän ilman tuttiakin pärjää! :)

Meillä on nyt nukuttu viisi yötä omassa sängyssä! Pari ensimmäistä yötä nukuin itse niin huonosti kun oli ikävä pikkuista. :D Välillä saa kyllä keinuttaa (sängyssä "keinutassut") ja syödään 3-5 tunnin välein, mutta muuten on hyvin mennyt ja nyt tuntuu että nukumme kaikki paremmin näin. Aamuyöstä pikkuinen jää viereeni ja herätään sitten 10-maissa. Illalla nukutan (itsestään meillä EI nukahdeta!) babynestiin, ja nostan sitten pikkuisen siinä omaan sänkyyn, lämpö ja tuttu tuoksu pysyy, vaikka paikka muuttuu. :)

Viikon takainen valittaminen näköjään auttoi, viime viikolla mies hoiti pikkuista paljon enemmän ja lauantaina kävin itse eka kertaa jumpassa! Toivoa siis on! ;) Muutenkin minulla on ollut paljon parempi fiilis kun on tullut käytyä vauvamuskarissa ja tapaamassa ystäviä. Tänään menemme ehkä kokeilemaan vauvajumppaa. Viime viikolla kun olimme lounastreffeillä kävi kuitenkin niin, että pikkuinen ei suostunut syömään, huusi vain kun yritin laittaa tissille. Oli kyllä niin "huono-äiti-fiilis" ja jännitin kovasti että huutaako pikkuinen koko kotimatkan, ja eikö jatkossa syöttäminen onnistu muualla kuin kotona ym. ym. Hullua kun heti alan ajattelemaan pahinta! :D Kotimatkan pikkuinen nukkui, söi iloisesti taas kotona ja jo seuraavana päivänä söi vieraassa paikassa.

ChocolateBox, samaa olen huomannut liikkumisesta, kun laitan matolle jossa ei ole lelukaarta liikkuminen lisääntyy!

Olen vähän miettinyt että jatkaisin täysimetystä vielä pari kuukautta, mutta pitää tutkiskella asiaa. Mukava lukea teidän ajatuksia ja kokemuksia kiinteiden aloittamisesta!

Tänään on tasan vuosi siitä kun plussasin. Niin kiitollinen ja onnellinen olen tästä ihanasta pikkuisesta joka meille vihdoin tuli! <3
 
Viimeksi muokattu:
Bosch, meillä on myös moro-refleksi aika vahvasti. On vähentynyt mutta edelleen "säpsähtää" aina välillä. Itkua ei ole (muistaakseni) ikinä ollut siinä yhteydessä, vain sellainen säikähtänyt ilme. Vieraalla hoitopöydällä jos "morottaa" voi olla kauemmin vähän vakavampi ilme. "Morottaa" oli minulle uusi sana :)
 
Viimeksi muokattu:
koiruuz meille käy myös tapaaminen ennen tuota helmikuuta. Meille yleensä ainakin torstai ja maanantaipäivät on vapaina.

chocolatebox: myös täällä yöheräämiset ovat lisääntyneet kun aiemmin nukkui niin hyvin. Luulen, että vauvan ruuan tarve on kasvanut kun herää niin usein. Eka pätkä n. 3 h, mutta sitten 1-2 tunnin välein.

marieh: hienoa että olet päässyt myös yksin liikenteeseen. Kyllä se kummasti piristää kun saa aikuista seuraa ja pääsee myös joskus ihan itsekseen liikenteeseen. Eilen kävin salilla ja parasta siinä reissussa oli automatkat kun vedin sterkoista nupit kaakkoon ja kuuntelin hyvää musiikkia :) Tuollainen reilun tunnin reissu kummasti virkistää.

"Morotuksesta": musta tuntuu, että se on meillä hävinnyt ihan vasta viime viikkoina. Ei kai siitä ihan vielä kannata huolestua, vauvathan kehittyvät omassa tahdissaan. Toki kannattaa sydämmeltä neuvolassa aina kaikkia kertoa ja kysyä niin ei tarvitse yksin pähkiä.

Täällä ollut rintalakkoa ilmassa. Kun aiemmin tyttö sai vain iltaisin ihan hirvittäviä rintaraivareita kun on väsynyt. Nyt samat raivarit tulivat eilen päivällä enkä saanut kuin "puolivahingossa" hetkeksi imemään rintaa. Eli tyttö aloittaa hirvittävän itkun heti kun otan imetysasentoon, en siis saa edes tissiä suuhun. Päivä meni sitten melko pienillä maidoilla kunnes kaivoin pullon esiin viiden maissa kun todellinen epätoivo iski. Joo, kaikissa ohjeissa sanotaan, ettei tällaisessa tilanteessa saisi pulloa antaa koska vaarana on, että vieroituu rinnasta. Eihän sitä voi pientä nälässä pitää eikä suuria määriä pysty hörppyyttämäänkään. Yöllä ja nyt aamulla kyllä söi rintaa normaalisti kun on puoliunessa. Nyyh, en haluaisi vielä imetystä lopettaa. Netissä kyllä luki että 3-4 kk kohdalla voi lakkoilua esiintyä, toivotaan että on vain vaihe.
 
Viimeksi muokattu:
Takana on kyllä ihan hurjan ihana vuosi, kaikista paras jakso koko elämässä :). Aivan uskomatonta että vuosi on siitä kun vihdoin ja viimein plussa tuli, sitä ei aluksi edes tajunnut :)

marieh Hienoa että teillä on nyt nukuttu omassa sängyssä ja saatte kaikki kohtalaisen hyvät unet :). Itsellä on myös välillä ikävä vauvaa ja saattaakin usein aamulla jäädä köllöttelemään vielä tunniksi tai kahdeksi viereen, se on niin ihana katsoa pienen unta :). Me myös ollaan ajateltu imetystä siihen 6kk asti mutta alettaisiin vähän maistelemaan soseita 4kk iässä kuitenkin.

cubula Olen myös kauhistellut tuota kasvua kun nyt 68cm vaatteet on sopivia! Pakkohan tuon on tasaantua :D

Ankkurinappi Hyvät mitat teillä ollut :). Eiköhän se päänmitta palaudu entiselleen seuraavissa neuvoloissa :) meillä on ollut taas pulmaa liian isosta päästä ja lääkäri meinasi jo ultraa yhdessä vaiheessa mutta oli seuraavalla kerralla taas omalla käyrällään niin ei huolta :)

bosch Ei meillä varsinaisesti moroteta enää, tietty nuo kädet viuhtoo välillä minne sattuu mutta ei ole samanlaista kuin sillon pienempänä. Minulla on ollut myös ajatusta että jos pääsisi puolikkaana entiselle työpaikalleni. En kokonaista haluaisi aloittaa kun en vauvaa vielä hoitoon halua silloin viedä mutta puolikas voisi onnistua mummon ja miehen kanssa hoidossa vuorotellen.

Olen myös huomannut tuon saman kuin koiruuz että tulee hyvä mieli jotenkin kun saa itsensä välillä kotoa liikkeelle. Tosin meillä on nyt kertynyt melko paljonkin tässä melkein joka päivälle jotain ja yritetään nyt välillä pitää päiviä välissä ettei lähdetä minnekään. Mekin ollaan käyty vauvauinnissa kahdessa paikkaa perhekahvilassa ja ekavauvaryhmässä. Pieni on kyllä ihan älyttömän suloinen kun tohkeissaan seuraa isompien lapsien sekä samanikäisten vauvojen touhuja :)

Chocolatebox Auttoiko velli? Meillä on nyt myös otettu takapakkia nukkumisen kanssa, tai en tiedä onko tämä vaan joku kausi. Kun juuri ehdin kaikille hehkuttaa miten hyvin meillä nukutaan ja tulee pidempiä unipätkiä niin nyt viimeiset 4 yötä ovatkin olleet kaikkea muuta. Meillä on taas alkanut tuttishow, eli tiputellaan tuttia jatkuvasti ja sitten ähistään ja önistään niin kauan että saa sen takaisin suuhun ja syödäänkin sitten taas 2-3h välein. toivottavasti on vaan kausi ja palataan pian takaisin pidempiin ja rauhallisempiin unipätkiin.

Meillä vihdoin ja viimein päivää vaille 3 viikon panttaus loppui sunnuntaina! Voi että sitä osaa olla iloinen kakasta :D
 

Yhteistyössä